Joop

'En jouw God is nog steeds Allah?'

  •  
24-05-2014
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Halsema lijkt het idee te hebben dat strijden tegen islamitische religieuze regels altijd betekent dat je Allah inruilt voor een andere God of hem helemaal weg doet
Vanaf 11 mei zendt de NTR de zesdelige documentaire ‘Seks en de Zonde’ uit. Een serie van Femke Halsema en Hassnae Bouazza waarin ‘vrouwen in de islamitische wereld’ aan het woord zullen komen. Ibtissam Abaaziz (Sociologe), Miriyam Aouragh (Docent Politieke Antropologie aan Oxford University) en Mariam El Maslouhi recenseren iedere week de aflevering.
Na onze recensie van aflevering 1 besloten we “Seks en de Zonde” niet af te schrijven. We zijn nieuwsgierig waarop Halsema en Bouazza ons nu zullen trakteren in aflevering 2. Voor liefhebbers van showbizz-glitter-glamour-gossip-programma’s zou deze aflevering een geslaagde invulling van de zondagavond kunnen zijn, want Bollywood-ster Veena Malik staat centraal. Ondanks alle sexy foto’s, beeldfragmenten van en schandalen rondom Veena waarmee je dit keer wordt doodgegooid, kost het veel moeite om de aflevering af te kijken. Boeiend was het zeker niet.
Het ligt niet aan Veena, maar vooral aan de structuur. Na zo’n 50 minuten kijken, weet je niet precies wat de focus is. De documentairemakers lijken moeite te hebben om een uitgangspunt te kiezen waardoor de aflevering erg oppervlakkig blijft en aan alle kanten rammelt. Gaat het over Veena’s glitter and glamour leven? Of gaat het toch over hoe Halsema vrouwen in de islamitische wereld ervaart? Of gaat het over de positie van de Pakistaanse vrouw? Of toch over de positie van moslims in het algemeen in India? Dat zijn allemaal verschillende uitgangspunten die in deze aflevering door elkaar heen lopen en die je naar een aspirientje doen grijpen.
Halsema probeert de kijker achtergrondinformatie te geven om Veena’s verhaal te contextualiseren. Zo vertelt ze over de positie van Pakistanen in India, de positie van moslims in India en de positie van de vrouw in het algemeen. Dat is normaliter drie gehele documentaires waard, kortom: als kijker krijg je een overload aan te beperkte, vluchtige, en simplistisch weergegeven informatie in Jip en Janneke taal.
Wie een beetje het nieuws heeft gevolgd weet dat Pakistan een van de grootste slachtoffers is van de War on Terror en de Taliban na de invasie van Amerika in Afghanistan hun strijd grotendeels hebben verhuisd naar Pakistan. Eén van de gevolgen hiervan is dat een groot aantal vluchtelingen uit Afghanistan in Pakistan woont, met alle problemen van dien. Waar je in de eerste aflevering wat basis context kreeg – Hirsi Ali, Islamdebat- wordt dat nauwelijks gedaan bij de complexiteit van het Pakistan waar Veena uit is gevlucht. Als kijker krijg je uiteindelijk niet veel mee behalve dat Veena een seksbom is en dat ze daarom helemaal in paniek zijn in Pakistan.
Hoewel er diverse contexten kort door de bocht in beeld verschijnen, ontbreekt de belangrijkste: die van de vrouwenstrijd in India en Pakistan. Dat is nogal frappant voor een programma als “Seks en de Zonde” dat pretendeert te gaan over ‘dwarse vrouwen in de islamitische wereld’. Nu lijkt het alsof Pakistan en India geen feministen kennen, terwijl zij juist de voortrekkers zijn in ‘de moslimwereld’, denk aan Asma Barlas en vooral Riffat Hassan, die zich ook als activiste inzet. Je hoeft tegenwoordig niet veel te doen om te weten wie deze dames zijn; Wiki en Google geven je een waslijst aan prominente moslima’s. Meteen op de eerste plaats rolt Benazir Bhutto – al sinds de jaren 80 en tot twee keer toe, premier van Pakistan – maar ook Khaleda Zia en Skeikh Hasina, achtereenvolgend premier in Bangladesh vanaf 1992. Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren.
Enfin, het punt is dat wanneer er wordt gesproken over “dwarse vrouwen” deze vrouwen niet in aanmerking komen omdat zij geen “Queen of Bikini” zijn. Alsof Pakistan het moet hebben van Bollywood seksbommen die dwars liggen en op die manier vrouwen helpen emanciperen. Veena wordt geportretteerd als een moslima die gevochten heeft voor haar seksuele vrijheid. Desondanks verveelt dit beeld, want het gaat hier alweer om wat onderdrukte of bevrijde moslima’s al dan niet dragen en hun seksuele vrijheid. Het kan ook andersom beredeneerd worden: hoe vrij en geëmancipeerd is Veena, die duidelijk commercieel uitgebuit wordt door Bollywood? Halsema geeft daar zelf antwoord op: in Pakistan is Veena niet welkom, in India wordt ze gedoogd zo lang haar films geld opleveren en in Dubai is ze welkom om geld uit te geven. Echt vrij klinkt dit niet.
Halsema lijkt niet altijd goed te snappen waar ze mee bezig is en vervalt ook in de dichotomie seculier/gelovig (lees: vrij/gevangen). Een goed voorbeeld daarvan is als Veena vertelt over haar strijd tegen bepaalde religieuze regels, maar zich toch als gelovig ziet. Halsema stelt vervolgens de vraag: “ And your God is still Allah? ” Hoewel Allah niets anders is dan de benaming van God en God dus Allah is, lijkt Halsema hier het idee te hebben dat strijden tegen islamitische religieuze regels altijd moet betekenen dat je Allah inruilt voor een andere God, hem helemaal weg doet of dat hij niet meer centraal staat.
Aan het einde van de aflevering zien we een ander goed voorbeeld hiervan. Kort na de opnames is Veena in het huwelijksbootje gestapt. Volgens Halsema ging het om het dilemma: uitsluiting of aanpassing. En dat Veena dus voor het laatste heeft gekozen. Wat een teleurstelling! Een ‘wilde’ moslima die uiteindelijk gezwicht is voor de onvrije en hardvochtige islam en tot ‘orthodoxie’ is veroordeeld. Halsema kan dit maar niet bevatten en vult het in als insluiting, de strijd opgeven door zich aan te passen. Wat geheel ontbreekt in Halsema’s analyse is Veena’s keuzevrijheid.
Hoop op enige nuance en gedegen als niet meelevend onderzoek naar het fenomeen “moslima” wordt steeds kleiner. Het aanhoren van vooral veel serieus-bedoelde-gezever van Veena doet je sterk verlangen naar de serie “Lipstick Moslims”. Dat was een oppervlakkige serie, maar deed zich in ieder geval niet voor als iets anders. Enfin, aflevering twee was daar dus. Op naar aflevering drie.
Lees hier de recensie van de eerste aflevering: Femke Halsema en haar zondes
Dit artikel is geschreven door Ibtissam Abaaziz (Sociologe), Miriyam Aouragh (Docent Politieke Antropologie aan Oxford University en VU-alumna van de Afdeling Sociale en Culturele Antropologie) en Mariam El Maslouhi

Meer over:

opinie, media,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (22)

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen24 mei 2014 - 9:31

[And your God is still Allah?] Tja, die vraag verdraagt maar één antwoord; "Yes, and your ignorance is still onkunde?"

misslobena
misslobena24 mei 2014 - 9:31

Uit het artikel, de reacties en de 2 afleveringen van Halsema blijkt dat de moslima´s aan de ene kant en de ´verlichte Westerse mens elkaar waarschijnlijk niet gaan begrijpen. In de serie zegt Halsema dat ze ons beter wil begrijpen, maar ze blijft alles bekijken en beoordelen via haar bril en haar vooroordelen ipv blanco. islam is vrouwenonderdrukkend en alle vrouwen die nog steeds geloven zijn nog steeds onderdrukt. Als het niet is door de islam dan door de omgeving. Een andere conclusie past niet in haar hoofd en in de hoofden van velen, want dan snappenze het niet meer. Wat is hokjesdenken soms makkelijk.

KareldeWillem
KareldeWillem24 mei 2014 - 9:31

Hoe relevant is Pakistan of Saoedi-Arabië voor moslims hier in Nederland? Het is iedere keer weer hetzelfde verhaal. Alles maar dan ook alles is geoorloofd in de strijd tegen de islam. Vrouwenemancipatie is de meest recente stok waarmee we de islam te lijf gaan. Het is fout om religieus te zijn in Nederland omdat het fout is om religieus te zijn in Nederland. En kom op... iedere vrouw wil stiekem Halsema zijn, toch? Een middelmatige politica met een alcoholprobleem. In Nederland hebben we gelukkig de vrijheid om geen moslim te zijn want uiteindelijk zijn de islam, gevangenis, religie en dwang gewoon synoniemen... niet? Vergis je niet deze programma's worden voor en door blank Nederland gemaakt. Het is geen opbouwende kritiek maar eerder: kijk nou... wat raar joh! Als je echt geïnteresseerd bent in de islam lees de Koran.

pietdeg2
pietdeg224 mei 2014 - 9:31

"Na onze recensie van aflevering 1 besloten we "Seks en de Zonde" niet af te schrijven." Terwijl het duidelijk niet aan jullie is besteed om een serie over emancipatie te kijken. Tenzij religieus conformisme onder de valse vlag van emancipatie verkocht wordt natuurlijk. En dus wordt Halsema voor de tweede week op rij langs die lat gelegd met wederom dezelfde teleurgestelde conclusie: Halsema blijkt nog steeds een echte feministe te zijn die strijdt voor vrijheid van vrouwen. Dat is natuurlijk even slikken. En dan (oh jakkie) gaat het ook nog eens over een vrijgevochten Bollywoodster en als klap op de vuurpijl wordt ook nog verzuimd om de intolerantie waarmee zij wordt geconfronteerd niet aan de islam te wijten maar aan de Amerikanen. Alsof de Taliban geen islamisten zijn maar de fronttroepen van de VS. "Hoewel Allah niets anders is dan de benaming van God en God dus Allah is" Dan kan zo'n religieus dogma er ook nog wel bij: Allah is de verbeterde versie van God en Jahweh, dus de enige echte. Want als gelovige dan is alleen al de vraag of je nog gelooft in de god waarvan de aanhangers zich zo gedragen een ongepaste. Het stellen van vragen is immers het begin van het einde van welk geloof dan ook. Vandaar dat je niet mag weten maar moet geloven, anders werkt dat spelletje niet meer. "Wat een teleurstelling! Een 'wilde' moslima die uiteindelijk gezwicht is voor de onvrije en hardvochtige islam en tot 'orthodoxie' is veroordeeld. Halsema kan dit maar niet bevatten en vult het in als insluiting, de strijd opgeven door zich aan te passen. Wat geheel ontbreekt in Halsema's analyse is Veena's keuzevrijheid." Of het een teleurstelling is of dat je het een triest slot noemt doet er niet toe. Feit blijft dat ze haar eronder hebben gekregen. Dat bevalt de schrijfsters niet alleen prima, ze eisen ook nog eens dat je het anders noemt. Want je onder druk conformeren moet je ineens keuzevrijheid noemen. Het opgeven van de strijd is bevrijding. En oorlog zal dan wel vrede zijn, want de dames lijken wel functionarissen van het Ministerie van Waarheid van George Orwell.

geld1724b
geld1724b24 mei 2014 - 9:31

U schrijft alsof Benazir Bhutto nog leeft. Een moordenaar schoot haar dood.

HanvanderHorst1
HanvanderHorst124 mei 2014 - 9:31

Veena Malik heeft haar huweijk in de Verenigde Staten nog eens dunnetjes over gedaan. Ze wou een witte bruid zijn en dat is ze geworden. Kijk hier maar: http://www.emirates247.com/entertainment/white-wedding-album-veena-malik-gets-married-again-2014-02-24-1.539333 Wie is haar man? Assad Bashir Khan Khattak heet hij. Hij is zakenman en zanger. http://www.hindustantimes.com/entertainment/tabloid/i-married-veena-within-ten-days-of-meeting-her-asad-bashir-khan/article1-1171391.aspx Bekijk dit korte interview https://www.youtube.com/watch?v=rhAbtnldI9w http://www.hindustantimes.com/entertainment/tabloid/i-married-veena-within-ten-days-of-meeting-her-asad-bashir-khan/article1-1171391.aspx

Blisss
Blisss24 mei 2014 - 9:31

" Een 'wilde' moslima die uiteindelijk gezwicht is voor de onvrije en hardvochtige islam en tot 'orthodoxie' is veroordeeld. Halsema kan dit maar niet bevatten en vult het in als insluiting, de strijd opgeven door zich aan te passen. Wat geheel ontbreekt in Halsema's analyse is Veena's keuzevrijheid..." Miriam en wat ook in deze documentaire werd besproken: de zus van veena die als 14 jarige uitgehuwelijkt werd, moeten we dit volgens jou ook zien als keuzevrijheid van de 14 jarige dochter. Of hoe mogen we dit volgens jou zien?

clara51
clara5124 mei 2014 - 9:31

Je zou verwachten dat de combi seksbom, moslims & Femke hoge kijkersaantallen zou trekken. Maar trok het programma in week 19 nog 729.000 kijkers (plaats 47 in de top-100), in week 20 waren het er 511.000 (plaats 78 in de top-100). Het grote publiek loopt hier niet echt warm voor en daar sluit ik me van harte bij aan. Na die opmerking van Femke "And your God is still Allah" (het was niet eens een vraag) ben ik definitief afgehaakt.

DitBenIk2
DitBenIk224 mei 2014 - 9:31

(We zijn nieuwsgierig waarop Halsema en Bouazza ons nu zullen trakteren in aflevering 2:) Ik krijg het idee dat dit vooral is om uw eigen vooringenomen mening te bevestigen. "Het ligt niet aan Veena, maar vooral aan de structuur." en aan het eind lees ik " Het aanhoren van vooral veel serieus-bedoelde-gezever van Veena doet je sterk verlangen naar de serie "Lipstick Moslims" Ligt het nu wel of niet aan Veena? Nogal warrig en inconsequent. "Als kijker krijg je uiteindelijk niet veel mee behalve dat Veena een seksbom is en dat ze daarom helemaal in paniek zijn in Pakistan. " Als u een beetje beter had opgelet, dan is ze al in paniek sinds haar zusje op haar veertiende moest trouwen en dat ze als puber een burka aanmoest. "Wiki en Google geven je een waslijst aan prominente moslima's. Meteen op de eerste plaats rolt Benazir Bhutto - al sinds de jaren 80 en tot twee keer toe, premier van Pakistan " Een beetje moeilijk om daar mee te praten, aangezien die is vermoord door islamisten. " lijkt Halsema hier het idee te hebben dat strijden tegen islamitische religieuze regels altijd moet betekenen dat je Allah inruilt voor een andere God, hem helemaal weg doet of dat hij niet meer centraal staat. " Dat idee krijg ik helemaal niet. De vraag wordt gesteld omdat het een mogelijkheid is dat ze niet meer geloofd in de Islamitische god. Het is gewoon een opzetje tot meer uitleg over de reden van haar geloof. Dit is spijkers op laag water zoeken. " Een 'wilde' moslima die uiteindelijk gezwicht is voor de onvrije en hardvochtige islam en tot 'orthodoxie' is veroordeeld. Halsema kan dit maar niet bevatten en vult het in als insluiting, de strijd opgeven door zich aan te passen. Wat geheel ontbreekt in Halsema's analyse is Veena's keuzevrijheid. " Ze is getrouwd om haar zieke moeder een plezier te doen en dus te voldoen aan de sociale eisen (daar gaat je keuzevrijheid). Haar echte bruiloft was een normale bruiloft in de VS. Maar als ik uw logica moet volgen, dan was haar zusje ook vrijwillig getrouwd op haar veertiende? Kortom, een nogal teleurstellende recensie van een groepje enorm vooringenomen personen waarvan ik het idee heb dat ze een persoonlijke afrekening hebben met mevrouw Halsema. De lezer wordt hier de dupe van.

Meta Foor
Meta Foor24 mei 2014 - 9:31

halsema spiegelt iedreen een soort walhallah voor als hij of zij zich maar neutraal / onderdanig / bescheiden / altruistisch / niet-extermistisch , en vooral massaal bekeert tot een geloof. Wel zo charmant maar beetje naief

KareldeWillem
KareldeWillem24 mei 2014 - 9:31

Daar heb je hem: het Wahabisme fantoom, kennelijk zijn moslims en de islam niet eng genoeg. Het Wahabisme is een marginale stroming en qua opvattingen niet echt relevant voor Nederlandse moslims. Ik kan je garanderen dat types zoals jij er veel meer mee hebben dan de gemiddelde Nederlandse moslim. Hetzelfde geldt voor conflicten in Afrika, de PvdA, olie of een boycot op wie dan ook... niet relevant. Laten we het hebben over mensenrechten. Daar hoort de vrijheid van meningsuiting en geloof bij... in tegenstelling tot de insinuaties van Halsema mogen moslims moslim zijn ook al vind zij dat een beetje raar. Ik vind haar opvattingen arrogant, soms een beetje dom maar vooral kleingeestig. Bijna goed... het is die andere Bouazza en inderdaad zij is een Marokkaanse. Maar je mist mijn punt. Het gaat niet om de kritiek maar om de doelgroep van de productie. Zeer weinig moslims zullen hiernaar kijken omdat de toon van blank Nederland niet te harden is voor meeste niet-blanken. Nogmaals dit is een productie door en voor blank Nederland. Het spijt me voor de generalisaties. Er zijn altijd uitzonderingen het is alleen jammer dat het daar bij blijft, namelijk uitzonderingen. Nou ik zie het niet zo één twee drie. Het gaat ook niet om de islam maar over hoe geweldig de dominante cultuur is en hoe iedereen zo wil zijn als zij daar maar de kans voor krijgen, maar ja... de islam heh. Jij mag denken wat jij wilt maar voor iedereen die geïnteresseerd is in de islam zou ik aanraden de Koran te lezen. Of je kunt luisteren naar opportunisten die iedere kans gebruiken om christenen, Links en moslims aan te vallen, het blijft natuurlijk een vrij land.

Ethio
Ethio24 mei 2014 - 9:31

"Het stellen van vragen is immers het begin van het einde van welk geloof dan ook. Daarover ben je het dus roerend eens met allerlei fundamentalisten. Als gelovige denk ik daar heel anders over.

DitBenIk2
DitBenIk224 mei 2014 - 9:31

Over vrije keus gesproken: http://www.geo.tv/article-148965-Girl-stoned-to-death-outside-LHC-premises-over-honour

ZwartePiet
ZwartePiet24 mei 2014 - 9:31

"Halsema stelt vervolgens de vraag: "And your God is still Allah?" Hoewel Allah niets anders is dan de benaming van God en God dus Allah is, lijkt Halsema hier het idee te hebben dat strijden tegen islamitische religieuze regels altijd moet betekenen dat je Allah inruilt voor een andere God, hem helemaal weg doet of dat hij niet meer centraal staat." Wat een rare conclusies trekt u. In het antwoord van Veena werd het duidelijk waarom deze vraag gesteld werd. Verder voel ik veel spanning onderhuids bij het lezen van uw stuk. Ik moet ook zeggen dat uw stuk toch wat minder boeiend is dan deze aflevering van seks zonder zonde.

1 Reactie
JandeBoer2
JandeBoer224 mei 2014 - 9:31

"Verder voel ik veel spanning onderhuids bij het lezen van uw stuk." Wat een rare conclusies trekt u. In het stuk van Veena werd het duidelijk waarom de Islam toch wat boeiender is dan deze aflevering van seks zonder zonde.

inwoner
inwoner24 mei 2014 - 9:31

Een review schrijven terwijl je compleet bevoordeeld bent en in alles je eigen bewijs geleverd wilt zien is compleet nutteloos Enige zelfkritiek mis ik volkomen. Alleen maar geschrijf over hoe de blanke seculiere Halsema alles fout weergeeft en dat moslimas in een burka vrijer zijn dan een sexsymbool Overigens benieuwd welke islamitische leefregel de vrouw bevoordeelt op de man

1 Reactie
JandeBoer2
JandeBoer224 mei 2014 - 9:31

Een documentaire maken terwijl je compleet bevoordeeld bent en in alles je eigen bewijs geleverd wilt zien is compleet nutteloos Enige zelfkritiek mis ik volkomen. Alleen maar gefilm over hoe de islam vrouwen onderdrukt en dat sexsymbolen vrijer zijn dan moslimas in een burka. Overigens benieuwd welke Halsemitische leefregel de man bevoordeelt op de vrouw.

123456zeven
123456zeven24 mei 2014 - 9:31

Zo'n rare vraag is dat niet. Er zou maar 1 uitleg over de Koran waar zijn, dus als iemand de algemeen geaccepteerde uitleg, die uitleg waarvan bijna iedereen binnen dat geloof denkt dat dat de ware uitleg is, niet accepteert, dan is het alsof je de bijbehorende god verwerpt. Zo zit dat geloof nu eenmaal logisch gezien in elkaar.

1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman24 mei 2014 - 9:31

[Er zou maar 1 uitleg over de Koran waar zijn,] Dat is alleen zo volgens fundamentalisten (of ze nou de Islam aanhangen of er juist tegen zijn). Vreemd genoeg verschilt de uitleg van die fundamentalisten onderling enorm ;-) Er zijn talloze stromingen binnen de Islam, allemaal met hun eigen interpretatie. Elke iman binnen één stroming heeft z'n eigen interpretatie. En elke gelovige leest zelf de Koran, en geeft dus ook weer zijn of haar eigen interpretatie. Je papegaait dus fundamentalisten na zonder zelf na te denken. Binnen éém stroming

[verwijderd]
[verwijderd]24 mei 2014 - 9:31

===Er zijn talloze stromingen binnen de Islam, allemaal met hun eigen interpretatie.=== Er zijn inderdaad meerdere stromingen maar heden ten dage is het fundamentalisme het meest dominant. Ze hebben geld en macht en gebruiken die om moslims overal ter wereld zoveel mogelijk te beïnvloeden. Zie de vele conflicten en gewelddadigheden. ===Elke iman binnen één stroming heeft z'n eigen interpretatie.=== Onzin. Wellicht op kleine deelgebiedjes. ===En elke gelovige leest zelf de Koran, en geeft dus ook weer zijn of haar eigen interpretatie.=== Dat geldt voor maar een zeer beperkte groep. De meeste moslims hangen juist zeer sterk aan het oordeel of de uitleg van de iman. U heeft ea gelezen over de islam maar u hangt voornamelijk een theoretische academische aan.

2 Reacties
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman24 mei 2014 - 9:31

[Er zijn inderdaad meerdere stromingen maar heden ten dage is het fundamentalisme het meest dominant.] Dat is helemaal niet waar. Dat is waarschijnlijk nog niet eens zo als je die idiote anti-Islam-fundamentalisten er bij optelt....

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman24 mei 2014 - 9:31

[Onzin. ] Jouw opmerking dat dit onzin is is onzin. Noem je dit discussiëren? je zegt alleen maar nee, zonder enige onderbouwing) Daarmee maak je wel heel erg duidelijk wat het gehalte van je argumenten is. Dat gehalte is nul. Dat zie je eigenlijk altijd bij fundamentalisten. Geen argumenten, maar "het is want het is zo".