EU-surfer beter beschermd tegen ongewenste reclame
• 15-12-2010
• leestijd 1 minuten
Europees Parlement legt digitale privacyschending aan banden
Het Europees Parlement zal woensdag instemmen met een reeks maatregelen om de EU-burger beter te beschermen tegen ongewenste reclame. Nu gebeurt het dat bedrijven meelezen met e-mails en chat sessies om reclame te kunnen maken of om producten aan te prijzen.
Door nieuwe technieken zijn reclames steeds indringender geworden. SP Europarlementariër Dennis de Jong is blij met de actie van de EU.
Nieuwe tijden en technieken vragen om nieuwe maatregelen: vroeger deed je een brief op de bus en wist je zeker dat die niet door de PTT werd gelezen. Dit gebeurt nu wel: e-mails en chat sessies worden meegelezen door bedrijven om reclame te maken. Ook worden mensen betaald om bij de nieuwe sociale media, of op productvergelijkingssites zogenaamd als particulieren producten aan te prijzen. Het Europees Parlement wil dat de Commissie daar nu een einde aan maakt.
Ook geeft het Europees Parlement steun voor een grondig onderzoek naar de impact van reclame op kwetsbare groepen. Zo blijken jongeren en ouderen gemakkelijker verleid om producten aan te schaffen die ze eigenlijk niet nodig hebben. De EU wil onderzoeken of reclamemakers niet te ver gaan en verboden verleidmethodes gebruiken.