Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Ultraconservatieve vrouwenhaters in Amerikaans Hooggerechtshof schaffen recht op abortus af

Zware klap voor vrouwenrechten in de VS
Joop

En zo begint het

  •  
07-01-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Schermafbeelding-2016-01-07-om-19.49.37
Slowakije sluit grens voor moslims
Opnieuw is 7 januari een zwarte dag. Terwijl wereldwijd de aanslagen in Parijs op Charlie Hebdo wordt herdacht en voor vrijheid en tolerantie wordt opgekomen, sluit Slowakije de grens voor moslims. Premier Fico heeft tijdens een personconferentie laten weten zich actief te zullen verzetten tegen immigratie vanuit moslimlanden, om zo gebeurtenissen als in Keulen en Parijs te voorkomen.
‘Niet alleen zullen we verplichte quota weigeren, we zullen ook nooit akkoord gaan met beslissingen die tot een moslimgemeenschap in Slowakije leiden,’ zei Fico. De premier, die van het verzet tegen immigranten een speerpunt heeft gemaakt in de aanloop naar de verkiezingen in maart, linkt niet alleen de gebeurtenissen in Keulen aan de vluchtelingencrisis, maar ook de recente aanslagen in Parijs waar de daders geboren en getogen Belgen waren. ‘Multiculturalisme is een sprookje. Zodra je migranten binnenlaat, krijg je dit soort problemen.’
Het is niet de eerste keer dat vanuit de Slowaakse overheid dergelijke geluiden klinken. Toen afgelopen zomer de beurt aan Slowakije was om 200 gevluchte Syriërs op te nemen, liet de regering weten alleen christelijke vluchtelingen toe te willen laten. Destijds was de reden om moslims te weigeren dat er geen moskeeën in het land zijn en moslims zich er ‘dus niet thuis zullen voelen’.
Slowakije heeft tot nu toe slechts 169 asielaanvragen ontvangen, waarvan 149 christenen, het minste van de hele Europese Unie. Als het aan de Europese Unie ligt zullen er dit jaar nog eens 802 vluchtelingen moeten worden opgevangen. Als het aan premier Fico ligt wordt grondwettelijk vastgelegd dat er geen enkele moslim het land in komt.
Bron: Reuters Cc-foto: European Council

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (189)

paul2
paul210 jan. 2016 - 9:29

De beste man die hier als karpatenboef op de foto suggestief wordt gepresenteerd krijgt de argumenten wel in de schoot geworden ,hoe abject de selectie op geloof ook is. 'Aanvaller politiebureau Parijs was asielzoeker in Duitsland' http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2016/1/Aanvaller-politiebureau-Parijs-was-asielzoeker-in-Duitsland-2743390W/?masterpageid=158493

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai9 jan. 2016 - 14:10

Ach gewoon Timmermans ernaar toe sturen lost het wel even op. Onze Chamberlain moet eerst even op audiëntie bij de moderne Hitler maar daarna door naar de Smer voorzitter. Een "sociaal demogratisch clubje" in een door corruptie verscheurd land. Gaat onze Chamberlain gewoon even duidelijk maken dat we allemaal de zelfde problemen verdienen. En dan beloofd hij premier Fico vast wel een flink geldbedrag per opgenomen moslim.

paul2
paul29 jan. 2016 - 10:15

Fico-achtige toestanden waren ons bespaard gebleven als we gewoon een humaan vluchtelingenbeleid hadden gevoerd. De verkeerde groepen zitten te kleumen in het MO in de opvang daar ,en de verkeerde groepen zitten hier. Uitstekend verwoord in woord en beeld in onderstaand artikel. Als dit staand beleid was geweest ,was er geen enkel probleem geweest met de acceptatie van vluchtelingen. Maar stompzinnige softies hebben het hele vluchtelingenbeleid vernield waardoor echte vluchtelingen juist slecht af zijn . http://www.michielklinkhamer.com/politics/waarom-halen-we-de-vluchtelingen-niet-op-in-libanon/

2 Reacties
H.Witte
H.Witte9 jan. 2016 - 15:00

Op zichzelf ben ik het wel deels met je eens en ook ik vind het artikel waarnaar je verwijst niet slecht. Echter, je verlaagt jezelf en doet afbreuk aan je inbreng door het woord "stompzinnig". Eens, oneens, prima, maar elkaar wel correct benaderen, vind je niet?

paul2
paul29 jan. 2016 - 19:05

Henkwitte. OK ,kan verkeerd opgevat worden .Ik doel niet zozeer op de welwillende burgers ,maar meer op beleidsmakers die gewoon beter hadden moeten weten.Daar vind ik stompzinnig wel op zijn plaats. Zij beslissen over zaken die in de toekomst vooral de onderlaag van de samenleving gaan treffen(huisvesting ,werk).

PocoPoco
PocoPoco9 jan. 2016 - 8:53

"En zo begint het" ?? "En dit komt ervan" zou een betere kop zijn.

Albert Einstein
Albert Einstein9 jan. 2016 - 8:28

Mensen die denken dat meerdere culturen samen iets moois kunnen vormen, zijn net alchemisten. Die probeerden uit verschillende mengsels goud te maken, hoewel de wetenschap allang had aangetoond dat dat onmogelijk was.

4 Reacties
H.Witte
H.Witte9 jan. 2016 - 11:39

Een belangrijk verschil met het verleden is dat we door de huidige communicatie- en mediavormen tegenwoordig de wereld "kleiner" maken dan ooit en aldus meer van elkaar leren. Vroeger stonden in Nederland de protestanten en katholieken als kemphanen tegenover elkaar. In de Brabantse dorpen werd nog maar enkele decennia geleden onderling geknokt tussen een Katholiek en een Protestants dorp, maar o.a. door steeds meer (Hollandse) import in de verscheidene dorpen zijn die radicale verschillen nu nagenoeg verdwenen en kan iedereen het met elkaar vinden. Culturen zullen steeds meer naar elkaar toe groeien, zonder dat men de eigen identiteit behoeft te verliezen. Er is nog wel een lange weg te gaan, maar naar wereldvrede is het wel de enige weg.

BertrandRussell
BertrandRussell9 jan. 2016 - 14:20

De echte Einstein was één van die mensen. Zulke mensen hebben we hard nodig vandaag.

Albert Einstein
Albert Einstein10 jan. 2016 - 10:53

JVerheijen, Ik neem aan dat de bedoelt: 1 van de wetenschappers?

BertrandRussell
BertrandRussell10 jan. 2016 - 13:08

Je weet best dat Einstein zich altijd heeft uitgesproken voor het samenleven van verschillende culturen. Jij bent duidelijk geen Einstein en trouwens ook geen wetenschapper, als je je inbeeldt dat de onmogelijkheid van dat streven wetenschappelijk is aangetoond.

Ryder
Ryder9 jan. 2016 - 0:06

Het gaat blijkbaar niet om het buiten de deur houden van een ideologie of godsdienst, maar van de aanhangers. Of ze iets gewelddadigs in zich hebben doet kennelijk niet ter zake. Het is dus simpelweg discriminatie. Dat de geweldsgolf in Duitsland in dit kader wordt genoemd is ten onrechte. Het gaat om dronken onaangepaste lieden die allerlei dingen doen die niet mogen. In Nederland gebeurt dat al jaren: rellerige groepen jongeren die auto's in de brand steken, brandweerlieden bedreigen en vechten met de politie en weet ik veel wat nog meer. Niemand kijkt er meer echt van op. De nieuwjaarsnacht is zonder grote incidenten verlopen, heet het dan. Maar ja, nu is in Duitsland het geweld van allochtonen afkomstig en wordt er de islam bijgehaald om miljoenen in diskrediet te brengen. Het heeft niets met islam te maken, hooguit met een fout vrouwbeeld en te veel alcohol.

indebanvanhet
indebanvanhet8 jan. 2016 - 19:31

Zo begint wat? Een regering dient in de eerste plaats de eigen bevolking te beschermen. Ik hoor Rutte net zeggen dat hij groepsverkrachtingen door asielzoekers ook in NL niet kan uitsluiten. Zoals hij ook een aanslag niet kan uitsluiten. De bevolking wordt angst aangejaagd met mogelijke aanslagen, misschien wel vanuit stilstaande bakfietsen. Waar is de overheid als schild als ook de korpschef van politie zegt dat die aanslag er zeker komt? Weg met zwakke leiders.

1 Reactie
jellevwal
jellevwal9 jan. 2016 - 8:03

Dat is nu ook het standpunt van de Duitse CSU. Ondanks dat de woordvoerder door de TV mevrouw scherp werd aangevallen verklaarde hij 'dat als de EU de Duitse burgers niet kan beschermen dat Duitsland het dan zelf moet doen'. De Duitse media worden (nog ?) beheerst door Gutmenschen.

EricDonkaew
EricDonkaew8 jan. 2016 - 16:23

Ik probeer te reageren op Timwitten. Lukt dat? Het is tegenwoordig nog maar de vraag wat 'links' of 'rechts' is. Officieel is Fico links.

Peter Lankhorst
Peter Lankhorst8 jan. 2016 - 15:36

Ze hebben een punt zeker gezien de recente gebeurtenissen in Duitsland. En eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wat de islam voor positiefs heeft gebracht in europa de afgelopen tientallen jaren.

2 Reacties
jellevwal
jellevwal9 jan. 2016 - 8:05

Ons land werd er naar mijn mening alleen maar beter van dat wij ons vanaf 1960 ongeveer los hebben gemaakt van de christelijke godsdiensten. Nu hebben we weer zoiets binnengehaald.

Yogi Bear
Yogi Bear9 jan. 2016 - 16:13

jellevwal 9 januari 2016 om 08:05 Wat is er precies beter geworden sinds 1960? Meer naastenliefde soms? Meer respect voor ouderen? Het onderwijs dan misschien? Oh wacht, onze normen en waarden natuurlijk..

crumb2
crumb28 jan. 2016 - 14:59

Goh, er bestaan dus klaarblijkelijk nog landen waar geen moskeeën staan.

ronald8
ronald88 jan. 2016 - 14:34

Wat een selectieve verontwaardiging voor een land als Slowakije. Noem eens een moslimland op dat niet net zo is of erger ten aanzien van mensen met andere geloven. Zou u dan niet uitzinnig van woede moeten zijn m.b.t. de vervolging, achterstelling en het opleggen van de sharia voor christenen in moslimlanden? Ook ik vind het geen goede zaak wat de Slowaken doen, maar de selectieve verontwaardiging komt mij hypocriet over. Het is overigens geen begin van iets zoals de schrijver onheilspellend doet geloven, maar een gevolg van iets.

8 Reacties
NASA
NASA8 jan. 2016 - 20:04

Uitstekend geformuleerd.

BertrandRussell
BertrandRussell9 jan. 2016 - 16:23

Een nogal doorzichtig “de moslims doen het ook”-argument, waarmee je deze verheffing van discriminatie tot staatspolitiek probeert te bagatelliseren. In de eerste plaats is de sterkere verontwaardiging over het geval van Slowakije in Nederland en andere Europese landen meer dan logisch, omdat het hier om een lid van de EU gaat. De principes waar die hele gemeenschap op gegrondvest is komen op de tocht te staan, als de Slowaken hiermee wegkomen. In de tweede plaats verraad je vooral hoe selectief jouw eigen verontwaardiging is. Er zijn eindeloos veel voorbeelden te geven van onderdrukking en onrechtvaardige migratiewetten over de hele wereld, maar jij kunt alleen denken aan wat moslims verkeerd doen.

ronald8
ronald811 jan. 2016 - 12:38

Jverheijen: Het is u die niet leest wat ik schrijf en mij iets in de schoenen schuift dat u niet uit de tekst kunt afleiden: Ik heb namelijk mijn verontwaardiging niet geuit dus die kan niet selectief zijn. De enige verontwaardiging die u uit mijn tekst kan halen is die van de selectieve verontwaardiging zelf en verder NIETS. De context waar we hierover praten is wat Slovakije doet en dat heeft alleen maar met Moslims te maken, het is dus niet vreemd dat ik die vergelijking kies. Mensen de mond snoeren met de zin:"maar jij kunt alleen denken aan wat moslims verkeerd doen", is niet alleen vals en onjuist, maar heeft slechts 1 doel: het verdacht maken van iemand die uw mening niet deelt. U ziet wat u wilt zien: ik maak nog makkelijker voor u: ik ben een racist. Hoeft u niet verder na te denken en bent u klaar in de discussie. De rest van de mensen kunnen mijn andere posts lezen en zich een oordeel vormen.

BertrandRussell
BertrandRussell11 jan. 2016 - 18:46

Blij dat je in elk geval instemt met mijn eerste punt. Volgens mij heb je het tweede punt niet helemaal begrepen. Een racist zou je zijn als je had gezegd dat ze in negerlanden nog veel erger zijn. Jij wijst alleen op moslimlanden en dat dat selectief is kun je moeilijk ontkennen. “De rest van de mensen kunnen mijn andere posts lezen en zich een oordeel vormen.” Moeten ze vooral doen, kunnen ze griezelverhalen lezen zoals dat “de meeste gruweldaden op deze planeet in naam van de Islam worden gepleegd.” Misschien ben je in andere opzichten een heel redelijk mens met gematigde, onderbouwde opvattingen, maar als het om de islam gaat trek je je weinig van feiten aan en huil je gewoon mee met de wolven in het bos. Ik ken geen cijfers voor de hele wereld, maar in Europa was volgens officiële cijfers tussen 2009 en 2013 minder dan 2% van alle terroristische aanslagen religieus gemotiveerd.

ronald8
ronald813 jan. 2016 - 9:43

Of je bent echt vals of je leest posts van andere Ronald's. Jij zegt: "Moeten ze vooral doen, kunnen ze griezelverhalen lezen zoals dat “de meeste gruweldaden op deze planeet in naam van de Islam worden gepleegd." Dat heb ik in geen enkele post gezegd!

BertrandRussell
BertrandRussell13 jan. 2016 - 15:47

Kijk eens op http://www.joop.nl/nieuws/moslima-s-belaagd-door-islamhaters Jouw reactie staat op 10 januari 2015 om 00:36.

ronald8
ronald814 jan. 2016 - 8:28

Sorry maar ben je nu echt incapabel iets goed te lezen? Je refereert aan onderstaand stuk om je gelijk aan te tonen? Voor een goed lezer: De massa faciliteert altijd extremisten, de rechtvaardiging van hun daden worden door passiviteit en stilzwijgende instemming toegelaten. Dit geldt voor moslims en niet-moslims. Ik vrees net zo de zwijgende meerderheid als het gaat om een tegenreactie op moslim extremisme als de passieve instemming van de moslims wereldwijd. Je gaat voorbij aan het feit dat de massa bepalend is voor het bestaansrecht van welk extremisme dan ook. "Natuurlijk kun je een individuele moslim niet verantwoordelijk stellen voor wat andere moslims doen. Het imago van de islam is echter wel de verantwoordelijkheid van de moslims. Dat dat imago slecht is, mag wel de moslims worden verweten en ze mogen ook hierover worden aangesproken. We leven nu en nu worden de meeste gruweldaden op deze planeet in naam van de Islam gepleegd. Dat beperkte geesten nu ook verkeerd reageren op moslima’s is natuurlijk een zeer slechte zaak. De massa bepaald de norm en ook hoever een extremist kan gaan. Dit geldt voor moslims en niet-moslims."

BertrandRussell
BertrandRussell14 jan. 2016 - 13:33

Hij gaat lekker, vriend Ronald. Eerst ontken je bij hoog en bij laag dat je ooit gezegd zou hebben dat "de meeste gruweldaden op deze planeet in naam van de Islam worden gepleegd”. Als vervolgens blijkt dat je dat wel degelijk gezegd hebt, kom je met een vaag verhaal dat niet op die uitspraak zelf ingaat en waarin je mij incapabel noemt, in plaats van gewoon te erkennen dat je ernaast zat. Twee keer ernaast: eerst met die feitelijk onjuiste en misleidende uitspraak over de islam zelf, daarna met je glasharde ontkenning. (Eigenlijk drie keer, met die onbegrijpelijke laatste reactie erbij, maar laten we niet op alle slakken zout leggen.) Kortom, je bent jezelf in deze reacties zo meedogenloos onderuit aan het schoffelen, dat ik er niet veel aan kan toevoegen en bijna de neiging krijg om het voor je op te nemen.

CharlieMcCarthy
CharlieMcCarthy8 jan. 2016 - 14:32

Wat bedoelt de schrijver exact met "het"?

DejanSalomon
DejanSalomon8 jan. 2016 - 14:11

Nouja als dit toch mogelijk is... Dan begrijp ik niet waarom andere landen exact hetzelfde niet mogen doen maar dan voor joodse mensen. :) Of is dat dan weer ineens wat anders?

5 Reacties
Mark Gh
Mark Gh8 jan. 2016 - 15:48

Als daar een even goede reden voor is lijkt me dat dat best kan. Die is er niet, er zijn geen problemen met joden zoals ze er met islamieten zijn. Er zijn overigens landen waar joden zich niet mogen vestigen. Eén daarvan is hoofd van de mensenrechtenraad...

Sir Douglas
Sir Douglas8 jan. 2016 - 17:27

is anders ja ...om de simpele rede dat zij niet massaal naar Europa komen.

DejanSalomon
DejanSalomon8 jan. 2016 - 19:59

@ De reacties...ik probeerde aan te geven dat dit discriminerend is door het voorbeeld van joodse mensen te gebruiken met de gedachte dat wij hopelijk niet zijn vergeten waar dat toe leidt. Maar helaas...

Mark Gh
Mark Gh8 jan. 2016 - 21:18

DejanSolomon, je probeert situaties te vergelijken die onvergelijkbaar zijn. Dat werkt niet. . Een belangrijk verschil: de joden waren onderdeel van de eigen bevolking, Slowakije sluit de grens voor immigranten. De joden waren toen een gelegenheidsslachtoffer van een misdadig regime dat een slachtoffer nodig had, ook daar is hier geen sprake van - de regering wil het eigen land beschermen tegen kwade invloeden van buiten, geen etnische zuivering maar een strikte selectie aan de poort. Discriminerend, dat zeker, maar de vergelijking met de Holocause is onterecht.

Buzzer
Buzzer8 jan. 2016 - 22:34

Die smiley erbij doet wonderen, ineens kan ik u totaal niet meer serieus nemen

[verwijderd]
[verwijderd]8 jan. 2016 - 13:52

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
H.Witte
H.Witte8 jan. 2016 - 20:15

"Linkse vriendjespolitiek" bestaat niet. Er bestaat wel "vriendjespolitiek" en dat loopt, helaas, door alle geledingen heen. Je mag tegen alles wat links is zijn, dat is je goed recht. Vergeet daarbij echter niet dat links in het verleden meer voor de mensen heeft bereikt en betekent dan rechts. Denk daar aan als je de komende week weer 38 uur ga werken, i.p.v. 45 uur of zelfs 60 uur, denk daaraan als de vrouwen ook mogen gaan stemmen, denk daaraan als je straks AOW krijgt. We hoeven niet links te zijn, al zijn we wel een beetje schatplichtig aan onze opa's en oma's die ooit de barrikade opgingen om het bestaan wat menswaardiger te maken, maar heb op zijn minst een respect, Zoals ik, als rooie rakker, respect heb voor (gematigd) rechtsdenkenden.

H.Witte
H.Witte8 jan. 2016 - 13:43

Alsof christenen niet verkrachten. Zijn we de ellende binnen de katholieke internaten alweer vergeten. Er zijn drie grote kwaden in de wereld en ze binnen allemaal met een G. Geld, Geloof en Grenzen(nationalisme).

1 Reactie
PocoPoco
PocoPoco9 jan. 2016 - 8:53

Hunnie doen het ook is niet zo'n hele sterke reactie hoor...

Phoenix van Milete
Phoenix van Milete8 jan. 2016 - 13:40

Beter zou zijn om niet te selecteren op religie maar op culturele achtergrond. Dan kan je selecteren op land van afkomst.

PietManeo
PietManeo8 jan. 2016 - 13:16

Het "begin" is het einde van het EU lidmaatschap voor Slowakije. Gelukkig komt de Oekraine er voor in de plaats en die hebben al laten weten heel graag tienduizenden asielzoekers op te willen nemen.

rbakels
rbakels8 jan. 2016 - 13:08

Hier in Zuid-Thailand heb je een vrij grote moslimgemeenschap die volstrekt probleemloos samenleeft met de boeddhistische meerderheid. Om misverstanden te voorkomen wijs ik erop dat deze moslims niet verward moeten worden met de inwoners van enkele provincies tegen te Maleisische grens aan. Dat betreft een paar sultanaten die ooit per ongeluk bij Thailand zijn gevoegd in plaats van bij Maleisië - en die zijn wel opstandig. Misselijke populisten zijn erin geslaagd ons te indoctrineren met de gedachte dat (bijna) alle moslims niet deugen. Dat is onzin.

2 Reacties
PietManeo
PietManeo8 jan. 2016 - 16:25

Ja, met tot nu toe 5000 doden is dat maar een piepklein probleempje tussen de rest van het geweld.

Ratko
Ratko8 jan. 2016 - 19:53

Heb je nog een voorbeeld?

Henkbob
Henkbob8 jan. 2016 - 13:05

Gezien de recente gebeurtenissen in diverse Europese steden lijkt het mij dat Slowakije het grootste gelijk van de wereld heeft.

indebanvanhet
indebanvanhet8 jan. 2016 - 12:37

Groepsverkrachting in Duitsland, maar, ook Zwitserland, Zweden, Finland . Dat waren vast geen christelijke asielzoekers...

3 Reacties
Uilenspiegel
Uilenspiegel8 jan. 2016 - 13:40

Zeker ook meegezongen met: "Daar moet een ..... in?"

H.Witte
H.Witte8 jan. 2016 - 13:41

Alsof Christenen niet verkrachten. Zijn we de ellende binnen de katholieke kerk al weer vergeten?

indebanvanhet
indebanvanhet8 jan. 2016 - 19:17

De katholieke clerus beschouw ik niet als christen, maar meer als satanisten.

H.Witte
H.Witte8 jan. 2016 - 12:15

Slowakije is, net als overigens de PVV nogal kortzichtig. Zij staan er niet bij stil hoe belangrijk het is dat er naar harmonie gezocht wordt tussen alle (groepen van mensen) op onze aarde. Gezien de enorme bevolkingsgroei in het Midden- en Verre-Oosten alsook in Afrika, vele malen groter dan in het westen, worden dreigingen als we tegenover elkaar blijven staan alleen maar groter. Bovendien zullen mensen, vanuit welke verwerpelijke ideologie of overtuiging dan ook, moslimterrosisme-neonazisme etc. op termijn over afschuwelijke massavernietigingswapens gaan beschikken. Laten we ons realiseren dat we ons juist moeten verenigingen met de goedwillenden onder de diverse volkeren. Alleen op die manier zijn de slechteriken enigszins te beteugelen. Laten we beseffen dat de vele vredelievende moslims, het overgrote deel, in ons land een brugfunctie kunnen vervullen om mensen te verenigen. We zijn een dergelijke positieve en constructieve grondhouding verplicht jegens onze kinderen en kleinkinderen. Zo niet, dan zal onverzoenlijkheid zich meer en meer tegen ons keren.

7 Reacties
Kolok
Kolok8 jan. 2016 - 13:07

Dat wordt al sinds de jaren 70 geprobeerd, maar dat heeft kennelijk niet gewerkt. We moeten gewoon van die haatreligie af, zolang mensen de religieuze regels boven de wetten van het land stelt is wat u voorstelt een utopie.

Hell You
Hell You8 jan. 2016 - 13:57

2nd! Bedankt voor deze oproep. Ik sluit me aan.

Hell You
Hell You8 jan. 2016 - 15:22

Kolok, mensen met opvattingen en haat zoals jij verhinderen harmonie. Doe eens moeite om harmonieus te reageren..Daar knapt een mens van op. Daar knappen we allemaal van op. Zie je welke verantwoordelijkheid je op je schouders draagt? Ik wens je wijsheid toe.

Alabama2
Alabama28 jan. 2016 - 17:05

m.a.w we kunnen beter vast nu de sharia invoeren en ons onderwerpen?

Karakter2
Karakter28 jan. 2016 - 20:03

@Kolok: "Een cynicus is een man die, als hij bloemen ruikt, om zich heen kijkt waar de kist staat" (H.L. Mencken)

Haastig
Haastig8 jan. 2016 - 20:56

henkwitte 8 januari 2016 om 12:15 "Zij staan er niet bij stil hoe belangrijk het is dat er naar harmonie gezocht wordt tussen alle (groepen van mensen) op onze aarde." . En soms gaat dat beter als je niet samenleeft.

Andy1971
Andy19719 jan. 2016 - 4:59

Vele landen in Zuid/Oost Europa hebben honderden jaren mogen meegenieten van deze harmonie, Slovakije heeft daar veel van geleerd, het zal wel erg kortzichtig zijn om dit te negeren. Je verhaal klinkt mooi Henk, idealistisch maar onhaalbaar.

Uilenspiegel
Uilenspiegel8 jan. 2016 - 12:07

Vele reaguurders denken dat het buiten de deur houden van anderen problemen oplost. De ander is de zondebok, de schuldige aan al het leed wat ons overkomt. Zij wijzen er op dat familie en stamverbanden, en religie, worden meegenomen naar het "vrije westen" en hier voor ellende zorgen. Het buiten de deur houden van anderen is echter niet anders dan juist het beschermen van "stamverbanden en religie". Dus hoe anders zijn deze reaguurders als de mensen die zij de deur wijzen. En wat hebben wij de mensen daar meer gebracht dan bommentapijten? Het is inderdaad tijd voor een nieuwe "verlichting". Het is tijd dat een zwijgende meerderheid (gelukkig meerderheid) van zich af gaat bijten, van zich laat horen en de schreeuwers tot de orde roept. Of hebben we niets geleerd van onze geschiedenis?

8 Reacties
kindval
kindval8 jan. 2016 - 12:51

"Het is tijd dat een zwijgende meerderheid (gelukkig meerderheid) van zich af gaat bijten," Ik denk dat deze zgn zwijgende meerderheid er hele andere denkbeelden op na houdt dan jij denkt...

Kolok
Kolok8 jan. 2016 - 13:10

U heeft inderdaad niets van de laatste 20 jaar geleerd, niets geleerd van Theo van Gogh, niets van Madrid/Londen/9-11, CharlieHebdo, Bataclan en kennelijk ook niets van Keulen/Hamburg. Herriner me even, wanneer hebben wij Marokko gebombardeerd?

H.Witte
H.Witte8 jan. 2016 - 13:46

Helemaal mee eens Uilenspiegel.

Hans Beek
Hans Beek8 jan. 2016 - 14:12

Volgens mij hebben we voldoende geleerd van onze geschiedenis en die kan ons leren dat het verstandig is om een ideologie die bereid is om andersdenkende te doden, ondersxheid maakt tussen uber en untermenschen buiten de deur te houden.

Hell You
Hell You8 jan. 2016 - 15:24

aan de reacties hieronder kiest men nadrukkelijk voor strijd en onwetendheid. Dat is de verantwoordelijkheid die ze op zich nemen...en dus dienen te dragen.

Uilenspiegel
Uilenspiegel8 jan. 2016 - 16:11

@ kindval: gelukkig doen anderen onderzoek. @ Kolok: De bommen vallen of vielen op Libië, Irak, Syrië, Libanon, de Gazastrook, Afghanistan, ... ooit werd Bin Laden door Amerika opgeleid en ondersteunt, ..... etc. wellicht ligt daar een begin van een oorzaak, evenals in de zieke wapenhandel. @ Hans van Beek: Die ideologie moet je zeker buiten de deur houden, om te beginnen buiten je eigen hersenpan.En daarbij helpt een hek niet. Zij aan zij strijden zou een optie moeten zijn.

Alabama2
Alabama28 jan. 2016 - 17:07

Je vraagt je af of de Keulse massa aanrandingen hadden plaats gevonden als ze de daders buiten de deur hadden gehouden?

Albert Einstein
Albert Einstein9 jan. 2016 - 8:12

"Of hebben we niets geleerd van onze geschiedenis?" We hebben in elk geval geleerd dat meerdere culturen niet samen gaan. Vooral niet als 1 ervan de Islam is. India en Pakistan waren vroeger 1 land. Door de aanhoudende onlusten tussen moslims en hindoes, is het land opgesplitst. Noord en Zuid Soedan waren vroeger 1 land. Door de aanhoudende onlusten tussen moslims en christenen, is het land opgesplitst. Joegoslavie was vroeger 1 land. Door de aanhoudende onlusten tussen moslims en christenen, is het land opgesplitst. En zo kunnen we doorgaan. Als we iets geleerd zouden hebben van deze voorbeelden, dan gaan we niet uitproberen of het hier wel gaat werken. Als je denkt dat het hier wel gaat werken, ben je enorm arrogant. Je suggereert dan namelijk dat wij beter zijn dan de landen uit genoemde voorbeelden. Dat zijn wij helaas niet. De recente gebeurtenissen onderstrepen dat nog eens extra.

MarinusCalamari
MarinusCalamari8 jan. 2016 - 11:57

Nou, als je denkt dat het zo begint, dan heb je toch niet goed opgelet de laatste tijd. Slowaken zijn een praktisch volk, en die hebben ons door de vluchtelingen crisis heen zijn blunderen, en een conclusie getrokken die net perse de mijne is, maar zonder meer praktisch. Ik zeg dus niet dat we hun voorbeeld moeten volgen, maar wellicht is het tijd om het idealistische "De wereld is van iedereen, dus jij bent welkom in mijn land" gezever achter ons te laten.Ik vindt het opvangen van vluchtelingen het beschaafde ding om te doen, maar het mag best meer als een privilege dan als een recht worden gezien. Een privilege wat ingetrokken kan en mag worden als blijkt dat je een probleem bent. Dan komt het ook wat meer van twee kanten. Moeten we natuurlijk ook van onze kant niet te lullig gaan doen, en vluchtelingen ook de kans geven zich te ontplooien. Ledigheid is des duivels oorkussen enz.

ratio2
ratio28 jan. 2016 - 11:40

En volgens mij gaat het de EU niet eens lukken om Slowakije hiervoor te straffen. Als ik het verdrag van Lissabon goed lees, moeten alle andere landen met unanimiteit beslissen dat Slowakije bijvoorbeeld het stemrecht ontnomen word. Landen als Hongarije gaan daar nooit mee akkoord, ze hebben nu al beloofd om Polen te beschermen, reken er maar op dat ze hetzelfde zullen doen voor Slowakije.

1 Reactie
peterh2
peterh28 jan. 2016 - 12:01

Gelukkig maar, deze landen zorgen ervoor dat Brussel nog kritisch moet kijken naar de eigen incompetentie op dit onderwerp. . Van Rutte hoeven we een ruggengraat niet te verwachten, die zit tot zijn elleboog in Merkel...

Jan Pieter2
Jan Pieter28 jan. 2016 - 11:39

We (maar vooral de Duitsers) hebben dit zelf over ons afgeroepen. Te weinig selectie aan de poort met als gevolg dat we ook vele lieden hebben toegelaten die misbruik maken van hun status als asielzoeker/vluchteling. Dat in combinatie met het wegkijken van problemen of mogelijke problemen niet willen onderkennen. Vooral de Duitsers hebben gefaald met "Wir schaffen das", maar misschien nog wel meer met het taboe dat er bestond op het leggen van een link tussen criminaliteit en vluchtelingen. Zie ook deze kwoot waar duidelijk uit blijkt dat de politie reeds op de avond zelf wist dat wel degelijk (jonge) Syrische "vluchtelingen" bij de rellen betrokken waren geweest. "Nach einem Bericht des „Kölner Stadtanzeigers“ haben Verantwortliche der Polizei die Herkunft der Tatverdächtigen absichtlich verheimlicht. Der Polizeiführung war danach offenbar schon in der Silvesternacht klar, dass es sich bei vielen der rund 100 verdächtigen und kontrollierten Männer um Flüchtlinge aus Syrien, dem Irak und Afghanistan handelte, die erst seit kurzem in Deutschland leben. In der ersten polizeiinternen Abschlussmeldung des Einsatzes soll der verantwortliche Dienstgruppenleiter die Herkunft aber bewusst nicht genannt haben – obwohl der Einsatzleiter dazu gedrängt haben soll, hieß es in Polizeikreisen. Verschwieg die Polizei Herkunft der Verdächtigen in Köln? | WAZ.de - Lesen Sie mehr auf: http://www.derwesten.de/politik/verschwieg-die-polizei-herkunft-der-verdaechtigen-in-koeln-id11443017.html#plx116879886" Men wist dat het wel degelijk ging om recent ingestroomde vluchtelingen en niet een groep Noord-Afrikanen, waar in eerste instantie een link met vluchtelingen juist werd ontkend maar het mocht op gezag van de Politie leiding niet gezegd worden. Zeer onhandig en onverstandig allemaal. Nu is de geest uit de fles en is het te laat voor nuanceringen of grijstinten. Het zijn nu DE vluchtelingen die op de misstanden en geweld in Keulen en andere steden worden aangekeken. Die perceptie zal blijven en is begrijpelijk, zeker omdat de groep zeer groot was die zich heeft misdragen en de feiten te stuitend voor woorden waren. Tot nu toe voorzag ik niet al te grote problemen met AZC's in NL, ik heb mijn mening na de recente gebeurtenissen bijgesteld. Je kunt bijna niet anders helaas ... .

1 Reactie
jellevwal
jellevwal8 jan. 2016 - 14:03

" We (maar vooral de Duitsers) hebben dit zelf over ons afgeroepen " We, vele Nederlanders vonden al lang dat wij meer dan genoeg allochtonen hadden. "De Duitsers", lees: vooral Merkel. PVV en Pegida komen niet uit de lucht vallen. Sarrazin schreef zijn boek over hoe immigratie Duitsland te gronde richt al in 2010, Paul Scheffer 'Het land van aankomst' in 2007. Britse etnische conflicten zijn al vele jaren gaande.

Meta Foor
Meta Foor8 jan. 2016 - 11:38

wat flauw nou van Fico om het sprookje te verstoren: geen toegang tot paradijs, geld, onderdak, vrije tijd en gratis maagden .... kan die man niet vervangen worden door een meer vluchteling-vriendelijke president ? Eventueel met hulp van de nieuwe EU voorzitter ?

Harry Nak
Harry Nak8 jan. 2016 - 11:07

https://www.youtube.com/watch?v=y2GwrR-4Q9E Weinig pussies in de Slowaakse regering. Teveel in de Nederlandse. De tijd van kom maar en doe alsof je thuis bent is gewoon voorbij. En terecht. Tolerantie jegens intolerantie werkt niet. En de goedwillende - zij het islamtisch gebrainwashte - moslims dan? Die zijn alleen verantwoordelijk voor hun eigen daden. Niet meer en niet minder.

3 Reacties
Biff Everwood
Biff Everwood8 jan. 2016 - 11:51

ik lag helemaal dubbel van het filmpje. Even voor mijn begrip, je bedoelt dicks zijn hardliners, pussies zijn wegkijkers, assholes zijn vluchtelingen?

Hank Nozemans
Hank Nozemans8 jan. 2016 - 12:06

Hier wordt het wat beter uitgelegd https://www.youtube.com/watch?v=zcAaertdaQk

Harry Nak
Harry Nak8 jan. 2016 - 13:36

@Matthijs2 (groeten aan Matthijs1 overigens): nee, dat gaat dus te ver qua samenvatten. Niet alle vluchtelingen zijn assholes. Islam is slecht, moslims of in moslimcultuur opgegroeiden kunnen heel wel ok zijn. Onthoud dat maar. Geldt ook voor andere culturen. En nu geen gratis advies meer hoor, vandaag. Niet van mij althans :)

Tijgernoot2
Tijgernoot28 jan. 2016 - 10:54

De Slowaken lezen de krant en hebben geen zin om dezelfde fout te maken als west-Europa. Ik kan ze geen ongelijk geven.

Uilenspiegel
Uilenspiegel8 jan. 2016 - 10:45

En zo blijkt dat je het vooral van de barmhartige katholieken moet hebben.

5 Reacties
ronald8
ronald88 jan. 2016 - 11:11

Barmhartig voor de mensen die er al leven.... is ook barmhartigheid.

taylor
taylor8 jan. 2016 - 11:43

Hoe haal je het in je hoofd na wat er allemaal aan de gang is. pvv aanhangers zijn de tokkies, fascisten, asocialen maar voorlopig heb ik een pvv'er nog niet mee zien doen aan groeps verkrachting.

Uilenspiegel
Uilenspiegel8 jan. 2016 - 11:52

Je bedoelt: eigen volk eerst! Schrijf dat dan ook op.

peterh2
peterh28 jan. 2016 - 12:03

[Je bedoelt: eigen volk eerst! Schrijf dat dan ook op.] . Eigen bevolking eerst inderdaad! Ongeacht kleur, geslacht of religie, daar hebben we onze handen nu al vol aan.

taylor
taylor8 jan. 2016 - 15:11

Rustig,rustig zie je je ideale samenleving in elkaar storten. Ik zal in hoek gaan zitten en mijn diep schamen. Wat hebben ze je teleurgesteld of niet??

Mandara
Mandara8 jan. 2016 - 10:14

Jammer dat west Europa het voormalige Oostblok niet kan overtuigen van die prachtige voordelen van een multiculturele samenleving. Argumenten te over, zou je denken.

Harry Nak
Harry Nak8 jan. 2016 - 10:03

This pretty much wraps it up... https://www.youtube.com/watch?v=y2GwrR-4Q9E

Jan5
Jan58 jan. 2016 - 9:51

zo aan de berichtgevingen te zien van vechtpartijen, berovingen en verkrachtingen is zijn aktie niet eens zo slecht. Ook om in toekomst fraudes, drugs en overvallen te voorkomen. Regeren is immers vooruitzien; daar kan Rutte nog wat van leren !

paul2
paul28 jan. 2016 - 9:43

De commercie ziet ook al kansen bij deze malheu..: ''Reisbureau promoot Mallorca: “Het is veilig, Europees en christelijk” De natuur is prachtig, de zon schijnt en de zee is blauw. Zo zou je Mallorca ook kunnen aanprijzen, maar in deze rare tijden verkoop je een tripje naar de zon blijkbaar beter door te melden dat het er Europees en christelijk is. En bovenal veilig. En het ergste: Het reisbureau uit het Belgische Sint-Truiden, dat de slogan voert, vindt het de normaalste zaak van de wereld. “Daar is toch geen woord van gelogen?” begint eigenaar Trudo Carlier. “Sinds de aanslagen in Tunesië en de onrust in Turkije boeken deze landen voor geen meter. Ook Egypte en Marokko zien af. Zowat alle klanten die hier de voorbije weken over de vloer kwamen, krijg je met geen stokken naar moslimlanden. http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/536075/reisbureau-promoot-mallorca-het-is-veilig-europees-en-christelijk.html

paul2
paul28 jan. 2016 - 9:41

Zij die Slowakije op de vingers tikken hadden het natuurlijk binnenslands prima voor elkaar : ''Politie vreesde voor doden op station Keulen. De politie in Keulen vreesde op oudejaarsavond dat er gewonden en zelfs doden zouden vallen in de chaos rond het station in de stad. In de stationshal en op het plein voor het station naast de beroemde Kölner Dom werden vrouwen beroofd en aangerand, maar dit werd pas een paar dagen later wereldkundig gemaakt door de Duitse autoriteiten. In een eerste persbericht op nieuwjaarsdag sprak de politie zelfs nog van een ''vreedzame'' stemming. Uit een intern verslag van die avond bleek donderdag echter dat de politie ook die avond al wist dat het niet bepaald vreedzaam was rond het station. De politie bood vrouwen die uit de menigte waren gevlucht zelfs onderdak op het politiebureau. ,,Vrouwen met en zonder begeleiding moesten niets minder dan spitsroeden lopen door de zwaar dronken massa mannen op een manier zoals niet te beschrijven is", schreef een politiechef die dag in een intern verslag.''

Tokoloshe
Tokoloshe8 jan. 2016 - 8:37

Ze hebben een achterstand mbt de andere Europese landen en willen deze zo snel mogelijk inlopen, dan ga je toch geen gelukszoekers opnemen die vooruitgang juist tegenhouden?

peterh2
peterh28 jan. 2016 - 8:18

De politiek correcte beerput gaat open: . http://m.ad.nl/ad/m/nl/37942/Seksueel-geweld-in-Keulen/article/detail/4220762/2016/01/08/Keulse-beerput-is-politieke-tijdbom-voor-Angela-Merkel.dhtml?originatingNavigationItemId=37942 . Als Duitse 'ondergeschikten' uit de school klappen dan is er echt iets aan de hand, dat is heel uitzonderlijk in Duitsland. Het lijkt erop dat heel veel van de berichten in de 'populistische' media gewoon de waarheid waren. . Hoeveel alleenstaande jonge mannen zijn er in Nederland binnengekomen, mogen we nu EINDELIJK eens de getallen hebben? Hoe is de verhouding tussen gezinnen en deze groep, cijfers graag! . Hoe langer het stil blijft hoe meer ik het gevoel krijg dat Wilders dichter bij de waarheid zit dan men toe durft te geven...

3 Reacties
José
José8 jan. 2016 - 10:59

Als Wilders het zo goed weet, waarom geeft hij dan geen cijfers, uiteraard mét controleerbare en betrouwbare bronnen, zoals die van Flip van Dyke? . "Vorige maand kwam het CBS met het nieuws dat zij voor volgend jaar 70.000 asielgerelateerde immigranten verwachten. De berekening van het CBS is vrijwel gelijk aan die ik een paar maanden geleden maakte. Het CBS maakt duidelijk dat de berekeningen van de Wildersen en Zijlstra’s van deze wereld complete onzin zijn. (...) . Aan de andere kant kan er een belangrijke ontwikkeling gaande zijn die het percentage nareis kan verminderen. Wat opvalt is dat het percentage vrouwen onder de asielzoekers de afgelopen maanden is gestegen. Zo is onder Syriërs is het aandeel verdubbeld in november t.o.v. september naar 30%. Mogelijk is het een trend omdat er grote achterstanden zijn ontstaan in de afhandeling van asiel- en nareisverzoeken. Zo gaat het CBS er vanuit dat er een jaar zit tussen de komst van de asielzoeker en de komst van de familieleden. Dat kan een reden zijn dat vaker complete gezinnen deze kant opkomen. Het kan ook dat er anderen daardoor afzien van komst. Het zou een ontwikkeling zijn die, als ze doorzet, een sterke daling van de nareis teweeg zal brengen. Het pleit in ieder geval voor een uitbreiding van het model met een schatting van de nareis met demografische factoren als geslacht, kinderen en burgerlijke staat van de asielzoeker." . Lees vooral het hele verhaal; het is geen schande om je te informeren: http://www.flipvandyke.nl/2016/01/van-asielzoekers-tot-asielmigranten-prognose-2016-2017/#more-3642

peterh2
peterh28 jan. 2016 - 11:59

Als ik het goed begrijp komt de 30% vrouwen uit Syrie vooral doordat de nareis nu op gang komt? . Zelfs met een inhaalslag door gezinshereniging blijft 70% van de instroom man, uitgaande van een gelijke verdeling tussen man/vrouw bij de kinderen vind ik dat een behoorlijk scheve verdeling. Blijkbaar was het hiervoor nog ongelijker want die 30% wordt als opvallend gemeld. . Ook ben ik benieuwd hoeveel niet-Syriërs er gekomen zijn en wat daar de verhoudingen waren, waarschijnlijk is het toch meer richting mannen daar. . Al met al niet echt hoopgevend, ben het ook niet met de schrijver eens dat het wel meevalt.

Arie Roos
Arie Roos8 jan. 2016 - 14:11

[Als ik het goed begrijp ...] Maar dat doe je niet. Wat Jose in haar post duidelijks maakt, is dat Wilders er volkomen naast zat met zijn voorspellingen.

jellevwal
jellevwal8 jan. 2016 - 7:49

En zo begint wat ? Begint het verstand te werken ? Het is niet zo dat alle Moslims slecht zijn, bepaald niet. Op reizen in Islamitische landen was er overal gastvrijheid. Het is natuurlijk wel zo dat wij er in geslaagd zijn in een strijd van honderden jaren ons te ontdoen van heerszuchtige geestelijken. Zowel de Franse revolutie van 1789, als de vorming van Italië in de 19e eeuw, was in belangrijke mate een strijd tegen een achterlijke, uitbuitende en heerszuchtige kerk. Waarom zouden wij opnieuw zoiets binnenhalen, en weer zo'n strijd beginnen ? Dan, dat wordt nu vele Gutmenschen pijnlijk duidelijk, er zijn culturele verschillen. Dat heeft niet veel met Islam te maken, zoals een antropoloog schrijft 'vanaf het Midden van de Middellandse Zee oostwaarts verandert de positie van de vrouw', dus ongeacht religie. Als wij dus grote aantallen mensen met een godsdienst, een intolerante, binnenhalen, met ook een heel andere cultuur, dan is dat vragen om moeilijkheden. Daarbij komt dat 'de zielige vluchtelingen' symptoombestrijding is . Het westen overheerst nu het Midden Oosten sinds 1916 ongeveer. Dat de mensen daar genoeg hebben van buitenlandse overheersing, ik kan het me goed voorstellen. Het verzet tegen die overheersing vindt z'n gemeenschappelijke oorsprong in de Islam, zo vonden onze vreselijke kruistochten hun gemeenschappelijkheid in het christendom. Wat wij moeten doen is stoppen met bombarderen, en er voor zorgen dat er weer stabiele landen komen in het Midden Oosten. Dat die dan niet democratisch zijn, so what ? Democratie kan niet werken in een stammen- en familiecultuur.

3 Reacties
Kolok
Kolok8 jan. 2016 - 10:58

Zo vreselijk waren die kruistochten niet hoor, zeker als je ze vergelijkt met de arabische veroveringen.

Yogi Bear
Yogi Bear8 jan. 2016 - 12:42

"zo vonden onze vreselijke kruistochten hun gemeenschappelijkheid in het christendom." "Dit begeleidend stukje van SchoolTV is een beschamende en eenzijdige voorstelling van de werkelijkheid. De moslims worden voorgesteld als slachtoffers, immers waren zij het die werden verdreven en afgeslacht. Het zijn de Kruisvaarders die wreed zijn en over de wreedheden van moslims wordt niets gezegd. Maar het was juist de islam die in de honderden jaren voorafgaand aan de Kruistochten systematisch alle vroeg-christelijke gemeenschappen en steden onder de voet gelopen en vernietigd hadden. Deze christelijke gemeenschappen bestonden al voor het ontstaan van de islam, zoals bijvoorbeeld Antiochië en christelijke gemeenschappen in het huidige Israel, Turkije en Egypte."

Kolok
Kolok8 jan. 2016 - 15:03

De kruistochten bestonden uit minder dan 10 veldslagen, vergelijk dat eens met de arabische veroveringen. Dan heb je het over tientallen veldslagen. Daarnaast waren de kruistochten een vorm van zelfverdediging als je nagaat dat de halve christelijke wereld toendertijd door de islam werd veroverd.

BertjeBroai
BertjeBroai8 jan. 2016 - 6:50

Alle 15 aangehouden mannen waren vluchtelingen! maar we blijven ontkennen dat de islam en de mentaliteit van deze mensen er mee te maken heeft!

1 Reactie
Sol Invictus
Sol Invictus8 jan. 2016 - 12:13

"maar we blijven ontkennen" ik ontken dat niet, ik stel vast dat je die conclusie niet kan trekken op basis van het bewijs. dat betekent dat je geen mening ventileert, maar een vergissing. je moet dus beter nadenken. mijdt astro tv.

taylor
taylor8 jan. 2016 - 6:46

Vooruitziende blik die Slowaken. Groot gelijk.

Arie Roos
Arie Roos8 jan. 2016 - 5:45

Ach, de EU is wel groot genoeg. Het kan geen kwaad om er een landje uit te zetten, lijkt me.

2 Reacties
Reinaert de Vos
Reinaert de Vos8 jan. 2016 - 6:47

Dat klinkt stoer maar de Russische sentimenten zijn groot in Slowakije. Het lijkt me geen fijn idee een Russische enclave midden in Europa te hebben. Daarnaast zijn er ook mensen in Slowakijke die het hier niet mee eens zijn. Zo werkt een democratie niet. Uitzetten is een ultimimum remedium. Het is nu ook lood om oud ijzer want zodra een vluchteling zich in een buurland heeft gevestigd kan het ook gaan wonen in Slowakije mocht iemand een paspoort krijgen. De Slowaken gaan dit niet redden. Het enige dat ze bereiken en dat is de bedoeling dat vluchtelingen zo schrikken dat ze Slowakije gaan mijden.

Arie Roos
Arie Roos8 jan. 2016 - 14:13

Ja, dat is ook wel waar. Wat dat betreft is het puur symboolpolitiek, net als de acties van Hongarije. Kennelijk is het nogal makkelijk om de rechtsmensen om de tuin te leiden met dit soort maatregelen.

slopsma
slopsma8 jan. 2016 - 5:00

Slimme jongens die Slowaken!

JanB2
JanB28 jan. 2016 - 1:58

Dan Slowakije uit de Unie of onder curatele: gelijke monnikken gelijke kappen, niet alleen de lusten maar ook de lasten. Zo werkt het en anders niet, zeker voor een land in de Euro-zone. Het is overigens al langer duidelijk dat veel voormalige oostbloklanden geen aanwinst maar eerder een blok aan het been zijn voor de EU (neem de idiote gang van zaken in Polen momenteel). Ik opteer naast een Brexit dan ook voor een SLexit (en voor mijn part ook een PLexit): "leaner and meaner" is het devies!

4 Reacties
PromdePom
PromdePom8 jan. 2016 - 7:26

"Ik opteer..." Goh, mogen alle burgers van de EU hun eigen optie voorleggen dan? Ik opteer dan voor ons land dezelfde oplossing als Slowakije; dan hoeven de mensen die niet zonder de EU kunnen alleen maar de grens over te steken. Iedereen blij.

Machielse93
Machielse938 jan. 2016 - 8:29

In het politbureau van de EU is geen ruimte voor een andere mening? Duitsland zou uit de EU gezet moeten worden gezien zij verdragen hebben geschonden. Wat betreft wel de lasten niet de lusten. Als de Oost-Europeanen van te voren wisten van de waanzin die heerst in de EU dan hadden ze nooit toegetreden.

Voice
Voice8 jan. 2016 - 11:55

Er is niets wat je de Oost Europese landen toe kunt dwingen, omdat deze nooit een verdrag hebben ondertekent om vluchtelingen op te moeten nemen. Dat werd eergisteren nog verkondigd in Nieuwsuur. Er is 1 grote fout gemaakt en dat is dat Dld het Schengen verdrag niet na gekomen is. Dat heeft de toestroom sterk doen aantrekken. Nu wil Dld als Denenmarken, Zweden, Nederland, Oostenrijk enz. dat andere landen ook hun verantwoordelijkheid meten nemen. Deze landen hoeven geen verantwoordelijkheid te nemen voor een Verdrag wat andere landen niet na komen, namelijk het verdrag van Schengen een Europees verdrag, dat door alle 28 lidstaten ondertekent is. Dat andere landen van dit Verdrag willen afwijken soit, maar verplicht dan niet andere landen er toe om dan vluchtelingen op te nemen, want zo was en is het Verdrag niet gemaakt. Alle vluchtelingen die de afgelopen maanden naar West-Europa zijn getrokken, zijn in de Verdragen, GEEN vluchtelingen maar migranten, omdat ze volgens de regels door 6 a 7 veilige landen getrokken zijn voorts asiel aan te vragen. U staat toch altijd het hardste te schreeuwen, dat mensen zich niet aan afspraken houden of dat ze zich juist wel aan afspraken moeten houden, zo nu. Alle mensen die nu in West-Europa zijn aangekomen zijn economische migranten en geen vluchtelingen, niet volgens de Verdragen die er over gaan. Ik geef de Oost-Europese landen groot gelijk!

JanB2
JanB28 jan. 2016 - 18:45

@Voice Alle vluchtelingen die de afgelopen maanden naar West-Europa zijn getrokken, zijn in de Verdragen, GEEN vluchtelingen maar migranten, omdat ze volgens de regels door 6 a 7 veilige landen getrokken zijn voorts asiel aan te vragen. En waarom trokken ze door 6 a 7 veilige landen? Omdat de Oost-Europese landen ze niet op willen nemen, zoals ze volgens het verdrag verplicht zijn.

cornelis36
cornelis368 jan. 2016 - 1:21

Een verstandig besluit

Pieter R de Vries
Pieter R de Vries7 jan. 2016 - 23:48

Als kind van de jaren 80 ben ik opgegroeid in een Nederland waar de ontkerkelijking godzijdank had plaatsgevonden en waarbij links geen mogelijkheid onbenut liet om achterlijk gereformeerd Nederland belachelijk te maken. Hoe anders is de rol van links nu, waarbij zij juist de voorvechters van de Islam zijn en geen mogelijkheid onbenut laten om als beschermheer van moslims op te treden. Links hoort voor ex-moslims en afvalligen op te komen, het loskomen van het geloof te stimuleren en faciliteren. Dat er zo weinig afvallige moslims zijn zou toch ook al tot de nodige vraagtekens moeten leiden?

4 Reacties
Phoenix van Milete
Phoenix van Milete8 jan. 2016 - 6:58

= Hoe anders is de rol van links nu, waarbij zij juist de voorvechters van de Islam zijn en geen mogelijkheid onbenut laten om als beschermheer van moslims op te treden. Links hoort voor ex-moslims en afvalligen op te komen, het loskomen van het geloof te stimuleren en faciliteren. = Waarschijnlijk is de verklaring; bescherming van de handelsbelangen met het MO. En ze voeden de onderbuik van het electoraat door moslims voor te stellen als slachtoffers van het grote, boze racistische ("kijk maar naar wat de joden is overkomen!") westen. We dienen ons hoofd te buigen voor deze getraumatiseerde, achtergestelde en gekrenkte moslims en we dienen zsm onze cultuur aan te passen om ook de meeste extreme moslims (salafisten) te kunnen insluiten. Zie de uitspraken van Jozias van Aartsen.

KittyH
KittyH8 jan. 2016 - 7:59

Verdorie. Dat is zo. En het is nu voor het eerst dat ik dit ik dit zo duidelijk zie. Bedankt voor je reactie.

Karakter2
Karakter28 jan. 2016 - 9:03

@Peter: Ken je historie. "Links" is van oudsher al tegen religie geweest, een goed voorbeeld is het communisme van de voormalige Sovjet-Unie. "Rechts" (o.a. de VS heeft vaak een Republikeinse regering gehad) heeft daarentegen historisch gezien vaak "moslim" regimes gesteund, denk aan het Midden-Oosten. Dus je conclusie dat "links" voorvechters zouden zijn van de Islam, is kort door de bocht. Het heeft helemaal, dan ook helemaal niets met "links" en "rechts" te maken. Het gaat hier om belangen (politiek, strategisch, economisch). Onthou: Belangen.

Alexanderr2
Alexanderr28 jan. 2016 - 9:56

Precies! Dat is iets waar ik me al jaren over verbaas! Sure ik heb het niet over moslims bashen... Dat zou belachelijk zijn. Maar waarom niet kritisch op islam zijn en met alle respect anti religieus zijn... Dan bedoel ik zorgen dat het minder invloed heeft op onderwijs, staat en gezondheidszorg .. Iets waar links vroeger echt voor streed. Erg jammer.... Grappig dat u zich peter r de Vries noemt... Die zou het hier namelijk niet mee eens zijn.

Harry Nak
Harry Nak7 jan. 2016 - 23:02

Een maatregel die Slowakije eerder veiliger dan onveiliger zal maken waarschijnlijk. Maar niet helemaal eerlijk. Islam is evil brainwash....akkoord. Maar de moslims zelf zijn daar natuurlijk wel de eerste slachtoffers van. Beetje makkelijk dus. Het zal een mix moeten zijn van repressie, opvoeden en gereguleerde instroom, gericht op heb die het echt nodig hebben.

1 Reactie
Dale S
Dale S8 jan. 2016 - 10:27

Dus na 40 jaar pappen en nathouden mogen we de volgende 40 jaar hele volkstammen gaan heropvoeden? Kom zeg.. daar hadden ze eerder mee moeten beginnen. Daar draagvlak voor vinden kun je gevoegelijk vergeten. De grenzen moeten dicht, virtueel of anderzijds en het lijkt mij verstandig om de rug maar te keren naar de EU. Want dat begint zo langzamerhand echt een gedrocht te worden. Op naar de Nexit. Wat ik je brom.

TheHun
TheHun7 jan. 2016 - 22:50

En zo begint het. Is het niet juist andersom? Hier eindigt het.

gbaten
gbaten7 jan. 2016 - 22:03

Mooi. Ik ga asiel aanvragen in Slowakije.

1 Reactie
JanB2
JanB28 jan. 2016 - 2:00

Dan toedeledokie!

Pieter R de Vries
Pieter R de Vries7 jan. 2016 - 22:02

Stel ik woon als Nederlander in België, en op dat moment zorgen in datzelfde België grote aantallen Nederlanders voor problemen. Is het dan zo gek om de grens voor Nederlanders te sluiten?

2 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus8 jan. 2016 - 7:57

"Is het dan zo gek om de grens voor Nederlanders te sluiten?" Ik zou zeggen: pak het een beetje selectief aan en sluit de grens alleen voor lastpakken zoals jij.

Yogi Bear
Yogi Bear8 jan. 2016 - 12:59

"Is het dan zo gek om de grens voor Nederlanders te sluiten?" Wat maakt het nog uit? We zijn the point of no return allang voorbij.

Regularguy007
Regularguy0077 jan. 2016 - 21:58

Ondanks de demoniserende foto van premier Fico, zijn de reageerders het grotendeels met hem eens. De "oude" Europese landen hebben met de mond steun betuigd aan de vele vluchtelingen. Ze bleken echter niet in staat het fenomeen te managen. Dit met de chaos en verdeeldheid tot gevolg waarin we ons thans bevinden. Ik snap daarom de nieuwe EU staten ook dat zij pas op de plaats maken op de wat onbehouwen wijze zoals ze dat nu doen. Ht is hoog tijd voor de grenzen dicht en actief mensen gaan screenen en uitnodigen en vervoeren vanuit de overvolle kampen rond Syrie. Daarmee wordt voor de vluchtelingen en voor de ontvangende landen, een enorme hoeveelheid leed en gevaarlijke chaos voorkomen. Ik wil heel graag dat links en rechts minder activistisch reageren maar de handen ineen slaan nu de situatie zo ernstig is.

Spelchecker2
Spelchecker27 jan. 2016 - 21:57

Als Slowakije vluchtelingen, die voor hun leven moeten vrezen, weigert op te nemen dan plaatst ze zich daarmee buiten de Europese normen en waardengemeenschap en zal er niets anders opzitten dan dat de andere EU-leden een procedure starten om Slowakije uit de EU te zetten. Wellicht kan Slowakije daarnaast ook aangeklaagd worden bij het Europese Hof?

2 Reacties
Lodewiek
Lodewiek7 jan. 2016 - 22:40

Slowakije plaatst zich buiten de EU normen en waarden? Dan ga ik maar emigreren daarheen. Juist de EU heeft laten zien waar slechte norment.a.v. de eigen burgers en slecht bestuur over hen toe leiden.

Pietersen2
Pietersen28 jan. 2016 - 18:28

In Dld en Nl heerst er nog een misplaatst schuldgevoel tav het opnemen van vluchtelingen. Als je wel eens met Tsjechen, Slowaken en/of polen te maken hebt, weet je dat deze nooit toestaan dat EU hun verplicht vluchtelingen op te nemen. Liever exit EU dan dit. De mensen daar kunnen werkelijk 'racistisch' zijn, waarbij het ondertussen de vraag is wat niet gevaarlijker is: een Merkel met een verdraaier als Rutte als kameraad of de 'racist', die gewoon aan zijn eigen normen en waarden hecht.

peterh2
peterh27 jan. 2016 - 21:30

Hoe strenger de landen om ons heen worden, 3x raden waar de stroom zich dan naar verplaatst? . Het is gewoon het waterbed-effect: als nu Duitsland de boel gaat beperken dan zijn die 200.000 van Diederik in een vloek en een zucht binnen...

3 Reacties
Pietersen2
Pietersen27 jan. 2016 - 21:59

Een goede screening is essentieel, maar nog steeds geen woord daarover door onze politici in Den Haag, Brussel of Dld. Niet eerder toegang dan dat. Die 200.000 is een nummer dat we best aankunnen, maar 200.000 mensen met hierin een paar duizend verkrachters en dieven kunnen we niet aan.

JanB2
JanB28 jan. 2016 - 2:01

@Pietersen Daar heb je wel een punt.

peterh2
peterh28 jan. 2016 - 8:38

Dat er tussen honderdduizenden migranten een potentiële dieven en verkrachters zitten lijkt me een gegeven: honderden, duizenden, tienduizenden? Laten we ophouden met wegkijken en de werkelijkheid accepteren ook al is dat soms niet prettig om te erkennen voor sommige mensen. . Wat we aankunnen hangt vooral af van onze reactie op deze misstanden. Zeggen we 'foei' en komen ze ermee weg (niet te bewijzen, mantel der liefde, begrip voor cultuur, etc.) dan zal onze maatschappij dat niet aankunnen. Laten we nu een harde hand zien (afbreken procedure en daadwerkelijke deportatie) dan kan dat een duidelijk signaal zijn naar de bevolking en de overige migranten dat hier onze 'rode lijn' ligt. . De komende weken en maanden zullen bepalend zijn, er zullen wat heilige huisjes om moeten voordat er echt stevig gereageerd zal worden. Uiteindelijk is dat ook in het belang van de 'echte' vluchteling: met pappen en nathouden is het slechts een kwestie van tijd voordat wij het voorbeeld van Slowakije volgen...

Armond
Armond7 jan. 2016 - 21:25

Japan laat al tientallen jaren geen moslims toe, en ik hoor niemand daarover.

4 Reacties
Pietersen2
Pietersen27 jan. 2016 - 22:00

Iets met sch**t aan de eigen bevolking hebben in de EU...

BertrandRussell
BertrandRussell7 jan. 2016 - 22:57

Beetje teveel haatsites bekeken zeker, waar dat Broodje Aap-verhaal graag wordt rondverteld. Japan laat wel moslims toe. http://www.snopes.com/muslims-in-japan/

Frank Straathoff
Frank Straathoff7 jan. 2016 - 23:47

@jverheijen Heb je de site die je zelf linkt wel gelezen en heb je gezien welke voorwaarden Japan aan moslims stelt? Haha dan begrijp ik het wel ja. . http://www.theguardian.com/world/2015/sep/30/japan-says-it-must-look-after-its-own-before-allowing-syrian-refugees-in . Kortom Japan heeft vorig jaar maar liefst 11 asielzoekers opgenomen.

BertrandRussell
BertrandRussell8 jan. 2016 - 17:16

Nog zo iemand die te veel last van vooroordelen lijkt te hebben om te lezen wat er nou echt staat. De vraag was of Japan een asielbeleid voert dat specifiek tegen moslims gericht is, zoals Armond beweert en zoals op allerlei islamofobe sites als voorbeeld voor Europa wordt opgehouden. De link laat ondubbelzinnig zien dat de bewering dat Japan "geen moslims toelaat" pure onzin is. Het artikel suggereert dat het aantal moslims door het Japanse immigratiebeleid gegroeid is van 30.000 naar 100.000. Dat het op jaarbasis om kleine aantallen gaat, doet daar niets aan af.

Buzzer
Buzzer7 jan. 2016 - 21:20

Ik begrijp het standpunt van Slowakije, wanneer dat land moet wachten op stappen van moloch EU die de immigratie toestroom van moslims moeten beperken, is Slowakije te laat, net als West-europa vrees ik.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen7 jan. 2016 - 21:15

Makkelijk praten, er is geen vluchteling die in Slowakije wenst te blijven, ze kunnen makkelijk een looptunnel bouwen van de grens met Hongarije naar de grens met Oostenrijk, dan hebben ze nergens last van.

1 Reactie
Kolok
Kolok8 jan. 2016 - 11:30

Nee waarom willen ze niet in Slowakije blijven? Wat is er mis met Slowakije?

sebbenforte
sebbenforte7 jan. 2016 - 21:13

Als je weet hoe Slowakije zich gedragen heeft in de 2de wereldoorlog en hoe ze de Joden behandeld hebben dan is geen besluit wat verbazingwekkend is. Blijkbaar hebben ze niks geleerd van hun verleden.

8 Reacties
PromdePom
PromdePom7 jan. 2016 - 22:45

Slowakije was toentertijd geen land; Tsjechoslowakije wel. En dat was het eerste slachtoffer van de Duitse expansie-drang. Sudetenland, weet je nog?

crumb2
crumb27 jan. 2016 - 22:55

De Kroaten waren er anders ook niet vies van. En de Bosniërs o.l.v. de Groot Mufti van Jeruzalem ook niet.

JanB2
JanB28 jan. 2016 - 2:05

Kwestie van niet willen leren. De Hongaren waren trouwens nog erger. Niet verbazingwekkend dat die ook het voortouw namen in het frustreren van het hele proces om tot een goede afwikkeling van de vluchtelingencrisis te komen.

JanB2
JanB28 jan. 2016 - 2:10

@ Promdepom Ga je eerst eens je kennis bijspijkeren. Slowakije was van 1939 tot 1945 een zelfstandige republiek en een vazalstaat van Nazi-Duitsland. Tsjechië daarentegen bezet gebied in de vorm van het "Protectoraat Bohemen en Moravië".

PromdePom
PromdePom8 jan. 2016 - 7:16

JanB, Ja, vanaf 1940 was Nederland ook een provincie van Duitsland, op die manier geredeneerd: "After the Munich Agreement and its Vienna Award, Nazi Germany threatened to annex part of Slovakia and allow the remaining regions to be partitioned by Hungary or Poland unless independence was declared. Thus, Slovakia seceded from Czecho-Slovakia in March 1939 and allied itself, as demanded by Germany, with Hitler's coalition"

RoBru
RoBru8 jan. 2016 - 8:19

Als je weet hoe Slowakije zich gedragen heeft in de 2de wereldoorlog en hoe ze de Joden behandeld hebben dan is geen besluit wat verbazingwekkend is. Blijkbaar hebben ze niks geleerd van hun verleden. - See more at: http://www.joop.nl/nieuws/en-zo-begint-het#sthash.jolN6uMO.dpuf Als je vindt dat het Slowaakse besluit logisch is gezien het verleden van Tjechoslowakije en weinig verrassend, dan vind je toch ook dat moslims met een vrouwvijandig gedachtegoed alleen maar zichzelf zijn? Hoe gaan we daar dan mee om?

Albert Einstein
Albert Einstein8 jan. 2016 - 9:32

Niets geleerd? Je zou ook kunnen zeggen: Juist wel. Ze weten uit ervaring hoe gevaarlijk het multiculturalisme is, en willen de kat niet op het spek binden.

JanB2
JanB28 jan. 2016 - 18:52

@ Promdepom Nederland was bezet. Het stond direct onder een Reichskommissar (Seys-Inquart) van de SS. Slowakije mocht zich helemaal zelf besturen. Waarom? Omdat het kon, er was genoeg draagvlak voor een aan Duitsland gelieerd regime in het land.

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods7 jan. 2016 - 20:48

++ Als het aan premier Fico ligt wordt grondwettelijk vastgelegd dat er geen enkele moslim het land in komt.++ PP: Dat kan-ie vergeten, op straffe van het de EU moeten verlaten. Dus dat is een Wilders-dommigheid, al zou Gekke Geert de EU maar al te graag verlaten. Verder is het natuurlijk schandalig dat Fico om zo'n klein aantal toe te wijzen asielzoekers zo'n groot probleem maakt. Hij had er -- vele malen -- beter aan gedaan om te pleiten voor een moreel-diplomatiek offensief om de grenzen van de zes rijke Golfstaten te laten openen voor de Syriërs. Want de botte weigering van die zes staten om Syriërs op te nemen is de mondiale schande van het decennium! En het openen ervan is dé oplossing voor heel veel problemen! Dus waarom doet Fico dat niet???

5 Reacties
Pietersen2
Pietersen27 jan. 2016 - 22:03

'Dus waarom doet Fico dat niet???' Omdat dit in geen 100 jr gaat gebeuren, dat wil de EU helemaal niet.

peterh2
peterh27 jan. 2016 - 22:08

[Dat kan-ie vergeten, op straffe van het de EU moeten verlaten. Dus dat is een Wilders-dommigheid, al zou Gekke Geert de EU maar al te graag verlaten.] . De Britten gaan het binnenkort toch echt doen, en veel landen in Oost-Europa ontdekken nu ook dat de EU een wolf in schaapskleren is. . Als een land het niet wil gebeurd het niet, het is Merkel die de sleutel in handen heeft. Zij moet aangeven dat Europa 'dicht' is, zolang dat niet gebeurd blijven de kansarmen komen en is het een kwestie van tijd voordat het echt mis gaat...

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods8 jan. 2016 - 5:15

@Pietersen: ++Omdat dit in geen 100 jr gaat gebeuren, dat wil de EU helemaal niet.++ PP: Dat is een onzinnig antwoord. Waarom zou de EU niet willen dat de rijke Golfstaten de Syriërs opnemen als men wel steeds stelt dat opvang in de regio moet plaatsvinden? Er moet dus een andere verklaring zijn. @peterh: ++De Britten gaan het binnenkort toch echt doen, en veel landen in Oost-Europa ontdekken nu ook dat de EU een wolf in schaapskleren is.++ PP: Klopt wellicht wel voor de Britten, maar de Oost-Europeanen willen juist in de EU blijven omdat ze anders ook weer terug moeten naar hun oude munt. (Wat gunstig zou zijn voor ons is weer een ander verhaal.)

ATM2
ATM28 jan. 2016 - 8:35

Dat Oost-Europa bij het verlaten van de EU terug moeten naar hun eigen munteenheid is vanuit EU standpunt formeel juist. Maar de EU gaat niet over het gebruik van de Euro door niet EU landen. Die zijn vrij om het even welke valuta te voeren. Monetaire politiek met vreemde valuta is zeer wel mogelijk, ook voor grotere economieën dan die van bv Montenegro, waar men de Euro voert. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Montenegro_en_de_euro

Albert Einstein
Albert Einstein8 jan. 2016 - 9:35

Ik denk dat de EU, wil ze blijven voortbestaan, het voorbeeld van Slowakije zal moeten overnemen. Wat is beter: Een EU die naar het volk luistert, of helemaal geen EU?

Jan Pieter2
Jan Pieter27 jan. 2016 - 20:38

Als je bewust als EU verzuimd een helder en rechtvaardig asiel en integratie beleid te voeren kun je dit soort besluiten verwachten, zeker na de recente gebeurtenissen. Problemen wegkijken, goed praten en bagatelliseren werkt nu niet meer. Je mag meer escalatie en polarisatie verwachten. We hebben de problemen nooit eerlijk durven te benoemen. Zaterdag een grote demo in Köln, de bevolking voelt zich door haar eigen regering en manipulerende politie opgelicht en bedonderd. De doofpot gaat open en de eerste rook verschijnt. Klopt dit is nog maar het begin.

arno consu
arno consu7 jan. 2016 - 20:35

Als dit probleem alleen te stoppen is door een soortgelijke oplossing die op hoog niveau genomen wordt dan is het serieus. En serieuze problemen vragen om serieuze oplossingen. Want als men dit tolereert dan is het einde zoek.

yoyo2
yoyo27 jan. 2016 - 20:26

Als men in Slowakije steeds verder in oostelijke richting reist wordt in Kosiçe plots zichtbaar waar de grens tussen de christelijke en de muslim wereld nog niet zo lang geleden bloedig werd gehandhaafd. Dat is een, ook voor buitenstaanders, bijna zichtbare historische en culturele barrière. Niet dat de Slowaken zulke fijn besnaarde zieltjes zullen (of willen) worden als de zwaar verdwaalde, politiek correcte burgemeester van Keulen. Maar zij voelen dat zij goed weten wie zij zijn - mogelijk beter dan wij Nederlanders dat van onszelf (willen) weten - en dat zij die identiteit en daarmee samenhangende normen en waarden persé niet willen riskeren door een in hun ogen vijandige cultuur nogmaals een kans te geven. Dat argument weegt daar zwaarder dan mededogen met een minderheid van echte politieke vluchtelingen in de actuele volksverhuizing. Daar valt mijns inziens niet mee te sollen, temeer omdat de eigengereide Angela Merkel nu zelf geconfronteerd wordt met uitlatingen van tientallen Keulse politiemensen naar de Rheinische Post waaruit blijkt dat er hier sprake was van een vorm van terreur, in de ware zin des woords, van Syrische vluchtelingen. Dat is een harde tik op haar vingers, maar zij kan moeilijk verwachten dat landen die rechtlijniger zijn in de leer en de historische lessen nog diep in het geheugen hebben gegrift, diep onder de indruk zullen zijn van druk van haar hulpje Rutte om mee te doen met haar Einzelgang.

Brave Hendrik2
Brave Hendrik27 jan. 2016 - 20:22

Ach ja, waren de Slowaken niet een tijd lang de trouwste bondgenoten van de Nazi's? Het bloed kruipt...

10 Reacties
Poortwachter
Poortwachter7 jan. 2016 - 20:49

Ahum, waren die nazi's niet juist vriendjes met de islam? . https://en.wikipedia.org/wiki/Relations_between_Nazi_Germany_and_the_Arab_world

Gert1002
Gert10027 jan. 2016 - 20:53

Het kan handig zijn als je de nazi's van nu herkent.

Buzzer
Buzzer7 jan. 2016 - 20:55

Ach daar is de vergelijking met de Nazi's, even vergeten dat er een hoop Nederlanders bij de SS zaten zeker?

thunderbird2
thunderbird27 jan. 2016 - 21:00

Nee hoor. dat waren de Oekrainers...

PromdePom
PromdePom7 jan. 2016 - 21:02

Oh ja, nu zijn de Slowaken allemaal weer Nazi's?! Vreemd hoe aan de ene kant de genuanceerdheid tot het gaatje wordt volgehouden, en aan de andere kant gelijk een hele bevolking even wordt weggezet als oorlogsmisdadigers. Overigens is de bevolking van van 1939-45 nauwelijks de bevolking van nu. Bovendien zat er ook nog de Praagse Lente tussen, weet je nog?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen7 jan. 2016 - 21:11

thunderbird bedoelt natuurlijk; "Ja hoor, en oh ja, dat waren de Oekraïners ook."

Brave Hendrik2
Brave Hendrik27 jan. 2016 - 22:23

De nazi's waren vooral bevriend het Henry Ford. En ze bewonderden Madison Grant. Beiden Amerikaan. In Nederland zat iedereen in het verzet. Praag ligt in Tsjechië. En we dienen, begrijp ik van Geert, niet weg te kijken van de cultuur-historie, het bloed-en de-bodem en de eugenetica. Tevens verdient het aanbeveling om social-darwinistische, morfologische en fenomenologische verklaringen bij de hand te hebben. En de bijbel moet op het nachtkastje staan. En de nachtspiegel onder het bed. Kortom, dus.

PromdePom
PromdePom7 jan. 2016 - 22:41

"Praag ligt in Tsjechië" Ligt ja. In die tijd lag Praag in Tsjechoslowakije. Weet je nog?

BertrandRussell
BertrandRussell7 jan. 2016 - 23:42

@Poortwachter Lastig als je zo bevooroordeeld bent dat je ook de teksten waar je zelf als bewijs naar linkt niet meer goed kunt lezen. De link gaat over de relatie tussen nazi's en de Arabische wereld, niet over "de islam". De tekst laat zien dat die relatie allerlei vormen aan kon nemen en dat opportunistische samenwerking er daar een van was, maar niet de meest representatieve. Net als tussen de nazi's en de Nederlanders eigenlijk. Wat was je punt ook alweer?

jellevwal
jellevwal8 jan. 2016 - 7:54

Duitsland had geen trouwe bondgenoten. Lees maar eens wat verhalen over de gevechten met Rusland. De 'bondgenoten' vochten niet bepaald hard. De enigen die dat wel deden waren 'Russen' die tegen het communisme waren. Churchill en Roosevelt deporteerden die na de oorlog met geweld naar Stalin, die schoot ze meteen dood, of liet ze in Siberië dood gaan.

Dale S
Dale S7 jan. 2016 - 20:07

Overal in Europa begint men bewust te worden dat er eerst even een pas op de plaats gehouden moet worden. Eerst het screenproces up to date brengen voordat er nog meer verkeerde mensen misbruik gaan maken van het leed in het Midden-Oosten. Dat dit zowel vanuit Links en Rechts georiënteerde hoek komt is voor mij geen verrassing. Wat wel een verrassing is, is dat het door velen als 'achtergestelde' Oost Europa hier het voortouw in neemt. Trek lering. Dit betreft iedereen ongeacht politieke voorkeur.

Joop2
Joop27 jan. 2016 - 19:46

We lachen vaak om de oost Europeanen en maken er grappen over hun achterstand maar op dit moment lachen zij ons uit. Wij hier onze linkse wegkijk maatschappij met al onze problemen en zij in de relatieve rust van hun groeiene economie...... Tijd zal leren hoe slim deze man was.

aburrido
aburrido7 jan. 2016 - 19:40

Robert Fico (Topoľčany, 15 september 1964) is een Slowaaks politicus en de huidige premier van Slowakije. Fico is aangesloten bij de linkse partij Richting - Sociaaldemocratie. Is het niet ironisch dat zelfs Oost Europese sociaal democraten het licht zien en dat de huidige linkse hoek in NL vooral beleid van christendemocraten ( A Merkel) en wegkijkende groene partijen moet verdedigen? Wat mij verbaasd is dat de linkse hoek in Nederland er alles aan doet om feiten aangaande het vluchtelingenprobleem probeert te downplayen of te bagatelliseren. Wat is hier nu de bedoeling van? Wat is er mis met toe te geven dat je het niet bij het rechte eind hebt? Alles wordt er uit de kast gehaald om lezers van jullie site met feitelijke onwaarheden en belachelijke theorieën zoals de column van dhr F Burger. Gaat het in de journalistiek niet om GELOOFWAARDIGHEID en FEITEN?

1 Reactie
Yogi Bear
Yogi Bear7 jan. 2016 - 20:50

"Wat is er mis met toe te geven dat je het niet bij het rechte eind hebt?" Dat zou betekenen dat over het paard getilde zogenaamd "intelligente" mensen moeten toegeven dat Wilders gelijk heeft.

Rode druppel
Rode druppel7 jan. 2016 - 19:38

Logisch. Het onder de pet proberen te houden van de Duitse overheid werkt averechts. Nu gaat alles in vraag worden gesteld.

1 Reactie
Lodewiek
Lodewiek7 jan. 2016 - 22:44

Voor een ramp als deze wordt vrouwen in Slowakije nu behoed. http://www.volkskrant.nl/buitenland/anonieme-agenten-meerderheid-daders-keulen-was-syrische-asielzoeker~a4220265/

EricDonkaew
EricDonkaew7 jan. 2016 - 19:35

En zo begint het. Je kunt ook zeggen: "En zo eindigt het." Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. . Op Slowakije is de Wet van de Remmende Voorsprong van toepassing. Net als op bijvoorbeeld Hongarije, Polen en de Baltische staten. Ze hebben - juist door hun relatieve achterstandssituatie - kunnen zien wat er allemaal in West-Europa is gebeurd en nog steeds gebeurt. En dan zeggen ze "Dát willen we hier niet." . Daar kunnen we hier heel erg boos over worden, maar is het toch niet een beetje begrijpelijk dat er in die landen inmiddels zo wordt gedacht?

1 Reactie
PieterPan3
PieterPan37 jan. 2016 - 19:57

"Ze hebben – juist door hun relatieve achterstandssituatie – kunnen zien wat er allemaal in West-Europa is gebeurd en nog steeds gebeurt. En dan zeggen ze “Dát willen we hier niet.” Vergeet niet dat de meeste Oost-Europese landen al 500 jaar onder het juk van de islam hebben geleden en beter dan wie ook begrijpen wat deze religie inhoudt. Terecht dat ze hun grenzen voor dit barbaarse geloof gesloten houden. Dat zouden meer mensen moeten doen.

PopeyeKamper
PopeyeKamper7 jan. 2016 - 19:32

Zo, hier wordt een rechtse direkte uitgedeeld door Slowakije, en dat op de nieuwbakken kin van Rutteprut !

1 Reactie
Dale S
Dale S7 jan. 2016 - 20:12

De grap is; het is een Linkse directe!

Meta Foor
Meta Foor7 jan. 2016 - 19:28

Waarschijnlijk heeft Fico zijn redenen om moslims en mohammedanen te weigeren; ik ben zeer geïnteresseerd hoe hij tot die maatregel is gekomen !

Karakter2
Karakter27 jan. 2016 - 19:25

Bijna de helft van de wereld bestaat uit moslims....meneer Fico, blijf maar thuis waar je zit...

4 Reacties
PromdePom
PromdePom7 jan. 2016 - 20:00

De helft... van de helft bedoel je?! 2010: 23,4% (1,6+ miljard)

Dale S
Dale S7 jan. 2016 - 20:14

Het is een derde, niet overdrijven, nog steeds veel (zeker in verhouding met de populatie van Slowakije) maar de helft is het nog niet.

PopeyeKamper
PopeyeKamper7 jan. 2016 - 20:30

De helft van de wereld bestaat uit moslims ? volgens mij kwaak jij uit je nek !

Karakter2
Karakter28 jan. 2016 - 9:08

@Prom, Dale, Popeye: Lees goed. Ik zeg ook "bijna de helft". Bovendien als je wereldkaart zou kleuren met waar moslims woonachtig zijn (dan heb ik het niet alleen over "moslimlanden"), dan zal het jullie volgens mij verbazen :-)

Nailles
Nailles7 jan. 2016 - 19:24

Niet bepaald een begin. Die is al voorafgegaan aan de nu afschrikwekkende voorbeelden in alle westerse landen in Europa waar zich zonder eisen van redelijke integratie grote gemeenschappen van islamitische bevolkingsdelen mochten vestigen zich in eigen parallelle werelden verschansend, in haar sociale leven beperkt, zoveel mogelijk gericht op de "eigen" wereld, zoals met de illustratieve schotels.

1 Reactie
Yogi Bear
Yogi Bear7 jan. 2016 - 20:36

In 1975 zijn wij dmv het "Oil for immigration" gedrocht verkocht voor wat olie.

HarryD2
HarryD27 jan. 2016 - 19:23

'Multiculturalisme is een sprookje', je kunt niet zeggen dat ze niet leren van onze fouten

peterh2
peterh27 jan. 2016 - 19:18

Slowakije sluit de grens voor islamitische vluchtelingen, niet voor alle moslims: http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/4220463/2016/01/07/Slowakije-weigert-moslims-op-te-nemen.dhtml

Blitskikker
Blitskikker7 jan. 2016 - 19:15

Slowakije is een soeverein land, en als ze daar geen immigratie van bepaalde groepen mensen uit andere landen willen toelaten dan is dat hun goed recht. Dat iemand als Samsom van mening is dat we hier makkelijk 200.000 asielzoekers per jaar aankunnen betekent nog niet dat andere landen daar op enigerlei wijze daartoe verplicht zijn. Als de rijke golfstaten al niet bereid zijn om hun eigen geloofsgenoten op te nemen, waarom zou een land als Slowakije dat dan wel moeten doen? Bovendien is Slowakije niet het eerste veilige land waar asielzoekers aankomen, dus kunnen ze volgens de EU afspraken ook helemaal geen aanspraak maken op asiel in dat land.