Joop

VVD-politica verdedigt racisme met blanke vla en negerzoenen

  •  
06-07-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
486 keer bekeken
  •  
blankevla
VVD-Provinciale Statenlid in Brabant Suzanne Otters, wie kent haar niet, heeft zich dinsdag de toorn van tout Twitter op de hals gehaald nadat zij het nodig vond om de Efteling een hart onder de riem te steken. Die arme Efteling wordt namelijk verweten racistische karikaturen te huisvesten en dat is zielig. Voor de Efteling, niet voor de mensen die gekwetst worden door lollig bedoelde attracties waar zwarte mensen als bloeddorstige kannibalen met botjes door hun neus worden weggezet. Laat dat vooral duidelijk zijn. Otters uitte haar solidariteit door haar gezin met vier kinderen een bizar toetje voor te zetten:
Schermafbeelding-2016-07-05-om-23.16.46
De Efteling neemt de klachten overigens zeer serieus en gaat in gesprek met de actievoerders, wat getuigt van iets meer decorum dan bovenstaand VVD-boegbeeld weet op te brengen. Het is overigens niet de eerste keer dat Otters gebruik maakt van haar uitgebreide culinaire repertoire om beschuldigingen van racisme van de hand te wuiven:
Schermafbeelding-2016-07-05-om-23.19.26
Twitter zou Twitter niet zijn als het niet meteen reageerde met een reeks parodieën, die aantonen hoe dom en racistisch de tweet van Otters zijn. Nu toonde zij eerder al niet het licht der beschaving te zijn, het is dus maar de vraag of ze de kritieken begrijpt.
Schermafbeelding-2016-07-05-om-23.21.50
Schermafbeelding-2016-07-05-om-23.31.44
Update:  Inmiddels heeft het Statenlid zelf ook gereageerd: Suzanne Otters betreurt de ontstane ophef. Naar eigen zeggen wilde ze met haar kwetsende tweet niemand kwetsen, zo meldt Omroep Brabant.
"Ik wilde niet kwetsen of ‘grappig’ zijn, ik wilde enkel duidelijk maken dat kinderen attracties als attracties zien en mijn blanke vla met negerzoen als een lekker toetje."
Otters neemt echter niets terug, want: ‘Het is ook mijn vrijheid van meningsuiting, zoals dat het ook is van de mensen die op mijn tweet reageren natuurlijk. Ik heb nu al 237 likes, dus er zijn ook mensen die het eens zijn. Ik vind ook dat we als Brabanders best trots mogen zijn op De Efteling.’
Verder denkt Otters dat haar tweet maatschappelijk nut heeft gehad, want volgens de VVD-politica is de racismediscussie in Nederland doorgeslagen: ‘Ik ben blij dat ik dat hiermee aan de kaak heb gesteld.’
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (189)

Rarar
Rarar9 jul. 2016 - 8:43

De politica neemt het op voor de Efteling. De titel van het stuk suggereert dat zij daarmee racisme verdedigt. Ik vind dat wel erg voorbarig. Er staat helemaal niets vast dat bij de Efteling sprake is van racisme. De uitingen van de politica zijn niet mijn smaak, maar stellen dat iemand racisme verdedigt als diegene het opneemt voor de Efteling vind ik ook geen goede smaak. Ik ben voor het behoud van woorden als "blanke vla"', zigeunersaus, zwarte markt en de mexicano snack. Die woorden omvatten niets racistisch. Maar verdedig ik nu racisme. Ik mag hopen van niet. Het is in ieder niet mijn intentie.

Sjaak4
Sjaak47 jul. 2016 - 18:45

Waarom maken we geen pop van een echte historische kannibaal uit Afrika? Een masai-zulu achtige man die echte historische kenmerken heeft? Nee ik vind niet dan monsieur cannibale weg moet en ook niet de pop maar hij moet vervangen worden voor eentje die geen karikatuur is van negers maar juiste schoonheid van de rijke ongeschreven Afrikaanse historie weergeeft. We moeten de pop wel zwart houden vind ik omdat we anders als land beugen voor zeurpieten als Sylvana Simons.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder7 jul. 2016 - 15:54

Ik vraag me nu toch af hoe donkere mensen kijken naar documentaires over primitieve stammen in Afrika. Ik mag die graag zien. En vind het prachtig die beschilderde gezichten, die primitieve rituelen en dat woeste stampvoeten. Waarschijnlijk schamen hun nazaten zich rot. Ik mag het graag zien en vind het ook vaak lollig. Het is wachten tot iemand een verbod op zulke documentaires gaat eisen.

1 Reactie
Sjaak4
Sjaak47 jul. 2016 - 18:49

Afrika is niet echt primitief er waren grote islamitische rijken in Mali en Angola die rijk werden van de slavenhandel aan de Portugezen en Nederlanders. In het Oosten assimeleerden de inheemse Afrikanen met hun Islamitische overheersers en ook het Zulu rijk was verre van primitief. Primitieve stammen is misschien wel het eerste wat er in vele opkomt als je ze vraagt naar de geschiedenis van Afrika maar feit is dat Afrika qua historie meer te bieden heeft.

bob b.
bob b.7 jul. 2016 - 12:17

Het soort reacties varieert van: 'Help mama ze doen het weer' tot allerlei vergelijkingen die er niet toe doen. De vraag is niet of wat er perse behouden moet blijven. De vraag is waarom moet dít behouden moet blijven? Is ons vroegere foute denken ineens cultureel erfgoed geworden? Gaan we dan ook een pretpark inrichten met nazivlaggen waar je een gele ster als toegangsbewijs krijgt? De Efteling is een pretpark voor kinderen, welk nut heeft het dan onze kinderen een beeld op te dringen dat zwarten eng zijn omdat ze je misschien opeten? Of heeft het een culturele functie, is de Efteling soms ook een museum? Maar hoe ga je kinderen van 3 of 4 jaar uitleggen dat eens, heel vroeger in een ver land, er mensen waren die toevallig zwart waren en met botten door hun neus liepen, die kinderen in een kookpot stopten en opaten? - 'Net zo zwart als zwarte piet, Opa?' - 'Ja, lieverd, net zo zwart.' - Maar at zwarte piet dan ook kinderen op?' - 'Ja, vroeger wel, maar toen kwam Sinterklaas, onze witte heilige en die zei dat dat niet mocht.' Zie je het al voor je. Een kind snapt daar helemaal niets van. De kookpot in de Efteling is als Kuifje in Afrika, leuk voor ons maar niet geschikt voor kinderzieltjes die alles nog ongecensureerd in zich opnemen.

3 Reacties
omaoeverloos
omaoeverloos7 jul. 2016 - 14:05

"De vraag is waarom moet dít behouden moet blijven? " Nee hoor, de vraag is of dit strafbaar is volgens het wetboek van strafrecht. Indien je denkt van wel kun je dit door een rechter laten toetsen.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten7 jul. 2016 - 17:10

''Is ons vroegere foute denken ineens cultureel erfgoed geworden?'' Ons vroegere denken is alleen maar fout bezien door het oog van de huidige tijdsgeest. ''De Efteling is een pretpark voor kinderen, welk nut heeft het dan onze kinderen een beeld op te dringen dat zwarten eng zijn omdat ze je misschien opeten?'' Ik geloof niet dat dit het beeld is dat kinderen wordt opgedrongen. Ik geloof wel dat u denkt dat dat zo is. ''De kookpot in de Efteling is als Kuifje in Afrika, leuk voor ons maar niet geschikt voor kinderzieltjes die alles nog ongecensureerd in zich opnemen.'' En die kinderzieltjes leggen daarom ook niet de verbanden die u als ingekleurde volwassene heel graag wilt leggen. Die inkleuring dient u echter wel voor eigen rekening te nemen. U misbruikt kinderzieltjes om uw eigen inkleuring te rechtvaardigen en kracht bij te zetten. Immers, de meer evenwichtige volwassenen (en dat zijn ze bijna allemaal) beleven, net als kinderen overigens, monsieur cannibale zoals hij is bedoeld. Een leuke sprookjesachtige attractie.

Paddy3
Paddy312 jul. 2016 - 10:28

Mijn kinderen hebben helemaal niet de associatie dat alle zwarten een grote kookpot hebben, een bot door de neus en blanken op het menu. Net zoals dat oude eenzame vrouwtjes in het bos met een zwarte kat niet per definitie een heks zijn. Ik heb er het volste vertrouwen in dat mijn kinderen andere mensen later met respect zullen behandelen, niet bij de KKK zullen gaan of oude vrouwtjes op de brandstapel zullen zetten en met plezier naar de Efteling zullen gaan.

omaoeverloos
omaoeverloos7 jul. 2016 - 10:39

Tjonge, straks gaan ze ook nog klagen over mijn klu-klux-klok.

1 Reactie
Windowjan
Windowjan7 jul. 2016 - 20:15

Hahaha. En vergeet klukkluk niet ;-).

Josepha2
Josepha27 jul. 2016 - 9:53

Sommige witte mensen laten zien hoe lang hun tenen zijn. Echt ongelofelijk belangrijk de namen van desserts en gebak of een aantal poppetjes in een pretpark. De meute laat weer eens weten dat gemarginaliseerde groepen maar hun mond weer eens moeten houden. Is wel zo prettig voor het dagelijkse leven van de witte bevolking.

2 Reacties
EdjePedje
EdjePedje7 jul. 2016 - 12:41

Ah, ik begrijp het. De beroepsklagers, die hebben geen lange tenen. Toch?

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten7 jul. 2016 - 13:53

EdjePedje: Wat zijn beroepsklagers precies?

Arend Wortel
Arend Wortel7 jul. 2016 - 9:04

"...lollig bedoelde attracties waar zwarte mensen als bloeddorstige kannibalen met botjes door hun neus worden weggezet..." In de Efteling zijn er ook... ...lollig bedoelde attracties waar witte vrouwen als lelijke, gemene heksen worden weggezet... ...lollig bedoelde attracties waar witte mensen als ongeletterde armoedzaaiers worden weggezet... ...lollig bedoelde attracties waar witte kinderen als gulzig en naïef worden weggezet... ...lollig bedoelde attracties waar witte grote mannen als lui worden weggezet... ...lollig bedoelde attracties waar witte mensen als leugenachtig worden weggezet... ...lollig bedoelde attracties waar witte mensen als gierig worden weggezet... ...lollig bedoelde attracties waar witte mensen als dom worden weggezet... ...lollig bedoelde attracties waar witte mannen als inhalig worden weggezet...

2 Reacties
EdjePedje
EdjePedje7 jul. 2016 - 12:24

Ja, en? Kwetsen van een witte mensen telt niet. Begrijp.dat.nou.eens!

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten7 jul. 2016 - 17:14

''…lollig bedoelde attracties waar witte grote mannen als lui worden weggezet… '' Inderdaad. Terwijl iedereen weet dat het in dit geval om grote zwarte mannen zou moeten gaan [/sarcasm]

gvanbaalen
gvanbaalen6 jul. 2016 - 20:47

"waar zwarte mensen als bloeddorstige kannibalen met botjes door hun neus worden weggezet" Wie heeft bovenstaande dan beweert? Niemand zegt dat "zwarte mensen" er allemaal zo uit zien. Mensen die dit zeggen laten eigenlijk alleen zien dat ze zelf racistische denkbeelden over zwarte mensen hebben door dit gelijk op alle zwarte mensen te betrekken. Feit is dat er volkeren waren/zijn op de wereld met zulke uiterlijke kenmerken, moeten we dan de realiteit van de wereld censureren? In andere woorden, de anti-racisten zijn zelf racistisch en dragen bij aan een steeds groter wordende kloof tussen bruin en wit. Iedereen weet dit onderhand al behalve de anti-racisten zelf (als je uitgaat van oprechtheid en goede wil).

Minoes2
Minoes26 jul. 2016 - 19:26

Ik ben benieuwd wanneer we aan de boekverbranding toe zijn.

Minoes2
Minoes26 jul. 2016 - 19:21

http://www.kennislink.nl/publicaties/is-kannibalisme-menselijk

RoBru
RoBru6 jul. 2016 - 18:45

Ik vind iedereen die hier over zeurt (of die hier beledigd door is) een zeur, zonder onderscheids des persoons, en los van huidskleur. Mag dat? Ik zeg het nog maar een keer: volgens de VN is raciale discriminatie "elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft." Dit is dus géén racisme. op welke wijze dan ook. Maar dat iets niet racistisch is betekent niet dat je het leuk hoeft te vinden Ben je beledigd? Kan. Vindt je het provocerend? Mag. Ben je gekwetst en wil je er op reageren in het publieke debat? By all means.

5 Reacties
Zandb
Zandb7 jul. 2016 - 8:33

RoBru: U vraagt werkelijk serieus, in een land waarin we vrijheid van meningsuiting hebben, of u er een mening op na mag houden: "Ik vind iedereen die hier over zeurt (of die hier beledigd door is) een zeur, zonder onderscheids des persoons, en los van huidskleur. Mag dat?" Ik kan u gerust stellen. Dat mag. Vreemd genoeg weet u 100% zeker, dat als binnen uw definitie van racisme iets niet racistisch is, dat dan ook "op welke wijze ook" niet racistisch is. Dan mogen mensen, grootmoedig als u bent, nog wel reageren maar dat heeft dan natuurlijk geen enkele zin: "Ik vind u een zeur", zegt u dan. En u vraagt: "Mag dat"? En, nee. Natuurlijk mag dat niet. Bent u nu helemaal.......

RoBru
RoBru7 jul. 2016 - 11:07

Zandb, Het is niet (alleen) mijn definitie, ik probeerde juist een zo onomstreden mogelijke definitie te nemen, van de VN. Heb je een betere? Zo niet, leg dan even uit hoe een toetje bestaande uit blanke vla met een negerzoen (eventueel nog gegarneerd met wat verkruimelde jodenkoek) wel racistisch is. Het gaat mij er vooral om dat het tegenwoordig lijkt of je beledigd of gekwetst voelen al genoeg is om de ander een racist te noemen. Daar kleven twee bezwaren aan: - je beledigd of gekwetst voelen is zeer subjectief; vandaar dat ik daar ook niet met iemand over in discussie kan. Ik ben ook wel eens gekwetst door iets. Dat noem ik dan niet discriminerend, onrechtvaardig of onwettig, maar onbeleefd, dom, wreed of iets dergelijks - door de definitie van racisme in het dagelijks taalgebruik zo op te rekken wordt daadwerkelijk bestaand racisme niet effectief bestreden. Op Joop worden keer op keer stukken geplaatst die een zeer ruime definitie van racisme lijken te bepleiten. Dit is een goede zaak omdat door discussie begrippen helderder worden. Omdat het naar mijn idee geen goede zaak is racisme uit te breiden met (goede en slechte ) grappen, plagerijen en opmerkingen, draag ik regelmatig de wat formele definitie van de VN aan, om iedereen een beetje scherp te houden. Ik draag aan de discussie over racisme dus graag mijn steentje bij!

EdjePedje
EdjePedje7 jul. 2016 - 12:30

@RoBru: definities gelden alleen wanneer ze in het straatje van policolour links passen. Past dit niet, dan is definitie niet juist. Makkelijker kan het niet worden (wellicht een beetje naïef dat u dat nog niet begrijpt).

Zandb
Zandb7 jul. 2016 - 16:28

Robru; Welke definitie u ook hanteert, als u vindt dat iemand die een andere opvatting heeft van een door u gekozen (in uw eerste reactie ook nog eens onbekende) definitie "een zeur" vindt, zoals u duidelijk maakt, dan gaat dat te ver: Concreet vraagt u hoe, uitgaande van de definitie van de VN, "blanke vla met negerzoenen" volgens die definitie als racistisch gezien kunnen worden. Nou. Dan moet ik eerst weten, hoe die definitie luidt; die ken ik namelijk niet precies. (Ik kan die ook niet zo gauw vinden.)

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten7 jul. 2016 - 17:20

''Dan moet ik eerst weten, hoe die definitie luidt; die ken ik namelijk niet precies. (Ik kan die ook niet zo gauw vinden.)'' Hoezo kan u die niet vinden. Hij wordt speciaal voor u geciteerd.

Achterberghen2
Achterberghen26 jul. 2016 - 17:24

Tuurlijk. Als je het niet met iemand eens bent dan ga je gelijk los met hakenkruizen.

3 Reacties
Zandb
Zandb7 jul. 2016 - 11:39

Tuurlijk. Als je het niet met iemand eens bent dan ga je gelijk los met negerzoenen en blanke vla.

Buzzer
Buzzer7 jul. 2016 - 11:45

@Zandb het verschil tussen negerzoenen, blanke vla en hakenkruizen ontgaat u blijkbaar, tja......

Zandb
Zandb7 jul. 2016 - 16:40

Buzzer; Waarom denkt u, dat mij het verschil tussen blanke vla en negerzoenen en hakenkruizen niet duidelijk is. Dat verschil ken ik wel degelijk. Maar ik vind nou eenmaal dat je "hakenkruizen" niet zo maar gebruikt om iemand duidelijk te maken dat iemand maar beter geen "combinatie van blanke vla en negerzoenen" kan gebruiken om duidelijk te maken dat je het niet erg vindt dat mensen een "kannibalenkarikatuur" gebruiken om een attractie aan te prijzen. Met uw welnemen.

panterarosso65
panterarosso656 jul. 2016 - 17:16

heeft zich dinsdag de toorn van tout Twitter op de hals gehaald , zo dat zal pijn doen "lollig bedoelde attracties waar zwarte mensen als bloeddorstige kannibalen met botjes door hun neus worden weggezet" bloeddorstig, heeft een ijsje in zijn hand

Meta Foor
Meta Foor6 jul. 2016 - 17:13

iedereen viert zijn suikerenfeest op zijn eigen manier. Dat is nu de makke van de nederlandse democratie

Cees Groninger
Cees Groninger6 jul. 2016 - 16:41

In Iran heb je ook van die inquisiteurs die alles langs de politiek correcte meetlat leggen; in nazi Dld. had je de SD.

3 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper6 jul. 2016 - 20:47

En die vonden heel wat goed wat we tegenwoordig politiek incorrect vinden.

Zandb
Zandb7 jul. 2016 - 11:45

Cees: We wonen in een land waar de één mag vragen om een stoep te verleggen - i.v.m. vluchtelingen en de waarde van hun huis - en een ander of iets, wat die als racistisch ervaart, kan verdwijnen. Dat we mogen vragen, betekent niet dat we dat ook krijgen laat staan dat we dat aan anderen kunnen opdringen. Ik dacht: Ik moet dat maar eens keer duidelijk stellen, want blijkbaar zijn er maar steeds mensen die niet weten dat hoe een democratie functioneert te vergelijken valt met hoe bijvoorbeeld de SD in de Nazitijd werkte.

Cees Groninger
Cees Groninger8 jul. 2016 - 12:33

@Zandbergen: je mist duidelijk de pointe; ik zeg niet dat je je mening niet mag verkondigen.

Een persoon
Een persoon6 jul. 2016 - 16:24

Wat een gemierenneuk zeg.. Oh sorry, hier beledig ik mieren mee..... De efteling is bedoeld voor sprookjes... Het is geen werkelijkheid.... Sommige mensen zijn zo idioot bezig.. Laten we van NL een zakelijke tandarts praktijk maken, koud en kil en geen punt vam gezelligheid of een onderscheidend... Dan beledigen we niemand.. Oh en sorry tandarts voor het gebruiken van jullie werkplek als metafor.. Waarschijnlijk geeft niemand hier iets om...

chad
chad6 jul. 2016 - 16:18

Welke racisme?

1 Reactie
Zandb
Zandb7 jul. 2016 - 11:47

Dit is nu een opmerking die mensen aan het denken zet. Het derde.

MarcoC
MarcoC6 jul. 2016 - 16:05

Elk volk is racistisch of je wit , zwart, geel groen bent maakt geen moer uit. Iedereen doet dat bewust of onbewust. Is menselijk namelijk. En dat ga je zeker niet weghalen met dit soort onzin. Je bereikt juist het omgekeerde. Als ik zeg dat ik nooit lieg heb ik mijn eerste leugen verteld en mensen die zeggen dat ze niet racistisch zijn liegen ook. Toch Femke "ik ben zo politiek correct" Halsema???? Zolang er op Curaçao nog sinterklaas gevierd wordt met de echte pieten zoals wij die hier kennen, weiger ik respect te hebben voor dit achterlijke gedoe hier. En over dit achterlijke Efteling gedoe maar te zwijgen. Ook voor Sylvana "ik ben zo zielig" Simons kan ik totaal geen respect hebben. Laat ze zich druk maken om de slaven die er nu steeds zijn en dat zijn geen blanke boze Nederlanders maar mensen met een kleurtje die andere mensen met een kleurtje als slaaf houden. En het feit dat ze mede door haar mooie gekleurde verschijning wat bereikt heeft hier in Nederland. Heb zo genoeg van dit kloten continent en zou het liefst verhuizen naar Amerika maar helaas dat zit er financieel niet in.

3 Reacties
harmen timmerman
harmen timmerman6 jul. 2016 - 16:40

Ik zou zo met jou mee willen emigreren naar een land waar Vara-figuren verboden zijn!

Suzanne TD
Suzanne TD6 jul. 2016 - 22:01

Amerika is helaas 1000 keer politiek correcter dan Nederland. Daar mag je helemaal niks zeggen. Deze hele discusie komt doordat er een recensie over de Efteling in een Amerikaanse krant heeft gestaan.Daar komt de ophef vandaan.

MarcoC
MarcoC7 jul. 2016 - 12:24

Je hebt delen waar dat niet zo is. Regio Denver. Erg mooi en gemoedelijk daar.

Piet de Geus
Piet de Geus6 jul. 2016 - 15:32

Verzoekje namens de depressieve medemens: kunnen de Efteling voortaan gewoon een park noemen? Dat 'pret' ervoor is zo confronterend.

4 Reacties
A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten6 jul. 2016 - 16:56

Inderdaad. Weet u wel hoe kwetsend dat is voor de depressieve medemens.

Sjaak4
Sjaak47 jul. 2016 - 9:08

Die pop bij monsieur cannibale lijkt me toch niet echt aanstellerij? Stel je voor dat je een pop van een moslim had met een bomgordel? Of een pop van een Jood met een overdreven grote neus?

Zandb
Zandb7 jul. 2016 - 11:48

Jullie houden weer eens geen enkele rekening met de werkelijke natuurliefhebbers!

Dale S
Dale S7 jul. 2016 - 17:03

Sjaak. Het. Zijn. Maar. Sprookjes. Figuren. Net zoals de Heks en de Bolle Gijs en Lange Jan enz enz enz... Stop toch met deze nonsens.

Suzanne TD
Suzanne TD6 jul. 2016 - 15:31

Het verschil tussen de kannibaal en, pakweg, Roodkapje is nu juist dat kannibalen echt bestaan hebben. En dat er in deze attracties karikaturen van mensen worden getoond en niet van sprookjesfiguren. Het is voor ons een flauw grapje, voor iemand met een donkere huidskleur de zoveelste, schaamteloze, denigrerende afbeelding van een donker iemand. Dan hadden ze om in stijl te blijven de Nederlanders niet als vrolijke boerinnetjes, maar als gemene onderdrukkers met een zweep in de hand moeten afbeelden. Of anders als dommige, wiet rokende, bier drinkende sukkels. Het onderliggende probleem is dat enerzijds witte Nederlanders al deze stereotypes en karikaturen normaal vinden en anderzijds vele niet-witte Nederlanders dit ook normaal vinden en maar gewoon accepteren. Eind jaren dertig werd er ook smakelijk gelachen om karikaturen van joden. Dat was toen ook heel normaal.

3 Reacties
A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten6 jul. 2016 - 16:57

''Het is voor ons een flauw grapje, voor iemand met een donkere huidskleur de zoveelste, schaamteloze, denigrerende afbeelding van een donker iemand. '' Het lijkt mij eerder kwetsend voor kannibalen.

Achterberghen2
Achterberghen26 jul. 2016 - 17:27

En voor je het weet rijden de treinen weer naar het oosten. En dat voor een houten poppetje.

Dale S
Dale S7 jul. 2016 - 17:10

Mijn vrouw is donker. Mijn kinderen voor de helft. Wij gaan al meer dan dertig jaar naar de Efteling. vaak genoeg met de hele schoonfamilie familie. Allemaal Antillianen. Ik zie daar mensen van allerlei kleuren genieten van dit prachtige park. Nog nooit een wanklank gehoord. Het enige wat ik hoor zijn een paar azijnpissers die met hun eigen verleden/leven in de knoop zitten en denken dat dit wordt opgelost door een Kannibaal met een ijsje in zijn hand uit een pretpark te verbannen. Gesubsidieerde sneuneuzen dat zijn het.

Nailles
Nailles6 jul. 2016 - 15:23

Nog een tip voor de activisten. Zelfs de VPRO maakt zich schuldig aan het belachelijk maken door stereotyperingen van zwarte mensen en dan ook nog eens met behulp van een blackface. Dinsdagavond in Little Britain: https://www.youtube.com/watch?v=l6BzBntT_w8

2 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper6 jul. 2016 - 20:56

Dat is erg leuk, maar ik vind het niet racistisch. Omdat de cast van Little Britian een zwarte dominee uitbeeld is dat niet perse racistisch en ook niet vergelijkbaar met de blackface traditie. Zwarte Piet is veel meer volgens de Blackface traditie, met dik geverfde veel te rode lippen, soms oorringen en dommig gedrag. Er zijn natuurlijk ook grijze gebieden. Maar als je naar de extrema kijkt, dan zie je het duidelijk. Kijk naar dit plaatje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Blackface#/media/File:Minstrel_PosterBillyVanWare_edit.jpg of dit plaatje: http://www.abedeverteller.nl/wp-content/uploads/2012/12/zwartepiet.jpg Ik had vroeger een Surinaamse vriend en die wilde zwarte piet spelen, want dan kon hij een centje bijverdienen. Hij werd afgewezen omdat hij zwart was, ze wilden een blanke Piet zwart verven, niet een Piet die van zichzelf al zwart was.

Dale S
Dale S7 jul. 2016 - 17:14

Jumper. Zwarte mensen kun je ook zwart schminken hoor, en wit. Kijk maar naar de jaarlijkse Sinterklaas viering op de Antillen. ;)

willemb2
willemb26 jul. 2016 - 15:05

Laten we het woord 'zwart' afschaffen. Het heeft alleen maar negatieve betekenissen zoals in het zwarte schaap, het ziet zwart van de mensen, zwarte sneeuw zien, zwart werken, zwart rijden, zwarte magie, iemand zwart maken, op zwart zaad zitten enz. Dat kunnen we onze gekleurde medemens niet meer aandoen.

5 Reacties
Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович6 jul. 2016 - 15:37

Ja, meer woorden verbieden. George Orwell lacht zich kapot

MarcoC
MarcoC6 jul. 2016 - 16:07

Laten we alles afschaffen en in een smurfenpak gaan lopen. iedereen blauw en iedereen gelijk. Klaar.

EricDonkaew
EricDonkaew6 jul. 2016 - 18:11

Niet het woord zwart afschaffen, maar gewoon niet meer spreken van zwarte mensen. Zwarte mensen bestaan niet. Witte evenmin. Als je dan een onderscheid wilt maken, spreek dan van blanke en gekleurde mensen. En eventueel (licht)getinte mensen. Het spreken over witte en zwarte mensen komt uit de VS en is bedoeld om mensen tegen elkaar op te zetten om vervolgens een beetje politiek-correct te gaan lopen doen. Uiteindelijk spint alleen de elite er garen bij. Verdeel uw macht en heers en speel bij voorkeur groepen mensen tegen elkaar uit. Neoliberalisme...

Buzzer
Buzzer6 jul. 2016 - 18:14

In dat geval zeker ook het woord wit, het zou te veel op white supremacy lijken wanneer wit zou blijven.

Dale S
Dale S7 jul. 2016 - 17:16

Eric En Black dan? Dat wordt toch gewoon gebezigd? #BlackLivesMatter. Wat is de vertaling van Black? Zwart. Niks mis met zwart, toch?

JStokx
JStokx6 jul. 2016 - 14:09

En Flodder maakt alle blanke mensen belachelijk, maar daar hoor je niemand over!

3 Reacties
willemb2
willemb26 jul. 2016 - 15:54

Maar dat ligt weer anders bij de Tokkies die ook nog eens zichzelf belachelijk hebben gemaakt. Eerbare mensen met dezelfde naam hebben er problemen mee wanneer het gebruikt wordt als een soortnaam. Onze MP heeft dan ook beloofd daar rekening mee te houden. Dat de negerzoen op bezwaren stuit is daarom des te merkwaardiger. Iedereen die ze bestelt of eet doet dat omdat ze lekker zijn. Hoe positief wil je het hebben. En als er al sprake is van een menselijke connotatie lijkt me er ook niets aan de hand. Mmmmm, een zoen van een neger. Lijkt me heel bijzonder. Maar ja, ik ben dan ook een kaaskop. Kaas, ook heerlijk.

MarcoC
MarcoC6 jul. 2016 - 16:09

Dat kan ook niet want alleen gekleurde mensen kunnen gediscrimineerd worden of als je van een bepaald geloof bent.

Achterberghen2
Achterberghen26 jul. 2016 - 17:29

Klopt marocC. Dat heb ik hier ook geleerd.

Flipje Tiel
Flipje Tiel6 jul. 2016 - 14:06

Wat zou er van het internet geworden zijn zonder #ophef over de meest onnozele zaken?

1 Reactie
Zandb
Zandb7 jul. 2016 - 16:43

Dan zou ik uw bijdrage in deze moeten missen. Zoals u mijn bijdrage zou moeten missen. Ik neem aan dat we daar beide niet zo van wakker zouden liggen.

[verwijderd]
[verwijderd]6 jul. 2016 - 13:26

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Sardar2
Sardar26 jul. 2016 - 14:42

@ Andre vd Plas 6 juli 2016 at 15:26 [omwille van 1 ras] Jij gelooft nog heilig dat jij een ras ben! Kom je direct uit 18de eeuw?

Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович6 jul. 2016 - 15:35

Er is maar 1 ras en dat ik de mens.

chad
chad6 jul. 2016 - 16:20

Neeeee... Niet alle zeg maar zwarten staan achter die zeikers... Ik lust heel erg negerzoen en blanke vla... Het zijn mensen die uit bezigheidstherapie racisme zoeken...

Dr. No
Dr. No6 jul. 2016 - 13:09

'' Ik heb nu al 237 likes'' Godnondeju, zie hier het niveau van de politiek.

1 Reactie
Frank Lenssen2
Frank Lenssen26 jul. 2016 - 14:21

Goed gezien. De verkleutering van de politiek is een feit. Vergeet de samenleving niet (het Zwarte-Piet-debat, bijv.). Dat is een noodwendig effect van 27 jaar commerciële TV. Ik heb dat onderzocht, en dan klopt het.

NicoSchouten
NicoSchouten6 jul. 2016 - 13:07

De kop is een insinuatie. De politica verdedigt niet racisme, maar ironiseert beweringen over racisme. Ook al zou je het eens zijn met de bewering met betrekking tot de Efteling dan nog kan je kritiek op die bewering niet afdoen met dat is ook racisme. Dan zou je eerst moeten nagaan wat de persoon in allerlei andere zaken doet. Er moet sprake zijn van persistentie en consistentie in allerlei uitingen en opvattingen. Wat die kannibaal betreft is het heel wonderlijk dat de critici er van uitgaan dat het gaat om de uitbeelding van een donkere man in het algemeen. Dit soort critici zijn zelf steeds bezig met generalisaties (generaliserende interpretaties) en projecteren dit gedrag op blanken.

msj_meijerink
msj_meijerink6 jul. 2016 - 12:55

Allemaal lekkere hapjes, alleen sommige nogal 'wreed' uitgedost. Is het al komkommertijd?

Sjors Spruitje
Sjors Spruitje6 jul. 2016 - 12:51

Ja schandalig dat van die blanke vla. In de winkel wend ik er altijd mijn ogen van af als ik het zie want ik voel mij zwaar gekwetst als ik dat niet doe. Laats ook al iemand die het over witte donderdag had. "Ga jij eens even snel je mond spoelen", heb ik gezegd. Puur gesublimeerd fascistisch racisme van het ergste soort. Nederland verloederd.

Volendammer78
Volendammer786 jul. 2016 - 12:45

Wat een zieke reactie van mensen om hakenkruizen en KKK te vergelijken met fantasiefiguren bij de efteling.

2 Reacties
Ben Joop
Ben Joop6 jul. 2016 - 14:30

de reactie op die discussie kun je echt wel vergelijken met dergelijk gedachtegoed.

EdjePedje
EdjePedje7 jul. 2016 - 12:38

@Ben Joop: als je in staat bent om een dergelijk vergelijk serieus te menen, dan ben je vele malen erger dan de mensen die in al hun onschuld de attracties in het de Efteling hebben bedacht naar mijn mening.

Uilenspiegel
Uilenspiegel6 jul. 2016 - 12:29

Inderdaad is de discussie doorgeslagen. Als het gaat om karikaturen en stereotypen dan kan je heel het sprookjesbos slopen. En: bij, in een multiculti samenleving kan het niet anders dat je weleens gekwetst wordt, dat hoort er bij, is er een kenmerk van, of moeten we allemaal grijze muisjes worden? Allemaal gelijk, allemaal met een plooirok en pantalon, allemaal met een bloempotkapsel, allemaal met de bijbel op het nachtkastje of toch maar de koran of das kapital? Ik houd van Negerzoenen, en heb een hekel aan zoenen, zo dat is er uit.

I F Stone
I F Stone6 jul. 2016 - 12:28

Uiterst Laffe reactie mevr. Otters, Typisch VVD Bang voor Uw baantje?

Meta Foor
Meta Foor6 jul. 2016 - 12:15

zolang Nederland nog mag zingen, is er niets aan de hand: Waar de blanke top der duinen Schittert in de zonnegloed En de Noordzee vriend'lijk bruisend Neerlands smalle kust begroet Juich ik aan het vlakke strand Juich ik aan het vlakke strand 'k Heb u lief mijn Nederland 'k Heb u lief mijn Nederland

2 Reacties
Zandb
Zandb6 jul. 2016 - 13:41

Ach, ook die mensen die u er van verdenkt u het zingen te willen ontnemen maken natuurlijk deel uit van dat Nederland dat u zo lief heeft. Dus: Inderdaad is er niets aan de hand.

Ben Joop
Ben Joop6 jul. 2016 - 14:30

steeds minder

Pindaklaas
Pindaklaas6 jul. 2016 - 11:37

Ik denk dat veel mensen zich tegenwoordig vervelen en dat uit zich onder andere in het lastig vallen van familie pretpark de Efteling. Ik ben er als kind vaak geweest. Ook later als jong volwassenen en met mijn eigen kinderen. Je zit in de Efteling ook Nederlanders met een huidskleur lopen en in evenementen gaan die nu bestempeld worden als racistisch en fout.. Geef die mensen weer een doel in het leven.

2 Reacties
Kowalski
Kowalski6 jul. 2016 - 15:56

'Ook Nederlanders met een huidskleur'? Zijn er dan ook Nederlanders zonder huidskleur?

Dale S
Dale S7 jul. 2016 - 17:23

Blijkbaar Kowalski. Wit is geen kleur. Zwart trouwens ook niet. :)

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 jul. 2016 - 11:30

"Twitter zou Twitter niet zijn als het niet meteen reageerde met een reeks parodieën, die aantonen hoe dom en racistisch de tweet van Otters zijn. Nu toonde zij eerder al niet het licht der beschaving te zijn, het is dus maar de vraag of ze de kritieken begrijpt." Ongetwijfeld staan er ook tweets die een andere mening tonen dan de hier geplaatste. De tweets die r wel staan zijn absurd. Hakenkruizen, KKK, wablief?!

Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович6 jul. 2016 - 11:30

Al deze anti racisme groepen drijven groepen alleen maar verder uit elkaar. Persoonlijk begin ik langzaam een allergie te ontwikkelen tegen racisme-roepers. Alles is tegenwoordig racisme. 'Racist' begint langzaam een geuzen naam te worden.

8 Reacties
Frank Lenssen2
Frank Lenssen26 jul. 2016 - 14:23

Je Suis Raciste.

Sardar2
Sardar26 jul. 2016 - 14:48

@ Иосиф Виссарионович 6 juli 2016 at 13:30 [drijven groepen alleen maar verder uit elkaar.] Ik dacht dat ze al aardig ver van elkaar staan. [Persoonlijk begin ik langzaam een allergie te ontwikkelen tegen racisme-roepers} Geen wonder! Wie wilt met racisten geassocieerd worden? Zelf racisten willen graag anders benoemd worden. Racisme wordt nooit anders dan het is!

Frank Lenssen2
Frank Lenssen26 jul. 2016 - 15:27

@ Hochphi Buccapnohobun (13:30u) - er zit meer ernst in je korte statements dan je zelf misschien denkt. Ik heb net een lang stuk uit dat hierover gaat: hoe fanatieke, al te gedreven activisten (met wsch. goede bedoelingen) doorschieten, en aldus groepen mensen in een vreedzame samenleving uiteen jagen. Al die overdrijvers kennen één gemeenschappelijke factor: gebrek aan humor. En ze slagen erin om mensen in een samenleving tegenover elkaar te krijgen.

Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович6 jul. 2016 - 15:34

@Bidar Het woord 'racist' word zo vaak onterecht gebruikt. Als je kritiek hebt op misdragende jongeren (die toevalig een kleur hebben) ben je aan racist. Als je Sinterklaas leuk vind, dan ben je een racist. Daar kunnen we de Efteling nu ook aan toevoegen. Groepen worden steeds meer uit elkaar gedreven. Ik wil niet met NVU of gelijken vergeleken worden, nog met mensen die haat over andere verspreiden. Maar als je mij racist noemt omdat ik zwarte piet en de Efteling leuk vind, dan lach ik je in je gezicht uit en draag ik dat met trots.

Sardar2
Sardar26 jul. 2016 - 18:47

@ Иосиф Виссарионович 6 juli 2016 at 17:34 [Ik wil niet met NVU of gelijken vergeleken worden, nog met mensen die haat over andere verspreiden. Maar als je mij racist noemt…] Niemand noemt een ander een racist, dat mag ook niet, mits, zoals NVU, het zou gaan over lidmaatschap van een racistische organisatie. Ook Wilders racist noemen geeft niemand het recht wie op hem stemt ook aan racist uitmaken. Wie dat alsnog doet is zelf een extremist. Maar iemands meningen, beweringen of acties racistisch noemen mag, sterker, het is noodzakelijk om racisme in zijn verschillende vormen te bestrijden. Bijvoorbeeld zwarte piet racistisch noemen betekent niet wie het ondersteunt een racist is. Ook mensen die zwarte piet ondersteunen moeten niet met zo’n conclusie komen en zich aan racist uitgemaakt voorstellen. Want ze maken zich alleen maar belachelijk en helpen juist zwarte piet sneller te laten verdwijnen. Want racisme is niet goed te praten en te behouden, zelfs als 99% van bevolking daarachter zit.

Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович6 jul. 2016 - 21:57

@Bidar, Er zit geen haat of een gevoel van eigen superioriteit achter de gewoontes die als racisme bestempeld worden. Dus dat zijn ze ook niet. De lui die hierover ageren zijn over gevoelig, hebben tijd over en moeten ipv zaniken over anderen iets moois maken van hun eigen leven.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten7 jul. 2016 - 17:32

''Bijvoorbeeld zwarte piet racistisch noemen betekent niet wie het ondersteunt een racist is.'' U bedoelt een beetje analoog aan de islam benoemen als een fascistische onderdrukkende ideologie is niet hetzelfde als haar aanhangers, de moslims, fascisten, onderdrukkers of terroristen noemen? M.a.w. je kunt islam bekritiseren en bestrijden zonder direct alle moslims te criminaliseren en over één kam te scheren. Is dat wat u bedoelt?

Sardar2
Sardar27 jul. 2016 - 21:03

@ A.M. Heupscheuten 7 juli 2016 at 19:32 Goed dat u racisme van zwarte piet op gelijke trede stelt als islam! Maar ik ga altijd ervan uit hoe de meerderheid zich benoemt, alvorens onderscheid tussen hen en uitzonderingen, zoals e meerderheid van autochtoon Nederland die geen racisten zijn, maar rotte appels vindt men overal. Dus ook in het geval van islam bedoel ik: Een gewone religie met veel aanhang waarvan een deel ook rotte appels zijn!

JeMine
JeMine6 jul. 2016 - 11:27

Gadver! Wat lijkt me dat een smerige combinatie. Zo'n smerige smaak kan racisme dus hebben... Mooi verbeeld! Maar om het nu werkelijk aan je kinderen voor te schotelen, misschien de kinderbescherming maar eens gaan tippen.

naraga
naraga6 jul. 2016 - 11:23

Goede actie van deze dame. Als iedereen dat zou doen, dan is het hele "racisme" probleem over een week verdwenen. Gewoon iedere keer als er iemand komt klagen over weer eens vermeend racisme het volgende stappen plan volgen: 1: Uitlachen. 2: Belachelijk maken. 3: Negeren. Je zult zien dat binnen één week de lol er af is voor deze permanent gekwetsten en kunnen we verder gaan met het oplossen van echte problemen.

RationeleBurger
RationeleBurger6 jul. 2016 - 11:21

[lollig bedoelde attracties waar zwarte mensen als bloeddorstige kannibalen met botjes door hun neus worden weggezet]. Wat een verschrikkelijke onzin. Hoe krijg je het uit je toetsenbord? Het gaat hier om de karikatuur van een kannibaal. Kannibalisme is iets dat in de modernere geschiedenis voornamelijk is voorgekomen (in in sommige gevallen voorkomt) onder stammen in Afrika, Zuid-Amerika en Azië, waarvan de leden dus ook gekleurd zijn. Dat is de reden dat het karikatuur ook gekleurd is en niet omdat ze bij de Efteling iedere gekleurde als Kannibaal neerzetten. Dit kun je vergelijken met het karikatuur van de Viking. De karikaturen van Vikingen zijn blank omdat de Vikingen dat zelf ook waren. Maar ik kan me niet herinneren dat ik me ooit boos heb gemaakt om 'Wickie de Viking', omdat die toevallig dezelfde kleur heeft als mij.

2 Reacties
Draconisch
Draconisch6 jul. 2016 - 14:35

Het is volstrekt zinloos om dit met feiten te beargumenteren. Het gaat niet om wat het is, maar om wat het lijkt. Als je vanuit een dwangneurose naar racisme zoekt zul je het heus wel ergens vinden. Ook in een pretpark.

Peter Langenkamp
Peter Langenkamp6 jul. 2016 - 19:52

@RationeleBurger Erg goed verwoord!

R. Man
R. Man6 jul. 2016 - 11:18

Blauw wit gestreepte t shirts met een joden ster zijn ook helemaal niet beledigend bedoeld.

BasVV
BasVV6 jul. 2016 - 11:07

Die "bloeddorstige kannibaal" zit gewoon lekker aan een ijsje te likken. Tsjonge jonge. Wat een racisme.

CJJelle
CJJelle6 jul. 2016 - 11:03

Ach hoe dom en racistisch de SOS kan zijn is er altijd wel een tegenhanger. Wel lekker vla met een met mousse gevulde chocolade omringde bol.

voxpopuli2
voxpopuli26 jul. 2016 - 10:56

Ik woon in een overwegend wit dorp, gewoon omdat dat kan, is dat ook een probleem?

4 Reacties
Flipje Tiel
Flipje Tiel6 jul. 2016 - 14:05

Alleen als jullie missionarissen gaan koken en opeten.

Zandb
Zandb6 jul. 2016 - 15:56

En, vox, als nou maar genoeg mensen dat inderdaad een probleem zouden vinden, zou dat dan uw mening veranderen?

Buzzer
Buzzer6 jul. 2016 - 18:19

Wanneer ze kleur bekennen niet

voxpopuli2
voxpopuli27 jul. 2016 - 10:57

Ach in dit dorp telt huidskleur, afkomst of ras niet, nooit gedaan. Hier telt maar één ding. Genoeg inkomen om hier te wonen. Uiteraard zijn hier ook sociale huurwoningen, maar die zijn grondgebonden , hooguit tweelaags. En blijkbaar werkt dat beleid hier.

Muxje3
Muxje36 jul. 2016 - 10:31

De reactie van Otters is de enige juiste. Dat gezoek naar spijker op laag water bij de Efteling is precies het geneuzel dat van het hele begrip racisme een sneue klucht heeft gemaakt, die maar afleidt van de echte misstanden. Het gebruik van negerzoenen om dat duidelijk te maken is treffend; de discussie over die dingen was al net zo treurig en zinloos als deze. Laten we ons alsjeblieft richten op echt racisme. En begin alsjeblieft niet over beeldvorming bij de jeugd en dergelijke. Poppen in de Efteling, fout benaamde chocolade hapjes en Zwarte Piet kweken geen onbegrip of haat bij de jeugd; er is geen serieus onderzoek te vinden dat een verband tussen racisme (écht racisme) en dit soort beelden aantoont. Wat wél een negatief beeld bij kinderen en volwassenen kweekt is het eeuwige gedram van deze beroepsklagers. Wat zou het toch mooi zijn als de Efteling deze lui aanhoort en ze dan een parkverbod oplegt: "Iedereen is bij ons welkom en we streven ernaar om elke bezoeker een onvergetelijke dag te bezorgen, maar dat betekent dat we klaagneuzen als jullie kunnen missen als kiespijn". Die KKKupcakes zijn trouwens wel weer leuk als tegenreactie, ook al ben ik het met het onderliggende sentiment niet eens.

5 Reacties
Erik20
Erik206 jul. 2016 - 11:01

Er was geen discussie over negerzoenen, de fabrikant had zelf besloten ze een andere naam te geven... De discussie begon pas na de naamsverandering. Het was gewoon marketing, leuk stukje geschiedenisvervalsing wat veel mensen tegenwoordig voor waarheid aannemen

Casparus2
Casparus26 jul. 2016 - 11:03

Racisme de wereld uit....om te beginnen in Babant.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten6 jul. 2016 - 17:10

''om te beginnen in Babant.'' Wat zegt u? Schei uit. Brabant voor de Brabanders. En dat is graag inclusief Braboneger. Een trotse zwarte man met de juiste dosis humor, relativeringsvermogen en niet te vergeten, het juiste accent!

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten6 jul. 2016 - 17:14

''Een trotse zwarte man met de juiste dosis humor, relativeringsvermogen en niet te vergeten, het juiste accent!'' Kijk maar!

Dale S
Dale S7 jul. 2016 - 17:37

Erik heeft gelijk: De Fabrikant heeft het veranderd in 'zoen', en er is toen niet echt veel ophef over geweest meen ik mij te herinneren. Van beide zijden niet. Maar iedereen zegt in de volksmond gewoon nog negerzoen hoor. Die naam is gewoon gebleven en er daar is niets mis mee.

Freeman2
Freeman26 jul. 2016 - 10:27

Suzanne Otters - {"ik wilde enkel duidelijk maken dat kinderen attracties als attracties zien en mijn blanke...."} Wat een onbeschrijfelijke gebrek aan verantwoordelijkheid voor de opvoeding van kinderen, gebrek aan historisch besef, gebrek aan sociale waardigheden typisch voor VVD-politci die door deze Statenlid worden tentoongespreid. Immers de beelden die de kinderen van klein af krijgen dragen vaak onbewust bij een het komen van hun wereldperceptie op later leeftijd. Daarom is het van belang dat alles waar de kinderen mee in aanraking komen van het racistisch stempel en uitstraling wordt bevrijdt. Opdat straks een gezonde generatie zonder racistische en discriminerende vooroordelen gaat groeien.

11 Reacties
Muxje3
Muxje36 jul. 2016 - 11:07

Aperte onzin. Kinderen met een gewone opvoeding vertalen stereotypen als Zwarte Piet of zo'n beeld in de Efteling helemaal niet naar negatieve beeldvorming over anderen. In mijn jeugd was er een overvloed aan zulke stereotypen, aan foute grappen en lelijke scheldwoorden. En toch is niemand als racist opgegroeid. Gek is dat: kinderen zien andere kinderen uiteindelijk gewoon als kinderen; daar is echt geen gesaneerde omgeving voor nodig. Een klein kind zal een gekleurde man misschien nog aanspreken als "Zwarte Piet", maar na een jaar of 2 is dat toch echt over. Helemaal vanzelf. Met jouw kruistocht tegen "racisme" bereik je het tegenovergestelde: door juist wèl de link te leggen tussen stereotypen en echte mensen benadruk je de verschillen alleen maar: "Allochtonen zijn geen gewone mensen; ze zijn extra zielig, ze zijn slachtoffer, en we moeten extra voorzichtig met ze omgaan en ons best doen om ze niet te kwetsen". ("Maar waarom dan mama, Ahmed is helemaal niet zielig, hij is altijd blij"). En met die houding van dat-mag-je-niet-zeggen-en-dat-mag-je-niet-vinden kweek je alleen maar meer onbegrip en afkeer. Totdat we afglijden naar de maatschappij die aan het ontstaan is op Amerikaanse universiteiten, waar je echt helemaal niets meer mag zeggen. Noord-Korea is er niets bij.

Nagus
Nagus6 jul. 2016 - 11:28

Het wordt wel een saai pretpark als er geen sprookjes, dikke mensen, dunne mensen, domme mensen, slimme mensen, donkere mensen, blanke mensen etc meer mogen worden uitgebeeld en afgebeeld. Er zal zich immers altijd wel iemand gekwetst voelen. De enige oplossing is dan de attracties nummer 1, nummer 2 etc. te noemen. We moeten daarbij dan wel hopen dat deze attracties wel allemaal hetzelfde aantal publiek trekken. Voor je het weet ben je weer aan het discrimineren tussen de attracties.

Sfinx2
Sfinx26 jul. 2016 - 11:33

Opvallend dat je in je strijd tegen racisme alle VVD-politici over een kam scheert. Generaliseren is geen probleem als je voor de goede zaak strijdt niet waar?

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 jul. 2016 - 11:35

"de beelden die de kinderen van klein af krijgen dragen vaak onbewust bij een het komen van hun wereldperceptie op later leeftijd". Denk je nu nooit heel even : Misschien ontbeer ik zelf door al mijn vooroordelen en frustratie wel bij aan misvormde percepties, frustratie, segregatie? Historisch besef? Een negerzoen deed nooit iemand kwaad.

PocoPoco
PocoPoco6 jul. 2016 - 11:47

" Opdat straks een gezonde generatie zonder racistische en discriminerende vooroordelen gaat groeien." Succes.

Buzzer
Buzzer6 jul. 2016 - 11:55

"Immers de beelden die de kinderen van klein af krijgen dragen vaak onbewust bij een het komen van hun wereldperceptie op later leeftijd. " Dus kinderen in Afrika die opgroeien in the middle of nowhere, geen tv hebben, weten niet beter dan dat er alleen donkere kinderen zijn en bekijken later iedereen met een ander kleurtje racistisch, dat is de strekking van uw verhaal namelijk.

truusbeek2
truusbeek26 jul. 2016 - 13:02

Wat een onzin!

Freeman2
Freeman26 jul. 2016 - 13:11

{"En toch is niemand als racist opgegroeid."} Ja, echt? Heb je toevallig geteld hoeveel opvolgers de racistische partij van Wilders heeft?

Frank Lenssen2
Frank Lenssen26 jul. 2016 - 14:27

@ Freeman (12:27u) - ik weet dat je vanuit oprechte bedoelingen schreef. Maar je methode is onacceptabel, en onuitvoerbaar. Men ziet wat men wil zien (of denkt te zien) in de context van racisme. Als je jouw oplossing doorvoert, dan moet je meteen maar de hele wereldliteratuur (bijv. Shakespeare en Tolstoi) verbieden. Weg met veruit de meeste speelfilms. Volksverhalen: weg ermee. We kunnen de geschiedenis niet witwassen, noch verbieden. Wel kunnen we ervan leren.

arno consu
arno consu6 jul. 2016 - 16:18

Get a life

harmen timmerman
harmen timmerman6 jul. 2016 - 16:47

Amen, dat God jouw gestoorde geest mag genezen!

Nailles
Nailles6 jul. 2016 - 10:27

Ze verdedigt geen racisme maar in haar ogen niet-racistische uitvergrote karakters als van een kannibaal. We gaan toch ook niet stellen dat dergelijke uitvergrote karakters als in Flodder voor blanke Nederlanders, doorgedraaide blanke Amerikaanse hillbillies als in The Texas Chainsaw Massacre (waarvan veel meer voorbeelden zijn), en dito nooit serieus bedoelde uitvergrotingen in diverse gedaantes van b.v. Engelsen, Fransozen, Italianen, Duitsers, Engelsen, Ieren, en Schotten racistisch zijn? Probleem is nu juist dat het racistisch is dat vooral zwarte mensen zo in bescherming genomen worden met het idee dat ze zo kwetsbaar zijn dat ze zelfs tegen evident niet-serieuze uitvergrotingen in bescherming genomen moeten worden.

2 Reacties
Sfinx2
Sfinx26 jul. 2016 - 11:26

hear hear!

Sardar2
Sardar26 jul. 2016 - 15:25

@ Nailles 6 juli 2016 at 12:27 [uitvergrotingen in diverse gedaantes van b.v. Engelsen, Fransozen, Italianen, Duitsers, Engelsen, Ieren, en Schotten racistisch zijn?] Natuurlijk, ze zijn racistisch. [Probleem is nu juist dat het racistisch is dat vooral zwarte mensen zo in bescherming genomen] Volgens je redenering zijn de artsen ziek, de schoonmakers afval, de docenten niks wetend en armoede bestrijders arme mensen! Waarom moet men racisme bestrijden als men zelf ook aan racist uitegmaakt gaat worden, of nog erger laat racisme bestaan want het bestrijden van racisme van iedereen een racist zal maken. Wat moet men dan jouw benadering noemen? Is er niks aan de hand, dan vraagt men waarop make je hier zorgen? Of neem je de zwarte mensen in bescherming tegen antiracisme strijders? Dan doe je zelf hetgeen waarop jij kritiek hebt! Of wil je geen racisme bestrijden en alles laten zoals het is? Dan neem je de racisten in bescherming!

Johannes Partikulier
Johannes Partikulier6 jul. 2016 - 10:25

De politieke correctheid is volslagen doorgeslagen in dit land. Niemand verplicht mensen om naar de Efteling te gaan. Niemand verplicht mensen om blanke vla te eten. Actiegroepen die dit soort non-discussies starten met kennelijk het doel om maatschappelijke onrust te stoken, daarvan lijkt het me dat de leiders ook aansprakelijk gesteld moeten kunnen worden voor de door hen veroorzaakte onrust. Het is veel te vrijblijvend om overal maar tegenaan te mogen trappen onder het mom van 'gekwetst' zijn.

3 Reacties
Casparus2
Casparus26 jul. 2016 - 11:05

Wegkijken. RACISME=MOORD

Kowalski
Kowalski6 jul. 2016 - 16:00

DOMME COMMENTAREN SCHRIJVEN = IRRITANT

Windowjan
Windowjan6 jul. 2016 - 19:28

@Casparus, Racisme betekend voor jou moord. Mijn niet blanke vrouw is zo vaak beledigd door niet blanken, omdat zij een blanke man wilde huwen. Wij noemen het niet meer dan beledigen, onbeschoft en wat zo meer. Zijn die niet blanke gasten racisten? Zijn die niet blanke gasten moordenaars? Volgens ons niet, volgens jou wel. Denk eens na voordat je zoiets post. En ja, ik heb geen caps lock nodig.

Zandb
Zandb6 jul. 2016 - 10:23

Ik vind het verbazingwekkend met hoeveel onbenul, venijn en/of agressie mensen zich soms storen aan mensen die zich storen aan iets wat dan gezien wordt als "de moeite niet waard". Voor mij hoeft het niet. Zoals zoveel dingen. Ik vind het echter niet belangrijk genoeg. Punt. Maar dat het voor iemand anders onverteerbaar is, dat het dan maar zijn probleem is. Dat heb je in een land waarin we de vrijheid hebben om een mening te uiten. En, beste mensen, natuurlijk is verontwaardiging per definitie selectief. Anders heb je geen leven.

4 Reacties
Buzzer
Buzzer6 jul. 2016 - 11:12

"En, beste mensen, natuurlijk is verontwaardiging per definitie selectief. Anders heb je geen leven. Gelukkig heeft toch enige zelfkennis.Gefeliciteerd.

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 jul. 2016 - 11:39

"Voor mij hoeft het niet. Zoals zoveel dingen. Ik vind het echter niet belangrijk genoeg. Punt" .Neen, jij reageert gewoon overal op. :P

Zandb
Zandb6 jul. 2016 - 13:53

Moeder Pietje: Helaas voor u beweert u onzin als u zegt dat ik overal op reageer. Buzzer; Gibby: Ik weet niet hoe jullie mijn reacties hier - dit is een discussiesite - lezen. Maar ik geloof niet dat "verontwaardiging" mijn belangrijkste drijfveer is om ze te schrijven. Trouwens, wat doet het er toe, wat u van mij vindt. Het gaat om wat ik schrijf. En daarvan valt me op, dat u mijn stelling niet doorgrondt: Verontwaardiging is per definitie selectief. Want anders zou je je nergens over kunnen verontwaardigen of je alleen maar kunnen verontwaardigen. Daarmee bedoel ik ook aan te tonen, dat het niet makkelijk is om iemand te verwijten dat hij selectief is in zijn verontwaardiging: Dat is namelijk iedereen.

Windowjan
Windowjan6 jul. 2016 - 17:35

Gerrit, Mozes kriebel......you have seen the light ;-). Maar nee, weer reageren op jouw ''eigen manier''. It was fun while it lasted. Maar goed, je hebt wel gelijk..............''En, beste mensen, natuurlijk is verontwaardiging per definitie selectief. Anders heb je geen leven.'' Dank je voor dat.

Rick2
Rick26 jul. 2016 - 10:07

Prima relativering van al dat bedroevende racisme geroep. Goed gedaan van deze dame.

BassievonToor
BassievonToor6 jul. 2016 - 10:00

Treurige grap, maar als daar blanke vla met jodenkoek had gestaan had niemand zich er druk om gemaakt.

4 Reacties
Buzzer
Buzzer6 jul. 2016 - 11:15

Ze probeert een statement te maken, negerzoenen heten tegenwoordig al anders, blanke vla is nog steeds( hoe lang zal het duren voordat de zogenaamde (racisten) van de ant-racisten zich daar druk over gaan maken omdat het een uiting van blanke superioriteit is) blanke-vla. Haar statement valt dus vrijwel compleet in het water. Ben het wel met haar eens dat die lui (waarschijnlijk gedreven door subsidiezucht) enorme zeikerds zijn.

Ben Joop
Ben Joop6 jul. 2016 - 11:21

fantast.

Erik20
Erik206 jul. 2016 - 12:28

Nou, ik denk dat Wilders dan wel van zich had laten horen

BassievonToor
BassievonToor6 jul. 2016 - 15:31

@Ben Joop Kijk! Dat zijn argumenten die hout snijden!

Ben Joop
Ben Joop6 jul. 2016 - 9:57

De PVV is de extreem rechtse vleugel van de VVD. Ik denk dat ons lot in betere handen is van de eu dan deze 2 partijen.

2 Reacties
Nagus
Nagus6 jul. 2016 - 10:45

De vvd is inderdaad maar eng hoor. Met de EU wordt er tenminste voor je gezorgd en heb je zelf geen enkele verantwoordelijkheid meer. Lekker makkelijk.

Ben Joop
Ben Joop6 jul. 2016 - 11:24

nee naggus, ik ben eenvoudig gezegd bang voor het fascisme en ik heb meer vertrouwen in de gezamenlijke strijd van de Europese burgers voor een sociale eu dan in het racistische en neoliberalisme waar deze leugenachtige haatzaaiende partijen garant voor staan.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder6 jul. 2016 - 9:55

[...lollig bedoelde attracties] Ik begrijp maar niet waarom zwarte mensen dat niet grappig kunnen vinden. Ik zie zo vaak karikaturen van blanke mensen die ik best lollig vind. Misschien dat er voor mensen met Afrikaanse roots (ik weet niet meer hoe ik negers mag noemen) een speciale cursus humor voor beginners kan worden opgezet. Het is een idee van mijn kant voor meer humor in de samenleving. Dat zal wel weer mislukken omdat bij de doelgroep ieder gevoel voor humor ontbreekt. En dwingen pfffff...

5 Reacties
Arie Roos
Arie Roos6 jul. 2016 - 12:21

[Ik begrijp maar niet waarom zwarte mensen dat niet grappig kunnen vinden.] Zou je dan niet eens proberen om het wel te begrijpen ?

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten6 jul. 2016 - 17:41

''Zou je dan niet eens proberen om het wel te begrijpen ?'' Wie zegt dat hij dat niet doet, of heeft gedaan. Ik ken trouwens nogal wat zwarte mensen die er ook geen snars van begrijpen. Maar dat zullen dan wel "huisnegers" zijn.

Suzanne TD
Suzanne TD6 jul. 2016 - 22:25

Wij denken vanuit het westerse wereldbeeld. Wij zijn in principe altijd de winnende kant, de overheerser, de ondernemer, de handelaar, de onderdrukker. Dat maakt dat de verhouding tussen grapjes over witte mensen en die over gekleurde mensen altijd scheef is. Kijk, ik maak grapjes over jou, gekke Chinees, primitieve zwarte, jij moet erom lachen omdat ik dat grappig vind. Andersom zijn er gewoon veel minder karikaturen. Er is geen geschiedenis van gekleurde mensen die witte mensen als slaven verhandelden, met elkaar discussieerden over de 'veredelde wilde', witte vrouwen meenamen om tentoon te stellen (kijk, wat een kleine kont), de schedels van witte mensen opmaten om te bewijzen dat ze echt dommer waren.....

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder7 jul. 2016 - 15:45

@Suzanne TD [Er is geen geschiedenis van gekleurde mensen die witte mensen als slaven verhandelden, ] Er is wel een geschiedenis van gekleurde mensen die gekleurde mensen als slaven verhandelden. Vergis je niet. De witte mens heeft ook wel het een en ander voor de kiezen gekregen de afgelopen eeuwen.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten7 jul. 2016 - 17:46

''Dat maakt dat de verhouding tussen grapjes over witte mensen en die over gekleurde mensen altijd scheef is.'' Als je doet aan ''betuttelracisme'', dan klopt dat inderdaad. Het klopt echter van geen kanten als je iedereen gelijkwaardig behandelt. Was dat niet de na te streven doelstelling?

Nagus
Nagus6 jul. 2016 - 9:54

Blanke mensen worden in de Efteling onder andere weggezet als dikzak, gemene heks en boze stiefmoeder. Waarom voelen zwarte mensen zich zo aangesproken door het feit dat er ergens ooit zwarte kannibalen hebben bestaan. Ik snap dat niet. Ze zijn dat zelf toch niet, althans dat hoop ik dan maar.

4 Reacties
Erik20
Erik206 jul. 2016 - 10:52

Je zegt het goed; "onder andere." Er zijn meer dan genoeg "normale" blanke figuren in de Efteling naast die karikaturen. Verder vind ik dit een non discussie die de partijen zoals de PVV helpt, kan je al zien aan de vele reacties op andere sites

BassievonToor
BassievonToor6 jul. 2016 - 11:02

Het is een verdien model, 'give us money, and we tell them how special you are..'

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 jul. 2016 - 11:41

Ze eten graag kip, heb ik begrepen. En dat te zeggen schijnt ook niet te mogen.

Mark Gh
Mark Gh6 jul. 2016 - 14:56

Erik, welke normale blanke figuren zie je dan in de Efteling?

JStokx
JStokx6 jul. 2016 - 9:51

Waarom zouden die kannibalen alle zwarte mensen voorstellen? Als je logisch nadenkt zou je zeggen dat de draak wordt gestoken met kannibalistische stammen uit Nieuw-Guinea.

JStokx
JStokx6 jul. 2016 - 9:49

Het blijft verbazingwekkend hoe mensen elke dag op zoek zijn naar iets dat kwetsend zou kunnen zijn.

ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick6 jul. 2016 - 9:43

Hoe mensen over deze flauwe tweet over de flosse gaan, toont haar gelijk aan.

Erik20
Erik206 jul. 2016 - 9:42

Dat domme "blanke vla is dan ook racisme" argument zie ik vaak voorbijkomen. Die mensen vergeten dan waarschijnlijk dat blanke vla zeer waarschijnlijk door blanken zelf is bedacht. Als het bijvoorbeeld door een paar Surinamers werd gemaakt zouden ze misschien een punt hebben. Het is overigens ook beter als actiegroepen de focus leggen op "echt" racisme want op deze manier helpen ze alleen maar de rechtse partijen aan nog meer stemmen

Piet de Geus
Piet de Geus6 jul. 2016 - 9:41

"De Efteling neemt de klachten overigens zeer serieus en gaat in gesprek met de actievoerders, wat getuigt van iets meer decorum" Welnee, dat is gewoon imagomanagement volgens het boekje: ook al vind je het gezeur, maak een buiging en ga in gesprek met de imagobeschadigers.

1 Reactie
A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten6 jul. 2016 - 17:43

Ik denk dat je gelijk hebt, maar zullen we even afwachten of de efteling al dan iet maatregelen gaat nemen? Ik bedoel, om het zeker te weten?

Cinema2
Cinema26 jul. 2016 - 9:35

Waarom dit soort gespuis aandacht geven? Ik begrijp de Efteling niet, die uit is op een serieus gesprek met deze "actievoerders" Ik begrijp deze politica niet, schouders ophalen en gewoon doorlopen. Geef dit soort gespuis geen platform!

Floepert
Floepert6 jul. 2016 - 9:34

Wat een hilariteit. De antiracisme beweging maakt zich onsterfelijk belachelijk en wakkert racisme aan.

Sjaak4
Sjaak46 jul. 2016 - 9:22

Het woord negerzoen en blankevla is natuurlijk niet racistisch het zijn slechts woorden en neger is afgeleid van het Latijnse woord 'nigra' dat zwart betekent. Die pop die de Efteling daar heeft hangen bij de attractie Monsieur Cannibale is natuurlijk overduidelijk racistisch. Het is een karikatuur van een neger en ik vind dat, dat niet kan zeker ook omdat de Efteling een internationaal karakter krijgt. En die Aziatische poppen met die grote brillen vind ik dan weer wel kunnen omdat het toch wel een goed vergelijking is met de werkelijkheid. Ik zou zeggen zoek die kerel op die Monsieur Cannibale ontworpen heeft en vraag wat de gedachte er achter is geweest.

6 Reacties
BassievonToor
BassievonToor6 jul. 2016 - 10:01

Koppensnellers in Papoea-Nieuw-Guinea denk ik...

Draconisch
Draconisch6 jul. 2016 - 10:21

Dus pleit u voor het instellen van een commissie die bekijkt in hoeverre een karikatuur overeenkomt met de werkelijkheid en of deze dan wel of niet door de beugel kan? Als je op zoek bent naar racisme zul je het altijd wel ergens vinden. Deze hetze op het niveau van snoepgoed, toetjes, kinderfeesten en pretparkattracties leidt nergens toe! Het is absurd!

BassievonToor
BassievonToor6 jul. 2016 - 10:58

@Draconisch, Het is een verdien model.

Zephyr2
Zephyr26 jul. 2016 - 11:15

Een karikatuur van een kannibaal, niet Afrikaan. Dan moeten wij Astrix en Obelix ook verbieden. Dat barst van de karikaturen, Britten, Noormannen, Duitsers en ja, ook Afrikanen. Ik vond die in het kraaiennest van de piraten altijd het leukst.

Sjaak4
Sjaak47 jul. 2016 - 9:12

@ Draconisch sorry maar ik ben noet opzoek naar 'racisme' maar elke keer dat ik langs die pop loop vind racisme mij. Ik ben gewoon een blanke jongen dus ik heb er zelf noet zoveel problemen mee in de zin dat ik mezelf gediscrimmineerd voel maar ik kan mij wel voorstellen dat mijn tante uit Curacaou er wel problemen mee heeft. Hetze over negerzoenen is natuurlijk volslagen idioot maar hetze over een levensgrote karikatuur waar ook nog eens veel kinderen naar kijken lijkt me iets anders.

Sjaak4
Sjaak47 jul. 2016 - 9:22

@zephyr kannibalen kunnen ook blank en aziatisch zijn dus waarom deze pop overdreven negroide kenmerken heeft is voor mij een raadsel. Astrix en Obelix zijn twee karikaturen van Galliërs een volk dat twee duizend jaar geled geassimileerd is. Bovendien is Astrid en Obelix gemakkelijk te vermijden als je er door gekwetst wordt. Deze pop niet. En ik vind het nogal mee vallen hoor de karikaturen van Astrix en Obelix ze zijn op waarheid gebaseerd en komisch bedoeld. Deze pop is noet opwaarheid gebasseerd ten eerste lijkt het dat de maker kannibalisme alleen wil betrekken op negers terwijl het een veelvoorkomend iets was (en is) en hadden en hebben de kannibalistische stammen in Afrika geen botje in hun neus en deden ze niet zon koks mutsje op als ze hun slachtoffers gingen bereiden. Maak maar eens een pop die het kannibalisme in Afrika vertekend. Redmond O'hanlon geeft ons een veel beter beeld van het kannibalisme wat opzich een best interressant onderwerp is. Maar dat ter zijde het gaat mij vooral om dat mensen zich niet gekwetst voelen want iedereen moet kunnen genieten van de Efteling ook zwarte kinderen.

MarinusCalamari
MarinusCalamari6 jul. 2016 - 9:17

De "Parodieën" zijn mogelijk nog dommer dan de VVD-vlaflip, die inderdaad al van een bedroevend niveau is.

[verwijderd]
[verwijderd]6 jul. 2016 - 9:16

--- Dit bericht is verwijderd —

10 Reacties
Nagus
Nagus6 jul. 2016 - 9:59

Als ik een negerzoen lekkerder vind dan blanke vla, ben ik dan ook racistisch of geldt dat alleen andersom?

Rick2
Rick26 jul. 2016 - 10:00

Nazi = slecht Neger = slecht Daarom? Tamelijk racistisch, niet?

BassievonToor
BassievonToor6 jul. 2016 - 10:02

Waarom?

Draconisch
Draconisch6 jul. 2016 - 10:14

Het is dit soort onnavolgbare logica die ervoor zorgt dat er geen normaal debat te voeren is.

D'Holbach
D'Holbach6 jul. 2016 - 10:26

Want alle blanken zijn nazi's?

Zephyr2
Zephyr26 jul. 2016 - 11:17

Ah, dus blank = nazi ?

JeMine
JeMine6 jul. 2016 - 11:36

@D'Holbach, Nee alle nazi's zijn blank, daarom verwerken de kannibalistische Chinesen ze ook door hun meest bekende rijstmaaltijd!

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 jul. 2016 - 11:44

Het wordt hoog tijd voor zwarte vla, dropsmaakje.

Buzzer
Buzzer6 jul. 2016 - 11:57

Gelukkig hebben de meeste mensen niet uw beperkte wereldbeeld

ton14024
ton140246 jul. 2016 - 15:52

Er worden ?bijna? geen schuimbommen meer als negerzoenen verkocht, dus als je die dingen zo wilt blijven noemen, moet je Mike wel gelijk geven.

rbakels
rbakels6 jul. 2016 - 9:11

Inboorlingen met botjes door de neus mag best, maar dan ook Batavieren die hun vrouwen verdobbelen, die VVD trut als eerste.

2 Reacties
D'Holbach
D'Holbach6 jul. 2016 - 10:28

Waarom gelijk schelden als u het met iemand niet eens bent? Daardoor laat u enkel een bedenkelijk niveau zien, maar als u wilt dat wij u zo zien, ga vooral door.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten6 jul. 2016 - 17:55

''maar dan ook Batavieren die hun vrouwen verdobbelen'' Ja, dat waren nog eens tijden. Je vrouw kunnen verliezen bij een potje dobbelen.........en dan een nieuwe terugwinnen..........Heerlijk!