Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Eurocommissaris: 'Plaats Polen onder toezicht'

  •  
03-01-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
pis_300
Wanneer Polen nieuwe mediawet die persvrijheid bedreigt niet aanpast, moet extreemrechtse regering het stemrecht worden ontnomen
Polen moet vanwege hun nieuwe, omstreden mediawet onder toezicht van de EU komen te staan. Dat vindt de eurocommissaris van mediazaken Günther Oettinger. De nieuwe wet, die in sneltreinvaart door het Poolse parlement is geloodst, staat het de extreemrechtse regering toe de publieke omroep naar eigen wens te hervormen.
‘Onze grootste zorg is dat de publieke omroep zijn belangrijkste functie verliest, namelijk de burgers onafhankelijk te informeren,’ aldus Oettinger. De eurocommissaris zegt in de Frankfurter Allgemeine het rechtsstaatmechanisme te willen toepassen op Polen. Dat houdt in dat de EU er bij de Polen op zal aandringen de nieuwe wet aan te passen zodat de persvrijheid niet langer wordt bedreigd. 
Een dergelijk verzoek is niet vrijblijvend. Bij weigering zal Polen in overtreding zijn van de Europese waarden, waardoor het land zijn stemrecht binnen de Europese Unie kan verliezen. Mocht het zover komen, dan is dat voor het eerst in de geschiedenis van de EU. De kwestie zal bij de eerstvolgende vergadering van de commissie, op 13 januari, worden behandeld.
Het is niet de eerste omstreden wet die de regering onder leiding van de extreemrechtse PiS-partij aanneemt. Eerder al zette de Poolse president zijn handtekening onder een wet die de macht en onafhankelijkheid van het Grondwettelijk Hof beperkt. Het Hof dient sindsdien niet langer als controleorgaan van de regering. De media zijn nu het nieuwe doelwit van de nationalisten. Volgens de PiS-politici zijn journalisten van de publieke omroep vooringenomen en moeten zij ‘gedepolitiseerd’ worden. 
Ook Frans Timmermans heeft zijn afschuw over de nieuwe Poolse wet uitgesproken. Hij benadrukt dat vrijheid en pluriformiteit van de media ‘cruciaal zijn voor het respect van de gemeenschappelijke waarden’ waarom de Europese Unie is gegrondvest. 

Meer over:

wereld, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (49)

nico333
nico33310 jan. 2016 - 16:36

Men kan ook zijn vragen stellen bij de persvoorlichters in Duitsland, dit n.a.v. de bewust gemanipuleerde berichtgeving m.b.t. de gebeurtenissen op oudejaarsnacht in Keulen. Ook hier kon door velen niet vrijuit gesproken worden en werd berichtgeving in feite gecensureerd. Wordt ongetwijfeld een tegenargument van de polen.

Spelchecker2
Spelchecker27 jan. 2016 - 10:33

Een check op de stand van zaken van EU-leden op de EU-normen en waarden in hun land zou een standaard vijfjaarlijks proces moeten zijn, met goed omschreven automatische maatregelen en sancties bij geconstateerde tekortkomingen.

1 Reactie
H.Witte
H.Witte7 jan. 2016 - 13:39

Precies, en een land mag en kan pas toetreden als voor honderd procent voldaan wordt aan dei EU-normen.

H.Witte
H.Witte6 jan. 2016 - 18:29

De Europese Unie is gestoeld op democratische beginselen. Wie deze beginselen niet hanteert hoort niet in de EU thuis. Daarom is elk gesprek met Turkije over toetreding vooralsnog niet relevant. Daarom dienen landen als Hongarije en Polen nadrukkelijk op de vingers te worden getikt, met als uiterste consequentie beèindiging van het lidmaatschap. Dezelfde opstelling moet ook voor het binnenland gelden. Niet-democratisch georganiseerde bewegingen behoren niet toegelaten te worden tot het parlement. Democratie dient nadrukkelijk beschermd te worden. Zij die de democratie willen ondermijnen moet die kans niet worden geboden.

Zjenny
Zjenny3 jan. 2016 - 12:05

...en zo komt de aap uit de mouw...Polen weigert te voldoen aan de "democratische "bancocratische EU regels en verweert zich in een spel om de macht dat volledig gecorrumpeerd is. En dan Polen het stemrecht onthouden Hahahahahahaha

Triggerfinger
Triggerfinger3 jan. 2016 - 12:05

Wie houd er toezicht op de euro-commissie en de commissies die op papier zijn aangewezen om het bespieden naar een hoger level te dirigeren ten bate van een financieel vruchtbaar (goed) doel.....de kontzak der commissariaten?! Wie neemt er in hemelsnaam nog een wet "bestuur en toezicht" serieus.

mees.
mees.3 jan. 2016 - 12:05

Gossie....als Wilders en Bosma hier in Nederland niet meer aan de bak kunnen is er altijd nog wel een plaatsje vrij voor ze bij die dictatoriale rechtsextreme recht en rechtvaardigheid regering in Polen. Passen ze prima tussen, zij bepalen dan lekker wie er aangenomen en ontslagen wordt bij de omroep zoals ze nu ook zo graag willen doen bij onze publieke omroep.

Armond
Armond3 jan. 2016 - 12:05

Polen heeft met een overweldigende meerderheid democratisch voor deze regering gekozen. En dat bevalt de EU niet. Gaat de EU zijn leger naar Polen sturen? Dreigen met geld en economische sancties?

vriest
vriest3 jan. 2016 - 12:05

Het ene ondemocratische stelsel gaat een ander ondemocratisch stelsel controleren .Ze worden steeds idioter daar in BRUSSEL ,schijnbaar is hun macht alleen geldig .

zweistein
zweistein3 jan. 2016 - 12:05

In 1939 was er ook een Duits politicus die Polen "onder toezicht stelde". Het afnemen van het stemrecht moeten we misschien als "Wiedergutmachung" zien!

crumb2
crumb23 jan. 2016 - 12:05

Prima idee ! En er zijn vast nog wel andere lidstaten die onder toezicht moeten. Beter nog zou zijn om die landen úit de EU te zetten. Iedere maatregel die de onvermijdelijke instorting van het EU gedrocht kan versnellen juich ik van harte toe. Des te eerder kan aan de reparatie van Europa begonnen worden. Terug naar de EEG, en liefst zo spoedig mogelijk.

Armagaddon
Armagaddon3 jan. 2016 - 12:05

>>> Citaat: Wanneer Polen nieuwe mediawet die persvrijheid bedreigt niet aanpast, moet extreemrechtse regering het stemrecht worden ontnomen.. >>> De EU ellende wordt hoe langer hoe groter en gecompliceerder door de dictatoriale gecompliceerde wordende Gordiaanse knoop...!!!! >>> Uiterst vreemd,merkwaardig en twijfelachtig, als nu al geschermd wordt met het onthouden van stemrecht in verdere ontwikkeling van een EU die op verdere democratische grondvesten gebouwd zou moeten.. >>> Het wordt de allerhoogste tijd te erkennen dat de EU opweg is naar een ontbinding, als niet onderkent wordt dt d gevolgde weg catastrofale ontbindingsgevolgen zou kunnen te weg brengen als her geen herijking en overeenstemming plaats gaat vinden... >>> Kardinale overwegingen, vraag... wordt het dwarse Groot-Brittannië net als Polen ook met het onthouden van haar stem recht...zo neen....waarom....zo ja....waarom...??

Bernie2
Bernie23 jan. 2016 - 12:05

Goed dat Europa direct ingrijpt en wat een gemiste kans dat ze dat heeft nagelaten bij de Hongaarse kwestie. Nu direct er bovenop, zodat het verantwoordelijk electoraat in Polen beseft en straks voelt wat het betekent als je anno 2016 afscheid neemt van een democratisch model binnen Europa en dat inlevert voor extreemrechts nationalisme. En een steun in de rug voor Poolse democraten die hun land zien terugglibberen naar de staatscontrole van weleer.

Mark Gh
Mark Gh3 jan. 2016 - 12:05

De democratie beschermen door het stemrecht te ontnemen. Alleen in Brussel. Doet er overigens niets aan af dat dit een zeer kwalijke ontwikkeling is in Polen! Ik denk alleen wel dat dit soort acties het nationalisme in de lidstaten van de EU alleen maar zal versterken, waar je eigenlijk de oorzaak ervan zou moeten willen wegnemen.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen3 jan. 2016 - 12:05

[De democratie beschermen door het stemrecht te ontnemen. Alleen in Brussel.] Inderdaad, hadden ze dat in de Weimar-republiek maar op tijd bedacht, dat zou een hoop doden hebben gescheeld.

Meta Foor
Meta Foor3 jan. 2016 - 12:05

EU gaat steeds een stapje verder om de bevolking in de greep te houden. Was het eerst oneindige declaraties waar geen verantwoording voor hoeft afgelegd te worden, vervolgens gigantische belastingen te heffen waar niemand zicht op had, daarna naar willekeur subsidies en nepotisme , en afgelopen dagen een goedkeuring van executies.... Nu dus censuur . Waar doet me dat aan denken en hoe liep dat af ?

1 Reactie
lembeck
lembeck3 jan. 2016 - 12:05

Die declaraties zijn er nog steeds. Een hele aardige aanvulling op het toch al riante inkomen daar. Alleen de SP stuurt jaarlijks iets van 30.000 euro aan niet gebruikte onkostenvergoedingen terug.

zweistein
zweistein3 jan. 2016 - 12:05

‘Onze grootste zorg is dat de publieke omroep zijn belangrijkste functie verliest, namelijk de burgers onafhankelijk te informeren’ Dat onafhankelijke, dat schort er bij de andere EU-landen ook enigszins aan. Als je de berichtgeving door de NOS vergelijkt met de berichten op internet, dan zie je toch een wezenlijk verschil. Bijvoorbeeld de berichtgeving over MH17. Daarbij ging het de mainstream-media en de Publieke Omroep maar om één ding: De Russen de schuld geven. De pot verwijt de ketel.

1 Reactie
hminkema
hminkema3 jan. 2016 - 12:05

Begrijp ik nu dat jij een journaalredactie pas 'onafhankelijk' vindt als ze jouw mening verkondigen? Of als ze gedwongen worden om 'de' mening van 'de' mensen te verkondigen? Of als ze gedwongen worden om slechts objectieve feiten op te lezen en op geen enkele manier aan analyse te doen? Zoals de door jou gehuldigde 'berichten op Internet' dat wel doen, niet aflatend trouwens, en waarover je je niet beklaagt?

explorator
explorator3 jan. 2016 - 12:05

""Onze grootste zorg is dat de publieke omroep zijn belangrijkste functie verliest, namelijk de burgers onafhankelijk te informeren" -hahahahaha http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/01/02/ik-wil-de-wereld-bij-jou-thuis-brengen-zoals-ie-is-1572221 wat en hoe zo'n journaal baas beslist over wat er getoond wordt

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer3 jan. 2016 - 12:05

-hahahahaha, wat een leuke reactie. wanneer wordt je weer serieus of is dat te moeilijk?

Roberti
Roberti3 jan. 2016 - 12:05

In NL geven de tv journaals beslist niet de indruk onafhankelijk te zijn. De jubelsfeer over de EU en het koningshuis geven m.i. echt niet weer wat leeft onder de bevolking. Zo'n sfeer kan best op een indirecte manier van bovenaf gedicteerd worden, bijvoorbeeld door een riant salaris voor de top waar niets tegen gedaan wordt, ondanks de balkenende norm. En dan bepaalt diezelfde top wel wat nieuws is en wat niet. Ben je het er niet mee eens als werknemer, dan kan dat ook weer op een indirecte manier je baan kosten.

1 Reactie
lembeck
lembeck3 jan. 2016 - 12:05

Klopt. De gangbare media, ook wel MSM genoemd, is allang niet meer objectief. Soms glipt er iets door, zoals het 'bonnetje' van Teeven, maar over het algemeen schikken onze MSM zich naar de overheid die zich schikt naar Brussel dat zich schikt naar de VS. Dit is gewoon TTIP in werking.

Bouwman2
Bouwman23 jan. 2016 - 12:05

De democratie in Polen wordt gedomineerd door het platteland waar de Roomse kerk nog volop aanwezig is, en waar de best beluisterde radiozender Radio Marija is. Kortom een reactionair club in Warschau. De regerende PiS is paranoïde en zeer anti Russisch. Als een NATO lid de confrontatie zoekt met het revanchistische Rusland is dat niet bevorderlijk voor de vrede. Dat Polen de pers breidelt is erg, maar nog vervelender is dat de rechtstaat wordt onderuit gehaald. Het meest voor de hand liggend medicijn is de EU landbouwsubsidies halveren, want zo werkt het altijd: de ster van de PiS schijnt zo lang Brussel betaalt.

2 Reacties
jellevd
jellevd3 jan. 2016 - 12:05

De democratie in Nederland wordt gedomineerd door pro EU figuren. Wat is het verschil ?

ratio2
ratio23 jan. 2016 - 12:05

"Het meest voor de hand liggend medicijn is de EU landbouwsubsidies halveren, want zo werkt het altijd: de ster van de PiS schijnt zo lang Brussel betaalt." Klinkt aantrekkelijk, maar volgens mij heeft een dergelijke sanctie geen basis in het verdrag. En dus kan het niet. Net zo goed als de EU nu Polen aan het verdrag probeert te houden, moet de EU zich ook aan het verdrag houden.

rbakels
rbakels3 jan. 2016 - 12:05

De Polen die ik ken hebben ook moeite met die rare nieuwe regering. Waarom doet de Raad van Europa niets? Die is ouder dan de EU en heeft nog meer lidstaten.

1 Reactie
jellevd
jellevd3 jan. 2016 - 12:05

Toch zijn er meer Polen die je niet kent die deze regering aan de macht brachten.

Donostia
Donostia3 jan. 2016 - 12:05

Een zeer gevaarlijke en ongewenste ontwikkeling. Deze Euro commissaris geeft blijk van ongekend totalitair machtsdenken. Powerplay over nationale politieke besluitvorming. Benoeming van Eurocommissarissen is sowieso al een schimmig gebeuren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_Commissie#Benoeming Welk mandaat heeft zo'n man eigenlijk, en wie is er nog in staat hem terug te roepen? Hup, uit de EU, en terug naar de EEG.

3 Reacties
tovapas
tovapas3 jan. 2016 - 12:05

Ons Europees Politbureau.

jellevd
jellevd3 jan. 2016 - 12:05

Elke keer dat de Brusselse dictatuur z'n ware gezicht laat zien is meegenomen. Kunnen de Polen hun eigen zaakjes niet regelen, of mogen ze die niet regelen van de Brusselse machtswellustelingen ?

TonNoort
TonNoort3 jan. 2016 - 12:05

Onzin. De nationale regering houdt zich niet aan afspraken die internationaal zijn gemaakt. Bovendien is de nationale staat hier degene die het land in de totalitaire hoek probeert te dringen. Je ziet hier duidelijk dat bepaalde oost Europese landen weinig besef van democratie hebben. Een waarschuwing, bij de tweede vliegen ze er uit.

TruusBeek
TruusBeek3 jan. 2016 - 12:05

Komt die man ook eens naar ons omroepbestel kijken.?

2 Reacties
lembeck
lembeck3 jan. 2016 - 12:05

Niet nodig, Truus. Dat danst al naar de pijpen van onze regering die weer naar de pijpen van 'Brussel'(USA?) danst.

Patrick Faas
Patrick Faas3 jan. 2016 - 12:05

Dat heeft de EU gedaan. Weet u nog dat Nederlandse commerciële zenders verbannen waren naar Luxemburg en naar boten op zee? Die tijd is niet meer, want van de EU moesten we de commerciëlen toelaten in Nederland.

BigBadWolf
BigBadWolf3 jan. 2016 - 12:05

Ah, kijk, beroepsfascist Timmermans komt even uitleggen hoe de Europese democratie werkt. Wat een bak!

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg23 jan. 2016 - 12:05

"beroepsfascist Timmermans" Dat bruinhemden hun handen schoon proberen te wassen door het voor te stellen alsof nationaalsocialisten vooral socialisten waren weten we nu wel, dus wat wilde je eigenlijk melden nadat je kleur hebt bekend?

[verwijderd]
[verwijderd]3 jan. 2016 - 12:05

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
BarendDeVries
BarendDeVries3 jan. 2016 - 12:05

En Napoleon schijnt ook nog ergens rond te lopen. Ook zo'n feit waar je niet over mag berichten.

[verwijderd]
[verwijderd]3 jan. 2016 - 12:05

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
ratio2
ratio23 jan. 2016 - 12:05

Het enige wat mij verbaast is dat alleen Polen onder dat vergrootglas ligt. Hoe zit het met Hongarije?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen3 jan. 2016 - 12:05

Democratie gaat niet samen met overheidsbenoemingen in de Publieke omroep. Dat begrijp jij dan weer niet.

mordicant
mordicant3 jan. 2016 - 12:05

Ontzettend merkwaardig al die reacties van EU haters die het toejuichen dat een lidstaat zijn persvrijheid inperkt louter en alleen omdat de EU het er niet mee eens is. Geheel voorbijgaand aan het feit dat we het hier hebben over Europese afspraken op het gebied van normen en waarden om vrijheid te bewaken die we zouden moeten koesteren. Ik snap kritiek op de EU heel goed, dat heb ik zelf ook meer dan genoeg, maar ik redeneer niet volgens de lijn "de vijand van mijn vijand is mijn vriend", een fout die notoire EU haters wel vaker maken.

2 Reacties
jellevd
jellevd3 jan. 2016 - 12:05

Ik juich het niet in het minst toe dat Polen persvrijheid inperkt. Maar ik vind wel dat het zaak van de Polen is Polen te regeren, en niet van een Brussels clubje. Het is een katholiek land, waar ik ooit meemaakte dat een complete rede van de paus werd aangehoord, ik versta wel geen pools, maar ik herkende de stem. Dat Brusselse clubje heeft overigens geprobeerd de persvrijheid in de hele EU in te perken door instellen van één of ander toezichtsorgaan in Brussel op de media. Alleen dank zij de Britten is deze volgende machtsgreep nog voorkomen. 'Stapje voor stapje', aldus Barroso, de weg naar de Groot Europese Heilstaat, die ons al zoveel heil bracht.

zweistein
zweistein3 jan. 2016 - 12:05

In deze zeer diverse wereld is de lijn "de vijand van mijn vijand is mijn vriend" de enige manier om iets voor elkaar te krijgen. Het bij voorbaat verwerpen van deze lijn is een vorm van dogmatisme, of in het beste geval een vorm van kleinburgerlijke preutsheid.

jandebakker
jandebakker3 jan. 2016 - 12:05

"Het is niet de eerste omstreden wet die de regering onder leiding van de extreemrechtse PiS-partij aanneemt. Eerder al zette de Poolse president zijn handtekening onder een wet die de macht en onafhankelijkheid van het Grondwettelijk Hof beperkt. Het Hof dient sindsdien niet langer als controleorgaan van de regering. " Naar mijn weten heeft Nederland ook geen grondwettelijk hof. Artikel 120 van de grondwet verbied rechters zelfs om wetten en verdragen te toetsen aan de grondwet.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman23 jan. 2016 - 12:05

Omdat Nederland geen constitutioneel Hof kent mag de Poolse republiek zelf rechters gaan benoemen en de beide machten verenigen tot een, die van de Partij? De Partij als de sterke man, de eeuwige terugkeer van het fascisme. De Polen waren niet populair, mede gezien het zogenaamde Polenmeldpunt. En ziet, zodra de wind gekeerd is verkeert de afkeer in zijn tegendeel. Als liefhebber van Putin sta je nu overigens wel voor een dilemma.

pietjuh2
pietjuh23 jan. 2016 - 12:05

Ik had gewild dat wij in Nederland zo,n regering hadden. Daar maken ze het nog zelf uit, en niet die burocraten uit Brussel.

1 Reactie
Babette4
Babette410 jan. 2016 - 15:56

Als je lid bent van een club, en daar ook nog eens uitermate goed van geprofiteerd hebt, dien je je ook aan de regels te houden, en een van die regels is dat de journalistiek onafhankelijk dient te zijn...