Joop

EU-hof geeft groen licht voor megasancties tegen Polen en Hongarije

  •  
16-02-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
189 keer bekeken
  •  
Far-right parties European Union at Madrid

© Madrid, Spain; 29.01.2022.- Hungarian Prime Minister, Viktor Orban. Leaders of more than a dozen far-right parties from the European Union. Madrid brings together leaders of more than a dozen

De Europese Commissie mag financiële sancties opleggen aan lidstaten die de rechtsstaat aan hun laars lappen. Dat heeft het Europees Hof van Justitie in Luxemburg woensdag bepaald. De uitspraak is een enorme tegenvaller voor Hongarije en Polen, de twee lidstaten die zich bij de Europese rechters tegen de financiële strafmaatregelen keerden.
Polen en Hongarije liggen al geruime tijd op ramkoers met de EU. De landen maken de afgelopen jaren keer op keer duidelijk dat ze hun neus ophalen voor de rechten van vrouwen, LHBTI’ers en migranten. Ook de onafhankelijke rechtsspraak wordt afgebroken: zo zitten in het Poolse Constitutioneel Hof illegaal benoemde rechters, die bepaalden dat het land zich niet langer aan de EU-regels hoefde te houden. Ten slotte staan ook de academische- en persvrijheid in Polen en Hongarije onder druk.
De uitspraak van het Europees Hof kan grote financiële gevolgen hebben voor de landen. Zo zou Polen tot 2027 maar liefst 75 miljard euro uit Brussel ontvangen. Eerder werd de uitkering uit het coronaherstelfonds al opgeschort voor Polen. Daarbij gaat het om 36 miljard euro.
GroenLinks-Europarlementariër Tineke Strik juicht de uitspraak van het Europees Hof toe: “De Hongaarse en Poolse regering hebben te lang weg kunnen komen met het ondermijnen van onze Europese waarden. Hoe verder deze landen de rechtsstaat afbreken, hoe lastiger het is om deze te herstellen. De Commissie moet nu laten zien dat de Hongaarse en Poolse regering voor een heldere keuze staan: of zij houden zich aan de Europese verdragen, of zij dragen de gevolgen van het niet naleven hiervan.”
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (43)

Paul Spijkers
Paul Spijkers16 feb. 2022 - 21:50

Weten we al met enige waarschijnlijkheid wat de commissie ook echt zou doen of hoe ze zou onderhandellen? Of is het vooralsnog maar indirect raden?

Uw Psychiator
Uw Psychiator16 feb. 2022 - 16:18

Viktor Mihály Orbán ziet er op de foto guitig, zeg maar gerust nogal schalks uit - aanvankelijk dacht ik dat hij aan het telefoneren was. En dat hij wellicht net een schuine mop gehoord had, óf dat zijn maîtresse hem een aangenaam voorstel gedaan had. Bij nader inzien geloof ik dat hij zijn mondkapje afneemt. Wat we toch niet allemaal verzinnen.

Drunken Pumpkins4
Drunken Pumpkins416 feb. 2022 - 15:27

Mooi zo, aanpakken die extreem rechtse xenofobe racisten. Deze leiders zouden eigenlijk van hun post verwijderd moeten worden voor het schenden van de Europeese regels. Als je in een unie zit moet zich houden aan de regels van die unie. Helaas is de EU te zwak. Het process om in de VSE te veranderen zou moeten beginnen. Landen in de unie hebben te veel macht en de EU kan daar niks aan doen.

Farmer 2.0
Farmer 2.016 feb. 2022 - 14:21

Een groot Europees rijk, dat wil de Europese commissie graag. Dit wordt mede ingefluisterd door de VS. Ze gaan echt geen sancties nemen tegen Polen en Hongarije. Dit mag niet van de VS.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde16 feb. 2022 - 14:00

Polen en Hongarije zullen sputteren maar dat is alleen voor de binnenlandse bühne. De EU heeft geduld, zodra er een andere regering komt is het gedoe voorbij en kunnen we weer overgaan tot de orde van de dag. Het is nu eenmaal een feit dat dit soort regimes alles doen voor de beeldvorming. Zelfs negatieve beeldvorming wordt uitgebuit. Het geeft ze een perfecte gelegenheid om de slachtofferrol te spelen.

Noordermeer2
Noordermeer216 feb. 2022 - 12:31

Ja, zo gaat het steeds. De EU koopt voormalige Oostbloklanden met karrevrachten geld. Alles is goed, als ze maar lid worden van de NAVO. Nadat ze lid zijn geworden en gewend zijn geraakt aan bakken gratis geld gaan ze langzaam allerlei (financiële) dwang toepassen, zodat de landen hun eigen identiteit inleveren en veranderen in een goede EU-vazal. We zien dat nu ook bij Oekraïne, wat volgepropt wordt met EU- geld, terwijl niemand klaagt (bij de EU) over corruptie of ideologieën. Ook Afghanistan was zo’n land waarbij de regering volgestopt werd met VS-geld. We hebben vorig jaar mooie beelden voorbij zien komen van het huis van één van de machthebbers daar nadat de Taliban het in bezit hadden genomen. Een protseriger, kitscheriger paleis zal je niet gauw vinden. Dat was niet betaald met het salarisje van de man. Kortom: corruptie is prima, zo lang ze maar doen waar we voor betalen.

4 Reacties
DrsMA
DrsMA16 feb. 2022 - 14:08

Natuurlijk! De EU handelt volgens het principe 'Wie betaalt, bepaalt'. De netto-ontvangers binnen de EU moeten niet verwachten dat ze kunnen bepalen hoe ze hun land organiseren. Dat doet de Europese Commissie. Het muilkorven van onwelgevallige regimes blijkt niet alleen uit deze casus, het speelde eerder in de immorele eisen aan Griekenland, Italië, Spanje en Portugal tijdens de financiële crisis van 2010.

Pater
Pater16 feb. 2022 - 16:42

"Nadat ze lid zijn geworden en gewend zijn geraakt aan bakken gratis geld gaan ze langzaam allerlei (financiële) dwang toepassen, zodat de landen hun eigen identiteit inleveren en veranderen in een goede EU-vazal." Vind jij het wel goed dat de rechtstaat en democratie worden afgebroken in Hongarije en, in mindere mate, Polen? Tamelijk ridicuul. Als het die landen niet zint kunnen ze gewoon opstappen. Ik vind het onaanvaardbaar dat zulke landen gesubsidieerd worden uit mijn belastingcenten.

Paul Spijkers
Paul Spijkers16 feb. 2022 - 21:55

Vreemd argument. Lid zijn en worden doe je met steun en behoud van de voorwaarden en regels. Het is een lidmaatschap van democratische rechtstaten, niet iets zomaar voor de lol. Dat er met geld wat verkwisting zou zijn is een ander onderwerp.

PGS
PGS21 feb. 2022 - 8:36

@ Paul Spijkers 16 februari 2022 at 22:55 "Lid zijn en worden doe je met steun en behoud van de voorwaarden en regels. " Prima argument. Echter als blijkt dat gaanderweg er allerei zaken worden geregeld waar jij als land niet achter meer kan staan - bijvoorbeeld zaken op morele vlak - dan wordt het wel heel lastig. Vooral als blijkt dat van uitstappen een haast onmogelijke zaak is geworden. Zie bv Brexit. Voordat dit eindigt in een oeverloze discussie over wie wat wel en niet heeft gedaan en gezegd heeft: menig EU-land kijkt er naar en komt dan tot de conclusie dat het haast onmogelijk is om uit de EU te stappen. Maar dat wilt niet zeggen dat je maar eindeloos allerlei zaken kunt blijven accepteren zoals die vanuit Brussel worden gedicteerd.

djh
djh16 feb. 2022 - 12:03

De eerstvolgende keer dat er duizenden mensen staan te trappelen om Europa te betreden via wit Rusland zou het wel eens kunnen zijn dat er aan de Poolse kant geen militairen maar bussen staan te wachten om ze daarna 's nachts bij de Duitse grens te droppen, en een militair of politieagent die aanwijst wat richting westen is. Dat alles onder het motto "jullie proberen ons een oor aan te naaien, hierbij de vergelding". Ik zou overigens als Nederland geen al te grote mond op zetten wat betreft 'recht', want gezien de toeslagenaffaire en de wijze waarop met de mensen in oost Groningen wordt omgegaan hebben wij hier dan weliswaar theoretisch onze wetgeving op orde, maar in de praktijk is het onrecht hier net zo groot als de landen waar wij zo'n commentaar op hebben. Die zijn er alleen iets openlijker over.

5 Reacties
Zandb
Zandb16 feb. 2022 - 12:21

musa U bent er zelf de schuld van als de zaken theoretisch wel maar praktisch niet op orde zijn. U zou toch geen moment aarzelen om een docent, die zich grensoverschrijdend gerdraagt naar zijn leerlingen aan te pakken als de 'theorie' mogelijkheden biedt om in de praktijk die docent aan te pakken. U gaat dan echt beweren dat u een wetgeving die theoretisch in orde is, liever niet inschakelt?

djh
djh16 feb. 2022 - 14:39

@ Zandb, dat aanpakken gebeurt -gelukkig, indien terecht- ineens bij bosjes waarbij niet alleen het kreupelhout maar vooral de "grote jongens" die zich onaantastbaar waanden worden aangepakt. Maar de wetgeving heeft jarenlang een stoffig bestaan geleid.

Wieowie
Wieowie16 feb. 2022 - 15:08

Zandb “ U bent er zelf de schuld van als de zaken theoretisch wel maar praktisch niet op orde zijn.” Wat een lulkoek. Theoretisch kan je niet onschuldig in de cel belanden. Praktisch wel. En daar is niemand persoonlijk schuldig aan. Het is uiteraard geen probleem dat als de theorie aansluit bij de praktijk, daar een beroep op te doen. Je voorbeeld is lulkoek.

Paul Spijkers
Paul Spijkers16 feb. 2022 - 21:59

"onrecht hier net zo groot" Dat geen land perfect is, betekent niet dat alle soorten imperfectie hetzelfde zijn. Als iemand in nederland slecht betaald word is het nog daarmee geen slavernij. Zo kan je ook rechtspraak tussen Nederland en Polen niet vereenzelvigen. Dat zijn verschillende soorten fout.

Zandb
Zandb17 feb. 2022 - 11:03

musa Als de wetgeving een stoffig bestaan leidt, ligt dat toch niet aan de wetgeving. Maar aan de mensen die er geen of verkeerd gebruik van maken. Dat lijkt mij een redelijk logische gedachte. Wie Wanneer u context waarin een bewering gedaan wordt, er niet toe doet, dan kan je zelfs rond als vierkant voorstelen. U hebt werkelijk in het geheel niet begrepen waar musa en ik het over hebben. Maar wat de inhoud van wat u er uit kraamt betreft: theoretisch kan je in ons rechtssysteem wel degelijk onschuldig in de gevangenis komen. Dat is nota bene de basis van ons recht! En waneer iemand onschuldig in de gevangenis komt, dan kan kan wel degelijk iemand persoonlijk voor verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk gesteld worden.

henk-alexander
henk-alexander16 feb. 2022 - 11:10

Als ze in Brussel echt ballen hebben, moeten ze deze landen uit de EU schoppen. Zo doen ze dat bij respectabele organisaties die met obstinate elementen te maken hebben.

1 Reactie
djh
djh16 feb. 2022 - 12:20

Daar zit hem nou juist de crux; je kunt landen niet uit de EU gooien volgens het EU handvest, ze kunnen zichzelf wel uit de EU terugtrekken zoals Engeland.

Sam V
Sam V16 feb. 2022 - 10:33

Het is nog maar de vraag wat dit waard is. Het Hof heeft een zeer kromme redenering gehanteerd om een verband te leggen tussen vermeende schendingen van de rechtstaat en de begroting van de E.U., zodat het dreigement van de E.U. ook daadwerkelijk toegepast kan worden Maar het Hof kon niet anders dan ook te eisen dat dat verband gelegd wordt bij het opleggen van financiële sancties. Oftewel de schending van de rechtstaat moet gevolgen hebben voor de financiële belangen van de E.U. en de sancties dienen ter bescherming van de begroting. Maar de eerste stap is gezet.

6 Reacties
Zandb
Zandb16 feb. 2022 - 12:27

Sam Wat precies dan maakt die redenering van het Hof dan zo feitelijk aantoonbaar krom?

Sam V
Sam V16 feb. 2022 - 14:37

@ Zandb Omdat ze nagenoeg dezelfde redenering ophouden als in de E.U.-verordening is opgenomen. Er wordt een verband gelegd tussen de staat van de rechtstaat van een E.U.-lid en de bescherming van de begroting van de E.U. De E.U. heeft voldoende middelen om de rechtmatige en doelmatige besteding van de middelen door de afzonderlijke landen te controleren. De staat van de rechtsstaat van een land heeft daar niet per se iets mee te maken. Dat zou namelijk impliceren dat er specifieke eisen aan de rechtsstaat van een land te leggen zijn bij besteding van middelen. Als dat zo is, kan de E.U. dat ook zo melden bij elke subsidiepot die opengemaakt worden. Maar de E.U. weet dat er geen één op één relatie ligt, dus probeert het via deze weg iets af te dwingen. Begrijpelijk vanuit rechtstatelijkheid dat men dat wil, maar dat betekent niet dat het geen vreemd verband is en dat het nog verwonderlijker is dat een rechter daarin meegaat.

Wieowie
Wieowie16 feb. 2022 - 15:10

Zandb, door de begroting van de EU erbij te halen. Waarom snap je niet dat dat krom is.

Paul Spijkers
Paul Spijkers16 feb. 2022 - 22:02

Zeg je nu dat sancties alleen opgelegd kunnen worden als schending van de rechtstaat de EU iets financeel kost?

Sam V
Sam V17 feb. 2022 - 10:10

@ Paul Spijkers Lees de verordening en de uitspraak. Bottom-line is dat er sancties opgelegd kunnen worden als de uitholling van de rechtstaat bij een lidstaat de bescherming van de begroting van de E.U. in gevaar brengt. Als iemand iets anders leest, hoor ik dat graag. Ik heb het niet bedacht. Ik lees het zo en ik vind dat dan een zeer kromme redenering, waar ik oprecht verbaas over ben dat een rechter hierin meegaat.

Zandb
Zandb17 feb. 2022 - 11:20

Sam Wat is dan exact die formulering waar u deze conclusie op baseert: " Bottom-line is dat er sancties opgelegd kunnen worden als de uitholling van de rechtstaat bij een lidstaat de bescherming van de begroting van de E.U. in gevaar brengt." Want inderdaad: Hoe zou dit soort 'overtredingen' de bescherming van de begroting van de EU in gevaar kunnen brengen. Dan ben ik het met u eens, dat hier iets heel raar aan de hand is.

Déjà vu
Déjà vu16 feb. 2022 - 10:11

Als de Polen (stilletjes) zoveel geld van de EU ontvangen, dan begrijp je al de heisa over/rond die Griekse leningen al helemaal niet meer.

4 Reacties
Zandb
Zandb16 feb. 2022 - 12:27

vu Inderdaad, als......

Farmer 2.0
Farmer 2.016 feb. 2022 - 14:42

Rekening houdend met het BNP per land: Hongarije ontvangt het meest, Griekenland op plaats 5 en Polen op 6. Je kunt ook kijken wat elke euro investering per land oplevert. Dan heeft Polen veel betere kaarten dan Griekenland. Deja vu; mocht je ooit eens in de gelegenheid zijn, ga een paar weken rondreizen in beide landen.

Wieowie
Wieowie16 feb. 2022 - 15:19

Zandb, je begrijpt de vertaling van “als” niet. Het heeft niet de betekenis van “if” maar van “when”

Déjà vu
Déjà vu16 feb. 2022 - 23:41

@farmer "Deja vu; mocht je ooit eens in de gelegenheid zijn, ga een paar weken rondreizen in beide landen." Dat heb ik reeds gedaan. Ik had het hier slechts over de Griekse staatsschuldencrisis en het ongenuanceerd pompen van geld in dubieus geregeerd land

EenMening
EenMening16 feb. 2022 - 9:33

Deze landen, die nu veranderd zijn in semi-dictaturen, hadden nooit lid mogen worden van de EU. Dat geldt trouwens ook voor de andere voormalige Oostbloklanden en Kroatië. Tsjechië is misschien de uitzondering op de regel. 40 jaar communisme heeft deze landen veranderd in sociale, economische en politieke woestijnen.

3 Reacties
Zandb
Zandb16 feb. 2022 - 9:54

mening Dat had nooit moeten mogen. Maar het heeft moeten mogen. Verder heb ik het gevoel, dat u dat liedje van Het Klein Orkest nooit helemaal beluisterd heeft: Zowel aan de ene als aan de andere kant van 'De Muur' heeft die 40 jaar landen veranderd in "sociale, economische en politieke woestijnen."

nikita72
nikita7216 feb. 2022 - 10:52

Na de val van de muur was er natuurlijk ook vrees dat allerlei oost-europese landen in chaos zouden vervallen. (of een dictatuur als Wit-Rusland worden). Ik vermoed dat het lidmaatschap van de EU hiertegen geholpen heeft. En ook westerse landen kunnen afspraken schenden, het VK probeert de Brexit-akkoorden te saboteren. De EU moest gewoon veel eerder optreden tegen Hongarije en Polen. Maar... In het Europese parlement werkten de Christen-democraten samen met de "christelijke" partijen uit Hongarije en Polen. En voor sommige voorstellen wilden de EU-commissarissen (de "ministers" van de EU) ook de stemmen van Hongarije en Polen erbij hebben.

djh
djh16 feb. 2022 - 12:18

Joh, ze stonden hier na 1990 te springen om die landen lid van de EU te maken, ze werden zowat aan hun oren naar binnen gesleept, ze MOESTEN lid worden. Vooral het Polen van Lech Walensa was een lichtend voorbeeld, al had men ook toen wel degelijk kunnen weten dat een diep katholiek land een uiterst conservatieve regering zou gaan krijgen na de val van het communisme. In al die landen was men dwingend leiderschap gewend; daar waar een oude Oostduitser -met "Ostalgie" zoals men dat noemde- tegen mij klaagde dat hij tegenwoordig overal zelf achteraan moest, daar waar vroeger alles door de staat automatisch voor hem geregeld werd zonder dat hij er over na hoefde te denken. Die instelling van dwingend leiderschap krijg je er niet zo maar uit. Daar zal nog zeker een generatie overheen moeten gaan voordat mensen leren om te gaan met democratie.

youppie
youppie16 feb. 2022 - 9:29

Kan Tineke Strik ook eventjes de aandacht vestigen op een landje aan de Noordzee waar ook nogal wat zaakjes aangaande mensenrechten en rechtspraak niet helemaal in orde zijn. We hebben in Nederland een toeslagenaffaire waarbij onschuldige mensen zonder enig vorm van bewijs tot criminelen bestempeld zijn. Dit met enorme gevolgen: baan kwijt, huis kwijt, enorme boetes, kinderen uit huis gehaald etc. Bij de rechtzaken werden blindelings de aandragingen door de Belastingdienst als waar beschouwd. Dit tot de Hoge Raad aan toe. De schadeafhandeling wordt nu door dezelfde Belastingdienst systematisch gesaboteerd. De burger is compleet rechteloos. Dan kunnen we ook nog even kijken naar het verschil in benoemingen van rechters tussen Nederland en Polen. En dan valt op dat er helemaal geen verschil is. Ook in Nederland worden rechters op een regenachtige vrijdagmiddag tijdens de ministerraad benoemd. Waarom besteed het Europese Hof alle aandacht op Polen en Hongarije terwijl Nederland bijna als een modelstaat wordt weggezet?

8 Reacties
Zandb
Zandb16 feb. 2022 - 10:00

Youppie Altijd effectief voor wie wil drogredeneren. Een vraag als 'Waarom dit wel en dat dan niet'. Het feit dat een land zou gelden als 'een modelstaat', betekent natuurlijk niet dat daar niets ernstigs mis gaat of ging. En dat er in dictaturen als van Stalin of Hitler of Mao ook wel veel goed gaat, dat zegt natuurlijk ook weinig. Behalve misschien voor wie zo graag en dom drogredeneert.

youppie
youppie16 feb. 2022 - 10:18

@Zandb: Ik bedoel dus dat er wel erg veel selectieve verontwaardiging is bij de EU. Wat er in Nederland met de toeslagenaffaire aan de hand is, zijn de grootste misdaden tegen de menselijkheid in de EU sinds de Tweede Wereldoorlog. En er kraait geen haan in Brussel, Straatsburg of Luxemburg naar. Dit vind ik angstaanjagend. Het zijn niet een paar mensen die vermalen zijn. Het zijn er tienduizenden.

Zandb
Zandb16 feb. 2022 - 12:41

youppie U vndt bepaalde verontwaardiging verkeerd (want daar gaat hyet om: ALLE verontwaardiging is PER DEFINITIE selectief!) selectief. En dat vindt u, omdat u die selectieve verontwaardiging verkeerd vindt. Dat is drogredeneren. Dat er geen haan naar kraait, zoals u dat zo heerlijk framet, dat is niet omdat het niermand kan schelen dat er zaken fout gaan, maar dat is dat de zaken die fout gaan binnen de democratische rechtsorde plaatsvinden en aangepakt worden of kunnen worden; dit i.t.t. wat er in dictaturen plaatsvindt. Zo gauw bepaalde zaken die fout gaan niet meer binnen de democratie opgelost KuNNEN worden - en dat is bv in Hongarije aan de hand en niet in Nederland - dan wordt er, mag ik toch hopen, dat door de EU, waar dat land deel van uitmaakt, ingegrepen wordt.

EenMening
EenMening16 feb. 2022 - 13:42

@Youppie "Wat er in Nederland met de toeslagenaffaire aan de hand is, zijn de grootste misdaden tegen de menselijkheid in de EU sinds de Tweede Wereldoorlog." Je weet echt niet wat je zegt.

MAD1950
MAD195016 feb. 2022 - 15:40

Ander voorbeeld: de aardbevingsschade in Groningen. Iedereen erkent dat de Groningers onrecht is aangedaan, maar intussen kunnen de betrokkenen nog steeds fluiten naar compensatie. De aardbevings- en de toeslagenaffaire tonen overduidelijk aan: Nederland is allang geen rechtsstaat meer. De EU zou moeten stoppen met geld geven aan Nederland!

djh
djh16 feb. 2022 - 17:20

EXACT !! Voor een hoop mensen is het ondertussen" de honden blaffen, de karavaan trekt verder" , maar het schreiende Kafkaiaanse onrecht dat een hoop mensen is aangedaan vindt ik diep schokkend. En ik denk dat de belastingdienst al liegend en bedriegend nog een hoop info achterhoud/ zwartlakt/ heeft vernietigd. Laat Nederland eerst maar eens naar de spoorbiels in zijn eigen oog kijken en dan de splinter van een ander benoemen.

Paul Spijkers
Paul Spijkers16 feb. 2022 - 22:06

Omdat dat een ander artiekel zou zijn. Omdat er geen nieuwsbericht is geweest over hoe het EU hof over de Toeslagen affaire oordeelt. Omdat plaatselijke problemen niet altijd een EU macht raken.

OlavM
OlavM16 feb. 2022 - 23:30

@ youppie: [Kan Tineke Strik ook eventjes de aandacht vestigen op een landje aan de Noordzee waar ook nogal wat zaakjes aangaande mensenrechten en rechtspraak niet helemaal in orde zijn.] Enz., enz. Een klassiek schoolvoorbeeld van whataboutism.