Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Europa slaat de plank mis met fijnstof aanpak

  •  
05-07-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
fijnstof_300.jpg
Nieuw meetapparatuur toont aan dat de grootste boosdoener; ultrafijnstof levensbedreigende proporties aanneemt
Strenge EU-normen en roetfilters die het vrijkomen van fijnstof moeten tegengaan werken helemaal niet effectief. Dat blijkt na metingen met nieuwe apparatuur. Het Europese beleid richt zich op het weghalen van onschuldige grovere fijnstofdeeltjes en niet op het voor mensen veel schadelijkere ultrafijnstof.
Het onafhankelijke geluids- en fijnstofmeetinstuut Geluidsnet en adviesbureau DGMR verrichtten de meting langs de N302 in Gelderland. De resultaten bevestigden de vrees van onderzoekers. In de lucht bevinden zich hoge concentratie ultrafijne deeltjes. De door de Europese Commissie massaal ingevoerde roetfilters filteren deze ultrafijne deeltjes niet uit de uitlaatgassen.
Onderzoeker Arnaud Kok van DGMR pleit er voor dat de EU de norm aanpast. “Tot nu toe is de norm toegespitst op de apparatuur die we hadden om de fijnstofconcentraties te meten. Nu we nieuwe apparatuur hebben, moeten we de norm afstellen op de gezondheidsrisico’s.
In Nederland overlijden enkele duizenden tot 18 duizend mensen per jaar aan de gevolgen van fijnstof. Volgens Kok is het nog onduidelijk of de concentratie ultrafijnstof toe- of afneemt, maar volgens hem ligt het wel voor de hand dat een toename van het verkeer ook tot een toename van ultrafijnstof leidt. Een auto scheidt het meeste fijnstof uit wanneer deze in de file staat.
cc-foto: Marie-II

Meer over:

nieuws, groen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (30)

AE911TRUTH
AE911TRUTH5 jul. 2011 - 6:29

Waarom mag DAF geen geavanceerde elektrische auto's fabriceren terwijl werknemers zelf met het voorstel komen. Al twintig jaar wordt er gepraat over de elektrische auto, nog steeds is er geen een ontwikkeld, terwijl wij voorheen zelf onze auto's (DAF) en vliegtuigen (Fokker) en elektronica (Philips) fabriceerden. Europa is een bureaucratische rompslomp, een olie, kolen en uranium imperium zonder technologische vooruitgang, sinds de EU er is staat alles stil, het gaat alleen maar weer om macht en oorlogzucht.

eeweew
eeweew5 jul. 2011 - 6:29

Dat ultrafijstof gevaarlijker is is niet nieuw, dat roetfilters dnietat niet filteren ook niet. Goed dat er nu metingen zijn, maar we moeten biet gaan doen alsof dit nieuw is. Enige oplossing is waarschijnlijk stoppen met verbrandingsmotoren.

joostjoost
joostjoost5 jul. 2011 - 6:29

Omdat jij niet met een elektrische auto goed overweg kan wil niet zeggen dat dat voor iedereen op gaat. Het heeft heel veel zin om de vervuiling te verplaatsen van de leefomgeving naar centrales, zelfs als elektrische auto's voor hun energie net zoveel fossiele brandstof nodig zouden hebben als hun stinkende neefjes. Als de stroom voor je elektrische auto te schaars wordt koop je toch gewoon wat zonnepaneeltjes erbij? De meeste mensen rijden zo weinig dat ze met een paar panelen altijd voldoende stroom in de auto hebt zitten.

bakkwast
bakkwast5 jul. 2011 - 6:29

ik heb net een nieuwe fiets!

Rokvok
Rokvok5 jul. 2011 - 6:29

We kunnen er met zijn allen lacherig over doen en ergens is dat terecht maar de Randstad is zeker één van de meeste vervuilde regio's van Europa, vuiler dan het Rührgebied bijvoorbeeld. Dit heeft grote gevolgen voor de volksgezondheid.

keck66
keck665 jul. 2011 - 6:29

Geen idee hoe het staat met de gezondheid van deze langs de N44 en N11 fietsende forens? Waar kan de claim naartoe?

Alias2
Alias25 jul. 2011 - 6:29

In het kader van het mulieu sparen zijn gemeente massaal op bladblazers over gestapt en grote staalborstels die geheel kosteloos ook de voeg uit de muur die aan straat grenst nog even verwijderd. Gratis en voor niets. Al het stof dat is neergeslagen word weer opgeworpen Laten we het nog maar niet hebben over de terreur van Kabaal die deze elende begeleid. mischien was dat Gif zo slecht nog niet.

msj_meijerink
msj_meijerink5 jul. 2011 - 6:29

Maar het probleem in Nederland is niet op te lossen zonder de 'hulp' van de omliggende landen, want 33% vande fijnstof in Nederland komt van over de grens! GBL: eat your heart out, het is allochtoon stof!

Hobsbawm
Hobsbawm5 jul. 2011 - 6:29

Even de statistiek erbij gepakt. In Nederland gaan per jaar 10000 mensen dood aan longkanker en 12000 aan andere luchtwegaandoeningen (CBS). Dat zijn in principe de enige twee kandidaten uit de lijst van morbiditeit die relevant zouden kunnen zijn voor fijnstof. Oftewel zo'n 22000 per jaar. De onderzoeker hierboven meent dat tot wel 80% van al deze gevallen aan fijnstof ligt. Wat een kul. Het is al bewezen dat 87% van de longkanker door roken wordt veroorzaakt. Laten we zeggen 8700 van de 10000. Een van de dodelijke luchtwegaandoeningen is longontsteking die meestal veroorzaakt wordt door een bacterie (5500). Er blijven nu nog maar 8300 doden over die mogelijk door fijnstof zouden kunnen veroorzaakt. Verdergaand: astma is vrijwel zeker erfelijk bepaald, en veroorzaakt zo'n 6000 doden. Nu nog 2300 doden over. Deze moeten we weer gaan verdelen over 2000 mensen met longemfyseem of chronische bronchitis (80% roken gerelateerd): nog 700 onverklaarbaren over. asbest gerelateerde longkanker: 350 mensen per jaar. Nu nog 350 onverklaarbaren. Even aannemend dat al deze 350 mensen aan luchtvervuiling dood gaan, dan zal slechts een deel daarvan aan fijnstof liggen. Er zijn namelijk ook nog weekmakers in plastic, benzeendampen, NOx, SO2 door verbranding van fossiele brandstoffen etc. Ik zou zeggen: rond de 100-150 personen per jaar door fijnstof. En veel van dat fijnstof is natuurlijk (pollen, kleigrond etc.) waar we niets aan kunnen doen.

IraHayes
IraHayes5 jul. 2011 - 6:29

Dus zodra we wéér nieuwe apparatuur hebben, is er een probleem met superultrafijnstof, en daarna met megaultrasuperepischfijnstof?

bertvanbaar
bertvanbaar5 jul. 2011 - 6:29

Noem mij 1 (een) gebied waar Europa de plank raak slaat!!!

[verwijderd]
[verwijderd]5 jul. 2011 - 6:29

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
kraai21
kraai215 jul. 2011 - 6:29

Klopt, het leidt tot vervuiling, zowel bij de bron, alsook bij de gebruiker, en zelfs bij mensen die het niet gebruiken. Verder zijn er enorme oorlogen gevoerd over olie, met in het totaal, doe eens een gok, toch meer dan een miljoen slachtoffers, en het einde is nog niet in zicht. En, olie heeft geleid tot enorme machtsconcentraties bij kleine groepen mensen en heeft in veel landen de vooruitgang geblokkeerd en extremisme gefinancierd.

rgeurtsen
rgeurtsen5 jul. 2011 - 6:29

Politiek is grove nalatigheid te verwijten, ook mijn sociaal democratische vrienden. Huppakee, in het partij-programma en verkieizingsprogramma opnemen. Strenge nationale normen... Het is tijd voor oorlog... huisartsen voorop.

1 Reactie
matrix2
matrix25 jul. 2011 - 6:29

Niks geen strenge nationale normen. Gewoon een verbod op de verkoop van nieuwe personenauto's met verbrandingsmotoren. Scheelt een hoop ambtelijke haarkloverij en kan per direct geregeld worden.

matrix2
matrix25 jul. 2011 - 6:29

Electrisch rijden moet heel snel uitgerold worden in Nederland. Voor dagelijks gebruik binnen Nederland is electrisch rijden echt een uitkomst. Oplaadpunten moeten snel uitgerold worden, productie van electische auto's omhoog en daarmee de prijs omlaag. Ik heb zelf een week lang in de Tesla mogen rijden en niets dan lof..

1 Reactie
PeterDraman
PeterDraman5 jul. 2011 - 6:29

Elektrisch rijden is leuk als je boodschappen moet doen, of af en toe een klein ritje maken maar voor transport van goederen is het compleet nutteloos, dan zal eerst de oplaad tijd drastisch ingekort moeten worden. Het enigste wat gebeurd is dat je de vervuiling verplaatst van de auto naar de kolencentrale/kerncentrale etc etc. Groene stroom (wind/zon/water) heeft nog lang niet genoeg dekking om nederland compleet op elektra te laten rijden. Dat wil niet zeggen dat er niet naar schonere alternatieven gezocht moet worden, maar je moet wel realistisch blijven. Omdat jij met een elektrische auto goed overweg kan wil niet zeggen dat dat voor iedereen op gaat.

[verwijderd]
[verwijderd]5 jul. 2011 - 6:29

En hoe zit het met ultra-ultra-ultra fijnstof?

1 Reactie
objectivist
objectivist5 jul. 2011 - 6:29

Dat is de zorg niet. Het gaat om ultra-ultra-ultra-ultra-ultra-ultra fijnstof. Nu nog niet te meten maar het is er ongetwijfeld. Het mooiste is als we in een vacuum zouden leven, dan is er bijna geen molecuul meer dat ons kan hinderen. De discussie over fijnstof wordt hilarisch door dit soort berichten.

Newbombturk
Newbombturk5 jul. 2011 - 6:29

Het is verschrikkelijk schoon onze leefomgeving. De levensverwachting van mensen wordt steeds hoger. Hoe slecht gaat het eigenlijk met de wereld. Hou nou toch eens op met dat geneuzel over stinkende auto's. Ga aub iets ontwikkelen dat je op de maan kan leven en neem al je vrienden mee. Heerlijk links lullen met zijn allen op de maan. Ik zeg toedeledokie. Helpen wij rechtse ballen de aarde wel naar de kloten.

1 Reactie
Berthold2
Berthold25 jul. 2011 - 6:29

Dat ben ik niet met u eens. Ik vrees dat de luchtkwaliteit in dichtbewoonde en industriële gebieden niet best is. Ik heb lang in het buitenland gewoond en heb mij, terug in Nederland, steeds weer verbaasd over de hoeveelheid zwarte troep die zich overal afzette. Het kan ook niet anders dat de industrie, autoverkeer enz. sporen na laat. Uiteraard is het wel de prijs die betaald moet worden omdat er zoveel mensen boven op elkaars lip leven.

JanB2
JanB25 jul. 2011 - 6:29

Klopt, verbrandingsmotoren met de 2-takt techniek waaronder brommers zijn de ergste vervuilers. Zijn daar gegevens over? Het is inderdaad zo dat 2-takt motoren de allersmerigste verbrandingsmotoren zijn maar wat is hun aandeel in de totale luchtvervuiling. Brommers en scooters zijn zwaar in de minderheid tov de andere gemotoriseerde voertuigen en verbruiken ook veel minder brandstof. Ik kan me voorstellen dat het wellicht nog meevalt met de 2-takt uitstoot en dat een aanpak van het vrachtverkeer veel meer zoden aan de dijk zet. Op het moment dat we massaal in oude trabantjes gaan rijden wordt het natuurlijk een ander verhaal (stel u voor, een ringweg A10 vol langzaamrijdende en stilstaande kwalmende trabi's).

1 Reactie
hannogroen
hannogroen5 jul. 2011 - 6:29

Voor zover ik weet doet de fijnstof uitstoot van een 2 takt scootertje (zeker bij een koude motor) nauwelijks onder voor die van een vrachtwagen dus wat mij betreft is het (los van de geluidsoverlast) een raadsel waarom die dingen überhaupt nog verkocht mogen worden. Zelfs in de racerij worden ze inmiddels vervangen door 4 takt motoren.

Jim85
Jim855 jul. 2011 - 6:29

Feit blijft dat Nederland de afgelopen 100 jaar nog niet zo schoon is geweest als tegenwoordig. Zowel qua lucht- als qua waterkwaliteit. Ook qua hoeveelheid natuur/bos

2 Reacties
JanB2
JanB25 jul. 2011 - 6:29

Ook qua hoeveelheid natuur/bos Ga je kennis opfrissen.

objectivist
objectivist5 jul. 2011 - 6:29

Tja zo is het wel maar wie maalt er om zo'n goed nieuws bericht?

[verwijderd]
[verwijderd]5 jul. 2011 - 6:29

Nou nou... de plank flink misslaan? Wat je niet weet, kun je ook niet bestrijden en nu er een nieuw apparaat bestaat, kan dat wel. Middeleeuwse chirurgijnen sloegen de plank ook niet fors mis omdat ze geen beschikking hadden over een MRI-scanner. Ook middeleeuwse chirurgijnen deden hun best binnen hun wetenschappelijke kaders.

1 Reactie
JanB2
JanB25 jul. 2011 - 6:29

Het lijkt me stug dat ultrafijn stof nu pas aantoonbaar is in het laboratorium. Het heeft al met al veel weg van een technologische blunder.

FritsGuevara
FritsGuevara5 jul. 2011 - 6:29

Van banden komt ook fijnstof af, ik weet niet hoe fijn dat is maar het valt wel onder de noemer fijnstof. Daar is al helemaal geen filter voor. Omdat zoveel mensen autorijden gaan ze nooit eens over elkaars fijnstof klagen dat ze van elkaar inademen, maar ze kunnen er wel goed in zijn, om het over rokers te hebben.

1 Reactie
eeweew
eeweew5 jul. 2011 - 6:29

Ik hoorde laatst ergens dat fietsen in een stad ongezond is omdat de gezondheidwinst die je door te bewegen hebt te niet wordt gedaan door alle zooi in de lucht. Persoonlijk erger ik me het meest aan scooters, ik houdt tegenwoordig mijn adem in als zo een kreng voorbij komt. Niet dat dat veel helpt, maar dat val ik in ieder geval niet kostend van mijn fiets.