Joop

Er zit een luchtje aan vliegen op frituurolie

  •  
23-06-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Het heet dat de KLM groen bezig is, maar dat is slechts schijn
Camiel Eurlings gaf, iets meer dan een jaar geleden toen hij nog minister van verkeer was, ruim een miljoen subsidie aan de KLM om biokerosine te ontwikkelen. KLM maakte, bij monde van Eurlings, afgelopen woensdag bekend te gaan vliegen op gebruikte frituurolie. Zo lijkt het dat de KLM groen bezig is. Maar aan vliegen op frituurolie zit een luchtje.
Vanaf september moeten zo’n 200 KLM vluchten van en naar Parijs deels op biobrandstof gemaakt van frituurvet vliegen. Als alle vrachtwagens die langs al die snackbars moeten rijden meegeteld worden, klinkt dat idee al direct een stuk minder groen.
Maar er is meer aan de hand. In Nederland wordt frituurolie al ingezameld voor bijmenging in autobrandstof. De hoeveelheid die nog voor de luchtvaart beschikbaar is, maakt deze maatregel uiterst symbolisch.
De stunt met het frituurvet van de KLM is dan ook vooral bedoeld om een walmend rookgordijn op te trekken voor de heilloze plannen die de Europese luchtvaartindustrie -inclusief de KLM- deze week presenteerde. Tijdens een luchtshow in Parijs werd bekend gemaakt dat de Europese luchtvaart in 2020 2 miljoen ton biokerosine wil gebruiken. Deze biokerosine zal gemaakt worden van onder meer palmolie, koolzaadolie, jatropha-olie en andere plantaardige oliën die vooral op plantages in ontwikkelingslanden geteeld worden.
Milieudefensie heeft uitgerekend dat er 3,5 miljoen hectare extra landbouwgrond nodig is om aan de voorziene behoefte van de Europese luchtvaartindustrie aan plantaardige olie te voldoen. Een oppervlakte zo groot als België. Bij een dergelijk groot landbeslag is het zeer waarschijnlijk dat (tropische) bossen sneuvelen om plaats te maken voor plantages. Bovendien zal schaarse landbouwgrond in ontwikkelingslanden gebruikt worden om vliegtuigmotoren draaiende te houden, terwijl de wereld kampt met een hongerprobleem. We vliegen straks niet op tweedehands frituurolie, maar op voedsel.
En waarom eigenlijk? De frituurvluchten bijvoorbeeld gaan straks van en naar Parijs. Voor velen een favoriete bestemming voor een stedentrip, wellicht ook voor Eurlings zelf. Maar als voormalig minister van verkeer zou hij toch moeten weten dat Parijs ook prima met de trein te bereiken is? Als KLM en andere vliegmaatschappijen serieus willen verduurzamen moeten ze erkennen dat er minder gevlogen moet worden. Korte vluchten, waar een goed en duurzamer reisalternatief voor bestaat, zijn niet milieuvriendelijk. Een paar druppels frituurvet in de tank verandert daar niks aan.

Meer over:

opinie, groen
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (17)

eeweew
eeweew23 jun. 2011 - 13:52

Hier was ik bij lezen van het bericht al bang voor.

michaelblok
michaelblok23 jun. 2011 - 13:52

Helemaal met stuk eens eens, behalve dat de serieuze bedoelingen van KLM, anders dan greenwashing, niet in twijfel worden getrokken. Ook jammer dat schrijver niet begrijpt dat Eurlings als KLM-baas wekelijks of vaker naar Parijs moet, waar zijn baas zit. Hij zal er dus ook wel niet op stedentrip heen gaan, allang alles gezien. En uit persoonlijke ervaring weet ik dat zakendoen in Parijs je meteen van het waanidee afhaalt dat deze gehaaste, gestresste, grote, drukke, niet zo heel mooie stad romantisch is.

leeuwenvanj
leeuwenvanj23 jun. 2011 - 13:52

Jathopa is voor de mensen in Afrika niet echt een uitkomst, neemt land in bezit en de dieren die er aan knabbelen worden ziek. http://www.mo.be/artikel/jatropha-kan-aziatische-energiehonger-helpen-stillen

FritsGuevara
FritsGuevara23 jun. 2011 - 13:52

Als de landbouwgrond zo schaars is dan wordt voedsel duurder en dus lucratiever. Dus zal er in een vrije samenleving zonder overheden die bepalen wat je waar moet verbouwen, vanzelf wel een keer een halt komen aan andere brandstoffen waar landbouw-areaal voor nodig is, en omdat het dringen is welke grond waarvoor wordt besteed, worden alternatieve brandstoffen daardoor duurder. Zonder accijns is gewone brandstof nog steeds het goedkoopst. Kent iemand de benzineprijzen in landen buiten de EU? Dat gaat nog in dubbeltjes. Ik bedoel maar. Waarom al dat moeilijke gedoe toch? Er is brandstof voorhanden die wegens zijn lage prijs onmogelijk schaars kan zijn. Elke keer wordt er weer een voorspelling gedaan dat grondstoffen op raken en elke keer zitten ze er weer faliekant naast en dat gaat al meer dan 100 jaar zo. De enige die er wel bij vaart zijn overheden en milieu-industrieën door mensen bang te maken dat brandstof e.d. eindig zou zijn.

leeuwenvanj
leeuwenvanj23 jun. 2011 - 13:52

http://www.bothends.nl/index.php?page=5&newsitemId=89 biodiesel is niet beter voor het milieu.

Michiel Online
Michiel Online23 jun. 2011 - 13:52

Hmmm wat een heerlijk prachtig stuk tekst! Smerige KLM!

1 Reactie
Berthold2
Berthold223 jun. 2011 - 13:52

Natuurlijk, alles wat er anders uitziet als een door katten afgekrabde 2e hands bank en een verveloze voordeur is smerig.

objectivist
objectivist23 jun. 2011 - 13:52

Heel dom om pogingen van KLM negatief te kwalificeren. Duurzaam ondernemen is een zoektocht, ook voor vliegtuigmaatschappijen. Een positief zetje doet het dan beter dan dit negatief gezeur.Het is ook nooit goed voor die milieufreaks. Makkelijk hoor, roepen langs de zijlijn dat het niks is. Maar daar bereik je helemaal niets mee. Doe liever een zinvolle suggestie.

1 Reactie
Joaquim
Joaquim23 jun. 2011 - 13:52

Deze zoektocht is op het ogenblik verantwoordelijk voor enorme honger, landje pik van productieve kleine boeren en kappen van het regenwoud. Deze zoektocht is derhalve moedwillig moorddadig en ook aan het einde ervan zullen ze niet "verantwoord" worden. Beste KLM: stop hier nu mee.

Berthold2
Berthold223 jun. 2011 - 13:52

Naar Parijs. Gewone jet-fuel gemaakt van frituurolie, milieudefensie is tegen. Bio jet-fuel, milieudefensie is tegen. Met de trein mag wel. Trein loopt op elektriciteit uit Franse Kerncentrales, milieudefensie is tegen Met de auto. Co2 en aanverwante narigheid, milieudefensie is tegen. Met de fiets, kost teveel bruine boterhammen die onthouden worden aan hongerige mensen in ontwikkelingslanden en je moet er kennelijk ook bomen voor omkappen, milieudefensie is tegen. Een windmolen op het dak van het vliegtuig, milieudefensie is voor maar het kan bijna niet gezien de heersende wind (ZW=tegenwind) richting Parijs. Joh, Geert Ritsema, thema coördinator van Milieudefensie, verzin en coördineer eens iets en breng mij met je milieuvriendelijke door schone lucht aangedreven voedselneutrale jatropha-olievrije niet verboden waaibomenhouten bakfies naar Parijs.

1 Reactie
visser2
visser223 jun. 2011 - 13:52

Inmiddels bestaat er al een auto op zonne-energie, twee persoons, haalt 90 km per uur. http://www.solartaxi.com/ Naast de high performance zonnecellen heeft de auto super-batterijen, die echter maar zelden hoeven te worden opgeladen tijdens normaal gebruik. De auto staat immers het grootste deel van de dag stil en buiten. Maar als je dan 's nachts wilt rijden, dan heb je voor 400 km Zebra-batterijen. En na 400 km is het tijd voor een kopje koffie, en kunnen de batterijen in een half uur tijd voor 50% worden opgeladen. http://www.solartaxi.com/technology/zebra-battery/ - A ZEBRA-battery can be charged about 1,000 times. This is equivalent to the solartaxi covering a distance of 200,000 - 400,000 km. In contrast to the nickel-cadmium battery, the ZEBRA battery works without any memory effect, which means it's not necessary to discharge the battery fully. - The battery can be charged on every regular 110 or 220 V power outlet. By using a quick charge it's possible to fill 50% of the whole capacity in 30 mins. - ZEBRA-batteries do not consist of any harmful chemicals or poisonous materials. All materials can be recycled completely. The recycling is included in the price.

KrokoGena
KrokoGena23 jun. 2011 - 13:52

Wat wilt u nu meneer Ritsema?????? KLM gaat milieuvriendelijker vliegen op frituurvet maar in uw artikel schrijft u dat u tegen biobrandstof bent omdat dan veel mensen in Afrika dood gaan. Dat heb ik al eerder gezegd op deze site biobrandstof is moord op arme mensen in Afrika. Maar wat dan? Ja dat weet ik wel we moeten minder reizen want van minder reizen word minder brandstof verbruikt. Maar dat zou betekenen dat je dus schiphol en de coentunnel plat moet gaan leggen om mensen te dwingen om minder te reizen. Maar dat wil milieudefensie denk ik niet omdat de donateurs van milieudefensie daarmee hele erge overlast krijgen en misschien die donaties stoppen. Daarom vind ik dit artikel van meneer Ritsma erg hypocriet.

1 Reactie
KoenGuiking
KoenGuiking23 jun. 2011 - 13:52

Inderdaad. Ook mijn eerste reactie. Wat wilt u dan? De oplossing van meneer Ritsema is blijkbaar dat de luchtvaartmaatschappijen geen korte afstanden meer mogen vliegen, zo is te lezen in zijn laatste alinea. Maar dan nog ga je voorbij aan het probleem dat er brandstof in de tanks moet voor de lange afstanden. Of moet het hele vliegen afgeschaft worden, meneer Ritsema? Minder vliegen lijkt me inderdaad een goede stap, maar je bent er dan nog niet. Want als het al een probleem is om kleine beetjes biodiesel bij te mengen, wat is dan het alternatief? Dan toch maar fossiele grondstoffen blijven gebruiken? Het is het uitstellen van een onoverkomelijk probleem. We kunnen nu nog wel een paar decennia fossiele bronnen blijven opbranden en pas straks overschakelen als de olie op is, maar dan zijn de problemen straks nog groter. Tegen die tijd lopen er twee kleer zo veel mensen op aarde rond en dan realiseren we ineens dat er niet voldoende hernieuwbare grondstoffen zijn om iedereen te voeden en van energie te voorzien. Laten we er alsjeblieft nu vast aan beginnen duidelijk te maken dat we keuzes moeten maken. De bronnen zijn beperkt. Als het van onder de aardbodem wordt opgepompt beseffen we dat niet, als we het zien, dan (hopelijk) wel. We moeten wel zorgen dat de rijkdommen eerlijker verdeeld worden. Wel tanks vol biobrandstof hier en geen eten elders is natuurlijk afschuwelijk. Dat vraagstuk hebben we al niet weten op te lossen in al deze vette jaren, dus ook ik houd mijn hart vast, maar gewoon op de oude voet verder gaan is in ieder geval geen slim idee. Overigens zijn er veel mensen bezig die slimme ketens aan het bedenken zijn, zodat niet hele voedselgewassen verbrand worden voor energie, maar dat ze slim benut worden. Eerst de eetbare delen gebruiken voor voedsel, dan inhoudsstoffen uit de reststromen halen die voor materialen en chemicaliën gebruikt kunnen worden, en pas op het laatst alle restjes in de verbrandingsoven om bioreactor om er energie uit te halen. Een goede bijdrage, maar daarmee komen we er echt niet. We zullen over enkele jaren minder grondstoffen tot onze beschikking hebben. Dan wordt het inderdaad minder vliegen. Maar als we vliegen, dan wel op reststromen van plantaardige komaf. Hernieuwbaar welteverstaan, geen olie.

ErnsTT2
ErnsTT223 jun. 2011 - 13:52

Sterker nog Avgas of Jet is watervrije petroleum, een veel lichtere fractie dan frituurvet,korom dat kun je alleen maken in ene kraker, die de moleculen in korte stukjes breekt en al het water *moet* eruit,anders gaat een pratt&withney of RollsRoyce onherroepelijk kapot. Kortom om uit frituurvet AVgas te maken moet je er zoveelenergie instoppen in het chemisch proces om het klein en watervrij te krijgen dat het meer energie kost dan oplevert...

1 Reactie
Berthold2
Berthold223 jun. 2011 - 13:52

De KLM speelt eenvoudig handig in op de waandenkbeelden van milieufreaks.

AE911TRUTH
AE911TRUTH23 jun. 2011 - 13:52

Biobrandstof is net zo vervuilend als ecobrandstof als dat zou bestaan, het blijft een brandstof. Biobrandstof, de zoveelste term van bedrog, en daar heeft men er wat van bedacht de afgelopen honderd jaar. Redelijk groen vliegen kan wel, door enorme (moderne) snelle zeppelins te bouwen bekleed met zonnecellen en voorzien van elektromotoren. Een andere manier is afschieten met zeer hoge snelheid en terugzweven naar de grond zoals de spaceshuttle.

1 Reactie
adriek
adriek23 jun. 2011 - 13:52

Of frietvet vervuilend is of niet is een andere discussie. Frietvet is in elk geval duurzaam, in zoverre dat het niet ten koste gaat van eindige grondstoffen en niet bijdraagt aan de (mogelijke) klimaatverandering (tenzij de uitgestoten CO2 op 10km hoogte iets engers doet dan op de grond). Over kosten en subsidies: het blijft van de gekke dat je dankzij het ontbreken van accijns voor 5 tientjes naar Allicante kan vliegen ...