Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

EU benadeelt mensen zonder computerervaring

  •  
28-01-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Massale invoering e-facturen ‘tegen 2020’
Consumenten en burgers zonder computerervaring, zoals veel ouderen, worden benadeeld als de Europese Commissie haar plan doordrukt om papieren rekeningen massaal te laten vervangen door e-facturen. We moeten straks vrágen om een papieren factuur van leveranciers of dienstverleners. De EU draait daarmee de zaak om. Want zouden de voordelen van elektronische facturen echt voor iedereen gelden, dan zou je er zelf in vrijheid voor moeten kunnen kiezen. De EU dringt je een eenzijdige beslissing op. Dit, om het bedrijfsleven een besparing van 240 miljard euro toe te spelen.
Vorige maand presenteerde de Europese Commissie een plan om tegen 2020 massaal over te gaan op e-facturering. Ze beweert weliswaar ‘dat consumenten met beperkte of zonder internettoegang niet aan hun lot mogen worden overgelaten’, maar in haar beleidsprioriteiten wordt het bestrijden van de uitsluiting van ouderen, gehandicapten en mensen die zich geen computeraansluiting kunnen permitteren niet expliciet genoemd. Ik wil de garantie dat een papieren factuur nooit méér zal kosten dan een elektronische rekening.
Vorige zomer nog heb ik een petitie overhandigd aan Eurocommissaris Neelie Kroes over ‘digitale uitsluiting’. De eurocommissaris reageerde in De Telegraaf spinnijdig op mijn kritiek dat ze amper aandacht heeft voor de digitale kloof en noemde mijn kritiek ‘absolute onzin’. Kroes haalde onder andere een voorbeeld aan van beleid voor alzheimerpatiënten. Maar aan het feit dat anderhalf miljoen, veelal autochtone Nederlanders en 100 miljoen andere EU-inwoners moeite hebben met pinnen, met een tankautomaat of met het opladen van hun chipkaart gaat ze voorbij. Ook ouderen worden op voorhand gezien als een uitzondering, een probleemgroep. De mens moet zich niet hoeven aanpassen aan ict, maar ict moet vaker uitgaan van het perspectief van de gebruiker. Kroes stuurde kort na het ontvangen van de petitie haar medewerker prins Constantijn naar NOVA, om namens de EU uit te leggen dat de digitale wereld vooral voordelen biedt. Ik ben benieuwd hoe prinses Laurentien, die zich druk maakt voor laaggeletterden, daar over denkt.
Ik heb de Europese Commissie nu via schriftelijke vragen aan de tand gevoeld over haar plannen tot een ‘massale invoering’ van e-facturering. Ik wil dat het niet alleen draait om regeldrukverlaging en kostenbesparing voor bedrijven, maar om meer betalingsgemak en begrijpelijkheid van facturen voor burgers. E-facturering mag er niet stilletjes worden doorgedrukt: het feit dat er uit heel Nederland maar twéé inspraakreacties zijn binnengekomen op het EU-plan zie ik als een slecht voorteken. Ook dat de commissie er uit afleidt dat het ‘merendeel’ van de reacties instemmend is. Uit een bijlage blijkt dat het ging om 51 % van in totaal 77 respondenten, uit de héle EU…

Meer over:

opinie, economie,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (16)

Joeri2
Joeri228 jan. 2011 - 10:30

Goed idee dat e-facturen. Niet alleen scheelt het een hoop bomen maar ook een hoop verspillende arbeidsuren. "dan zou je er zelf in vrijheid voor moeten kunnen kiezen" Dat kan dus ook. Je mag er bewust voor kiezen wel bomen te vernietigen om een schoenendoos vol met vieze inkt bedrukte velletjes te bewaren. En waarvoor willen al die oude bejaarden eigenlijk die papperassen bewaren?

Ginerted
Ginerted28 jan. 2011 - 10:30

Mensen die niet kunnen lezen en/of schrijven omdat ze dat niet geleerd hebben (dus niet vanwege een handicap) delen die achterstand. Digibetisme is als alfabetisme. Maar gelukkig kunnen ze het leren toch? Tot die tijd moet de EU maar een printje aanbieden af te halen op gemeentehuis. Wel zelf heengaan en invullen dan.

jvanarkel
jvanarkel28 jan. 2011 - 10:30

De Overheid en vooral de Europese Unie drukken altijd dingen op en door, en vaak zonder goed nagedacht te hebben. Aangepast wordt het nooit, vandaar dat 70% van de landen in Europa de regels die hen niet uitkomen naast hen neer leggen. Nederland is het enige land wat alle regels wel uitvoert en vaak ook meteen, en ook als eerste bij Europa shopt als de Nederlandse wet niet welgevallig is. Maar wat mij stoort aan het stukje is dat er normaal altijd geboomd moet worden over het milieu en dat het niet leveren van papieren rommel enorm veel kosten wegneemt en ook beter voor het milieu is. Verder kun je veel beter zien waar je staat met betalingen ed. En veel ouderen zijn juist op de PC overgegaan en zijn een zeer grote gebruikers groep, dat er eigenwijze zijn of sommige dmv ziekte ed dit niet kunnen, daar zijn ook al aanpassingen voor en een enkele brief aan de klant is voldoende om als klant als nog een papieren versie te krijgen, dat is ook goed gegaan met het oude nieuws wat we wekelijks kregen, de afschriften. Ik zou zeggen, zorg voor lagere kosten of subsidie voor laptop gebruik ipv een onzinnig stukje. Immers mensen kunnen nog steeds een papieren versie krijgen.

jjk123
jjk12328 jan. 2011 - 10:30

Als elk bedrijf dat facturen verstuurt voorkomt in een lijst van factureerders, dan kun je zelf beheren waar de vinkjes aan en uit staan. Je kunt dan de electronische facturatie aan-en uitzetten, en OOK de papieren facturatie aan- en uit zetten (nee, niet beide op uit...) Bedrijven kunnen een korting aanbieden als je de papieren facturatie op uit zet. Het is minder werk: niet meer afdrukken, niet verzenden, en de betalingen niet meer handmatig verwerken. De te besparen bedragen worden dan gedeeld tussen de facturerende bedrijven en de consument. Dus win-win. Wie het kan en wil, die bespaart, Wie dat niet kan of wil, daar blijft alles bij het oude. Is dat een idee?

fjacobse
fjacobse28 jan. 2011 - 10:30

--- Ik ben benieuwd hoe prinses Laurentien, die zich druk maakt voor laaggeletterden, daar over denkt.--- Dus analfabeten kunnen geen digitale factuur lezen maar wel een papieren factuur. Klinkt allemaal erg overtuigend moet ik zeggen.

TimFey
TimFey28 jan. 2011 - 10:30

Dat iedereen IPads en IPhones altijd als gebruiksvriendelijk bestempelt blijft mij een raadsel..Wat een omslachtige klotedingen! Maar goed dat doet niet ter zake. Ik vind het als jongere en frequente PC-gebruiker toch prettig om een papieren factuur te ontvangen. Die komt tenminste niet in mijn Spamfilter of tussen honderden andere mailtjes terecht. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik extra 'administratiekosten' moet betalen omdat ik een mailtje heb gemist (vooral Ben is daar goed in). Bovendien lijkt er een trend te ontstaan om e-facturen dan ook maar direct via automatische incasso te innen. En ik vertrouw toch nog net even ietsje meer op mezelf dan op administratiesystemen van Online, Essent of Ben. Het argument van de bomen klopt natuurlijk. Aan de andere kant kosten e-facturen ook energie - en daarmee milieu. Doe mij maar n papiertje.

TheRealHandyman
TheRealHandyman28 jan. 2011 - 10:30

*Zucht* Bij elke vernieuwing weer hetzelfde gezeur. Een overgangsperiode is altijd vervelend er zijn idd altijd nog mensen die slecht of helemaal niet met een computer werken. Ik ken ook heel veel 80+ers die er helemaal geen moeite mee hebben. Zelfde als met het verdwijnen van het loonzakje, paard en wagen en noem maar op er zijn altijd wel mensen die er net even buiten vallen. Dat er nog steeds mensen zijn die zich daar heel erg druk om maken snap ik echt niet.

mogime
mogime28 jan. 2011 - 10:30

Zijn de Europese bedrijven niet mans genoeg om dit zelf te regelen ? Het lijkt me goed om dit aan de vrije markt over te laten.

Jerry3
Jerry328 jan. 2011 - 10:30

We moeten straks vrágen om een papieren factuur van leveranciers of dienstverleners. Wat is het probleem? Dat je moet vragen om een papiertje, dat je niet meedeelt in de prijsverlagingen die uit de 240 miljard besparing voortkomen (of minder profiteert van het beperken van de doorberekening van kostenstijgingen)? Die papieren factuur betaal je nu ook, zit in de prijs inbegrepen, voor niets gaat de zon op. Meer betalen voor een papieren factuur, dat is toch uiteindelijk gewoon een kwestie van de vervuiler betaald? 2020, dat is nog 9 jaar te gaan.. lijkt me tijd genoeg om in plaats van energie te verspillen aan het ageren tegen "opgedrongen" e-facturen, in te zetten op een grote pan-europese campagne ter bestrijding van het digibetisme.. koppel daaraan een alfabetiseringsprogramma via computerondersteund onderwijs en je slaat 2 vliegen in 1 klap. Het blijft me bevreemden dat mensen die bij partijen vandaan komen die het vanzelfsprekend vinden dat zelfs bijstandsgerechtigden de beschikking over een pc hebben (met het argument je kunt niet meer zonder), het niet vanzelfsprekend vinden dat je van mensen mag verwachten dat ze niet alleen de taal en rekenen maar ook het basaal computergebruik beheersen.

Quikfit
Quikfit28 jan. 2011 - 10:30

De klant is nergens meer koning....

Irmaatje
Irmaatje28 jan. 2011 - 10:30

Ik neem aan dat bedrijven wel een ouderwetse papieren factuur schrijven als je geen emailadres opgeeft. Dus wat is nu het probleem? De belastingdienst wil ook dat iedereen digitaal aangifte doet, maar je kan nog steeds een papieren aangifteformulier krijgen hoor. Het pad dat je moet volgen om het te krijgen is alleen steeds ingewikkelder.

RoseRed
RoseRed28 jan. 2011 - 10:30

Even straks de rekening van de huur betalen bij de woningbouw, gelukkig kan je er nog gewoon pinnen. Het is te gek voor woorden dat rekeningen in de toekomst alleen per mail worden toegestuurd, ik wil het gewoon ouderwets per post krijgen, en kunnen betalen wanneer ík het wil.( ja en alles wordt keurig elke maand betaald, maar wanneer het míj uitkomt) Schandalig dat bedrijven er massaal vanuit gaan dat iedereen in bezit is van de pc, mijn 83 jarige schoonvader heeft wel pc met internet, maar mijn 85 jarige vader heeft geen pc en wil het natuurlijk ook niet, beide lid van de fortis, nu abn amro, en beide lopen te klagen dat ze minder aan bankafschriften binnen krijgen, doordat abn amro er standaard vanuitgaan dat klanten aan internetbankieren doen. Sommige bedrijven vragen geld extra voor het toesturen voor een simpele nota, schandalig, omdat de een of ander tikmiep een brief moet uitprinten en in envelope moet doen en postzegel moet plakken?

[verwijderd]
[verwijderd]28 jan. 2011 - 10:30

In 2020 word ik 60... Mijn moeder wordt dan 94, dat gaat ze halen. Ik ben nu 50 en gebruik een computer en mijn moeder van 84 doet dat ook. We mailen regelmatig, zij doet haar bankdingetjes en ik ook. Zij wijst mij op iets dat ze al googlend is tegengekomen en ik stuur haar de laatste foto's van de winter... Wie over 10 jaar nog niet met een computer kan omgaan, heeft een volstrekt ander probleem. Dat ligt niet aan de computer, de computer is slechts een apparaatje. Dat ligt niet aan de ICT, de ICT is slechts een hulpmiddel. En dat dat hulpmiddel steds klantvriendelijke wordt, bewijst de iPad maar weer eens. Over tien jaar is het nog eenvoudiger.

1 Reactie
Naamhiero
Naamhiero28 jan. 2011 - 10:30

---Wie over 10 jaar nog niet met een computer kan omgaan, heeft een volstrekt ander probleem. Dat ligt niet aan de computer, de computer is slechts een apparaatje. Dat ligt niet aan de ICT, de ICT is slechts een hulpmiddel. En dat dat hulpmiddel steds klantvriendelijke wordt, bewijst de iPad maar weer eens. Over tien jaar is het nog eenvoudiger. --- Menig 'blackhat' is het met je eens, Aert. Weet je moeder eigenlijk wel wat dat is? Oprechte vraag/ opmerking, aangezien zij haar 'bankdingetjes' ook via een computer doet. ;-]

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort28 jan. 2011 - 10:30

gut ja, toen de trein werd ingevoerd klaagden de boeren steen en been omdat ze dachten dat hun koeien dood zouden vallen in de wei door al dat duivelse geraas van een 25Kmpu snellende trein. Geneuzel.

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer28 jan. 2011 - 10:30

Schaam je kapot