Joop

Enschede eist ten onrechte 43.000 euro van man die moeder helpt

  •  
16-06-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
142 keer bekeken
  •  
enschede

© cc-foto: Kleuske

De rechter heeft de gemeente Enschede op de vingers getikt. Een bijstandsgerechtigde die van de gemeente 43.000 euro moest terugbetalen omdat hij niet op het opgegeven adres zou wonen, werd in het gelijk gesteld. Dat meldt Tubantia.
De gemeente ging ervan uit dat de man over zijn woonadres loog, omdat hij jaarlijks minder dan 10 kubieke meter water gebruikte. In werkelijkheid bleek de man wel degelijk op het opgegeven adres te wonen, zo kwam bij de rechter aan het licht.
"Hij heeft psychische problemen en gaat elke dag naar zijn hulpbehoevende moeder die om de hoek woont. Hij zorgt voor haar, en zij doet zijn was en kookt voor hem. Daarom heeft hij in zijn eigen huis nauwelijks water nodig. Bij de gemeente was dat allemaal bekend: het stond al in een eerdere rapportage over de man uit 2018. Die rapportage was geen aanleiding om nader onderzoek te doen naar zijn woonadres. Waarom dat een jaar later ineens veranderde, is niet duidelijk."
De rechter vernietigde het besluit van de gemeente. De man behoudt zijn uitkering en hoeft niets terug te betalen.
cc-foto: Kleuske
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (81)

Flix
Flix17 jun. 2021 - 10:49

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten. Ik was in die periode single en vaker onderweg In Europa dan in m,n huurappartement. Omdat mijn verbruik dusdanig laag was Ben ik zeker een half jaar bezig geweest om Om de toenmalige Nuts bedrijven ervan te overtuigen dat ik te goeder trouw was. Met alle dreigementen en intimidaties Vandien zoals dreigen met politie invallen en al. In dit tijd kwam ik er ook achter dat er een zg. spookhuurder op mijn adres zat met flinke schulden waarvan ik de dreigbrieven en aanmaningen in de bus kreeg.uiteindelijk is deze persoon gevonden door ingrijpen van de gemeente. Dit gedoe speelde trouwens in 19 95 We hadden toen W.Kok ex vakbondsbobo als Premier. Dat burgertje pesten en kapot proberen te maken is van alle tijden. Als ze je maar weten te vinden. Ik hoop van harte dat die meneer uit Enschede het boete bedrag op zijn rekening gestort krijgt voor mijn part uit de zak van de betrokken ambtenaren.

2 Reacties
Joopinie
Joopinie17 jun. 2021 - 13:28

Dat vervolgen is institutioneel geworden. Het is geen overijverigheid meer van sommige kantoren maar tegenwoordig juist bewust beleid. De overheid wil wel blijven voortbestaan om bedrijvigheid te promoten en niet langer om de betalende bewoners van Nederland van dienst te zijn. Rechten domweg bruut afschaffen is ze niet gelukt dus is de tactiek om onschuldige mensen maar neer te zetten als asociaal en crimineel. Ik denk dat de overheid op deze wijze met naming and shaming wilde proberen om van de regelingen af te komen. Je kent het geroep wel dat het zo niet langer kan met die zogenaamde uitbuiters. En dan hadden ze alsnog de rechtstaat weten af te schaffen. Gelukkig hadden we havikken als Omtzigt.

Libertain
Libertain18 jun. 2021 - 6:48

@Joopinie, ("Gelukkig hadden we havikken als Omtzigt.") Je heb hem nog steeds. Indien je wil dat-ie doorgaat met misstanden aan het licht brengen, moet je hem openlijk blijven steunen. Dan krijgen we allemaal de kans voor een beter, normaal, sociaal Nederland in plats van de huidige neoliberale modderpoel.

Krek
Krek17 jun. 2021 - 9:35

De man is twee keer uitgenodigd voor een gesprek maar kwam niet opdagen. De gemeente is pas daarna tot terugvordering overgegaan, en ineens komt de man wel in beweging. Dan krijg je dit gedoe met de rechtbank. Zowel de terugvordering door de gemeente, als de gang naar de rechter hadden gemakkelijk vermeden kunnen worden. De uitspraak van de rechter lijkt me dan ook aan alle omstandigheden recht te doen. De man heeft gewoon recht op een uitkering, maar levert één week uitkering in door zijn gebrek aan medewerking om de situatie op te helderen tot de zaak voor de rechter kwam.

vdbemt
vdbemt17 jun. 2021 - 8:44

En weer zo'n bewijs van de onmenselijke maat bij onze overheid. Wie is er de laatste 10 jaar aan het bewind geweest?

6 Reacties
adriek
adriek17 jun. 2021 - 9:41

De boekhouder.

vdbemt
vdbemt17 jun. 2021 - 9:56

@Eirda. Ja. Die kijkt alleen naar geld. En niet naar mensen.

Mark Huysman
Mark Huysman17 jun. 2021 - 10:15

[Ja. Die kijkt alleen naar geld. En niet naar mensen.] Tenzij die mensen al heel veel hebben of tot de vriendjes behoren. Dan mogen ze er nog wel wat bij krijgen, zie Sywert, zie geheime belastingafspraken met Shell.

vdbemt
vdbemt17 jun. 2021 - 10:37

@Mark. Inderdaad

voorburg2
voorburg217 jun. 2021 - 11:09

In Enschede is Burgerbelangen het grootst, gevolgd door D66. Voor de rest is de gemeenteraad heel pluriform. De gemeente is uitvoerder van de bijstand, dus de Rijksoverheid heeft hier niets mee te maken.

Minoes&tuin
Minoes&tuin17 jun. 2021 - 11:25

Voorburg Waar dacht jij dat die regels/wetten/aanscherpingen/interpretaties, bedacht werden?

Libertain
Libertain17 jun. 2021 - 8:16

Dit artikel inclusief de talloze voorbeelden van misstanden in verband met het toezicht van de Gemeenten zijn niet anders dan het meest sterke argument voor basisinkomen. In een normale land zou dan geen enkel reden meer zijn voor dergelijke STASI-praktijken.

Mark Huysman
Mark Huysman17 jun. 2021 - 7:47

Eenderde van uitkeringsgerechtigde huishoudens laat bijstand lopen: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/eenderde-van-uitkeringsgerechtigde-huishoudens-laat-bijstand-lopen~bdda7140/ Niet zo vreemd lijkt me als je ziet in wat voor soort regime je terecht komt in de bijstand. Ik denk dat veel mensen die onder het sociaal minimum leven nog liever extreme armoede meemaken dan dat ze als beesten behandeld worden door de overheid.

6 Reacties
harmmeijer
harmmeijer17 jun. 2021 - 8:00

“Ik denk dat veel mensen die onder het sociaal minimum leven nog liever extreme armoede meemaken dan dat ze als beesten behandeld worden door de overheid.” Of erger nog: dat je geruïneerd wordt en je leven daardoor totaal verwoest is.

adriek
adriek17 jun. 2021 - 9:45

De cynicus: er zijn mensen die zoveel crimineel geld 'verdienen' dat ze liever buiten beeld blijven bij (uitkerings)instanties. disclaimer: ik kan op geen enkele manier inschatten of er, en hoeveel van deze categorie in genoemde dertig procent zitten, dat zou dus ook nul kunnen zijn.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 jun. 2021 - 11:54

Mijn (gescheiden) moeder redde zich ook liever met een laag inkomen zonder overheidsbemoeienis.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 jun. 2021 - 13:03

Volgens de VK zijn jongeren tot 26 jaar oud de grootste groep ‘niet-gebruikers’. Ze weten het niet of redden zich misschien bewust liever zonder.

Mark Huysman
Mark Huysman17 jun. 2021 - 13:15

Ook betreft het vaak zzp'ers en migranten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 jun. 2021 - 15:56

Bij de migranten is een gebrek aan kennis omtrent regelgeving waarschijnlijker dan bij ZZP's.

FromValue
FromValue17 jun. 2021 - 7:45

Tja, een gemeentelijke dienst zal acteren op signalen. Uitschieters van verbruik van water en energie horen daarbij. Kan indicatie zijn voor van alles. Louter waterverbruik voor constatering woonfunctie is natuurlijk vrij dun, maar daarom is de beste man ook tweemaal opgeroepen voor een gesprek. De man kwam tweemaal niet opdagen. Heeft de rechter de man ook aangerekend - De man had dit prima kunnen voorkomen door even een belletje te doen naar de gemeente. Afspraak verzetten. Hoe onterecht ook, met je kop in het zand steken sta je voor de rechter en kunnen mensen in fora de stasi er wel weer bijhalen, maar ook in een sociale samenleving is er een stukje eigen verantwoordelijkheid en dien je als burger gewoon te reageren op een briefje van een instantie.

4 Reacties
HappyBuddha
HappyBuddha17 jun. 2021 - 8:10

De manier waarop het nu gegaan is , is gewoon mooier. De gemeente heeft op haar kloten gekregen van de rechter. Wat wil je nog meer.

Mark Huysman
Mark Huysman17 jun. 2021 - 10:10

[Tja, een gemeentelijke dienst zal acteren op signalen.] Dan moet je dus wel eerst iemands waterrekening gaan bespioneren. En dat doe je dan kennelijk terwijl je weet dat de persoon in kwestie veel bij zijn hulpbehoevende moeder is. [..ook in een sociale samenleving is er een stukje eigen verantwoordelijkheid] Maar in onze a-sociale samenleving gaat het vooral om het treiteren en kapotmaken van mensen aan de onderkant.

FromValue
FromValue18 jun. 2021 - 6:28

De rechtbank heeft een uitkomst van de procedure gecorrigeerd. Niets meer en niets minder. Dat veel mensen hier een emotioneel sausje overheen leggen is een vrij beperkte kijk op de overheid - Een instantie volgt een bureaucratisch proces dat bedoeld is voor een ieder een gelijke uitkomst de genereren. Als je als burger niet actief participeert in zo'n proces heb je grote kans op een onwelgevallige uitkomst. Rechtbank heeft dan ook de gemeente niet op zijn "kloten" gegeven, maar geconstateerd dat de man recht heeft op de uitkering. De man heeft vervolgens op zijn "kloten" gekregen m.b.t. hij de volgende keer moet meewerken, daarom moet hij een week inleveren.

Mark Huysman
Mark Huysman19 jun. 2021 - 6:20

[Rechtbank heeft dan ook de gemeente niet op zijn “kloten” gegeven,] Dat staat anders wel in het artikel in het Tubantia: “De rechter deelt in het vonnis een gevoelige tik uit aan de gemeente: die had „gelet op de kennis over de psychische problematiek van eiser en het afwisselende verblijf van eiser bij zijn moeder en thuis” niet klakkeloos het waterverbruik als argument mogen gebruiken om de uitkering te beëindigen. Behalve een gesprek met de man had de gemeente verder ook geen poging gedaan om uit te zoeken hoe vaak hij wèl thuis was.”

Bouwman2
Bouwman217 jun. 2021 - 7:30

Voilá een dilemma. Aan de ene kant is het juist en hoffelijk en menselijk dat meneer bijstand verleent, aan de andere kant wordt meneer ook bijstand verleend. En die is niet onbeperkt. Dat vraagt dus om een salomonsoordeel. En dat moet gegeven worden door de rechter in Almelo. Want die heeft dossier.En dat geurt hier voorbeeldig, er is weinig mis met de rechtsstaat. De rechter vernietigt het besluit van de Gemeente. Maar zal zeggen: meneer, meneer u wilt begrijpen dat u het niet enorm slim hebt aangepakt. U voert met mevrouw een gezamenlijke huishouding. Als u dat mag met tweeën, dan kun je het vier of vijf niet verbieden. U had net als Hendrik Haan de kraan wat vaker open moeten laten staan. ,

5 Reacties
HappyBuddha
HappyBuddha17 jun. 2021 - 8:10

????????‍♀️

Libertain
Libertain17 jun. 2021 - 8:13

@Bouwman, met een cirkel-redenering als deze kom je nergens terecht, blijf je rondjes draaien zonder enige oplossing.

vdbemt
vdbemt17 jun. 2021 - 10:42

Zo enorm Bouwman, dit. Als je elkaar helpt, de een bij de ander in huis, of de ander bij de een, dan is dat een gezamenlijke huishouding? Jij zou heel goed bij de hedendaagse overheid kunnen werken. Kul-argumenten hanteren om te kunnen korten op uitkeringen van mensen die het toch al moeilijk hebben.

voorburg2
voorburg217 jun. 2021 - 11:17

Wanneer is iets toch geen gezamenlijk huishouden? Samen wasjes draaien, samen eten, voor elkaar winkelen? Meneer heeft 10m3 water gebruikt, dus hij doucht ook vaak bij zijn moeder. Was fijn geweest als de rechter daar ook een oordeel over had gegeven.

FromValue
FromValue18 jun. 2021 - 6:38

Gemiddeld waterverbruik van eenpersoons huishouden is 52 m3; 10m3 is dus een duidelijke signaalwaarde waar de gemeente en nutsbedrijf wat mee moeten gaan doen.

Mark Huysman
Mark Huysman17 jun. 2021 - 7:00

Wat extra ziek is is dat iemand dus grandioos aangepakt wordt omdat hij voor zijn hulpbehoevende moeder zorgt. De afbraak van de verzorgingsstaat ging de afgelopen decennia gepaard met vrome praatjes over een ‘zorgzame samenleving’. We zouden volgens de VVD en het CDA weer meer op elkaar moeten passen zodat de zorg uitgehold kon worden. Dan doet iemand dat en dan krijgt ie een rekening van 43.000 euro. Want de Stasi-hufters hebben zijn waterrekening bespioneerd en ja, ze weten dat wel van die hulpbehoevende moeder, maar het is toch wel erg leuk om iemand aan de onderkant van de samenleving kapot te maken.

2 Reacties
Pieterplezier
Pieterplezier17 jun. 2021 - 8:43

@Mark, maar dat kan een uitkeringsinstantie dus niet ruiken. Gek he?

Mark Huysman
Mark Huysman17 jun. 2021 - 13:04

[Mark, maar dat kan een uitkeringsinstantie dus niet ruiken.] Dat hoeft die uitkeringsinstantie ook niet te ruiken want dat was bekend. Uit bovenstaand artikel: “Bij de gemeente was dat allemaal bekend: het stond al in een eerdere rapportage over de man uit 2018.”

Nederlander19652
Nederlander1965217 jun. 2021 - 6:22

Ik heb als vrijwillig hulpverlener gewerkt met onder meer vele bijstandsgerechtigden. Wat mij daarbij vooral opviel was de robotachtige houding van veel gemeenteambtenaren. Ze misten ieder inlevingsvermogen in de wereld van een bijstandsgerechtigde. Allereerst was er een enorm wantrouwen jegens hun klanten. Men ging er eigenlijk al bij voorbaat van uit dat de klant zou gaan frauderen. Nu wordt er ook zeker fraude gepleegd, maar dit aantal is op het aantal bijstandsgerechtigden zeer klein, dus is het niet heel logisch om de klant zo te wantrouwen. Dan de formuliertjes. Zodra de klant één foutje maakt, een vakje vergeet aan te kruisen of iets verkeerd invult, breekt de pleurus uit. De sancties variëren van een waarschuwing tot meteen een boete of opschorten uitkering. En gezien de vaak zeer onlogische of zelfs onjuiste formulieren is een foutje zó gemaakt. Dan de behandeling door ambtenaren. Er zijn zéker goede, nette "klantmanagers" zoals ze heten. Maar ik kwam er ook heel wat tegen die uitgesproken grof en brutaal tegen hun klanten waren, ja, ze zelfs openlijk schoffeerden en beledigden. Ik ben daar regelmatig getuige van geweest. Klagen bij de leidinggevende hielp soms, maar meestal veranderde er niets. Dat een klant grof bejegenen juist averrechts werkt hadden deze "klantmanagers" vaak niet in de gaten. Ergste zaak die ik meemaakte: de gemeente waarin ik als hulpverlener werkte vroeg bij een stel de bankafschriften van de afgelopen 13 (!) jaar op. Deze hadden ze uiteraard niet meer en de kosten van duplicaten waren voor deze bijstandsgerechtigden veel en veel te hoog. Gevolg: uitkering gestopt en meer dan 100.000 euro teruggevorderd. Advocaat er op gezet en meteen na het bezwaar werd de hele zaak snel teruggedraaid.... Het behoeft vast geen betoog dat deze mensen hier heel veel stress en angst door gehad hebben, terwijl er niets aan de hand was.....

1 Reactie
Miss Piggy
Miss Piggy17 jun. 2021 - 10:28

Wat je hier vertelt is heel herkenbaar met wat ik zijdelings aan gemeente zijde zie. Er zit niet 1 kwaadaardige genius achter, het is een mentaliteit die in de laatste decennia erin is geslopen. Wat ik bijvoorbeeld tekenend vind is de term 'klant'. Als je een bedrijf bent heb je idd klanten. Maar als overheid heb je te maken met 'burgers'. Misschien een klein ding, maar voor mij zo illustratief hoe een groot gedeelte van de overheid tegen haar inwoners aankijkt.

Libertain
Libertain17 jun. 2021 - 6:20

("...gaat elke dag naar zijn hulpbehoevende moeder die om de hoek woont. Hij zorgt voor haar, ..") Dit is een pijnlijk voorbeeld voor de voortvarende degradatie van onze samenleving onder het technocratisch neoliberaal dwangbeleid dat Rutte (VVD) al jaren aan het uitoefenen is. De meest normale menselijke betrekkingen worden onder het gangbare op STASI-lijkende beleid hard vertrapt.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin17 jun. 2021 - 6:56

Libertain Het is diezelfde gemeente/pverheid die hulpbehoevende thuiswonenden maant de hulp zoveel mogelijk te zoeken on de eigen omgeving, bij familie, vrienden, derden! Dit zodat zij die hulp niet behoeven te geven of zelfs kunnen weigeren dat te doen. Het moet niet gekker worden.

[verwijderd]
[verwijderd]17 jun. 2021 - 6:07

--- Dit bericht is verwijderd —

5 Reacties
rvb2
rvb217 jun. 2021 - 7:31

Dus in plaats van 2 woningen waar totaal 2 mensen wonen zorgen ze er voor dat in die 2 woningen totaal meer dan 2 mensen wonen. Zo verkleinen ze het tekort aan woonruimte. Het afschaffen van de samenleefkorting kan extra woonruimte opleveren.

DaanOuwens
DaanOuwens17 jun. 2021 - 7:45

@ Ben R Gek Jij schrijft: helaas, op de school en het werk van mijn vrouw is het doodnormaal om te horen van mensen met een uitkering of kleine baan dat ze in de ene huursubsidiewoning samen wonen om de tweede te verhuren Dat ligt toch vermoedelijk vooral aan jezelf. Dat soort verhalen hoor ik nooit. Er is ook geen enkel onderzoek dat hierop duidt. Als het gebeurd zijn het incidenten en het is ook aannemelijk dat er veel uit jouw duim komt. Het is sowieso zo uitzonderlijk dat het beleid zoals dit rechtvaardigt. En de casus speelt ook in Enschede dat ligt nogal ver van het Westland.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 jun. 2021 - 8:12

[ Het afschaffen van de samenleefkorting kan extra woonruimte opleveren. ]. Het gaat in mijn ogen de overheid ook geen bal aan of je samenleeft met een man een vrouw een kat of een postzegelverzameling.

voorburg2
voorburg217 jun. 2021 - 11:31

@rvb: dan graag ook de huursubsidie afschaffen op de onderverhuurd woning.

DaanOuwens
DaanOuwens17 jun. 2021 - 20:27

@ Ben R Gek Jij schrijft: daan wels een gemeenteraadsstukken den haag gelezen? Nee wel van Rotterdam. Hoe vaak komt het voor in Den Haag? Hoe vaak is de overtreding geconstateerd en bewezen? En wat heeft het te maken met deze casus in Enschede? Waarom wil jij dit probleem beperken tot mensen met een uitkering? Mogen mensen met een baan dit wel doen van jou? Weet jij niet dat illegale onderhuur vooral vanwege criminele activiteiten plaatsvindt en dus niet vanwege arbeidsmigranten? Allemaal vragen die je eerst van een antwoord zou moeten voorzien voordat je dit soort uitspraken doet. Daarom zet ik vraagtekens bij je uitspraken. Vooral bedoelt om mensen met een bijstand uitkering in een kwaad daglicht te stellen als legitimering voor beleid dat mensen kapot maakt. Je hebt helemaal niet de behoefte iets te melden over het woonprobleem.

Bastet2
Bastet217 jun. 2021 - 6:03

Enschede staat sinds jaar en dag bekend als de bijstandshoofdstad van het oosten. Van dat imago probeert die gemeente natuurlijk graag af te komen. Helaas doen ze dat niet door het bieden van kansen, maar voornamelijk door het hufterig behandelen van bijstandsgerechtigden. Dit geval is er een in een grote lijst van incidenten op dat vlak. Ik herinner me zelfs het idee van een Enschedese wethouder daar dat bijstandsgerechtigden eerst maar hun pensioenpotje moesten aanspreken.

3 Reacties
Exkraker
Exkraker17 jun. 2021 - 7:09

Het is natuurlijk een combinatie van stok en wortel.

Miss Piggy
Miss Piggy17 jun. 2021 - 7:28

Ik meen me te herinneren dat daar vorig jaar een aflevering van de Opstandelingen over ging. De ijzereheinigheid, snoeiharde en onmenselijke opstelling van de gemeente daar. Ik heb het niet snel, maar kreeg de neiging een schoen naar mijn tv te gooien over zoveel onrechtvaardigheid.

Mark Huysman
Mark Huysman17 jun. 2021 - 10:19

[Het is natuurlijk een combinatie van stok en wortel.] Vooral de stok. Anders komen die sadistische gemeentemedewerkers onvoldoende aan hun trekken.

Tom Lucassen
Tom Lucassen17 jun. 2021 - 3:47

Ik zou als ik die man was een schadevergoeding van 43.000 euro eisen, bij de rechter.

Sonic2
Sonic216 jun. 2021 - 21:59

Stalinistisch dwangbeleid. Echt totaal van de zotte dat we dit normaal zijn gaan vinden. Dit soort tirannie. En ook dat links hier aan mee werkt. Het draait allang niet meer om mensen, maar om geld en om systemen. Dat is uiteraard een open deur, maar dit soort berichten onderstrepen dat.

7 Reacties
Tom Lucassen
Tom Lucassen17 jun. 2021 - 3:48

Het is zo lekker voor de rechtse onderbuik. Heerlijk naar beneden trappen, want wij hebben nergens last van. De meeste mensen deugen echt niet hoor, ik denk hooguit 50/50.

Pieterplezier
Pieterplezier17 jun. 2021 - 7:57

Sonic, het draait juist wèl om mensen. Mensen zoals jij en ik! In de comments lees je ook weer voorbeelden hoe mensen het systeem misbruiken om er zelf maar beter van te worden. Dat hier strikt op wordt gecontroleerd vind ik alleen maar goed, het gaat immers om onze gezamenlijke portemonnee. D Gaan er zaken niet goed? Schieten we soms wat door in regelgeving? Ik ben de eerste om te bekennen dat dat zo is. Vallen daarbij soms slachtoffers zoals de meneer in dit verhaal? Helaas wel. Maar gelukkig hebben we een rechterlijke macht die mensen bijstaat, zaken recht zet en terug kan en mag draaien. Dat dit kan in ons land is fantastisch. Alleen maar klagen klagen klagen, niets deugt, nooit is het goed, 100% anti-overheid, zonder ooit eens objectief te kijken. Jammer sonic.

Mark Huysman
Mark Huysman17 jun. 2021 - 10:37

[Dat hier strikt op wordt gecontroleerd vind ik alleen maar goed, het gaat immers om onze gezamenlijke portemonnee.] Hou toch op. De uitgaven voor bijstand vormen maar een heel klein deel van wat we met z’n allen verdienen. Als je daar de kosten van aftrekt die uitgegeven worden aan het controle- en repressie-apparaat dan gaat het helemaal om niks. De maatregelen tegen bijstandontvangers en andere armen zijn de afgelopen jaren steeds heftiger geworden. Niet omdat de fraude uit de hand zou lopen maar omdat rechts ontzettend graag het leven verknalt van mensen die al bijna niks hebben. [Maar gelukkig hebben we een rechterlijke macht….] Heel veel mensen in de bijstand hebben psychische problemen. Hoeveel van die mensen zullen de wil, kennis en energie hebben om juridisch terug te vechten? En zelfs als mensen dat doen gaat dat natuurlijk ten koste van heel veel extra psychische schade. Keer op keer blijkt uit onderzoeken dat de rijke, welvarende burgers in dit land niet alleen veel ouder worden dan de armen maar ook enorm veel langer in gezondheid leven. En dat is niet raar. De staat zorgt ervoor dat mensen aan de onderkant doorlopend te weinig hebben en heel vaak in angst zitten.

Sonic2
Sonic217 jun. 2021 - 10:41

@ PieterPlezier Zat gisteren nog filmpje te kijken uit de jaren 90 en daar heb je dezelfde retoriek. De onbeschofte rechtse grijsgedraaide plaat. De grootste fraude vindt in Nederland in de top van het bedrijfsleven plaats. De uitkeringsfraude is een gering probleem. En wordt zeer sterk door proletarisch rechts overdreven. Puur onderbuik gezwam. Tom Lucassen geeft dat ook goed aan. Het is een fictief probleem. Het is een zwaar overdreven probleem. Het probleem van de Bulgaren en Polen fraude werd opgelost door met een soort windkracht 12 wetgeving te komen. Met een grote tuinslang op een klein bloemetje spuiten. Louter met als doel om de rechtse onderbuik te stillen. Die rechtse onderbuik is al 80 a 90 jaar verantwoordelijk voor de meest grote puinhopen en ik hou ze volledig verantwoordelijk voor de toeslagen affaire. Met hun voortdurende atoombommen op muggen. Want dat doen ze. Met ondersteuning van links. En voor de rest zouden excuses maken je sieren. Want je beschuldigt me van alles, maar volledig onterecht. Nergens klaag ik alleen maar. Nergens zeg ik dat de schuld bij de politiek en overheid ligt. Ik zou eerder de Telegraaf aanwijzen als schuldige van de toeslag affaire. Met hun sensationele berichtgeving na aanleiding van de Polen en Bulgaren fraude. Of van rechts stemvee die bij 1 geval van uitkeringsfraude al voor een keiharde aanpak pleiten. Wat natuurlijk met de uitvoering instanties in Nederland helemaal fout gaan. Pure rechtse maakbaarheid en puur links mee bewegen. Maakbaarheid is rechts. Een grote denkfout van velen is dat maakbaarheid links is. Met keihard beleid kun je mensen aan het werk helpen. Maakbaarheid. Met keihard beleid kun je fraude bestrijden en alleen de slechte pakken. Maakbaarheid. Je kunt moeiteloos uit de EU. Maakbaarheid. We hoeven niets te doen aan klimaatbeleid. Maakbaarheid. Als je maar hard genoeg bezuinigt dan is dat goed voor de economie. Maakbaarheid. Als je de sociale zekerheid maar genoeg afbreekt is dat genoeg voor meer werkgelegenheid. Maakbaarheid. Het erge is nog dat miljoenen en miljoenen mensen in die propaganda trappen. In die leugens en sprookjes trappen. Kuddevolk is het. Het zijn dezelfde mensen die vroeger achter Hitler zouden aan lopen. Niet omdat ze fascist zijn. Niet omdat als je rechts bent je Hitler bent. Maar omdat ze zo vatbaar zijn voor propaganda. En omdat ze zo makkelijk na 1 charlatan/ demagoog luisteren en zich daar mee in de luren laten leggen.

Karingin
Karingin17 jun. 2021 - 10:58

Pieter vindt het plezierig dat voor elke uitkering 3x dat bedrag wordt uitgegeven door al die controles, terwijl het fraudepercentage het laagste is van alle vormen van fraude, Want een armoedzaaier die onterecht een euro teveel krijgt is een klaploper, een bedrijf of miljonair die zijn winsten wegsluist of de overheid oplicht is een goede ondernemer....dus het mag best wat kosten om die klaploper kapot te maken. Het is zelfs de maatschappelijke schade - hogere ziektekosten, meer daklozen, verwarde mensen op straat - dubbel en dwars waard

Pieterplezier
Pieterplezier17 jun. 2021 - 12:19

@mark: "Niet omdat de fraude uit de hand zou lopen maar omdat rechts ontzettend graag het leven verknalt van mensen die al bijna niks hebben." tuurlijk, sarren, pesten, plagen, een ander het licht niet in de ogen gunnen, dàt is rechts. Manmanman, met zo'n argument diskwalificeer je jezelf. De ander is altijd de vijand, altijd de slechtste en moet met vuur en wapens bestreden worden. Enge praktijken. @sonic: "De onbeschofte rechtse grijsgedraaide plaat." wij-zij. wij-zij, jijbakken, retoriek, onderbuik. Het IS geen fictief probleem, er IS fraude, dat IS niet ok, ook niet met de mantel der liefde. Ja, er zijn kansen voor iedereen, Nee, dat wordt niet door iedereen aangepakt. Heb ik daar spijt voor? remorse? regret? Neen. Ik ben een arme jongen, hard gewerkt, leuke baan, woon in de provincie. Ik kies voor hard werk, veel uur, en daarbij gelukkig een mooi salaris waarvan we goed rond kunnen komen. Niet iedereen krijg gelijke kansen, heeft dezelfde achtergrond (ik kijk hier voornamelijk naar gezin). Kunnen en moeten we dit aanpakken? JA! Moeten we iedereen maar zielig gaan zitten vinden? nee. sorry (no sorry), maar dat vind ik echt een brug te ver. Sonic, ik ben je mijn excuses verontschuldigd. In mijn volle overtuiging heb ik dit getikt, waarbij ik niet al je comments heb gecheckt. Je hebt gelijk. Hierbij mijn excuses. @karingin: "Want een armoedzaaier die onterecht een euro teveel krijgt is een klaploper, een bedrijf of miljonair die zijn winsten wegsluist of de overheid oplicht is een goede ondernemer" Not true; niet mee eens, 100% niet mee eens. @allen :) Laat ik voorop stellen dat ALLE fraude moet worden aangepakt. Zoals ook al vaker hier is aangegeven had deze beste meneer de complete rechtsgang kunnen voorkomen door op één van de twee afspraken te komen en uit te leggen hoe de situatie in elkaar steekt. Wat doen we het als land eigenlijk goed, over het geheel genomen (helemaal eens; er zijn uitzonderingen, en daar moeten we echt met zn allen goed voor zorgen) doen we het echt niet zo slecht. Als wij allemaal (ik incluis) de tijd, energie hebben om hier te reageren, en dat màg, want we leven in een vrije samenleving, gaat het echt zo slecht nog niet.

Mark Huysman
Mark Huysman17 jun. 2021 - 13:18

[tuurlijk, sarren, pesten, plagen, een ander het licht niet in de ogen gunnen, dàt is rechts.] Goed dat je dat zelf ook ziet. [De ander is altijd de vijand, altijd de slechtste en moet met vuur en wapens bestreden worden.] Dat geldt voor de manier waarop rechts tegen mensen aan de onderkant van de samenleving aankijkt. Heb je het toeslagenschandaal gevolgd? [Enge praktijken.] Zeker. En al heel lang worden mensen hiervan het slachtoffer die al praktisch niks hebben.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -16 jun. 2021 - 20:02

het Hoera gevoel van de ambtenaar die na weken desk-research ontdekte dat 10 m3 water een overtreding was kan ik bijna voelen. De man/vrouw moet wel over een hoog-speur-talent beschikken waar hijzelf EN zijn directe chef trots op kunnen zijn. Is er ook een naam bij die ambtenaar zodat er een lintje gereserveerd kan worden ? Ben benieuwd naar zijn track-record.

9 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens17 jun. 2021 - 4:54

@ Rechtse Bal - Revisited Jij schrijft: het Hoera gevoel van de ambtenaar die na weken desk-research ontdekte dat 10 m3 water een overtreding was kan ik bijna voelen. Deze ambtenaar stemt ook VVD of CDA maar in ieder geval rechts. Dit is het soort ambtenaar dat Rutte voor ogen had toen hij het over fraude bestrijding in de sociale zekerheid had. Deze ambtenaar doet exact wat rechtse ballen willen.

Libertain
Libertain17 jun. 2021 - 6:25

@Rechtse Bal, ("De man/vrouw moet wel over een hoog-speur-talent beschikken waar hijzelf EN zijn directe chef trots op kunnen zijn.") Het betreft gewoon een gevalletje PVV-stemmer die zijn levensvreugde ophaalt door anderen, vooral hulpehoevenden door het slijk te slepen. Kijk maar hoe belangrijk hij is! Deze soort brave burgers zijn er overal te vinden - of denken jullie allemaal nog steeds dat de paar miljoen extreem-rechtse PVV-stemmers ergens in het lucht blijven hangen?

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -17 jun. 2021 - 7:17

@Daan, precies Daan, waarom anders hebben we de smart meters gedwongen geinstalleerd. Het waterbedrijf zal zijn moeder nu wel extra aanslaan vanwege excessief verbruik water voor 1 ouder persoon (meeste algoritmes halen dat er wel uit)

Miss Piggy
Miss Piggy17 jun. 2021 - 7:34

@daan ik werk veel met gemeentes en ik kan je zeggen dat het gros van de ambtenaren niet rechts stemt. Maar wel bijzonder weinig initiatief, lef of inlevingsvermogen heeft (of iig toont). Alles moet volgens procedures. Zaken die daar buiten vallen, tja, pech voor de burger. Politiek gezien zijn ze veelal links/progressief, qua algemene levensinstelling zeeeeer conservatief en behoudend.

Joopinie
Joopinie17 jun. 2021 - 10:25

@Miss Piggy Eindelijk iemand die het hardop durft te typen. Die ambtenaren praten links om hun baan en salaris te rechtvaardigen. Naar de cliënt toe zijn het rechtse conservatieve rakkers die op de centjes moeten passen. Voor iedere soort casus steken ze een onpersoonlijk standaard verhaal af tegen het slachtoffer. Er is oh toeval nooit zoals ze dat noemen een potje voor de nood waar de cliënt in getrapt zit. Ze dagen de cliënt ook graag uit vooral in bezwaar en beroep te gaan en daarbij wordt zelfverzekerd het telefoonnummer van het Juridisch Loket gegeven. Kun je nagaan.

Karingin
Karingin17 jun. 2021 - 10:47

Piggy: Dat komt omdat 't initiatief kapotgereguleerd is door o.a. die procedures. Heb ruim 15 jaar bij de gemeente A'dam gewerkt, vanaf 2015 gingen daar de goede mensen in rap tempo weg omdat er bijna niet meer door de organisatie heen te komen was, je kreeg nix meer voor elkaar. Deels door centralisatie van diensten, het idee was dat die teveel eilandjes vormden....nou, daarna waren 't meer hoopjes los zand, wat een drama

DaanOuwens
DaanOuwens17 jun. 2021 - 11:02

@ Rechtse Bal – Revisited Jij schrijft: Het waterbedrijf zal zijn moeder nu wel extra aanslaan vanwege excessief verbruik water Het water verbruik wordt gewoon per M3 afgerekend dus is er helemaal geen algoritme nodig om de moeder voor werkelijk gebruik te laten betalen. Dat is ook niet het onderwerp van discussie. Deze mensen betalen gewoon voor hun water. Het probleem is dat rechtse Nederlanders willen bepalen uit welke kraan dat water komt.

DaanOuwens
DaanOuwens17 jun. 2021 - 11:08

@ Miss Piggy Jij schrijft: ik werk veel met gemeentes en ik kan je zeggen dat het gros van de ambtenaren niet rechts stemt. Ik ook en ik zie veel rechtse stemmers. En je schrijft: Politiek gezien zijn ze veelal links/progressief, qua algemene levensinstelling zeeeeer conservatief en behoudend. Dat betwijfel ik dus. Er zijn overigens ook op deze site mensen die beweren links te zijn en strikt zijn in de naleving van regels. De een zeer conservatieve linkse groep is er wel. Maar een overwegend links ambtenarenkorps links al enkele decennia achter ons. Overigens is het probleem hier rechtse ambtelijke uitvoering van politiek rechts beleid. Die combinatie levert per definitie dit soort excessen op.

Miss Piggy
Miss Piggy17 jun. 2021 - 17:56

@daan Het Links- Rechts verhaal en hoe ambtenaren daar in staan vind ik eigenlijk niet zo interessant. Het gaat mij erom dat dit soort schrijnende voorbeelden tonen dat we een overheid (en bijhorend ambtenarenapparaat) hebben die niet kijkt naar de belangen van haar burgers en de maatschappij. Maar met haast sadistisch genoegen kleine fouten en onduidelijkheden aanpakt om de zwakkeren in de samenleving keihard aan te pakken. Dát moet worden aangepakt. Perfect zal het nooit worden, maar er moet weer een cultuur komen dat de betreffende ambtenaar een dergelijke situatie op eigen inzicht kan aanpakken.

Poeha2
Poeha216 jun. 2021 - 20:00

Wat onvermeld blijft is: “ De man moest eerst maar eens tekst en uitleg komen geven over zijn afschriften van Vitens. Maar de Enschedeër kwam twee keer niet opdagen voor zo’n gesprek. Daarop werd besloten zijn uitkering in te trekken” Tuurlijk had de gemeente meer kunnen doen, maar de man had ook kunnen reageren op een van de twee uitnodigingen.

12 Reacties
Norsemen
Norsemen16 jun. 2021 - 21:50

Er is ook al minstens twee kee gezegd dat jij onzin praat. Moet Joop jou nu blokkeren?

Roeluit1986
Roeluit198616 jun. 2021 - 22:08

43.000 euro invorderen van iemand in de bijstand is gewoon laag, ook al komt hij twee keer niet opdagen.

Winterdepressie
Winterdepressie17 jun. 2021 - 1:12

Het is toch van den zotte dat een gemeente, puur op basis van een "vermoeden" zelfstandig kan gaan burgertje pesten en indien niet tevreden een persoon zijn leven op stelten kan zetten. Het zou zo moeten zijn dat bij een vermoeden een gemeente per definitie door de rechtstaat moet gaan om überhaupt een persoon te woord te mogen staan, laat staan bijstand stopzetten. Als burger mag je, in een ideale situatie, elk contact met elke BURGERLIJKE instantie gewoon negeren zonder consequenties. Mocht de instantie daar niet mee eens zijn, dan is het aan hen om via het recht hun gelijk te halen, niet andersom.

Tom Lucassen
Tom Lucassen17 jun. 2021 - 3:49

Onzin, meteen een uitkering intrekken? Ze zijn niet goed bij hun harsens.

DaanOuwens
DaanOuwens17 jun. 2021 - 4:51

@ Poeha Jij schrijft: Tuurlijk had de gemeente meer kunnen doen Dit soort opmerkingen laten zien wat het probleem is. De gemeente had niet meer moeten doen, maar minder. Het is het rechtse gedachtegoed dat ook jij uitdraagt dat dit soort problemen veroorzaakt. Zo lang deze man geen zwart inkomen heeft en dus fraudeert maakt het niets uit wat zijn waterverbruik is.

LaBou
LaBou 17 jun. 2021 - 4:54

poe·ha (het/de; o en m) 1 koude drukte; = opschepperij (https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/poeha#.YMrVJetUerV)

Mark Huysman
Mark Huysman17 jun. 2021 - 5:30

[…maar de man had ook kunnen reageren op een van de twee uitnodigingen.] Dus als iemand twee keer niet komt opdagen op een afspraak vind jij het wel redelijk of in elk geval begrijpelijk dat hij 43.000 euro moet betalen? En dat terwijl de man psychische problemen heeft waar de gemeente van op de hoogte was? Ik vind dit een vorm van bagatelliseren van ongelooflijk schofterig gedrag. Bijstandsgerechtigden zijn in dit land vogelvrij. Velen van hen hebben psychische problemen. Door het gedrag van de overheid raken ze alleen maar dieper in de shit.

Minoes&tuin
Minoes&tuin17 jun. 2021 - 7:02

Mark Huysman Het lijkt mij dat de ambtenaren in die gemeente ook psychische problemen hebben.

Pindaklaas
Pindaklaas17 jun. 2021 - 7:45

`JE bent als je een uitkering ontvangt, helemaal niet verplicht om je uitgaven op te geven. Sterker nog, de gemeente mag het je niet eens vragen!!

Poeha2
Poeha217 jun. 2021 - 9:36

Ik schrijf toch duidelijk dat de gemeente meer initiatief had kunnen tonen. Daarbij zeg ik alleen dat de man ook best op twee uitnodigen kunnen reageren. Als ik telkens niet reageer op vragen over kinderopvang toeslag, meterstanden, etc, dan wordt dat ook stop gezet.

Mark Huysman
Mark Huysman17 jun. 2021 - 10:06

Minoes Ja, maar dat is het soort van psychische afwijking waarvoor je in deze maatschappij beloond wordt.

rvb2
rvb217 jun. 2021 - 10:28

@Mark Huysman: Naar mijn ervaring gaat het zelden om een afspraak, maar om een oproep.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman16 jun. 2021 - 19:44

Je mag hopen dat de gemeente nu een rood vlaggetje bij de moeder in het register zet, i.g.v. overlijden. Gaat die man het wel redden zonder zijn moeder?

1 Reactie
gimli55
gimli5517 jun. 2021 - 8:04

Er zijn genoeg lijsten met rode vlaggetjes aan gelegd door gemeenten, UWV, belastingdienst en andere maatschappelijke relevante instituten. Die leiden niet naar sociaal gedrag maar juist naar repressief en asociaal gedrag van de instituten waar die lijstjes worden gebruikt om onschuldige slachtoffers in de shit te drukken. Nu is er zelfs een gerechtelijke uitspraak dat de gemeente zich schuldig maakte aan zeer fout gedrag. Hopelijk leren ze ervan, maar waarschijnlijk worden die listjes nu erg diep in het bekende archief gestopt en eruit gehaald indien de gemeente dat nodig acht. Ieder apart geval zal als incident worden aangemerkt door de gemeente en de uitleg is dat het erg complex is. Terwijl het gewoon aangeeft dat het systeem faalt en asociaal is.