Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Louise Fresco draait lezers een rad voor ogen met tegenstelling stad-platteland

Zembla-journalist Ton van der Ham prikt beweringen over Nederlandse landbouw door
Joop

Europarlement op de thee bij Assad

  •  
11-07-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
SYRIA-EU-DIPLOMACY

© 2016-07-10 08:59:23 A handout picture released by the official Syrian Arab News Agency (SANA) on July 10, 2016 shows Syrian President Bashar al-Assad (C-R) meeting with the Deputy Chairman fo

De Syrische president Bashar al Assad kreeg dit weekend hoog bezoek. Een delegatie uit het Europarlement, onder leiding van Javier Couso Permuy van de Groenen/Europese Vrije Alliantie, ging bij Assad op de thee, waar de president hen eens lekker flink de oren kon wassen. Dat blijkt althans uit berichtgeving van Reuters.
De Syrische president schuift de schuld van de vluchtelingenproblematiek in Europa namelijk volledig in de schoenen van het Westen. Ook terreur en extremisme zijn het gevolg van handelingen door het Westen, aldus Assad, de man die aan macht is dankzij de erfenis van zijn vader Hafez, die in 1971 een staatsgreep pleegde.
Reuters citeert Bashar al-Assad in gesprek met de Europese delegatie:
" De problemen waar Europa vandaag de dag mee te maken mee heeft, zoals terrorisme, extremisme en golven van vluchtelingen, zijn het gevolg van door westerse leiders aangenomen beleid, dat de eigen mensen niet dient […] Zeker wanneer leiders steun en politieke dekking geven aan terroristische groeperingen in Syrië. "
In Syrië is er al vijf jaar een hevige oorlog gaande. In het land strijden diverse groeperingen tegen de heersende president Assad en zijn Ba’ath-partij. Van alle strijdende groepen beschouwt de VN alleen IS en Al Nusra als terroristische organisaties. In 2011 brak, door de Arabische lente aangewakkerd, een protest uit tegen het Syrische regime. Vreedzame demonstraties werden vanaf het begin met geweld de kop in gedrukt, door het regeringsleger. De roep om verkiezingen en het aftreden van Assad werd met fors geweld beantwoord. Assad weigerde te vertrekken en zette scherp geschut in: talloze protesterende burgers werden om het leven gebracht.
Bashar’s vader, Hafez, riep Syrië in 1971 uit tot een militaire dictatuur onder leiding van zijn partij, de Ba’ath-partij. Protesten werden met harde hand neergeslagen, zoals bijvoorbeeld in 1982 in Hama. Een gewapende opstand van de Moslimbroederschap (soennieten, familie Assad is Alawiet, -red) werd met artillerie en bulldozers hardhandig afgekapt. Het aantal doden is niet bekend, maar ligt ergens tussen de tien- en dertigduizend. Het land is sindsdien verdeeld, maar in de politieke arena kwam dat nauwelijks tot uiting: iedereen die een oppositiegroep startte, of een vorm van verzet aandurfde, kreeg de geheime dienst op bezoek. De macht van familie Assad moet koste wat kost beschermd worden. Ook Hafez’ zoon lijkt die koers aan te houden.
Toch is Bashar al-Assad de afgelopen jaren een groot deel van het land kwijtgeraakt aan rivaliserende groeperingen. Zo is een deel van het land aan de rebellen in het noorden en zuiden prijsgegeven, en heeft IS een deel van het oosten in handen. Miljoenen mensen zijn inmiddels op de vlucht. Het leeuwendeel vindt opvang in de regio, een ander deel heeft zijn weg naar Europa gevonden, vaak niet zonder gevaar voor eigen leven gevlucht. Maar dat alles is natuurlijk de schuld van het Westen.

Meer over:

syrie, oorlog, wereld, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (79)

Lo.wijk
Lo.wijk12 jul. 2016 - 19:41

Men heeft liever niet dat de burgers in het Westen weten hoe populair onder de Syriërs hun president is: Counterpunch: "Why are They Afraid of the Syrian Elections?" http://www.counterpunch.org/2014/05/30/why-are-they-afraid-of-the-syrian-elections/

Minoes2
Minoes212 jul. 2016 - 18:15

Echte muurbloempjes. Zoals ook de etiquette bepaalt. Dit is een win-win situatie waarin beide partijen volkomen tot hun recht komen.

1 Reactie
Lo.wijk
Lo.wijk12 jul. 2016 - 19:51

Als laatste nog dit want het is heel informatief over Syrië: "Seven Steps of Highly Effective Manipulators" http://dissidentvoice.org/2015/04/seven-steps-of-highly-effective-manipulators/

Lo.wijk
Lo.wijk12 jul. 2016 - 6:21

De indruk wordt steeds gewekt door de MSM dat Assad gehaat wordt door de Syriërs, omdat hij ze laat beschieten en bombarderen door het leger. Maar als dat waar was, dan zouden nu na 5 jaar oorlog zo'n beetje alle militairen wel familieleden en vrienden hebben verloren door de beschietingen en bombardementen die ze zelf hadden uitgevoerd. Zou u als militair op uw eigen familie en vrienden schieten en die bombarderen? Vijf jaar lang? Zou u nog stemmen op de man die u daar bevel voor gaf? Zou u niet deserteren en tegen hem gaan vechten? Mijn posts met links naar een Reuters reportage gemaakt in Syrië en van drie onafhankelijke Westerse journalisten plus twee reportages die tonen hoe heel Damascus feest vierde nadat Assad herkozen was zijn niet geplaatst. Zelfs een link naar een BBC reportage die aantoont dat Assad die gifgas aanvallen nooit gedaan heeft, maar juist de z.g. "rebellen", is niet geplaatst. Ik durf dit "valsspelen" te noemen en de neo-con elite steunen die van Syrië een tweede Irak en Libië willen maken. Beneden all pijl voor een media orgaan dat zich progressief links noemt. Dat speelt leden van de haviken "elite" die zijn zoals als Blair was in de kaart. Is dat links progressief? Na dan ben ik zeker een nazi omdat ik tegen oorlogen ben zoals die gevoerd in Irak, Libië en Syrië.

4 Reacties
brambo2
brambo212 jul. 2016 - 7:19

Het zijn de verschillende clans die feestvieren bij het leed dat de andere clans is aangedaan. Dat hele natie indeling van het Midden Oosten is een statuair wangedrocht. De arabische lente zal nog voortwoekeren tot de strijd om water is beslecht en de demografische bom door het westen is opgevangen. Op zijn best blijft er een soort van Somalie over. In Iran is hetzelfde aan de gang. In plaats dat de ayatollah's zich drukmaken over het vervaardigen van een kernwapen zouden ze beter de demografische tijdbom en het enorme watertekort te lijf kunnen gaan. Daar gaat het binnen een paar jaar ook goed los.

Lo.wijk
Lo.wijk12 jul. 2016 - 7:48

Mijn dank aan de moderator voor het plaatsen van bovenstaande. Dat was eerlijk. Ik hou er verder mee op hier, maar hoop dat tenminste dit korte clipje van nota bene Reuters nog wel geplaatst mag worden als laatste bijdrage van mij hier: Reuters: "Over 1,000 Syrian civilians evacuated from near Damascus" https://www.youtube.com/watch?v=H-DstETWlTY Dat is niet door onze reguliere media uitgezonden, want het ontkracht het beeld wat die voortdurend gegeven hebben totaal. Maar mag het dan tenminste wel hier gezien worden? Nu ga ik mediteren...

Lo.wijk
Lo.wijk12 jul. 2016 - 11:00

@brambo Ik heb even mijn meditatie onderbroken om te zien of mijn laatste post ook geplaatst is. Blij te zien van wel. Volgens de Washington Post is 1/5 van de mensen in Syrië aanhanger van IS: Wasshington Post "One in five Syrians say Islamic State is a good thing, poll says" https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2015/09/15/one-in-five-syrians-say-islamic-state-is-a-good-thing-poll-says/ Dat zullen veelal mensen van buiten Syrië zijn, want zoals bekend gaan er duizenden op jihad daar naar toe vanuit het buitenland, en velen nemen hun vrouw en kinderen mee, of laten die later overkomen. Maar als u op YouTube het volgende plakt zult u zien wat ik bedoel: lange files auto's met feest vierende mensen in Damascus: "Syria: Damascus celebrates as Assad wins re-election" Hopelijk mag dit verschijnen. Nu ga ik weer terug naar mijn meditatie, voor meer liefde en vrede op aarde.

Lo.wijk
Lo.wijk12 jul. 2016 - 11:20

PS: Ik zeg niet dat het leger niet schiet en bombardeert. Dat doet het zeker. Maar op wie, dat wordt niet serieus afgevraagd. Dat clipje van Reuters geeft er al een idee van: op de wijken waar de niet-aanhangers van IS en Al Nusra uit gevlucht zijn en geëvacueerd met hulp van het leger. Pas daarna wordt die wijk met de volle laag aangevallen. Ik zag een reportage waar een commandant zei dat het zo moeilijk vechten was tegen IS enz., omdat die de burgers niet laten gaan, en ze als menselijke schilden gebruiken. Dus dan moet er huis aan huis gevochten worden, en dat duurt heel lang. Het gevaar bestaan dan ook dat er toch enige onschuldige burgers omkomen. Wat de cijfers van doden in Syrië betreft, daar vallen al ruim 100,000 militairen onder, en nog meer jihadisten. Maar dat wordt er niet bij vermeld, om het er uit te laten zien dat Assad honderdduizenden burgers heeft vermoord. Niets over dat het hoofdzakelijk doden onder het leger en jihadisten zijn, terwijl dat de overgrote meerderheid aan doden zijn, want die vechten tegen elkaar en sneuvelen dan vaak.

peter e
peter e12 jul. 2016 - 1:39

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen, zei Jezus. En jeetje, hier in het Westen hebben we nogal wat van die stenengooiers!

HarryD2
HarryD211 jul. 2016 - 21:38

Och och, wat werd destijds die Arabische Lente toch mooi begroet door onze naïeve politici en linkse medemens. Alsof ineens de ogen van het Midden-Oosten werden geopend en er een democratie vergelijkbaar met de onze op het punt stond te ontluiken... En moet je die miepen nou zien zitten bij Assad, op dit moment de beste keuze voor stabiliteit in de regio. Afgang met een hoofdletter 'A'.

1 Reactie
peter e
peter e12 jul. 2016 - 1:44

Jij weet duidelijk niet waar de klepel hangt! Ik waardeer dit met een triple A!!!

JanB2
JanB211 jul. 2016 - 20:45

Waar niet meer gepraat wordt vallen alleen nog schoten.

panterarosso65
panterarosso6511 jul. 2016 - 18:12

ik kan het gesprek al volgen zeg bashir hoe doe jij dat nu met die lastige mensen die niet meer naar je willen luisteren

Sardar2
Sardar211 jul. 2016 - 16:19

Assad is een dictator die in een politiek proces moet plaats maken voor een democratische of een minder dictatoriale leider. Maar in een situatie die er een door buurlanden en het westen een burgeroorlog opgelegd is aan Syrië, het beste keuze voor Syriërs is nog steeds Assad. Huidige regering had coalities gevormd met Iran en Rusland om hem in geval van een oorlog Syrië bij te kunnen staan. Zonder Assad of Syrische regering waren deze coalities niet meer geldig. Dat was ook wat de eerste doelstelling van het westen, Saoedi-Arabië, golfstaten en Turkije om te bereiken. Ze hoopten in het begin van burgeroorlog heel snel kunnen Assad en zijn regering omverwerpen en afkomen van zijn internationale mogelijkheden. Het niet vallen van Assad leidde naar zelfstandige optreden van verschillende groepen in verschillende landdelen met steun van omringende landen en het westen. Het is zeker het persoon Assad na de burgeroorlog zal van toneel verdwijnen, maar niet Syrische regering. Wat men met een burgeroorlog niet kon op Syriërs opleggen kan met politiek en diplomatie ook niet bereiken. VS heeft met oorlog in Syrië en Irak haar destabiliserende doelen degelijk bereikt maar niet de herverdeling van regio zoals zij van plan was. Wie kan beschikken over controle van het westen en noorden of midden van Syrië (plus Libanon) en gehele Irak, zal voor komende 15-20 jaar strategische voordeel hebben. Het is zeker dat het niet Saoedi-Arabië en Turkije zijn geworden. Zeer waarschijnlijk zal de nasleep tussen Assad en Koerden plaatsvinden met sterke rol van Rusland en Iran. Tot dus ver heeft Israël er geen baat/nadeel bij, zij hebben strategisch baat in een verder verdeelde Arabische landen! VS heeft nog 1-2 jaar Daesh en gewapende conflicten nodig om een definitieve balans bereiken me hulp van Koerden. Wat Saoedi-Arabië betreft, proberen zij met Egypte tot een akkoord komen om Syrië kunnen in plannen van SA vervangen door Egypte. Daarvoor heeft SA een marionet regering in Jemen nodig of een strategische samenwerking met Israël! SA is al meer dan een jaar bezig om een van deze twee laatste opties te bereiken. Turkije is grootste verliezer, en misschien nog meer te verliezen in komende jaren! Syrië als kan onverdeeld blijven, anders samen met een sterke Syrische Koerdistan, heeft nog veel meer rol in Midden-Oosten te spelen.

Andy Capp
Andy Capp11 jul. 2016 - 16:15

"De Syrische president schuift de schuld van de vluchtelingenproblematiek in Europa namelijk volledig in de schoenen van het Westen. Ook terreur en extremisme zijn het gevolg van handelingen door het Westen, aldus Assad," Dat klopt natuurlijk niet: volgend Assad ligt de schuld van de vluchtelingenproblematiek in Europa namelijk grotendeels in de schoenen van het Westen. Is er dan iemand die daar na de moord op Gadaffi nog aan twijfelt? http://tinyurl.com/q28yjhw

Meta Foor
Meta Foor11 jul. 2016 - 15:07

oud EP voorzitter Barasso wordt CEO bij de grootste boevenbank op aarde die direct schuld had aan een lange economische recessie; dat dan EP-ers bij een crimineel op de thee gaan is daarbij vergeleken kinderspel

1 Reactie
panterarosso65
panterarosso6511 jul. 2016 - 18:14

ha en jij denkt dat barroso het probleem is heb je de carriere van draghi gezien, en nog een stuk of wat anderen barosso was voorzitter van de europese commissie wat toch redelijk een beeldmerk is maar draghi is voorzitter van de ECB

Machielse932
Machielse93211 jul. 2016 - 14:18

Die vrouw links, hoe verzin je het om zo gekleed op staatsbezoek te gaan in nota bene een islamitisch land. Daar moet je wel iemand van de Groenen voor zijn. Verder op zich positief dat dit soort gesprekken er zijn als is het allemaal te weinig en te laat. Het Westen heeft de burgeroorlog in stand gehouden door rebellen te voorzien van minimale steun die genoeg is om door te gaan maar niet genoeg is om te winnen. De zoveelste naïeve interventie van het westen in het midden-oosten. Arabische lente, het leek allemaal leuk maar er is nog geen seconde gedacht over wat er gebeurd in de landen zonder deze dictators. Nu is het helaas te laat om neutraal te blijven. Partij is er inmiddels al jaren terug gekozen. Ook oerstom natuurlijk om partij te kiezen in een burgeroorlog. Als er één kenmerk is dan is het wel dat er geen goed en kwaad is dus een partij kiezen doet meer slecht dan goed. Ik zou zeggen trek de stekker er maar uit voor de hulpprogramma's aan rebellen die tegen Assad vechten en steun exclusief SDF (voornamelijk koerden) die het tegen IS opnemen. Hulp aan gematigde rebellen bleek achteraf maar al te vaak hulp aan extremisten. Het enige waar je me niet over hoort was de interventie tegen IS, echter die was waarschijnlijk niet eens nodig geweest als er daarvoor niet zoveel clusterfucks begaan zijn.

klaasie2
klaasie211 jul. 2016 - 13:24

Natuurlijk is het een dictator en zullen er bij de oppositie veel en uiteraard onschuldige slachtoffers gemaakt zijn. Net als bij Saddam Hoessein maar vergeet even niet wat er na de afzetting en dood van Saddam gebeurd is met Iraq. Deze dictators houden wel de relatieve rust in de regio in stand. Haal deze dictators weg en met de leegte vervalt zo'n land wat eigenlijk al oorlogen en onrust kent vanuit de tijd van Alexander de Grote, in nog meer bloed vergieten. Kijk maar naar Iraq. Je kunt de [zogenaamde] democratie van het Westen niet vergelijken met dit soort gebieden. Assad heeft volkomen gelijk dat de hele oorlog en het bijgeleverde terrorisme daar in die contreien de oorzaak heeft gevonden door het Westen zelf. Met de misdadige inval van het Westen onder leiding van die crimineel Bush Jr. in Iraq en eigenlijk daarvoor al de inmenging van Rusland en achter de schermen van de CIA in Afghanistan. Het Westen moet eens leren om zich wat minder te bemoeien met buitenlandse politiek. Maar tja, het gaat uiteindelijk helemaal niet om de arme mensen daar "democratie" en "vrijheid" te bieden, maar om de kostbare grondstoffen, in dit geval dus Olie.

Lo.wijk
Lo.wijk11 jul. 2016 - 12:50

Zelf berichten van Reuters en de BBC die een ander beeld geven van wat we over het algemeen over Syrië en Assad horen zijn hier blijkbaar ongewenst... ik geef het op. Assad moet er als moordenaar van z'n eigen volk uit blijven zien, en tegenbewijs wordt niet geduld. Zelfs niet van genoemde nieuwsdiensten. Over het vrije woord gesproken hier. Een farce.

3 Reacties
Lo.wijk
Lo.wijk11 jul. 2016 - 13:19

Berichten van onafhankelijke Westerse journalisten die in Syrië zijn en een totaal ander beeld geven dan wat onze reguliere media verspreiden zijn helemaal uit den boze. Je mag je opinie geven en zelfs schelden, maar kom hier niet aan met de harde feiten die de party line uit Washington en Brussel als zijnde oorlogspropaganda leugens aantonen om ons achter wéér een regime change te krijgen. Dat het leugens waren mag pas jaren na het gebeuren bekend worden, zie de leugens over Irak die nu pas officieel bekend werden gemaakt. Zo zal het pas over jaren bekend worden gemaakt over Libië, en nog veel later over Syrië. Maar dan is het kwaad al geschied. En daar gaat het om wat de "elite" betreft. En de massa media spelen het spel mee.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper11 jul. 2016 - 14:10

> ik geef het op Fijn Lo.wijk

Machielse932
Machielse93211 jul. 2016 - 14:19

Tja dat is vaak in een burgeroorlog. Goed en kwaad bestaat niet, bestaat alleen in Hollywood films. Tuurlijk heeft Assad de meeste doden op zijn kerfstok zijn leger heeft dan ook de meeste vuurkracht. De 'rebellen' doen er echter niet aan onder.

[verwijderd]
[verwijderd]11 jul. 2016 - 12:32

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Creature from the Black Lagoon
Creature from the Black Lagoon11 jul. 2016 - 13:08

Met andere woorden: Verhofstadt weet allemaal precies hoe het moet en de 'ontwetende kiezer' raaskalt maar wat en dient maar gewoon zijn mond te houden? Dat is precies de arrogante houding waar dit project, liever vroeg dan laat, aan ten onder zal gaan.

Machielse932
Machielse93211 jul. 2016 - 14:22

"Overigens wel eens met Assad dat vluchtelingen in Europa als ongedierte worden behandeld en dat de 20 miljoen islamitische EU-inwoners veel last hebben van de nationalistische bewegingen. Dat werkt natuurlijk niet bevorderlijk om het terrorisme buiten Europa te houden. Het gevolg is ook dat er terecht bewegingen ontstaan zoals DENK." Quatsch De islamitische minderheid heeft het in Europa beter dan praktisch alle andere minderheden in de hele wereld. Als we het echt willen hebben over minderheden die als ongedierte behandeld worden dan moeten we het hebben over minderheden in het midden-oosten. Bijvoorbeeld de Koerden die decennia stateloos waren in Syrië.

Karel Karstens
Karel Karstens11 jul. 2016 - 21:52

“Overigens wel eens met Assad dat vluchtelingen in Europa als ongedierte worden behandeld.” Hûh?

Creature from the Black Lagoon
Creature from the Black Lagoon11 jul. 2016 - 12:16

Hoezo europese leiders? Bestaan die dan? Dit zijn toch gewoon parlementsleden op een snoepreisje.

Phil2
Phil211 jul. 2016 - 12:09

Westen, koester uw dictators!... Het willen afzetten en ook daadwerkelijk afzetten van de dictators Saddam Hussein, Gadaffi en Assad zijn werkelijk rampzalig gebleken. Niet alleen voor vrede en stabiliteit in de regio, maar ook in termen van mensenlevens en mensenrechten. Je kunt dat een cynische houding vinden... maar we hebben al de hele EU boterberg op ons hoofd door zaken te doen en zelfs vriendschappelijk om te gaan met het al bestaande IS, namelijk Saoedi-Arabië.

ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick11 jul. 2016 - 11:34

Assad is een schurk met een punt. De EU leiding denkt inderdaad niet aan zijn eigen bevolking bij deze crisis Ten tweede was Syrië beter af als Assad stevig in het zadel was gebleven. Beter leven onder een seculiere dictator dan burgeroorlog en enge religieuze dwepers. Het was wishful thinking om hem weg te willen werken en dat het daar stabiel zou blijven.

1 Reactie
Albert Einstein
Albert Einstein11 jul. 2016 - 14:26

Als de Navo Assad had gesteund was het er nu vrede in Syrie. Plus betere betrekkingen tussen het Westen en Rusland. Wat zijn onze politici toch een minkukels. Ze verzieken werkelijk alles!

Ron Halkes
Ron Halkes11 jul. 2016 - 10:56

Voor wat betreft de vluchtelingen heeft Assad 100 % gelijk,als je de feiten onderkent. Zo zeggen meerdere in het westen meermaals gelauwerde journalisten en intelligentsia zoals daar zijn John Pilger, Paul Craig Roberts,Noam Chomsky. Dat de Westerse main stream media je anders wil doen geloven daar zou je voor moeten wachten. Er wordt o.a. in dit stuk met geen woord gerept over de illegale westerse luchtaanvallen e.d. in een soeverein land Syrië die ook vele burgerslachtoffers maakt.

4 Reacties
Ron Halkes
Ron Halkes11 jul. 2016 - 11:01

(....maken...)

Machielse932
Machielse93211 jul. 2016 - 14:23

Ah een voorstander van de genocide van IS op minderheden?

Ron Halkes
Ron Halkes11 jul. 2016 - 16:56

Nee, een tegenstander van de decennialange 'genocide' op 100.000den burgers door de VS,VK, EU.........in landen waar wij niet om geven,onze regeringen dus hun (vernietigende) gang kunnen gaan. Van Afghanistan tot Libië.... IS, n.b. ontstaan door inmenging van de VS....

Machielse932
Machielse93212 jul. 2016 - 11:59

Tja dat Irak een clusterfuck geweest is zal haast niemand ontkennen. Behalve de oorlogscriminelen Blair Bush en hun consorten dan. Dat staat echter los van het feit dat de luchtaanvallen in Syrië wel een nodig kwaad zijn. Of had u liever gezien dat IS alle kans kreeg haar plannen uit te voeren (waaronder natuurlijk de genocide van de Yeziden op de berg Sinjar in 2014). Overigens de directe aanleiding was om de luchtaanvallen te beginnen. Zegt u het maar dan. Ps De voorgangers van IS bestonden al in de jaren 90 dus ontstaan door de VS is een groot woord. Wel heeft de stupide Irak oorlog een klimaat geschept waarin deze ideologie meer grond onder de voeten kon krijgen. Daarin werden ze gesteund door de rancuneuze Irakese regering van na Saddam.

BertjeBroai
BertjeBroai11 jul. 2016 - 10:51

Nu blijkt dat er vele IS terroristen met de vluchtelingen stroom meekomen. Wilders waarschuwde daar al herhaaldelijk voor! Zou hij de terroristen het idee hebben gegeven? Misschien kunnen we Wilders wel de schuld in de schoenen schuiven bij de eerst volgende aanslag. Want dit xenofobe gedrag, dat mag niet kunnen.

4 Reacties
Kilted
Kilted11 jul. 2016 - 11:25

Tja, dat argument kan je makkelijk omdraaien Als die vluchtelingenstroom voorkomen had geworden door een beter beleid, was er geen vluchtelingenstroom geweest om op mee te liften.

H.Witte
H.Witte11 jul. 2016 - 12:31

Heb je cijfers of tenminste een indicatie van die 'vele' terroristen? En by the way, ook die komen dan deze kant op dankzij de inmenging van het Westen in het Midden-Oosten. Ze worden daarbij ook nog eens aangemoedigd door mensen als Wilders die geen enkele nuance wensen aan te brengen bij wat Islam is. Ook onder de Islam zijn vredelievende mensen, ik stel, het overgrote deel. De Islam bestaat, dat is een voldongen feit. Tegenover elkaar blijven staan en ze blijven verfoeien lost niks op, maar leidt tot meer escalatie. Wat wij moeten doen, meer, veel meer dan nu het geval is, dat is ons richten op de gematigde en progressieve Islam en daar verzoening mee zoeken, zodanig dat de extremen op den duur met lege handen komen te staan.

truusbeek2
truusbeek211 jul. 2016 - 14:21

Eranos Vraag het de Syrisch Orthodoxe christen een levendige gemeenschap in Nederland waarom ze gevlucht zijn. Niet voor Assad.

Albert Einstein
Albert Einstein11 jul. 2016 - 14:33

Eranos, Dus jij denkt dat die ISIS-terroristen speciaal naar Nederland komen om Wilders af te knallen? Ik denk dat ze niet eens weten wie Wilders is. En verzoening met de "gematigde" islam zoeken is natuurlijk ook geen oplossing.

Lo.wijk
Lo.wijk11 jul. 2016 - 10:42

Correctie: "en bekenden zouden hebben verloren".

truusbeek2
truusbeek211 jul. 2016 - 10:39

Zou dit praten van EU cie nu ook maar iets voor de vrede daar geholpen hebben behoudens het feit dat de dictator eens lekker kon leeg lopen.

ikdus2
ikdus211 jul. 2016 - 9:56

de rol van Assad is na de oorlog uitgespeeld. er komt een Joegoslavië scenario. de overgrote meerderheid zijn soenieten en die zijn juist in oorlog met Assad en z'n minderheid van alewieten. Europa zou toe moeten werken naar een Joegoslavië scenario.

8 Reacties
Acid Prune
Acid Prune11 jul. 2016 - 10:18

Soeni zijn maakt je niet automatisch een vriend van monsters die het land aanvallen . Daarbij moet je even goed bedenken wat voor divers land Syrië is - iedereen een eigen staat ? Ga er maar aan staan https://mariabervoets.files.wordpress.com/2014/04/entinciteiten-in-syrie4.jpg

Moeder Pietje
Moeder Pietje11 jul. 2016 - 10:30

"Europa zou toe moeten werken naar een Joegoslavië scenario." Waarom eigenlijk? Ben jij een Soenniet?

Lo.wijk
Lo.wijk11 jul. 2016 - 10:36

De meerderheid van Soennieten in Syrië steunt Assad, omdat ook zei fel tegen IS en Al Nusra zijn na het zien van wat die uitrichtten in hun land. Bovendien bestaat het leger voor een groot deel uit Soennieten.

Lo.wijk
Lo.wijk11 jul. 2016 - 10:39

Correctie: "ook zei" moet "ook zij" zijn.

Moeder Pietje
Moeder Pietje11 jul. 2016 - 10:40

De familie Assad en haar aanhang zijn Alawieten. "Terwijl de meerderheid van de sjiitische moslims de alawieten als moslims en kleinere medebroeders beschouwt, beschouwen de meeste soennieten (en zeker de strenge wahabieten en salafisten onder hen) de alawieten als „ongelovigen” of zelfs afvalligen, waardoor de alawieten van tijd tot tijd zelfs meer dan dhimmi-christenen en dhimmi-joden aan vervolging en uitroeiing blootgesteld werden." https://nl.wikipedia.org/wiki/Alawieten

naraga
naraga11 jul. 2016 - 12:19

@lo.wijk De meerderheid van Soennieten steunt IS en Al Nusra (en andere groepen zoals Islamitisch front etc. die niet te onder doen voor hun vriendjes van IS). De Sjiieten steunen juist Assad en zijn Alewieten.

H.Witte
H.Witte11 jul. 2016 - 12:33

Europa moet zich helemaal niet zo nadrukkelijk met de zaak bemoeien. Gelukkig daalt de olieprijs en nemen de Westerse belangen af.

Lo.wijk
Lo.wijk11 jul. 2016 - 12:43

Correctie: "Moeder Pietje." Met excuses.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder11 jul. 2016 - 9:50

[De problemen waar Europa vandaag de dag mee te maken mee heeft, zoals terrorisme, extremisme en golven van vluchtelingen, zijn het gevolg van door westerse leiders aangenomen beleid, dat de eigen mensen niet dient ] Dat is zo. [Maar dat alles is natuurlijk de schuld van het Westen.] Ja. En het westen is niet bereid een oplossing te zoeken. Assad wegsturen is zeer beslist geen oplossing voor de problemen van het Syrische volk. We vergeten wel eens dat er heel veel pro Assad Syriërs zijn. Het zijn niet allemaal rebellen.

Arvidos
Arvidos11 jul. 2016 - 9:49

Typisch een dictator, 0,0 verantwoordelijkheid willen dragen.

Mark Gh
Mark Gh11 jul. 2016 - 9:41

Zou Assad wellicht een punt hebben?

Nick Ros
Nick Ros11 jul. 2016 - 9:31

Zo'n delegatie uit het Europarlement heeft daar niets te zoeken. Zo wordt de aversie richting dat Europarlement steeds groter.

4 Reacties
Acid Prune
Acid Prune11 jul. 2016 - 10:22

Nee, ik vind het wel goed om voor de verandering eens te gaan theedrinken ipv alles met geweld op te lossen

H.Witte
H.Witte11 jul. 2016 - 12:35

Acid Prune, Precies. Zoek de dialoog. De man is een feit. Bommen hebben in Irak ook niks opgelost.

truusbeek2
truusbeek211 jul. 2016 - 14:22

Nu die Europese miepen voeren een "dialoog" kijken wat dat gaat opleveren!

Nick Ros
Nick Ros11 jul. 2016 - 17:22

Acid Prune, voor een vruchteloos gesprek moet je bij de groenen zijn. Bommen hebben niks opgelost en thee ook niet. Vraag maar aan Job Cohen.

Acid Prune
Acid Prune11 jul. 2016 - 9:28

Ja dat is de schuld van het westen .

6 Reacties
Gammana
Gammana11 jul. 2016 - 11:11

Volgens jouw is alles de schuld van 'het westen'..wat moet de islamitische wereld incompetent zijn volgens jou als zij in niets verantwoordelijk zijn voor zich zelf.

Acid Prune
Acid Prune11 jul. 2016 - 12:30

Nee hoor , in dit geval rekenen we er Turkije en de Golfstaten en Saoedi-Arabië er ook toe Bondgenoten van het Westen

H.Witte
H.Witte11 jul. 2016 - 12:40

Acid Prune, je hebt een punt. Lange tijd was Saddam Hussein ook een bondgenoot van het westen. Was er niks aan de hand. Saddam kon gewoon zijn bedenkelijke gang gaan. Tot zijn domme zet om Koeweit lastig te vallen. Vanaf dat moment ging de olie een rol spelen en was Saddam ineens geen bondgenoot meer. Wil je nog duidelijker hebben dat het Westen alleen voor eigen belang steeds intervenieert, niet voor de bevolking. Die kan ze, gezien de eerdere houding t.o.v. Saddam aan de reet roesten. Hetzelfde geldt voor de houding naar Sadat in het verleden. Hetzelfde gold voor de houding naar Gadaffy. Het gedrag van het Westen is misselijkmakend.

H.Witte
H.Witte11 jul. 2016 - 12:42

Ik voeg daar nog aan toe het (westers) strategisch belang van Irak t.o.v. Iran.

Minoes2
Minoes212 jul. 2016 - 6:10

En niet te vergeten de oliebelangen! Ik ben het in dit geval volledig eens met Eranos. Salam is zelfs ooit door Smerika in het zadel geholpen.

Minoes2
Minoes212 jul. 2016 - 6:11

En niet te vergeten de oliebelangen! Ik ben het in dit geval volledig eens met Eranos. Sadam is zelfs ooit door Amerika in het zadel geholpen.

Ulltrafox
Ulltrafox11 jul. 2016 - 9:08

.....eens lekker de oren kon wassen...... Reken maar niet dat Assad dit voor de lol doet. Hij heeft zijn redenen om zich af te vragen waarom het Westen hem zo graag weg wil en liever ziet dat dit land wordt geregeerd door religieuze koppensnellers, vrouwenonderdrukkers en terroristen. Dankzij het Assad tijdperk was er stabiliteit in het land, welvaart. Goede gezondheidszorg beter dan in Nederland en Syrie was het enige land waar de christelijke gemeenschap geen strobreed in de weg werd gelegd en groeide. Moet je nu zien wat door westers ingrijpen hiervan is overgebleven. Vrouwen werden als volwaardig gezien in Syrie. Het was een zeer vooruitstrevend land wat zijn verleden en cultureel erfgoed koesterde. Palmyra en Babylon. Dankzij het westen is dit alles geplunderd en kapotgeschoten. De VS en de VS hielenlikkers uit Brussel hebben dezelfde vooruitgang ook gebracht naar Libie. Ga even kijken hoe het daar is. Deze opinie blinkt daarom uit in pro VS propaganda, het komt ook van Reuters het grootste papegaaien clubje van Washington. Het kletsverhalen van de opstand is het verhaal van Generaal Wesley Clark, die vertelde dat de Amerikanen al in 2002 hadden besloten om de zogenaamde Arabische lentes te ontketenen in een totaal van 7 landen. Niks geen spontane revoluties. Deze revoluties zijn te vergelijken met die in Kiev waar nu dus een puppet regering zit van Washington aangewezen door Victoria Nuland. Lees en ken de feiten, maar ga geen onzin geloven van Washington.

4 Reacties
NorbertT
NorbertT11 jul. 2016 - 10:16

Uitstekend betoog, waarvoor ik graag mijn waardering uitspreek.

Moeder Pietje
Moeder Pietje11 jul. 2016 - 10:34

"Syrie was het enige land waar de christelijke gemeenschap geen strobreed in de weg werd gelegd en groeide" Naar aanleiding van het door de redactie terloops aangegeven geloof van de Assadfamilie, de Alawieten , ben ik daar wat verder in gedoken. Ze staan idd dichter bij de Christenen dan de Soenietten. Interessante achtergrondinformatie die via secundaire links steeds meer verdieping/gelaagdheid aanbrengt in het denken van de Assad's en hun aanhangers. https://nl.wikipedia.org/wiki/Alawieten https://nl.wikipedia.org/wiki/Gnosticisme

brambo2
brambo211 jul. 2016 - 12:01

Kortom, eigenlijk was Syrie dus een soort van Iran voor Khomeini, een Afghanistan voor de Russen, een Vietnam voor Ho Tsji Min, een Rusland voor Lenin, Frankrijk voor Robespierre. Allemaal de schuld van de Amerikanen.

Machielse932
Machielse93211 jul. 2016 - 14:28

Nou nou laten we de rol van het westen niet overdrijven in het Syrië vraagstuk. De rol van het westen is, kwalijk, maar gelukkig beperkt. De hoofdschuldigen van de puinhoop zitten toch echt in Damascus, Ankara, Riyadh, Dohar en Teheran.

Stientje2
Stientje211 jul. 2016 - 9:07

Het bezoek van deze leden van het Europarlement aan Assad, is het beste bewijs dat dit parlement niets voorstelt. Het is niet te bevatten dat deze Europarlementariërs het initiatief hebben genomen om bij Assad, die zijn eigen volk uitroeit, en het Westen er van beschuldigd dat zij de schuldigen zijn, dáár op bezoek te gaan, en dan nog van een koude kermis thuis te komen. Hadden deze parlementariërs het anders verwacht? Wat een naïviteit.

pietje5
pietje511 jul. 2016 - 9:03

haha die krulspeldenkapsels bij Assad op de thee ik lach me helemaal dood man

Karel Karstens
Karel Karstens11 jul. 2016 - 8:42

Mmmm. Die Assad deugt voor geen meter. Maar dat IS, dat zijn eigenlijk ook geen lieverdjes.

4 Reacties
BobbiBrown
BobbiBrown11 jul. 2016 - 9:15

De gemiddelde Syriër is het niet met je eens over Assad.

BassievonToor
BassievonToor11 jul. 2016 - 10:40

@BobbiBrown, De 'gemiddelde Syriër' bestaat helemaal niet, ik denk dat de Alevitische en Sjiitische Syriër het wel degelijk eens zijn met Assad.

truusbeek2
truusbeek211 jul. 2016 - 10:46

De eerste opstandelingen die gesteund werden door Qatar en SA en waarbij het westen even wegkeek en het verkocht aan haar eigen burgers als democratisch proces waren ook geen lievertjes. Als het aan die opstandelingen had gelegen had er alleen een wissel van dictatuur plaatsgevonden naar een strenger islamitische dictatuur. Dus niet naar een streven naar een democratischer land zoals het westen zijn burgers wilde doen laten geloven.

Jos Ter Horst
Jos Ter Horst11 jul. 2016 - 20:00

Quote: "Mmmm. Die Assad deugt voor geen meter. Maar dat IS, dat zijn eigenlijk ook geen lieverdjes. " "Net als bijvoorbeeld laatst was ik naar de bioscoop geweest en daar had ik een hele mooie film gezien en die heette... dat was ehm... Schindlers List heette die. Ja maar die is mooi hoor! Dat was 'n hele mooie belangrijke film, want kijk de mensen praten altijd wel over de Joden enzo, terwijl eh nou die Duitsers dat waren ook geen lieverdjes hoor." (Hans Teeuwen - Hard en Zielig, 1995)