Joop

Europa wil met vaccins richting nul infecties. Waar blijft Nederland?

  •  
19-02-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
ANP-427881878
Het concept van “zero covid” wint snel aan populariteit in Europa
Heel Europa beleeft een chaotische winter, maar zo erg als in Nederland is het bijna nergens. De sociale spanningen lopen met de uitzichtloze jojo-lockdowns en de strijd om de “prikorde” snel op. Horeca en uitgaansleven kijken aan tegen een sluiting van 8 maanden. De Europese Commissie voorspelt voor 2021 in ons land de laagste economische groei in Europa. De doelstellingen van toegankelijke zorg en bescherming van extra kwetsbare mensen worden net als in de lente van 2020 niet gehaald, mede door de rommelige en langzame vaccinatie. Het kabinet koos voor “gecontroleerd uitrazen” van het virus omdat we geen eiland zijn, maar voorlopig zijn we precies dat: een vrijwel afgesloten land.
Het kabinet hoopt dat vaccinatie van ouderen de komende maanden tot minder druk op de ziekenhuizen leidt. Zo ontstaat een soort budget van versoepelingen dat verdeeld kan worden, die dan via hogere infecties de ziekenhuizen weer opvullen. Maar dat lost de bovenstaande problematiek niet op. Israël begon al in december aan een bliksemsnel vaccinatieprogramma dat gepaard ging met meer sociale omgang. Dit leidde tot ziekenhuizen vol relatief jonge covid-patiënten en een nieuwe lockdown.
Doorgaan met sturing op ziekenhuiscapaciteit zal ook tot honderdduizenden extra gevallen van “long covid” leiden, de gezondheidsschade die ongeveer 10% van de besmette mensen maanden of langer uit de roulatie houdt. De huidige verwarring is ook een uitnodiging aan virusontkenners en andere uitraasfanatici om het debat te kapen richting nóg snellere virusverspreiding. En wetenschappers waarschuwen dat langzame vaccinatie onder hoge viruscirculatie grote risico’s op mutaties van het virus oplevert, die dan de vaccins minder werkzaam zouden maken. Het virus en de schade die het toebrengt blijven hoe dan ook een factor in de maatschappij, en waarschijnlijk nog jaren.
Maar vaccins bieden ook de hoop op een echte exit-strategie door het aantal infecties te verminderen, als geprikte mensen minder besmettelijk worden. Daarmee komen weinig of zelfs nul infecties in beeld. Een combinatie van groepsimmuniteit door inenting, eventueel ook door besmetting, en beperkte controlemaatregelen houden de uitbraak echt onder controle. En dat biedt dan de kans om weer redelijk normaal en gezond te gaan leven, maar dan duurzaam.
In december richtten daarom honderden medische wetenschappers zich tot de Europese politiek met een oproep te stoppen het virus te tolereren. In de afgelopen weken begint de politiek te luisteren en wint het concept van “zero covid” snel aan populariteit in Europa. In Ierland, het VK, Duitsland, Italië en IJsland staat nul infecties prominent op de politieke agenda. De Duitse topviroloog Christian Drosten zei vorige week dat nul Covid “ in de nabije toekomst ingevoerd moet worden ”, Beieren is officieel om, Bondskanselier Angela Merkel schuift die kant op en ook de topadviseur van de Italiaanse regering wil nu nul Covid.
Mits goed en geloofwaardig gecommuniceerd biedt het pad naar (bijna) nul infecties hoop en perspectief aan de bevolking. De vertwijfelde strijd om de prikorde en altijd tijdelijke versoepelingen wordt een positief project van samenwerking om onze levens weer terug te krijgen. Samen met onze buurlanden zorgen we er zo voor dat de komende winter lockdown-vrij wordt en we gezond, welvarend en vrij kunnen leven. Dat kan in Nederland, waar het openbare debat in hoge mate vergiftigd is door desinformatie, alleen door een heldere koerswijziging, rekenschap afleggen en personele wijzigingen. Maar dat zijn politieke problemen, niet medische.
De weg naar weinig infecties is helder en beproefd. Het “reproductiegetal” (aantal mensen dat een besmet persoon gemiddeld besmet) moet structureel onder de 1 gehouden worden. Een ultrasnel vaccinatieprogramma helpt daarbij, net als een korte harde lockdown, veel testen, uitstekend contactonderzoek en verplichte quarantaine. Voor zover groepsimmuniteit na infectie mensen minder besmettelijk maakt kan dat ook helpen. De “groene zones” waar (bijna) geen covid is kunnen weer vrij onderling reizen. Niets hieraan is controversieel of onmogelijk, en “er is geen alternatief” en “we zijn geen eiland” voldoen gewoon niet als argument.
OMT-lid Marion Koopmans verwonderde zich recent in China over het gebrek aan covid aldaar. Ze concludeerde “het past allemaal niet zo bij Nederland, maar als je het virus wilt stoppen, moet je het zo doen, of iets dat erop lijkt.” Maar jojo-lockdowns, gesloten scholen en gesloten grenzen pasten vroeger ook niet zo bij Nederland. Een land dat eerlijk tegen zichzelf is praat open en eerlijk over waarom we gekomen zijn waar we zijn, en of dat niet fundamenteel anders kan.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (63)

DaanOuwens
DaanOuwens24 feb. 2021 - 12:50

@ The Apple Jij schrijft: Dat staat er dan ook niet. Nee jij schreef: “als je faillissementsgolf krijgt dan is het hek van de dam en kun je deze statistieken gelijk bij het grofvuil zetten.” Volgens jou als gevolg van de staatsschuld of privatenschuld. Dus vraag ik je die stelling te onderbouwen. Dat heb je nog steeds niet gedaan. Dus kan ik in alle rust de conclusie trekken dat je niet in staat bent je uitspraken te onderbouwen.

1 Reactie
The Apple
The Apple26 feb. 2021 - 2:07

Daan wil dus dat ik uitleg hoe een hoge private schuldenlast kan leiden tot een economische depressie en waarom dat van invloed kan zijn op het economisch herstel. Omdat een golf van faillissementen kan leiden rot een soms jarenlange vermindering van de productie en de consumptie met als gevolg een lager BNP in plaats van herstel. Of vraag je je misschien af hoe hoge private schulden kunnen leiden tot een faillissement? Dat gebeurt altijd als de inkomsten onvoldoende zijn om de verplichtingen die ontstaan uit de hoge private schuldenlast, te voldoen. Wil je ook nog weten waarom 1+1 twee is?

DaanOuwens
DaanOuwens23 feb. 2021 - 5:48

@ The Apple Jij schrijft: Misschien komt dat nog als ik uitgelachen ben omdat jij zoiets eenvoudigs niet begrijpt. Jij begrijpt niet dat het helemaal niet eenvoudig is. En dat de wereld zich niet voegt naar jouw simplistische werkelijkheid. Daarnaast ben je blijkbaar niet in staat om op te schrijven hoe volgens jou de schuldenlast, welke dan ook, van invloed is op economisch herstel. Er zijn namelijk nogal wat landen waar economisch herstel plaatsvond ongeacht de grote staatsschuld en grote private schulden. Dus ga eerst maar eens opschrijven waarom het volgens jou niet kan. Je marxistische opvattingen zullen wel de oorzaak voor deze leemte in argumentatie, zijn versterkt door het feit dat je contacten met de westerse samenleving vooral virtueel zijn. Het gevolg daarvan is blijkbaar dit soort tekstjes die kant nog wal raken.

1 Reactie
The Apple
The Apple23 feb. 2021 - 11:00

Dat klopt, een economische crisis betekent niet in alle gevallen dat de staat dan ook failliet gaat. Dat staat er dan ook niet.

The Apple
The Apple22 feb. 2021 - 17:05

DaanOuwens doet er alles aan om aan het oog te onttrekken dat zijn bewering dat Nederland de laagste krimp had en DUS nu ook de laagste groeicijfers heeft, onjuist is, omdat Nederland helemaal niet het land met de laagste krimp was. Afgezien nog van de vraag hoeveel waarde je moet toekennen aan de voorspellende waarde van dit soort grafiekjes, omdat allerlei factoren die op de achtergrond een rol spelen onzichtbaar blijven. Zoals bijvoorbeeld het feit dat Nederland verreweg de hoogste particuliere schuldenlast heeft van de EU. Een economische depressie wordt vaak ingeluid met een domino-effect: een faillissement veroorzaakt het volgende etc. Tot nu toe lijkt het of Wopke met behulp van zijn diepe zakken alle gevolgen heeft weten glad te strijken, maar daarachter gaat een wereld van ellende schuil (vooral in het MKB). Daan Ouwens: “Is niet van invloed op het herstel.” Daan is niet bereid om dat uit te leggen, want hij begrijpt niet welke schuldenlast wordt bedoeld en hoe die schuldenlast van invloed is op het economisch herstel, zegt hij. Maar hij weet wel wat er gebeurt, als hij eenmaal wél begrijpt wat er bedoeld wordt: Daan: "Nadat ik dan uitgelachen ben krijg je daar een reactie op." Misschien komt dat nog als ik uitgelachen ben omdat jij zoiets eenvoudigs niet begrijpt.

1 Reactie
The Apple
The Apple22 feb. 2021 - 17:32

Overigens ben ik bang dat het in het geval van Daan niet gaat om zijn hypotheek, maar om zijn creditcard of om Wehkamp. Daar komt hij pas achter als hij ooit een keer de incassokosten moet betalen, want het schijnt dat die zo hoog kunnen oplopen dat mensen zich uiteindelijk genoodzaakt zien om hun huis te verkopen. Dat zouden we het "butterfly-effect" in de economie kunnen noemen: Daan struikelt over de incassokosten, vervolgens komt van het één het ander en opeens blijkt dat hij een economische recessie heeft getriggerd. Daan als "patient zero" van de economie, zeg maar.

DaanOuwens
DaanOuwens22 feb. 2021 - 14:02

@ The Apple Jij schrijft: en nou wil hij zijn stelling aantonen met een statistiek waaruit blijkt dat Nederland helemaal niet de kleinste krimp had in de EU, maar slechts minder sterk dan het gemiddelde.” Inderdaad en op basis van correcte cijfers van het CBS. En in relatie tot vergelijkbare economieën. En een dalende werklosheid. Dus Ouwens heeft zoals altijd een aantal goede argumenten voor zijn stelling waar jij inhoudelijk niets op te melden hebt. Ook je linkje levert geen enkel argument op. En jij schrijft: Leg me dat nu eens uit? Daar kijk ik echt reikhalzend naar uit. Leg eerst maar eens uit waarom welke schuldenlast je bedoeld en hoe die schuldenlast van invloed is op het economisch herstel. Nadat ik dan uitgelachen ben krijg je daar een reactie op.

DaanOuwens
DaanOuwens22 feb. 2021 - 10:33

@ The Apple Jij schrijft: en nou wil hij zijn stelling aantonen met een statistiek waaruit blijkt dat Nederland helemaal niet de kleinste krimp had in de EU, maar slechts minder sterk dan het gemiddelde. Inderdaad en op basis van correcte cijfers van het CBS. En in relatie tot vergelijkbare economieën. En een dalende werklosheid. Dus Ouwens heeft zoals altijd een aantal goede argumenten voor zijn stelling waar jij inhoudelijk niets op te melden hebt. Ook je linkje levert geen enkel argument op. en dan schrijf je dit: de schuldenlast van de burger uiteindelijk een belangrijke factor blijkt te zijn. En die is verreweg de hoogste van de EU. Dat heeft helemaal niets met het onderwerp te maken. Is niet van invloed op het herstel en je bent niet eens in staat aan te geven welke schuldenlast het probleem is. De hypotheek schuld heeft huizen als tegendekking. De staatsschuld heeft de solide staatsbegroting als dekking. Waardoor de staat soms zelfs tegen negatieve rente kan lenen. Zoals in andere discussies eveneens roep je maar wat door jou halfbegrepen zaken, die ook weinig met het onderwerp te maken hebben. Wellicht om te verbergen dat je nergens ook maar iets vanaf weet. Je staat veel te ver van de Nederlandse samenleving en je marxistische bril levert nogal wat koker denken op.

1 Reactie
The Apple
The Apple22 feb. 2021 - 12:39

Daan Ouwens laat weer eens de helft weg. Ik schreef: "Daan Ouwens schreef dat Nederland had de kleinste krimp had en daardoor ook de laagste groeicijfers. Dat Nederland de laagste groeicijfers heeft klopt en nou wil hij zijn stelling aantonen met een statistiek waaruit blijkt dat Nederland helemaal niet de kleinste krimp had in de EU, maar slechts minder sterk dan het gemiddelde." Ik schreef: "als je faillissementsgolf krijgt dan is het hek van de dam en kun je deze statistieken gelijk bij het grofvuil zetten." Daan Ouwens: "Is niet van invloed op het herstel." Leg me dat nu eens uit? Daar kijk ik echt reikhalzend naar uit.

Ewout Pool
Ewout Pool21 feb. 2021 - 20:29

Klinkt leuk deze plannen, maar gaat niet werken. Europa heeft nog.nooit. 1. visie. gehad, laat staan 1 aanpak. Van wat dan ook. Het enige waar Europa voor zorgt is vrede en dat we niet àl te egoïstisch zijn. Maar wat dan wel? Acceptatie. Accepteer dat een deel van de bevolking hier niet goed tegen kan. Zorg dat de zorgcapaciteit op orde is, maar ga mensen die weini

1 Reactie
Ewout Pool
Ewout Pool21 feb. 2021 - 20:35

Klinkt leuk deze plannen, maar gaat niet werken. Europa heeft nog.nooit. 1. visie. gehad, laat staan 1 aanpak. Van wat dan ook. Het enige waar Europa voor zorgt is vrede en dat we niet àl te egoïstisch zijn. Maar wat dan wel? Acceptatie. Accepteer dat een deel van de bevolking hier niet goed tegen kan. Zorg dat de zorgcapaciteit op orde is, maar ga mensen die weinig kans hebben er beter uit te komen enkel palliatief helpen. Kap met alle maatregelen. Weliswaar houden die gedeeltelijk het virus tegen maar het enige waar ze voor zorgen is dat mensen meer gespreid ziek worden, ze voorkomen niks. Zorg voor extra beveiliging voor kwetsbaren en zorg dat de vaccinaties vooral daar terechtkomen, maar vernietig niet langer de samenleving door een obsessie met IC-cijfers. We zijn allen sterfelijk, en het wordt tijd dat we dat weer onder ogen zien.

DaanOuwens
DaanOuwens21 feb. 2021 - 19:06

@ The Apple Jij schrijft: De cijfers laten zien dat dat niet zo is De cijfers laten zien dat het wel zo is. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/46/impact-corona-op-nederlandse-economie-minder-sterk-dan-gemiddeld-in-de-eu#:~:text=Impact%20corona%20op%20Nederlandse%20economie%20minder%20sterk%20dan%20gemiddeld%20in%20de%20EU,-13%2D11%2D2020&text=In%20het%20eerste%20kwartaal%20van,krimp%20van%201%2C5%20procent.&text=In%20Nederland%20lag%20het%20bbp,het%20niveau%20van%20eind%202019.

2 Reacties
The Apple
The Apple22 feb. 2021 - 0:50

Daan Ouwens schreef dat Nederland had de kleinste krimp had en daardoor ook de laagste groeicijfers. Dat Nederland de laagste groeicijfers heeft klopt en nou wil hij zijn stelling aantonen met een statistiek waaruit blijkt dat Nederland helemaal niet de kleinste krimp had in de EU, maar slechts minder sterk dan het gemiddelde. Overigens ken ik aan de statistiek sowieso slecht een hele beperkte waarde toe, want het zou zomaar kunnen dat de schuldenlast van de burger uiteindelijk een belangrijke factor blijkt te zijn. En die is verreweg de hoogste van de EU. Dus als je faillissementsgolf krijgt dan is het hek van de dam en kun je deze statistieken gelijk bij het grofvuil zetten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 feb. 2021 - 13:56

Ook over de schuldenlast van de burger valt pas iets te zeggen als die in de statististische modellen wordt meegenomen.

DaanOuwens
DaanOuwens21 feb. 2021 - 12:04

@ The Apple Jij schrijft: Dat is het niet. Dat is het wel economische groei verloopt sneller vanuit een situatie waarin een gemeenschap of land geconfronteerd is met grote economische krimp of gaat groeien vanuit grote economische achterstand.

1 Reactie
The Apple
The Apple21 feb. 2021 - 14:56

Saan Ouwens - De cijfers laten zien dat dat niet zo is - https://www.statista.com/statistics/1102546/coronavirus-european-gdp-growth/

Will2
Will221 feb. 2021 - 10:26

Zero covid is een waanbeeld. Waar is zero Influenza (griep) of zero Aids? De enige zinnige passage in het hele stuk is "Het virus en de schade die het toebrengt blijven hoe dan ook een factor in de maatschappij, en waarschijnlijk nog jaren." Alhoewel daar ook bij had mogen staan dat de schade die de maatregelen tegen het virus nog jaren voelbaar zijn en dan bedoel ik niet alleen de financiële,

DaanOuwens
DaanOuwens21 feb. 2021 - 5:42

@ The Apple Jij schrijft: Dat is onjuist Inderdaad. Maar dat doet niets af van de strekking van mijn tekst en mijn kritiek op de schrijver.

1 Reactie
The Apple
The Apple21 feb. 2021 - 12:08

Daan Ouwens: "Dat klopt Nederland had ook de kleinste krimp. Iedereen weet dan dat ook de te verwachte groei ook de laagste zal zijn." Dat is onjuist, niet alleen had Nederland niet de kleinste krimp, maar de cijfers laten bovendien zien dat het ook niet juist is dat landen met de kleinste krimp ook de laagste groei kunnen verwachten – https://www.statista.com/statistics/1102546/coronavirus-european-gdp-growth/ Op dit niveau sprokkelt Daan zijn argumentatie bij elkaar.

Pater
Pater20 feb. 2021 - 17:02

Dat sturen op ziekenhuiscapaciteit tegenover zijn doel: een exit-strategie, wordt een obsessie voor Blok. Het is een schijntegenstelling. De lockdown is al zeer streng, de vaccinatie loopt op volle toeren (hoewel het natuurlijk beter had gemoeten). Het aantal testen ligt ver boven het minimum van de Europese wetenschappers die Blok aanhaalt (advies wetenschappers: (minstens 300 tests per mln mensen per dag, dat is ca. 5.250 testen per dag, dat wordt in NL ver overschreden met gemiddeld ca. 32.500 per dag; bron: dashboard). Er is nu al bijna een mln prikken gezet, en de vaccinatie betekent natuurlijk ook voor NL dat een exitstrategie mogelijk wordt (zij het dat uitroeiing waarschijnlijk onmogelijk is). Blok, zoek een andere hobby. Overigens: ik was twijfelend over de heropening van de basisscholen en ik ben nu voor een heropening van het voortgezet onderwijs met 1 dag per week per leerling. Daar zitten risico's aan vast, het wordt echter duidelijk dat voor de jeugd, en zeker voor het onderwijs, die risico's niet vermeden kunnen worden.

4 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman20 feb. 2021 - 17:50

[Het aantal testen ligt ver boven het minimum van de Europese wetenschappers die Blok aanhaalt (advies wetenschappers: (minstens 300 tests per mln mensen per dag, dat is ca. 5.250 testen per dag, dat wordt in NL ver overschreden met gemiddeld ca. 32.500 per dag; bron: dashboard)] Dat is het advies als er geen of nog maar weinig infecties zijn: “Even if case numbers are low, a strategy for surveillance testing (at the very least 300 tests per million people per day) should be in place so that an increase in case numbers can be detected in time.” Dat had Nederland in de zomer moeten doen dan was het virus onder controle gebleven. Nederland had ook in september/oktober een korte harde lockdwown kunnen afkondigen waardoor het niet zo grandioos uit de hand zou zijn gelopen. Blok heeft gelijk: Nederland zet niet in op indammen maar enkel op gecontroleerd verspreiden. Daardoor zijn zoveel mensen onnodig overleden en zitten we nu zo in de shit.

Pater
Pater23 feb. 2021 - 15:54

@Huusman 1. Het advies over het aantal testen geldt bij hoge én bij lage besmettingscijfers, lees je eigen citaat: "Even if case numbers are low(...)". Waarom doe je zo moeilijk over het feit dat NL nu zowaar iets goed doet? 2. Natuurlijk had NL dat al in ze zomer moeten doen, de testcapaciteit is veel te traag opgebouwd, de maatregelen werden bovendien te snel afgebouwd en te langzaam weer ingezet.. Waarschijnlijk was ook dan de tweede golf niet te vermijden geweest, maar die had kleiner kunnen blijven. Ik verdedig niet de laksheid van het NL-beleid, ik stoor mij aan de consequent overdreven, scheve voorstelling van zaken van Blok. 3. Waar het nu om gaat is, dat terugdringen of afstemming van de maatregelen op de capaciteit van de medische zorg (jij gebruikt de term gecontroleerd verspreiden, dat vind ik erg goedkoop: alsof de overheid de verspreiding bevordert) voor de iets langere termijn helemaal niet meer speelt nu het beleid met de vaccins natuurlijk gewoon gericht is op terugdringen. Waarbij we trouwens waarschijnlijk met het virus moeten leren leven, met jaarlijkse inentingscampagnes, in elk geval voor ouderen. Mijn vraag aan Huysman: ben je bereid de problematiek bij de jeugd, zowel wat betreft onderwijsniveau en het feit, dat de kansarme scholieren het meeste onder de scholensluiting lijden als wat betreft de sociale problematiek, te onder vangen door voorzichtige openstelling, zoals 1 dag/week naar school? Of kies je voor een blijvende complete lockdown?

Mark Huysman
Mark Huysman24 feb. 2021 - 9:14

[Het advies over het aantal testen geldt bij hoge én bij lage besmettingscijfers, lees je eigen citaat: “Even if case numbers are low(…)”.] Dat is een merkwaardige interpretatie. Ze zeggen ‘zelfs als er weinig besmettingen zijn dan is het belangrijk om flink te blijven testen (minimaal 300 testen per miljoen per dag)’ zodat groeicijfers op tijd gesignaleerd worden’. Het is logisch om met hoge cijfers natuurlijk veel meer te testen. [ben je bereid de problematiek bij de jeugd, zowel wat betreft onderwijsniveau en het feit, dat de kansarme scholieren het meeste onder de scholensluiting lijden als wat betreft de sociale problematiek, te onder vangen door voorzichtige openstelling, zoals 1 dag/week naar school? Of kies je voor een blijvende complete lockdown?] Mij lijkt slimmer om minimaal te wachten tot alle kwetsbaren (vier miljoen geloof ik) hun eerste prik hebben gehad. Scholieren leven niet in een isolement en ze zijn wel degelijk besmettelijk ondanks dat het RIVM dat heel lang ontkend heeft. Ze steken hun ouders aan, hun grootouders, etc. Dat gezeur over ‘kansarme scholieren’ vind ik een gelegenheidargument. Het is al decennialang duidelijk dat er meer moet gebeuren om gelijke kansen te creëeren en autoriteiten laten dat consequent afweten. Sterker: de heersende politieke partijen hebben de verschillen tussen huishoudens juist vergroot waardoor kansarmen nog kansarmer zijn geworden. Als mensen zich daar serieus zorgen over maken dan moeten ze een plan maken (en daar flink veel geld voor uittrekken) hoe kinderen uit kansarme milieu’s de komende jaren ondersteund worden om de achterstanden in te halen.

Pater
Pater24 feb. 2021 - 12:06

1. Het aantal testen zit zes keer zo hoog als het minimum, dat lijkt me prima. Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat. 2. Dat het onderwijs al in het nadeel van kansarme scholieren werkt, die ook nog eens de meeste last hebben van het thuisblijven, is natuurlijk geen reden om daar nog wat bovenop te doen. Merkwaardige redenering. 3. Als je wacht op de vier mln gaan de scholieren op z'n vroegst in juni naar school, en dat is zeer schadelijk voor een groot deel van de jeugd. (huidige tempo 30.000 prikken per dag, huidige aantal is 1 mln, dat moet in drie maanden kunnen). 4. Besmettelijkheid neemt toe met de leeftijd. Over het algemeen geldt: hoe jonger het kind, hoe kleiner de rol bij de verspreiding van het virus. De basisschooljeugd de hele week naar school vind ik dan ook, met alle aanvullende voorwaarden, een aanvaardbaar risico. En bij het voortgezet onderwijs één dag/week op school, met de 1,5 m afstand, ook. Kortom, zeker met de vaccinaties in gang en de al geconstateerde vooruitgang in de (ouderen-)zorg vind ik het verstandig om de voordelen van de lock down af te wegen tegen de nadelen voor de deugd en niet star Nee te blijven zeggen. Nota bene: ook een beetje tot mijn verbazing heeft het kabinet niet gekozen voor versoepeling t.b.v. de economie.

Poeh, poeh
Poeh, poeh20 feb. 2021 - 15:24

Tja......., zie hier: Het aantal werklozen is in lange tijd niet zo sterk gedaald als in de afgelopen drie maanden. Tussen oktober en januari daalde het aantal werklozen met gemiddeld 23.000 per maand, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is de sterkste daling sinds het begin van de maandelijkse metingen in 2003 (bron: NOS).

2 Reacties
gimli55
gimli5520 feb. 2021 - 16:58

De regering betaalt nu de salarissen van de MKB en gesloten bedrijven ipv de WW. De medewerkers werken amper en de winkels zijn in principe failliet. Op papier lijkt het mooi, maar als je door de ramen van het systeem kijkt, zie je wat de economie na de versoepelingen te wachten staat. Papier is niet de werkelijke wereld, net als de politieke werkelijkheid.

LaBou
LaBou 20 feb. 2021 - 17:02

Je zou dus haast zeggen: vooral doorgaan met lockdown en avondklok want dat is best wel gied voor de werkgelegenheid. Of zouden er toch andere factoren meespelen.

Ballonnendoorprikker
Ballonnendoorprikker20 feb. 2021 - 14:50

"Heel Europa beleeft een chaotische winter, maar zo erg als in Nederland is het bijna nergens." Als de schrijver het weekje winterweer dat twee weken geleden begon bedoeld, dan kan ik hem alleen maar gelijk geven. Een paar centimeter sneeuw en de trein rijdt niet meer, het vuilnis wordt niet meer opgehaald en voordat het ook maar een graad heeft gevroren, is de Elfstedentocht al bijna georganiseerd. Maar hij bedoeld de aanpak van corona. Die verschilt niet zoveel van wat onze buurlanden doen. Dus om dan te beweren dat het in Nederland zo 'erg' is in vergelijking met andere landen.

DaanOuwens
DaanOuwens20 feb. 2021 - 8:16

Weer de bekende onzin van deze schrijver. Uit de ruime voorraad feitjes plukt hij weer wat hem uitkomt bij zijn boodschap. In zijn tekst schrijft hij: De Europese Commissie voorspelt voor 2021 in ons land de laagste economische groei in Europa. Dat klopt Nederland had ook de kleinste krimp. Iedereen weet dan dat ook de te verwachte groei ook de laagste zal zijn. Op dit niveau sprokkelt de schrijver zijn argumentatie bij elkaar. Nogal onder de maat dus.

5 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew20 feb. 2021 - 9:44

@Ouwens: Dat klopt Nederland had ook de kleinste krimp. Iedereen weet dan dat ook de te verwachte groei ook de laagste zal zijn. ------------------------------------------- Die redenering gaat natuurlijk mank. Dat is geen logische gevolgtrekking. Voor de rest ben ik het trouwens wél met je eens.

The Apple
The Apple20 feb. 2021 - 10:00

Daan Ouwens: "Dat klopt Nederland had ook de kleinste krimp." Dat is onjuist - https://www.statista.com/statistics/1102546/coronavirus-european-gdp-growth/

Mark Huysman
Mark Huysman20 feb. 2021 - 11:12

[Dat klopt Nederland had ook de kleinste krimp. Iedereen weet dan dat ook de te verwachte groei ook de laagste zal zijn. Op dit niveau sprokkelt de schrijver zijn argumentatie bij elkaar. Nogal onder de maat dus.] Niet ondermaats. De kleinere krimp was immers voor sommige mensen een reden om het Rutte-beleid te verdedigen: er vallen dan wel veel doden maar…we komen er straks economisch gezien veel beter uit. Afgezien van het immorele aspect van deze redenatie klopt die dus ook van geen kanten. Geringere krimp wordt gelijk getrokken met de rest van Europa door lagere groei.

DaanOuwens
DaanOuwens21 feb. 2021 - 5:40

@ EricDonkaew Jij schrijft: Die redenering gaat natuurlijk mank. Dat is geen logische gevolgtrekking. Dat is het wel. @ Altijd Geslaagt Jij schrijft: En ik ben Napoleon! Het is zelfs erger je denkt dat je geslaagd bent. Jij schrijft: Afgezien van het immorele aspect van deze redenatie klopt die dus ook van geen kanten. Er is daar weinig amoreels aan. Daarnaast verloopt de herstart van economische activiteiten soepeler als niet gehele sectoren afgebroken zijn. Dat jij het graag anders zou zien vanwege je politieke opvattingen is natuurlijk geen argument.

The Apple
The Apple21 feb. 2021 - 9:47

DaanOuwens - Dat is het niet.

Roel2
Roel220 feb. 2021 - 8:13

Met een van de meer striktere beperkingen in Europa (ongeveer 80% volgens het GSI) en steeds afnemende test-voorwaarden, lijkt het me dat beleid in Nederland niet heel erg verschilt van andere Europese landen. Wat betreft vaccinatie-ratio lopen we een dikke 3% achter op Denemarken en hebben we nu eenmaal te maken met onontkoombare beperkingen, net als de rest van Europa. Vandaag nog sloot Denemarken een deel van de grens met Duitsland, en staan er lange files aan de Oost-grens van Europa, dus Nederland kan wel een soort eiland worden, maar ook dat is niet anders dan andere Europese landen. Ook hier zeg ik: een goede global-warming zomer icm een hoge vaccinatie in Q2, en dan vooral met het Janssen-vaccin, zal het land en Europa weer opengooien. Dat Nederland geen uitspraken doet over zerocovid, vind ik vooralsnog verstandig. Wel vind ik het gevaarlijk dat containmentnu streeft naar een 1984-achtige wereld, waarin onderlinge groene zones worden afgesloten van andere groene zones.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 feb. 2021 - 5:12

Rutte is nog steeds de liberale premier van de eigen verantwoordelijkheid, niet de zijne dus.

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 feb. 2021 - 3:56

Wel een jaar laat, maar goed, zo is Europa nu. Vroeger was er een gemeenschap van staten die zelfbeschikking hadden. Mischien is er een toekomst waar er een Europeesche regering is waar de lander dat weer kunnen doen. Nu is het er tussen. De landen mogen niet meer en Europa kan nog niet dus de europeesche raad vond het te moeilijk om er een goede vergadering verder mee te verpesten. We proberen landen af en toe de grenzen te reguleren. Met vrijblijvende adviezen. Met dat deel verbod op de VK. Met dat late idee van Belgie. Met Oosterijk en de Tirol. Met Duitsland en de Oosterijkse grens. Maar Europa fluit het nog steeds terug want zoveel organisatie stoort het weekeinde.

2 Reacties
HappyBuddha
HappyBuddha20 feb. 2021 - 12:28

@Paul Spijkers 20 februari 2021 at 04:56 Wel een jaar laat, maar goed, zo is Europa nu. Staat dus duidelijk MET vaccins. Een jaar geleden waren er nog geen vaccins. Hoezo te laat?

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 feb. 2021 - 13:27

De doelstelling is een jaar te laat.

Nick the Stripper
Nick the Stripper20 feb. 2021 - 0:49

[ Het concept van “zero covid” wint snel aan populariteit in Europa ] Net als, tijdens verkiezingen, gratis bier. Net als, tijdens missverkiezingen, wereldvrede.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe20 feb. 2021 - 10:41

Graag een manifestatie met gratis wijn!

Nick the Stripper
Nick the Stripper20 feb. 2021 - 17:18

DanielleDefoe 20 februari 2021 at 11:41 Ja, haha, met gegarandeerd mooi weer! Zijn ook steeds meer mensen voor.

JoostdeV
JoostdeV19 feb. 2021 - 22:55

Goed stuk, je hebt helemaal gelijk. Je hebt echter één fataal foutje gemaakt door China te noemen. Reacties op dit artikel zullen bijna allemaal het idee afwijzen omdat we hier geen dictatoriale Chinese toestanden willen. Al bijna een jaar vraag ik me af welke waanbeelden of fobieën mensen er op na houden waardoor ze de vreemdste dingen geloven en liever mensen om zich heen ziek zien worden en sterven aan de directe en indirecte gevolgen van COVID dan dat ze meewerken aan een collectieve aanpak om de verspreiding van virus permanent in te dammen. “Het is onmogelijk” - vele landen tonen het tegendeel aan, al maanden achter elkaar “We willen geen dictatuur” - we zijn een van de best functionerende democratieën ter wereld, niemand in dit land wil een dictatuur. “Het kost teveel geld” - De voortdurende lockdown is veel duurder. “We kunnen kwetsbare mensen afschermen” - Dat is snog nergens gelukt, indammen is aantoonbaar eenvoudiger en mensen afzonderen voor tijdelijk een beetje meer eigen vrijheid, is dat Nederland? “Het is maar een griepje we worden bang gemaakt” - Tegen zoveel domheid is geen kruid gewassen.

2 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman20 feb. 2021 - 11:23

[Al bijna een jaar vraag ik me af welke waanbeelden of fobieën mensen er op na houden waardoor ze de vreemdste dingen geloven en liever mensen om zich heen ziek zien worden en sterven aan de directe en indirecte gevolgen van COVID dan dat ze meewerken aan een collectieve aanpak om de verspreiding van virus permanent in te dammen.] Ik denk dat dat het gevolg is van decennialang neoliberaal beleid en neoliberale ideologie. Veel mensen geloven niet in collectieve aanpak en veel mensen zijn gaan geloven in het recht van de sterkste. Als je een goede gezondheid hebt dan mag je je niet laten beperken door kneusjes. Het is belangrijker dat een gezonde en goedverdiende yup een paar keer per jaar op vakantie kan dan dat een 46-jarige kankerpatiënt op tijd geopereerd kan worden.

Gerygrr
Gerygrr20 feb. 2021 - 14:29

Mark Huysman, Mee eens! De kindertoeslagaffaire is slechts het topje van de ijsberg van neoliberaal onrecht. De mensen aan de onderkant van de samenleving keken met angst en beven uit naar elke prinsjesdag. De berekeningen van een klein plusje voor iedereen, kwamen nooit uit. Wie jaar in jaar uit in de min belandde ondanks alle berekeningen en koopkrachtplaatjes kan niet anders dan concluderen, dat de regering liegt.

itsme3
itsme319 feb. 2021 - 21:27

Ach ja. Europe en U kunnen zoveel willen. Maar een utopie blijft een utopie.

RaymondenJoop
RaymondenJoop19 feb. 2021 - 21:21

covid muteert harder dan je vaccineren kan. We hebben er nu al een 3-4 waarvan 1 eigenlijk al niet geschikt is om met het vaccin te bestrijden. Dat we dik een jaar nog steeds niet in staat zijn om massaal te testen is triest, alsmede het feit dat we nog steeds met papieren flutdoekjes voor onze mond lopen. We hadden ondertussen in staat moeten zijn tot eigen productie van ffo2 en ffp3 kapjes. Of je kiest voor het afschermen vd zwakkeren en je gooit de samenleving 'open' met goede PPE of je blijft tobben zoals nu. Tot en met st juttemis, maar in ieder geval de komende jaren.

1 Reactie
itsme3
itsme320 feb. 2021 - 10:13

Begrijp ik van u dat we 3-4 varianten hebben. No way, we hebben er al enkele honderden. Het virus dat in Europa aankwam was al een veel besmettelijkere variant van de Chinese versie.

Jozias2
Jozias219 feb. 2021 - 21:10

Nederland koopt de vaccins in Europees verband in. Daardoor krijgt Nederland naar rato van het inwonersaantal. De beschikbaarheid van vaccins is de beperkende factor en vanaf april komen er veel meer beschikbaar. Als Denemarken voor 1 juli klaar kan zijn dan kan Nederland en decreet van Europa dat ook.

7 Reacties
tempest
tempest20 feb. 2021 - 10:55

Niet helemaal waar. Landen kunnen naast de Europese inkoop zelf inkopen en bijvoorbeeld Duitsland doet dat ook. Duitsland streeft naar september voordat iedereen is ingeënt, bij ons wordt er gewaarschuwd dat aan het einde van jaar nog niet iedereen gevaccineerd zal zijn.

Jozias2
Jozias220 feb. 2021 - 12:22

@tempest Klopt, maar de levering aan duitsland komt pas nadat aan de eu afspraken is voldaan. In q3 zijn er genoeg vaccins beschikbaar en de ggd kon een miljoen mensen per week vaccineren bij de makkelijkere doelgroepen. Van de zomer zijn we dus klaar

LaBou
LaBou 20 feb. 2021 - 17:11

"Van de zomer zijn we dus klaar" Dan zullen toch eerst eens echt moeten beginnen. Tot nu toe zijn alleen maar voordringers met een goede lobby aan de beurt geweest.

Jozias2
Jozias220 feb. 2021 - 19:18

@labou Bijna 1 miljoen mensen gevaccineerd. Allemaal voordringers?

LaBou
LaBou 21 feb. 2021 - 7:03

Voor het meerendeel wel ja. En ik weet wel zeker dat jozias dat ook weet.

voorburg2
voorburg221 feb. 2021 - 7:42

Juist. Mensen in de voorhoede van de gezondheidszorg zijn voordringers. Want in een eerlijke rij zou LaBou vooraan staan natuurlijk.

LaBou
LaBou 21 feb. 2021 - 10:39

Voorburg heeft daar niets mee te maken, maar ja: dan was ik inmiddels aan de beurt.

Zijne Koninklijke Narrigheid
Zijne Koninklijke Narrigheid19 feb. 2021 - 20:53

"De weg naar weinig infecties is helder en beproefd. Het “reproductiegetal” (aantal mensen dat een besmet persoon gemiddeld besmet) moet structureel onder de 1 gehouden worden. Een ultrasnel vaccinatieprogramma helpt daarbij, net als een korte harde lockdown, veel testen, uitstekend contactonderzoek en verplichte quarantaine." Op het snelle vaccinatieprogramma na (want deels afhankelijk van levering vaccins) is de rest denk ik wel uit te voeren. Alleen nu na 18 weken (9 weken halfbakken en nu 9 weken strenger) lockdown na al een jaar soebatten gaat die lockdown hem niet meer worden. Dan maar veel testen en bron/contact onderzoek en verplichte quarantaine (evt in hotels) Ikzelf vlieg nog regelmatig voor werk naar het buitenland, als het zou betekenen dat ik eerst 2 weken in quarantaine moet voordat ik kan vliegen zie ik dat niet als heel groot obstakel. Het remt wel meteen van de zomer de vakantievluchten hard af en dat zal nodig zijn.

DenFlexwerker
DenFlexwerker19 feb. 2021 - 20:40

Wauw, wil Europa dat. Dit plan kan maar aan de brein van één held ontsprongen zijn: captain Obvious. Verder kan China heel makkelijk het virus aan. Ze hebben namelijk al de infrastructuur liggen om zaken te handhaven. Oorspronkelijk ingericht tegen demonstranten.

1 Reactie
Mark Huysman
Mark Huysman20 feb. 2021 - 8:36

[Verder kan China heel makkelijk het virus aan. Ze hebben namelijk al de infrastructuur liggen om zaken te handhaven. Oorspronkelijk ingericht tegen demonstranten.] Een heleboel landen kunnen dat. Ook landen zonder repressief regime. En zelfs Nederland heeft laten zien dat als je heldere regels hebt dat veruit de meeste mensen zich daar aan houden. Je moet op de eerste plaats de wil hebben om het virus in te dammen. En die wil heeft Rutte nooit gehad. Pappen en nathouden, dat is wat men hier doet. Met als gevolg continu ge-jojo, en continu achter de feiten aanhobbelen. Veel mensen zijn overleden vanwege dit faalbeleid. En het ‘tegenargument’ dat we er economisch zo goed uit gaan komen gaat ook al niet meer op aangezien voor dit jaar de laagste economische groei in Europa voor ons land voorspeld wordt. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Als er ooit een spreekwoord van toepassing is geweest dan is het wel dit spreekwoord met betrekking tot het slappe, trage, afwachtende beleid van dit kabinet.

JasDon
JasDon19 feb. 2021 - 20:39

"Waar blijft Nederland?" Waarom zou Nederland? Ik ben de laatste die Corona met een griepje gaat vergelijken, maar het lijkt alsof 'containment nu' de andere kant op gaat. China kan absoluut de grenzen dicht gooien, het verkeer blokkeren etc. maar dat soort absolute oplossingen zijn wat mij betreft niet geschikt voor Nederland. Daarnaast twijfel ik ten zeerste aan "de gezondheidsschade die ongeveer 10% van de besmette mensen maanden of langer uit de roulatie houdt." uitspraken, omdat sowieso de helft van de besmetting sowieso al onder de radar blijft, plus het idee dat hier sprake is van een overdrijving.

3 Reacties
JoostdeV
JoostdeV19 feb. 2021 - 22:57

Alsof Europa de grenzen niet kan dichtgooien.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg19 feb. 2021 - 23:58

Het ís een overdrijving. Maar dat de heer Blok graag verdraait, uitvergroot, selectief selecteert of zaken uit zijn context haalt, is ook door anderen hier al zo vaak aangetoond, dat mijn opmerking klinkt als een echoput.

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 feb. 2021 - 4:08

Nederland had vroeger ook controle over haar eigen wegen, havens, vluchthavens en rivieren. Dat is niet 'absoluut'. Vracht gaat gewoon door in bv Taiwan, Korea, Nieuw Zeeland, Australie, China, Thailand en Vietnam. Alleen streven ze andere doelen na dus reguleren ze de lagen van grens overgang beter. Voor testen, na testen, PPE, enz. Personen vervoer is WEL harder gecontroleerd en vermindert, via quotas, een aanvraagsysteem, en quarantine lagen. Gewoon goede organisatie, nadat je het doel hebt gesteld. In Nederland was het doel helaas om het virus te laten doorpruttellen, om het dus weer te laten oplaaien, en alleen te reageren met referentie tot ziekenhuis zorg capaciteit en wanneer de besmetting boven de 1 is. Het doel was niet voor het welzijn van het volk in het algemeen. Of langdurige lockdown en veel doden en zieken en economie stuk. Of grenzen controleren en open gemeenschap en economie pico bello en bijna niemand dood of ziek.