De grootste schadevergoeding ooit in de mediawereld leidde tot onjuiste beeldvorming
Al tientallen jaren wordt oud-Vara Ombudsman Marcel van Dam beschuldigd van het ten gronde richten van het frisdrankenmerk ‘Exota’. Van Dam liet in zijn programma een sherryfles ontploffen om aan te tonen dat de dunne glazen flessen gevaarlijk kunnen zijn. Diverse media berichtten vervolgens dat het een Exota-fles betreft, met als gevolg: grote verliezen voor Exota. Het bedrijf klaagde de VARA aan wat vervolgens leidde tot de grootste schadevergoeding ooit in de mediawereld. De VARA moest Exota 7 miljoen gulden aan schadevergoeding betalen vanwege het herhaaldelijk noemen van Exota in haar programma. Het beeld dat vervolgens ontstond is dat de VARA bewust heeft gedaan alsof de ontploffende fles van het merk Exota was. Onjuist, zo concluderen de onderzoeksjournalisten van het programma Medialogica.
Marcel van Dam bracht begin jaren 70 in zijn uitzending De Ombudsman een sherryfles tot ontploffing. Het beeld werd afgewisseld met passages uit brieven van slachtoffers met lichamelijke schade door ontplofte Exota flessen. Daardoor ontstond het beeld dat de ontploffende flessen van het frisdrankenmerk Exota waren.
Omdat het beeld van het uit elkaar spattende flesje continu in verband werd gebracht met de frisdranken van Exota ging het merk uiteindelijk ten onder. Het faillissement had grote gevolgen voor de eigenaren van Exota en de werkgelegenheid in Dongen.