Digitaal platform eind dit jaar gelanceerd … Onderzoek: Er is absoluut een markt voor de betaalmuur van losse artikelen
De Persgroep (de Volkskrant, Trouw, AD, Het Parool), NRC Media en FD Media overleggen momenteel over een gemeenschappelijke digitale kiosk voor de losse verkoop van krantenartikelen. Het idee lijkt op de onlinemuziekdienst Spotify waar abonnees voor een vast bedrag per maand onbeperkt muziek kunnen luisteren. Het idee van de ‘Spotify voor kranten’ is dat mensen zelf hun krant samenstellen uit het aanbod van alle dagbladen.
Tom Nauta, directeur van brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia maakte vandaag bekend dat de Nederlandse kranten zich gaan verenigen in de vorm van een digitale kiosk. Volgens Marieke van der Donk, hoofd consultancy van Deloitte, wordt het systeem eind dit jaar gelanceerd.
Van der Donk deed onlangs bij haar vorige werkgever PwC onderzoek naar de bereidheid onder consumenten om te betalen voor digitale artikelen. Daaruit bleek dat daar er ‘absoluut een markt is voor de betaalmuur. Interessant gegeven uit dat onderzoek is dat juist niet-krantenlezers geïnteresseerd zijn in de losse verkoop. De digitale kiosk zou de huidige betaalmuren van kranten- en tijdschriften websites moeten vervangen. Over de concrete invulling en de prijs van artikelen willen partijen zich nog niet uitlaten.