Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

'Ego's van kansloze splinters verhinderden linkse overwinning in Frankrijk'

  •  
11-04-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2498 keer bekeken
  •  
royal

De drie linkse kandidaten die amper stemmen hebben weten te halen, hadden zich terug moeten trekken uit de race. Bij elkaar opgeteld waren ze goed voor 9 procent van de stemmen. Met steun van deze kiezers had de linkse favoriet Jean-Luc Mélenchon de extreem-rechtse Le Pen makkelijk kunnen verslaan. Dat stelt Ségolène Royal, oud-minister en oud-presidentskandidaat van de Parti Socialiste. Mélenchon deed het veel beter dan de peilingen voorspelde en haalde 21,2 procent van de stemmen, Le Pen bleef steken op 23,4. Zittend president Macron haalde met 27,6 procent meer kiezers binnen dan in 2017.

Jean-Luc Mélenchon voerde een goede campagne maar de drie andere linkse kandidaten, sociaal-democratisch, ecologisch en communistisch, die ieder minder dan 5 procent van de stemmen haalden, bleven vasthouden aan hun kandidatuur. Ze moeten zich schamen want hun ego stond een linkse overwinning voor Mélenchon in de weg, aldus Royal.

Ze noemt het triest voor Frankrijk dat extreemrechts de tweede ronde heeft gehaald. Nu komt er een herhaling van de verkiezingen van 2017 en driekwart van de Fransen wilde dat niet, zegt Royal. De drie linkse verliezers hebben door niet bijtijds uit de race te stappen de kans op het debat voor een nieuwe hoopvolle toekomst onmogelijk gemaakt. De strijd tussen Macron en Le Pen zal over rechtse thema's en plannen gaan.

Voor de sociaaldemocratische Parti Socialiste is het drama nog groter dan in 2017. Er gaan stemmen op de partij drastisch te veranderen nu kandidaat Anne Hidalgo werd weggevaagd. De kandidaat, die burgemeester van Parijs is, haalde minder dan 2 procent van de stemmen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (35)

pahan
pahan12 apr. 2022 - 5:29

Ook hier zie je dat 'Links' eigenlijk een utopie is, en als entiteit feitelijk niet bestaat. En dat wat wel bestaat is niet heel goed in hand in eigen boezem steken. Het is altijd iemand anders zijn schuld.

3 Reacties
sameoldshit
sameoldshit12 apr. 2022 - 8:47

Wat een onzin! typisch extreem rechtse propaganda, gewoon de boel omdraaien.

sameoldshit
sameoldshit12 apr. 2022 - 8:48

Wat een onzin.

pahan
pahan13 apr. 2022 - 5:12

Onbedoeld bevestig je mijn punt. Het staat je niet aan, dus ik moet wel extreem rechts zijn. En het moet propaganda zijn.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout11 apr. 2022 - 18:24

Links zit klem tussen twee krachten die de liberale democratie bedreigen; die van rechtspopulisten en die van een soort liberalisme die die naam niet waard is: Dani Rodrik: De crisis van de liberale democratie wordt vandaag algemeen veroordeeld. Het presidentschap van Donald Trump, de Brexit-stem in het Verenigd Koninkrijk en de electorale opkomst van andere populisten in Europa hebben de dreiging onderstreept die uitgaat van "onliberale democratie" - een soort autoritaire politiek met populaire verkiezingen maar weinig respect voor de rechtsstaat of de rechten van minderheden. Maar minder analisten hebben opgemerkt dat onliberale democratie – of populisme – niet de enige politieke bedreiging is. De liberale democratie wordt ook ondermijnd door een neiging om de nadruk te leggen op 'liberaal' ten koste van 'democratie'. In dit soort politiek worden heersers geïsoleerd van democratische verantwoordingsplicht door een arsenaal aan beperkingen die het scala aan beleid dat ze kunnen leveren, beperken. Bureaucratische instanties, autonome regelgevers en onafhankelijke rechtbanken bepalen het beleid, of ze worden van buitenaf opgelegd door de regels van de wereldeconomie. The Double Threat To Liberal Democracy https://socialeurope.eu/double-threat-liberal-democracy Alleen op het Iberische schiereiland is een kentering zichtbaar: Iberisch links verenigt zich https://www.sampol.be/2020/02/iberisch-links-verenigt-zich

1 Reactie
Sonic2
Sonic211 apr. 2022 - 19:40

We kunnen fantastische betogen houden. We kunnen pagina's vol inhoud schrijven. Je kunt met hele linkse voorstellen komen. Het begint er ook een beetje bij dat je mensen redelijkheid en fatsoen bij brengt. Tegen al die complotzooi die Baudet uitkraamt is als links zijnde niets uit te richten. Tegen die gelikte campagne van Kaag ook niet. Genoeg mensen die er in trappen. En tegen die "sociale" leugens van Le Pen/ Trump en Wilders ook niet. In Frankrijk is dat met Zemmour ook zo. Ik weet niet meer wat je daar precies tegen kunt doen. De mensen die het meest hevig ongelijk hebben( vaak sociaal liberaal of "rechts") volharden vaak het meest in hun oneindige gezwam. Dapper en moedig betoog van u. Eerst moeten we andere groepen die niet links zijn gezond verstand bij brengen. En dat is geen eens belerend bedoeld. Eerder een vooruitziende blik. Na de komende nederlaag van Sigrid Kaag en D66.

PVDB2
PVDB211 apr. 2022 - 18:20

Wat mooi is dat veel (extreem) rechtse stemmers die niet tot de multimodaal verdieners behoren wel rechts stemmen op partijen die of nog neoliberaler zijn als de VVD en CDA of op een partij die het overgrote deel meestemt met de VVD. Dat deze mensen wel blij zijn dat er een CAO is en dat periodiek opnieuw onderhandelt wordt over de rechten, mogelijkheden en salarisverhogingen om minimaal de stijgende kosten van dagelijks levensonderhoud te compenseren. Die CAO word mede behaalt en bepaald door de vakbonden. Niet bepaalt rechtse instituten. Veel eerder linkse. Er zijn weinig personen die vanuit de (extreem) rechtse partijen naar de vakbond zijn gegaan of andersom. Die bemoeien zich er niet mee. Alleen met de mond is men voor de werknemer. De ironie is dus dat men wel erop vooruit wil gaan. Maar in feite toch tegen hun eigen belang in kiest. Voor vele zit er alleen via de CAO iets in gezien ze zelf geen onderhandelingspositie hebben. Sommige denken van wel maar schatten dan hun positie ietwat verkeerd in. Ook nu gewoon nog. Vooral veel praat, maar uiteindelijk toch blij dat men nog steeds een CAO heeft waar de vakbond invloed op heeft gehad. Al word dat wel minder. Van de werkgevers hoef je het zelf niet te verwachten... Voor je rechten zal je moeten blijven opkomen...

PVDB2
PVDB211 apr. 2022 - 17:49

Aan het ontstaan van een hoge inflatie kan je als leider van een land niet altijd zelf iets aan doen. De kan de pijn verzachten door financieel minderbedeelde te compenseren. Echter zal dat ergens vandaan moeten komen. De vraag is waar en hoeveel. Meestal is het vest zak broekzak. En dat gaat Le Pen ook echt niet regelen mocht ze de grootste worden. Je kan het op migranten gooien, maar de invloed van andere factoren zijn veel groter. Heel veel producten die nodig hebt om iets te produceren of weer door te verkopen komen buiten de EU. Als er een leverancier - land is dat een groot aandeel bezit aan bepaalde grondstoffen niet of veel minder levert of kan leveren krijg je minder aanbod op de wereldmarkt tegenover dezelfde vraag. Met als gevolg dat de prijzen stijgen. Dit gaat dan niet om de prijs op peil te houden. Vraag en aanbod. Het hetzelfde geld dat migranten niet de hoofdzaak zijn dat de er te weinig huizen en dat ze duur zijn. Het is een frame waar menig dom-rechts persoon graag gelooft. Het ligt dan niet aan de eigen politieke richting. Het ligt aan de anderen. Populisten zullen populisten blijven. Makkelijke oplossingen voor complexe problemen die anderen mogen oplossen die wel verantwoordelijk willen nemen.

EricDonkaew
EricDonkaew11 apr. 2022 - 15:43

Met steun van deze kiezers had de linkse favoriet Jean-Luc Mélenchon de extreem-rechtse Le Pen makkelijk kunnen verslaan. --------------------------------------- Nou, in de tweede ronde zeker niet en het gaat natuurlijk om de tweede ronde. De eerste ronde is eigenlijk maar een opwarmertje. Le Pen zou in de tweede ronde winnen van Mélenchon omdat het neoliberale bedrijfsleven dan kiest voor Le Pen omdat het Mélenchon als erger inschat. Je kunt het enigszins - maar wat mij betreft verder toch niet - vergelijken met de situatie in Duitsland begin jaren '30 van de vorige eeuw. Het bedrijfsleven koos voor de nationaalsocialisten, niet omdat het van deze club zo kapot was, maar omdat het de communisten - toen best een grote factor van betekenis - erger vond. Ook tegen Macron zou Mélenchon het niet redden in de tweede ronde. Mélenchon is echt de nummer drie in Frankrijk, leuker kan ik het niet maken.

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen11 apr. 2022 - 18:15

Le Pen zou dan toch de tweede ronde niet halen? Het zou dan toch Macron vs Melenchon zijn?

Frans Akkermans
Frans Akkermans11 apr. 2022 - 15:24

Altijd hetzelfde. Hitler kwam ook aan de macht omdat de Duitse communisten zonodig de Duitse sociaal-democraten moeten bestrijden. In mijn ogen interesseert het lot van je medemens je geen biet als je niet bereid bent je sektarische neigingen aan de kant te zetten en het minste van twee kwaden te kiezen.

6 Reacties
Frans Akkermans
Frans Akkermans11 apr. 2022 - 18:18

Mélenchon kwam rond 400 000 stemmen te kort en hij had le Pen verslagen. De PCF haalde 800 000 stemmen binnen. Zouden die nu geen spijt hebben?

Molly Veenstra
Molly Veenstra11 apr. 2022 - 22:23

@Akkermans - 'Hitler kwam ook aan de macht omdat de Duitse communisten zonodig de Duitse sociaal-democraten moeten bestrijden.' Interessante theorie. Kun je dat onderbouwen?

Frans Akkermans
Frans Akkermans12 apr. 2022 - 6:16

@Veenstra Het is niet mijn theorie maar hierbij een citaat uit de wikipedia: "De KPD werd gevormd op 31 december 1918 vanuit de Spartacusbond, in het kader van de Eerste Wereldoorlog. Tot de oprichters behoorden Karl Liebknecht, Rosa Luxemburg, Leo Jogiches en Wilhelm Pieck. De KPD werd gevormd wegens een ontevredenheid over de lakse houding van de USPD tijdens de revolutionaire periode die Duitsland doormaakte tijdens november-december 1918. De KPD werd opgenomen in de Comintern. De KPD gaf als partijblad "die Rote Fahne" uit. Onder de Republiek van Weimar weigerde de KPD samenwerking met de sociaaldemocraten van de SPD teneinde het nationaalsocialisme van Adolf Hitler te bestrijden. De leus van de communisten bleef: Wer hat uns verraten? Sozialdemokraten! Omgekeerd beschouwden sociaaldemocraten als Kurt Schumacher de communisten als roodgelakte fascisten. De tegenstellingen tussen de KPD en de SPD vergemakkelijkten de machtsovername van de nationaalsocialisten." (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kommunistische_Partei_Deutschlands)

sameoldshit
sameoldshit12 apr. 2022 - 8:52

Franz, ik zou dat wikipedia artikel maar niet te serieus nemen. De leus "wer hat uns verraten...." bv was een leus van de nazis.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 apr. 2022 - 11:48

Wikipedia is geen wetenschappelijke bron. De kwaliteit& betrouwbaarheid varieert sterk.

Molly Veenstra
Molly Veenstra13 apr. 2022 - 8:46

@Akkermans - 'De tegenstellingen tussen de KPD en de SPD vergemakkelijkten de machtsovername van de nationaalsocialisten.' Terecht staat hier dat e tegenstelling tussen sociaaldemocraten en communisten de machtsovername van de nationaalsocialisten heeft vergemakkelijkt. Het frame dat links hiervan de oorzaak was, is echter historisch onjuist. De voornaamste reden dat Hitler aan de macht kon komen was de houding van de conservatieve elite. https://duitslandinstituut.nl/naslagwerk/59/hitler-wordt-rijkskanselier

Sonic2
Sonic211 apr. 2022 - 13:36

De ECHTE winnaar van de verkiezingen. Macron en Le Pen scoren meer in de reikwijdte waarin ze vijf jaar geleden ook scoorde. Een inspirerende zege is het voor links. Waarbij ook Le Pen vooral "wint" omdat al haar aanhangers in die leugens van haar trappen. Alsof Le Pen sociaal is. En economisch links zou zijn. Jammer inderdaad dat de splinters zich niet bij Melenchon aansloten. En jammer dat geen van de overgebleven president kandidaten echt wat gaat doen met de boodschap die de Melenchon kiezers hebben gegeven. Dat durf ik nu al te voorspellen.

wittecisnoot
wittecisnoot11 apr. 2022 - 13:01

De kiezers op de splinters weten dit. Zij lezen ook peilingen en weten dat een stem op de linkse kandidaat met de grootste achterban, de meeste kans geeft op een linkse president. Die splinter is zo goed als zeker niet een stem die doorslag gaat geven. Waarom stemmen ze dan toch op die splinter? Een heel simpel antwoord: zij voelen zich totaal niet thuis bij die kandidaat maar wel bij die splinter. Het is daarom een verkeerde gedachte dat als de splinter niet mee doet, ze op die andere kandidaat stemmen. Zonder die splinter is het lood om oud ijzer en blijven ze thuis. Als ik alleen kon stemmen op Ploumen, Rutte en Baudet, dan was dat nog geen eens een banco stem waard. Het zijn geen ego's die de schuld hebben. Het is een gevolg dat het electoraat versplinterd is. Wie denkt dat links op elke linkse kandidaat gaat stemmen of rechts op elke rechtse kandidaat, snapt de kiezer niet.

5 Reacties
Sonic2
Sonic211 apr. 2022 - 14:57

Uw houding is het probleem. En met uw houding geldt dat voor heel veel Nederlanders. Als ik kon kiezen tussen Ploumen/ Rutte/ Baudet zou het Ploumen worden. Als ik kon kiezen tussen Rutte en Baudet dan zou het Rutte worden. Onvoorstelbaar hoe lethargisch u er instaat. Door uw soort houding kon monster Trump verkozen worden. En het heeft voor de rest ook met een houding te maken. En waar je voor stemt. Je stemt in de 1e ronde om je president naar de 2e ronde te helpen. Een andere strategie waar de splinters hun ego opzij zouden zetten had Le Pen uit de 2e ronde kunnen houden. U beschrijft 2e kamer verkiezingen in uw betoog. Dit gaat om een strijd tussen radicaal uiterst rechts, neoliberalisme en links. Dan lijkt het me dat je je het beste achter de meest kansrijke kan scharen. Dat had in Frankrijk gedaan moeten worden. Nu zitten we met de gebakken peren. En komt die Franse Wilders kloon met al haar sprookjes nog veel te ver. En staat alleen neoliberaal Macron nog tussen een ultra rechtse radicaal in het Élysée

Hernandez
Hernandez11 apr. 2022 - 16:58

@Sonic 'Door uw soort houding kon monster Trump verkozen worden. ' 😂

Hernandez
Hernandez11 apr. 2022 - 17:05

@Sonic Ploumen is een lichtgewicht en Baudet is gek, kom je automatisch op Rutte uit.

wittecisnoot
wittecisnoot11 apr. 2022 - 18:38

@Sonic2: Kleine update die veel mensen al weten. Wist je nog toen de PvdA de tweede partij van Nederland werd omdat ze een alternatief zouden zijn voor Rutte: we kregen Rutte. Een stem op Ploumen is een stem op Rutte (Ploumen pakte Kaag al bewust niet aan). Verder is Rutte en gevaar voor de democratie. Het parlement dat de regering niet controleert en zichzelf laat afschepen. Dat je er na de verkiezingen ineens er achter komt wat de werkelijke verkiezingsprogramma's waren en waar je echt op stemde zonder beter te kunnen weten. Zaken zoals de toeslagenaffaire zijn het gevolg. Democratisch werkt alles volgens de wet maar is het een lege huls omdat het niet naar de geest van de wet werkt. Baudet of Rutte is kiezen of je vergelding maatschappij wil met een rancuneuze leider of wil leven in de film Brazil. Dan ben ik wijs genoeg om op niemand te stemmen. Niets lethargisch aan. Ik weet alleen wanneer ik niets te winnen heb. Toen Kaag begon over nieuwe leiderschap, wist ik al direct dat dit een lege huls was. Als die hele Kaag en D'66 daarvoor was, hadden ze Rutte al lang aan de kant gezet. Het probleem is juist dat mensen zich te makkelijk laten foppen en denken dat er zo veel verschil is.

Sonic2
Sonic211 apr. 2022 - 19:33

@ Hernandez Mijn reactie spreekt voor zich. Dat u het niet snapt is uw probleem. Als je echt denkt dat Trump/Le Pen/ Wilders/ Baudet een luxe probleem is. En dat je niets hoeft te doen en vooral maar op je luie kont moet blijven zitten. En alleen maar kunt stemmen wat je wilt stemmen dan zit je er vreselijk naast. Ik weet niet wie hier allemaal kinderen of kleinkinderen heeft, maar met een rechts radicaal als opponent doe je er goed om aan aan welke noodrem dan ook te trekken. U lacht er om en u denkt dat u scoort. In werkelijkheid bewijst u vooral uw tunnelvisie en rolt u de rode loper uit voor allerlei xenofoob volk. Dat is lachen he? @ Wittecisnoot Het is best een goed betoog. U redeneert alles is slecht en dus stem ik nergens op. Terwijl Baudet echt overtreffende trap is. Rutte is ook heel slecht ja. En ook Ploumen is verre van perfect. Je moet die overtreffende trap niet willen. Zo extreem simpel is het. Het gaat niet eens om links of rechts. Het gaat om dat je het vunzige (rechts) radicalisme/extremisme buiten de deur houdt. En daarvoor vind ik zelfs een stem op Rutte volledig gerechtvaardigd. Ik denk dat Le Pen eerst met een tank Parijs moet binnen trekken of Baudet moet het Binnenhof plat branden, voordat zelfs op deze site er iets van urgentie gevoeld wordt. Mijn hemel. Wat een naïviteit hier. Die aanval op het Capitool. Het is niet de laatste. En niet de enige. Als we niet het snel het monster gaan aanpakken en benoemen.

Duralex
Duralex11 apr. 2022 - 12:21

De analyse deel ik wel. Maar de sombere voorspelling dat de verkiezingen gaan over rechtse thema's is een beetje raar. De grote troef van Le Pen zal zijn de koopkracht voor de modale fransen in het licht van de extreme inflatie. Dat is niet heel rechts. Volgens mij is dat behoorlijk links. En overigens een terechte zorg die Macron niet addresseert. Tot op heden. Werk aan de winkel voor President M.

Greendutch
Greendutch11 apr. 2022 - 11:34

Ego’s zijn en maken meestal problemen. macht status geld, alles om het ego te strelen + verblind door de glorie van het zelfbeeld dat men niet op wil geven gaat men door ook al weet men dat een andere koers beter is voor het algemeen. weinigen kennen zichzelf en willen toegeven dat anderen beter kunnen. men weigert te snappen dat anderen hen als kleine afzichtelijke wappies afdoet . zelfkennis = wijsheid > vergt moed > is bewonderenswaardig velen gaan de politiek in voor hun carrière; politiek / regeren moet dienstbaar zijn hopelijk herinneren de fransen zich waar / door wie le Pen is opgevoed: door een extreem rechtse man die al die wanstaltige ideeën in haar hoofd heeft gepompt

Pater
Pater11 apr. 2022 - 10:45

In theorie heeft ze helemaal gelijk en is het dood-en-doodzonde, in de praktijk weet ik het niet zo zeker. Het zal om méér gegaan zijn dan de ego's, dat lijkt me erg gemakkelijk. Het is maar de vraag of de groene kiezers (Jadot kreeg de meeste stemmen van de kleintjes) ooit op Mélenchon gestemd zouden hebben, dat is een klassieke linkse socialist met weinig oog voor andere zaken, die kennelijk ook weinig behoefte had de groene kiezers met groene eisen naar zich toe te trekken. Links moet groen zijn om sterk te zijn (en omgekeerd). Jadot was wel links, Mélenchon niet groen. Als Zemmour zich had teruggetrokken had Le Pen de eerste ronde gewonnen ...

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe11 apr. 2022 - 17:56

Groen? belangrijkste issue was koopkracht. Sommige kiezers twijfelden tot in het stemhok tussen Le Pen en Mélenchon.

Hansje6
Hansje611 apr. 2022 - 10:30

Mevrouw Royal is het toonbeeld van het salon socialisme in Frankrijk, en ook daarom niet meer populair, behalve bij haar schare ja-knikkers. 'links lullen en rechts vullen', en geen idee wat er speelt bij de traditionele socialistische achterban. Als miljonair drijft zij de linkse kiezers in de armen van extreem rechts.

FredD2
FredD211 apr. 2022 - 10:14

Wat is dat nu tegenwoordig met veel linkse partijen in bepaalde landen van Europa? Ze schieten maar wat om hun heen en het enige wat ze lijken te raken is hun eigen voet. Het kost ze enorm veel moeite om voorbij extremistische partijen te komen. Misschien zou het beter zijn geweest dat links de gemiddelde arbeider niet een mes in de rug had moeten steken en moeten verlaten.

Martin108
Martin10811 apr. 2022 - 10:11

Denk niet dat t aan ons is om commentaar te hebben op de politieke versplintering in een ander land met twintig fracties in onze tweede kamer.

PGS
PGS11 apr. 2022 - 9:56

De kracht van moderne democratie is dat een ieder de kans krijgt om een gooi naar de macht te doen. Vreemd dat de schrijver stelt dat als 3 mensen, hoe wel kansloos, gebruik maken van hun recht, zich zouden moeten schamen. Wat is het nut van wettelijk toegestaande rechten, als je er geen gebruik van mag maken ?

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen11 apr. 2022 - 9:14

Tja, dan had je dat idee van een linkse voorverkiezing misschien serieuzer moeten nemen: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/waarom-links-frankrijk-de-kiezer-kwijt-is~bfb99c3a/ Mélenchon weigerde overigens ook om zich hieraan te committeren.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine11 apr. 2022 - 7:53

Even de tekst uit het artikel vertaal naar de Nederlandse situatie. Als nou in Nl de partijen GL, SP, Bij1 en DENK niet meer mee zouden doen aan de verkiezingen dan kan de PvdA wellicht de grootste worden en daarmee de kans op het debat voor een nieuwe hoopvolle toekomst mogelijk worden gemaakt. De strijd tussen VVD/D66 en PVV zal over rechtse thema's en plannen gaan.

1 Reactie
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout11 apr. 2022 - 18:02

Om het verkiezings-rampjaar 2012 te herhalen?? Grapjas.