Joop

Europa ruziet verder

  •    •  
22-06-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
ANP-47709928

© usage worldwide

Escalatie over gezamenlijke begroting en opvang vluchtelingen dreigt
Een grote groep Europese landen, waaronder Nederland, spreekt zich uit tegen een gezamenlijke Europese begroting, meldt de NOS. Dit heeft minister Wopke Hoekstra van Financiën via een brief laten weten aan Eurogroep-voorzitter Centeno. De rij ondertekenaars bestaat verder uit Finland, Zweden,Denemarken,Oostenrijk, Litouwen, Letland, Estland, Ierland, Malta, België en Luxemburg.
Eerder deze week ontvouwden de Franse premier Emmanuel Macron en de Duitse bondskanselier Angela Merkel plannen voor een zogenaamd eurozonebudget. Hiermee zou de Europese economie bestendiger gemaakt moeten worden in tijden van crisis. Ook zouden investeringen uit deze pot betaald kunnen worden. Landen die economisch in de problemen komen, kunnen op die manier geholpen worden, vindt Macron.
Alle lidstaten zouden moeten bijdragen aan het gezamenlijke fonds. In het geval van Griekenland moesten andere landen wel bijspringen. Dat wil de Fransman in de toekomst voorkomen. Noord-Europese landen, waaronder Nederland, zijn al jaren tegen zo’n plan omdat gevreesd wordt dat op die manier een permanente geldstroom naar zuidelijke Europese lidstaten zal ontstaan.
Er lijkt een ‘perfect storm’ van onenigheid te ontstaan binnen Europa. Zo ligt Italië op ramkoers met Brussel over de opvang van vluchtelingen. Matteo Salvini, vice-premier namens coalitiepartij Lega, zei gisteren in een video op Facebook dat ‘schepen die vluchtelingen oppikken uit zee maar moeten doorvaren naar het land onder wiens vlag men vaart, bijvoorbeeld Nederland.’ Dat het lastig wordt op korte termijn de rijen te sluiten, blijkt uit het feit dat de Visegrádgroep (Polen, Hongarije, Tsjechië en Slowakije) de migratietop die deze zondag in Brussel op de agenda staat zal boycotten. ‘Het zal niet gemakkelijk worden om tot een gemeenschappelijke Europese aanpak te komen,’zei premier Mark Rutte na afloop van de ministerraad.
Cc-foto: ANP
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (125)

robheus2
robheus227 jun. 2018 - 19:35

De twee belangrijkste conflicten in Europa zijn: 1. De immigratie. Als die domme Sarkozy (met geld van Khadaffi de verkiezingscampgne gewonnen en dan diezelfde Kahdaffi een mes in zijn rug douwen) en die Cameron niet hadden ingegrepen in Libië, was er lang niet zo'n migratie golf geweest als nu. Toen Libië nog bestond konden veel migranten daar werken onder redelijke omstandigheden. Geld sturen naar corrupte regeringen om vluchtelingen terug te sturen, die vervolgens in een woestijn of slavenkamp terecht komen, is ook al geen oplossing, en stopt de oorzaak niet. Wat helpt wel? Als daar voldoende voedsel kan worden verbouwd, en geen oorlog is, zullen er weinig vluchtelingen zijn. Maar de afrikaanse landbouw is onproductief en wordt bedreigd door woestijnvorming. Oplossing: - Stuur het mestoverschot naar Afrika en/of bouw daar fabrieken voor kunstmest - Europese investeringen in de bouw van de Afrikaanse groene muur om woestijnvorming tegen te gaan,. MAKE AFRICA GREAT AGAIN - BUILT A GREEN WALL AND MAKE EUROPE PAY FOR IT! We hebben immers al genoeg geld uit Afrika getrokken, netto wordt er 41 miljard per jaar meer uit Afrika weggehaald dan er aan ontwikkelingshulp terugkomt. En van de miljarden tegoeden van Libië (en de goudvooraard, bedoeld voor de afrikaanse gouden dinar) is ook niet veel meer over, weggeroofd door Engeland en consorten. 2. De conflicten Oekraïne-Rusland Dit conflict draait in wezen om een uit de hand gelopen gasconflict, dat in 2014 een gewapend conflict is geworden. Oekraïne komt de leveringsvoorwaarden niet na, of steelt zelfs gas bedoeld voor transit, Russen draaien dan de gaskraan dicht, Oekraïne gaat dan gas via teruglevering inkopen uit andere europese landen die ook russisch gas importeren ipv. rechtstreeks bij Rusland, etc. Oekraïne heeft nu de rest van Europa voor haar karretje gespannen, waardoor het conflct nog eens verergerde (coup en burgeroorlog), en Europa pompt miljarden in oekraïne, zonder resultaat. De relaties met Rusland worden alleen maar erger, zonder oplossing voor het conflict. Oekraïne zet in op het gewapend terugveroveren van de volksrepublieken Donets en Lughansk, wat nog eens duizenden doden gaat kosten. Het gebied daar net ten noorden ervan is het gasresevoir van Oekraïne. Daar draait het om, en de rest is allemaal propaganda. Maar hoe wil Europa dit gaan oplossen? Oorlog met Rusland? Volstrekt krankzinnig Er is een eenvoudige oplossing, nl. gewoon een Europees beleid gaan voeren om de afhankelijkheid van aardgas in heel europa te reduceren. Het heeft weinig zin dat alleen in Nederland te doen, we hebben hier al het nodige aan gasbesparing gedaan. Om echt gas te reduceren zul je met name in oost-europa moeten investeren in hogere energie-efficiënte en beschikbare alternatieven. Per euro investering bespaar je daar meer gas dan hier. Voor het klimaat maakt het niet uit wáár je gas bespaard. Voorts kan in Nederland de gaskraan uit Groningen dicht, want dat gas kunnen we dan importeren uit Rusland (na bijmenging stikstof), en netto besparen we dan gas, en ook de afhankelijkheid van russisch gas zal dan dalen. Rusland kan dat gas ook aan China verkopen, kunnen daar nog meer kolencentrales dicht. Maar tot op heden heeft Europa op géén van deze zeer belangrijke punten een helder en doeltreffend beleid ontwikkelt, en zal met het bestaande beleid, de echte problemen niet worden opgelost, eerder verergerd.

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 jun. 2018 - 3:19

De EU had in een eerdere fase beter ergens anders mee bezig kunnen zijn dan dat een komkommer recht moet zijn i.p.v. krom. Ze hebben de macht uit handen gegeven aan het grote bedrijfsleven en komen nu zichzelf tegen. De ;derde weg' van de PvdA blijkt een een doodlopende straat te zijn. Zo groot als de chaos in Europa is, zo groot is de chaos momenteel in mijn hoofd. En dan willen ze nog gaan uitbreiden, een land erbij als beloning voor een vluchtelingenkamp. Indien de toelating hierop gaat berusten dan is de EU niet anders dan een EU compleet in verval die zichzelf al op marktplaats heeft gezet.

Meta  Foor
Meta Foor24 jun. 2018 - 9:11

- en dan te bedenken dat het initiatief indertijd in 1958 en later formeel en breed in 1993, met als ultieme doel : hogere veiligheid, geen grenscontrole (ha fijn! zei de overheid: geen vreemde munten meer wisselen bij vacantie) en betere economie voor alle ( ''Het EU-beleid richt zich op het vrij laten bewegen van arbeid, goederen, diensten en kapitaal, het uitvaardigen van wetgeving op het gebied van justitie en binnenlandse zaken en het aanhouden van een gemeenschappelijk beleid op het gebied van handel, landbouw, visserij en regionale ontwikkeling.'' ). OF we zijn bedonderd , OF we zijn besodemierd ... een van tweeen. Diepe oorsprong uiteraard het Kapitalisme ...

9 Reacties
Hiltermann
Hiltermann24 jun. 2018 - 12:58

" OF we zijn bedonderd , OF we zijn besodemierd … " Doe maar alle twee.

Cliff Clavin
Cliff Clavin24 jun. 2018 - 14:15

...en belazerd ook nog.

Satya
Satya24 jun. 2018 - 14:47

Maar die doelen zijn voor een groot deel ook gehaald. Het is complete onzin dat dat niet zo is. Interessante stof voor psycholoog, hoe houden mensen zichzelf voor de gek voor hun politieke voorkeur. Hoe kan het dat mensen zichzelf aantoonbaar zo voor de gek houden.

richarrd
richarrd24 jun. 2018 - 15:04

Het kapitalisme is inderdaad een grote bedreiging aan het worden. Maar het gevaar komt niet van de EU. Het gevaar komt van de PVV en FVD, die beide de VVD een linkse partij noemen, en van Trump in de VS en van de leiders van het huidige Groot Brittannië die de angst van burgers voor andere burgers van de wereld uitbuiten om hun ultra rechtse kapitalistische wetten aan de burger op te leggen.

richarrd
richarrd24 jun. 2018 - 15:19

De xenofobie is voor deze ultra rechtse kapitalistische partijen het gereedschap waarmee ze de wereld willen overnemen. Deze partijen denken niet aan wat goed is voor de burger maar deze partijen denken alleen aan macht, voor henzelf en hun geldschieters waarschijnlijk ook. De burger komt bij deze partijen helemaal op de allerlaatste plaats. Je moet als burger wel gek zijn als je één van deze partijen volgt, een andere verklaring kan er bijna niet zijn. We hebben het over partijen die bijvoorbeeld vinden dat bedrijven criminele organisatie's zouden moeten kunnen inhuren om geld te innen bij burgers!?!

Piet de Geus
Piet de Geus24 jun. 2018 - 17:05

"OF we zijn bedonderd , OF we zijn besodemierd" Dus jij leeft nog op het welvaartsniveau van 1958 en hebt in de 60 jaar daarna net zoveel wereldoorlogen in Europa gezien als in de 60 ervoor?

Zapata
Zapata24 jun. 2018 - 17:56

Onzin Udvis. Natuurlijk zijn partijen zoals PVV en FvD abject maar dat neemt niet weg dat vanaf eind jaren 80 partijen zoals de VVD/D66/CDA/PvdA de deur hebben opengezet voor een steeds harder wordende vorm van kapitalisme. Dat hebben hun zuster partijen in de EU ook gedaan en de consensus was dat de markt de oplossing voor alle dingen was. Het einde van de geschiedenis. Uiteindelijk begint dat te kraken omdat werkelijk bezit in de handen komt van een allang steenrijke kleine groep die met al die assets niets doet behalve speculeren. De uitkomst is financiële slavernij. Nee het is beslist nog niet het einde van de geschiedenis. Wel staat de vraag open hoe nu verder. De generatie neo-libs heeft nu wel afgedaan en het wachten is op mensen met echte visie. Deze wereld is tenslotte van ons allemaal en voor een ieder van goede wil moet er ruimte zijn om een menswaardig bestaan op te bouwen. Geen race to the bottom meer. Ook al niet omdat onze moeder aarde dat niet meer kan hebben.

Zapata
Zapata24 jun. 2018 - 19:24

@ De Geus, de vrede is te danken aan de NAVO, en we voeren onze oorlogjes tegenwoordig liever elders. Ook al gezien de enorme dominantie van the USA die 50% van alle wapenuitgaven ter wereld voor haar rekening neemt. Overigens heeft Europa wel vaker lange periodes van vrede gekend. Bijvoorbeeld na de Frans Pruisische oorlog. Zekers kunnen we heel wat meer consumeren dan in 1959. Daarentegen hebben we ook heel wat meer schulden dan in 1959. Is kunnen consumeren welvaart? Is dat de definitie van welvaart?

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 jun. 2018 - 3:32

Ze hebben Europa en haar inwoners gewoon uitgeleverd aan het bankwezen en de multinationals.! Daar vooral hebben ze muren omheen gebouwd. Daar mag je niet aankomen die moet je dienen. Zoveel katers gehad van politici dat ik tegenwoordig in de spreekwoordelijke constante staat van dronkenschap verkeer, bang om wakker te worden en helder. Dan moet ik tot conclusies komen dat het nooit om de burgers in Europa is gegaan, maar wij hier enkel bezig zijn geweest de natte droom van enkelen te verwezenlijken en nog. We blijven uiteindelijk allemaal met een kater achter om te beseffen dat een droom een droom is gebleken van onvervulde verlangens,uitgeleverd aan vermogen sprokkelende aandeelhouders van BV Europa, slaven van ons eigen opgetuigde 'Koninkrijk'.

[verwijderd]
[verwijderd]24 jun. 2018 - 5:10

--- Dit bericht is verwijderd —

11 Reacties
Drunken Pumpkins2
Drunken Pumpkins224 jun. 2018 - 9:27

Er zijn maar 3 anti EU partijen en dat zijn 2 facistishe partijen en een partij die al jaren niks meer in de pap te brokkelen heeft en nog met hun hoofd in de jaren 60 zitten. Daarbij is de EU cruciaal voor Nederland. Niet alleen vanwege de handel en de gegarendeerde veiligheid maar ook omdat ze het facosme buiten de deur houden. Mensen cergeten hoe goed ze het hebben dankzij de EU. Ik weet nog goed in jaren 90 dat de inflatie van de gulden als een vuurpijl omhoog vloog en dat alles duur was omdat alles wat uit andere landen kwam je invoerrechten moest betalen. We schreeuwen allemaal wel dat de EU "zo erg is" maar het heeft ons leven goedkoper gemaakt. Als we de EU veelaten betalen we de hoofdprijs. Ik hoop dat de EU meer macht krijgt zodat ze alle landen kunnen forceren tot het opnemen van vluchtelingen en een sterke economie kunnen creeren. Ook zouden we facisme voor altijd buiten de deur kunnen houden. Als Wilders bijvoorbeeld ooit MP word op een of andere magishe manier kan hij geen moslims deporteren bijvoorbeeld omdat de EU het dan direct tegenhoud.

Rode druppel
Rode druppel24 jun. 2018 - 11:05

Drunken Pumpkins. Dus, u wilt een dictatuur. Fascisme heeft heden ten dage een nieuwe naam : neoliberalisme.

Wiewatwaar2
Wiewatwaar224 jun. 2018 - 12:55

@Drunken Pumpkins: Begrijp ik dat de Antifa Den Haag tegen de SP is, maar wel voor D'66, Groenlinks en PvdA? Graag hoor ik nog de mening van de Antifa m.b.t. Ceta en Ttip.

Hiltermann
Hiltermann24 jun. 2018 - 13:20

@ Drunken Pumpkins, " Mensen cergeten hoe goed ze het hebben dankzij de EU. Ik weet nog goed in jaren 90 dat de inflatie van de gulden als een vuurpijl omhoog vloog en dat alles duur was omdat alles wat uit andere landen kwam je invoerrechten moest betalen " Wat een onzin, dat is pure geschiedsvervalsing. Binnen de lidstaten van de EEG en de latere EU bestonden toen al lang geen invoerrechten meer. Inflatie heeft niets met de EEG of de EU te maken. Die hangt per land af van het gevoerde monetaire beleid. Het monetaire beleid is nog steeds een aangelegenheid van de individuele lidstaten. Er is gellukig nog steeds geen monetaire unie al zou Frankrijk dat erg graag willen. Dan kunnen de Fransen hun problemen, het al tientallen jaren bestaande te kort op de landsbegroting en falende interne hervormingen fijn door Duitsland, Oostenrijk, Nederland en Finland laten betalen. Toegenomen welvaart is te danken aan ondernemers en werknemers die gezamenlijk hebben gezorgd voor groei van de economie. Kijk naar Frankrijk waar de energie verspild wordt aan stakingen voor de meest pietluttige meningsverschillen. Dat land loopt fors achter bij de landen in de EU die wel tijdig hervormden. Fransen missen de ambitie om te presteren met werkweken van soms niet eens 35 uur en pensioen met 58 jaar. Dat feestvieren willen ze graag laten betalen door de landen waar wel gepresteerd wordt.

Satya
Satya24 jun. 2018 - 14:58

Australische model overnemen op het gebied van immigratie. Wie gaat er hier de genocide plegen dan? Je geeft het probleem van Europa treffend weer. Waarschijnlijk besef je het alleen niet.

Rosenkrantz
Rosenkrantz24 jun. 2018 - 16:23

Met een dergelijk logo gedragen door een club die structureel niet gehoord of inhoudelijk serieus genomen, eigenlijk alleen door intimidatie en geweld wel eens wat weet te bereiken, al is dat vaak niet wat ze beogen, begrijp ik de toevoeging "drunken" ook maar zal dat ook wel weer onbedoeld zijn.

Mick64
Mick6424 jun. 2018 - 16:42

Globalisme, dat is leuk voor een klein selectief groepje mensen, die overheden aansturen om het roer om te gooien. Zuid Europa zal aankomende 100 jaar niet veranderen, hervormingen worden niet gewoon uitgevoerd, het is een bodemloze put. Brussel dient de grote industrie waardoor het uitbaatmiddel ( wij burgers ) niet meer relevant zijn. Voor mij is Brussel allang door 't ijs gezakt, het is een schijnconstructie met veel te veel macht.

Satya
Satya24 jun. 2018 - 18:16

@Hiltermann Dat argument is dus ook de reden geweest voor uitbreiding van de eu. Vooral in en vanaf de jaren 90 is er veel toetreding geweest. Dat is ook precies de reden dat de eu moet blijven. Ons kapitalistisch stelsel is dat nodig. Stel je onze economie voor met nog meer regels, onoverzichtelijk en onmogelijk om het te laten functioneren. De consument wil onmiddellijke bevrediging. Het is zo dat we af en toe voor elkaar betalen, die wind zal ook weleens anders waaien. Op zich is er ook niks mis mee, in veel van jouw reacties laat jij anderen betalen. Ik geloof dat jij je dat werkelijk niet beseft want volgens mij ben je heel fatsoenlijk. Afrikanen weten alles over het voor anderen betalen en hebben de wind altijd tegen.

Henriette3
Henriette324 jun. 2018 - 18:51

@ Drunken Pumpkins " Mensen cergeten hoe goed ze het hebben dankzij de EU. Ik weet nog goed in jaren 90 dat de inflatie van de gulden als een vuurpijl omhoog vloog en dat alles duur was omdat alles wat uit andere landen kwam je invoerrechten moest betalen. We schreeuwen allemaal wel dat de EU “zo erg is” maar het heeft ons leven goedkoper gemaakt. Als we de EU veelaten betalen we de hoofdprijs." Wat gek; mijn ouders gingen één keer per jaar op vakantie, mijn vader werkte fulltime, mijn moeder was huisvrouw en ze hadden een koopwoning. Nu hebben ik en mijn man een koopwoning, gaan 1x per jaar kamperen en we moeten beiden werken om de hypotheek te kunnen betalen en 1x per jaar op vakantie te gaan. Wat zijn we met zijn allen rijker geworden. In mijn kindertijd was er bovendien geen voedselbank

Satya
Satya24 jun. 2018 - 20:08

@Henriëtte Simpel antwoord je ouders waren een stuk slimmer, ze konden hun huis betalen. Met zn tweeën werken voor een huis.ik hoop voor je dat je niet in het westen woont en je relatie niet kapot gaat natuurlijk het laagst mogelijk kapitaal ingebracht. Geen wonder die voedselbanken. Huizen worden duurder als er schaarste is dus dat ligt niet aan Europa. Het Europa moet hervormd worden stevig, weg met zowel rechts als links. Beide niet realistisch. Net zoals er door privé personen maar 1 keer geld kan worden uitgegeven moet Europa dat ook beseffen. Koop nooit iets dat je niet daadwerkelijk kunt betalen daarin moet je ook rekening houden met eventuele tegenvallers. Vroeger waren mensen vaak wat ouder en namen geld mee voordat ze een hypotheek namen. In de jaren 90 begonnen mensen auto's en vakanties te betalen van geld dat ze niet hadden via overwaarde en persoonlijke leningen. Toen is ook dat abnormaal obsessieve consumeren begonnen volgens mij. Ik kan het niet betalen maar MOET het hebben.

DonDonaldSucks
DonDonaldSucks24 jun. 2018 - 20:56

[Ik ga op een anti EU partij stemmen, zoveel is wel duidelijk.] Ach ja. De EU die wilde bij de afschaffing van de interne grenzen ALLE dounecapaciteit omvormen tot Frontex ter bescherming van de buitengrenzen. Het waren de achterlijke souvereine lidstaten die daar een stokje voor staken en liever de bezuinigingen op doune inboekten en ons met dit probleem opzadelden. In plaats van de EU achteraf gelijk te geven komen we maar weer met het aloude, :"wat er ook gebeurt, de EU heeft het gedaan".

Thuru
Thuru23 jun. 2018 - 17:32

Oplossing hoeft niet zo moeilijk te zijn. De Europese lamden moeten wat meer op hun eigen benen staan. Flink in subsidies en andere zaken snijden zodat contributie omlaag kan gaan. Nederland betaald zowiezo al te veel aan de eu. Betreft vluchtelingen problematiek. Bootjes terug slepen naar Afrika. En een opvang kamp in Afrika zetten. Alle vluchtelingen kunnen dan daar zich melden. Als een aanvraag is afgewezen zitten ze in Afrika en niet in Europa wat enorm zou schelen. Verder zouden Noord-Afrikaanse kustwacht wat meer mensen kunnen oppikken en terug naar Afrika kunnen slepen. Daarnaast kunnen alle illegalen ook dat opvangkamp inmet belofte dat er nog eenkeer word gekeken. Dat er alsnog vanuit die illegalen ruim 99.999% word afgewezen doet niet terzake. Voordeel is dat deze dan ook weer in Afrika zitten en niet in Europa.

2 Reacties
Satya
Satya24 jun. 2018 - 7:59

Maar Europa mag zeker nog wel de grondstoffen voor idioot lage prijzen kopen van corrupte regimes die Europa in het zadel houdt? Per dag komt er het veelvoudige aan geld uit Afrika van wat vluchtelingen kosten. Ken je geen schaamte als je dit soort dingen schrijft? In die concentratie kampen die jij in Afrika wilt zullen ziektes verkrachtingen en geweld regeren.

Cliff Clavin
Cliff Clavin24 jun. 2018 - 19:22

@ Satya (09:59u) - je hebt gelijk, over die concentratiekampen in Afrika. Ze zijn er in aanleg trouwens al (alleen heten ze anders, bijvoorbeeld 'Special Economic Zones'), en inderdaad: ze zullen alleen maar verstervingsoorden worden voor de 'heengezonden' vluchtelingen, die 'aan de wederopbouw van de eigen natie mogen meewerken'. In deze enclaves gaan ziektes, verkrachting, foltering, en moord heersen. Ook zullen ze bijzonder geschikt zijn voor alles wat God verboden heeft: drugshandel, prostitutie, handel in exemplaren en onderdelen van beschermde, want uitstervende diersoorten, en verwante misdrijven. Ik ben blij met je bijdragen, want o, o, wat hebben veel welvarende mensen een raar, klein, en totaal misvormd beeld van de rest van de wereld.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout23 jun. 2018 - 12:49

Ooit liep ik mee in demo's tegen de EU en de Euro. Thans ben ik blij met de EU als militair-economisch machtsblok, hoe onvolmaakt dan ook. Waarom? Omdat we anders al helemaal een prooi zouden zijn geweest in de barbaarse tentakels van naargeestige en kleinburgerlijke USA Republikeinen die hun gristenfundamentalisch instinctgoed hier willen implementeren. (ja gristen met een g, van grissen, griste, gegrist) Helaas meent conservatief Nederland nog steeds dat Europa blij mag zijn dat het is `bevrijd' door de Yanks en zich derhalve door hen moet laten dicteren.

9 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt23 jun. 2018 - 14:48

In tegenstelling, ik vond die Euro wel een goed idee. De EU heb ik nooit een goed idee gevonden, naar mijn mening zijn we daar in gerommeld. De EEG had mijn steun, goed voor de handel en samenspraak in ons deel van de wereld. Vandaag de dag zie ik in de EU een groot gevaar, een soort vierde Rijk met trekken van de SovjetUnie. De dag dat een verstandig bestuurder inziet dat deze moloch met nu bijna 30 staten niet werkt is gelukkig niet ver meer. Van militair machtsblok EU kan ik alleen maar nachtmerries krijgen. Is de NAVO niet erg genoeg?

TwoTone
TwoTone23 jun. 2018 - 15:31

Hannes achterhout: kan me niet herinneren dat die demo's plaats hebben gevonden. Verder: je kan gewoon naar duitsland verhuizen toch ?

DenFlexwerker
DenFlexwerker23 jun. 2018 - 15:53

Liever de Yanks dan Macron. Deze man denkt dat die onder de noemer 'solidariteit' (Frans voor ik wil jouw geld) heel Noord Europa mag uitbenen. De reden dat spaargeld niets oplevert is omdat Macron en Duitsland het stabiliteitspact opbliezen. Zie de fusie KLM-Air France: nooit met Fransen fuseren.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout23 jun. 2018 - 16:29

De Navo is inderdaad erg genoeg Klaas, waar de Amerikanen vooral van profiteren door wel meer dan 30 US bases in ons Europa operationeel te houden, waaronder twee van de grootste ter wereld in Vicenza Italië en Camp Bond Steel in Kosovo, waar de Europese Navo zelfs helemaal niet mag komen! Een onverteerbare gedachte. Griezelig zelfs, het is juist daarom dat ik graag zou zien dat EU als militair machtsblok alle Amerikaanse bases confisqueert en de Yanks eruit smijt. Wij hebben toch geen basis in Oklahoma of Florida? Of waar dan ook in dat rotland?

Kookaburra3
Kookaburra323 jun. 2018 - 18:08

Hannes "..waar de Europese Navo zelfs helemaal niet mag komen! Een onverteerbare gedachte. Griezelig zelfs,.." Ah, je bedoelt zoals Duitse politici niet bij hun eigen militairen op Incirlik mogen komen. Wat je ook van de VS mag vinden, zij betalen wel hun rekening. Duitsland en NL niet. En wat echt een bedreiging is voor ons welzijn, is een legermacht onder het bewind van de EU: Juncker en Verhofstadt zullen geen enkel probleem hebben om militairen uit Griekenland of Italie in te zetten om wat Nederlandse ongehoorzaamheid te pacificeren. Zeker niet als dit pacificeren inhoudt dat er een transfer van noord naar zuid moet inhouden. En als de rekening voor de plannen die Macron nu heeft voor de EU niet direct door de NL belastingbetaler overgemaakt worden, dan is alvast 'voor het voorkomen van onrust' wel wat EU legermateriaal beschikbaar, 'ter controle'. Dus, nee, geen EU leger. De EU zorgt voor nodeloze spanningen tussen Europese landen. De Navo in mindere mate.

Piet de Geus
Piet de Geus23 jun. 2018 - 23:24

"Van militair machtsblok EU kan ik alleen maar nachtmerries krijgen. Is de NAVO niet erg genoeg?" De NAVO leunt grotendeels op de VS en behartigt ook grotendeels de belangen van de VS, in ruil waarvoor we een beetje onder hun paraplu mogen schuilen. Een autonoom EU-leger maakt ons onafhankelijker van die VS en biedt ruimte om een eigen politiek te voeren in plaats van (al dan niet mokkend) achter de VS aan te hobbelen. En daar krijg jij nachtmerries van?

Meneer Demesmaeker
Meneer Demesmaeker24 jun. 2018 - 7:11

"Juncker en Verhofstadt zullen geen enkel probleem hebben om militairen uit Griekenland of Italie in te zetten om wat Nederlandse ongehoorzaamheid te pacificeren" Pure paranoia vergelijkbaar met die van Tea Party fanaten in de VS. Die beweren dat burgers zelf wapens moeten dragen om zich te verdedigen tegen het leger uit Washington. Hoe kom je er in godsnaam bij dat Verhofstad ooit het leger zou willen inzetten tegen politieke tegenstanders. Heeft hij dat ooit gedaan of ermee gedreigd?

Kookaburra3
Kookaburra324 jun. 2018 - 12:17

MD "Heeft hij dat ooit gedaan of ermee gedreigd?" https://uk.finance.yahoo.com/news/syria-strikes-carried-eu-army-says-verhofstadt-150720962.html En dat hij graag in buitenlandse conflicten roert en staatshoofden schoffeert behoeft denk ik geen uitleg. En zoals je hier in de reacties kan lezen zijn er ook mensen voorstander van ingrijpen bij landen/groepen die niet het EU beleid willen volgen, met alle mogelijke middelen.

Thuru
Thuru24 jun. 2018 - 15:26

Er zal nooit sprake zijn van een concentratie kamp. Diegene die weg willen kunnen gewoon desbetreffende kamp verlaten.

Marc2406
Marc240623 jun. 2018 - 12:00

Die permanente geldstroom is inderdaad een essentieel onderdeel van de monetaire unie. Dit is dus nodig om de permanente geldstroom van de defecitlanden richting surplus landen in stand te houden. Dit is natuurlijk iets wat ook binnen Nederlamd gebeurt bijvoorbeeld via het sociale stelsel. Op deze manier bestaat er binnen Nederland netto een permanente geldstroom van de surplus regio's richting defecit regio's om daarmee de tegengestelde geldstroom van defecit naar surplus uit te balanceren. Dit is een essentieel onderdeel waarop een kapitalistisch systeem stabiel gehouden moet worden. De realiteit is dat in tegenstelling tot wat de "mainstream" (neoklassieke) economen zichzelf en iedereen die niet verder kijkt dan de neus lang is heeft wijsgemaakt een kapitalistische economie NIET als vanzelf richting een dynamisch evenwicht beweegt. In plaats daarvan slaat de balans altijd een kant uit waarbij de surplus (de winners, de rijken) bestaat uit een steeds kleiner groepje mensen die een steeds groter deel van het kapitaal beheersen ten koste van de defecit kant van de economie (de losers, de armen). Wat je ziet gebeuren binnen de Eurozone is een direct gevolg van vasthouden aan neoklassieke waanideeën waardoor de Euro nu functioneert als een splijtzwam i.p.v. een samenbinder. Hoekstra blijkt (zoals verwacht) duidelijk niets te begrijpen hoe een kapitalistische economie nu echt werkt. De realiteit van kapitalisme is dat de winst alleen betaald kan worden door het verlies van iemand anders, en in de basis is het het winstoogmerk wat kapitalisme inherent instabiel maakt. Het is het maken van winst wat zorgt voor een permanente geldstroom van defecit richting surplus, en willen we dit systeem enigzins duurzaam houden zullen we in plaats als malloten compleet geobsedeerd streven naar steeds meer winst (wat we dan "groei" van de economie noemen) juist de boel moeten balanceren via een permanente tegenstroom van kapitaal van surplus naar defecit. Iets wat (zo lijkt het) Macron als ex-bankier iets beter begrepen heeft dan de nitwits binnen ons politiek bestel.

3 Reacties
Rode druppel
Rode druppel23 jun. 2018 - 14:20

Dat de invoering van de Euro een transferunie betekende, klopt. Waarom werd dit niet aan onze bevolking uitgelegd, vraag ik mij af. Waren de partijen die voor de Euro waren ( en zijn ) wel bezig om het beste te doen voor de Nederlandse bevolking, die vraag wil ik graag beantwoord zien. Ik persoonlijk zie het als verraad aan het volk. Al die partijen dienen hun excuses openlijk aan de bevolking aan te bieden en een plan tot herstel. Gelukkig was mijn partij toen tegen. Weer hebben ze gelijk gehad.

Hiltermann
Hiltermann23 jun. 2018 - 14:27

" Die permanente geldstroom is inderdaad een essentieel onderdeel van de monetaire unie. Dit is dus nodig om de permanente geldstroom van de deficit landen richting surplus landen in stand te houden. " Die geldstroom en zeker niet een permanente maakt geen deel uit van de monetaire unie al werd die indruk wel gewekt door de toestand in Griekenland. De tweede bewering is onjuist en bovendien fout. Er is geen geldstroom van deficit landen naar surplus landen, Als er al een geldstroom is dan gaat die in omgekeerde richting.

Hiltermann
Hiltermann24 jun. 2018 - 13:31

@ Marc2406, " Hoekstra blijkt (zoals verwacht) duidelijk niets te begrijpen hoe een kapitalistische economie nu echt werkt. De realiteit van kapitalisme is dat de winst alleen betaald kan worden door het verlies van iemand anders, en in de basis is het het winstoogmerk wat kapitalisme inherent instabiel maakt. " Ik twijfel er aan of Marc2406 wel enig begrip heeft van economische principes. Winst en verlies zoals jij beschrijft hebben uitsluitend betrekking op aandelen koersen. Gezonde winst in ondernemingen wordt bereikt door meerwaarde aan producten te geven en door het produceren van goederen. Dat is de grondslag voor een gezonde economie.

Rosenkrantz
Rosenkrantz23 jun. 2018 - 10:52

De landen en hun volken die al vele decennia cultureel structureel niet in staat zijn hun financiële staatshuishouding op orde te houden, en dat was allang vóór de muntunie of zelfs vorming van de EEG, de voorloper van de EU, zijn dezelfde die nu een gezamenlijke begroting willen waarbij de door hen blijvend gemaakte schulden via een transferunie voortaan door de andere landen en hun volken in de EU gedragen moeten worden. Ammenooitniet Macron!

Phil2
Phil223 jun. 2018 - 10:43

Dit is een veel grotere crisis dan menigeen vooralsnog wil toegeven. Overigens is dit mijn laatste commentaar hier. Ik wens iedereen veel succes hier.

4 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin23 jun. 2018 - 12:10

@ Phil - jammer, en dank je! Overigens heb je met je opmerking het gelijk aan je kant. Zelf zie ik het aanstaande EU-drama als een logische consequentie van de neoliberale politiek die ons allemaal opgelegd wordt, en dat al heel lang (twee generaties). De afkeer van de Unie is zowel concreet als symbolisch. Hij is een grootst gemene deler, een convergentiepunt van de nood van ontelbaar veel mensen, de kanalisering van onvrede, bestaansonzekerheid, armoede, terechte woede, en een diepgevoeld besef van een enorm cultureel verlies, dat in elk land weer een eigen karakter heeft. Zoveel van ons 'eigene' ging verloren, nee, werd afgepakt, zodat de Mammon gediend kon worden, en hij alleen. Dit laatste leidt onverbiddelijk tot nationalisme en rechts-extremisme; fascisme is een manier waarop wanhopige mensen, die lange tijd tegen elkaar opgezet werden door de politiek, zich kunnen solidariseren: er komt een schijnverbroedering en een schijncultuur, met eigen mythes, die extreem gewelddadig kan zijn. Phil, het ga je goed.

JanB2
JanB223 jun. 2018 - 17:50

Dank voor je bijdragen. Het ga je goed.

Kookaburra3
Kookaburra323 jun. 2018 - 18:52

Phil Bijna niets zal je tegenhouden om eens terug te komen, mocht je dat willen. Ajuus.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 jun. 2018 - 12:19

Jammer! Ik hoop dat het je goed gaat !

Hertog2
Hertog223 jun. 2018 - 10:41

"Alle lidstaten zouden moeten bijdragen aan het gezamenlijke fonds. In het geval van Griekenland moesten andere landen wel bijspringen. Dat wil de Fransman in de toekomst voorkomen. Noord-Europese landen, waaronder Nederland, zijn al jaren tegen zo’n plan omdat gevreesd wordt dat op die manier een permanente geldstroom naar zuidelijke Europese lidstaten zal ontstaan." En wij hier door tot ons 67-ste en de Fransman stopt met werken op zijn 58-ste? Vergis je niet, Macron wil heus wel "hervormen", maar wel op onze kosten..Deze week is er wederom 15 miljard overgemaakt richting de Grieken.. Niet dat de Griekse bevolking hier iets van zal merken. Griekenland kan niet concurreren binnen de Eurozone, of laat ik zeggen binnen dit muntje (de Euro). Veel zwakke broeders binnen de Eurozone kampen met dit probleem (tal van economen hebben hier ook voor gewaarschuwd). Griekenland rest maar 1 ding, de lonen naar beneden bijstellen, de soc. zekerheid veder afbreken. Teneinde die kersen toch maar te kunnen verkopen.... Wat we zien binnen Europa dat de hoger opgeleiden massaal vluchten uit dit soort landen, weg kennis, weg verdienmodel...Maar goed volgens @Go Udvis gaat het allemaal fantastisch. Ja hier in Nederland krabbelen wij aardig op, de gem. Griek is totaal kansloos. Hoe hard hij ook werkt, hoe groot zijn kennis ook is, hij zal er niets van merken binnen de landsgrenzen van Griekenland... Goed bezig Europa, zucht...Maak de knoflooklanden totaal kansloos op de wereldhandel, spreek ze verwijtend toe (jullie hervormen niet) en jawel geef zo nu en dan "een lening" voor je "sociale gevoel". Lees de kijk mij eens goed zijn mensjes..... De Euro kent enkel verliezers, ook hier binnen Nederland. Ik erger mij kapot (zeg ik als werkgever) aan de partij van de doeners (de VVD). Onder het min. loon betalen (werk naar vermogen) wat een waanzin. De laatste plannen van de VVD, de laatste reddingsboei de bijstand, daar gaan wij eisen aan stellen. Maar ondertussen werknemers wel laten laten concurreren met elkaar, binnen de EU. Race to the bottom, zie hier het project van de EU. Maar blijf vooral op de gevestigde politieke partijen stemmen..... Ter weet, de vlag gaat bij mij uit als wij de Eurozone verlaten.

3 Reacties
Marc2406
Marc240623 jun. 2018 - 14:40

Dat wij tot onze 67-ste moeten blijven werken heeft verder niet heel veel met de EU te maken, maar veel meer met het van de pot gerukt zijn van onze politici. Het zou zeker beter zijn om de pensioenleeftijden zeker binnen de Eurozone gelijk te trekken, net als de overige onderdelen van het sociale stelsel. Maar daarvoor hebben we nu juist een overkoepelende Europese regering nodig, iets wat nu net door de oenen in Den Haag wordt tegengewerkt. Oftewel richt jouw woede om het oneerlijk zijn dat de Fransen (en Duitsers overigens ook) eerder kunnen stoppen met werken alsjeblieft op onze disfunctionerende politici.

Hertog2
Hertog223 jun. 2018 - 23:25

"Het zou zeker beter zijn om de pensioenleeftijden zeker binnen de Eurozone gelijk te trekken, net als de overige onderdelen van het sociale stelsel. Maar daarvoor hebben we nu juist een overkoepelende Europese regering nodig, iets wat nu net door de oenen in Den Haag wordt tegengewerkt." Aha u noemt het billijk dat onze pensioenpotten (om maar iets te noemen) herverdeeld gaan worden?. Of wat te zeggen van onze soc. zekerheid, zullen wij die ook maar koppelen aan landen die hier -met of zonder de Euro- nooit aan kunnen tippen? Ter weet gaarkeukens bestaan gewoon in landen zoals Griekenland/ Spanje/ Italië etc..Ik wil dit niet in MIJN land, u zegt doen, wel zo sociaal naar onze zwakke broeders richting de Eurozone......Top reactie Marc, is vast heel diep over nagedacht (not). U slaat deel 2 van mijn reactie voor het gemak maar even over, dit is trouwens wel de kern van mijn betoog. In het kort binnen de Euro zijn landen zoals Griekenland totaal kansloos. Dit muntje (de Euro) is domweg te duur voor Griekenland, men is niet/ onvoldoende concurrerend. Dit zie je ook terug binnen de werkeloosheidscijfers binnen deze knoflooklanden (die je gerust extreem mag noemen). Geweldig idee dat vrije verkeer van goederen en diensten binnen de Eurozone, hier in Nederland zijn goed geschoolde Poolse arbeidskrachten actief (die hier een arbeidsprestatie leveren onder hun niveau). In Polen huurt men massaal Oekraïense krachten in (tegen erbarmelijke omstandigheden) teneinde hun economie draaiende te kunnen houden...Ik noem dit waanzin beste Marc, een race to the bottom project. Enkel goed voor "onze" multinationals, die inderdaad altijd opzoek zijn naar goedkope arbeidskrachten, zonder zich te hoeven bekommeren over het wel en wee van een bevolking. Is hun taak ook niet, begrijp me goed ik neem deze jongens niets kwalijk.. De schuldigen zijn de heren en dames in politiek Den Haag en Brussel, die deze jongens zoveel macht hebben gegeven...U heeft het volk te vertegenwoordigen heren en dames in Den Haag en Brussel, niet de heren van Shell om maar een naam te noemen...

Meneer Demesmaeker
Meneer Demesmaeker24 jun. 2018 - 7:16

@Marc "Dat wij tot onze 67-ste moeten blijven werken heeft verder niet heel veel met de EU te maken, maar veel meer met het van de pot gerukt zijn van onze politici" Hoe kom je daarbij. Er bestaat consencus onder nagenoeg alle vooraanstaande economen, inclusief die van het CPB dat dit een noodzakeljke maatregel is vanwege de vergrijzing en het feit dat we allemaal steeds ouder worden. Er is alleen discussie over of de AOW leeftijd nog verder omhoog moet en in welk tempo.

Zapata
Zapata23 jun. 2018 - 9:17

;-) Jawel soms krijg je ook wel eens leuke berichten over de EU. Alhoewel de heer Pechtold laaiend enthousiast is over de EU, is de EU dat niet over de heer Pechtold. Nu kan ik me dat enthousiasme van de heer Pechtold ook wel voorstellen, immers zijn fractie Alde waar hij samen met de VVD in zit pleit natuurlijk al decennia lang voor moederlijk socialisme voor de rijken en niets ontziend kapitalisme voor de armen. Maar goed, zelfs de EU vind dat een geschonken penthouse niet door de beugel kan. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/23/eu-wil-duidelijkere-regels-geschenkenregister-tweede-kamer-a1607708

Rode druppel
Rode druppel23 jun. 2018 - 9:01

Prima. Een EU die verlamd is, is beter dan een EU die steeds verkeerde beslissingen neemt. Wie links is kan deze EU niet steunen, punt. Een EU die mee doet aan de globalisering en neoliberaal is, verdient geen enkele steun. Een EU die bestuurt wordt door 2 landen is geen EU. Dat zetbaasje van Credit Agricole wil de financiele puinhoop in Frankrijk en Duitsland afwentelen op de gehele Eurozone. Niet voor niks praten Deutsche bank en Commerzbank over een fusie. We zijn terug bij af. De Griekse schulden waren in handen van Duitse maar vooral in Franse handen. De Franse bankensector dreigde om te vallen en dus dreigde Sarkozy met uittreden om de redding af te dwingen van Griekenland. De bankenunie is een farce. Het migratie vraagstuk is een hele grote puinhoop, wel een handelszone maar geen bewaking. De EU gaat kapot aan de Euro met grote belangen bij de bankensector. Bereid u maar voor op de perfect storm van Roubini. Jammer, dat het EU project ten onder gaat aan verkeerde invloeden ( financiele ) en domme beslissingen. Beter geen EU dan deze.

3 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin23 jun. 2018 - 11:38

@ Rode Druppel - goede bijdrage, en aardig dat iemand Nouriel Roubini eens noemt. Hij was een van de heel weinigen in economenland die de crisis van 2007/8 (die niet meer over zal gaan) zag aankomen; Ann Pettifor was er ook een. Ik zie de EU niet meer als herstelbaar (en 'heel' is ze überhaupt nooit geweest).

RaymondenJoop
RaymondenJoop23 jun. 2018 - 13:42

Goede reactie, raak geformuleerd

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 jun. 2018 - 12:39

Rode druppel Kort maar krachtig. Arme Grieken ook, zitten nog 30 jaar en/of langer vast aan Duitsland, Frankrijk, IMF en andere schuldeisers.. kortom zijn nog 30 jaar lang afhankelijk van rovers op de loer. Jaja...die mensen gaan al 'feestvierend' ten onder! Wat een vreugde heerste daar! Het waren Duitsland en Frankrijk die een klein feestje bouwden. Missie geslaagd, patiënt overleden. Intussen zitten nog al die vluchtelingen daar! Tja die brengen geen zak geld mee toch? De EU ten voeten uit!

Bouwman2
Bouwman223 jun. 2018 - 8:55

Niet zo verbazingwekkend: de identiteit van de echte Hollander is immers dat ie wel goedgelovig is en meent dat ie zeer christelijk is maar net als de leviet uit het verhaal gaat ie aan het slachtoffer voorbij. zelf is immers eerst en vooral het ergst getroffen slachtoffer en beklaagt zichzelf en scheurt zijn kleren. En daarna neemt ie wraak op het lot waardoor ie gedoemd is tot langdurige vrede en ongekende welvaart Zag je ook hoe die politieman uit die brandende flat sprong? Hij viel ook gewond neer, niet langs de kant van de weg maar op een soort afdak. . En weet je wie er naar hem toe klauterde? Nou, zijn naam was Omar, een naam die een echte Hollander zelden gebruikt. De kans dat Omar op zondag in de kerk zit is stukken kleiner dan dat ie op vrijdag naar de moskee gaat. Omar zou wellicht weg moeten, maar hij was er wel. Het zelfde geldt zeker voor de EU, die moet ook verdwijnen of in elk geval het nationalisme niet in de weg staan. Maar de EU gaat echt niet weg, je kunt hoog springen of laag blijven, die blijft.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin24 jun. 2018 - 12:53

De EU is verantwoordelijk voor de instabiliteit, inclusief al die zogenaamd maatschappelijk verantwoorde ondernemende groot-kapitalisten, waarvan zij de slippendragers zijn, incl. aandeelhouders en in het bijzonder daarbinnen de hedge-funds, vergelijkbaar met bloedzuigers.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon23 jun. 2018 - 7:26

Prima dat een aantal landen onder aanvoering van Nederland op de rempedaal trapt en de opportunische handjeklap deals van M&M, met diepere integratie als oogmerk, dwarsboomt. Nu de Britten, onze historische bondgenoten in het EP, de EU gaan verlaten moeten we noodgedwongen nieuwe coalities gaan smeden. "Coalitions of the unwilling" die de EU willen beperken tot een samenwerkingsverband en alle sneaky snode plannetjes die onherroepelijk leiden tot federalisering in de kiem smoren.

4 Reacties
Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon23 jun. 2018 - 7:28

opportunistische

CM2
CM223 jun. 2018 - 9:02

@gadfly: stel je niet te veel voor van de Nederlandse opstelling. Rutte heeft allang van Brussel te horen gekregen binnen welke bandbreedte hij en zijn minister van Financiën mogen opereren. Dat doet-ie dan ook braaf. We moeten het hebben van landen als Italië, Oostenrijk en Hongarije. Het is niet anders.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon23 jun. 2018 - 10:17

@ CM Ik vrees ook voor stalorders vanuit de Alde-fractie. Rutte sputtert voor de vorm wat tegen. Bij zijn recente speech in het EP gaf hij volgens mij ook steun voor het EMF terwijl hij daar de afgelopen jaren op tegen was. De komende maanden worden de lakmoesproef voor Rutte cum suis en kunnen we zien of hij echt voet bij stuk houdt.

DenFlexwerker
DenFlexwerker23 jun. 2018 - 16:35

Eens met Gadfly. Fair is fair: Rutte heeft slim een coalitie met medestanders gesmeed. Goed diplomatisch werk. Maar helaas is bij Rutte beloftes en de rug recht houden, onzekere zaken...

richarrd
richarrd23 jun. 2018 - 6:43

Wat een onheilspellend bericht. De werkelijkheid is helemaal niet zo slecht en het gaat hartstikke goed met Europa.

2 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew23 jun. 2018 - 7:55

Satire?

Hiltermann
Hiltermann23 jun. 2018 - 10:14

Sarcasme of meent u dat echt?

RaymondenJoop
RaymondenJoop23 jun. 2018 - 6:11

Mijn vrouw is ernstig ziek en heeft een enorm gat in haar hand. Ze kan verder niet veel, maar vanwege de kids blijven we bij elkaar. Tav mijn vriendenkring sla ik een enorme blamage als we uit elkaar gaan (vind ik), dus laat ik het ten koste gaan van mijn eigen gezondheid. Ik heb ondertussen zoveel stress dat ik aan hartfalen leid. Maar ja, ik blijf mezelf wijsmaken dat de kids nu beter af zijn, ondanks de dagelijkse ruzie en het leven als broer en zus met mijn vrouw. Gelukkig hebben we een nette achtertuin.

3 Reacties
Satya
Satya23 jun. 2018 - 8:29

Onzin vergelijking, leuk bedacht maar complete onzin. Ik vind het ongelooflijk hoe weinig mensen leren en snappen. Heb je enig idee wat China aan het doen is?

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai23 jun. 2018 - 9:24

Fraaie beeldspraak geachte RaymondenJoop 23 juni 2018 at 08:11..

RaymondenJoop
RaymondenJoop23 jun. 2018 - 10:22

@Satya Angst is geen goede raadgever, nooit. Na China komt India, beiden velen malen groter dan de EU (incl eventueel wat extra landen die qua cultuur een nog grotere mismatch geven) Naïviteit en arrogantie tav de koers die is ingeslagen vs de realiteit: Ook al zouden we willen, op economisch gebied gaan we het hoe dan ook afleggen tegen Azië. Dan kan je beter consolideren wat je hebt dan in de illusie blijven dat je de slag gaat winnen.

Appie Fries
Appie Fries23 jun. 2018 - 4:33

Dat hebben ze alllang. De EU zou de kleuren moeten vervangen naar groen en geel omdat we ons al groen en geel betalen om een heel leger van nietsnutten enorm veel te laten verdienen. Al die miljarden hoeven echt niet uit gegeven te worden om een laag ambtenaartje 8000 euro te laten verdienen, maar zou misschien beter gebruikt kunnen worden om dat zooitje ongeregeld een keer te structureren.

JanB2
JanB223 jun. 2018 - 0:52

Een slecht idee zo'n gezamelijke Europese begroting. En dat is zó evident dat ik het niet eens uit ga leggen.

6 Reacties
Satya
Satya23 jun. 2018 - 8:05

Omdat je het niet kunt, anders zou je het wel doen. Misschien dat we als het wel gebeurd die haven die China in Griekenland wil kunnen tegenhouden. Enig idee wat er met de Nederlandse economie gebeurd als dat gebeurd. De kenniseconomie hebben we niet, we moeten het van transport en warehousing hebben. Handel dat is waar Nederland het van moet hebben en dan is het alleen maar goed dat Europa meer als 1 functioneert. Tegen Europa zijn geeft alleen maar blijk van geen idee van de werkelijkheid hebben, kortetermijn visie en geen verantwoordelijkheid voor de volgende generatie willen nemen.

ton14024
ton1402423 jun. 2018 - 9:16

Een slecht idee zo’n gezamelijke Europese munt, zonder gezamelijke Europese begroting.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon23 jun. 2018 - 10:25

@ Satya Het gaat er niet om tegen Europa, of beter gezegd tegen de EU, te zijn. Maar kritisch te zijn op dit disfunctionerende instituut en de onbedwingbare centralisatiezucht en ongebreidelde expansiedrift. De meeste criticasters willen geen Nexit maar een EU die zich in dienst stelt van de lidstaten en primair een samenwerkingsverband blijft, zonder federale ambities.

JanB2
JanB223 jun. 2018 - 17:13

@ Satya Een reactie die te verwachten was. Heel goedkoop ook. Voor alle duidelijkheid: ik kan het wel, maar ik doe het niet.

JanB2
JanB223 jun. 2018 - 17:16

@ Ton Dan moet die gezamelijke munt eraan geloven. Niet de begrotingen van de lidstaten, die allemaal op de eigen economie en wetgeving zijn afgestemd. Een gezamelijke begroting zal bijvoorbeeld ongetwijfeld ten koste gaan van wat er in sommige lidstaten nog over is van de sociale stelsels na 30 jaar neoliberalisme. Verdere kaalslag waar niemand op zit te wachten.

JanB2
JanB223 jun. 2018 - 17:22

@ Satya PS En ik heb schijt aan de volgende generatie’s. Die zoeken het zelf maar uit. Hebben ze ook nog wat te doen. De kreet “volgende generatie’s” horen we namelijk al 30 jaar en is steevast het excuus geweest om sociale stelsels beetje bij beetje af te breken teneinde een ultrakapitalistische lijn toch door te kunnen zetten ondanks ontstane tekorten in begrotingen van landen.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin23 jun. 2018 - 0:09

Europa laat op ongekende manier met zich sollen, veel te log om adequaat te reageren op uitdagingen die zich aan de lopende band aandienen, ik ben niet goed ingevoerd in de interne structuren van de EU maar dat het slecht functioneert is ontegenzeggelijk, er wordt met geld gesmeten alsof het niet op kan, de grieken gaan denk ik hun schuld niet vereffenen; heb je je erin gesjoemeld, het innen van belastingen op z’n beloop gelaten, werken voor ezels beschouwd en er bitter weinig uit handen komt dan vlieg je eruit en ga je drachmen drukken; Italië schijnt potentie te hebben maar heeft met stuk voor stuk gevallen regeringen te maken terwijl ze naar hartenlust ontduiken en aanrotzooien volgens mij, nu een regering die ze euro’s gaat schenken, als ze onze monetaire regels zo aan hun laars lappen vliegen ze eruit en gaan ze lires drukken al verwacht ik dat deze regering, geheel in traditie geen stand houdt, dat ze het vluchtelingen vraagstuk zat zijn vind ik terecht en daar hebben we ze lelijk bij in de steek gelaten, de wens van Salvini inzake de Lifeline, dat Rutte ook mag leveren is in dat licht bezien begrijpelijk, de kroon spant Hongarije, onderschrijft bovendien onze waarden niet, vertikt het ons vluchtelingenvraagstuk te helpen aanpakken terwijl ze de grootste netto ontvanger van EU hulpgelden zijn, waar mee gefraudeerd wordt, mooie woorden van Frans Timmermans ten spijt, er gebeurt geen reet, ze lachen ons uit, rot ze eruit, we zijn niet alleen een sociale dienst, voor mijn part valt het ijzeren gordijn weer, je hebt met misschien op een paar uitzonderingen na geen reet aan die gasten. Nou las ik een kop dat Albanië op de goede weg zou zijn EU lidmaatschap te verkrijgen, nou weet ik niet waarom maar kan me levendig voorstellen dat daar vluchtelingen worden gedumpt, zeker waar ze zich welwillend hebben getoond de EU te ontlasten, kortom, ik denk dat er heel veel mis is met de EU, op gebied van economie en waarden.

Zapata
Zapata22 jun. 2018 - 22:45

We zijn weer eens aan het schaken op een dambord. Is de EU een mislukking? Dat zou ik niet durven te beweren. Volgens mij hebben de meeste mensen in Europa binnen de EU toch wel een goed leven gehad ten opzichte van de generaties voor hen. Materieel gezien zeker. Is de Euro een mislukking? Daar kan ik wel in meegaan omdat die de economische flexibiliteit in de EU ondermijnt. En dat geld wisselen aan de grens vond ik wel wat hebben. (tegenwoordig kan je gewoon trouwens roebels en yens pinnen hoor). En winst op wisselkoersen is tenslotte ook een vorm van handel. Wat mij enorm heeft ge-irriteert de afgelopen 20 jaar is de nadruk op de economie geweest en de mens daaraan ondergeschikt maken. De technocratische insteek. Uiteindelijk is de EU geen doel maar een middel om een levenswaardig leven te geven aan miljoenen mensen in vrede en met wederzijds respect. Die opstelling miste ik bij de EU en haar bestuurders. Het ging over procenten en flexibilisering, inleveren verworven rechten en meer van dat niet wetenschappelijk gezeur. (we kenne het niet betale ;-) ) Problematiek nu? Er is veel over geschreven, maar nationale identiteit is iets wat niet onderschat moet worden. Het heeft meer te maken met taalgrenzen dan met landsgrenzen. De mens wil nu eenmaal graag behoren tot een groep en een identiteit hebben. Dat is een houvast in een wereld waarin het individu bijna ten ondergaat aan een voortsnellende informatiestroom en technologische vernieuwing. Dus een streven naar een echt verenigd Europa lijkt me een utopie. Verregaande autonomie van landen is naar mijn inzicht een gegeven. Het migratie vraagstuk? Omdat de economische doctrine die is van constant offers vragen van de inwoners van de EU zullen haar inwoners niet zo snel meer geneigd zijn om anderen liefdevol op te nemen. Immers de economische last komt namelijk op hun schouders terecht. (ja ja we worden allemaal rijk van immigranten want een onderzoekje heeft dat beweerd) Dit is koren op de molen van rechts populisten (ja ook de VVD) die uiteindelijk hun steeds meer kritische houding tegen de EU moeten laten prevaleren. Omdat het gevaar van electoraal afgestraft worden levensgroot is. Dat is ook een groot probleem voor de EU Toch denk ik dat de EU wel gaat overleven. Ze heeft voor hetere vuren gestaan. Maar er moet een nieuwe generatie van denkers komen die haar kunnen leiden. Denkers die alle facetten van het menselijk leven kunnen laten meewegen in hun visie op de toekomst. De we kenne het niet betale en de help de financiële markten types moeten we echt vanaf. De EU is er namelijk voor ons allemaal. De economie is er voor ons allemaal. En door echt samen te werken en daarbij het debiele winststreven op alle vlakken los te laten kunnen we heel veel bereiken.

4 Reacties
Satya
Satya23 jun. 2018 - 8:15

Je begrijpt dat we in crony kapitalisme leven?

Hiltermann
Hiltermann23 jun. 2018 - 8:25

" De we kenne het niet betale en de help de financiële markten types moeten we echt vanaf. " Je hebt er kennelijk geen idee van hoe wankel de gemeenschappelijk munt is. Aan elkaar koppelen van landen met gigantische financiële problemen lost niets op. Het maakt het risico op een crash alleen maar groter. Frankrijk is groot voorstander van verdere integratie waarbij het land vooral lonkt naar het fonds dat landen in moeilijkheden moet steunen. Dat Duitsland mee gaat in de Franse plannen heeft te maken met de zwakke positie van Merkel in Duitsland. Het is niet uitgesloten dat de huidige Duitse regering valt door het migratie vraagstuk. Duitsland is erg ver verwijderd van "Wir schaffen das" Een te grote verscheidenheid aan landen die nu deel uit maken van de EU maakt verdere integratie een onbegaanbare weg. Het zotte idee de EU nog verder uit te breiden met 6 nieuwe kandidaat lidstaten die alle uiterst zwakke economieën hebben geeft het gebrek aan realiteitszin aan bij Juncker cs.

Zapata
Zapata23 jun. 2018 - 10:57

@Satya Natuurlijk begrijp ik dat, maar moeten we dat dan maar als een feit accepteren waar geen enkele verandering in mogelijk is? TINA Zoals de meeste aanhangers van de EU de afgelopen 30 jaar gedaan hebben? Dat lijkt me toch niet. De EU kan overleven als en door een waardengemeenschap, niet door het continent Europa als een wingewest te zien. Natuurlijk kwam als verdediging voor de immigratie het onderzoekje hoe geweldig dat wel niet is voor onze economie. Als dat nu het enige is waarmee je kan komen ben je wel erg armoedig van geest.

Zapata
Zapata23 jun. 2018 - 11:05

@ Hiltermann. Juist de meest vurige verdedigers van die munt dringen constant aan op bezuinigingen en een oneindige periode van austerity. Want we kenne het niet betale. Daarmee hebben ze een mechaniek in werking gezet wat werkelijk bezit en zaken van waarde steeds meer laat concentreren bij een al puissant rijke kleine groep die de verworven assets dan ook nog eens uit de echte economie trekt. We hebben te maken met een paar generaties van bestuurders en politici die niets anders zijn en waren dan zetbaasjes van het corporatisme. Daar moeten we echt vanaf. Die kunnen namelijk niet breder denken. Dat zijn verstarde technocraten. Terwijl de problematiek van een continent zoals Europa en de landen van de EU natuurlijk veel complexer is.

Geleen
Geleen22 jun. 2018 - 22:41

Europa draait. Laat daar geen misverstand over bestaan. Economisch zijn we er als land op vooruit gegaan. Maar of die groei evenredig voel- merkbaar is bij laagbetaalden en rijk mag betwijfeld worden. De inkomensongelijkheid neemt steeds verder toe. Is de burger zelf schuld. Door onderbuikgevoelens, opgewekt door soft populistische, en nooit aan regeren toekomende hard populistische partijen hun stem te geven, komen de neo-liberalen aan de macht. Het spel wordt gespeeld en de burger (waar die partijen het van moeten hebben) die zijn verstand uitschakelt en zijn onderbuik laat spreken, trapt er met open ogen in. Dit migratieconflict is ook weer zo'n mooi voorbeeld waarin duidelijk wordt dat het Europabelang en landsbelang ondergeschikt is aan het partijbelang. Oplossingen zijn er echt wel, maar verdorie, dat kan wel eens betekenen dat dat lijnrecht ingaat tegen datgeen wat ze hun achterban jarenlang hebben wijsgemaakt.

3 Reacties
CM2
CM223 jun. 2018 - 7:40

@Geleen:"Europa draait. Laat daar geen misverstand over bestaan." Mijn hemel, komt u wel eens buiten? De EU -- ik neem aan dat u dat bedoelt met Europa -- draait van geen kanten. De euro kan alleen met kunst en vliegwerk overeind gehouden worden, en op het punt van het migratiebeleid staan de natiestaten nu op het punt om het over te nemen, omdat Brussel niet levert. En Duitsland, de grootste EU-financier, glijdt weg in politieke chaos.

Satya
Satya23 jun. 2018 - 8:25

Crony kapitalisme zie dat toch een keer in. Het is niet nodig zonder draait de economie ook. De winsten zullen lager zijn maar als er meer loongelijkheid komt, chirurgen bv fors minder, zal dat geen enkel probleem zijn. Het voordeel is dat we ook tijd voor elkaar hebben, het zal zoveel rust en vrijheid geven. Europa is economisch een super goed idee, het moet veranderd worden op sommige punten maar dat moet altijd, willen verbeteren. Rotterdam is goud, China wil een nieuwe haven in Griekenland. Als dat gebeurd zal Nederland failliet gaan. Meer tijd voor elkaar, rust. De gemiddelde Nederlander is een gestreste plofkip die rent voor de economie want anders kan hij niet overleven. Onnodig we moeten dingen doen die ons gelukkig maken en dat kan.

Geleen
Geleen23 jun. 2018 - 9:16

CM, of ik wel eens buiten kom? Wat ziet u buiten wat ik niet zie? Niet mijn vraag negeren, gewoon een net antwoord, dan krijgt u van mij ook een net antwoord terug. Beste man, Europa en haar lidstaten glijden weg in populisme, egoïsme en een media die kijkcijfers en oplage belangrijker vinden als de waarheid. Net zoals Amerika weg is gegleden in populistisch, discriminerend en egoïstisch gewauwel en een media die de bevolking lijnrecht tegenover elkaar zet.

Gewoon3
Gewoon322 jun. 2018 - 22:20

Ik zie op het plaatje de Europese vlag fier wapperen. Ooit waren er twee referenda in Nederland. Beiden werden verloren. Toch betalen wij nu met de Euro en staat de Europese grondwet boven onze eigen wet. Bovenstaande hoort genoeg te zeggen.

quatsch
quatsch22 jun. 2018 - 21:48

Ieder land wil optimaal profiteren van de EU. Als dat niet lukt, dan komt daar heibel van. Zolang de EU er is, zullen deze -en soortgelijk andere- spanningen blijven bestaan. Één en ander was natuurlijk reeds bekend vóórdat de EU werd opgericht. Wat heeft politici destijds doen besluiten tot dit 'politieke avontuur'? Het belang van de Europese burger kan het niet geweest zijn, omdat de ingeslagen weg onherroepelijk tot oorlog zal leiden. Was het machtswellust, meer status, meer geld? Zeg het maar!

PetervdB2
PetervdB222 jun. 2018 - 20:47

Het grote probleem is in Europa is Frankrijk. Alle ellende van de laatste 20 jaar in de Europese Unie is veroorzaakt door Frankrijk. De beroemde foto van het onderonsje tussen Gerhard Schröder en Jacques Chirac waar het stabiliteitspact opgeblazen werd is de nagel aan de doodskist van de Europese Unie. Sindsdien is het Siesta, Fiesta, Manana in Zuid-Europa. Alle remmen werden losgelaten en nu kreunt Club Med onder een enorme staatsschuld en een veel te harde munt. Een andere, helaas onderbelicht gebleven reden, is het enorme overschot aan Franse (en ook francofiele Waalse) ambtenaren bij de Europese Commissie. Die zijn bezig om van de EU een groot Frankrijk te maken met alle franse bureaucratie, vriendjespolitiek en nepotisme dat daar bij hoort. Dit is ook de reden waarom Frankrijk overal mee weg komt. En dus ook met het enorme begrotingstekort en de te grote staatsschuld. Frankrijk heeft nu een groot probleem. Ongeveer 25% van de Italiaanse Staatsschuld is gefinancierd door Franse banken. Dit is een kleine E300 miljard. Daarom heeft Macron ook zoveel haast om het depositogarantiestelsel uit te rollen over de hele Eurozone. Als Italie stopt met betalen, dan ligt de hele Franse bankensector op zijn gat. Er is nu al een enorme uitstroom van geld bij Societe Generale.

4 Reacties
Hiltermann
Hiltermann23 jun. 2018 - 0:28

Macron wil het Europese deposito garantiestelsel liever vandaag dan morgen in werking stellen. Dan zijn de zwakke Franse banken gered Merkel zoekt een grote partner omdat ze in eigen land veel steun verliest. Frankrijk en Duitsland willen meer EU terwijl de meeste lidstaten nu niet verder willen integreren. De EU barst van de problemen die niet opgelost worden door meer integratie. Uitbreiding met zwakke economien stop zetten. Eerst problemem oplossen. Verder integreren lost niets op.

JanB2
JanB223 jun. 2018 - 1:15

Ongeveer 25% van de Italiaanse Staatsschuld is gefinancierd door Franse banken. Komt er dus op neer dat er in ieder geval al 2 probleemlanden zijn. Alles afschuiven op Frankrijk is dus niet conform de feiten. Komt nog bij dat Frankrijk uiterst belangrijk is voor de toekomst van Europa, op een manier die de microbreinen van de huidige generatie politieke onbenullen en hun gevolg wellicht niet eens kan bevatten. Frankrijk is namelijk de enige kernmacht op het west-europese continent. Een europese defensiemacht is zeer hard nodig nu overduidelijk is geworden dat de VS niet langer een bondgenoot maar juist een potentiele vijand zijn, en de defensieuitgaven van China steeds meer worden aangepast aan de internationale ambitie's van het land. Zo'n defensiemacht heeft een forse nucleaire component nodig. Alleen Frankrijk kan die bieden zonder aan het non-proliferatieverdrag te gaan rommelen (wat ook zeer onververstandig zou zijn). Wil Europa dus mee blijven draaien op mondiaal niveau en niet aan de achterste mem hangen in het internationale pokerspel dan moet Frankrijk binnen boord blijven. Ieder europees land is bovendien an sich te klein om zich internationaal te kunnen handhaven tussen militair-economische kolossen als de VS, China en (in mindere mate) Rusland en India (die beiden overigens hard aan de weg timmeren met hun economie en defensie). Een gezamelijke europese veiligheidsstructuur (ter vervanging van de NAVO) is daarbij even wenselijk als een gezamelijke europese binnenmarkt. Eén en ander betekent niet dat we onmiddelijk een europese superstaat uit de grond moeten stampen (de ideeën van Macron en Merkel over een gezamelijke begroting zijn juist uiterst contraproductief) maar wel dat we er voor moeten waken dat financiele kwestie's en markten voor verdeeldheid gaan zorgen binnen de "oude" europese lidstaten (van voor de uitbreiding met de naar totalitarisme neigende corruptieparadijzen ten oosten van het voormalige ijzeren gordijn). Frankrijk in het verdomhoekje zetten is de grootste fout die men in dit verband kan maken, zeker omdat geen enkel land vrijuit gaat tav de puinhoop die het financiele stelsel is geworden onder neoliberaal gesternte.

PetervdB2
PetervdB224 jun. 2018 - 12:34

@Jan B Nederland, Belgie en Bulgarije hebben ook kernwapens. Weliswaar niet zoveel als Frankrijk maar toch. Verder heb je in 400 jaar geschiedenis overduidelijk kunnen zien dat wanneer puntje bij paaltje komt Frankrijk ons altijd zal laten vallen. In de Tweede Wereldoorlog waren Belgie en Frankrijk al bijna een half jaar bevrijd en liet Frankrijk ons barsten. In Screbrenica liet Frankrijk ons barsten door geen luchtsteun te geven. Bij de Brexit is het economische belang voor Frankrijk niet zo groot. Daarom moeten, uiteraard ten koste van Nederland, alle handelsbanden worden doorgeknipt. Er geldt in het land van Vergane glorie, hoogmoed en kapsones maar één belang, het eigen belang.

JanB2
JanB225 jun. 2018 - 17:13

Nederland en de andere landen die je noemt hebben GEEN kernwapens. Waar je naar verwijst zijn amerikaanse kernwapens die in geval van oorlog ter beschikking kunnen worden gesteld aan de nederlandse regering. Dat zal alleen gebeuren wanneer de amerikanen dat opportuun achten, dwz wanneer het ameriaanse belang in het geding is. Verder is het franse belang zo nauw verweven geraakt met het europese belang dat franse steun in geval van nood waarschijnlijker is dan ooit. Ons belang is het franse belang en omgekeerd. Je vergelijking met feiten die 400 jaar terug gaan gaat verder volldig mank. In die 400 jaar zijn we immers vaker met het VK in oorlog geweest dan met Frankrijk. En laat het VK in bepaalde kringen nou net tot onze “trouwste bondgenoten” worden gerekend.

Absconditus
Absconditus22 jun. 2018 - 20:34

Moge die hele verrotte Brusselse bende zo snel mogelijk al kijvend en ruziemakend in het ravijn storten. Wanneer dat gebeurt zal de euforie in verschillende delen van Europa gelijk zijn aan de val van de Berlijnse muur. Miljoenen mensen zullen juichend de straat opgaan. En vooral dankbaar zijn dat deze val van deze Moloch zonder bloedvergieten en burgeroorlog is gebeurd.

6 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper22 jun. 2018 - 22:10

U blijft maar voor vrolijke noten zorgen, vanavond. Euforie? Gejuich? Welnee, joh.

Meneer Demesmaeker
Meneer Demesmaeker23 jun. 2018 - 7:24

Inderdaad, terug naar de heerlijke tijden van de jaren 30 van de vorige eeuw. Geen samenwerking in Europa, maar iedereen zijn eigen boontjes doppen. Hoezee!

Hiltermann
Hiltermann23 jun. 2018 - 10:48

De EU opblazen is geen optie. Kijk eens hoe verstrengeld de lidstaten nu al zijn door hun deelname aan de EU. De Brexit bewijst dat uittreden laat staan opheffen van de hele EU onmogelijk is. Het gaat er nu om of de EU geregeerd wordt door Duitsland en Frankrijk of dat de andere lidstaten ook nog iets mogen beslissen. De bilateraaltjes tussen Duitsland en Frankrijk zouden verboden moeten worden. Ze tasten de evenwichtige besluitvorming in de EU aan. Welke politicus kan in zijn moment van onbenul verder gaande integratie voorstellen voor de EU waarbij de verschillen in inkomen tussen de lidstaten een factor tien bedragen? Dan laat ik de verschillen in financiële status van de lidstaten nog buiten beschouwing. Frankrijk is een treffend voorbeeld van een grote lidstaat die er al tientallen jaren niet in slaagt de overheidsfinanciën op orde te brengen. Dringend noodzakelijke hervormingen worden keer op keer afgeblazen zodra de vakbonden zich roeren. Straks bestaat de EU uit 27 lidstaten waarvan slechts 5 netto betaler zijn. Die scheefgegroeide verhouding behoort met de problemen rond migratie en de instabiele euro tot de grootste bedreigingen voor het voortbestaan van de EU. Meer realiteitszin en minder ambitie zijn dringend gewenst.

Absconditus
Absconditus23 jun. 2018 - 11:10

@Meneer Demesmaeker U zou, gezien uw leuke aan wijlen Franqiun ontleende nick, de EU misschien kunnen beschouwen als de Brusselse uitgeverij Dupius, waar een heel leger van Guust Flaters het steeds maar weer verhindert dat u uw lucratieve contracten ondertekend kunt krijgen. (RAAAAAAH!!!)

Cliff Clavin
Cliff Clavin23 jun. 2018 - 11:41

@ Demesmaeker - zo ken ik je weer. Voor jou hebben de jaren zestig tot en met tachtig nooit bestaan, zie ik. Wat me op twee vragen brengt: waar was je toen, en hoe oud ben je eigenlijk?

Absconditus
Absconditus23 jun. 2018 - 13:13

@Nick Een hardnekkige en onverbeterlijke eurofiele minderheid zal inderdaad knarsetandend aan de kant staan. Zij zullen ellenlange klaagstukken in kranten en op websites schrijven. Zulke jeremiades ook mogen lezen na de van het Oostblok; het tegenwicht voor het kapitalisme en de grote stok achter de deur voor de werkende klasse en de vakbonden, de hoop voor de mensheid zelfs (sic!), was verdwenen. En er zou de Midden Europese volken hierna niets anders meer resten dan de vuilnisbakken van de geschiedenis af te struinen in plaats van dat zij zich nog langer op de toekomst van het (onvermijdelijke) socialisme konden richten. En meer van dergelijke rancuneuze schrijfsels. Ik verheug mij er nu al op.

Drunken Pumpkins2
Drunken Pumpkins222 jun. 2018 - 18:30

De huidige EU werkt gewoon niet. Het is of regels over stemming aanpassen of definitief een federale regering worden. Laten we nu de koppies bij elkaar steken, zeker in deze tijden nu Amerika facistishe trekjes heeft en Rusland niet te vertrouwen is.

9 Reacties
Satya
Satya22 jun. 2018 - 19:20

@drunken Vergeet de fascistische trekjes van Europa niet. Mensen laten verzuipen in de middellandse zee, willens en wetens.

Karingin
Karingin22 jun. 2018 - 20:14

Tja, de EU dient drastisch hervormd te worden. Maar daar is het eigenlijk al te groot voor geworden. Compromissen zijn bijna niet mogelijk, vanwege cultuurverschillen maar ook economische omstandigheden. Met de Visegrad landen valt nauwelijks te praten. De Zuid Europese landen hebben een heel ander soort economie en zitten bovendien in de migratiezone. De Euro heeft ons allemaal in een wurggreep. Dus ik zie niet hoe dit 1-2-3 op te lossen is. Misschien binnen de zone toch maar nieuwe clubjes maken en alleen bepaalde heel basale dingen op EU-niveau regelen. Maar hoe het met die Euro moet...kweenie hoor, ze hebben er echt een zootje van gemaakt.

Satya
Satya22 jun. 2018 - 21:18

@Karingin Het is puur onwil van de populisten. Kijk er doorheen, economisch moeten we. Het is te hopen dat Griekenland die Chinese haven niet krijgt.

Gewoon3
Gewoon322 jun. 2018 - 22:13

Satya: Vergeet de fascistische trekjes van Europa niet. Mensen laten verzuipen in de middellandse zee, willens en wetens.? Met dank aan al die rondvarende NGO's ?

Piet de Geus
Piet de Geus22 jun. 2018 - 23:15

"Het is te hopen dat Griekenland die Chinese haven niet krijgt." Piraeus is al in Chinese handen.

Drunken Pumpkins2
Drunken Pumpkins223 jun. 2018 - 0:41

Satya, Dat ik niet de schuld van de EU maar van het door Rusland met nepnieuws volgestuwde tokkievolk dat hun eigen falen willen afserveren op onschuldige oorlogslachtoffers en daardoor op facistishe partijen stemmen. Rusland wil Europa uit de weg hebben en dat doen ze door facisme te herintroduceren in Europa. En met succes als je naar Italie kijkt. FvD, PVV, Front National, AFD. Allemaal willen de rechterhand omhoog en een volk de schuld van alles geven zoals de geschiedenis zich herhaald. Over mijn lijk daf ik dat laat gebeuren.

Appie Fries
Appie Fries23 jun. 2018 - 4:35

@Satya, oei, ik wist niet dat Europa deze mensen in de bootjes stopten. Dat is niet zo mooi. Heb je daar nog een link van zodat ik dat stuk even goed kan doornemen?

Edwin8
Edwin823 jun. 2018 - 10:04

"Piraeus is al in Chinese handen." Ik wil net zeggen, COSCO wat een aantal terminals heeft gekocht is gewoon een Chinees staatsbedrijf. En op de terminals werken maar weinig Griekse arbeiders, veelal Chinezen. Dus de terminals zijn ze kwijt, en er is geen extra werkgelegenheid gekomen of zelfs maar behouden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe27 jun. 2018 - 14:42

Piet de Geus 23 juni 2018 at 01:15 Niet alleen Piraeus als ik de NOS (2010!) mag geloven: Chinezen hebben de afgelopen maanden belangrijke onderdelen van de havens in Rotterdam, Piraeus, Genua, Napels en Marseille gekocht.

TwoTone
TwoTone22 jun. 2018 - 18:08

Het is eenvoudig te verklaren: verdrag van lissabon (omgekafte grondwet) heeft onvoldoende steun in de lidstaten en zijn bevolkingen, dit bleek toen ze na negatieve referenda snel andere referenda cancelden in de andere landen inzake deze grondwet. Een deel van de huidige instituties en bevoegdheden in Brussel zijn gebaseerd op dit verdrag, dit heeft de onvolledigheid blootgelegd waarin burgers zijn geïnformeerd waarmee ze allemaal mee bezig zijn in Brussel. Een soort van machtshonger, met als voorbeeld Brexit Juncker, waar niemand op zat te wachten. Dit verdrag schafte feitelijk de Eg af. Grootste dieptepunt was natuurlijk toen Juncker voorstelde om de commissie en het parlement te laten samenvloeien, een soort definitieve machtsgreep door Juncker e.c. Is Eu nog te redden ? Ik hoop volmondig "ja." Hoe moet dat ? We moeten eerst terug naar voor het verdrag van Lissabon, er moet een nieuw verdrag komen waarbij de taken van Brussel beperkter worden, maar vooral ook de commissie gedepolitiseerd wordt. Dit gaat met de huidige politiekers daar niet lukken, zo lang mensen in Brussel nog dromen van europese inkadering van mensen, en belastingen, blijkt dat deze mensen weinig hebben begrepen van de europese historie en zijn bevolkingen, maar ook weinig van de logische toekomst van de Eu. Europa heeft eigenlijk altijd overleeft door logische samenwerkingen te hebben, niet door (bureaucratische) regiem onderwerpingen. Dit is ook een van de grote faalfactoren van Juncker, hij heeft verzuimd samen te werken met de internationale orde, hij heeft alleen maar ruzie gezocht met grote internafionale factoren als Vs, Ru, Uk. Zeg maar het belangrijkse basis principe van Europa uit het oog verloren, het principe wat de EG groot gemaakt heeft. Tijd voor nieuwe mensen en nieuw beleid in Brussel. Weg met de huidige fossielen als Juncker en consorten.

Satya
Satya22 jun. 2018 - 17:37

Gaat goed Europa stort zichzelf in het ongeluk. Karma. De meeste mensen snappen niet eens hoe economie werkt en concurrentie positie. Rotterdamse haven zonder Europese unie. Erg grappig. Het is wachten op de nieuwe chineze haven in Griekenland. In de geestelijke toestand waarin ik nu verkeer zeg ik, boontje komt om zijn loontje ik ben in een rancuneuse bui, ik haat dat gevoel maar ja gek. Morgen denk ik aan m'n Nederlandse vrienden en gun hen de ellende die de vvd pvv fvd d66 cu PvdA over hen afroep niet. Egoïstich gedrag gaat tot de ondergang van Europa en in het bijzonder Nederland leiden.

CM2
CM222 jun. 2018 - 17:32

Onvoorstelbaar dat de Britten dit succes-gezelschap gaan verlaten. Wat gaan ze allemaal niet missen, straks?

5 Reacties
Satya
Satya22 jun. 2018 - 17:56

Ja de Britten zijn groot genoeg, toch zal de ellende wel komen als de rest van Europa bijeen blijft, anders kunnen ze zich bescheuren van het lachen.

dirk van de berg
dirk van de berg22 jun. 2018 - 19:00

Satya 22 juni 2018 at 19:56 Ja de Britten zijn groot genoeg, toch zal de ellende wel komen als de rest van Europa bijeen blijft, anders kunnen ze zich bescheuren van het lachen. De EU is niet meer te redden volgens mij. Ik zeg schade beperken, door nu al naar een noordelijke alliantie toe te werken. De knoflooklanden een eigen munt, met devaluatie mogelijkheid, en wij liefst zonder Frankrijk verder. Een utopie? Ik denk dat we op een gegeven moment voor zo,n (soort) keuze komen te staan. Alleen dat laatste zal niet gaan denk ik.

Karingin
Karingin22 jun. 2018 - 20:06

De Britten gaan heel veel logistieke problemen krijgen, zeker als het niet tot een deal komt. Binnen een paar weken gaan tekorten ontstaan. Nu al tekort aan medisch personeel. Maar wel lekker soeverein. Ik ben wel voor een Neuro en Zeuro of iets in die geest, want dit systeem is niet houdbaar.

Satya
Satya22 jun. 2018 - 21:15

@dirk Mijn tekst had ik verkeerd Europa is nodig. Zonder Europa gaan we nog sneller economisch kapot.

Crunchy Frog
Crunchy Frog23 jun. 2018 - 4:08

@CM [Wat gaan ze allemaal niet missen, straks?] Ja, als je in plaats daarvan met een Brexit kunt kiezen voor een stagnerende economie, een kelderende munt, politiek en etnisch geweld en een regering zonder enig plan, dan is de keuze snel gemaakt, nietwaar?

dirk van de berg
dirk van de berg22 jun. 2018 - 17:25

Het is een bende! De Euro is een flop, als je het eerlijk bekijkt. Migratie is een splijtzwam. Integratie is in alle landen met grote moslim populaties een drama. Begroting discipline is alleen voor kleine landen. Merkel is aan haar laatste dagen/weken bezig. En nu komt m,n biertje ook nog in gevaar: https://www.ad.nl/koken-en-eten/pilsje-zonder-prik-bierbrouwers-in-problemen-door-tekort-aan-koolzuurgas~a8656eaf8/

4 Reacties
Kookaburra3
Kookaburra322 jun. 2018 - 17:51

Gelukkig heeft Griekenland nog wat zakgeld meegekregen vandaag. Dit bedrag, samen met de rest (en incl de kwijtschelding) hoeven nu niet besproken te worden. Dus het gaat fantastisch! Skol! PS wel frappant dat er een tekort is aan CO2 (/H2CO3) terwijl we juist teveel CO2 produceren volgens de milieurozebrildragers en er zelfs grote boetes/accijnzen op komen. Naja, de planten zijn er wel blij mee. (-> Dus teveel CO2 is op te lossen met plantjes, en wat doet de NL overheid: meer mensen/woningen/productie wegens vergrijzing en dus het laatste restje natuur offeren we natuurlijk op, zei de gek)

Satya
Satya22 jun. 2018 - 19:18

@kookaburra gelukkig is het geen Europees geld. Hier is niks. Of geloof jij in kenniseconomie? Dus waar maak je je druk om? Er zullen hele steden bij moeten wil dit economische systeem blijven voortbestaan. Zonder groei is crony kapitalisme ten dode opgeschreven. Ruimte zat in Europa. Kijk naar Duitsland en Zweden en Frankrijk. Hele lege plekken op de landkaart. Dat het niet kan is natuurlijk kolder. Het kan, betaalt door Afrika is het al.

EricDonkaew
EricDonkaew23 jun. 2018 - 8:39

@Satya: Ruimte zat in Europa. Kijk naar Duitsland en Zweden en Frankrijk. Hele lege plekken op de landkaart. --------------------------------------------------- Ben jij echt van mening dat de lege plekken op de Europese landkaart opgevuld moeten worden met mensen? Er zijn wel wat andere overwegingen te bedenken naast jouw wens tot massa-immigratie. Bijvoorbeeld leefbaarheid, natuur en milieu. Behoefte aan rust, zou ik bijna vergeten.

Kookaburra3
Kookaburra323 jun. 2018 - 12:46

Satya "gelukkig is het geen Europees geld." Klopt, het is eurozone geld. "Kijk naar Duitsland en Zweden en Frankrijk. Hele lege plekken op de landkaart. " Voor minder dan Coruscant doe je t vast niet, begrijp ik. Voor echte ruimte kun je beter buiten de EU zone kijken. Oekraine, Rusland, Canada, Algerije, Congo, Libie, Namibie, noem maar op: ruimte zat ipv met een vergrootglas naar FR of DE kijken. "Of geloof jij in kenniseconomie?" Relevant is dat die iets hoger opgeleide Grieken Italianen en Spanjaarden dat denken en hier naartoe komen. En die laten een land achter wat hierdoor nog grotere werkloosheid krijgt (= wegtrekken bedrijven). Hetzelfde zie je in Afrika: jonge mannen vertrekken, zodat die dus niet mee werken aan de opbouw van hun eigen land. "Het kan, betaalt door Afrika is het al." Griekenland heeft in deze niets met Afrika te maken.