Joop

EU waarschuwt Elon Musk: Houd je aan de regels of Twitter wordt verboden

  •  
01-12-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2852 keer bekeken
  •  
ANP-445942705

Eurocommissaris Thierry Breton heeft Twitter gedreigd te verbieden binnen de Europese Unie als het zich niet aan de geldende EU-regels weet te houden. Dat meldt RTL Luxemburg. Breton richtte zich rechtstreeks tot nieuwbakken Twitter-eigenaar Elon Musk tijdens een videovergadering.

Breton zou Musk er meermaals op hebben gewezen dat Twitter scherp moet blijven op de Europese regelgeving, onder andere op het gebied van privacy en veiligheid. Zo mag Musk zich niet schuldig maken aan willekeurige beslissingen in de bedrijfsvoerings, iets wat hij wel lijkt te doen. Moet Twitter actief desinformatie bestrijden en moet er toestemming worden gegeven voor een onafhankelijke audit. Musk heeft daarnaast te horen gekregen dat hij striktere regels moet invoeren om gerichte reclame te bestrijden. 

Hoewel Musk sinds zijn aankoop een aantal keer heeft gezegd van plan te zijn alle regels na te leven, is er grote twijfel ontstaan over de haalbaarheid daarvan. Sinds het aantreden van Musk zijn er dusdanig veel medewerkers vertrokken, zowel verplicht als vrijwillig, dat nog maar de vraag is of het sociale netwerk wel genoeg mensen in dienst heeft om de vereiste controles uit te voeren. 

Behalve de Europese Unie heeft ook de Verenigde Staten Twitter in het vizier. Minister van Financiën Janet Yellen onderzoekt de aankoop van Twitter door Musk, die daar 44 miljard dollar voor over had, veel meer dan de marktwaarde van het bedrijf op dat moment. Grootste punt van zorg is dat een deel van de aankoop is medegefinancierd door de Saoedische prins Talal bin Abdulaziz. President Joe Biden zei eerder deze maand al dat de "samenwerking" van Musk met bepaalde andere landen "de moeite waard was om goed naar te laten kijken" door de Amerikaanse autoriteiten.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (49)

drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert3 dec. 2022 - 14:21

Zojuist vernam ik van een betrouwbaar zegsman dat Elon Musk binnen een samenwerkingsverband met enkele vermogende Arabische prinsen van plan is de Europese Unie in haar geheel op te kopen. Gezien het totaalvermogen van deze belangstellenden kan deze transactie in één handeling en per direct gerealiseerd worden. Het ligt niet in de rede dat Thierry Breton dan zijn functie kan behouden.

RoepToeter
RoepToeter2 dec. 2022 - 13:15

Twitter/Musk voldoet dan misschien niet aan de censuurwensen van Biden/Eu elite maar hij doet wel het nodige. Uitingen die oproepen tot haat en verboden zijn worden geweerd. https://www.nu.nl/achterklap/6239754/ye-weer-geschorst-door-twitter-na-antisemitische-posts.html

2 Reacties
JoepJos
JoepJos2 dec. 2022 - 19:12

Ik mis de woorden ‘narratief’ en ‘msm’ in uw betoog.

oproerkraaier
oproerkraaier3 dec. 2022 - 1:42

De cencuurwensen van de EU, zegt u. Kunt u dat svp even hard maken?

Jonathan2
Jonathan22 dec. 2022 - 10:51

Goed dat ze het verspreidden van het Handboek van Goebbels een stuk moeilijker gaan maken. Zie dat onze FVD'ers nogal aangeslagen zijn hierdoor. Een democratie behoort volgens ze geen regels en wetten te hebben die dezelfde democratie beschermen, want dat is in het Handboek van Goebbels een dictatuur.

BobDobb
BobDobb2 dec. 2022 - 10:35

"Moet Twitter actief desinformatie bestrijden " Zoals ze actief de Hunter Biden laptop affaire uit de media moesten houden? Waar het toch vooral op lijkt is dat men bang is de greep die men had op Twitter te verliezen omdat Musk niet gezellig mee lijkt te doen. En wat heeft de EU trouwens te maken met of iets wel of geen desinformatie is?

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen2 dec. 2022 - 15:51

Moesten ze dat of wilden ze dat?

oproerkraaier
oproerkraaier3 dec. 2022 - 1:44

"Zoals ze actief de Hunter Biden laptop affaire uit de media moesten houden?" hahahaha, hoe zat dat dan precies? Dat was toch om Trump zijn verkiezing te stelen toch? Hoe zat dat ook alweer precies?

Greendutch
Greendutch2 dec. 2022 - 10:34

dat van de samenwerking met arabische ‘prins’ wordt dan niet overal verteld, alleen de ‘superkracht’ [lees geldmacht] van musk

Wakker Dier
Wakker Dier2 dec. 2022 - 10:02

De Eu vertoont dictatoriale trekjes, maar dat krijg je nu eenmaal met machthebbers die zo ver van het gewone volk af staan. Altijd bang om de controle te verliezen.

2 Reacties
Zandb
Zandb2 dec. 2022 - 13:42

Wakker Dier Ik vind dat u als een kip zonder kop redeneert. Volgens u is 'de wet handhaven' weinig meer dan een dictatuur handen en voeten geven? En ik heb werkelijk geen idee, hoe u er bij komt, dat "het gewone volk" bepaalt hoe de wet gehandhaafd moet worden.

oproerkraaier
oproerkraaier3 dec. 2022 - 1:47

Tsjongejongejonge, wat een weloverwogen, goed gefundeerde en geweldig intelligente opmerking! Echt based!

weereenmening
weereenmening2 dec. 2022 - 9:56

De EU begint steeds meer op China te lijken. Daar is het verbieden van zaken die de overheid onwelgevallig zijn reeds de norm.

2 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier3 dec. 2022 - 1:48

Ja maar in tegenstelling tot de USA loopt u weinig kans om dood geschoten te worden op school. lol

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk4 dec. 2022 - 14:45

Oproerkraaier, waar is die bewering op gebaseerd?

MG1968-2
MG1968-22 dec. 2022 - 9:13

"Houd je aan de regels of Twitter wordt verboden" Ergens gaat er wat mis als je expliciet moet aankondigen dat je de regels die je opgesteld hebt ook gaat handhaven.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman2 dec. 2022 - 6:07

Hanteren ze bij de EU het handboek van Goebbels?

2 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier3 dec. 2022 - 1:49

Ik geloof direct dat je dat gelezen hebt.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk4 dec. 2022 - 14:46

Ja

Thuiszitter
Thuiszitter1 dec. 2022 - 22:36

Meer dan de Europeanen waarschuwen voor de eventuele gevolgen cq gevaren van het gebruik van Twitter moet er niet gebeuren. Wat wil de EU doen anders de twitter site en app blokkeren ? Dat gaat ze sowieso niet lukken . Verder zeg ik al jaren dat politici geen gebruik zouden moeten maken van de social media , dat zou verboden moeten worden .

1 Reactie
haarklover
haarklover2 dec. 2022 - 8:36

De EU kan de verbindingen naar de Twitter-servers blokkeren. Dan is er vast wel ergens een bedrijf dat via een omweg alsnog een verbinding biedt, maar voor de meeste gebruikers zal dat te veel moeite zijn. En voor de andere gebruikers wordt het podium in de EU dan te klein. Google is gezwicht voor Europese eisen m.b.t. het recht te worden vergeten.

TwoTone
TwoTone1 dec. 2022 - 22:16

De Eu heeft helemaal geen mandaat van de kiezers om te bepalen wat desinformatie is. Dat is ook niet te bepalen. Er bestaan vele werkelijkheden. Het gaat dus om wel of niet welkome informatie. En daar horen politici zich buiten te houden en al helemaal de eu commissie die door de kiezers is aangesteld om wat dingen te regelen. En niet om eigen intepretaties ergens op los te laten. Gezien de slechte record van de commissie moet het initiatiefrecht ze ook ontzegd worden.

1 Reactie
Zandb
Zandb2 dec. 2022 - 13:48

TwoTone U zegt: "De Eu heeft helemaal geen mandaat van de kiezers om te bepalen wat desinformatie is." Volgens mij hebben ze dat mandaat namelijk helemaal niet nodig. Dat mandaat is namelijk impliciet gegeven. Politici hebben zeker net zo veel of weinig te zeggen over het feit of de regels wel nageleefd worden, als andere mensen.

RoepToeter
RoepToeter1 dec. 2022 - 21:16

''President Joe Biden zei eerder deze maand al dat de "samenwerking" van Musk met bepaalde andere landen "de moeite waard was om goed naar te laten kijken" door de Amerikaanse autoriteiten.'' Met als een blind paard achter Biden aanlopen met zijn hang naar censuur breken we ook hier de democratie/vrijheid van meningsuiting af. Laat nu eerst de VS maar eens diepgaand onderzoeken of Biden geen nepnieuws aan het verspreiden is alleen om het hem onwelgevallige Twitter in kwaad daglicht te stellen.

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen2 dec. 2022 - 16:00

Ik denk dat de belangrijkste van die bepaalde andere landen Saoedi Arabie is, de voorvechter van de vrijheid van meningsuiting.

Karingin
Karingin2 dec. 2022 - 16:44

De VS haar eigen president laten onderzoeken op verspreiding van des/non/nep/informatie? Ach jochie toch, de grotemensenwereld is nog een beetje te moeilijk voor je denk ik

PGS
PGS1 dec. 2022 - 20:58

Heel apart om te zien hoe een dwarsligger opeens heel veel tegengas krijgt. Voor de overname van Twitter konden oa extremisten zoals IS gewoon hun propaganda op Twitter zetten maar de EU hield braaf zijn mond. Hele selectieve verontwaardiging.

4 Reacties
Karingin
Karingin2 dec. 2022 - 16:38

daar geloof ik geen reet van

Zandb
Zandb2 dec. 2022 - 18:37

PGS U kunt zo veel beweren. En dat is niet zo moeilijk, dat kan ik zelfs: er klopt niets van wat u stelt.

PGS
PGS2 dec. 2022 - 20:28

Met een simpele zoektocht krijgt je onder andere dit bericht: https://www.nu.nl/buitenland/3802672/fotos-massaexecuties-isis-twitter.html

Zandb
Zandb3 dec. 2022 - 8:15

PGS Maar waar kan ik nu zien of lezen dan, dat de EU deze "propaganda" (?) prima vindt en braaf de mond houdt?

Tjeerd Meines
Tjeerd Meines1 dec. 2022 - 20:14

Het is opvallend en zorgwekkend dat er een sterke neiging tot breidel m.b.t. media is ontstaan, zoals die niet te onderscheiden dient te worden van de aloude persbreidel die in iedere gedaante bestreden dient te worden, vanwege een de eerder nog zo machtige gevestigde krachten steeds meer beheersende angst voor het opkomende populisme. Die breidel is absoluut het verkeerde antwoord want het zal olie op het vuur gooien. De oude machten moeten bij zichzelf te rade gaan waarom een steeds groter deel van de bevolkingen zo boos op hen zijn en er een zo grote afstand is ontstaan. Daarvoor moet je juist alle communicatiekanalen openhouden en benutten in plaats van ze af te sluiten of ze inhoudelijk te willen reguleren anders dan wat sowieso al via strafvervolging aan te pakken is.

12 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers1 dec. 2022 - 21:43

"alle communicatie kanalen openhouden en benutten"? Ook de slechte en ook op foute manieren? Die communicatie kanalen zitten ook bol met valse informatie, propaganda en ophitserij, en onredelijke besluitvormingen. Dat maakt veel mensen boos wb dom ook op een manier dat niks met 'oude machten' te maken heeft. Eerder met de machten van de bezitters van die kanalen, en de machten van degenen die de kanalen mogen misbruiken, zodat die oude machten, inclusief die van wat vroeger sociaal democratische gemeenschappen waren, relatief geen barst meer voorstellen. De oude machten hebben zichzelf verder geliberaliseert, dus de pers magnaten zijn vrij van regulatie, en zei en hun media worden een veel grotere machts factor. En dat weten boeven en autocraten. Zoals je zegt. "inhoudelijk te willen reguleren". Dus hoe doe je dat zonder dan ook te reguleren? Wat is reguleren als het niet breidelen is?

oproerkraaier
oproerkraaier1 dec. 2022 - 22:05

Die breidel onstaat alleen maar omdat extreem rechts enorm opkomt en de ene leugen na de andere de wereld in slingerd, naast de haatzaaierij die aanzet tot moord.

Tjeerd Meines
Tjeerd Meines2 dec. 2022 - 0:06

Musk's overname van Twitter met de daarop hem vijandige reacties beantwoord op een satirische maar ook zeker inhoudelijke wijze: https://notthebee.com/video/the-left-is-freaking-out-about-musk-buying-twitter

Zandb
Zandb2 dec. 2022 - 6:43

Tjeerd Wat hier gebeurt is precies wat u wenst: Musk moet zich aan de regels houden, anders is het einde verhaal. Die breidel, die u verzon, die is er al en die is, in uw woorden, weinig meer dan datgene "wat sowieso al via strafvervolging aan te pakken is".

Tjeerd Meines
Tjeerd Meines2 dec. 2022 - 8:50

@Paul "Ook de slechte en ook op foute manieren?" Smaad, laster, of andere strafbare uitingen kunnen vervolgd worden of, als daar onomstotelijk sprake van is, geweerd worden door Twitter. @Zandb Van andere "regels" hoort geen sprake te zijn zonder de vrijheid van meningsuiting op te geven. @Oproerkraaier De enige reden dat jouw die vrijheid niet zint is dat er ruimte is voor jou e.a. uitingen die je graag gebreideld zou willen zien. @Alledrie Vrijheid van meningsuiting houdt ook in om beweringen te mogen doen die volgens anderen of zelfs algemeen als onzin, gelogen, of fout worden gezien. Zolang er geen sprake is van strafbare zaken of die Twitter zelf als ongewenst beschouwt is er niets aan de hand. Je bestrijd het, indien gewenst, met het eigen vrije woord. We zitten hier niet in Xi's China of andere oorden waar het vrije woord niet geldt.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk2 dec. 2022 - 9:19

"Die breidel onstaat alleen maar omdat extreem rechts enorm opkomt en de ene leugen na de andere de wereld in slingert, naast de haatzaaierij die aanzet tot moord. " Omdat je het er niet mee eens bent, is het gelijk een leugen of extreem rechts of noem het maar haat zaaien? Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Zandb
Zandb2 dec. 2022 - 13:52

Tjeerd Meent u nu serieus dat ik beweer dat Musk zich aan regels moet houden die niet relevant zijn? Het moet toch niet veel gekker worden.

Marinus C.
Marinus C.2 dec. 2022 - 20:44

Vier topics en een paar uur geleden wilde Tjeerd nog kwetsende Antifa bordspelletjes verbieden, maar nu is hij een Waere Strijder voor het Vrije Woord. Ik vind het zo mooi en bijzonder als iemand in zo'n korte tijd zo enorm groeit! Chapeau!

oproerkraaier
oproerkraaier3 dec. 2022 - 19:23

IHAG: U heeft zeker het grote aantal rechts-extremistische aanslagen in de USA gemist?

Tjeerd Meines
Tjeerd Meines3 dec. 2022 - 22:13

Nee Marinus. Bij dat bordspel ging het om het gewelddadig bestrijden van een omschreven groep mensen. Dat is niet hetzelfde als, in wezen ook oorlogs-bordspelen als schaken, risk, stratego, etc. waar je als spelers niet een bepaalde omschreven groep mensen gewelddadig beoogd te doden of in ieder geval gewelddadig uit te schakelen. Dat je het verschil veinst niet te zien is zwak. Hier gaat het zoals ik duidelijk omschrijf om de vrijheid van meningsuiting behoudens strafbare zaken als smaad. laster, of oproepen tot geweld. Houd je hoedje dus maar op.

oproerkraaier
oproerkraaier4 dec. 2022 - 6:33

Tjeerd: "@Oproerkraaier De enige reden dat jouw die vrijheid niet zint is dat er ruimte is voor jou e.a. uitingen die je graag gebreideld zou willen zien." Sory, maar ik kan hier geen chocola van maken.

Marinus C.
Marinus C.5 dec. 2022 - 14:17

Er was niet heel veel te vinden over "Antifa Le Jeu", maar het schijnt niet echt gewelddadig te zijn. En zoals ik in dat andere topic al aangaf, spellen waarbij virtueel geweld tegen op bestaande groepen gebaseerde virtuele groepen een mogelijkheid of zelfs het doel is, zijn al héééél oud nieuws. Je roep om censuur zou dus nogal willekeurig zijn als het niet om te beginnen al totaal onzinnig was geweest.

Hect0rro
Hect0rro1 dec. 2022 - 20:06

"Grootste punt van zorg is dat een deel van de aankoop is medegefinancierd door de Saoedische prins Talal bin Abdulaziz. President Joe Biden zei eerder deze maand al dat de "samenwerking" van Musk met bepaalde andere landen "de moeite waard was om goed naar te laten kijken" door de Amerikaanse autoriteiten." Hoe durft Twitter samen te werken met landen waar wijzelf ook innig mee samenwerken?

1 Reactie
Zandb
Zandb2 dec. 2022 - 6:46

Hect0rro Ik weet niet of u ook zo laconiek reageert, wanneer een islamitische rijkaard financieel een organisatie zou steunen, die de Sharia in Nederland wil invoeren.

WillemdeGroot
WillemdeGroot1 dec. 2022 - 19:50

Heel goed! Al komt verboden onzin vervolgens weer elders vandaan.

1 Reactie
Ontheemde
Ontheemde1 dec. 2022 - 20:51

verboden onzin wauw

Joop  den Uil
Joop den Uil1 dec. 2022 - 18:34

de ''EU'' bestaat uit personen. De een voor het geld, de ander voor de poen en de derde voor de centen. Dus uit passie Twitter verbieden is onzin.

Ontheemde
Ontheemde1 dec. 2022 - 17:42

[Moet Twitter actief desinformatie bestrijden ] Dat zou wat zijn. Dan zou twitter dus alle onzin die Europese politici uitkramen moeten verwijderen. Dat willen ze zeker niet. Wat ze willen is alleen door hen goedgekeurde informatie. Een propagandakanaal dus. Laten we er blij om zijn dat Elon Musk dat hele twitter de soep in laat gaan. De democratie is niet gebaat bij twitter. (en ook niet bij Musk trouwens die alweer bewijst de grootste charlatan van deze tijd te zijn)

6 Reacties
Y-Line
Y-Line1 dec. 2022 - 18:11

' De democratie is niet gebaat bij twitter. ' Waarom dan niet?

Ontheemde
Ontheemde1 dec. 2022 - 20:50

Y-line omdat het een platform is waar de ene mening wel en de andere niet zijn toegestaan. Terwijl machthebbers juist daar kijken om te kijken wat er zoal leeft in de samenleving.

oproerkraaier
oproerkraaier1 dec. 2022 - 22:08

Ontheemde: Y-Line is een zuiger die altijd naar de bekende weg vraagt. https://sargasso.nl/een-nuttig-werkwoord-zeeleeuwen/

Ontheemde
Ontheemde2 dec. 2022 - 15:52

Beste oproerkraaier. Ik ga dat niet van u aannemen. Vooralsnog ga ik ervan uit dat y-line de beste intenties heeft en een volwassen discussie wenst te voeren. En mocht dat niet zo zijn dan verspil ik daar automatisch geen moeite aan.

Karingin
Karingin2 dec. 2022 - 16:27

Dat noemen we ook wel kleutergedrag..."waarom"..."waarom dan"....

Y-Line
Y-Line2 dec. 2022 - 17:31

@Karingin Nee, ontheemde stelt iets; ik vraag om onderbouwing. Dat doet hij/zij dan ook netjes. Ik kan ook gaan schelden/razen/tieren zoals jij altijd doet bij een gebrek aan argumenten; maar zo ben ik niet.