Joop

Een ode aan de onderhoudsvrije tegeltuin

  •  
22-08-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
655 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2020-08-22 om 15.55.44
Complete betegelde voor- en achtertuinen zijn een doorn in het oog van mensen die de leefbaarheid van hun woonplaats en de planeet in het algemeen een warm hart toedragen. Immers, tuinen vol gras en planten zorgen voor een betere afwatering waardoor na een flinke regenbui de straten niet blank komen te staan en ze zorgen voor een vruchtbare leefomgeving voor insecten die op hun beurt weer zo’n beetje het hele ecosysteem laten draaien. Daarnaast helpen bomen en planten bij de broodnodige verkoeling op warme dagen. Sterker nog, in vol betegelde stedelijke omgevingen kan de temperatuur tot wel 7 graden hoger zijn dan buiten de stad waar het groen nog wel gewoon zijn gang mag gaan.
Maar dat is allemaal leuk en aardig, al die begroeiing vergt wel een hoop onderhoud. En wie zit daar nou helemaal op te wachten? Omring je huis met tegels en grind en veel meer dan een bezem, een hogedrukspuit en heel af en toe een bladblazer heb je eigenlijk niet nodig. Het Twitter-account @Onderhoudsarmoe brengt dagelijks een ode aan deze tuinen. Een (kunst)bloemlezing:
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (145)

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout24 aug. 2020 - 14:55

Just in: Children raised in greener areas have higher IQ, study finds https://www.theguardian.com/environment/2020/aug/24/children-raised-greener-areas-higher-iq-study

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen24 aug. 2020 - 8:36

Och ja, de laatste tuintrend. Vroeger groen laminaat met kaarsrechte randen met perkgoed, tuinkabouter en plastieken perkhekjes. Mij niet gezien. Gewoon lekker groen met een vijver, niet meer dan een uurtje werk per week.

Ch0k3r
Ch0k3r24 aug. 2020 - 8:29

Allemaal leuk en aardig, maar ondertussen mochten we op de warme dagen vooral geen water gebruiken om de tuin te besproeien. Wel mooi gedaan, enig idee hoe duur planten zijn? Mijn tuin is een walhalla voor dier en insect, die laat ik niet kapot gaan. Wat dat betreft zouden groene tuinen subsidie moeten krijgen en dezelfde prijs voor water als de industrie.

Phantom3
Phantom324 aug. 2020 - 5:48

Gelukkig leven we in een vrij land en mag iedereen zijn/haar tuin indelen zoals die zelf wil.

Liza2
Liza223 aug. 2020 - 22:08

2 jaar geleden besloten de tuin bijenvriendelijk te maken. Veel geurende planten, een bijenboom en een bijenhotel. Ik geniet iedere dag van die keuze. Het krioelt hier van de vlinders en bijen een prachtig gezicht. Bovendien werkt tuinieren stress-verlagend en is het goed voor lijf en leden. Raad het iedereen aan.

jantje
jantje23 aug. 2020 - 21:24

Als je dan geen vogeltjes in je tuin wilt hebben, dan kun je beter een malle hoedje opzetten.. Veel goedkoper ook ..

Rechtse Bal5
Rechtse Bal523 aug. 2020 - 19:16

zolang nieuwbouwwijken geen parkeergelegenheid heeft op de nauwe straten is men wel gedwongen stenen te leggen voor de doorgaans 2 fo 3 autos per gezin

1 Reactie
CharlesdeValois
CharlesdeValois23 aug. 2020 - 20:24

Als je er maar niet aan gaat sleutelen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 19:13

Het is gewoon belangrijk om het regenwater in de grond te laten zakken i.p.v. in het riool terecht te laten komen wat met tegeltuinen gebeurt. Het grondwater zakt teveel en de rioleringen kunnen het niet meer verwerken.

1 Reactie
Thuiszitter
Thuiszitter23 aug. 2020 - 22:35

Regenwater in de tuintjes van de rijtjeswoningen loopt weg naar de onverharde zijkanten waar een strookje met wat groen staat of de schutting .

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij23 aug. 2020 - 17:58

Overigens, als er een tuintegeltax komt, wil ik dat er ook een parkeerterreintax komt en ook een gebouwentax en zo voorts. Dat niet alleen de huisbewoners gaan betalen voor het bezinken van het regenwater, maar ook bv een McDonalds of IKEA voor hun gebouw plus een enorm geasfalteerd parkeerterrein. Hoeveel tegeltax zou de Kaagbaan of polderbaan trouwens opleveren? https://www.google.nl/maps/@52.2726891,4.7393846,866m/data=!3m1!1e3 https://www.google.nl/maps/@52.3070023,4.7559487,1962m/data=!3m1!1e3

Rode druppel
Rode druppel23 aug. 2020 - 16:43

Wat een inspirerend artikel. Nu weet ik wat ik ga doen. Gewoon 570 vierkante meter vol met tegels leggen. Heb ik meer tijd voor Joop.

1 Reactie
Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart23 aug. 2020 - 22:09

Als ik het niet dacht: een salon-tuin-en-keuken socialist.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart23 aug. 2020 - 16:39

In mijn asfaltjungle kom ik ze - god zij gelooft - niet tegen, de neoliberale onderdrukkers met hun tuinen en ander bezit. Zij vormen de voorroede van de repressie, de reden waarom d'r nooit iets verandert, verbetert, waarom d'r overal mensen creperen, waarom d'r wordt gemarteld. Bezit is diefstal, een tuin is (al bijna) moord.

2 Reacties
Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart23 aug. 2020 - 19:42

..geloofd...

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart24 aug. 2020 - 11:28

Ik ben er nog niet uit: is het aandoenlijk, tragisch of hilarisch dat sommigen niet in zien dat het meeste - zelfs de eenvoudigste dingen, dingen waaraan vrijwel iedereen schouderophalend voorbijgaat, soep lepelen met een vork, zeg maar - hun ver boven de pet gaat? Goed, een, twee keer, a-la, zeker als het laat is en in benevelde toestand, al halverwege het schimmenrijk. Maar altoos, elke keer, op klaarlichte dag? Is het moedwil, misverstand? Tragisch. Ik hou het op tragisch.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden23 aug. 2020 - 14:20

Mohawk: " in mijn 18-jarige huurcarrière op dit adres ben ik twee keer door mijn buren bij de woningbouwvereniging aangegeven aan ’s weerzijde van mijn rijtjeshuis met klachten over mijn ‘verwilderde tuin’ (met huisbezoeken tot gevolg – geen grapje!)" Ik kan me geen beter protest tegen die woestijn van steen voorstellen.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 aug. 2020 - 15:29

Twee derde van de 65-plussers woont in een huis met een tuin. Daar willen ze gewoonlijk niet weg, dus als ze de tuin op termijn niet kunnen onderhouden leidt dat ook tot verdere verstening

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 17:23

DanielleDefoe Of juist verwildering. Men heeft een keuze zoals je ziet.

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 aug. 2020 - 13:01

Verwildering is het andere uiterste. Kies de beplanting met zorg. Woekerende planten en snelgroeiende struiken zijn als je weinig tijd hebt niet geschikt. Pas ook op met coniferen vooral leylandii. Voor je het weet raak je verzeild in een so-called "Leylandii war". Soms een soort luxe probleem maar er zijn er ook die kleine tuinen volledig in diepe schaduw hullen. In Nederland zal het vaker om asociale schuttingen gaan. https://www.thesun.co.uk/news/2376344/neighbours-at-war-after-their-view-is-blocked-by-50ft-leylandii-trees-planted-following-planning-row/ https://www.dailymail.co.uk/news/article-6903089/Pizzeria-boss-42-ordered-lop-33ft-Leylandii-trees-block-light-neighbours-home.html

Thuiszitter
Thuiszitter23 aug. 2020 - 14:04

Met vier kleine kinderen was ik maar wat blij met mijn betegelde achtertuintje . 2 huizen verder met een behoorlijke tuin ben ik blij met mijn wild-tuin, de rozen, mijn druiven , de verse kersen ect.

3 Reacties
NoahAmber
NoahAmber23 aug. 2020 - 17:55

@Thuiszitter 23 augustus 2020 at 16:04 Met vier kleine kinderen was ik maar wat blij met mijn betegelde achtertuintje Ze stuiteren dan wel lekker die gifpijltjes

Thuiszitter
Thuiszitter23 aug. 2020 - 22:29

Noah - gifpijltjes ?

NoahAmber
NoahAmber24 aug. 2020 - 12:48

@Thuiszitter 24 augustus 2020 at 00:29 Noah – gifpijltjes ? Ja...!

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander23 aug. 2020 - 11:01

Sloop de tegeltuinen! Ecokathedraal Losgezongen van de natuur Verblikt en versteend Tussen een tegel nog een moedig bloempje Maar alras met de gifspuit verzuurd Grijze tegels en grint zonder taal Gevoelloos en ontheemd Tussen het groen verrijst toch nog een kunstwerk Tijdloos, steen voor steen, de ecokathedraal https://www.stichtingtijd.nl/ecokathedralen https://nl.wikipedia.org/wiki/Ecokathedraal https://www.youtube.com/watch?v=VLzneadowkc

GoudenBergen
GoudenBergen23 aug. 2020 - 10:21

Hier liggen mogelijkheden voor een promotieonderzoek: "de samenhang tussen versteningsindex en politieke gezindheid".

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 aug. 2020 - 12:42

mwa een research note op zijn best

GoudenBergen
GoudenBergen23 aug. 2020 - 16:08

De versteningsindex wordt gedefinieerd als de oppervlakte van de bestrating gedeeld door de totale oppervlakte van de tuin. Een tuin van 100 m2 waarvan 40 m2 bestraat is, heeft dus een versteningsindex van 0,4. Huizen op het platteland en in villawijken hebben meestal een lage versteningsindex, zo rond de 0,3. Woningen in binnensteden gaan richting 1,0. De Vinexwijken zitten daar ergens tussen in. Behalve de versteningsindex is ook de afwateringsindex interessant.

GoudenBergen
GoudenBergen23 aug. 2020 - 18:12

@Danielle De promovendus dingt natuurlijk mee naar de Ig Nobelprijs.

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 aug. 2020 - 12:44

GB je krijgt er naar mijn inschatting gewoon geen dissertatie mee vol. Dat het onzin is geloof ik ook wel. Maar ook met een flinke oprit plus parkeerplaats voor meerdere autos en nog een aantal terrassen krijg je een villatuin ook wel versteend.

Rutger Groot
Rutger Groot23 aug. 2020 - 9:40

Wel heel makkelijk om iedereen met een tegeltuin in een hokje te plaatsen. Ook niet mijn favoriet maar iedereen zijn/haar keuze. Overigens, ook Jesse Klaver heeft een tegeltuin. https://www.geenstijl.nl/5153790/beeld-de-tegeltuin-van-jesse-klaver-groenlinks/

1 Reactie
Marth2
Marth223 aug. 2020 - 12:37

Met zo’n naam mag dat.

Hannah Freudenthal
Hannah Freudenthal23 aug. 2020 - 8:09

Gelukkig zijn betegelde weilanden met zonnepanelen dan weer wel geweldig.

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens23 aug. 2020 - 15:54

Nou ja, nood breekt wet, en onder zonnepanelen kun je ook planten en struiken laten groeien, en fruit kweken.

Jozias2
Jozias223 aug. 2020 - 7:57

Nu is een tegeltuin ook niet mijn persoonlijke keuze maar wat wel bijzonder is zijn de reacties hier onder: Uitspraken over politieke voorkeur, generaliserende uitspraken over grote tv’s Asociaal Verwijzingen naar drugscriminaliteit Kleinburgerlijk En nog veel meer veroordelingen, generaliserende opmerkingen en vooroordelen. Ook van mensen die bij andere onderwerpen vooraan staan om juist dat te veroordelen.

1 Reactie
Max6
Max623 aug. 2020 - 11:26

Ja, de 'sociale' mens spreekt zich weer uit... best schokkend eigenlijk.

thedevelmoene
thedevelmoene23 aug. 2020 - 7:45

Ter verdediging van deze tuin, merk ik wel op, dat je hem prachtig vol met zonnepanelen kunt leggen.

Berend5
Berend523 aug. 2020 - 7:24

Als je het onderhouden van een tuintje al teveel werk vindt, vraag ik me af wat je van de rest van je leven maakt?

3 Reacties
CharlesdeValois
CharlesdeValois23 aug. 2020 - 11:58

Kijk je moet het natuurlijk niet aan je ruggenmerg of hernia verschijnselen krijgen. Dan kan je tegen wil en dank in, afscheid moeten nemen van je groene tuin. Tenzij je geld hebt om de tuinman te betalen.

Thuiszitter
Thuiszitter23 aug. 2020 - 13:59

Berend - en als je er geen flikker aan vindt om een groene tuin te hebben ?

LaBou
LaBou 23 aug. 2020 - 16:23

Als je geen flikker aan een groene tuin vindt vraag ik me af wat je in de eerste plaats eigenlijk met een tuin moet.

Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof23 aug. 2020 - 1:45

Dat strakke volbetegelde is vreselijk in mijn ogen. Helaas staan mijn knieën me niet meer dat toe wat ik vroeger kon dus heb ik in een groot deel van de tuin zwart/wit/grijs grind gezaaid, het kwam prachtig op ;). Er staan nog een paar kleine hoekjes die ‘verwaarloosd’ mogen worden. Verder heel veel bakken met groeiende/bloeiende, altijd boeiende planten... Wat ik wil zeggen is: “soms heb je geen andere keuze dan een onderhoudsarme tuin, niet ieders lichaam kan het werk aan :( “

Eric Minnens
Eric Minnens23 aug. 2020 - 0:03

Tegeltuinen zijn aklimataal (variant van asociaal) en tegennatuurlijk. Tegeltuinen zijn eigenlijk tegentuinen. Ze symboliseren de absolute leegte van de bewoners. Als je door hun doorzonwoning heenkijkt, zie je ook nergens een boekenkast. Wél heel grote tv-schermen.

4 Reacties
DenFlexwerker
DenFlexwerker23 aug. 2020 - 5:41

Volgens mij hebben ze weerspiegelende ramen: ik lees namelijk hier iemand zijn projectie. Oh help, deze mensen hebben een andere tuin dan ik zou willen... Dus zijn het vreselijke mensen. Er is een woord hiervoor: vooroordelen.

Tom Meijer
Tom Meijer23 aug. 2020 - 9:37

Tuinen zijn sowieso 'tegennatuurlijk'. Dat blijkt als elke vorm van 'onderhoud' gestopt wordt.

Eric Minnens
Eric Minnens23 aug. 2020 - 9:44

Vooroordelen? Nee, tegeltjeswijsheid.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 aug. 2020 - 9:52

Exoten doen dan ook hun werk, helaas!

4Vier!
4Vier!22 aug. 2020 - 22:55

Toen ik in mijn huis kwam had ik zo'n onderhoudsarme tegeltuin. De eerste paar gaten voor wat aarde voor groen leerde me dat het niet gewaardeerd werd. De afvalclub vertelde me dat ik het voor €60 per zak (leuk, 7 gaten ca 10 zakken) kon afvoeren. Daar ben ik iets creatiever mee omgegaan, maar dankzij het ontmoedigingsbeleid van de gemeente gestopt met (bewust) vergroenen. Gelukkig trekken de planten zich er verder weinig van aan en rukken gewoon op ook tussen de tegels. Wel wat jammer dat ze niet meer willen groeien waar ik ze voor ogen had, dus een kleine strijd hebben we wel 3-wekelijks uit te vechten.

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 aug. 2020 - 12:46

Als er voldoende zon is kan een grasveldje ook. Het onderhoud daarvan is echt minimaal tenzij u een modelgazon wenst.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 aug. 2020 - 9:57

Een grasveld onder een grote boom krijgt te vaak te weinig licht en water bij langdurige droogte. Een wat oudere boom heeft wel het voordeel dat hij diep wortelt en daar meer water vandaan haalt zolang de grondwaterstand goed is.

4Vier!
4Vier!24 aug. 2020 - 13:18

DanielleDefoe 23 augustus 2020 at 14:46 Alles kan, maar ik ben niet bereid 60€ per zak te betalen om de bovenste laag "bodemversteviging" (zand & puin) uit mijn tuin te verwijderen. Vind ik net wat te duur. Overigens staat er inderdaad ook een grote boom (bij de buurman) waardoor een groot deel van mijn tuin geen zon (of water) krijgt (maar wel veel duivenpoep).

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 aug. 2020 - 15:45

4Vier! dan zit er weinig anders op dan potten.

Audiomind
Audiomind22 aug. 2020 - 22:26

Zelf ben ik opgegroeid in een jaren 70 wijk. Vanuit mijn raam keek ik uit op de tuinen in de buurt. Prachtig groen met mooie hagen of coniferen. Veel sierplanten overal en in de zomer alles prachtig groen en bloeiende bloemen. Laatst was ik boven bij moeder, en het contrast was enorm. Schuttingen en tegels overal. Veel oude schuttingen die het allemaal een treurig vervallen aanblik geven. Zelf woon ik heel groen, en dat is beter voor mijn gemoedstoestand. Dat mensen een onderhoudsvrije tuin willen snap ik heel goed. Er is vaak geen interesse of tijd voor onderhoud. Echter creativiteit is gratis.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden22 aug. 2020 - 20:30

Wel mooi dat nu tegenwoordig ook permanent zichtbaar is waar dom-rechts woont.

6 Reacties
Fredje3
Fredje323 aug. 2020 - 10:26

Niet zo'n slimme opmerking als je leest dat mijnheer Klaver ook zo'n tuin heeft, maar goed, bij gebrek aan argumenten of intelligentie kun je van alles wel een politiek statement maken.

Loebkesman
Loebkesman23 aug. 2020 - 13:19

U woont in een flatje mag ik in het wilde weg concluderen?

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden23 aug. 2020 - 13:42

Temeer daar het in het geval van Klaver 2x zo dom is. Ik heb overigens nooit beweerd dat domheid exclusief iets is voor dom-rechts en er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Alleen zijn dat er wel erg weinig,als ik af mag gaan op de reacties hier.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden23 aug. 2020 - 13:46

Overigens blijkt uit jouw opmerking vooral, dat jij zelf het altijd op zal nemen voor mensen van bepaalde partijen, ook al zijn ze dom en dat je daarom verwacht dat een ander dat ook zal doen. Dat is dom.

Sennah Tuohrethca
Sennah Tuohrethca 23 aug. 2020 - 14:18

`zichtbaar is waar dom-rechts woont' Ja klopt. Als je met een rugzak om ervoor langs loopt, grijpen ze meteen naar hun i-phone om per buurtapp iedereen te waarschuwen. Tikje trager lopen, rare kop trekken; en hun dag is al verpest.

Fredje3
Fredje324 aug. 2020 - 3:04

@Vrije Geluiden, ik denk dat je het met de volgende opmerking over mij had. [Overigens blijkt uit jouw opmerking vooral, dat jij zelf het altijd op zal nemen voor mensen van bepaalde partijen, ook al zijn ze dom en dat je daarom verwacht dat een ander dat ook zal doen.] Je begrijpt wel dat je met die opmerking mijn opmerking bevestigd hebt?

Handige harry
Handige harry22 aug. 2020 - 19:24

Ik heb kunstgras. Kan het water gewoon doorheen en ik hoef er niks aan te doen. Het lijkt ook nog eens heel erg veel op echt gras. Win win lijkt me.

3 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper22 aug. 2020 - 20:23

Nah. Geen win voor de bijen en andere insecten. En geen win voor de waterhuishouding. Het idee is juist dat je het water wilt vasthouden met een organische tuin.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden22 aug. 2020 - 20:33

Als je gaat BBQ-en, smelt het dan niet?

Handige harry
Handige harry23 aug. 2020 - 10:12

Ik heb een stukje straatwerker bij de bbq. En het gaat erom dat het water afgevoerd wordt. Aan de rand heb ik een heg en bloembakken. Er is buiten mijn tuin genoeg ruimte voor de bijen.

DenFlexwerker
DenFlexwerker22 aug. 2020 - 19:11

"Complete betegelde voor- en achtertuinen zijn een doorn in het oog van mensen die de leefbaarheid van hun woonplaats en de planeet in het algemeen een warm hart toedragen". In iedere straat heb je van die mensen: zelf benoemde buurtpolitie. De mensen die niet tevreden zijn met hun eigen leven en daarom maar bij de buren loeren en hun de maat nemen. Nu kan je die bemoeizucht lekker greenwashen. Oh jee. Mensen hebben het lef om hun eigen tuin in te richten, zoals zij dat willen. Dat moeten we echt niet willen. Als jij aanstoot neemt en de buren hun tegeltuin, dan ben je een kleinzielig mens. Het idee "leven en laten leven" is jouw vreemd. Nee, iedereen moet zich naar jouw normen en waarden schikken.

20 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper22 aug. 2020 - 20:29

DenFlexwerker 22 augustus 2020 at 21:11 [ Nu kan je die bemoeizucht lekker greenwashen. ] Ik zou liever zien dat die 'bemoeizucht' werd neergelegd in dwingende regelgeving. Met een degelijk handhavingsapparaat.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden22 aug. 2020 - 20:36

Zo is het, we moeten het gewoon mooi vinden en de eigenaar loven vanwege diens praktische inzichten.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij22 aug. 2020 - 21:02

De tuin van je buurman heeft invloed op jouw welbevinden. Een (donker) betegelde tuin veroorzaakt veel warmte op de tegels die naar de buren waait. Een (donker) betegelde tuin veroorzaakt veel warmtestraling die over de schutting heen jouw gevel en ramen bestraald. Een betegelde tuin veroorzaakt weerkaatsing van geluid zodat jij al hun gesprekken onvrijwillig moet volgen. Een verkeerd betegelde tuin veroorzaakt niet zelden wateroverlast bij de buren.

ton14024
ton1402422 aug. 2020 - 22:07

´´Het idee “leven en laten leven” is jouw vreemd.´´ En dat zeg jij met je dooie betonnen tuin.

Mohawk2
Mohawk222 aug. 2020 - 23:23

@ Flex "In iedere straat heb je van die mensen: zelf benoemde buurtpolitie." Grappig dat je dat zegt... in mijn 18-jarige huurcarrière op dit adres ben ik twee keer door mijn buren bij de woningbouwvereniging aangegeven aan 's weerzijde van mijn rijtjeshuis met klachten over mijn 'verwilderde tuin' (met huisbezoeken tot gevolg - geen grapje!)... mijn beide buren hebben een onderhoudsvrije tuin zonder groen (voor én achter alles bestraat) en verliezen elke vorm van redelijkheid als er maar iets vanuit mijn tuin over een van de twee schuttingen waait! Geen takje of blaadje mag er over de afscheiding komen of het moet vernietigd worden - wonderlijk! De vogels en insecten zijn wel blij met mijn tuin.

Mohawk2
Mohawk222 aug. 2020 - 23:27

En redigeermogelijkheid na plaatsing wordt node gemist op Joop! Ik bedoelde te schrijven: "aangegeven door mijn buren aan ’s weerszijde van mijn rijtjeshuis"

DenFlexwerker
DenFlexwerker23 aug. 2020 - 5:38

@Ton14024: wie zegt dat ik een betonnen tuin heb? Het feit dat jij dit al neemt, zegt al wat. Zou het eens kunnen zijn dat er mensen zijn die zelf iets niet willen maar er niet over zeuren als anderen dat wel willen?

Kaas2
Kaas223 aug. 2020 - 10:16

Fransss en Vrij, En de bomen in de tuin van de buren strooien hun blad en an ander afval in mijn tuin. Zo valt er over elke tuin wel wat te zeuren.... Niet iedereen heeft de tijd of zin om een tuin te onderhouden, laat staat geld voor een wekelijkse tuinman.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 aug. 2020 - 11:28

Een bevriende imker heeft een bijenkorf in mijn tuin geplaatst. Met wat ze zoal uitvoeren bemoei ik me niet, maar er is genoeg voor ze te doen neem ik aan.

ton14024
ton1402423 aug. 2020 - 12:27

Ja Flex, tuurlijk joh, het boeit jou allemaal niet, maar andersdenkenden zijn dan gelijk de buurtpolitie.

DenFlexwerker
DenFlexwerker23 aug. 2020 - 13:30

@Nick the Stripper: gooi er ook maar even tuintegel-boa's tegen aan die eens per drie jaar komen tellen of je niet veel tegels in je achtertuin hebt. In China zullen ze jaloers zijn. @Vrije Geluiden: nergens gezegd dat jij het mooi hoeft te vinden. Raar idee: je zou het oneens met de tuinensmaak van je buren kunnen zijn en het daarbij laten en door gaan met je eigen leven. @Fransss en Vrij: Gelijk naar de rijdende rechter gaan. Kan je vertellen hoe de tegeltuin van je buren jouw woongenot verziekt en waarom je geen haag of schutting neer zet. Men gaat daar blij mee zijn, weer een klaagziek persoon om de kijkcijfers op te drijven. Er bestaat immers een verschil tussen hinder en overlast. @Ton140244: eigenlijk had ik het over bemoeizucht, ik sta inderdaad bij die woorden. Mensen mogen van mij, hun (belangrijk woord) tuin inrichten zoals ze willen tenzij er echt sprake is van overlast. Een tegeltuin valt daar niet onder.

Eric Minnens
Eric Minnens23 aug. 2020 - 13:34

@Den Flexwerker "zelf benoemde buurtpolitie. De mensen die niet tevreden zijn met hun eigen leven en daarom maar bij de buren loeren en hun de maat nemen." Huh? Over vooroordelen gesproken... Niet tevreden met hun eigen leven? Wat weet jij daarvan? Zou het wellicht zo kunnen zijn dat deze mensen zeer tevreden zijn over hun eigen leven, maar ook maatschappelijk betrokken? Maar ook betrokken bij de bij'tjes, de vogeltjes en de vlindertjes? Maar ook met de verelendung van hun buurt? Zoals je ook gelijksoortige kritiek kunt hebben op de verelendung van het platteland, met al die pakhuizen en containers langs de weg, die het uitzicht belemmeren?! Zou dat misschien ook kunnen, meneer Vooroordeel?

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij23 aug. 2020 - 14:15

@kaas [ Zo valt er over elke tuin wel wat te zeuren… ] Ik zeur niet, ik toon aan dat je tuin ook invloed heeft op je buren. [ laat staat geld voor een wekelijkse tuinman. ] Je kunt een tuin ook zo laten inrichten met planten dat er niet gemaaid hoeft te worden en nauwelijks onderhoud is. Dan laat je één of twee keer per jaar de tuinman de boel weer bijsturen.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij23 aug. 2020 - 14:22

@DenFlexwerker [ weer een klaagziek persoon ] Sinds wanneer ben je als je netjes zakelijk opnoemt welke mogelijke invloeden een tuin op de buren heeft gelijk een klaagziek persoon? Dat zegt meer over jou dan over mij? [ tenzij er echt sprake is van overlast. Een tegeltuin valt daar niet onder. ] Dat is jou mening en daar moet ik het mee doen, maar dat kan en zal bij de rijdende rechter totaal anders uitvallen.

DenFlexwerker
DenFlexwerker23 aug. 2020 - 18:30

@Fransss en Vrij: allemaal duidelijke hinder. Kijk, als er nu hoge bomen groeide die jouw hele tuin in de schaduw zette... Of dat je benedenburen klimplanten lieten groeien zodat de muizen via jouw balkon op de eerste verdieping naar binnen liepen. Of dat jouw buren losse bamboe hadden staan die jouw tuin, onder de schutting door over dreigde te nemen. Wat jij hier noemt is met een goede schutting of haag al minimaliseren en wat kaas al zei... Verder zal geen enkele rechter die puntjes van een tegeltuin als overlast zien. @Eric Minnens: "verelendung". Ah, dan is het erger, hybris is dan de term. Een tegeltuin mag niet iedereen zijn smaak zijn maar het is geen verloedering. Het is niet alsof er dan maar drie wegroestende autowrakken in de tuin, olie aan het lekken zijn. Of zo iets. Maar deze mensen bepalen maar even wat de functie van iedereens tuin moet zijn en dat iedereen daar maar zorg voor moet dragen. Met welk mandaat? Wie stemt voor deze mensen of heeft een vrouw ze een zwaard vanuit hun vijver gegeven? De term buurtpolitie die ik eerder gebruikte, is te aardig. Politie heeft nog een democratische functie. Maar deze mensen kronen zichzelf met hun eigen gelijk en daarmee onteigenen ze mensen hun beslissingsrecht over anderen hun eigen tuin. Maar eerlijk is eerlijk: ik denk inderdaad dat deze mensen niet bepaald ontevreden zijn met hun bestaan. Ze zijn juist veel te tevreden met hun eigen bestaan, zo tevreden dat ze dwepen. Wat is er nu lekkerder dan de barbaren uit de buurt te ‘verelendungen’, nog wel op zijn Duits. Dat toont toch wel aan wat voor nobel een hoogschapen mens je bent en kan je je neusje goed in de lucht steken.

Eric Minnens
Eric Minnens23 aug. 2020 - 20:28

@DenLuxaflexwerker Sorry voor dit grapje, maar ik vind luxaflex echt bij een tegeltuin horen. Je schreef dit keer: “Maar deze mensen bepalen maar even wat de functie van iedereens tuin moet zijn en dat iedereen daar maar zorg voor moet dragen." Hoe kom je daar nou toch bij?! Er treedt de laatste jaren nieuw verschijnsel op, en wel dat van de tegeltuin. En wij, Nederlanders, zijn vrij om ons daarover een mening te vormen, en deze te uiten. Dat is wat er nu aan de hand is. Er worden pro's en contra's naar voren gebracht, en er is op dit moment niemand die zijn wil aan anderen wil opleggen. Jouw standpunt is duidelijk: bemoei je er niet mee. Mijn argumenten contra staan met name in mijn vorige reactie, maar ik wil er hier nog wel één aan toevoegen. Een tuin, in ieder geval een voortuin, is weliswaar eigendom van de huiseigenaar, maar bepaalt ook mede het straatbeeld. En over dat straatbeeld zouden wij allemaal, uiteraard in algemene termen en via de gemeente en de gemeentelijke democratie, iets te zeggen mogen hebben. Verder zijn ook actiegroepen welkom om te trachten bewoners te beïnvloeden, zonder dat ze meteen aan de toorn van jou en de jouwen worden blootgesteld. Hopelijk hoeft de politie niet in te grijpen.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij23 aug. 2020 - 22:29

@DenFlex [ en wat kaas al zei… Verder zal geen enkele rechter die puntjes van een tegeltuin als overlast zien. ] Dat zei Kaas helemaal niet. Jij zelf begon over de rijdende rechter. [ Verder zal geen enkele rechter ...] Jij bent die rechter niet.

Nick the Stripper
Nick the Stripper24 aug. 2020 - 0:46

DenFlexwerker 23 augustus 2020 at 15:30 [ gooi er ook maar even tuintegel-boa’s tegen aan die eens per drie jaar komen tellen of je niet veel tegels in je achtertuin hebt. ] Now you're talking!

Eric Minnens
Eric Minnens24 aug. 2020 - 8:20

@Z_edje Kijk eens aan, zomaar een reactie in maar liefst tien (10!) alinea's. Tja, dat nodigt natuurlijk uit tot een reactie van mijn kant. Waar zal ik beginnen? Gewoon bij alinea 1? Of toch liever eerst de wat urgentere alinea 6? Hoewel, alinea 10 is ook niet mis... Hm, en zal ik ze dan allemaal behandelen, of alleen de belangrijkste? En hoe dan? Op dezelfde wijze als Z_edje mijn eigen tekstje behandeld, gewoon zin voor zin, op elke zin commentaar? 't Is een idee, maar wat voor lap tekst krijg ik dan wel niet? Is dat niet een beetje teveel van het goede? En daarbij, niemand die dat dan meer leest natuurlijk. Want de meesten zijn al uitgelezen over dit onderwerp. Alles is inmiddels ook al zo'n beetje gezegd. Wat zou ik nog voor nieuws kunnen toevoegen? En dan, dan komt Z_edje daar ook weer overheen met zijn zinsgewijze, om niet te zeggen: punt-kommagewijze, commentaar, en dan is het eind natuurlijk helemaal zoek. Nee, op de keper beschouwd is het dus maar beter om helemaal niet te reageren. Voor je het weet, belanden we in oeverloos gehakketak. Sorry, Z_edje!

Eric Minnens
Eric Minnens25 aug. 2020 - 6:28

@Z_edje "En als het er op aankomt is afkeurende bemoeizucht dan toch slecht te verdedigen, goed dat je dat hebt ingezien." Nou goed, Z_edje, je hebt me over de streep getrokken. Toch nog maar een reactie. Mijn tegenzin tegen een discussie met jou, heeft niets te maken met een gebrek aan argumenten mijnerzijds, maar met de ellenlange flappen tekst die jij gewoonlijk pleegt te produceren, waarop ik dan weer zou moeten reageren, nou goed, dat heb ik in mijn vorige reactie proberen duidelijk te maken. Maar ja, als jij daar dan weer zo'n rare draai aan geeft als in bovenstaand citaat, is het wellicht toch zinvol om mijn argumenten nog weer even op een rijtje te zetten. Kun je daarop reageren i.p.v. op de stropop die je nu van mij maakt. Ik ben tegen tegeltuinen omdat zij: - slecht zijn voor de afwatering, - slecht zijn voor het insectenleven, - op warme dagen voor oververhitting zorgen, - geluidsoverlast bevorderen, - het straatbeeld eentoniger maken en verontvriendlijken, - de mens nog meer van de natuur vervreemden. Ik wil helemaal niemand mijn wil opleggen. (Dat maakt DenFlex ervan, en in navolging van hem: jij.) Maar ik vind wel dat over al deze puntjes een discussie gevoerd mag of zelfs moet gevoerd worden, in eerste instantie op gemeentelijk, maar ook op centraal niveau. Aan bashen doe ik in principe niet, wel wordt mijn humor niet altijd goed begrepen. Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, was getekend, hoogachtend.

JJP2
JJP222 aug. 2020 - 19:00

Gelukkig valt er over smaak niet te twisten.......

jantje
jantje22 aug. 2020 - 18:58

Ik vind het verschrikkelijk. Geef mij maar mijn tuintje vol met bloemen aan de voor/en zijkant. Gedeeltelijk gras achter plus wat ruimte voor bloemen en- of groentes. Bij de achterdeur wel tegels + afdak. Dit is meer uit noodzaak anders zou het een moddertroep worden in huis. De zelfgebouwde afdak is onze enige luxe.. Afgeschermd met frames waar doorzichtig plastic tafelkleed is gemaakt. Aan twee kanten een deurtje. Zo kunnen we met regen ook buiten blijven zitten, en heb ik in de winter géén sneeuw meer in de bijkeuken. ..

Thuiszitter
Thuiszitter22 aug. 2020 - 17:40

Zit dikwijls een kelder onder en daar staan dan wel weer plantjes in.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt22 aug. 2020 - 18:04

Om daar te overleven is er licht nodig. NOG zo'n slechte actie.

tomaatnet
tomaatnet23 aug. 2020 - 4:56

Of water..... Ondergelopen

Thuiszitter
Thuiszitter23 aug. 2020 - 10:07

Vd B - kan al een tijdje met led-lampen , stroomverbruik valt dan erg mee ,

Juppé🎗
Juppé🎗22 aug. 2020 - 16:44

Ach gelukkig ben ik geen perfectionist, want het enige dat te perfectioneren is zijn vreselijke dingen, waaronder tegeltuinen. Onze tuin is voor 80 procent een zootje en de vogeltjes zijn daar kennelijk blij mee. Gras vermijden we wel, want dat verbruikt veel sproeiwater, dus tegels op terrassen , maar wit en niet te veel. Altid vlekken dus van vogelpoep via bladeren naar rode wijn. Mee leren leven net als met takken, bladeren en alles wat de perfecte natuur ons geeft.

8 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 aug. 2020 - 19:15

Gras en bomen. Ik sproei niet dus weinig bloemen. Recent merkte een van de de bewakingscameras in de vroege ochtend een buizerd op. Karrevrachten eikebladeren van oa. de buren. Mij hoort u niet klagen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 aug. 2020 - 19:16

PS ik tuinier sinds mijn vijfde.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 5:46

Dat ligt eraan waar je woont, ik zit wel graag vrij nl.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 aug. 2020 - 11:32

Dat woord "vrij"gebruikte mijn moeder ook. Ik kreeg het er benauwd van. Ik zie dan liever wat tactisch geplaatste struiken en in het buitengebied verwacht ik heggen.

Juppé🎗
Juppé🎗23 aug. 2020 - 15:24

Hier ook vooral (groene) eiken en vanwege het arroseren de bloemen vooral in potten. We hebben wel veel bloeiende struiken etc. Zoals oleanders en bougainville die na de eerste jaren wat bijgieten diepe wortels maken net als olijven en druiven. Als we lang weg zijn hoeft de buurman dan alleen het moestuintje bij te houden (En de opbrengst verdelen)en onze hulp de potten. Maar dit jaar hebben we uiteraard Catalunya of Ligurie en Toscane nog niet gezien. Ik ben bang dat dat zo blijft tot volgende herfst. 2021 bedoel ik.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 17:21

DanielleDefoe Dat had ik vroeger, een haag en struiken. Das war einmal. De meeste afscheidingen staan echter precies op de scheiding, dan heb je met buren te maken, of je wil of niet. Toen ik hier kwam wonen, nieuwbouw, hebben we allemaal samen hetzelfde gedaan omdat dat goedkoper was. Lievere koekjes worden niet altijd gebakken.Niet iedereen kan zich alles veroorloven en/of is vrij daarin. Je kunt een houten schutting prachtig bedekken met heel veel groen. Ik vind het heerlijk om wat vrij te zitten om verschillende redenen. Het ligt er ook helemaal aan waar je woont en welke ruimte je hebt. Over wat voor buren je krijgt en wat zij willen heb je geen controle. Het is helemaal anders als je vrij kunt kiezen, niet afhankelijk bent van elkaar of omdat je je dat financieel kunt veroorloven om te kiezen waar je wel dan niet wil wonen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 19:17

dat= het

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 aug. 2020 - 12:40

"Je kunt een houten schutting prachtig bedekken met heel veel groen." theoretisch wel ja.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij22 aug. 2020 - 16:03

Het moet gezegd worden dat je met een stenen tuin weinig last heb van de wekelijkse maaibeurt met gemotoriseerde maaiers, grastrimmers, heggenscharen en bladblazers. https://www.youtube.com/watch?v=iu3qz2Erzxg

2 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper22 aug. 2020 - 20:30

Gelukkig kun je ook andere elementen in je tuin stoppen dan een gazon.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 17:35

Er zijn ook handmaaiers, niets mis mee. Vroeger altijd een heel groot gazon gehad, altijd met de hand gemaaid. Nu zou ik dart niet meer kunnen en is mijn tuintje te klein voor een grasveld. Heb er een soort van patio van gemaakt, met heel veel groen en bloemen.

Markzelluf
Markzelluf22 aug. 2020 - 15:57

Sommigen hier suggereren dat een ‘betontuin’ een rechts fenomeen is. Kan best. Maar dan rukt die politieke stroming in mijn dorp flink op, vooral in de wijken met sociale huurwoningen. In het villadeel zijn de tuinen vaak mooi en weelderig. Zal mijn buren eens vragen of ze links stemmen

2 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗22 aug. 2020 - 17:05

Een beetje rechts met een open geest lijkt me minder erg dan dichtgemetseld links.

Willem D2
Willem D223 aug. 2020 - 10:03

Bestudeer de tuin van Jesse Klaver eens. Die stemt vast niet rechts....

Sennah Tuohrethca
Sennah Tuohrethca 22 aug. 2020 - 15:25

Tja, zo'n betontuin is een kleinburgerlijk rechts hebbeding, Voor lieden met groenfobie en die bang zijn voor diertjes. Maar wel een koppel bijthonden achter hun hekken en omheiningen, dat dan wel weer. Obscurantistisch fantasieloos volk, hun medemensen beglurend vanachter smetteloos gepoetste luxaflex. Maar `s avonds moeten die wel omhoog, en de gordijnen open, dat dan wel weer, zodat je iedere passant een inkijk biedt, anders overtreed je de ongeschreven wetten van de smalconformistische moraal van de Vinexwijk. En o ja, (gniffel) alles moet splinterniéuw zijn, de fiets, de auto, de camper voor de deur. De springtrampoline voor de kids. Het design tuinmeubilair. Keep up with the Joneses. Welk een geestelijke ármoede....

6 Reacties
Stheno
Stheno22 aug. 2020 - 18:59

Tja, Hannes, een dubbeltje wordt nooit een kwartje in jouw geval.

Sennah Tuohrethca
Sennah Tuohrethca 22 aug. 2020 - 20:24

Steno laat zich ook kennen hier als dubbeldunks uitschot met zijn kleinzielige reactie. Euforisch-obsessieve gezindheidspolitiek van reactionaire snit als deugddrang voor de gefrustreerde kleinburger.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 5:49

Hannes Achterhout Je bent wel aardig aan het profileren, of meen ik dat maar!

tinekea2
tinekea223 aug. 2020 - 8:59

Nee, die vooroordelen getuigen van grote geestelijke rijkdom....

Loebkesman
Loebkesman23 aug. 2020 - 9:45

Hannes leeft als Tarzan in de Biesbosch. Die had ook zo’n kijk op mensen.

Sennah Tuohrethca
Sennah Tuohrethca 23 aug. 2020 - 10:13

Minoes & túin, (vast geen tegeltuin) Valt mee hoor. Een beetje satire moet kunnen. Soms doe ik een Joephek,

harmmeijer
harmmeijer22 aug. 2020 - 15:13

Vrienden van ons hadden een leuke tuin, veel groen. Maar omdat ze een dagje ouder worden en het onderhoud teveel werk vinden, hebben ze al het groen eruit laten halen en de tuin laten omheinen met een houten schutting en met donkergrijze tegels op de grond. Met hun nieuwe verlichting lijkt het wel een landingsbaan. Hun tuin ligt op het zuiden met als gevolg dat al met een beetje zon je er niet meer kunt zitten. Te warm. Met de laatste hittegolf was het er verzengend heet. Trouwens, in onze straat is een groene tuin zo langzamerhand een zeldzaamheid aan het worden.

3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 17:40

Donkere tegels absorberen alle warmte, is helemaal een ramp.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij23 aug. 2020 - 19:25

[ Donkere tegels absorberen alle warmte ] Nee, ze absorberen zonnestralen en zetten die om in warmte die ze afgeven aan de lucht en uitstralen naar hun omgeving.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 aug. 2020 - 9:51

Franss en Vrij Muggenziften? Maar je hebt gelijk. Die warmte geven ze inderdaad weer af aan de omgeving. De stenen van onze huizen nemen zelf ook al heel wat 'zonnestralen' dus warmte op. Wit absorbeert geen zonnestralen maar schiet ze terug, ook lekker warm.

Tom Meijer
Tom Meijer22 aug. 2020 - 15:00

Weinig erger dan een tegeltuin.

8 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 aug. 2020 - 19:35

Schuttingen zijn ook heel erg

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 5:08

DanielleDefoe Schuttingen kun je laten begroeien, er zijn heel mooie klimplanten met ook nog eens prachtige bloemen als je wil. Je kunt er ook een vlinderplant tegenaan zetten of een paar. Mensen kunnen soms niet anders daar waar ze in Nederland vaak afhankelijk zijn van buren en/of in een huis komen met een tuin waar ze al staan.

Tom Meijer
Tom Meijer23 aug. 2020 - 9:40

"Schuttingen zijn ook heel erg" Wij zijn gezegend met een schutting die door de buren is geplaatst. Zonder overleg trouwens.

Tom Meijer
Tom Meijer23 aug. 2020 - 9:49

Gezegend moet natuurlijk wel tussen aanhalingstekens.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 aug. 2020 - 12:56

Als ik 'm zou laten begroeien valt hij om en eisen de buren een nieuwe waaraan ik aan ik mee zou moeten betalen. Daarnaast zit ik aan de schaduwkant en kan ik bloemen wel vergeten. PS ik ben een ervaren tuinier en weet veel van planten, ook wilde.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 18:43

Ik zit op het oosten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 aug. 2020 - 9:25

Minoes er staat een smalle strook bomen voor de schutting met de achterburen, de enige klimplant die op de schutting zou willen groeien is klimop. Ook die bomen, die overigens op een toegestane afstand staan zijn de buren een gruwel. Het zijn vooral nare mensen die hun eigen ruimbemeten plot hebben leeggekapt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 aug. 2020 - 10:07

Ik vind niets mooier dan bomen, lekker veel soorten vogels en in zo'n warme zomer heerlijk verkoelend, terwijl er toch licht doorkomt. Dan heb heb je veelal een prachtig natuurlijk bladerdak. Ja Danielle, ik ken de muggenzifters over het vallen van wat blad in de tuin. Mensen gaan liever onder een hitte vasthoudende parasol zitten op hitte vasthoudende tegels blijkbaar om vervolgend te klagen dat het thuis niet uit te houden is. Maar ja de overheid heeft nu eenmaal haar regels.

vdbemt
vdbemt22 aug. 2020 - 14:59

Mijn jonge buren hadden, na hier een kleine 3 jaar geleden te zijn ingetrokken, tijd en geld voor het inrichten van hun tuin op hun manier. Dat hield ook in dat onze afscheiding, bestaand uit planten, een schutting werd. Ik ben daarin meegegaan. Had geen zin in een moeilijke discussie, is niet goed voor de sfeer. De tuin is nu volledig betegeld. En ze zouden ook een plantenbak moeten hebben. Maar die kan ik, zelfs van boven niet zien. Dus groot is die niet. Ik vind het geen porum. En in deze tijd, denkend aan waterbeheer, een slechte keuze. Ik heb ook intussen gemerkt dat een tuin met alleen maar harde oppervlakken lawaaieriger is. Ik dacht laatst, wat ik nog nooit gedacht heb: wat schreeuwen ze. Een normaal gesprek. Ik wil mijn tuin ook onderhoudsvriendelijker. Ik haal mijn terras en gras weg. En laat grind leggen. Geen waterprobleem. Mijn perkjes houd ik in stand zoals ze zijn.

4 Reacties
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij22 aug. 2020 - 15:44

Grind gaat veel meer warmte naar je toe stralen dan gras.

vdbemt
vdbemt22 aug. 2020 - 16:20

Ja. Dat heb ik meer horen zeggen. Ik hoop dat dat met wit grind meevalt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 5:26

Ik heb wit grint daar waar normaliter tuinstoelen staan, i.p.v. tegelterras, wat niet waterdoorlatend is, zo ook het pad naar de voordeur, wit grint. Dus juist prima voor de waterdoorlaatbaarheid. Ik vind het niet te warm maar zorg ook altijd voor schaduw in de tuin. Probleem is wel dat bijvoorbeeld een rollator daar niet doorheen kan ploegen en ik denk ieder ander soort van hulpmiddel ook niet. Dus voor ouderen minder geschikt. Verder alles groen, al is er dit jaar wel veel naar de filistijnen gegaan, vooral jonge aanplant. Naaldbomen in de voortuin waren vorige zomer al kapot gegaan met die hitte en droogte, hadden er heel wat jaren zonder enig probleem gestaan. Dus kappen, en alles moeten omploegen en herplanten.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij23 aug. 2020 - 14:28

[ dat bijvoorbeeld een rollator daar niet doorheen kan ploegen ] Ik heb ooit eens in een buitenland een tuinterras gehad met stoeptegels met spleetjes er tussen. Het lag op een bed van 10cm grit (niet grind). Nooit waterplassen en perfecte bezinking in de ondergrond.

korheiden2
korheiden222 aug. 2020 - 14:40

Mijn vrouw en ik zeggen altijd : 'Kijk daar heb je weer zo'n begraafplaats.' Een groene tuin is koeler en trekt vogels en andere dieren. Het is, kortom, veel aangenamer. Maar ik vind tuinen leuk.

6 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 5:35

Begraafplaatsen zijn veelal groen met veel bomen en heerlijke plaatsen om te vertoeven, lekker stil ook, veel vogels hebben er hun stekje. Ik vertoef er graag. We zijn in ons leven al veel begraafplaatsen gaan bezoeken onderweg en hebben al heel veel graven bekeken. Ook als levende kun je er heerlijk 'rusten'. :)

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 aug. 2020 - 13:29

Aan de overzijde van de campus van mijn Noorse uni was een grote groene begraafplaats waar ik vaak even een ommetje maakte. Die in mijn moeder dorp is helaas vervangen door een nieuwbouwwijk. De graven waren heel interessant.

Eric Minnens
Eric Minnens23 aug. 2020 - 17:08

Ik ga naar een park om van bomen, bloemen, bruggetjes, vogels en vijvertjes te genieten. Temidden van levende mensen, niet van dode. Ik heb geen begraafplaats nodig om mijn sterven te gedenken. Liever niet, al ben ik totaal niet bang voor de dood. Maar als ik tien graven heb gezien, heb ik ze allemaal gezien. Toch goed dat zo'n kerkhof op een park lijkt en niet op een parkeerplaats.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 19:10

DanielleDefoe Hetzelfde, vind de graven ook heel interessant, vooral die op de oude kerkhoven. Op vakantie gingen we vaak begraafplaatsen die we onderweg toevallig tegenkwamen bezoeken, ook de graven, vooral de zeer oude. Alleen in Madrid werd ik ziek van de hitte, een en al steen.Veel graven nl. in muren, vloeren een en al steen. Daar kwam zoveel hitte vanaf.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 aug. 2020 - 19:37

EricMinnens Waar ik woon is de natuur dichtbij. Nog wel!

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 aug. 2020 - 15:56

@Eric in tentamentijd was de begraafplaats voor een kwartierje tussendoor naar buiten handiger. Natuur was er ook direct naast de campus en een miniatuur landgoed met botanische tuin. Ik krijg acuut heel veel heimwee.

CharlesdeValois
CharlesdeValois22 aug. 2020 - 14:33

De overweging om je tuin te betegelen kan worden ingegeven door het feit dat de buren weelderige met heg omringde tuinen hebben, waar je tegen aan kijkt. Dus waarom zou je?

2 Reacties
vdbemt
vdbemt22 aug. 2020 - 16:21

Ja. Omdat je de weelderigheid bij je buren leuk vindt, doe je het zelf niet.

CharlesdeValois
CharlesdeValois22 aug. 2020 - 20:13

@vdbemt. Het gaat om een afweging. Zijn er naar jouw gevoel teveel tegeltuinen, dan kan je ondanks dat je er tegenop ziet toch een tuin aanleggen.

Rechtse Bal5
Rechtse Bal522 aug. 2020 - 14:15

tegeltuin heeft alleen maar voordelen en is corona-onvriendelijk. Het RIVM komt dinsdag met een verklaring en de jonge met een bedreiging.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde22 aug. 2020 - 14:14

Leuk. Bij mij in de straat hebben twee buren ook besloten een onderhoudsvrije voor- en achtertuin te maken. Het bedrijf dat ze inhuurden deed er 10 dagen over om alle natuur te verwijderen. En toen brak de hittegolf aan. Terwijl mijn huis beschut werd door twee bomen en de zon amper kans kreeg zijn stralen direct op de ramen te richten waardoor de temperatuur binnen de 25 graden niet haalde zaten zij te puffen en overwogen ze een airco aan te schaffen. En het ziet er niet uit. Het lijkt op de Minecraft tuin hierboven. Toen ik een van de buren sprak vroeg ik wanneer de parkeergarage eronder gepland stond. Hij lachte schaapachtig en maakte een opmerking over mijn groene voortuin en hoeveel onderhoud dat wel niet was. Hij had een punt maar een hele kleine, want hoe wel ik nooit sta te springen om het onkruid weg te halen, valt het, als je eenmaal bezig bent, best mee. Het simpele werk geeft je alle ruimte om over van alles na te denken. En het is bevredigend bovendien, je hebt het idee weer iets nuttigs te hebben gedaan.

2 Reacties
Sennah Tuohrethca
Sennah Tuohrethca 22 aug. 2020 - 15:35

Mee eens.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij22 aug. 2020 - 15:41

De warmte komt voor een deel door de zon via de ramen de woning binnen. Voor een ander deel van de warme grond rondom de woning die warmte naar binnen straalt. Groen zal doorgaans niet meer dan 30graden uitstralen. Stenen tot wel 55 graden.