Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Social media zijn sowieso iets voor losers. En dat zijn er nogal wat in Nederland en daarbuiten.
Wat mij betreft komen (denk net zoals einstein wenst) snel zelfsturende auto’s. Wat mij betreft niet. Gevaar op de weg.
Het handmatig corrigeren van software is nagenoeg onmogelijk. Voor je in de gaten hebt dat het überhaupt de software is die in gebreke blijft en en er zelf niet meer uitkomt is het te laat.
--- Dit bericht is verwijderd —
Een sigaret opsteken kan zonder je handen van het stuur te halen en je ogen van de weg te houden.
Niks rollen. Pakje en aansteker binnen handbereik, en wel zo dat ze op de tast makkelijk te vinden zijn (voor het grijpen zeg maar). Pakje is al open. Met je tanden de sigaret uit het pakje trekken en vervolgens aansteken. Kan allemaal met 1 hand aan het stuur en zonder je ogen van de weg te halen. Dat het echt zo is spreekt uit het feit dat ik zo iemand ben die geen fractie van een seconde duldt dat hij niet ziet wat er op de weg gebeurd en de controle over zijn auto (letterlijk) niet in de hand heeft. Ben trouwens gestopt met roken in de auto. Niet vanwege de veiligheid maar omwille van de meur die na een peuk in de bekleding kruipt en er maar heel langzaam weer uitkruipt.
Die telefoon kan wel een aardige duit opbrengen bij de antiquair. Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand bij zo'n mooie auto zo'n krakkemikkige telefoon heeft. Komt de geloofwaardigheid van het filmpje niet ten goede.
Ik ga het niet uitleggen, het is simpel genoeg, dus kijk nog eens terug.
1- Stop met geld storten in campagnes, ze werken dus niet. 2- Gebruik dat budget voor maar een paar agenten die niks anders doen dan mensen beboeten hiervoor zonder uren achter het bureau. Ik heb nu het idee dat er alleen gehandhaafd wordt op snelheid. 3- Parkeerwachten in Amsterdam mogen je beboeten met een foto. Agenten zouden dat dan vast ook mogen. Rij de hele dag door Nederland en maak foto's als bewijs. 4- gelijke wetten voor alle verkeersdeelnemers, dus ook fietsers e.d. zouden dit niet meer moeten mogen. 5- Na een week zal het snel afnemen. Zonder pakkans is een verslaving als social media te sterk voor velen blijkbaar. Mijn gok is dat ze eerder gewoon techniek gaan gebruiken die kijkt hoe snel je mobiel zich verplaatst als je een berichte leest of verstuurd. Zat je in de bus kan je met bewijs de boete aanvechten en krijg je het geld terug. Komen al die privacy schendende wetten ook nog een beetje van pas.
Bij een ongeluk wordt er altijd nagegaan wat je telefoon aan het doen was in de seconde voor het ongeluk. Dat is zo'n beetje standaard tegenwoordig.
@Bavaud Mauritius; Zolang we geen berichten zien van jaren lange gevangenisstraffen gaat het niet afschrikken. En het is dan al te laat. Maar ik bedoel iets nieuws en preventiefs, de data en techniek zijn al beschikbaar en als nieuwe wetsvoorstel over 3 weken wordt goedgekeurd vast ook wel de toestemming om er mee te beboeten. Ik verwacht van dit stel iets als, toen je het bericht verstuurde/las bewoog je telefoon zich sneller als 15km/p.u. op de openbare weg dus boete. Ook zonder ongeluk :-)
@Jan Modaal Technisch zal het allemaal best mogelijk zijn (tenzij ik mijn GPS uitzet natuurlijk). De vraag is of het juridisch wel toegestaan is om aan je eigen veroordeling mee te werken door data op je prive telefoon te gebruiken. Als dat laatste wel het geval is, verwacht ik een hele sterke boost voor encrypted iphones.
@Jan Modaal Dat lijkt me een slecht idee. Ik zit in de auto achter het stuur. Mijn vrouw zit naast me. Zij belt haar zus dat we een uurtje later komen. En ping, daar komt de boete? Of nog mooier. Ik zit in de bus. Die rijdt op de snelweg. Samen met 30 andere mensen. Driekwart zit te appen of te bellen op zijn telefoon. Ping, allemaal een boete want we gingen wel 90km/u toen we aan het bellen of appen waren? Je zult toch echt moeten vaststellen dat degene die belt/appt/SMS't ook degene is die aan het rijden is. Kun je daar nog iets voor verzinnen?
Ah, lees nu pas dat je het probleem van de bus hebt opgelost. Wel lullig dat de meeste busforenzen 10 keer per week een boete gaan krijgen, en die elke keer moeten aanvechten. Dat levert bij 100.000 busforenzen over een jaar een 50 miljoen boetes op die aangevochten moeten worden. Kan ons briljante rechtssysteem vast aan... Nu nog het probleem van de bellende passagier in de auto. Oplossing?
Bedacht me er nog een. Er zijn in Nederland waarschijnlijk een paar duizend mensen met een auto met chauffeur. Dat zijn niet de minsten, qua maatschappelijke status. Gaan die mensen elke keer als ze achter in de auto zitten te bellen een boete krijgen? Gaan ze die allemaal moeten aanvechten? Ik zie het al voor me, al die directeuren van grote bedrijven, top-ambtenaren, bellend in de auto, elke dag boete na boete die ze mogen aanvechten.