Elise die, in de door haarzelf aangemeten eendaagse rol van Pakistaanse vrouw, aan haar man om toestemming vraagt om te mogen gaan werken. En die haar jongere broertje belt om te vragen of ze met een mannelijke collega mag gaan lunchen. Stereotiep jazeker, maar wel veelal de realiteit op het Pakistaan platteland. Haroon die zich in zijn docu, mede vanwege zijn beperkte kennis van het Urdu, beperkt tot interviews met een klein aantal hoogopgeleide, Engelssprekende vrouwen uit de stad. Haroon ziet de kopgroep en Elise het peloton. Samen zien ze het hele plaatje.
Pfff je moet wel ver heen zijn om in plaats van aanstoot te nemen aan de praktijken in Pakistan, je te ergeren aan een "white saviour" beeld. Belangrijke zaken eerst! Of denk jij dat in Pakistan de vrouwen het zo fijn hebben? (Gender Inequality Index nummertje 135...) Ben benieuwd naar dat Pakistaanse perspectief..
Poe, poe, Parham gebruikt nogal grote woorden: white saviour complex, confirmation bias. Zijn oplossing verbaast me dan ook behoorlijk. Als ze er bij de EO in zijn ogen helemaal naast zouden zitten, is het stellen van de vraag “Is dit wel een goed idee”? nou niet direct een erg krachtig statement. Maar dat is het betoog van Rahimzadeh sowieso al niet. Ten eerste geeft hij de EO het voordeel van de twijfel, want hij stelt dat meiden die op het platteland opgroeien inderdaad op deze manier moeten leven en dus als hoogopgeleide vrouw worden uitgehuwelijkt aan een ongeschoolde boer. Parham is het hopelijk toch met me eens dat uithuwelijken an sich al een vreselijk verschijnsel is, ook al komt het misschien 'alleen maar' op het platteland voor. Maar hoe het dan in stedelijke gebieden eraan toegaat volgens hem, daar zegt hij niks over. Geen enkel inhoudelijk argument weet hij te geven waarom het door de EO gestelde niet klopt. Je kunt daarvoor naar een filmpje kijken, waarvan ik geen idee heb hoe betrouwbaar de bron is. Ja, doei, zo discussiëren we niet.
Men had natuurlijk ook vertegenwoordigers van Pakistaanse feministische bewegingen aan het woord kunnen laten. De afgelopen tijd zijn er tenslotte veel acties van Pakistaanse vrouwen geweest. Maar dat ondergraaft natuurlijk het witte superioriteitsgevoel van de EO. Hier de website van een linkse feministische beweging in Pakistan: https://wdfpk.org/about/ideology-organization/
Geen advies dat de EO snel zal overnemen. Ook andere landen in de regio hebben feministische organisaties.
Het bestaan van deze organisatie is uiteraard een positief teken. Maar zij is blijkbaar wél erg nodig, gezien bijvoorbeeld een klein zinnetje uit haar eigen manifest: "We are a mass resistance movement, with a cadre." Mass resistance dus, anders lukt het sowieso niet.
@Mark De positie van Pakistaanse vrouwen, zeker op het platteland, is niet zo heel erg goed. Die kun je niet vergelijken met de positie van Nederlandse vrouwen, zelfs niet met die van vrouwen in de biblebelt. Dat moet zelfs jou wel bekend zijn.
@Mark Huysman Ik had het weer eens niet goed geformuleerd. Ik bedoelde: "Mass resistance dus. Hetgeen indirect wijst op een groot ('mass') probleem. Hoe sta jij trouwens in deze kwestie? Het lijkt nu of jij het betoog van Rahimzadeh ondersteunt. Wat mag natuurlijk. Maar valt het echt allemaal wel mee in Pakistan? Ik vind het bestaan van een organisatie te weinig tegenwicht bieden tegen de overwegend negatieve berichtgeving.
@Eric Ik wordt misselijk van White Saviour EO types dus ik doe het mijzelf niet aan om naar die documentaire te kijken. Ik denk dat er veel vrouwendrukking is in Pakistan -zeker op het platteland- en ik denk dat de bevrijding van de Pakistaanse vrouwen alleen het werk kan zijn van Pakistaanse vrouwen, niet van christelijke zendingstypes uit Nederland. Als je een documentaire wilt maken over de positie van vrouwen in Pakistan dan moet je daar Pakistaanse vrouwen in betrekken die in de voorhoede staan in het gevecht tegen het patriarchaat.
Probleem is dat het van de EO afkomstig is, netjes als ze ook zo een rondje maken in SGP gemeenten. Maar als het 'white saviour complex' het grootste probleem is van deze documentaire dan heb je volgens mij je prioriteiten niet goed op orde. Daarbij: Islam is steeds belangrijker in de Pakistaanse politiek. Vrouwen zijn hier net zoals vele andere inwoners het slachtoffer van.
De EO zou eigenlijk die eerwraakdoden op de Veluwe moeten onderzoeken of waarom de meisjes en de jongens niet samen mogen zijn op reformatorische scholen. Ook waarom SGP vrouwen niet zonder begeleiding of toestemming naar buiten mogen. Of het uithuwelijken van tienermeisjes aan veel oudere mannen. Maar ja... Dat lef hebben ze niet en nu blijft het zwaar onderbelicht in de media.
[Vrouwen zijn hier net zoals vele andere inwoners het slachtoffer van] Sylvana Simons is een slachtoffer van discriminatie zo zijn vrouwen slachtoffers van discriminatie in Nederland.
@JasDon De achterban van de EO is veel breder dan de SGP en neigt meer richting CU.
Als je er zo naar wil kijken, kan je heel vaak ergens een “white saviour” in zien. De docu komt bij mij ook zeer sturend en ongenuanceerd over, met teveel karikaturen. Maar is de intentie niet om Nederlanders te activeren geld te geven en/of zich in te zetten dit aan te pakken? De meeste van die docu’s willen helemaal geen realistisch beeld geven, voor zover dat überhaupt mogelijk is.
Wel erg generaliserend is dat de gemiddelde man blijkbaar een ongeletterde boer is en elke vrouw universiteit waardig.
"De generalisaties in dit filmpje zijn overweldigend." Die generalisaties zien we toch heel vaak? Die generalisaties hebben mensen nodig om anderen actie te laten ondernemen. "Alle mensen met een migratieachtergrond in Nederland hebben het moeilijk op de arbeidsmarkt" of "alle vrouwen in Nederland moeten harder werken dan mannen om..."
Een dag leven als Pakistaanse vrouw. Dat is zo schaamteloos en respectloos naar een Pakistaanse vrouw toe. Ik heb dat niet gekeken en ga niet kijken. Te vaak gezien en gelezen hoe namens mensen gesprokken wordt in de plaats van met mensen. Pakistaan heeft vrouwelijke premier gehad en Nederland nog nooit. Benazir Bhutto is haar naam. Nederland loopt achter.
Ja het is mooi dat Pakistan een vrouwelijke premier heeft gehad, maar Pakistan bungelt onderaan het lijstje mbt gender gelijkheid. Lees: gelijkheid voor vrouwen. Sterker nog, Pakistan is een ramp voor de rechten van de vrouw. Valt geen spelt tussen te krijgen en heeft niets te maken met een "white saviour complex" (wat dat dan ook voor een uit de US overgewaaide term mag zijn). http://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2021.pdf
Dat Bhutto is vermoord verdient geen navolging. Daarbij was de familie verwikkeld in corruptieschandalen.
Danielle, Klopt. En onze regeringen zijn bijna zelfde, Schandalen zijn niet meer te tellen.
Rutger, Dat klopt maar wat verwacht je van zo een land? Zij hebben nog lange weg te gaan, Maar 2 EO dames zouden dat beter moeten weten. Zij komen uit vrije brutale Nederland waar bijna alles mag en kan. Een dag als Pakistaanse vrouw leven. Moest zij geiten en haar man melken?
"De vrouwen in Pakistan hoeven niet gered te worden door Nederland" Mee eens, maar laten we dan wel samen hopen dat de 'verlichting' in de islamitische landen niet nog 200 jaar op zich laat wachten.
Ik heb een vaag vermoeden dat de visie van de auteur van dit stukje ook een beetje vertroebeld is. Er is sprake van een grote cultuurclash. Moslimmannen vinden het onbegrijpelijk dat vrouwen zelf mogen beslissen hoe ze hun leven inrichten en met wie ze een relatie aanknopen. Westerlingen vinden het onbegrijpelijk dat vrouwen een soort van handelswaar zijn. Eenmaal verkocht (bruidsschat) is ze het eigendom van haar man en kan met haar doen en laten wat hij wil. Ze dient hem 100% te gehoorzamen. 'De Pakistaanse vrouw is vrijer dan ooit. ' Ze mag helemaal zelfstandig naar de plaatselijke winkel om een pak hagelslag te kopen. Daar heeft ze toestemming van de familie voor gehad. Het gaat over het zelfbeschikkingsrecht van de Pakistaanse vrouw. Daar is het zorgelijk mee gesteld. Daar hoeven we niet aan te twijfelen. Zolang een getrouwde vrouw nog als het eigendom van de man wordt gezien is het niet best. Het is zelfs zo erg dat fanatieke feministes daar hun handen niet aan durven te branden.
In Pakistan is het geven van een bruidsschat verboden, maar het gebeurt wel. Het is de vrouw die een bruidschat moet meebrengen. Is de schoonfamilie ontevreden dan gebeuren er (net als in India) nog wel eens ongelukken met de nieuwe schoondochter.
Wat mij betreft twee merkwaardige filmpjes die jumpen naar een conclusie. 1) De EO maakt een karikatuur van het toestemming vragen. Volstrekt ongeloofwaardig. 2) Haroon Ali zit boordevol sociaal wenselijke antwoorden. Waardoor zijn film ook een tikkeltje ongeloofwaardig is. Ik geloof best dat er vooruitgang zit in de emancipatie van de Pakistaanse vrouw, maar zelfs in de film van Haroon, die deze positieve insteek ook heeft, wordt impliciet steeds gewezen op de rem die daar vanuit de traditie nog steeds op wordt gezet. Ach, als de wereld maar in kleine stapjes vooruit blijft gaan... Maar dan ook op klimaatgebied graag. (In grote stapjes.)
Er zit helemaal geen verbetering in de positie van de vrouw in Pakistan- en daar wringt nou net de schoen. Zie diverse reacties hieronder mbt rapportages hierover.
@Rutger Groot Je hebt gelijk ook. Ik ben nog te positief in mijn reactie. Als je de combinatie 'Pakistan' en 'vrouwenrechten' googelt, krijg je als resultaat uitsluitend links met zeer negatieve berichten hierover. Ik vraag me af of Parham Rahimzadeh dat gedaan heeft. Wiens boek 'Arab' ik overigens met plezier heb gelezen.
Het blijft natuurlijk vreemd dat ook volwassen vrouwen "toestemming" nodig hebben voor zo ongeveer alles wat ze buiten de deur kunnen doen.
@Danielle Tja, godsdiensten zijn nu eenmaal dóór mannen vóór mannen geschapen. Vrouwen zijn er voor man.Die die macht niet makkelijk afstaat.
@Eric en kennelijk weten vrouwen zich, alleen op slinkse wijze, aan die macht te onttrekken. ????
https://www.hrw.org/world-report/2019/country-chapters/pakistan# Ik vind human rights watch eerlijk gezegd een betere betrouwbare bron. 21% van de meisjes trouwt jonger dan 18. Meer dan 1000 eerwraak doden per jaar. Gedwongen thuis werken. Pakistan staat superlaag op de ranglijst als het gaat om vrouwenrechten en het beschermen van minderheidsgroepen. In bepaalde delen van het land ben je je leven niet zeker als je niet-gelovig bent. Het is een schijt land. Imrhan Khan (premier) zei een paar dagen geleden nog dat vekrachtigingen te wijten zijn aan dat vrouwen te weinig kleding dragen. Nee joh, fantastisch land.
Pakistan staat superlaag op de ranglijst als het gaat om mensenrechten, zal je bedoelen. Ook in Pakistan zijn er nog duizenden mannen die tot werk worden gedwongen (slaven dus), nog niet zo erg als India met 13,9 miljoen gedwongen werkers maar toch
De EO is niet waarheidsgetrouw: ik geloof het graag. Maar Haroon doet mij ernstig twijfelen aan die enorm gegroeide vrijheid van vrouwen. Als je je zwaar sluiert en netjes gedraagt kun je werken, eenmaal getrouwd is dat afgelopen, zo krijg ik de indruk; en arme vrouwen op het platteland zijn er niet op vooruit gegaan. Pakistan staat op de 6e plaats van de toptien van gevaarlijkste landen voor vrouwen.
'Pakistan staat op de 6e plaats van de toptien van gevaarlijkste landen voor vrouwen.' Ja maar niet 'generaliseren' hè, anders komt 'Karingin' achter je aan haha
Uiteraard zien individuele vrouwen kans beperkingen te omzeilen en er zelfs voordeeltjes mee te behalen. Dat heeft niets te maken met emancipatie.
Beter een "white saviour" dan een "white butcher". Toch? Of zie ik dat helemaal verkeerd?
PS "Wellicht vertegenwoordigt zij wel de Pakistaanse vrouw op het platteland" Is minder erg natuurlijk. Een bepaald soort Amsterdammers (die een steeds groter deel van de plaatselijke populatie vormen naarmate je dichter bij het centrum komt) hebben het per slot van rekening ook niet zo op de "provinciaaltjes".
OK je kunt idd wel het een en ander opmerken mbt het EO filmpje, maar ondertussen bungelt Pakistan onderaan de lijst van "The Global Gender Gap Index 2021 rankings"- dus het gaat ontegenzeggelijk helemaal niet goed met de positie van de vrouw in Pakistan. Kun je wel weer een een of ander blank complex bij zoeken - maar de feiten spreken voor zich: vrouwen in Pakistan worden over het algemeen onderdrukt en achtergesteld. Niks bias, gewoon feiten. http://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2021.pdf
En als ze in Pakistan een filmpje maken over Nederland dan wordt dat denk ik ook gemaakt door Pakistanen en vanuit een Pakistaans perspectief. Als je als Nederlander zo’n filmpje bekijkt dan zal dat ook wel generaliserend zijn.
Ik heb beide filmpjes bekeken. Van het filmpje van de EO krijg ik de kriebels. Van de film van Haroon krijg ik vraagtekens. Zijn boodschap lijkt te zijn dat de onderdrukte vrouw in Pakistan veel te veel een karikatuur zou zijn. Vervolgens heeft hij het steeds over de vrijheid van de vrouw als de familie daar toestemming voor geeft. En als ze er voor vecht (en dat van de familie mag), dan is de sky the limit. Ja, mooi. Ook heeft de Pakistaanse vrouw meer vrijheid dan ooit. Van 2 Pakistaanse vrouwen (toevallig ook allebei IT) heb ik geleerd dat er ooit ook een ander Pakistan was. Die van voor de coup van 1977. De familie van 1 vrouw was Sikh in het Pakistaanse deel van het Kashmir gebied en moesten in de jaren daarna vluchten voor hun leven. De andere vrouw kwam uit een welgestelde familie en mocht voor haar huwelijk nog 1 keer voor haar studie naar het buitenland en besloot haar naam te veranderen en nooit meer terug te keren. Nee, witte vrouwen hoeven de Pakistaanse vrouwen niet te redden en dat gaat ook niet gebeuren. Maar die Pakistaanse vrouwen hebben ook niets aan Kaag-style om met een hoofddoekje eerbiedig te bukken en te benadrukken wat er al wel goed gaat.
Dat "Ook heeft de Pakistaanse vrouw meer vrijheid dan ooit." uitspraak kwam uit het filmpje. Dit is niet echt duidelijk in mijn reactie. Daar reageer ik dan vervolgens ook op.
Ik denk dat het vooral heel veel mensen de neus op feiten drukt.
Heel gek, maar ik heb zomaar het vermoeden dat je niet bedoelt dat het een beetje raar is dat een westerse vrouw zogenaamd (wel een hele dag!) als een Pakistaanse "gaat leven". Alsof "de Pakistaanse vrouw" een dingetje is, iemand die uitsluitend gedefinieerd wordt door haar afkomst en religie. Allemaal een pot nat, niewaar... Zullen we dat concept eens op jou toepassen? Weet je wat, doen we niet, ik denk niet dat je 't aankunt om vergeleken te worden met het stereotype beeld dat je oproept...zelfs jij zult niet aan alle vooroordelen voldoen
Yip, we weten weer even precies hoe de EO-mensch - erfgenaam van de wegbereiders van slavernij, kolonialisme, holocaust, homofobie etc - in de wereld staat en hoe die de rest van de wereld wel 's even mores zal leren. Je moet maar durven.
@Grietje "Yip, we weten weer even precies hoe de EO-mensch – erfgenaam van de wegbereiders van slavernij, kolonialisme, holocaust, homofobie etc – in de wereld staat en hoe die de rest van de wereld wel ’s even mores zal leren. Je moet maar durven." Maar zelfs jij behoort tot deze erfgenamen en het mores leren is jou ook niet helemaal vreemd...
@Grietje Genot "Yip, we weten weer even precies hoe de EO-mensch – erfgenaam van de wegbereiders van slavernij" Dan zou ik maar eens zoeken op internet op 17/18e eeuwse dominee Bernardus Smytegelt die in bevindelijke kringen nog steeds wordt gelezen. "Hij was een van de zeer weinige predikanten die principieel de slavenhandel afwees, wat hem niet geliefd maakte bij de kooplieden in Middelburg, het centrum van de Nederlandse slavenhandel in de achttiende eeuw."
Pakistaanse vrouwen moeten zichzelf bevrijden. Hopelijk zijn er ook Pakistaanse mannen die hen daarbij niet voortdurend voor de voeten lopen.
@Karingin Ik heb het over het feit dat ze in Pakistan minderheden als stront behandelen. Maar je reactie is wel heel typerend.