Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

EU-surfer beter beschermd tegen ongewenste reclame

  •  
15-12-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
internetgirl_300.jpg
Europees Parlement legt digitale privacyschending aan banden
Het Europees Parlement zal woensdag instemmen met een reeks maatregelen om de EU-burger beter te beschermen tegen ongewenste reclame. Nu gebeurt het dat bedrijven meelezen met e-mails en chat sessies om reclame te kunnen maken of om producten aan te prijzen.
Door nieuwe technieken zijn reclames steeds indringender geworden. SP Europarlementariër Dennis de Jong is blij met de actie van de EU.
Nieuwe tijden en technieken vragen om nieuwe maatregelen: vroeger deed je een brief op de bus en wist je zeker dat die niet door de PTT werd gelezen. Dit gebeurt nu wel: e-mails en chat sessies worden meegelezen door bedrijven om reclame te maken. Ook worden mensen betaald om bij de nieuwe sociale media, of op productvergelijkingssites zogenaamd als particulieren producten aan te prijzen. Het Europees Parlement wil dat de Commissie daar nu een einde aan maakt.
Ook geeft het Europees Parlement steun voor een grondig onderzoek naar de impact van reclame op kwetsbare groepen. Zo blijken jongeren en ouderen gemakkelijker verleid om producten aan te schaffen die ze eigenlijk niet nodig hebben. De EU wil onderzoeken of reclamemakers niet te ver gaan en verboden verleidmethodes gebruiken.
cc-foto: Ed Youdon

Meer over:

economie, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (5)

Bakoe
Bakoe15 dec. 2010 - 10:54

Schat sessies ?? Daar kan je toch geen bezwaar tegen hebben ?

JanB2
JanB215 dec. 2010 - 10:54

Zonder meer een goede zaak. "Nu gebeurt het dat bedrijven meelezen met e-mails en chat sessies om reclame te kunnen maken of om producten aan te prijzen" Chat sessies hebben vaak een publiek karakter. Meelezen met e-mails daarentegen is feitelijk een regelrechte schending van het briefgeheim en dient, als dat al niet het geval is, ook in de wet als zodanig te worden aangemerkt en strafbaar gesteld te worden.

ikbenhorkie
ikbenhorkie15 dec. 2010 - 10:54

Het onderzoek naar invloed van reclame op kwetsbare groepen is altijd nuttig, en kan nooit te duur zijn. Na afloop zou het Parlement kunnen overwegen om richtlijnen aan het onderwijs te geven, in plaats van aan de wetgever. Mensen internetwijs maken kan heel efficiënt zijn. Ze snappen dan wel dat niet iedereen op het net is wie hij lijkt, en heel goed een reclameman kan zijn, en vragen dan zelf wel aan hun internetprovider of hij misschien niet gewoon zo goedkoop is omdat hij surf- en emailgegevens van zijn klanten verkoopt. Waar het de kritiek op het meelezen van email betreft, heeft het Parlement wel geduchte tegenstanders. Doet Google niet aan datamining in de emailteksten van zijn emailadreshouders ? Een emailaccount waar je geen geld voor betaalt, moet het wel hebben van gerichte reclame. Google is Amerikaans, daar kom je niet bij natuurlijk. Het Parlement kan Europese bedrijven wel verplichten hun algemene (of privacy-) voorwaarden goed leesbaar te houden. De Nederlandse rechter ziet er al op toe dat die niet al te onredelijk mogen worden.

[verwijderd]
[verwijderd]15 dec. 2010 - 10:54

en dat werkt hoe? het is naïef om te denken dat de eu iets kan doen, al die twijfelachtige systemen zitten buiten de eu, rusland is tegenwoordig heel populair, en vallen dus niet of nauwelijks onder de eu en zijn bijna niet aan te pakken

1 Reactie
maccus
maccus15 dec. 2010 - 10:54

Je weet weer niet waar je het over hebt Ton. Wel eens van Gmail gehoord? Die al je mail scannen tbv reclame?