Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Een nieuwe lockdown is misschien minder erg dan geen lockdown

  •  
21-08-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
coronatest
Het is juist het doorzetten van het huidige beleid dat onze welvaart en economie in gevaar brengt.
Het kabinet maakt zich zorgen over het hoge aantal infecties en de stijgende opnames in de ziekenhuizen. Als we ons niet aan de regels houden gaan we weer op weg naar een nieuwe lockdown, is de waarschuwing van premier Rutte. Een angstbeeld, want in de afgelopen lente gingen heel veel dingen mis in Nederland. Maar zou het kunnen dat het juist erger is als een nieuwe lockdown uitblijft?
Iedereen herinnert zich nog levendig de periode van maart tot mei. Ziekenhuizen liepen door de toeloop van Covid-19-patiënten snel vol, en de overheid zag zich gedwongen de horeca en veel andere diensten te sluiten en ons grotendeels thuis te houden. De grote angst en onzekerheid over het virus vielen mensen zwaar. De economie werd hevig getroffen door de combinatie van deze factoren, en de overheid werd gedwongen tientallen miljarden euro’s bij te lenen, geld dat we later zullen moeten terugbetalen.
Momenteel worden ongeveer 500 mensen per dag positief getest op het virus, wat in vergelijking met de meeste andere Europese landen veel is. En nu de dagen alweer korter worden zeggen veel experts dat een nieuwe lockdown waarschijnlijk is in de periode tot de Kerst. De infecties raken weer relatief vaker oudere mensen, de scholen gaan open en het testen en contactonderzoek haperen. Het kabinet probeert nieuwe chaos te voorkomen, maar belooft niet dat dat zal lukken.
Maar toch is een nieuwe lockdown waarschijnlijk niet het ergste wat ons kan overkomen. Het is juist het doorzetten van het huidige beleid dat onze welvaart en economie in gevaar brengt. Want de strategie van het kabinet-Rutte om het virus te laten verspreiden (tenzij de ziektegevallen de capaciteit van de ziekenhuizen overbelasten) betekent dat de huidige situatie jaren kan gaan duren. En zolang die doelstelling staat en het kabinet niet gedwongen wordt tot een koerswijziging zal het beleid ook voortduren.
Momenteel raken in Nederland dagelijks veel mensen besmet. 500 gemeten besmettingen komen neer op duizenden besmettingen in werkelijkheid, nu de testbereidheid rond de 10 à 20% ligt en asymptomatische mensen (ongeveer de helft) niet getest mogen worden. Dat betekent 1 à 2 miljoen besmettingen per jaar, die bij 0,5% sterfte duizenden doden veroorzaken (momenteel zelfs ongeveer 10 per dag, volgens het RIVM). Als de inschattingen kloppen dat 10% van de besmette personen langdurig beschadigd raakt door de infectie staat het huidige beleid ook honderdduizend of meer jaarlijkse nieuwe (tijdelijke of permanente) gehandicapten toe.
Met de huidige niveaus van viruscirculatie leven mensen in risicogroepen ook deels of geheel afgezonderd. Meer dan een kwart van de bevolking heeft een dergelijke positie, door ouderdom of ziekte als ME, lupus of diabetes, en deze mensen hebben gezinsleden die ook extra voorzichtig moeten zijn. Ook horeca en andere bedrijven zwoegen onder de controlemaatregelen, de onzekerheid over het verdere verloop van de epidemie en de vrijwel gesloten grenzen met een stijgend aantal Europese landen zoals Engeland, Noorwegen en Finland. Het onduidelijke Nederlandse beleid beschadigt ook de samenleving door niet een keuze te maken tussen echt het virus onderdrukken, of het juist zo snel mogelijk door de (gezonde?) bevolking te verspreiden tot “groepsimmuniteit” bereikt zou kunnen worden. Zo ontstaat verwarring en spanning bij de bevolking die in landen die ambitieus het virus onderdrukken niet in die mate voorkomt.
Een lockdown zou, hoe schadelijk ook, juist de “wake up call” zijn om het virus echt serieus uit de maatschappij te verbannen. Met een periode van harde controlemaatregelen daalt het aantal infecties weer snel tot het niveau dat een overheid met ambitie echt op (bijna) nul kan gaan zitten. Een ambitie die bij een tweede lockdown ook denkelijk snel zal ontstaan in een nieuwe chaos van gesloten grenzen, volle ziekenhuizen en massale sterfte.
De ambitie het virus te onderdrukken bestaat al in de meeste Europese landen, en vaak met succes. Veel Aziatische landen dammen het virus al vanaf het begin in en hebben niet eens een economische teruggang gehad. Voor ons is dat een verre droom, maar wel eentje die binnen bereik ligt. Het begint met de wil om de epidemie hard aan te pakken met massaal testen (ook proactief en asymptomatische mensen), diepgaand contactonderzoek en strakke isolatie van besmette mensen. Dat doet bijna heel Europa al, en dat kunnen wij ook, als is het maar omdat onze Wet Publieke Gezondheid het voorschrijft en we als klein land niet uit de pas moeten lopen. In indamlanden als Duitsland en Denemarken weten mensen dat een nieuwe lockdown onwaarschijnlijk is, zijn de spelregels binnen de overheid en tussen overheid en burger helder en simpel, en kunnen meer “kwetsbare” mensen wel veilig de deur uit.
Maar door het virus te onderdrukken komt ook eliminatie van het virus in beeld. Testen wordt gauw goedkoper, sneller en makkelijker, en veel wetenschappers dromen nu realistisch van een wereld waarin het coronavirus eindigt als polio: in een laboratorium en nergens anders. En ook als het virus niet wordt uitgeroeid, leidt een beleid van onderdrukken van de uitbraak tot veel minder schade aan gezondheid en economie tot we hopelijk in 2021 of 2022 “gered” worden door een vaccin, een effectief medicijn of mutatie van het virus richting minder schadelijkheid. Een uitkomst die best wat moeite waard is, en als het moet zelfs een nieuwe lockdown.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (51)

Molly Veenstra
Molly Veenstra23 aug. 2020 - 15:50

'Dat betekent 1 à 2 miljoen besmettingen per jaar, die bij 0,5% sterfte duizenden doden veroorzaken (momenteel zelfs ongeveer 10 per dag, volgens het RIVM).' 'ongeveer 10 per dag' is een onjuiste voorstelling van zaken. Sinds 10 juni is het slechts één maal voorgekomen dat er 10 corona patiënten zijn komen te overlijden. Het gemiddeld aantal corona-doden de afgelopen twee weken ligt iets lager dan vijf per dag.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden23 aug. 2020 - 6:58

Hannah Freudenthal: "Laat het virus ons infecteren, en ons immuun maken." Het is maar de vraag of dat ooit bereikt zal worden, want als je ooit de griep hebt gehad,is dat tenslotte ook geen garantie dat je nooit meer de griep zult krijgen - vanaf 12:30 - https://www.youtube.com/watch?v=WYpiFJJPP4s

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden22 aug. 2020 - 15:18

Hannah Freudenthal: "Als er geen vaccin komt, dan komt op een gegeven moment, na vele jaren van beperkingen en dichte grenzen, de vraag op of Zweden niet toch gelijk had. Laat het virus ons infecteren, en ons immuun maken. Die oplossing lijkt mij beter dan voor eeuwig in “maatregelen” leven." Zelfs al zou het sterftecijfer maar 0,7% bedragen, dan nog heeft deze “strategie” minstens 70.000 doden ten gevolge als er groepsimmuniteit zou worden bereikt als 60% van de bevolking besmet is geraakt. Daarbij komt dat het maar de vraag is of dat ooit bereikt zal worden, want als je ooit de griep hebt gehad,is dat tenslotte ook geen garantie dat je nooit meer de griep zult krijgen. February 27, 2014 - Deadly immune 'storm' caused by emergent flu infections - https://www.sciencedaily.com/releases/2014/02/140227142250.htm A cytokine storm is an overproduction of immune cells and their activating compounds (cytokines), which, in a flu infection, is often associated with a surge of activated immune cells into the lungs. The resulting lung inflammation and fluid buildup can lead to respiratory distress and can be contaminated by a secondary bacterial pneumonia -- often enhancing the mortality in patients. This little-understood phenomenon is thought to occur in at least several types of infections and autoimmune conditions, but it appears to be particularly relevant in outbreaks of new flu variants. Cytokine storm is now seen as a likely major cause of mortality in the 1918-20 "Spanish flu" -- which killed more than 50 million people worldwide -- and the H1N1 "swine flu" and H5N1 "bird flu" of recent years. In a disturbing parallel to H.I.V., the coronavirus can deplete important immune cells, studies found. - https://www.nytimes.com/2020/06/26/health/coronavirus-immune-system.html?action=click&module=Spotlight&pgtype=Homepage

6 Reacties
Hannah Freudenthal
Hannah Freudenthal22 aug. 2020 - 16:53

Denk jij nou echt dat er geen doden vallen als we voor altrijd in "maatregelen" moeten leven ? En jij moet jezelf ook eens afvragen of voor altijd de grenzen dicht (zoals jouw heldin Ardern toepast) en afsluiting van de buitenwereld beter is dan het redden van jouw 70.000 mensen. Hoe lang houden we het vol met het inperken van de vrijheden van de jeugd, met reisbeperkingen, met immigratiebeperkingen (ja, dat doet Ardern dus ook). Tien jaar, honderd jaar ? Echt hoor, als er geen vaccin komt dan blijft het virus bestaan. En dan kun je het trachten "in te dammen" met eeuwige zelfisolatie, of je kunt besluiten dat je moet leren leven met het virus - en met de doden die het maakt.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden22 aug. 2020 - 19:50

Als er geen vaccin komt en het virus blijft bestaan, dan heb je geen andere keuze dan proberen om het “in te dammen”. En als het dodelijker zou zijn -zoals ebola- dan was dat ook al lang gebeurd. Heb jij nou last van een tunnelvisie of ben je gewoon niet goed bij je fascistische hoofd?

Hannah Freudenthal
Hannah Freudenthal23 aug. 2020 - 9:14

@Vrije Geluiden Fascistische hoofd ????? Omdat ik het oneens ben met jou ??? Tja ... "indammen" houdt in permanent dichte grenzen, permanent jongeren in beperkingen, permanent slecht onderwijs door thuisleren en beperkte klassen, enzovoorts. En ook een kapotte culturele sector. Er is wel degelijk een alternatief : groepsimmuniteit. Dat is op de lange duur (10 jaar of zo) uiteindelijk het beste , tenzij er een vaccin komt (wat helaas niet vaststaat). Dat jij deze redenering fascistisch noemt is voor mij echt een absurde qualificatie. Dialoog met figuren als jij is daarom erg lastig, meteen beginnen te schelden bij een meningsverschil... wat is dat toch ?

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden23 aug. 2020 - 13:48

Het is maar de vraag of dat ooit bereikt zal worden, want als je ooit de griep hebt gehad,is dat tenslotte ook geen garantie dat je nooit meer de griep zult krijgen – vanaf 12:30 – https://www.youtube.com/watch?v=WYpiFJJPP4s

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden23 aug. 2020 - 13:55

Hannah Freudenthal: "Zuid-Korea, Nieuw-Zeeland, ze houden hun grenzen potdicht (typisch links thema" (...) "voor altijd de grenzen dicht (zoals jouw heldin Ardern toepast." meteen beginnen te schelden bij een meningsverschil… wat is dat toch ? Dat zijn de fascistische maniertjes van jouw held Trump.

Hannah Freudenthal
Hannah Freudenthal23 aug. 2020 - 15:20

@Vrije Geluiden Ik heb niet gescholden, ook niet in de teksten die jij aanhaalt ! Werkelijk van de pot gerukt dat je dat zo kwalificeert !! Nieuw-Zeeland heeft toevallig een links kabinet, en dus het beleid dat ze daar voeren erg populair op Joop. Maar feit is dat hun grenzen dicht zijn. En dat Auckland weer in quarantaine moest. Ze zijn daar zo bang voor het virus dat ze zichzelf opsluiten en denken zo verder te kunnen tot er een vaccin komt. Wat ik daartegen in breng is dat het heel goed mogelijk is dat er nooit een vaccin komt. En mijn vraag is dan hoe lang het land zijn zelfgekozen isolement en het rechtse grenzenbeleid denkt vol te houden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 aug. 2020 - 11:22

Dan wil ik daar nog iets aan toevoegen wat van belang is i.v.m. testen. Er is een mogelijkheid dat verspreiders m.n. superverspreiders het meest besmettelijk zijn 2 dagen voordat ze eventueel symptomen krijgen. https://www.topics.nl/-het-zijn-megavirusfabrieken-wie-zijn-de-superverspreiders-a14704396demorgen/e384428d7dc2ff416dd9cd9a964714554d9cf63090ff86f6567e96dc49851bda/?utm_term=ankeiler&referrerBrand=eindhovensdagblad&utm_campaign=topics-integratie-niet-ingelogd&utm_medium=referral&utm_source=ED&utm_content=topics

Hannah Freudenthal
Hannah Freudenthal22 aug. 2020 - 8:44

Zuid-Korea, Nieuw-Zeeland, ze houden hun grenzen potdicht (typisch links thema ?) en denken zo het virus buiten de deur te houden. Dat is ze dus NIET gelukt. En zelfs als dat wel zou lukken, willen we dat ? Voor altijd met gesloten grenzen leven ? Ik blijf het herhalen : een vaccin is geen zekerheid, het is heel goed mogelijk dat we nooit een vaccin zullen hebben. En dan moeten we dus keuzes maken. Willen we onszelf voor altijd afsluiten, willen we voor altijd op 1,5 m leven ? Als er geen vaccin komt, dan komt op een gegeven moment, na vele jaren van beperkingen en dichte grenzen, de vraag op of Zweden niet toch gelijk had. Laat het virus ons infecteren, en ons immuun maken. Die oplossing lijkt mij beter dan voor eeuwig in "maatregelen" leven. Tenzij er een vaccin komt natuurlijk, maar zoals gezegd is dat allerminst een zekerheid.

4 Reacties
Vrije Geluiden
Vrije Geluiden22 aug. 2020 - 14:53

Nee, Bert Slagter had gelijk - https://www.youtube.com/watch?v=govlqurAXNA Dan waren we nu al minstens net zover geweest als Duitsland en misschien wel net zover als Zuid-Korea, Nieuw-Zeeland en kon het bedrijfsleven weer meer of minder normaal functioneren. Nu hebben we 3-4 maanden verspeeld en mogen we weer opnieuw beginnen.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden22 aug. 2020 - 15:04

Zelfs al zou het sterftecijfer maar 0,7% bedragen, dan nog heeft deze “strategie” minstens 70.000 doden ten gevolge als er groepsimmuniteit zou worden bereikt als 60% van de bevolking besmet is geraakt. Daarbij komt dat het maar de vraag is of dat ooit bereikt zal worden, want als je ooit de groep heb gehad,is dat tenslotte ook geen garantie dat je nooit meer de griep krijgt.

Hannah Freudenthal
Hannah Freudenthal22 aug. 2020 - 17:23

@Vrije Geluiden OK, het sterftecijfer gaat omlaag als we Zuid-Korea volgen. De consequenties zijn echter vrij ernstig, als we dat tientallen jaren moeten doen : dichte grenzen, mondkapjes, 1,5 m, geen culturele bijeenkomsten, reisbeperkingen, geen sportwedstrijden met publiek, de jeugd groeit structureel op zonder vrijheden en feestjes, enzovoorts. Als er geen vaccin komt dan zijn we volgens het Duitse / Zuidkoreaanse scenario gedoemd om voor altijd zo te leven. Nou, ik wil dat dus NIET. En op de keper beschouwd heb ik dan liever de 70.000 doden van Mark Huysman dan voor iedereen een beperkt leven. Er gaan ook vele mensen dood aan griep, en dat accepteren we ook als een fact of life. Kijk alleen al naar de jeugd, en hoe zwaar zij het nu hebben. Hun opleidingen zijn gewoon KUT momenteel, en werk vinden ze ook heel moeilijk. Maar goed, we moeten Duitsland volgen, want dan hebben we minder doden ... Een vaccin is NIET zeker, denk eens op de lange termijn, als er nooit een vaccin komt, gaat Nieuw-Zeeland dan eeuwig door in Adern's zelfislolatie ? Houden ze dat echt vol ? Ik denk van NIET.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden22 aug. 2020 - 19:53

Hannah Freudenthal - Realiseer jij je eigenlijk wel wat het zou betekenen als een besmetting zou betekenen dat je maar een jaartje immuun blijft?

Pater
Pater21 aug. 2020 - 14:52

Wat wil Mick deze keer? Een nieuwe lockdown lijkt het. Dat vind ik onzin. Trek wel een paar belangrijke verzachtingen van de regels in. Kroegen klokke 12 dicht, verplicht mondkapjes in de publieke binnenruimte, zet weer een wat strengere rem op grotere bijeenkomsten.

4 Reacties
DeBa
DeBa21 aug. 2020 - 22:15

Mick goochelt zoals gebruikelijk weer met aantoonbare onwaarheden (o.a Aziatische economische teruggang en denken te weten wat mensen met o.a. Lupus doen) en cherry picking om zijn economische punt te maken. Prima, maar kom er dan ook voor uit. Dus beter links laten liggen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 aug. 2020 - 8:50

Geen bruiloften en partijen en ook geen kerkdienstenzou ook schelen.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden22 aug. 2020 - 15:03

Pater zet ook nog steeds in op het "Zweedse model". Zelfs al zou het sterftecijfer maar 0,7% bedragen, dan nog heeft deze "strategie" minstens 70.000 doden ten gevolge als er groepsimmuniteit zou worden bereikt als 60% van de bevolking besmet is geraakt. Daarbij komt dat het maar de vraag is of dat ooit bereikt zal worden, want als je ooit de groep heb gehad,is dat tenslotte ook geen garantie dat je nooit meer de griep krijgt.

Pater
Pater26 aug. 2020 - 16:39

@Danielle Eens. @Vrije geluiden Ik heb nooit ingezet op het Zweedse model, en dat weet jij zelf ook wel. Nog steeds zo chaggerijnig omdat ik je xenofobe houding t.o. een 13-jarige erkende vluchteling, die zelfmoord pleegde, aan de kaak stelde? Dat zou je nog uitleggen, weet je nog? Trouwens, Zweden kent i.t.t. de W-Europese landen, een doorgaande daling van het aantal besmettingen, ook al zijn de cijfers nog hoog. https://fd.nl/economie-politiek/1353074/zweden-breekt-opnieuw-de-trend-geen-toename-coronabesmettingen. Blijft interessant hoe het met corona gaat in een land met een andere aanpak. Nieuwsgierigheid is een goeie eigenschap, die zou je ook van echte vrije geluiden verwachten.

Leontrotsky
Leontrotsky21 aug. 2020 - 12:43

\Ik ben het hartgrondig met schrijver dezes eens. Als het zo doorgaat krijgen we straks tot potentieel 20.000 nieuwe besmettingen per dag en met een sterftecijfer van 6% (we weten dat 6% van de mensen die corona krijgen eraan overlijden) zullen er dan 1200 mensen per dag gaan overlijden aan corona. Dit kan een vol jaar aanhouden als we niet zo snel mogelijk weer in lockdown gaan dus dan zouden er 365 x 1200 = 438.000 mensen onnodig gaan sterven tussen nu en volgend jaar augustus. We willen dit niet en dit zou de economie ook dramatisch gaan schaden omdat een groot deel van de beroepsbevolking zal sterven. We moeten dus nu zo snel mogelijk een volledige lockdown gaan instellen, dit zal ongeveer tot januari volgend jaar moeten, daarna kunnen we langzaam weer iets versoepelen totdat iedereen gevaccineerd is.

8 Reacties
DeBa
DeBa21 aug. 2020 - 13:47

WHO directeur: Globally, about 3.4% of the reported COVID-19 cases have died. Over de rest ga ik het niet hebben. Dat wordt mening versus mening.

webmaatje
webmaatje21 aug. 2020 - 13:51

Duitse virologen houden het sterftepercentage op ca. 0,7%. Ook in de studie van de viroloog Prof. Hendrick Streek in de landkreis Heinsberg na de beruchte carnavalszittingin februari kwam het sterftepercentage uit op 0,7 % van de coronabesmettingen uit. Deze studie kreeg wereldwijd veel waardering. Hij gaat nu onderzoek doen naar de gevolgen van de omvangrijke corona-uitbraak in de Tönnies-slachterijen in de landkreis Gütersloh. De hele landkreis ging daarna in lockdown en werd tot risicogebied verklaard.

Leontrotsky
Leontrotsky21 aug. 2020 - 14:23

DeBA Je hebt inderdaad gelijk, ik had het verkeerde percentage. Het is inderdaad rond de 3% van iedereen die corona krijgt die overlijdt. Sterfte die ik aangaf moet dus door de helft, nog steeds aanzienlijk met 220.000 doden als we niet weer in lockdown gaan.

Pater
Pater21 aug. 2020 - 14:53

Je hoeft niet te kiezen tussen wel/geen lockdown, we moeten gewoon wat versoepelingen intrekken.

itsme3
itsme321 aug. 2020 - 18:00

Foutje. Zo'n drienproc van de mensen die met corona wordt gediagnosticeerd sterft. Aangezien het grootste dele van de mensen die corona krijgen niet wordt getest, is het werkelijke sterftepercentage in een ontwikkelde samenleving rond de 0.5%. In Afrika, waar de gemiddelde leeftijd 18 jaar is, ligt dit percentage veel en veel lager.

Mark Huysman
Mark Huysman22 aug. 2020 - 4:56

[Aangezien het grootste dele van de mensen die corona krijgen niet wordt getest, is het werkelijke sterftepercentage in een ontwikkelde samenleving rond de 0.5%.] Volgens de meeste wetenschappers ligt dit cijfer tussen de 0.5% en 1%.

Grozny
Grozny22 aug. 2020 - 8:52

@mark Dat cijfer ligt veel lager. Vooral nu de risico populatie minder groot is. De meeste van de cijfers die je ziet zijn niet gewogen voor risicopopulatie, waardoor je een veel te hoog mortaliteitscijfer ziet.

Molly Veenstra
Molly Veenstra23 aug. 2020 - 14:53

De mortaliteit bedraagt zeker geen 6% en ook geen 3%. Althans niet de afgelopen tijd hier in Nederland. Het aantal geregistreerde corona besmettingen ligt de afgelopen drie weken rond de vijfhonderd per dag. Het aantal overlijdensgevallen ligt sinds twee weken rond de vijf per dag of iets lager, maar geen tien, zoals Mick Blok ten onrechte beweert. Afgaande op deze gegevens is de mortaliteit dus 1%. Vermoedelijk ligt de werkelijke mortaliteit zelfs lager omdat veel besmettingen niet worden opgemerkt.

prgrssf
prgrssf21 aug. 2020 - 12:03

Het Nederlandse beleid is helemaal niet zo apart. Het gaat om sociale gedragingen. In de zomer is er veel te slap gehandhaafd. De scholen gaan weer open. Nou dan zul je waarschijnlijk in die hoek wat meer gevallen zien. En naar de winter toe weet je nu al dat (gebrek aan) ventilatie in gebouwen waar mensen bij elkaar komen het voornaamste issue wordt.

De Vries3
De Vries321 aug. 2020 - 11:24

Als we Corona laten oplopen, gaan we lijken tellen en worden mensen vanzelf te bang om de deur uit te gaan, wat in principe hetzelfde is als een lockdown. Ik ga zelf ook niet meer uit eten als het aantal besmettingen verder oploopt. - Het is gewoon net als met stikstof politiek kiezen; vinden we horeca bezoek belangrijk? Vinden we thuisbezoek belangrijk? Vinden we onderwijs belangrijk? - Voor Corona is het bijvoorbeeld goed om de kerken te sluiten, evenals dat het goed is voor de economie om de kerken eerder te sluiten dan de horeca. Maar kerken zijn voor sommige groepen wel zeer belangrijk. - Met een thuisbbq sponsor je de economie nauwelijks, maar wel als je met een groep uit eten gaat. - Het kabinet moet leiderschap tonen en met economen en lokale bestuurders in gesprek welke maatregelen genomen moeten worden. In Groningen kan bijvoorbeeld ook meer open dan in Amsterdam, maar als we dat gaan doen dan zal de solidariteit ver te zoeken zijn.

webmaatje
webmaatje21 aug. 2020 - 10:37

Een mieuwe lockdowm is vooral voor kinderen een ramp: geen contact met klasgenootjes, toenemend geweld achter de voordeur en nog grotere leerachterstanden bij die kinderen die niet met schooltaken door hun ouders geholpen kunnen worden. In Duitsland is men zich intussen bewust dat vooral kinderen erg onder de lockdown geleden hebben en een tweede daarom met alle middelen vermeden moet worden.

6 Reacties
Leontrotsky
Leontrotsky21 aug. 2020 - 12:45

u hebt dus liever dat er meer dan 400.000 mensen omkomen dan dat kinderen een beetje rekening moeten houden met elkaar en ons. Zelfs de oude Trotski die niet bekend stond om zijn teerhartigheid zou afkeurend zijn hoofd schudden bij zo'n hard standpunt als het uwe.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden21 aug. 2020 - 15:32

Die kinderen moeten gewoon voor eens en voor altijd met een mondkapje op naar school, dat is ook nuttig bij verkoudheden en griep en bij het spelen stoort het amper. En als gevolg van eventuele ademhalingsproblemen ontwikkelen ze vanzelf sterkere longen. Atleten laat je toch ook trainen in het hooggebergte?

Roel2
Roel221 aug. 2020 - 16:22

Ach Leon toch. Vorig jaar nog werd gretha bejubeld omdat zij duidelijk aangaf dat oudere generaties haar toekomst hadden afgepakt, en daar gaan we bij het eerste het beste hobbeltje vrolijk mee verder. Oceanen worden volgegooid met goedkope Chinese mondkapjes en de jeugd moet vooral bang zijn, herstel, met ons rekening houden. Ik snap ze wel, die jeugd.

EricDonkaew
EricDonkaew22 aug. 2020 - 5:43

@Vrije Geluiden: En als gevolg van eventuele ademhalingsproblemen ontwikkelen ze vanzelf sterkere longen. ------------------------------------ Is dit cabaret? Of is er een medische bron?

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden22 aug. 2020 - 14:43

EricDonkaew - Nee, ik heb aandelen in mondkapjes.

EricDonkaew
EricDonkaew23 aug. 2020 - 9:51

Dan is het goed.

Grozny
Grozny21 aug. 2020 - 9:56

Zo erg is het zweedse model ook niet. Je hoort er jammergenoeg bijna niets meer over. Waarom zou je ook iedereen in lockdown willen zetten terwijl alleen bepaalde risicogroepen een risico vormen. Voor het overgrote merendeel van de bevolking is het risico relatief verwaarloosbaar.

8 Reacties
Robert Follon
Robert Follon21 aug. 2020 - 11:51

Niets belet contaimnent nu/breek de golf om een lichtend voorbeeld te zijn en zelf opnieuw in lockdown te gaan. Het lijkt me echt prima dat we twee krimpgebieden beschikbaar maken: eentje waar containment nu in volstrekte isolatie kan leven en een ander (kleiner) waar de viruswaanzinnigen de hele dag kunnen knuffelen, lebberen en feesten. Rust voor de rest van de mensheid.

LBNB
LBNB21 aug. 2020 - 11:55

@grozny Inderdaad, zoveel mogelijk de risicogroepen afschermen en ze beschermen. Voor de rest het leven door laten gaan.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 aug. 2020 - 15:13

@Grozny er is een kleine toename in het aantal geregistreerde besmettingen in Zweden. De Rt is weer rond de 1 na maanden gestaag te zijn gezakt. De documentatie is grotendeels in het Zweeds. De maatregelen die in Zweden overigens wel degelijk werden genomen kunnen lang ongewijzigd worden voortgezet. https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-det-momentana-reproduktionstalet-2020-08-18.pdf In het Engels https://www.svt.se/datajournalistik/the-spread-of-the-coronavirus/

Grozny
Grozny21 aug. 2020 - 18:44

@Daniel bedankt voor de links. Daar zie je ook mooi dat minder dan 5% van de doden voorkomt van mensen onder de pensioen leeftijd. Van die 5% heeft ook nog eens de overgrote meerderheid achterliggende aandoeningen. Zelf vraag ik me af waarom je dan nog een heel land in lockdown moet zetten.

DeBa
DeBa21 aug. 2020 - 22:08

De oversterfte in Zweden over het eerste half jaar is 15%. Het hoogste sinds 150 jaar, toen er een hongersnood heerste. Dat zijn op zich geen getallen waar je best van schrikt. Daarna vraag ik me wel af hoe het (vanaf) nu gaat. Er is geen 2e golf of iets wat daar voor door moet gaan, heb ik begrepen. Dus in the end kunnen ze het misschien best wel goed aangepakt hebben. Wat ikzelf belangrijker vrij belangrijk vind: de bevolking in zijn geheel trekt het beter: https://www.ad.nl/buitenland/veel-landen-hebben-impact-van-de-draconische-maatregelen-onderschat~ad0424237/ (er zijn andere bronnen, maar deze is makkelijk toegankelijk) Kunnen ze in NL nog wat van leren: duidelijkheid.

DeBa
DeBa21 aug. 2020 - 22:09

zich geen getallen = zich getallen

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 aug. 2020 - 10:13

@DeBa Tegnell is consistent en helder in zijn persconferenties. Hij heeft toegegeven dat de snelheid waarmee covid de verpleeghuizen binnenkwam de deskundigen heeft overvallen. Daarop zijn maatregelen getroffen om besmetting zoveel mogelijk te voorkomen. Er werd niet ingezet op het besmette hoogbejaarden in leven houden door hen tot het uiterste medisch te behandelen. Daardoor zijn er ook veel bejaarden overleden. Daar kan iedereen van alles van vinden.

Odette Kusters
Odette Kusters22 aug. 2020 - 10:19

Ik weet niet wat wijsheid is en lees over Zweden allerlei berichten, zo kwam ik dit tegen. Overigens lijkt het me zeer onwenselijk weer een lockdown in te stellen. Bovendien sterven er nu nog meer mensen door honger. Hoe dan ook, mij is duidelijk geworden dat we dit vooral aan ons zelf te danken hebben en het hoog tijd is dat er drastisch gekeken wordt naar hoe we onze wereld inrichten opdat er een betere toekomst gecreeerd wordt voor iedereen. Ik wens namelijk geen samenleving te creeeren waarbij we de kwetsbaren opofferen opdat ons huidige enonomische stelsel overleeft terwijl juist dat voor veel problemen zorgt. Of het ooit gaat veranderen, ik denk het eerlijk gezegd niet. https://www.volksverpetzer.de/corona/schweden-tote-150/?fbclid=IwAR0jEyw6MzDe5hbqepmB_0HcROAXo_wknXsO9TaG2I1HpCCdLr9vQWA_vTc

Frans Kwakman
Frans Kwakman21 aug. 2020 - 9:26

Mick, realiseer je je dat 10 doden per dag, 70 in de week nog geen 3% is van het aantal doden dat we in een normale week (3000) mogen verwachten? En dat een groot deel van de bevolking reeds leeft onder de strenge maatregelen? Ik zou niet weten wat ik nog meer zou moeten doen en ik kan je vertellen dat ik de koningterijk ben als er bezoek komt. Geen hand, hug of kus. Wat wil je nog meer?

3 Reacties
rvb2
rvb221 aug. 2020 - 9:57

het is niet een groot deel dat leeft onder strenge maatregelen. Iedereen leeft nu onder strenge maatregelen (waarbij ik overigens de noodzaak tot strenge maatregelen erken).

Frans Kwakman
Frans Kwakman21 aug. 2020 - 12:10

rvb - wij verschillen van mening.

Grozny
Grozny22 aug. 2020 - 8:50

Maar het punt denk ik dat frans ook wil maken is. Omdat nu alle energie naar 1 ziekte gaat om het cijfer van die mortaliteit om laag te krijgen. Heb je redelijk wat neveneffecten. Nu sterven en zullen er veel meer mensen sterven, dan de 70 per week, aan andere aandoeningen omdat de behandelingen vertraagd zijn, preventieprogrammas gestopt zijn ect... (Kanker en hart en vaatziektes bv)