Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Amerikaans Hooggerechtshof draait strijd tegen klimaatcrisis de nek om

Zeg maar dag tegen een leefbare planeet
Joop

Erdogan zet 'kliklijn' op voor Turkse-Nederlanders, kabinet eist verklaring

  •  
21-04-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
57 keer bekeken
  •  
tattle
De Turkse president Erdogan heeft een lijn opgezet voor Nederlandse-Turken en roept hen op beledigingen aan het adres van het staatshoofd te melden bij het Turks consulaat. Het kabinet vindt het een ‘vreemd’ gegeven en vraagt opheldering.
Minister Koenders van Buitenlandse Zaken heeft de Nederlandse ambassade in Ankara om onderzoek gevraagd. Hij stelt dat Nederland geen ‘behoefte heeft aan een kliklijn’. Premier Rutte noemt het een ‘vreemd gegeven’ . Ook vice-premier Lodewijk Asscher reageert ontstemd.
"Of je de wet overtreedt is aan een rechter.Daar hebben anderen zich niet mee te bemoeien. Dat is een kern van de Nederlandse rechtsstaat. Het moet worden uitgezocht wat hier precies aan de hand is, maar het bevalt me niet. Laat ik het daar maar even op houden."
De Turkse ambassade zegt dat er een haatcampagne tegen Erdogan aan de gang is. Dit naar aanleiding van de Duitse satiricus Böhmerman die door de president is aangeklaagd  omdat hij hem een ‘geitenneuker’ noemde. Het Nederlands kabinet wil zo snel mogelijk de wet veranderen zodat het beledigen van een buitenlands staatshoofd niet meer strafbaar is.
Update 22:30 Het Turkse consulaat in Rotterdam spreekt nu van een misverstand. De brief die naar organisaties van Turkse-Nederlanders gestuurd is met de oproep zou ‘verkeerd geïnterpreteerd’ zijn. De medewerker die het bericht heeft opgesteld zou een fout gemaakt en de verkeerde woordkeuze gehanteerd hebben.
De oproep leek eerst een appèl en waarschuwing aan Turkse-Nederlanders om wat zij over Erdogan hoorden te melden. Nu zegt het consulaat dat de vraag niet voor burgers geldt maar enkel organisaties. En dat die simpelweg haatcampagnes of klachten die zij krijgen, moeten melden bij de ambassade. Het ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten dat hiermee de kous nog niet af is.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (96)

cockpol
cockpol22 apr. 2016 - 13:54

Een voorbeeld van het inschakelen van de vijfde collone van het Osmaanse kallifaat?

Halve Zoolstra
Halve Zoolstra22 apr. 2016 - 13:24

Het Polen-meldpunt was heerlijk te vervuilen met klachten over PVV-ers en andere onzin. Dat moet toch ook mogelijk zijn met een Turks meldpunt.

LodeHere
LodeHere22 apr. 2016 - 12:16

Mensen die dit vergelijken met b.v. een Polen meldpunt hebben niet goed nagedacht. Hoe zou u het vinden als u omdat u kritiek geeft geuit op een bloedige dictator in uw land van herkomst -of dat van uw ouders- op een lijst zou komen te staan van die dictator, en dan zou worden opgepakt bij bezoek aan dat land en in het gevang gezet, en vervolgens worden gemarteld?

2 Reacties
LodeHere
LodeHere22 apr. 2016 - 12:21

PS: Advocaten voor Advocaten: "Turkije EHRM veroordeelt Turkije voor marteling advocaat" http://www.advocatenvooradvocaten.nl/nl/8883/turkey-echr-convicts-turkey-of-torturing-lawyer/ De Groene Amsterdammer: "Syrische vluchtelingen vrezen Turkse martelingen"a https://www.groene.nl/artikel/syrische-vluchtelingen-vrezen-turkse-martelingen

Moeder Pietje
Moeder Pietje22 apr. 2016 - 19:05

Precies!

Dantes040
Dantes04022 apr. 2016 - 11:03

Ik vind er sowieso niks leuks meer aan, aan die cartoons. Gewoon niet grappig. Ik heb Hans Teeuwen redelijk hoog zitten, maar het begint nu wel zo'n enorm hatelijk gefrustreerd gedoe te worden en ik word er doodmoe van. En dan ga ik nu Asterix en de Romeinse Lusthof lezen.

5 Reacties
Neill Page
Neill Page22 apr. 2016 - 11:35

Vervelend voor je dat je er doodmoe van wordt. Misschien moet je anders naar Saudi Arabie of Noord Korea verhuizen daar hebben ze dit soort discussies niet.

truusbeek2
truusbeek222 apr. 2016 - 12:34

Neill In Turkije wordt die discussie ook al minder.

Dantes040
Dantes04022 apr. 2016 - 15:48

Nou Eindhoven bevalt me goed hoor. Ik trek slechts in twijfel wat de zin is van deze discussie zonder eind. Foute humor was er altijd, en dat mag van mij ook best. Het verschil met vroeger is alleen, dat dat toendertijd geen mainstream was en dat je nu internet hebt waarmee het eindeloos herhaald wordt. Een punt dat Ali B ook maakte. Dus kun je nu regelmatig politiebegeleiding krijgen. Maar het moet en het zal kunnen. Als je dezelfde redenering doortrekt, moet je dan - zoals ik in een andere discussie ook al aangaf - ook 10 man politie om je heen hebben, als je met je PSV shirt tussen de Ajaxfans gaat zitten ? Een maat van me is islamitisch, en ik ga echt niet Mohammed cartoons voor zijn neus wapperen. Ik ben voor de vrijheid van meningsuiting, maar ik constateer alleen dat iedereen elkaar ontzettend loopt te irriteren. En daar zie ik het nut niet van in.

Moeder Pietje
Moeder Pietje22 apr. 2016 - 19:07

In echte vriendschap is alles bespreekbaar. Ook de vraag hoe iemand erbij komt een massamoordenaar als profeet te zien en hem ook nog te eren.

Dantes040
Dantes04023 apr. 2016 - 15:47

Nee dat heeft niks te maken met iets kunnen bespreken, maar is het doelbewust uit zijn op het systematisch opzoeken van iemand pijnpunten en dan vervolgens met leugens de zaak op te fokken. Dat is niet hoe ik vriendschap zie.

johannn2
johannn222 apr. 2016 - 10:35

Mind control, Het wordt heel erg hoog tijd dat zijn eigen mind eens onder control wordt gesteld. .

johannn2
johannn222 apr. 2016 - 10:32

Erdogan begint steeds totalitairder en tirannieker te worden. .

Ulltrafox
Ulltrafox22 apr. 2016 - 9:40

Reden te meer om Turkije te mijden als vakantieland. Voor je het weet wordt je in de kraag gevat door de Turkse politie. Het is ook een bewijs hoe Turkse Nederlanders staan in hun Nederlandse burgerschap. Voor Ankara is het eenmaal een Turk blijft een Turk al gaat het om de zoveelste generatie die in Nederland of vreemde bodem is geboren. Kijk, dit soort politiek dat doet de integratie en het migratiedebat geen goed. De reactie van het consulaat is natuurlijk zeer laf. Maar war wil je als we weten dat we het met name op,dat gebied in Rutte een zeer laffe premier hebben die het amper aandurft om Erdogan recht in de ogen te kijken. Merkel heeft daar ook een handje van.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen22 apr. 2016 - 8:52

Opvallend dat een reeks reaguurders boos zij op deze "kliklijn", terwijl Nederland 2 politieke partijen heeft die grossieren in kliklijnen: SP & PVV. Dat wordt door dezelfde reaguurders wel verdedigd. Die dubbele moraal is eigenlijk wel opmerkelijk. Ik vind kliklijnen überhaupt helemaal niks. Maar ja, zeer links en extreem rechts smullen normaal gezien van dit soort meldpunten. Het is daarom dan ook wel heel bijzonder (understatement) dat de SP zo tekeer gaat tegen dit meldpunt.

11 Reacties
Ulltrafox
Ulltrafox22 apr. 2016 - 9:42

De Nederlandse staat heeft ook kliklijnen meneer.....de sociale dienst, de AIVD en de politie zelf.

peterh2
peterh222 apr. 2016 - 10:24

Voor de verandering ben ik het met je eens: Een meldpunt is niet verboden, het is inderdaad niet zo heel anders dan een Polen-meldpunt of een klokkenluiderslijn. Zolang het binnen Nederland geen gevolgen heeft doen ze lekker waar ze zin in hebben, en mogen wij hier ook gewoon zeggen dat Erdogan een sluwe dictator is die de EU bij de ballen heeft...

Neill Page
Neill Page22 apr. 2016 - 10:28

Opvallend dat jij weet dat degene die tegen deze kliklijn zijn wel voor andere kliklijnen zijn. Kan je dat ook bewijzen of moeten we dat maar van jouw onderbuik aannemen?

janwijn
janwijn22 apr. 2016 - 10:41

Aan een kliklijn hoeft niets mis te zijn: wanneer er grote misstanden te melden zijn dan moet dat anoniem kunnen zoals bv een wietplantage bij je (criminele) buren of de klokkenluiders die misstanden melden. Ik vind het heel laag dat u meldpunten zoals die van de SP vergelijkt met die van de fascist Erdogan die hier controle blijft uitoefenen op zijn voormalige onderdanen, maar dat zegt meer over u: een tactiek die blijkbaar niet alleen bij de PvdA ook door een Groen-Linkser gebezigd wordt. In de jaren tachtig hadden we de Turkse Grijze Wolven die hier de gastarbeiders intimideerde en controleerde. De toenmalige regeringen van PvdA -CDA-VVD ondernamen niets regen deze buitenlandse organisaties met bv in Eindhoven nog een kantoor van Marokkaanse Amicales. Linkse organisaties van Nederlandse; Turkse en Marokkaanse arbeiders verenigingen hebben in die tijd veel bijeenkomsten van de Grijze Wolven en de Amicales verhinderd door zaaleigenaren te waarschuwen wat ze in huis haalden of door de ingang te blokkeren. De betreffende buitenlandse fascistische organisaties zijn nog steeds in het geheim in Nederland actief zonder dat er door de regering ingegrepen wordt.

Okke2
Okke222 apr. 2016 - 10:50

los van het feit dat alle kliklijnen vies zijn, wat is er dubbel aan de gedachte 'eigen kliklijn eerst' ? Is buitenlandse inmenginging door het oprichten van kliklijnen door ambassades echt zo vergelijkbaar met binnenlandse aangelegendheden ?

ATM2
ATM222 apr. 2016 - 10:57

Het gaat niet om de kliklijn. Het gaat om de Turkse 'infiltratie' pogingen om de vrijheid van meningsuiting in Nederland aan banden te leggen. Dat kan een legitiem doel zijn, maar daar gaan de Turken dan niet over.

Savanne Rotsmoel
Savanne Rotsmoel22 apr. 2016 - 11:15

U vergeet de vuurwerk-kliklijn van Groen Links.

LodeHere
LodeHere22 apr. 2016 - 11:53

@Pendelaar Wiet mag gewoon legaal verkocht worden in talloze coffee shops. Het is nagenoeg onschadelijk in vergelijking met tabak, laat staan alcohol. Maar omdat de Nederlandse regering op verzoek van anti-wiet reactionairen in de omgevende landen het telen er van verbood, zou u uw buurman wiet teler die niemand kwaad doet verraden? Dus u zou aan de kant staan van die repressieve buitenlandse overheden? Ik denk dat u diep in u hart zoiets helemaal niet wilt doen. U heeft er alleen niet goed bij stil gestaan.

Moeder Pietje
Moeder Pietje22 apr. 2016 - 12:15

Turken die op het verkeerde Erdoganlijstje komen hebben voor veel meer te vrezen dan een berisping. Hun leven zou wel eens gevaar kunnen lopen. Beweer je nu dat de PVV de bedoeling had Polen in levensgevaar te brengen door een administratie bij te houden over hun evt overlastgedrag?

janwijn
janwijn22 apr. 2016 - 14:31

Zit de heer Lodewege hier het wietkweken goed te praten. Ik heb en mijn buren hebben er schade door onder vonden door dat de hele souterrain bij ons blank kwam te staan door zo'n wietkweker die heel zijn woning vol met plantjes had staan, enige tijd later gaat verderop in de straat een woning in vlammen op door een wietplantage waarbij beide buren ook hun huis moesten verlaten vanwege brandschade. Zo gebeurd dat bijna dagelijks in Brabant. Wietkwekers zijn regelrechte criminelen en u houd dat als gebruiker in stand. Ik neem aan dat u zo'n gebruiker omdat u die boeven te vuur en te zwaard verdedigd.

Cees Groninger
Cees Groninger23 apr. 2016 - 9:18

Wat een kul; er is niets tegen een meldpunt Nederlanders in Turkije. Zou het van harte toejuichen, maar ik denk dat de toeristenindustrie - zeker nu alle Russen wegblijven en de kans op aanslagen aanwezig is - daar niet zo happig op is. Net als bij GL speelt geld ook een belangrijke rol in het leven van Turken en van Turkije.

Meta Foor
Meta Foor22 apr. 2016 - 8:49

Turkye is alvast zijn piquette paaltjes aan het slaan voor als dalijk de visumsluizen opengaan en ze bij de EU komen. De eerste door EU gesubsidieerde wegen, bruggen, gebouwen, geluidschermen, kanalen zijn al geidentificeerd. Met de kliklijn kunnen nu ook de onderaannnemers aan- of afgewezen worden. Rutte zal een lange vacantie nemen als we van het voorzitterschap af zijn en het stokje overgeven aan .... Slowakije ..... Het hele circus verplaatst zich dan weer zoals de brussel-straatsburg verhuizingen

Halve Zoolstra
Halve Zoolstra22 apr. 2016 - 8:08

Interessante reactie. Een misverstand... Tja, wat valt er mis te verstaan aan deze oproep en vooral, wat was dan wel de bedoeling?

1 Reactie
Zandb
Zandb23 apr. 2016 - 6:40

Er staat ook in het bericht wat dan wel de bedoeling was.

LodeHere
LodeHere22 apr. 2016 - 7:26

In ons land zullen de Turkse Nederlanders er wel geen hinder van hebben. Maar als ze op een Turkse lijst komen te staan zullen ze als ze naar Turkije gaan er daar wel voor vastgezet kunnen worden. Zoals iedereen daar al overkomt die kritiek heeft op Erdogan. Die mensen heeft hij zelfs openlijk op de Turkse TV letterlijk "terroristen" genoemd.

rbakels
rbakels22 apr. 2016 - 7:00

De ministers hebben ongelijk. Iedereen mag een "kliklijn" beginnen voor de een of andere (vermeende) misstand. Of de meldingen tot strafvervolging leiden is iets anders. Je kunt ook uitingen die juridisch wel door de beugel kunnen afkeuren. De echte vraag is waarom Erdogan zo tot mikpunt is geworden. Als hij de persvrijheid schaadt dan helpt het niet om hem voor "geitenneuker" uit te maken, en ook niet om het vast te leggen dat veel mensen kritiek op Erdogan geven in de vorm van een belediging. Ik geloof dat heel veel Turken achter Erdogan staan, dus dan is hij in zekere zin gelegitimeerd. Het is iets anders als hij de democratie niet serieus neemt en dictator zou spelen zonder steun uit het volk. Laten we ons op de hoofdzaken richten.

7 Reacties
Donostia2
Donostia222 apr. 2016 - 8:27

Verbijsterend. Een ruime 30% van de Neder Turken moet niets hebben van Erdohan. Hebben niet op hem gestemd, en kunnen hier vrijuit hun mening over hem uiten. De brief van het consultaat roept op tot verklikken van deze Neder Turken. Het gaat helemaal niet over strafvervolging in Nederland, het gaat over ingrijpen in het leven van in Nederland wonende Turken door de Turkse overheid. We weten dat de Turkse geheime dienst en hun SS groep Grijze Wolven actief zijn in Nederland. Onbegrijpelijk dat U dat bagateliseert.

Neill Page
Neill Page22 apr. 2016 - 8:33

Erdogan heeft helemaal geen respect voor democratie... "Democratie is slechts de trein die wij nemen totdat wij op onze bestemming zijn aangekomen. Minaretten zijn onze bajonetten, koepels onze helmen, moskeeën onze kazernes en gelovigen onze soldaten." Deze man is een dictator en daarom moet hij beledigd kunnen worden en daarom wordt hij nu ook beledigd. Als u niet snapt waarom dat belangrijk is moet u maar een tijdje in een land gaan wonen waar dat niet kan.

Common Sense
Common Sense22 apr. 2016 - 8:35

Pleidooi van een doorgewinterde wegkijker.

Piet de Geus
Piet de Geus22 apr. 2016 - 9:28

'Iedereen mag een “kliklijn” beginnen voor de een of andere (vermeende) misstand.' Ik moet meteen denken aan de Polenmeldpunten van de SP en de PVV.

Zandb
Zandb22 apr. 2016 - 11:22

Frits, je zal dan een "wegkijker" zijn maar je hebt gewoon gelijk. Helaas zijn er erg veel mensen die niet zo veel met "de werkelijkheid" op hebben. Natuurlijk is duidelijk dat Erdogan nu niet bepaald een heerser is die democratie hoog in het vaandel heeft staan, om het maar eens diplomatiek te zeggen. Maar laten we blij zijn, dat de man zich van deze zijde laat zien en laten we de Turken dermate hoogachten dat we hen Erdogan niet aanrekenen en dat we samen met hen, hem zo effectief mogelijk bestrijden. Schelden en beledigen lijkt mij niet effectief. Scherpzinnige satire of gewoon "humor om te lachen" wel.

LodeHere
LodeHere22 apr. 2016 - 12:05

Interessant dat juist mensen die keer op keer hun sympathie voor de Islam hebben uitgesproken ook vinden dat een dictator die dezelfde sympathie heeft het recht heeft iedereen die kritiek op hem heeft te vervolgen en hem verdedigen daarin. Maar belangrijker is dat die man intussen de Koerden die tegen hem in opstand komen uitroeit met militair geweld op grote schaal. Hele dorpen met Koerden worden tot ruïnes gebombardeerd. Talloze burgerslachtoffers. Onze media tonen dat politiek correct niet, maar de alternatieve media tonen daar schokkende video beelden van.

Zandb
Zandb22 apr. 2016 - 13:19

LodeHere; misschien als u een begon met lezen wat mensen werkelijk schrijven, dan past uw oordeel zich daar vanzelf wel aan aan.

Sardar2
Sardar222 apr. 2016 - 6:46

Men moet niet scheef kijken als iemand van buiten zou mensen roepen om verdachte zaken te rapporteren. Erdogan doet het niet in Duitsland maar in Nederland. Dus het is degelijk meer Nederlands dan van elders. Oh ja Wilders had al een paar lijnen geopend voor buitenlanders. Men leert snel om te integreren! En om te klikken hoeft men niet afwachten tot er een oproep komt. Wie Erdoganist is doet het al lang vrijwillig!

2 Reacties
Common Sense
Common Sense22 apr. 2016 - 8:36

Haha, Wilders erbij halen. Het blijft lachen met jou.

Sardar2
Sardar222 apr. 2016 - 12:19

@ Common Sense, 22 april 2016 at 10:36 Zonder Wilders is het niet mogelijk Erdogan te begrijpen en andersom. Wijsvinger tegen lange armen! Het is inderdaad lachen!

Freeman2
Freeman222 apr. 2016 - 6:42

"..kabinet eist verklaring" Indien het kabinet reeds Wilders op zijn Polenmeldpunt.nl had aangesproken en een verklaring opgeëist hadden ze een poot om op te staan. Rutte & Cie hebben het toen bewust niet gedaan, ons-kent-ons natuurlijk. Nu dat er geen juridische bezwaar is voor de huidige situatie lijkt het op een zeer selectieve reactie van het kabinet in het moment dat je met een koekje uit eigen deeg wordt geconfronteerd. Te laat.

voxpopuli2
voxpopuli222 apr. 2016 - 6:03

In Nederland wonen ongeveer 400.000 Turken , dat zijn er wel veel, maar ik ga er vanuit dat die niet allemaal klikken en er zit natuurlijk ook nog een fors aandeel Koerden tussen. Al met al toch wel zorgelijk voor diegenen die de illusie hebben dat in Nederland alles gezegd mag worden. En wat zijn de consequenties voor de mensen die kritiek of laster hebben vermeld op social media voor die verplicht hun paspoort moeten verlengen of een tweede huis hebben of belangen in Turkije. Geheime diensten zijn actiever dan men denkt, Afghanistan, Pakistan Iran Irak China alleen hebben hier agenten ..

Cees Groninger
Cees Groninger22 apr. 2016 - 5:07

70 % van de Turkse Nederlanders stemde op deze (reli-)fascist; in Dld idem dito. Dit is een leuke 5e colonne. Immers Erdogan roept de Turken op om vooral niet te integreren. Dat wordt leuk straks met die vloedgolf van Turken als ze visumvrij Europa binnen mogen komen. Door de eurofiele ontkenners wordt zo de basis voor een breed Europees autochtoon fascisme gelegd als tegenhanger. Hartelijk dank daarvoor.

6tekens
6tekens22 apr. 2016 - 2:50

erdogan is een gekke dictator zoals saddam husein , assad enz. De onwijzen komen uit het oosten.

Nick the Stripper
Nick the Stripper22 apr. 2016 - 0:30

OlavM 22 april 2016 at 00:23 [Alsof iedere Turk hier het eens zou zijn met Erdogan] Nee, 64% slechts... http://nos.nl/artikel/2040192-erdogan-nergens-zo-populair-als-in-nederland.html

Donostia2
Donostia221 apr. 2016 - 21:51

Beangstigend. Wie waren er ook alweer blij dat Angela Merkel de democratische rechtstaat verdedigde? Nog erger, gewone, leuke Neder Turken worden nu onderwerp van Nazi/Stasi praktijken. "Geef je buurman aan, wanneer hij iets naars zegt over Turkije, de president of de Islam. Of simpelweg te Nederlands wordt". Wat Merkel niet deed verwacht ik wel van Mark Rutte. een streep in het zand. Niet verschuilen achter de vluchtelingendeal met Turkije. Simpel: "Handen af van onze Turken". Voor het eerst van mijn leven een echte Godwin: zo begon het in Nazi Duitsland, precies eender. Degene die dit nu weer goed praten, bagateliseren of zeggen weg met ons reken ik ter kwader trouw.

4 Reacties
Zandb
Zandb22 apr. 2016 - 7:24

Donostia: Beangstigend, de wijze waarop u reageert: Vraagtekens stellen bij wie blij zijn dat de democratische rechtsstaat verdedigd wordt! Degene namelijk, die de democratische rechtsstaat niet waard vindt te verdedigen, dat is de vijand.

peterh2
peterh222 apr. 2016 - 7:42

Volgens mij is er voor de Turkse overheid geen grond om Turken in een ander land juridisch aan te pakken, laten we dat vooral zo houden en beschermen. Erdogan heeft geen knokploegen die in Rotterdam mensen gaan mishandelen omdat ze iets verkeerds zeggen gelukkig. De vraag is vooral of de Turkse overheid onderzoek mag doen naar onderdanen die buiten Turkije dingen doen die in Turkije verboden zijn, op zich lijkt me dat toegestaan. Dat 'misdragingen' in Nederland consequenties kunnen hebben als men weer voet op Turkse bodem zet lijkt me een zaak van Turkije zelf, net als dat wij hier bepalen wat wij wel en niet vervolgen. Heel ongelukkige vergelijking in deze context: als een Nederlandse pedo naar een land gaat waar kinderprostitutie oogluikend wordt toegestaan kan deze persoon bij terugkeer hier ook vervolgd worden, ook al vindt het land waar de daden gepleegd zijn dat het geen vervolging waard is. Dan vinden wij het (terecht) vanzelfsprekend dat deze viezerik hier alsnog de bak in gaat, dan vinden we het logisch dat andere Nederlanders in dat land helpen het juridisch kloppend bewijs rond te krijgen. Wat is het verschil in deze vanuit Erdogan gezien (hoe verwerpelijk zijn handelen ook is)?

Donostia2
Donostia222 apr. 2016 - 8:59

Alles van waarde is weerloos. Ik acht de waarde van onze rechtstaat zeer hoog. Deze rechtstaat heeft echter geen antwoord op buitenlandse inmenging, laat staan buitenlandse bedreiging van burgers in Duitsland noch Nederland. Daarom vind ik dat de rechtstaat desnoods met geweld beschermd moet worden. Islamitisch fascisme erkent namelijk geen universele rechten van de mens, erkent geen wereldse rechtspraak. En dus dienden Merkel en Rutte niet hun inwoners voor de Grijze Wolven te gooien. De rechtstaat moet met alle middelen verdedigt te worden, en zeker niet door buitenlandse mensenrechtenschenners gebruikt te worden tegen onze eigen burgers. Degenen die dat niet zien zijn hopeloos naief of ter kwader trouw.

Zandb
Zandb22 apr. 2016 - 11:15

Een rechtsstaat die geen recht erkent, dat is geen rechtsstaat. Of het doel nu is om een islam te weren of om Marokkanen te weren of Turken of PVV-ers. En dus ook als het doel is om de rechtsstaat te beschermen. Dat is een gegeven. Waar uw theorie toe leidt? Afschaffen van de vrijheid van meningsuiting. Mensen die het niet met u eens zijn hopeloos naïef of te kwader trouw. Vooral dat "te kwader trouw" is indringend want zulke mensen dien je, om de rechtsstaat te beschermen natuurlijk, hun recht te ontnemen. Laat mij dan maar vaststellen: Zo lang u of een PVV ongehinderd van de democratie gebruik kan maken om uw ideeën kenbaar te maken, zo lang kan iedereen dat.

Meta Foor
Meta Foor21 apr. 2016 - 21:44

de kliklijn is regelrecht afgekeken van de polenwebsite van wilders. volgens mij spelen die twee volksmenners onder een huutje

1 Reactie
hugo bergveen
hugo bergveen22 apr. 2016 - 5:14

Hopelijk loopt het met deze kliklijn net zo af als met het Polenmeldpunt: nooit meer wat van gehoord.

peterh2
peterh221 apr. 2016 - 21:43

Wat een 'correcte' ophef weer, waarom mag de Turkse regering geen kliklijn openen? Volgens mij is er geen enkele wet die dit verbiedt en 'ze doen maar' zou ik zeggen. Tijd om kleur te bekennen voor de Turken in Nederland: als deze kliklijn geen reacties oplevert dan voelen de meeste Turken zich blijkbaar meer Nederlander dan Turk, loopt het storm dan is ook duidelijk dat er inderdaad een grote AKP factor in Nederland actief is (en kunnen we daar maatregelen op nemen). Al met al heeft het duidelijkheid en inzicht...

1 Reactie
OlavM
OlavM21 apr. 2016 - 22:51

@ peterh: Het gaat er niet om of het juridisch al of niet is toegestaan in Nederland een "kliklijn" te organiseren. Wat wel van belang is, dat zoiets een enorme druk legt op en intimidatie betekent van Turkse Nederlanders, die mogelijk ook ernstig bedreigd gaan worden door aanhangers van Erdogan. Dat is uiterst ongewenst natuurlijk, net als de fascistische spionage- en intimidatieorganisatie Grijze Wolven .

Freeman2
Freeman221 apr. 2016 - 21:16

Eerst was het Polenmeldpunt.nl en in navolging ervan komt nu de Haatmeldpunt.nl?

Haastig
Haastig21 apr. 2016 - 21:14

Gelukkig is Turkije kandidaat lid van de EU zodat wij Turkije flink op weg kunnen helpen naar een samenleving waar journalisten niet opeens verdwijnen. Ofzeau.

msj_meijerink
msj_meijerink21 apr. 2016 - 20:57

Mag ik nu wel of niet straffeloos zeggen dat ik het doorlopende gereutel en geleuter van Erdogan, die aspirant potentaat van de Bosporus, gelul van een dronken aardbei vind? En deze Pipo de Clown wil verdere aansluiting bij Europa? Lamenielagguh!

1 Reactie
voxpopuli2
voxpopuli222 apr. 2016 - 6:04

U mag dat zeggen .. U mag alles zeggen , alleen binnen de grenzen van een u onbekende wet.

Nick Ros
Nick Ros21 apr. 2016 - 20:56

Leve deze kliklijn. Als de EU-ers wegblijven uit Turkije, dan kost Turkije dat ook weer 30.000.000 toeristen. De Russen boycotten al. De Turkse economie zakt daarmede door het ijs. Hotel- en Horeca gaan grommen. Turkije krijgt ineens voldoende opvang voor vluchtelingen en de kraakbeweging. Erdogan houdt het zonder toeristen niet lang vol. Buitenlandse valuta is voor Erdogan en Turkije van levensbelang volgens het IMF.

MVtikt
MVtikt21 apr. 2016 - 20:20

erdogan is een belediging voor West Europa. Wie mag ik bellen om daarvan aangifte te doen? Zijn er al voorgedrukte aangifteformulieren? Of wacht.... dat werkt maar één kant op...

2 Reacties
Zandb
Zandb22 apr. 2016 - 7:26

Dat heeft niets met "een kant opwerken" te maken. Je kan gewoon alleen maar aangifte doen van strafbare feiten! en dit is gen "strafbaar feit". Dus...

MVtikt
MVtikt22 apr. 2016 - 9:35

Geen strafbaar feit in NL. Hoewel: wat is "belediging van een bevriend staatshoofd"? Een gevaarlijke oude wet, zeker als dat "bevriende staatshoofd" extreem lange tenen heeft (en een kort lontje). Daarbij lijken rechters in NL compleet de weg kwijt te zijn. Tel daarbij de mogelijke politieke druk op "omdat de EU Turkije nodig heeft" in de vluchtelingencrisis en zie een gevaarlijke situatie ontstaan. Daarbij: misschien NOG geen strafbaar feit in NL. En hoe zit het als iemand stiekem verklikt is EN onwetend naar Turkije gaat?

Moeder Pietje
Moeder Pietje21 apr. 2016 - 20:05

Jammer dat je hier geen cartoons kan plaatsen. Collectief die machtswellusteling en zijn geneukte geit(Merkel)de middelvinger geven zou ik zeggen.

8 Reacties
Zandb
Zandb22 apr. 2016 - 7:33

Ja, laten we vooral beledigen; gewoon, omdat het kàn? Nogal kinderachtig. Terwijl u werkelijk geen enkel argument aanvoert. (Kunt u ook maar één argument aanvoeren, behalve dan dat u vindt dat Erdogan en Merkel iets anders hadden moeten vinmden en doen?)

Haastig
Haastig22 apr. 2016 - 8:37

Zandb 22 april 2016 at 09:33 "Ja, laten we vooral beledigen; gewoon, omdat het kàn?" Nee, omdat het nuttig is. Beledigingen zijn relatief. Naarmate de kritiek, grappen en beledigingen in het buitenland heftiger zijn valt de kritiek in eigen land mee en dus veiliger voor journalisten in Turkije hun vak uit te oefenen. Helpt voor de risoco-spreiding en houdt leiders met de voeten op de grond.

MVtikt
MVtikt22 apr. 2016 - 9:28

Nee, omdat het MOET. erdogan (bewust zonder hoofdletter) wordt niet boos omdat hij beledigd is, hij wordt beledigd omdat het een antiwesterse machtswellusteling is die op alle mogelijke manieren zijn landen (Turkije en de omliggende landen EN West Europa) vergiftigt en een (enkel voor gutmenschen onzichtbare) islamistische agenda heeft. Voor dergelijk geboefte is een belediging eigenlijk nog teveel aandacht en respect.

Moeder Pietje
Moeder Pietje22 apr. 2016 - 12:32

@ Zandb (Kunt u ook maar één argument aanvoeren, behalve dan dat u vindt dat Erdogan en Merkel iets anders hadden moeten vinmden en doen" Jij zit hier zo vaak en zo intensief dat je onderhand best weet wat mensen tegen Erdogan kunnen hebben. Het gaat mij niet om het beledigen an sich(Ik vind trouwens dat iemand die zo hoog staat, zich zo geweldig vindt een ego heeft wat eigenlijk niet beledigd zou moeten kunnen worden. Maar meneer heeft voortdurend bevestiging nodig en nu krijgen we dit gedrag van hem ), ik heb al eerder gezegd dat er in verfijnde vorm heel veel mogelijk moet zijn om hem pijnlijk te raken. Maar ik ben ook maar een mens. Maar ik weiger ook te accepteren en respecteren dat er zoiets bestaat als een turkse machtswellusteling met Hitler aspiraties. Zijn droom is het Ottomaanse rijk opnieuw leven in te blazen met hem als sultan gekoppeld aan het feit dat onder Islam ooit in bezit genomen gebied weer heroverd dient te worden . Net als Hitler "zijn Turken" op te eisen in den vreemde tijdens uitbreiding van zijn gebied ligt in het verschiet. Kinderachtig? Dont get me started.

Zandb
Zandb22 apr. 2016 - 13:43

Men leest weer goed wat ik schrijf, begrijp ik. Moeder Piet: Ik weet wat mensen op Erdogan (en laten we niet vergeten Merkel, want die beledigt u als de geit die Erdogan neukt, nota bene ook!) tegen hebben. Maar als "iets tegen hebben op een ander" een reden is om te beledigen, dan zijn we snel klaar. U vindt dat Erdogan en Merkel zich anders hadden moeten gedragen en dat is voor u reden om te beledigen. Dus verschaft u de hele wereld reden om wie dan ook maar te beledigen. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat u het leuk vindt, laat staan dat het een positief effect heeft, als u grof beledigd wordt. Haastig: Wat is er nuttig aan niets anders dan "beledigen"? Ik zie de meerwaarde niet. (Scherpe) kritiek, veelzeggende cartoons, doordachte satire, spiegelen, alles is geoorloofd. En als mensen vinden, direct beledigen ook. Maar ..... wie wil er nu zelf graag beledigd worden als iemand het niet met hem eens is? Ik snap wat u bedoelt met "beledigen is relatief" maar dat is wel een kwestie van nuance. Van alles en nog wat kan als beledigend ervaren worden. Daar heb ik het dus niet over. Ik heb het over doelbewust beledigen bv in de vorm van toedienen van kwalificaties als "geitenneuker" alleen maar om duidelijk te maken dat men iemand een schurk vindt. Ik zie het nu er niet van. U nog wel?

Moeder Pietje
Moeder Pietje22 apr. 2016 - 19:13

Ahhhhhhhhhh, Merkel moet ook ontzien worden. Als er iemand verdient om met een geneukte geit vergeleken te worden is zij het wel. Ik en vele andere Europeanen ervaren haar gekruip en inschikkelijkheid naar Erdogan toe als vernederend. In onze naam laat zij zich vernederen omdat zij zo nodig moest blunderen iz die vluchtelingenkwestie. Van alles moeten we ons nu laten welgevallen want anders gaat Erdootje weer dwars liggen. Hij is notabene 1 van de veroorzakers van dit probleem door zijn steun aan IS!

Zandb
Zandb23 apr. 2016 - 6:44

Moeder Piet; u legt nu toch uit, waarom u vindt wat er mis is met Merkel. Dat vind ik veel duidelijker, verteerbaarder en dus effectiever.

Haastig
Haastig23 apr. 2016 - 8:48

Zandb 22 april 2016 at 15:43 Ja Zandb ik vind het nog steeds nuttig. Uit nieuwsgierigheid, wat vind jij de meerwaarde van jouw enthousiast gebezigde "onnozel"? Welk doel dient dat?

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events21 apr. 2016 - 19:37

Maar is het nou allemaal zo gek? Failliet links betoogt overal ''invoelend'' dat men zich beledigd mag voelen, dus ook Erdogan, maar ja, iemand die zich beledigd voelt wil ook genoegdoening en straf voor de belediger, logisch toch? En ook logisch dat Erdogan nu zijn hier aanwezige vijfde colonne mobiliseert om door te geven wie hem allemaal beledigen, zodat er 'passende' maatregelen getroffen kunnen worden. Welke maatregelen dat zijn moeten we maar even afwachten; misschien gaat hij hier ook Rutte verzoeken het OM te instrueren de beledigers te laten vervolgen, of misschien vraagt hij om uitlevering, of misschien stuurt hij straks wat ''hitmen'' deze kans op, zodra die zonder visa probleemloos hier naar binnen kunnen. En wij moeten ons gedwee schikken, anders stuurt hij nieuwe vloten dobberbootjes deze kant op, en gaat de 'verrijking' weer gewoon in hoog tempo verder.

5 Reacties
Nick Ros
Nick Ros21 apr. 2016 - 21:00

Voor de Turkse kust, kun je van de dobberbootjes, terugzwembootjes maken.

OlavM
OlavM21 apr. 2016 - 22:42

@ Events, dear boy, events: Rutte kan het OM niet instrueren. Hooguit kan de minister van veiligheid en justitie een "aanwijzing" geven aan het OM, maar dit houdt altijd een eigen verantwoordelijkheid. Uitlevering is geheel uitgesloten.

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events22 apr. 2016 - 6:31

''Rutte kan het OM niet instrueren........Uitlevering is geheel uitgesloten.'' Ik geloof niet dat je mijn punt vat.

Zandb
Zandb22 apr. 2016 - 7:44

Wij hoeven ons helemaal niet gedwee te schikken. En "failliet links" betoogt dat men zich inderdaad "beledigd" mag voelen. Dat zou ieder weldenkend mens ook moeten doen. Maar dat er automatisch straf moet komen voor diegene die beledigt, dat is natuurlijk onzin: Als die mogelijkheid er is - en die is er - dan is het aan degene die zich beledigd voelt, of hij daar gebruik van maakt. Daarvoor is het niet van belang, dat de een zich kan voorstellen of dat een ander het vreselijk vindt, dat de beledigde wil dat een ander gestraft wordt. Uiteindelijk, meneer Events, spreekt de rechter recht. Dat iemand zich zo paranoïde toont, dat hij "geïnformeerd" wil worden door zijn landgenoten is veelbetekenend. Ik hoop dat m.n. de Turken dit vege teken zullen herkennen.

OlavM
OlavM22 apr. 2016 - 19:21

@ Events, dear boy, events: Dan zal ik jouzelf even citeren: ".....misschien gaat hij hier ook Rutte verzoeken het OM te instrueren de beledigers te laten vervolgen, of misschien vraagt hij om uitlevering, of misschien stuurt hij straks wat ”hitmen” deze kans op...." Uit niets blijkt dat je het niet letterlijk bedoelt. Als het ironisch bedoeld is, is het mislukt, omdat aan Duitsland wel degelijk verzocht is te vervolgen, en "hitmen" een reële mogelijkheid vormen.

OlavM
OlavM21 apr. 2016 - 19:36

Böhmermann is natuurlijk niet door de Turkse premier, maar het staatshoofd, zijnde Erdogan, aangeklaagd. Het kabinet mag dus inderdaad wel haast gaan maken met het schrappen van de strafbepalingen over het beledigen van een buitenlands staatshoofd of regeringsfunctionaris! Je kan zeggen van Erdogan wat je wil, maar hij weet wel peper in de kont van het kabinet te stoppen! :)

3 Reacties
Haastig
Haastig21 apr. 2016 - 21:11

Volgens mij klaagt Erdo helemaal niemand aan, maar de Duitse staat op last van Erdo.

OlavM
OlavM21 apr. 2016 - 22:34

@ Haastig: Erdogan doet het ook als persoon.

OlavM
OlavM21 apr. 2016 - 22:38

@ Haastig: Aanvulling: Het is nog niet zeker wat het Duitse Openbaar Ministerie gaat doen, en al helemaal niet wat de rechter zal beslissen. Angela Merkel heeft alleen nog toestemming gegeven voor strafvervolging. Daarnaast wordt Erdogans klacht als persoon ook behandeld. Uitslag uiteraard onzeker.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen21 apr. 2016 - 19:11

Helemaal niks mis mee. Laten we zelf ook beledigingen registreren. En twee grenzen afspreken, boven de 10.000 willen we zolang hij er zit niets met Turkije te maken hebben, en boven de 100.000 zetten we hem af.

voxpopuli2
voxpopuli221 apr. 2016 - 18:54

Ik hoorde het op de Radio net, een heleboel Turken maken zich nu zorgen of zij nog wel Turkije in mogen vanwege kritische uitlatingen eerder. Kortom uit de mouw van de lange arm uit turkije komt een nare verrassing..

1 Reactie
Dantes040
Dantes04022 apr. 2016 - 17:50

Ja natuurlijk. Denk je dat er niet genoeg Turkse mensen hier wonen, die blij zijn met de vrijheid hier ? Turkse mensen hier die met lede ogen aanzien hoe het achteruit holt met de mensenrechten daar ? Dat de seculiere staat daar praktisch wordt afgeschaft ? 20 jaar geleden was Turkije een stuk relaxter.

Aldus Mei
Aldus Mei21 apr. 2016 - 18:53

De Turkse President Erdogan is een dictator.(De premier is hij niet, dat is zijn Vazal Ahmet Davutoğlu). Hij zal alles doen om aan de macht de blijven en critici monddood te maken. Europa dient de banden met Turkije te verbreken. Het associatieverdrag moet worden opgezegd, want hier willen wij niet mee geassocieerd worden. Tevens dient Turkije uit de NAVO gekieperd te worden, zodat we geen tirannen steunen. Daar is de NAVO niet voor. Goed nieuws dus voor de costa's (tip introduceer het all you can eat concept).

2 Reacties
OlavM
OlavM21 apr. 2016 - 22:33

Aldus Mei: [Tevens dient Turkije uit de NAVO gekieperd te worden, zodat we geen tirannen steunen. Daar is de NAVO niet voor.] Nou, dan ken je de NAVO niet goed. De NAVO (opgericht in 1949) heeft de fascistische dictators (Salazar, Portugal, 1932-1968), Papadopoulos (Griekenland, 1967-1974) en Franco (Spanje, toen geen NAVO-lidstaat, 1939-1975) gesteund. En ook b.v. meegedaan aan de Portugese koloniale oorlogen tegen bevrijdingsbewegingen in Afrika.

Aldus Mei
Aldus Mei23 apr. 2016 - 17:22

Dat heeft weinig met de huidige situatie te maken.

slopsma
slopsma21 apr. 2016 - 18:52

Verbaasd mij allemaal niks. Wat mij wel verbaasd is de (geveinsde) verontwaardiging van de politiek. Weten ze nou echt niet waar de loyaliteit van de meeste nederturken ligt? Het zijn in eerste plaats Turken, dat willen ze zelf zo, en als het zo uitkomt zijn ze ook nog Nederlander. En Erdogan voelt zich onaantastbaar, en wil z,n macht laten zien. Daar past maar 1 antwoord op, en dat is ook je tanden laten zien. Al het andere ziet hij als zwakheid!

7 Reacties
Donostia2
Donostia221 apr. 2016 - 21:59

@ slopsma Dat geldt misschien voor 70% van de Nederlandse Turken. De andere 30% verdienen onze zorg, aandacht en volledige bescherming en beveiliging.. No way dat Sinan Can of Sadet Karabulut van linkse principereiters of rechtsextremen een mes in hun rug krijgen.

OlavM
OlavM21 apr. 2016 - 22:23

@ slopsma: Wat een belachelijke stereotypering en stigmatisering van Turken, waarvan niets klopt. Je lijkt Johan Derksen wel! Alsof iedere Turk hier het eens zou zijn met Erdogan.....

RonVa
RonVa21 apr. 2016 - 23:17

Olav, 64% heeft op hem gestemd afgelopen verkiezingen. Inderdaad zijn er ook die het niet met hem eens zijn. Maar de meeste zijn dat wel, zoals slopsma stelt.

CJJelle
CJJelle22 apr. 2016 - 8:15

Donostia, "De andere 30% verdienen onze zorg, aandacht en volledige bescherming en beveiliging.." Hou toch op zeg. Ze verdienen een dezelfde kansen als iedereen en voor de rest moeten we het allemaal gewoon zelf doen en oplossen. Dat gepamper gaat niet echt zorgen voor een betere integratie of breder draagvlak.

slopsma
slopsma22 apr. 2016 - 15:44

OlavM 22 april 2016 at 00:23 Wat een belachelijke stereotypering en stigmatisering van Turken, waarvan niets klopt. Klopt natuurlijk wel. Ik kom heel veel turken tegen, en ik vraag het ze vaak. Ze zijn eerst Turk, zeggen ze bijna zonder uitzondering, en Erdogan is hun president. Vraag het ze maar! Natuurlijk zijn er ook turkse oppositie groeperingen, maar ook die zijn bijna allemaal zo nationalistisch als de zwarte nacht. Turken zijn een heel eervol en trots volk! Dat vind ik op zich niet een zo erg, alleen 4de generatie hier geborene is niks anders dan de eerste generatie, en daar gaat het fout.

OlavM
OlavM22 apr. 2016 - 19:03

@ slopsma: Met Turken heb ik samengewerkt, al in de jaren zeventig. Meestal ging het inderdaad om politiek (meer) bewuste mensen, en niet het type Grijze Wolven, zeg maar. Ze zijn dus lang niet allemaal zoals jij ze afschildert. Dat is een compleet misplaatste generalisering.

slopsma
slopsma23 apr. 2016 - 8:30

OlavM 22 april 2016 at 21:03 U praat er omheen. Vraag aan ze wat ze zich eerst voelen, Turk of Nederlander. En vraag het maar aan 4de of zelfs 5de generatie. Maakt niks uit, ze voelen zich Turk. En Turkije is hun moederland. Dat antwoord krijgt u, en als u echt veel met Turken in aanraking komt, net als ik, weet u dat ook, en praat u daarom er omheen. Ook de politiek meer correcte Turken voelen dat zo.