Joop

En toen ging de dokter plots met vakantie

  •  
29-12-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Derde kerstdag zouden we horen we of de rug van Job moet worden geopereerd 
Woedend ben ik. Was ik. En ben ik.
Het is donderdagochtend, half tien. De telefoon: de afspraak over vier uur in het ziekenhuis, gaat niet door. Want de dokter is er vandaag niet. Maar wij zijn er wél. Ik ben thuis, mijn gehandicapte kind (8) is thuis en mijn man komt zo thuis. We zijn allemaal vrij omdat we die afspraak hebben. Een belangrijke afspraak in het ziekenhuis.
Donderdag is Derde Kerstdag. Dán horen we of de rug van Job moet worden geopereerd. Na een traject van een jaar. Dokter hier, dokter daar, foto’s, mri. De hele rataplan. Een jaar lang opgekropte spanning. Het is niet niks, zo’n rugoperatie. Kindje kan doodgaan op de operatietafel. Of er komen ernstige complicaties. Niet ingrijpen is minstens zo erg. De scoliose zal verergeren. Een krom kind heb ik al – hij is er niet minder lief om -, maar chronische pijn en organen die in de verdrukking komen, liggen op de loer. Niemand die het weet.
Maar de artsen hebben een plan. Dat gaan ze ons vertellen, met z’n tweeën, op Derde Kerstdag.
‘De afspraak wordt verzet naar maart’, zegt de mevrouw in hoorn. Nee, dat wordt-ie niet. Ga ik niet mee akkoord. Kan een ziekenhuis niet maken. Schandalig. Respectloos.
Zo ga ik nog even door.
Dat ze het niet snappen. Het is geen controle bij de tandarts. Dit is ons léven. ‘Vervelend’, beaamt ze. ‘Nee’, zeg ik. ‘Dit dóe je niet.’ Ze zal kijken. Misschien in januari. Ze zal bellen.
Ik kijk naar Job. Ik kan niks, jongen. Mama is geen dokter, weet je. Ze is afhankelijk van anderen. Net als jij.
Ik denk aan het eerste gesprek over de rug. De dokter die zei: ‘De kromming wordt erger. Willen we corrigeren, dan moet dat binnen een jaar.’ Dat zei hij ruim een jaar geleden. Zó lang duurt het traject van dokter hier, dokter daar, foto’s, mri. Machteloos blijf ik kijken naar mijn kromme zoon. We kunnen vloeken, beleefd blijven, erachteraan bellen, het helpt niet.
Vandaag is de dokter die er zou zijn, er niet.
Ik zoek de brief. Gewoon, omdat ik het gevoel wil hebben er iets aan te doen. Kijk, hier staat het, Job. Dagtekening 11 november. ‘Op 27 december wordt u verwacht bij de dokters.’ Die ene man (of zijn secretaresse) wist toch al dat hij er niet zou zijn? Toch eerder dan deze donderdagochtend?
Misschien heeft-ie een crematie. Of een kind dat in doodsnood op de IC ligt. Staat-ie een spoedoperatie uit te voeren?
Met trillende handen leg ik de brief weg. Ik bel gewoon. Naar zijn afdeling. Ik moet het weten. ‘Is de dokter er?’
‘Nee mevrouw, die heeft vakantie. De hele week.’
Deze column staat ook op de website van Annemarie Haverkamp

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (41)

Zjenny
Zjenny29 dec. 2012 - 15:27

Les 1; hou ten alle tijde zelf de regie en dwing artsen zich aan hun afspraken te houden. Bel 1 maand van tevoren en check. Bel 2 weken van te voren en check. Bel 1 week en daarna elke dag totdat ze snappen dat je ze met jou en Job de kachel niet aan kunnen maken. Daarvoor kun je op cursus, om die ratten die je zo vreselijk laten hangen aan te kunnen en te dwingen. Les 2; stuur ze een gepeperde rekening voor de tijd van 2 vrije dagen en de stress die je geleden hebt. en de stress die Job nu ondergaat.

Nachtegaaltje
Nachtegaaltje29 dec. 2012 - 15:27

Vreselijk dit! Vreselijk! Het is deze arrogantie die nu boven komt drijven bij veel ziekenhuizen in het land. Specialisten die bij nadere inspectie niet blijken te functioneren of de arrogantie hebben niet samen te willen werken. En het ergste is...... je bent er van afhankelijk. Het liefste zou je hem voor rot willen schelden zou gauw je hem weer ziet. Maar straks ligt jouw kind onder zijn mes. Wat een onmacht. Veel sterkte! Jij ook Job!

lindenboom
lindenboom29 dec. 2012 - 15:27

Word zelf na de hele onderzoeksmolen, vedacht van Longkanker. Ben alleenstaand met een familie die bij "slecht nieuws "liever de andere kant op kijkt. Mocht eigenlijk j.l. vrijdag de diagnose vernemen, maar ik ken de medische wereld: als je geen verkeersslachtoffer bent o.i.d. stellen ze evt ingrijpen uit tot ná de kerstkalkoen of de wintersport. Heb het "vonnis" maar even uit laten stellen tot 7 januari a.s.: kan ik me bezighouden met alle kwesties die óók voor me van belang zijn. Naast "patiënt" ben je ook mens. Annemarie: ik zou je willen suggereren de komende dagen te genieten van alles wat jullie wél te delen hebben met jullie zoon. Je m.i. terechte woede kan je koelen op de klachten-pagina van het desbetreffende ziekenhuis, en zo nodig, "hoger-op". Inmiddels zijn ziekenhuizen ( vanwege de schade-claims) knap allergisch geworden voor klachten.... Fuck de kerstkalkoen en de gipsvluchten ( waar ze ook weer aan verdienen): geniet van je zoon, en sterkte!!

basOoms
basOoms29 dec. 2012 - 15:27

Door dierenartsen wordt je beter benandeld. Ze kennen nog service, medeleven, nemen de tijd en luisteren. Daarnaast kun je ze altijd bereiken, ook 's-avonds en 's-nachts. Daar zouden onze medici eens een voorbeeld aan moeten nemen.

bruces
bruces29 dec. 2012 - 15:27

Wij hebben veel met ziekenhuizen te maken gehad. Oss, Veghel, Nijmegen, Eindhoven en Tilburg. Overal keurig behandelt vanaf de opnames, de operaties tot en met de zorg. Gewoon uitstekend alles geregeld. Één operatie werd één dag uitgesteld, wegens een groot ongeval met ernstige gewonden die voor gingen. Ook toen werd dat netjes geregeld.

Winston2
Winston229 dec. 2012 - 15:27

Wat een ontroerend en hartverscheurend verhaal... Dankjewel dat je dit met ons wilt delen, Annemarie, en ik hoop dat het komende jaar beter wordt voor jou en je gezin. Nu is het natuurlijk erg kort door de bocht om op grond van een incident te stellen dat artsen niet te vertrouwen zijn, maar dat heeft de schrijfster ook niet bedoeld, noch is dat door een van de respondenten letterlijk gezegd, meneer Blondeman. En ook weten we allemaal wel dat artsen en ziekenhuisen door de bank genomen betrouwenswaardig zijn, Realist. Niet voor niets leggen zij allemaal de eed van Hyppocrates af. En, Realist, mijn zoon spreek ik aan op slechte cijfers op zijn rapport; de goede cijfers, daar heeft hij zijn complimentje al voor ontvangen... Maar... En daar ga ik weer... Ook de artsen en ziekenhuizen (en ook mijn zoon), draaien mee in het allesoverkoepelende Kapitalisme waarvan wij heden ten dage de turbo-variant mogen smaken. Zien we dan geen verband tussen de steeds vaker voorkomende medische missers, de verharding van de maatschappij, de irrationele en steeds luider wordende roep om strengere en hardere straffen, het dalende niveau van onderwijsresultaten, kortom de algehele degeneratie van de maatschappij die wer beleven, en de steeds vrijere markt, de steeds toenemende nadruk op economische groei, de "target and incentive-cultuur"? Ik zie dat wel. Luid en duidelijk. Het is een vicieuze circel, een self-fulfilling prophecy. Om werknemers meer vrijheid van handelen te geven werd in nagenoeg elke bedrijfstak een vorm van targets and incentives ingesteld voor werknemers en management-tussenlagen. In plaats van strakke voorschriften over de manier waarop het eindproduct moest worden verkregen, kregen werknemers simpelweg een "target" mee; zoveel moet er geproduceerd worden in zoveel tijd, maar de manier waarop de aantallen worden gehaald, daarin werd men grotendeels vrij gelaten. Zo werd ook een beroep gedaan op de creativiteit van de medewerkers, want bij het halen of overschrijden van de target werd een beloning, een "incentive" in het vooruitzicht gesteld; zo werd meteen een ander (neo-) liberaal ideaal in de wacht gesleept: iedereen werd min of meer een soort van "zelfstandig" ondernemer. Dit gaat even goed. Maar in een maatschappij waarin de winst en winnen voor alles gaat, slaat creativiteit al snel om naar fraude, kwaliteitsverlies en het simpelweg verlagen van normen. Waar aantallen alles zijn vindt men al snel manieren om de getallen te bewerken, zodat de target op papier altijd gehaald wordt... Kassa! Of als een school een target meekrijgt voor het antal uitgereikte einddiploma's, wat is er dan makkelijker dan de slagingseisen iets naar beneden te schroeven? Kortom: dit systeem van steeds meer individuele vrijheid om steeds meer individuele winst na te jagen slaat al snel om in een systeem van steedfs strengere controle en steeds lager wordende kwaliteitseisen. Die steeds strengere comtrole is onder andere uitgemond in het beruchte "tijdschrijven". En de noodzaak tot steeds meer "managers" die niets anders doen dan iedere minuut van iedere dag over de schouders van de "bevrijde" medewerkers mee te kijken. Bij ziekenhuizen en andere zorginstellingen met name heeft dit een erg negatief effect; ze komen werkelijk om in de administratie zowel instelling als individuele arts. Nu weet ik niet of dit verhal ook maar iets te maken heeft met de redenen waarom het bij mevrouw Haverkamp en haar zoontje fout is gegaan, maar ik wilde het toch even gezegd hebben. Han heeft er met zijn column "Dwang in naam van de vrijheid" ook veel zinnige dingen over gezegd (aanrader!): http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/17819_dwang_in_naam_van_de_vrijheid/

Winston2
Winston229 dec. 2012 - 15:27

Oh ja, in verband met hetgeen ik eerder schreef wil ik u deze column niet onthouden: http://www.catroll.nl/column_0202.html De ijzersterke slotzin hier alvast: "Artsen zonder grenzen, er is toch niemand die denkt dat je die moet laten tijdschrijven?"

theabruinsma
theabruinsma29 dec. 2012 - 15:27

Tja. Het kan allemaal blijkbaar. Mijn ms heeft jaren met veel plezier in de gezondheidszorg gewerkt. Maar wat was hij twee jaar geleden blij dat hij dank zij een reorgsnisatie op mocht donderen. Het is een puinhoop. Lang leve de privatisering

theabruinsma
theabruinsma29 dec. 2012 - 15:27

Ik hoop wel dat mijn commentaar doorgekomen is. Het is al naren mis in de gezondheidszorg. Mensen die de zorg aan het bed leveren of thuis bij bejaarden...worden bekeken als onnuttig. Mijn moeder krijgt thuiszirg. Die wordt teruggegooid in het alfa systeem en verdient niets meer. Wij mogen als..kinderen..opdraaien voor de zorg maar dat gaat niet. Ik hoop dat de top van de regering heel veel met dit soort dingen te msken krijgt en het niet ksn afkopen. Pas dan hebben we rechtvaardigheid

JandeBoer2
JandeBoer229 dec. 2012 - 15:27

Wat is de naam van het ziekenhuis en de arts met wie je de afspraak had? - Klachtencommissies op alle niveaus inschakelen. - Alle gesprekken opnemen. Met de uitspraak: "De kromming wordt erger. Willen we corrigeren, dan moet dat binnen een jaar" heb je een aardige zaak voor de tuchtcommissie lijkt me.

MollySweet
MollySweet29 dec. 2012 - 15:27

Ach, artsen en chirurgen... Moest twee jaar terug een zeer gecompliceerde kaakoperatie ondergaan en zou op een maandag geopereerd worden, maar ik moest wel eerst een bevestiging krijgen waarin stond dat ik geopereerd zou worden, wat de naam van mijn specialist was (een kaakchirurg die tijdens de consulten enkel over zichzelf kon praten en toen hij hoorde dat ik schrijver was, serieus vond dat ik een boek over hem moest schrijven want hij had zelfs in Amerika gedoceerd en kaakchirurgie was het mooiste vak ter wereld en hij de beste kaakchirurg) en hoe laat ik in het ziekenhuis moest zijn. Die maandag kwam, en ik had niets ontvangen. Ben dus maar 's ochtends vroeg naar het ziekenhuis gegaan, op goed geluk, en zowaar bleek dat ik inderdaad op de lijst stond. Werd geprept voor de operatie die een uur werd uitgesteld omdat de chirurg maar niet op kwam dagen. Ik lag allang in de operatiekamer tijdens dat uur, en uiteindelijk is een verpleger, die door zijn geduld heen was, maar eens gaan bellen met de vraag of meneer misschien aan zijn werk wilde beginnen. De man kwam uiteindelijk en toen ik hem vertelde dat ik deze organisatie nogal beroerd vond, dat ik in eerste instantie niet eens wist of ik wel geopereerd zou worden die dag omdat niemand mij die bevestiging had gestuurd, was zijn grijnzende antwoord vrij simpel: 'Is niet relevant.' En daar kon ik het mee doen. Onnodig te zeggen dat ik voor de afhandeling van het hele verhaal, en de nacontroles, een andere chirurg heb gezocht. Wil die man echt nooit meer zien, ik was geen mens, ik was een lopend kaakprobleem en veel meer niet. Walgelijk. En nee, geen haar op mijn hoofd die er over denkt om over zo'n flapdrol een boek te schrijven.

meijerlahn
meijerlahn29 dec. 2012 - 15:27

We zijn er maar mooi afhankelijk van. Ruzie makende egotrippers over de rug van patiënten, elkaar de hand boven het hoofd houdende specialisten en arrogante kwasten die hun patiënten niet serieus nemen. De media staan op dit moment bol van de schandalen in ziekenhuizen.

Dingetje2
Dingetje229 dec. 2012 - 15:27

Het vervelende, voor artsen en patienten, is dat dit soort dingen vaak veel tijd opslokt in de spreekkamer. Patient is boos/verdrietig/gefrustreerd/etc, en dat moet eerst uit de lucht voor een arts met zijn/haar eigenlijke werk kan beginnen. Veel mensen verwarren “de dokter” met “het ziekenhuis”. Begrijpelijk misschien maar lang niet altijd terecht.

bruces
bruces29 dec. 2012 - 15:27

'De afspraak wordt verzet naar maart', zegt de mevrouw in hoorn. Deze tip is te achterhalen. Daar is maar één ziekenhuis.

bruces
bruces29 dec. 2012 - 15:27

Er is hier veel mis gegaan en dat is te veroordelen. Maar nu het woord vakantie ? Bleef hij wat dagen thuis omdat hij oververmoeid was/is ? Staat hij op de latten in Oostenrijk ? Maakt hij een cruise ? Had hij studiedagen ? Waarom was hij niet aanwezig ?

Jiskefet47
Jiskefet4729 dec. 2012 - 15:27

Wat je schrijft is pijnlijk ontroerend en invoelbaar!!! Daarnevens kan ik me ook in de dokter verplaatsen, die niet al het zieke leed en spanningen waarmee die gepaard op zijn nek kan nemen. De waarheid ligt in het midden en zolang we ons daarvan niet bewust worden, dan blijven deze problemen bestaan. Bewustwording is een pijnlijk proces. Anderzijds mogen we ons ook realiseren, dat dokters geen genezers zijn maar de strijd aanbinden tegen ziektes, afwijkingen en de dood. Chirurgen zijn als kleine jongetjes, zoals als die vroeger een opwindbaar autootje kregen en dat ging kapot, dan haalden ze dat uit elkaar om te kijken of ze het weer konden herstellen. Dit gegeven mag ons aan diep nadenken zetten.

2 Reacties
HanvanderHorst1
HanvanderHorst129 dec. 2012 - 15:27

Die man moet zich gewoon aan zijn afspraken houden en anders tijdig een andere datum suggereren. Als je zelf niet verschijnt, dan zijn ze ook niet zo mals en schrijven een rekening.

Tom Meijer
Tom Meijer29 dec. 2012 - 15:27

"De waarheid ligt in het midden en zolang we ons daarvan niet bewust worden, dan blijven deze problemen bestaan." Nee, sorry maar de waarheid ligt hier beslist niet in het midden. Dit is overduidelijk minachting voor de patient met wie een duidelijke afspraak gemaakt is. Afspraken zijn er niet voor niets en zijn voor dergelijke patienten niet niks. Alle goedpraterij is fout.

[verwijderd]
[verwijderd]29 dec. 2012 - 15:27

Schandalig dit. Werkelijk. En dat dit veel mensen in andere vormen ook overkomt maakt het alleen maar tragischer en boos makend. Ik lees vaak uw verhalen met groot plezier en zelfs bewondering mevrouw Haverkamp. Job heeft ongelofelijk veel geluk met een moeder die hem steunt en niet akkoord gaat met zulke hartenloze besluiten. "Zó lang duurt het traject" ...ook weer zoiets.... ...Maar zogenaamd zijn er sinds de marktwerking geen "wachtlijsten", komt iedereen altijd aan de beurt, en loopt alles gesmeerd volgens de heilige concurentie-baggerpraatjes....het is gewoon een waardeloos k*tsysteem (!) en daar is deze situatie weer een duidelijk verdrietig stemmend voorbeeld van. Ik wens de familie Haverkamp heel veel sterkte. Vandaag, morgen en tot in de eeuwigheid. :) (....En ik hoop dat meneer de dokter in kwestie een poot breekt op zijn vakantie. Klootzak)

1 Reactie
Jiskefet47
Jiskefet4729 dec. 2012 - 15:27

De vrede zij met U.

[verwijderd]
[verwijderd]29 dec. 2012 - 15:27

Echt schandalig, hoe generaliserend en onwaar de reacties hier zijn. Dokters (en de hele medische wereld) schijnen er tegenwoordig alleen maar te zijn om ons stante pede, en het liefst zonder kosten, te vrijwaren van alle medische ongemakken. En als dat niet meteen gebeurt, krijgen ze de wind van voren! Je hele leven in dienst staan van je medemens, na een onnoemelijk lange studie, en alleen maar bagger over je heen krijgen. En al die verhalen over mensen die hun ziekte "" overwonnen hebben"" . Die patienten hebben hun ziekte niet overwonnen, dat zijn de dokters geweest!

1 Reactie
HanvanderHorst1
HanvanderHorst129 dec. 2012 - 15:27

Dat wordt helemaal niet zo gesteld. Er wordt gezegd dat ziekenhuizen en artsen zich aan lang van te voren gemaakte afspraken moeten houden omdat dat zo gaat in het maatschappelijk verkeer.

kalmpjes
kalmpjes29 dec. 2012 - 15:27

Een heel bekend verhaal. Mijn partner heeft twee jaar geleden de carrièreswitch gemaakt van chirurg naar medisch onderzoeker. De achteloosheid waarmee ze elke dag geconfronteerd werd werd haar teveel. Planningen die in het geheel niet op elkaar afgesteld worden, naar haar zeggen vooral door desinteresse van de ziekenhuisinstanties. Na de zoveelste keer gedurende een privé aangelegenheid geconfronteerd te worden met een afspraak die namens haar gemaakt was, maar nooit aan haar doorgegeven was kwam ze tot de conclusie dat het haar eigenlijk niet meer kon schelen. Ze is er gelukkig mee gestopt voor ze op haar collega's begon te lijken. Ik probeer hier niks goed te praten, ik heb zelf vanaf de binnenkant de grenzeloze misplaatste arrogantie van het Nederlandse medische circuit in haar volle glorie mogen ervaren. Het is om moedeloos van te worden. Het enige wat helpt is stennis trappen. Dit is vooral een planningsprobleem van hun kant af. Maak het probleem wat U veroorzaakt groter dan het probleem dat ze hebben om de schuiven in hun planning en U zult versteld staan van de ineens ontstane goede wil. Het is mens onterend om gedwongen te worden om dit soort maatregelen toe te passen, zeker na ruim een jaar wachten al terwijl de termijn van de behandeling binnen een jaar werd geadviseerd, maar het is waarschijnlijk het enige wat iets uit zal halen.

1 Reactie
HanvanderHorst1
HanvanderHorst129 dec. 2012 - 15:27

Dit is een uitstekende reactie. Een van de manieren om het probleem groter te maken voor de verantwoodelijken is de naam van het ziekenhuis en de vakantie vierende arts te openbaren. Gewoon als feitelijk gegeven. Zonder dat je nare qualificaties aan instantie of persoon toevoegt. Gewoon om het publiek te informeren. Ik moet ineens denken aan de reclame van die verzekeringsmaatschappij waar je verleden jaar mee werd doodgegooid. Hoe heette hij ook al weer. De stem van de patiënt zei: dan kies ik voor dokter x, want ik vind ervaring erg belangrijk. Hierna staarde dokter x met een zelfvoldaan lachje én een krankzinnige blik de camera in.

HanvanderHorst1
HanvanderHorst129 dec. 2012 - 15:27

Dat van die gepeperde rekening is een goed idee. Hanteer gewoon je uurtarief. Zouden zij zelf ook doen.

1 Reactie
eeweew
eeweew29 dec. 2012 - 15:27

Ze hebben geen uutratief, ze hebben een jaartarief.

[verwijderd]
[verwijderd]29 dec. 2012 - 15:27

Voor hetzelfde 'geld' heeft die dokter tijdens die 'feestdagen' iemand bijgestaan om uberhaupt verder te kunnen gaan met leven? Maar ja wie ben ik?...happy to be here dat dan weer wel:)~

1 Reactie
Rabbit2
Rabbit229 dec. 2012 - 15:27

er staat toch : Met trillende handen leg ik de brief weg. Ik bel gewoon. Naar zijn afdeling. Ik moet het weten. 'Is de dokter er?' 'Nee mevrouw, die heeft vakantie. De hele week.'

boswachter2
boswachter229 dec. 2012 - 15:27

10% van de patiënten komt iet opdagen bij een afspraak.Maar ja nu lekker tekeer gaan tegen een arts, terwijl wij niet weten wie de fout heeft gemaakt. Zij die vrij zijn van fouten gooie de eerste steen.

1 Reactie
JandeBoer2
JandeBoer229 dec. 2012 - 15:27

?? Zoals het er nu staat lijkt het erop dat je wil zeggen: "Je gaat nu lekker tekeer tegen een arts, terwijl je niet weten wie de fout heeft gemaakt. Je bent niet vrij van fouten dus mag jij niet de eerste steen gooien". Ik kan me niet voorstellen dat dat je boodschap is aan Annemarie, de schrijfster van het artikel, dus kun je je bedoeling nog even toelichten?

[verwijderd]
[verwijderd]29 dec. 2012 - 15:27

Vanwege dit soort dingen zijn ze in Amerika zo fel tegen het socialiseren van de gezondheidszorg. Als de arts een ambtenaar wordt, dan moet je ook niet gek opkijken als je als patiënt net zo behandeld wordt als door de ambtenaar in het gemeentehuis.

2 Reacties
Zjenny
Zjenny29 dec. 2012 - 15:27

Daarom heeft de VS natuurlijk de hoogste kosten voor gezondheidszorg en de hoogste sterfcijfers voor babies en zo.

JandeBoer2
JandeBoer229 dec. 2012 - 15:27

Uhhh.. Blits, hoe weet je dat deze arts geen commerciëel, geen zelfstandig ondernemer is? Artsen in loondienst zijn overigens geen ambtenaar. :-) En een ziekenhuis waar artsen in loondienst zijn kan tegenwoordig zelfs een commerciële onderneming zijn. Wist je dat de gezondheidszorg in Amerika bijzonder duur is? Wat hapert daar (en hier) toch aan De Vrije Markt?

bruces
bruces29 dec. 2012 - 15:27

Ik heb hier met een vriend, een chirurg, er over gehad. Hij vindt het al opmerkzaam dat het traject een jaar moet duren. Vooral omdat het gaat om een journaliste, die tot de categorie mondig mag worden gerekend. Een chirurg kan ineens een dip krijgen. Dat komt vaker voor en dan neemt hij enkele dagen vakantie. Chirurgen werken meestal vanuit een collectief. Dat collectief neemt dan tijdelijk lopende zaken over. Hij adviseert om een gesprek aan te gaan met deze chirurg of als hij er op 2 januari 2013 niet is met zijn collega. Deze kan dan oordelen over de juiste voortgang. Ga naar het ziekenhuis en regel het mondeling in alle rust. De chirurgie van een ziekenhuis, heeft geen belang bij een conflict.

1 Reactie
JandeBoer2
JandeBoer229 dec. 2012 - 15:27

== "Ik heb hier met een vriend, een chirurg, er over gehad. Hij vindt het al opmerkzaam dat het traject een jaar moet duren. Vooral omdat het gaat om een journaliste, die tot de categorie mondig mag worden gerekend. ''' == Oei, dat is niet best; jou vriend de chirurg geeft ons een kijkje in de keuken: minder mondige mensen worden dus minder snel/goed/serieus behandelt. :$ == " regel het mondeling in alle rust. De chirurgie van een ziekenhuis, heeft geen belang bij een conflict." == ??? Ik zou dan juist zeggen: "escaleer het tot een conflict, want dan heeft de chirurgie van een ziekenhuis er het meeste belang bij om moeite voor je te doen"

bakkwast
bakkwast29 dec. 2012 - 15:27

de dokter is ook een mens en er zal ongetwijfeld een goede reden zijn waarom hij er niet was. misschien is zijn vrouw of kind wel terminaal of hij is geestelijk op.er zijn toch wel meer dokters in een ziekenhuis? u zoekt dingen die er niet zijn of u eigenbelang preveleert boven de rest! mvrgr j.bakkert

1 Reactie
SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra29 dec. 2012 - 15:27

== de dokter is ook een mens en er zal ongetwijfeld een goede reden zijn waarom hij er niet was. == Met trillende handen leg ik de brief weg. Ik bel gewoon. Naar zijn afdeling. Ik moet het weten. 'Is de dokter er?' 'Nee mevrouw, die heeft vakantie. De hele week.'

[verwijderd]
[verwijderd]29 dec. 2012 - 15:27

De emoties van mevrouw Haverkamp begrijp ik wel. Waar ik niet helemaal in kan komen is de fanatieke gedrevenheid om het ongemak en leed van haar kind zo publiekelijk uit dragen en daarbij alles en iedereen die niet voldoet aan haar specifieke wensen in de media de mantel uit te vegen. Mij lijkt het verstandiger dat zij straks tegen de arts haar ongenoegen uitspreekt en vervolgens tot een vergelijk probeert te komen.

1 Reactie
Dingetje2
Dingetje229 dec. 2012 - 15:27

Het gaat over haar kind! En het stukje is vlak na het gebeuren geschreven. Niet heel vreemd dat het vol emotie zit.

[verwijderd]
[verwijderd]29 dec. 2012 - 15:27

Stuur een brief naar raad van bestuur CC naar klachten cie, arts en eventueel een specifice patienten org. Vertel uw verhaal en uw irritatie van het zo laat af bellen en zo laat opnieuw in plannen en als aanvulling geef een staat van de kosten die u onnodig heeft gemaakt Het is een organisatorisch probleem van het ziekenhuis niet van de arts. Zou kunnen dat uw arts u, los van reactie RvB, belt met 1000% excuses. Het zou ook zo maar kunnen dat de arts met zijn collega in het planningssysteem duikt om te kijken wanneer de afspraak zo snel mogelijk kan worden gepland.

1 Reactie
Dingetje2
Dingetje229 dec. 2012 - 15:27

Een klacht over/naar het ziekenhuis lijkt me voor dit moment een nuttig advies. Een klacht over de individuele arts lijkt me (nog) te vroeg.