Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Een kwestie van respect

  •  
15-04-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Het niet willen erkennen van zwarte bladzijden uit het verleden is zeker niet alleen aan Turken voorbehouden en gaat behalve over de Armeense genocide ook over ons slavernijverleden
De afgelopen zondagavonden heb ik gekeken naar de prachtige tv-serie ‘bloedbroeders’. In de documentaire verdiepen de Turks-Nederlandse journalist Sinan Can en de Armeens-Nederlandse acteur Ara Halici zich in de gebeurtenissen in het Ottomaanse rijk van precies 100 jaar geleden. Het mooie van de serie is dat deze niet alleen draait om de vraag of en hoe er genocide op de Armeniërs gepleegd is, maar laat zien dat de omgang met het verleden voor beide mannen een worsteling is. Nu en dan is de spanning tussen Sinan en Ara duidelijk zichtbaar, terwijl de twee op andere momenten – vooral wanneer de familiegeschiedenis even heel dichtbij komt – elkaar juist proberen te ondersteunen.
Het is geen nieuwe discussie, ook niet voor de PvdA. In 2006 stelden Nebahat Albayrak en Frans Timmermans in een opinieartikel al dat het Nederlands debat over de Armeense genocide, en dan vooral over de precieze woordkeuze die daarbij gebezigd wordt, wat bizarre trekjes kan krijgen. Terwijl het juist de rol van politici moet zijn om bruggen te slaan en mensen tot elkaar te brengen. Terecht wezen zij er ook op dat het bepaald niet uniek is dat landen moeite hebben om de zwarte bladzijden uit de eigen geschiedenis onder ogen te zien. Wat te denken van ons eigen koloniale verleden?
Natuurlijk, misstanden zijn niet te vergelijken, maar het niet willen erkennen van fouten uit het verleden is zeker niet alleen aan Turken voorbehouden.
Met andere partijen sprak de PvdA-fractie daarbij de wens uit dat de aankomende herdenkingsbijeenkomsten bijdragen aan respect en acceptatie tussen betrokken gemeenschappen, ook in Nederland. Het klinkt ambitieus, maar wie de heftige, soms emotionele, maar altijd respectvolle gesprekken tussen Sinan en Ara op televisie heeft gevolgd, weet dat het kan. Dat dialoog ook echt tot wederzijds inzicht kan leiden.
Laten er nog vele van dat soort gesprekken volgen.
Dit opiniestuk verscheen eerder op de website van de PvdA

Meer over:

politiek, opinie,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (13)

Franciscus2
Franciscus215 apr. 2015 - 14:00

De vergelijking gaat zo ontzettend mank dat je bijna gaat denken dat dit dit stuk eigenlijk is bedoeld om de weggelopen Turkse achterban terug te winnen. Plat opportunisme verpakken als idealisme is de PvdA niet vreemd.

BlowingBubbles
BlowingBubbles15 apr. 2015 - 14:00

Michiel Servaes toont met zijn stukje maar weer eens de totale irrelevantie van de PvdA aan. Waarom heft die partij zich niet gewoon op? Trouwens, is Michiel Servaes niet een van de parlementariers die zich zo ontzettend inzet voor de cover-up rond het MH-17 verhaal? Beter dat ie daar eens iets eerlijks over schrijft!

123456zeven
123456zeven15 apr. 2015 - 14:00

Geen wonder dat het zo slecht gaat met de PvdAa. Politici heb je alleen maar om je belangen te behartigen. Om een brug te slaan neem je een stel techneuten, die kunnen ten minste wat.

Sol Invictus
Sol Invictus15 apr. 2015 - 14:00

Mnl. in de toenaam van Willelmus Slave [1268; Beele]; slave ‘slaaf, lijfeigene, ondergeschikte’ in ic ... die bem haer slave ‘ik die haar slaaf ben’ [1350-1400; MNW-R], Die een es keyser, dander slave ‘de een is keizer, de ander slaaf’ [1390-1410; MNW-R]; vnnl. slave [1573; Thes.]. Ontleend, met vereenvoudiging van de in het Nederlands ongewone medeklinkercluster skl- > sl-, aan middeleeuws Latijn sclavus ‘mens die eigendom is van een ander, lijfeigene’ [10e eeuw; Rey], eerder al Slavus ‘iemand van Slavische herkomst’ [7e eeuw; Rey], zelf ontleend aan middeleeuws Grieks sklabos ‘onvrije van Slavische herkomst’ [6e eeuw; FvW], dat wrsch. ofwel afgeleid is van Sklabēnos ‘iemand van Slavische herkomst, Slaaf’ < Oudkerkslavisch Slověninŭ (mv. Slověne) ‘Slaaf’, ofwel van Grieks skuleúein ‘tot krijgsbuit maken, een overwonnen vijand zijn wapenrusting afhandig maken’. anders dan de schedelmetend NSB volk wil doen geloven heeft Europa een vrij intieme relatie met slavernij.

Jansen &amp; Jansen
Jansen &amp; Jansen15 apr. 2015 - 14:00

[...en gaat behalve over de Armeense genocide ook over ons slavernijverleden.] Of de hoeveelheid aandacht die wij als land geven aan het slavernijverleden voldoende is, dat is een hele andere discussie. Maar stellen dat Nederland zijn slavernijverleden niet erkent is hedendaags links fact-free geneuzel. Nederland heeft een Nationaal Monument Slavernijverleden, dat zou er beslist niet staan als Nederland het slavernijverleden zou ontkennen. Op de dag dat Turkije het Nationaal Monument Armeense Genocide opent zeurt er niemand meer, maar dat zal nog wel even duren...

GingerTed
GingerTed15 apr. 2015 - 14:00

"Terecht wezen zij er ook op dat het bepaald niet uniek is dat landen moeite hebben om de zwarte bladzijden uit de eigen geschiedenis onder ogen te zien. Wat te denken van ons eigen koloniale verleden? Natuurlijk, misstanden zijn niet te vergelijken, maar het niet willen erkennen van fouten uit het verleden is zeker niet alleen aan Turken voorbehouden." Onzin. De Nederlandse regering heeft voluit spijt betuigd over de donkere bladzijden uit het koloniale verleden, en daarnaast ook de slavernij waarvan zij toegestaan heeft dat dat door bedrijven als de VOC en de WIC werd bedreven. Excuses zijn in geen van beide gevallen op haar plaats omdat daders en slachtoffers niet meer bestaan en alleen daders aan slachtoffers excuses kunnen maken. Bovendien heeft de Nederlandse bevolking zich nooit bezondigd aan de praktijk van het houden van slaven, waren dat praktijken door genoemde bedrijven, de eigenaren/aandeelhouders, haar werknemers, en de (veelal buitenlandse) opdrachtgevers en klanten. Binnen Nederland heeft de cultuur van het houden van slaven nooit bestaan, in tegenstelling tot b.v. de Turkse en Arabische wereld waar dit onder de bevolking als normaal verschijnsel en gebruik gold (en op verscheidenen plaatsen nog steeds). Desondanks zijn er jaarlijkse herdenkingen t.a.v. slavernij- en koloniaalverleden waar de Nederlandse regering daar waar dat terecht is spijt betuigd dat het ooit gebeurd is.

2 Reacties
Haastig
Haastig15 apr. 2015 - 14:00

Niet helemaal waar. Wellicht geldt dat voor de slavernij, maar niet voor andere zaken. Ik vind het echt schandelijk dat NL (volgens mij nog steeds) probeert de terechte claim -standrechtelijke executie van echtgenoot- van een stel oude dametjes loopt te traineren. Er is toch nog veel te zeggen over politionele acties. Over de beloften aan de molukkers, over de trage (als het ooit is doorgekomen) pensioen uitkering over de WO2-periode van KNILers, over de ontvangst van kampoverlevenden (terug) in NL, over het feit dat 70jaar na WO2 pas door musea, koninklijke familie en enkele andere organisaties gekeken wordt naar de herkomst van hun kunststukken, etc.etc.

Sol Invictus
Sol Invictus15 apr. 2015 - 14:00

"Binnen Nederland heeft de cultuur van het houden van slaven nooit bestaan, in tegenstelling tot b.v. de Turkse en Arabische wereld waar dit onder de bevolking als normaal verschijnsel en gebruik gold" In Nederland werden wel degelijk slaven gehouden, zoals bijvoorbeeld in Suriname. Slavernij en mensenhandel was en is helaas nog steeds ook in Europa een gangbaar verschijnsel.

WilWortel
WilWortel15 apr. 2015 - 14:00

Sorry hoor, maar als ik op de website van de Tweede Kamer kijk en kijk hoe vaak er over het slavernijverleden gepraat (8) zou de hele Kamer zich dood moeten schamen. Begin Wim Lex en Rutte te zeggen dat ze op de knieën moeten! En kom daarna pas zeuren over een land waar wij niks mee te maken hebben! Veel plezier in dat Ministerie van Koloniën. Bah!

2 Reacties
WilWortel
WilWortel15 apr. 2015 - 14:00

En dat afzet tegen hoe vaak er over Armenië gepraat wordt. Dat stuk is weggevallen.

omaoeverloos
omaoeverloos15 apr. 2015 - 14:00

"En kom daarna pas zeuren over een land waar wij niks mee te maken hebben!" Er wonen anders zo'n 18.000 mensen van Armeense oorsprong in Nederland.

Warren2
Warren215 apr. 2015 - 14:00

Slaaf stamt af van het woord Slavisch. Want de eerste slaven waren namelijk blanken. (zie Wikipedia)

1 Reactie
JanVG2
JanVG215 apr. 2015 - 14:00

Nee, het betekent alleen dat wij tegenwoordig een woord gebruiken dat ooit verwees naar een bepaalde groep mensen die in een veelheid aan oorlogen vaak krijgsgevangen werden gemaakt en vervolgens als slaaf te werk werden gesteld. Echter, slaven bestaan al sinds de dageraad der geschiedenis ... en waarschijnlijk al daarvoor .. eeuwen voordat de Sklavenen als groep ontstonden. Overigens is die afhankelijkheidspositie, die wij slaaf noemen, all over the world ontstaan, onder allerlei volken - ras of huidskleur of religie maakte niet zoveel uit. Kortom, sklavenen = slaven is slechts een etymologisch detail ..