Het heet dat de KLM groen bezig is, maar dat is slechts schijn
Camiel Eurlings gaf, iets meer dan een jaar geleden toen hij nog minister van verkeer was, ruim een miljoen subsidie aan de KLM om biokerosine te ontwikkelen. KLM maakte, bij monde van Eurlings, afgelopen woensdag bekend te gaan vliegen op gebruikte frituurolie. Zo lijkt het dat de KLM groen bezig is. Maar aan vliegen op frituurolie zit een luchtje.
Vanaf september moeten zo’n 200 KLM vluchten van en naar Parijs deels op biobrandstof gemaakt van frituurvet vliegen. Als alle vrachtwagens die langs al die snackbars moeten rijden meegeteld worden, klinkt dat idee al direct een stuk minder groen.
Maar er is meer aan de hand. In Nederland wordt frituurolie al ingezameld voor bijmenging in autobrandstof. De hoeveelheid die nog voor de luchtvaart beschikbaar is, maakt deze maatregel uiterst symbolisch.
De stunt met het frituurvet van de KLM is dan ook vooral bedoeld om een walmend rookgordijn op te trekken voor de heilloze plannen die de Europese luchtvaartindustrie -inclusief de KLM- deze week presenteerde. Tijdens een luchtshow in Parijs werd bekend gemaakt dat de Europese luchtvaart in 2020 2 miljoen ton biokerosine wil gebruiken. Deze biokerosine zal gemaakt worden van onder meer palmolie, koolzaadolie, jatropha-olie en andere plantaardige oliën die vooral op plantages in ontwikkelingslanden geteeld worden.
Milieudefensie heeft uitgerekend dat er 3,5 miljoen hectare extra landbouwgrond nodig is om aan de voorziene behoefte van de Europese luchtvaartindustrie aan plantaardige olie te voldoen. Een oppervlakte zo groot als België. Bij een dergelijk groot landbeslag is het zeer waarschijnlijk dat (tropische) bossen sneuvelen om plaats te maken voor plantages. Bovendien zal schaarse landbouwgrond in ontwikkelingslanden gebruikt worden om vliegtuigmotoren draaiende te houden, terwijl de wereld kampt met een hongerprobleem. We vliegen straks niet op tweedehands frituurolie, maar op voedsel.
En waarom eigenlijk? De frituurvluchten bijvoorbeeld gaan straks van en naar Parijs. Voor velen een favoriete bestemming voor een stedentrip, wellicht ook voor Eurlings zelf. Maar als voormalig minister van verkeer zou hij toch moeten weten dat Parijs ook prima met de trein te bereiken is? Als KLM en andere vliegmaatschappijen serieus willen verduurzamen moeten ze erkennen dat er minder gevlogen moet worden. Korte vluchten, waar een goed en duurzamer reisalternatief voor bestaat, zijn niet milieuvriendelijk. Een paar druppels frituurvet in de tank verandert daar niks aan.