Joop

Warren: Vraag je me nu naar rietjes? Dit is precies wat de grote vervuilers willen

  •  
05-09-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
warrencnn
Gisteravond organiseerde CNN de grote klimaatcrisis-‘Town Hall’ voor Democratische Amerikaanse presidentskandidaten. Toen moderator Chris Cuomo Elizabeth Warren naar haar standpunt op het gebied van gloeilampen vroeg, kon Warren haar irritatie nauwelijks verbergen: “Oh come on, give me a break.”
"Dit is exact waar de fossiele industrie hoopt dat we het over hebben. Ze willen graag een grote controverse opstoken over je gloeilampen, je rietjes en je cheeseburgers. Terwijl 70 procent van de vervuiling, van de uitstoot die we de lucht in pompen, afkomstig is van drie industriën."
Warren doelde daarmee op de drie grootste vervuilende industrieën in de VS op dit moment; de bouw, de elektrische energiesector en de olieindustrie. Warren beschuldigde de fossiele industrie van corruptie en hamerde op de noodzaak van hervorming van campagnefinanciering, om te voorkomen dat Exxon in de toekomst klimaatbeleid mag dicteren.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (79)

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 sep. 2019 - 7:31

En dan nog al die elektrische apparaten de deur uit. Geen stofzuiger maar zand op de keukenvloer en dit geregeld 'verversen'. De 'huisvrouw' met bezem en blik komt weer terug.

CharlesdeValois
CharlesdeValois7 sep. 2019 - 10:07

De borstelhaartjes van een tandenborstel slijten ongezien af, dus daar ligt het probleem niet. Ja, de steel gooi je weg.16000000 stelen. Zijn er ook alternatieven die duurzaam zijn?

4 Reacties
Katootje2
Katootje27 sep. 2019 - 11:31

Boomschors. Dat van de wilg is het beste.

Nick the Stripper
Nick the Stripper7 sep. 2019 - 23:13

Al je tanden laten trekken. Maar, ja dan moet je wel eten door een rietje.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 sep. 2019 - 7:22

Tja En hoe doen we dat dan met infusen in het ziekenhuis? Daar worden heel wat slangetjes en plastic zakken gebruikt! Zowel voor wat erin gaat als wat eruit gaat!

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 sep. 2019 - 11:19

Plastic is een buitengewoon nuttig materiaal maar dat wil niet zeggen dat het gebruik niet beperkt kan worden.

Gefaald
Gefaald7 sep. 2019 - 7:16

Er worden al op grote schaal rode plastic Trump-rietjes uitgedeeld. Met groot succes ! Zodra een serieus voorstel door het publiek als parodie wordt ervaren levert het slechts steun voor de tegenpartij op.

5 Reacties
Katootje2
Katootje27 sep. 2019 - 11:37

Het lijkt me dat het uitdelen van rode plastic Trump-rietjes niet veel steun voor Trump zal opleveren. Behalve natuurlijk van degenen die er een zowel kinderlijk, als sadistisch genoegen in scheppen om te pesten. Mensen zoals jij.

Gefaald
Gefaald7 sep. 2019 - 14:41

@Katootje "Racisten" zoals ik willen niet door mensen zoals jij gered worden. Ik pest liever mensen zoals jij. Een echte vleeseter ben ik. En een vliegvakantiegenieter. En een automobilist. Snap je ? Ik ben echt een totaal ander mens dan jij op je morele hoogvlakte.

Katootje2
Katootje27 sep. 2019 - 16:11

Gefaald - Daar twijfel ik niet aan, ik vroeg me alleen af of die houding je uiteindelijk wel zoveel steun/stemmen zal opleveren als je veronderstelt.

Anoniempje5
Anoniempje57 sep. 2019 - 17:06

Stoer man.

Nick the Stripper
Nick the Stripper7 sep. 2019 - 22:50

[ Een echte vleeseter ben ik. En een vliegvakantiegenieter. En een automobilist. ] Kortom: een Vinex-ventje.

van Dalen
van Dalen6 sep. 2019 - 18:12

Senator Warren heeft gelijk, er is een paradox tussen wat mensen aangepraat wordt en de echte krachten in het CO2 model. Een ander voorbeeld is de gemeente Amsterdam en hun vuilverbrander. De economie gaat het tij keren, binnen 10 jaar kost elektrisch rijden een fractie van fossiel rijden, een grote kracht in dat spel, de Nederlandse overheid met zijn belang in fossiel middels hoge mobiliteitsbelastingen, is hier al op aan het anticiperen. Aangezien investeringen voor big oil meer dan 10 jaar afschrijving vereisen moeten zij daar nu ook al over na gaan denken. Anders staat ze hetzelfde te wachten als de kolencentrales in Nederland, maar voor hen is er geen compensatie.

4 Reacties
Imperialist
Imperialist7 sep. 2019 - 4:13

Elektrisch rijden is niet schoon. Alleen de auto zelf stoot geen CO2 uit (wel vaak veel fijnstof).

Imperialist
Imperialist7 sep. 2019 - 4:18

Wel ironisch trouwens dat hieronder gepleit wordt voor elektrische auto’s terwijl Warren de elektriciteitssector noemt als een van de drie grootste vervuilers. O ja en wij moeten van het gas afmoeten.

Marc Marc
Marc Marc7 sep. 2019 - 14:37

@Imperialist, ik word ontzettend moe van al die domme gekersenplukte tegenargumenten tegen elektrisch rijden die al heel vaak weerlegd zijn en voornamelijk keer op keer herhaald worden door klimaatzwakzinnigen die niks anders doen dan belletje trekken en helemaal niet geïnteresseerd zijn in hoe de vork werkelijk aan de steel zit. a) elektrisch rijden is bij de huidige stroommix (< 400g/kWh CO2) schoner dan fossiel rijden; b) elektrische auto's stoten veel minder fijnstof uit door remmen door regeneratief remmen, dat compenseert ruimschoots de extra fijnstof van de banden vanwege het wat zwaarder zijn van elektrische auto's; c) het gaat om CO2 reductie, daar draagt de elektrische auto aan bij.

Gefaald
Gefaald8 sep. 2019 - 8:30

Electrisch rijden biedt te weinig bereik. Op weg naar München moet je bijladen en ben je de rest van de dag kwijt. Misschien moet je een aanhanger meespelen met allemaal opgeladen accu's om echt ergens te komen. De techniek moet anders. Electrisch rijden met een brandstofcel op waterstof is vele malen beter voor het bereik.

Juppé🎗
Juppé🎗6 sep. 2019 - 15:11

Wat is dit anders dan populisme.....als je op mij stemt kun je gewoon doorgaan en de schuldige van de rotzooi heb ik ook al voor je gevonden

4 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen6 sep. 2019 - 15:49

Lekker populistisch bericht. Oren dicht en typen maar.

Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 16:40

"als je op mij stemt kun je gewoon doorgaan" Dat is nu toch echt geen verstandige reactie van je, want iedereen kan in minder dan 1 minuut en 34 seconden constateren dat je liegt alsof het gedrukt staat. Dat soort vergissingen maak je alleen als het een gewoonte van je is.

Juppé🎗
Juppé🎗6 sep. 2019 - 19:15

« Dat is nu toch echt geen verstandige reactie van je, want iedereen kan in minder dan 1 minuut en 34 seconden constateren dat je liegt alsof het gedrukt staat.« . ...ik ging uit van wat ik gelezen had Katootje. Het fimpje op Joop kon ik hier in Frankrijk niet zien, heb ik inmidels op ander site wel gevonden. Warren zegt nog steeds niet dat wij voor ander70 procent gewoon medeverantwoordelijk zijn. Die drie sectoren gaan niet door om Co2 te maken als wij hun producten niet afnemen. Zij hebben de verantwoordelijkheid om dat zo goed mogelijk te doen en de overheid om daarvoor kaders te scheppen. Met het doorschuiven van verantwoordelijkheden die we zelf hebben komen we echt nergens als je met 8 miljard bent. Warren geeft mensen daarover verkeerd idee en zij is inde race, anders zat ze daar niet dus dan moet je 1 plus 1 op kunnen tellen

Katootje2
Katootje27 sep. 2019 - 11:29

"Het fimpje op Joop kon ik hier in Frankrijk niet zien," en dus dacht je: ik doe net alsof ik wel gezien heb, want de uitspraak: "als je op mij stemt kun je gewoon doorgaan en de schuldige van de rotzooi heb ik ook al voor je gevonden" komt ook niet voor in het artikel. Dus waar is die anders aan ontsproten, dan aan jouw eigen Trump-fantasietjes?

[verwijderd]
[verwijderd]6 sep. 2019 - 10:42

--- Dit bericht is verwijderd —

12 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 sep. 2019 - 11:55

Heel veel druppels maken een grote plas, dus ook minder plastic rietjes, tasjes en wat al niet maken een verschil. Wat dat betreft heeft Warren ongelijk, ook al horen kiezers liever dat het bedrijfsleven de grote boosdoener is.

Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 12:22

En dat horen de grote bedrijven ook liever: niet de producent van de rietjes sluiten, maar gewoon wachten tot niemand ze meer koopt. Geniaal idee.

MountEverest
MountEverest6 sep. 2019 - 14:59

De rietjes zijn mede verboden omdat er zoveel dieren het lootje legden.

Juppé🎗
Juppé🎗6 sep. 2019 - 15:32

Om de CO2 uitstoot van de electrische energie sector naar nul te krijgen kun je een aantal dingen doen.....gedragsverandering, duurder maken, aantal zaken verbieden, technische innovatie verbruikskant, stabiel aanbod CO2 vrij inclusief kernenergie en op de bon doen. Als we het laatste maar gelijk kappen, zullen we gezien de omvang van de problematiek de overige vijf allemaal moeten doen......ik durf te gokken welke twee het meeste resultaat hebben.....

Juppé🎗
Juppé🎗6 sep. 2019 - 15:40

« De rietjes zijn mede verboden omdat er zoveel dieren het lootje legden.« , ja en ze zijn toch echt onnodig. Soms krijg je ze ee zelf zonder te vragen bij Ik zeg dit niet omdat rode wijn niet lekker is door een rietje.

stokkickhuysen
stokkickhuysen6 sep. 2019 - 15:53

@DD Grote industrie, grote vervuilers, Is dat dan niet zo? De hele narrative over rietjes en vliegen wordt gebouwd om het volgende argument te kunnen dragen: Als jij zo begaan bent met het milieu, ga dan eerst maar je eigen gedrag 100% klimaatneutraal maken en kom dan nog eens terug Niet vliegen, geen rietjes, etc. Je moet natuurlijk aan je eigen gedrag werken, maar er is geen enkele reden om de industrie met rust te laten.

Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 15:57

"Wat voor excuus heb jij trouwens om niet vandaag te beginnen?" Je kunt niet stoppen met iets dat je niet doet.

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 sep. 2019 - 17:36

Ik suggereer niet dat het bedrijfsleven met rust moet worden gelaten.

stokkickhuysen
stokkickhuysen6 sep. 2019 - 19:35

@DD Nee je liet ze keurig onbenoemd.

Juppé🎗
Juppé🎗6 sep. 2019 - 19:53

« Heel veel druppels maken een grote plas, dus ook minder plastic rietjes, tasjes en wat al niet maken een verschil. Wat dat betreft heeft Warren ongelijk, ook al horen kiezers liever dat het bedrijfsleven de grote boosdoener is.«  Natuurlijk moet het bedrijsleven tot zijn veranwoordelijkheid worden gedwongen’ maar we hebben het met veel zaken over 8 miljard druppels. En als we die rietjes (behalve uiteraard medisch) al niet kunnen verbieden, wat kan er dan wel? Voor mij duidelijk dat we het van innovatie moeten hebben want politici kunnen alleen minimaal behulpzaam zijn en hebben het liever over brexit.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 sep. 2019 - 7:28

DanielleDefoe Het bedrijfsleven schept veel de behoefte en maakt vele 'verslaafden'.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 sep. 2019 - 11:23

Minoes&tuin 8 september 2019 at 09:28 "het bedrijfsleven" is te algemeen (zie Oma). Daarbij wordt "verslaving" vaak slechts in overdrachtelijke zin gebruikt.

Willem D2
Willem D26 sep. 2019 - 8:20

De Democraten beginnen het eindelijk te leren. Concentreer je op de hoofdzaken ! De afgelopen jaren hielden ze zich vooral bezig met bijzaken, waardoor Trump er met de grote buit vandoor kon. Als links Nederland dit ook door krijgt dan zie ik ook weer een toekomst voor hen. Al begint het er op te lijken met hun standpunt over pensioenen en leenstelsel. Zaken die mensen meer raken dan discussies over wit vs blank of genderneutralitet.

2 Reacties
Ayatollah Fred Gleufhoed
Ayatollah Fred Gleufhoed6 sep. 2019 - 18:20

Precies. Als je wilt dat Wilders & Baudet de volgende verkiezingen winnen, moet je vooral doorgaan met iedereen klimaatschaamte en vliegschaamte en vleesschaamte en Pietschaamte en geschiedenisschaamte aan te praten. De groene kerk is nog strenger in de leer dan de zwarte kousen kerk.

stokkickhuysen
stokkickhuysen6 sep. 2019 - 19:37

@Ayatollah Jij blij

JanKlaasen
JanKlaasen6 sep. 2019 - 8:08

Dan weten we dat het verbieden van single use plastics ook een hype is.

I am Legion
I am Legion6 sep. 2019 - 7:50

Maar dan moet je ook eerlijk zijn wie er om te beginnen grote irritatie wekten bij burgers door ze te wijzen op zaken als gloeilampen, rietjes, cheeseburgers, en nog veel meer. Als je dan als burger geïrriteerd reageert met dat de grote industrie vele malen meer vervuilt dan is dat dus niet anders dan als wat Warren nu doet.

4 Reacties
Anoniempje5
Anoniempje56 sep. 2019 - 15:15

Raar dat je daar zo van geïrriteerd raakt, hoe komt dat toch? Zo gaat het leven nou eenmaal. Kennis wordt groter en dan blijkt dat je iets beter niet of anders had kunnen doen. Bij een gloeilamp ging 80% van de energie naar warmte ipv licht. En dan zoiets ontzettend verspillend dan redelijk netjes faseren en verbieden vind ik juist vooruitgang en helemaal prima. Als de enige lol in je leven nou zou afhangen van gloeilampen, rietjes en cheeseburgers kan ik me nog voorstellen dat je geïrriteerd raakt maar dan moet je ergens anders druk om maken, de zin van je leven.

Anoniempje5
Anoniempje56 sep. 2019 - 15:20

En dit soort beelden was voor mij genoeg om geen plastic rietjes meer te willen. https://www.youtube.com/watch?v=4wH878t78bw Kom dus maar op met verbieden, een land of EU moet gewoon ermee beginnen en pleiten voor een wereldwijd verbod.

I am Legion
I am Legion7 sep. 2019 - 13:06

@Anoniempje Je concludeert dat ook ik geïrriteerd zou raken. Dat is niet zo en ik schreef dat ook niet. Ik wees er slechts op dat de irritatie die het bij veel mensen wekt precies dezelfde is als bij Warren. Zij reageert net zo geïrriteerd als ze geconfronteerd wordt met de kritiek op de rietjes en door vervolgens naar de grote industrieën te verwijzen als al die andere mensen dat doen. Ik vind het zonder enige irritatie prima als er mede op grond van gepast sturend internationaal overheidsbeleid redelijke alternatieven voor allerlei schadelijke producten en diensten door de wetenschap i.s.m. markt ontwikkeld en geproduceerd worden mits die ook samengaan met een dergelijke vraag onder consumenten die m.i. minstens zo verantwoordelijk zijn voor succes daarbij. Ik ervaar nu echter dat er veel over en weer dogmatisch ideologisch en soms ook aan religie grenzend verwijten maken plaatsvindt wat meer met een narcistisch moralistisch zelfbevredigen van doen heeft en politiseren t.b.v. ideologische winst dan met pragmatisme.

Anoniempje5
Anoniempje57 sep. 2019 - 17:04

Ok :-) Warren kan ik wel begrijpen. Ze wil President worden en het klimaat 'redden'. Dan is het voor die positie wel 'geneuzel' om het over rietjes te gaan hebben. Laat zij zich inderdaad maar focussen op de echt grote zaken dan komt het vanzelf ook wel goed met de rietjes of juist niet bedoel ik. Ondertussen maken anderen zich wel druk om rietjes, cheesburgers, enz.

Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 6:55

Bedankt, -ik heb de link opgeslagen voor het geval dat het hier weer eens over rietjes gaat. Dus jullie hem vast nog wel vaker tegenkomen.

west012
west0126 sep. 2019 - 6:27

Gelijk heeft ze.

RaymondenJoop
RaymondenJoop6 sep. 2019 - 5:53

Gelukkig zijn niet alle politici vh padje. Van niet aan de CO2 meetellende vliegbewegingen tot aan de verplichte warmtepomp en het verbod op de rietjes hier. Willen we de aarde redden dan moeten juist politici stoppen met idioterie

12 Reacties
Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 7:39

Tata Steel aanpakken.

tempest
tempest6 sep. 2019 - 9:08

@Katootje “Tata Steel aanpakken” Tja, de producten die ze leveren heb je toch wel nodig en er is gewoon veel energie voor die productie nodig! Dit soort bedrijven moeten we niet meer lokken met voordelige fossiele energie ( zoals we als aardgas-producerend-land jarenlang deden), maar met andere gunstige regelingen. En dan flink inzetten op duurzame energie-productie, wat in Nederland veel potentie heeft, maar wel een transitie die we voor onszelf heel moeilijk hebben gemaakt de afgelopen 30 jaar (privatiseringen, Europese aanbestedingsregels, infrastructuur niet op voorbereid etc).

Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 12:19

Nee, dat soort bedrijven moet je niet ver van een waterkrachtcentrale neerzetten.

Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 13:08

Nou het wegwerp bestek nog.

RaymondenJoop
RaymondenJoop6 sep. 2019 - 14:19

@katootje Je moet jezelf inderdaad afvragen of je dit soort industrie in een land als NL moet willen. Gaat onze CO2 p.p. ook drastisch naar beneden Maar het is natuurlijk niet alleen TS. Ook de chemie in de Botlek, een Schiphol als overstap luchthaven, etc

Juppé🎗
Juppé🎗6 sep. 2019 - 17:06

« Nee, dat soort bedrijven moet je niet ver van een waterkrachtcentrale neerzetten.« ..Juist niet Katootje, die bedrijven moet je voorraad laten draaien met energie van vooral windmolens.....die waterkracht is in de winters en snachts nodig als backup voor de zonnergie die dan wegvalt om belangrijke voorzieningen en minimale verwarming te laten draaien

Juppé🎗
Juppé🎗6 sep. 2019 - 17:21

« Je moet jezelf inderdaad afvragen of je dit soort industrie in een land als NL moet willen. Gaat onze CO2 p.p. ook drastisch naar beneden«  Als je staal etc. gebruikt dan ben je verantwoordelijk voor de CO2 die dat oplevert. Binnen de EU of breder moet je dan regelen waar dat het schoonst kan. Het probleem bij de buren leggen in de hoop dat ze zich niet aan afspraken houden is een van de weinige dingen die in de bijbel duidelijk is beschreven. Volgens mij zijn de windmolenparken er ideaal voor en laten we dan maar stoppen de natuur en kust vol te zetten met die dingen.

Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 18:45

"Als je staal etc. gebruikt dan ben je verantwoordelijk voor de CO2 die dat oplevert." Waterkracht levert geen CO2 op Juppé.

Juppé🎗
Juppé🎗6 sep. 2019 - 19:31

« Katootje 6 september 2019 at 20:45 “Als je staal etc. gebruikt dan ben je verantwoordelijk voor de CO2 die dat oplevert.” Waterkracht levert geen CO2 op Juppé.«  Ja, Katootje, maar als je die waterkracht gebruikt voor het staal, kun je het niet ook gebruiken snachts en in de winter om basiszaken te laten draaien en voor minimale verwarming vanhuizen etc. waterenergie is vooral uit grote stuwmeren zo ideaal om als buffer te gebruiken om CO2 neutraal te worden. We zullen dan wel ons aan het energieaanbod moeten aanpassen en dat kan de industrie makkelijker dan U en ik. En die moet je daartoe wel sturen, maar niet als vijand verklaren.Daarom maakte ik mij ook te boos op Warren, iemand die notabene president wil worden....trump2

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 sep. 2019 - 20:53

De bouw van de Noorse waterkrachtcentrales ging gepaard met vrij massale natuurvernietiging.

Juppé🎗
Juppé🎗7 sep. 2019 - 5:24

«  DanielleDefoe 6 september 2019 at 22:53 De bouw van de Noorse waterkrachtcentrales ging gepaard met vrij massale natuurvernietiging. » Hier ook Danielle, ik pleit ook zeker niet voor nog meer, maar laten we die energie die eris zo strategisch mogelijk inzetten, dus als complement van onzekere wind en zonnenergie.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 sep. 2019 - 7:26

Katootje "Nou het wegwerpbestek nog" En dan met dat bestek de barbecue!

Me, Myself and I
Me, Myself and I6 sep. 2019 - 5:03

Waarom de EU zo gevaarlijk is omdat zij wel van mening is dat wij veel geld moeten uitgeven aan geen gloeilampen, geen plastic rietjes e.d., maar zaken die het er echt toe doen, zaken waar de EU echt over na moet denken en geld aan moet uitgeven..... dat doen ze niet, want dan kunnen ze er zelf minder geld aan overhouden.

2 Reacties
Imperialist
Imperialist6 sep. 2019 - 8:06

Laten we alles verbieden wat niet strikt nodig is om te leven.

MountEverest
MountEverest6 sep. 2019 - 19:22

@Imp Als je zo door redeneert zouden we weer als jager-verzamelaars moeten gaan leven. Maar dan is er op de aardbol hooguit ruimte voor 12 a 15 miljoen mensen en die produceren dan nog steeds CO2.

Imperialist
Imperialist6 sep. 2019 - 4:15

Niet te vergeten het verbod op gloeilampen. En een groenteburger mag straks geen groenteburger meer heten, dat gaat ook echt helpen.

marcelhermus
marcelhermus5 sep. 2019 - 19:14

ondertussen in europa: We gaan rietjes verbieden :)

15 Reacties
tempest
tempest5 sep. 2019 - 21:06

Hoe moet je anders als EU de indruk wekken dat je “hard” werkt om het klimaat te redden? Wat? Het probleem echt proberen aan te pakken? Welnee, daar hebben ze geen belang bij en geen enkel idee hoe ze het moeten realiseren. Het hele idee van de EU is economische groei aanjagen door het bevorderen van wereldwijde handel en laat juist dat eigenlijk het probleem zijn.

stokkickhuysen
stokkickhuysen5 sep. 2019 - 22:34

In California zijn deze rietjes ook verboden. Maar je hoort Warren's boodschap blijkbaar niet. Ga het hebben over grootschalige vervuiling en loop niet de grote vervuilers achterna om het over de onderwerpen te gaan hebben die zij bepalen. Zelfde geldt voor reizen: wees je bewust van de schade die vliegen veroorzaakt, maar weet ook dat de grootste stappen gezet worden als de grootste vervuilers iets aan hun gedrag gaan doen, en dat zijn vooralsnog niet de consumenten.

Drunken Pumpkins2
Drunken Pumpkins25 sep. 2019 - 23:23

Ja vind gek. Rietjes zijn het meest nutteloze luxeproduct dat in het wild word gegooid en opgegeten door wilde dieren. Je hebt geen rietjes nodolig om te leven, dus er is geen reden om die vervuiling ",toe te staan".

Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 7:34

Zijn rietjes nog niet verboden dan?

Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 7:35

Maar je,uiteindelijk is het allemaal te wijten aan de consument. Niemand is tenslotte verplicht om rietjes te kopen.

Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 7:36

Kunnen ze die rietjes niet ergens van maken?

Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 7:37

herstel: ergens anders van maken? Iets dat afbreekbaar is bijvoorbeeld. Want ik ben toch echt wel aan mijn rietjes gehecht.

Ch0k3r
Ch0k3r6 sep. 2019 - 8:59

@Drunken Pumpkins Rietjes zijn een uitkomst voor mensen die met een gebroken kaak rondlopen, of met de gevolgen daarvan. In de meeste gevallen is het inderdaad een onzinnig product, maar het heeft ook zeker zo zijn toepassingen. "Je hebt geen rietjes nodolig om te leven, dus er is geen reden om die vervuiling “,toe te staan”." We hebben zoveel dingen die we niet nodig hebben om te leven maar het leven wel een stuk makkelijker maken. Nogal een hellend vlak redenering, of niet?

henk-alexander
henk-alexander6 sep. 2019 - 9:01

Eens waren de rietjes van papier … maar dat kan nu ook niet meer. Dus gewoon de fles aan de mond en lurken - lege flessen in de glasbak.

Minoes&tuin
Minoes&tuin6 sep. 2019 - 9:24

Katootje Volgens mij wel, ze kunnen ze maken van een soort papier, precies weet ik het ook niet. Rietjes zijn overigens zeker niet nutteloos. Ik denk daarbij aan mensen die bedlegerig zijn en anders niet kunnen drinken. Tenzij men weer platic bekertjes gaat maken met een tuitje, dat is dus veel meer plastic een dus schadelijker.

Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 12:16

Inderdaad, laten we vooral de nuttige toepassingen van rietjes niet vergeten.

stokkickhuysen
stokkickhuysen6 sep. 2019 - 15:48

@Katootje In California is er een grote schaarste aan papieren rietjes, die mogen nog wel maar de productiecapaciteit is nog niet voldoende om heel California te voorzien. En ik denk dat dit de oplossing voor jouw probleem is :-)

Katootje2
Katootje26 sep. 2019 - 18:48

Ik maakte me meer zorgen om de Nederlandse rietjes stokkickhuysen. Maar het is natuurlijk wel een mondiaal probleem. -

stokkickhuysen
stokkickhuysen6 sep. 2019 - 19:43

@Kato Ik maak me alleen maar zorgen om jouw rietbehoefte

Katootje2
Katootje27 sep. 2019 - 7:44

stokkickhuysen - Dat hoeft niet ik ben jaren geleden al met de rietjes gestopt. Maar ik heb ook nog een bedrijf en vooral de kinderen van mijn klanten vragen er regelmatig om. Voorlopig ben ik overgegaan op een slangetje uit het aquarium.