Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Een jaar na de machtsovername van Kabul: miljoenen Afghanen in hongersnood

  •  
15-08-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2531 keer bekeken
  •  
kinderenhongerkabul

Een jaar geleden vond de machtsovername in Kabul plaats. De leefomstandigheden voor de Afghaanse burgerbevolking zijn daarna in een ramp tempo achteruit gegaan. Er is een grote hongersnood ontstaan, 98% van de mensen in Afghanistan heeft niet voldoende te eten. Ook mogen meisjes vanaf een bepaalde leeftijd niet meer naar school. Afghanistan is het enige land ter wereld waar meisjes toegang tot onderwijs ontzegd wordt. 

Het land is de afgelopen jaren getroffen door droogte vanwege klimaatverandering, maar ook natuurrampen zoals aardbevingen en overstromingen zijn het land niet bespaard gebleven.  Een opeenstapeling van gebeurtenissen die deels geleid hebben tot een van ‘s werelds grootste humanitaire crises.

De Afghaanse bevolking wordt bovendien ook hard geraakt door internationale sancties. Er werd terecht eerder gesteld dat de ‘harde sancties tegen de Taliban het recht op voedsel ondermijnen, immers, de hongersnood is met name het gevolg van de ineenstorting van de Afghaanse economie.

Zonder noodhulp kunnen 1 miljoen Afghaanse kinderen overlijden
Meer dan de helft van de bevolking is afhankelijk van noodhulp, basisbehoeften als voedsel en schoon drinkwater. Naar schatting zijn in 2022 de helft van de Afghaanse kinderen ondervoed en zonder noodhulp kunnen 1 miljoen kinderen overlijden door honger.

Ouders verkopen noodgedwongen kinderen
De onmogelijke situaties waarin de mensen in Afghanistan verkeren leiden tot wanhopige keuzes. Ouders verkopen noodgedwongen kinderen (meestal meisjes) om andere kinderen te kunnen onderhouden. In tijden van crisis zijn vrouwen, in het bijzonder meisjes, vaak het slachtoffer en worden zij disproportioneel het hardst getroffen.

Vorig jaar startte ik samen met een groep bevlogen vrienden van Afghanistan het burgerinitiatief ‘Hart voor Afghanistan’ met als doel de humanitaire noden in het land onder de aandacht te brengen en geld op te halen voor behandelingen voor ondervoeding. We hebben hierbij meer dan 2000 kinderen van een levensreddende behandeling kunnen voorzien.  

Laten we de mensen blijvend een hand reiken
De situatie in Afghanistan is zorgwekkend, maar niet hopeloos. Er kan nog steeds noodhulphulp aan de Afghaanse burgerbevolking geboden worden. Vaak onder de VN-koepel of via kleinere organisaties vanuit de Afghaanse diaspora. Echter, de enige duurzame oplossing van de humanitaire crisis is de Afghaanse economie een nieuw leven in te blazen, door te investeren in sectoren als landbouw, onderwijs en de gezondheidszorg, zonder de ogen te sluiten voor de mensenrechtenschendingen van de de facto machthebbers.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (74)

Nicolay2
Nicolay217 aug. 2022 - 16:30

@ dirk den boer 17 aug. 2022 - 17:51 Dat hebben we te danken aan de grote multinationale ondernemingen die liever in de zestiger jaren de gastarbeiders uit de bekende moslimlanden hadden want die waren 1 gulden per uur goedkoper dan de gastarbeiders uit de Europese landen. En wat de koloniale tijd betreft kunnen de westerse landen zich alleen maar schamen.

Nicolay2
Nicolay217 aug. 2022 - 10:55

Er zijn vele soldaten uit westerse landen zinloos overleden om van een land met een mannencultuur en een religie die vrouwen afschuwelijk onderdrukt een democratie te maken. Met dit soort middeleeuwse landen komt het nooit meer goed. In de zestiger jaren waren Afghanistan en Saoedi Arabië heel moderne landen en dat geld voor meer moslim landen in die tijd, maar de mannen vonden het nodig om terug te gaan naar de middeleeuwen met alle nare gevolgen voor vrouwen. Bekijk de onderstaande link: Het leven voor de Taliban: zo zag Afghanistan er in de jaren 60 uit | Nieuwe Revu

Nicolay2
Nicolay217 aug. 2022 - 10:55

Er zijn vele soldaten uit westerse landen zinloos overleden om van een land met een mannencultuur en een religie die vrouwen afschuwelijk onderdrukt een democratie te maken. Met dit soort middeleeuwse landen komt het nooit meer goed. In de zestiger jaren waren Afghanistan en Saoedi Arabië heel moderne landen en dat geld voor meer moslim landen in die tijd, maar de mannen vonden het nodig om terug te gaan naar de middeleeuwen met alle nare gevolgen voor vrouwen. Bekijk de onderstaande link: Het leven voor de Taliban: zo zag Afghanistan er in de jaren 60 uit | Nieuwe Revu

1 Reactie
dirk den boer
dirk den boer17 aug. 2022 - 15:51

Ja, en hoe komt dat? Dat die middeleeuwse , wahabistische landen toch de vinger inde oliepap hadden, en daar slim gebruik van maakten (overal in de wereld de moskeeen en de madrassa-scholen subsidieerden)? Eigenlijk ook een westerse vinding, je bent soeverein als land, en je gaat over je eigen bodemschatten. Hoe anders was dat in de koloniale tijd.....slechter? of beter?

omaoeverloos
omaoeverloos17 aug. 2022 - 9:18

Hetzelfde doen als bij alle andere hongersnoden, een aalmoes geven en daarna wegkijken.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe17 aug. 2022 - 10:58

Afghanistan blijvend niet in staat kunnen zijn de eigen bevolking te voeden.

Vervatte
Vervatte16 aug. 2022 - 10:00

Tja het probleem is dat iedereen wel een oplossing heeft, maar niemand er heen wil om het uit te voeren. Wie wil er nog meer dood gaan of zijn of haar familie er heen sturen om te sterven voor....ja, waarvoor eigenlijk.

1 Reactie
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin16 aug. 2022 - 21:58

“Tja het probleem is dat iedereen wel een oplossing heeft, maar niemand er heen wil om het uit te voeren.” Wat lul je nou met je niemand wil er heen, zeker als je er eenmaal weg bent wordt het iets moeilijker maar ik durf te wedden dat er zat mensen zijn die iets meer van de situatie weten en daar eventueel offers voor willen brengen omdat ze goed beseffen wat er op het spel staat, ik zou niet willen dat je voor die mensen spreekt.

KritischBlijver
KritischBlijver16 aug. 2022 - 8:25

Ik begrijp het als je een Hart voor Afghanistan hebt dat je vooral inzoemt op droogte, sancties etc, maar de olifant in de kamer omzeilt: Het leger en daarmee de bevolking die zonder slag of stoot je weer binnenhaalden, en de Taliban met haar beloften. Want alle opbouwhulp tot nu toe verdween als sneeuw voor de zon. Als het niet echt van binnenuit komt blijft het, vrees ik, een constant drama....

Joop  den Uil
Joop den Uil16 aug. 2022 - 7:49

Biden bedankt. Zonder exitplan weglopen uit afghanistan. Zelfs Kaag was erdoor verrast (zegt ze).

1 Reactie
Paul Spijkers
Paul Spijkers16 aug. 2022 - 10:22

Onzin. Er was zelfs verlenging op het plan getekent in de tijd van Trump.

pahan
pahan16 aug. 2022 - 5:31

Er zijn genoeg grondstoffen, en ze zijn al met China bezig. Die hebben een geweldige manier om er mee om te gaan. Niet mee bemoeien, kijk maar hoe goed dat in Afrika gaat.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe16 aug. 2022 - 9:09

China is weer geinteresseerd in de exploitatie van koper. Hun oude contract is aan vernieuwing toe. De kopermijn ligt in de buurt van een belangrijke archeologische site maar de Chinezen zullen wel geen moeite hebben met het opruimen van de ruines van Buddhistische kloosters uit de 5de eeuw en nedrezettingen uit de Bronstijd en de Taliban leiders willen graag geld verdienen.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9316 aug. 2022 - 22:03

Eerst zien dan geloven. De Russen hebben gefaald, de Amerikanen hebben gefaald en de Chinezen zouden wel succesvol worden? Ik denk niet dat China bereid is om zich diep in dat wespennest te steken.

Karingin
Karingin17 aug. 2022 - 6:10

Ja geweldig, voor China. Die zijn nog erger en inhaliger dan wij. Als dit zo doorgaat hebben ze strax dat hele continent in de houdgreep, en daar gaan wij dus ook last van krijgen

Ch0k3r
Ch0k3r16 aug. 2022 - 5:26

Allah's wil. Laat ze het daar maar uitzoeken en anders bij hun mede fundamentalisten bedelen om voedsel. Ze hebben al meerdere malen laten merken dat ze geen hulp van buitenaf willen. 'maar dan lijden de goeden onder de kwaden' Klopt. En als je ze steunt gebeurd dat ook nog steeds. Enige wat je dan veroorzaakt is dat de kwaden meer eten hebben en kunnen afpakken, zodat ze nog beter kunnen onderdrukken. Ja, das best een shit situatie. Maar niet onze schuld, niet ons probleem. Je lost het pas op als je de mensen daar eten geeft in ruil voor hun korans en moskees. Dat dat land in de middeleeuwen leeft komt vanwege hun middeleeuwse geloof. Het midden oosten heeft een periode van Verlichting nodig. Anders blijft het daar waardeloos.

4 Reacties
Karingin
Karingin17 aug. 2022 - 6:33

Nou ten 1e waren zij al eerder dan wij "verlicht", qua kennis en ontwikkeling. En net als bij ons is daar ook weer de klad in gekomen, waarschijnlijk mede door ons- en Rusland natuurlijk. Maar dat terzijde; jij vindt het dus geen probleem als miljoenen mensen creperen, omdat een groep die niet veel meer dan 1% vd bevolking uitmaakt (minder zelfs denk ik) je niet aanstaat -beetje drastisch vind je niet? Ja, die graftakhufters zullen ook hier en daar wel een graantje meepikken, maar die hebben er echt geen baat bij om de bevolking te laten verhongeren. Zonder volk geen staat hè...en je kunt misschien wel een en ander voor elkaar krijgen als je voorwaarden stelt aan die hulp. Al moet je daarbij niet te hoog inzetten natuurlijk. Ik ben een behoorlijk principieel mens, maar als er zoveel levens op het spel staan moet je lastige.keuzes maken, genoegen nemen met een heel klein stapje en tolereren dat er nog steeds praktijken plaatsvinden waar je faliekant tegen bent. Met de alles-of-niets-houding bereik je helemaal nix

Mokker
Mokker17 aug. 2022 - 9:08

@Karin Alleen al de beperking voor vrouwen om hun talenten buitenshuis in te zetten is een ernstige handicap voor een samenleving om zich te ontwikkelen. Treurig voor mensen die Afghanistan vooruit proberen te helpen, maar blijkbaar heeft elk land een periode van achterlijkheid nodig waar je als samenleving hopelijk op een keer afscheid van kunt nemen.

Ch0k3r
Ch0k3r18 aug. 2022 - 5:32

@karingin Taliban aanhang is een stuk groter dan 1%,en naast de Taliban heb je ook nog iets minder strenge fundamentalisten die nog steeds fundamentalistisch zijn. In Kabul mss wat minder, op het platteland alleen maar. En ja, ik vind dat wel problematisch, maar niet ons probleem om op te lossen. Moet van binnenuit komen. En je weet ook wel dat ik dat problematisch vind, ik geef hier al jaren aan dat religie veel leed veroorzaakt. Ook hier weer. En Islam is nooit verlicht geweest. Ze hebben wel een periode gehad van wetenschap (God werd dart wel vaak bij betrokken), maar sinds Al-Ghazali (11e eeuw) is dat ook over. Dat het 1000 jaar geleden iets anders was maakt het nu er niet beter op. Maagoe, ga jij maar lekker onderhandelen met de Taliban over hoe je daar eten wilt verspreiden. Natuurlijk zullen zij zich houden aan afspraken die ze met een vrouwelijke kafir maken. Want de Taliban heeft al heel vaak bewezen dat ze zich aan afspraken houden...

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 aug. 2022 - 13:34

Karin Wie bedoel je met "zij"? en hoezo verlicht? Afghanistan bestaat als land pas sinds ca 1700 en de bevolking is alles behalve homogeen. Er valt iets voor te zeggen dat de culturele hoogtijjaren plaats vonden in hun greco- buddhistische verleden. Erg lang geleden. Jammer ook dat Taliban daar niet zo goed mee uit de voeten kunnen.

Gio Servas
Gio Servas16 aug. 2022 - 2:43

Dat mensen niet blij zijn met de Taliban, dat kan ik mij voorstellen, dat mensen ook nog aangeven dat wij eens moeten stoppen met het kolonialisme, daar is ook wel wat voor te zeggen. Echter is de Taliban misschien wel voor veel ellende verantwoordelijk en moeten we daar niets aan doen ivm kolonialisme, maar dan moeten we de bevolking niet gaan martelen met internationale sancties, want dat doen wij dan weer wel. Het is niet alleen een oorlog waarbij veel burgers slachtoffer worden, als je echt wil dat burgers direct en het hartst geraakt worden, dan doe je dat met sancties. Iets onmenselijker is er niet. Je lost er de problemen ook niet mee op, nu zal elk mens daar nog een grotere hekel krijgen aan het westen en jonge mannen zich sneller aansluiten bij de Taliban omdat ze dan verzekerd zijn van eten. Waardoor we in een vicieuze cirkel komen. We hebben zelf er voor gezorgd dat groepen zoals de Taliban aan de macht konden komen. 2x zelfs. Eerst door ze te trainen en te ondersteunen tijdens hun oorlog tegen de Sovjet Unie en toen we ze hadden weggejaagd in 2001 hebben we een zeer corrupte regering aan de macht geholpen waardoor de Taliban weer een kans kreeg om aan de macht te komen. We kunnen nu niet zeggen dat we de Afghaanse bevolking in de steek laten en dan nog een keer extra sancties gaan opleggen. Ondersteun de bevolking, gewoon door de sancties weg te laten en hulp aan te bieden.

3 Reacties
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9316 aug. 2022 - 22:01

De taliban is opgericht in Pakistan in madrassas waar Afghaanse vluchtelingenkinderen de koran studeerden. De Sovjets waren toen Afghanistan al uit. Ze zijn niet getraind en gefinancierd door het westen. Wel zijn ze altijd gesteund door Pakistan. Mijn eerste reactie is dan ook laat dat vreselijke Pakistan er maar voor opdraaien. Maar goed, we kunnen het niet maken niets te doen. Ik weet overigens niet welke sancties er in precies in plaats zijn. Het grootste probleem is simpelweg dat de vorige Afghaanse regering bestond bij gratie van Westerse donaties. De Afghaanse begroting was voor zo een 75% afhankelijk van buitenlands geld (veelal subsidies van westerse overheden). Het is volkomen logisch dat we die miljarden niet meer overmaken naar de taliban. Je kan je indenken wat voor een shock er gebeurd als meer dan 75% van het inkomen van het land wegvalt. Geen geld voor import, geen geld voor salarissen. Ineens is helemaal nergens geld voor. Daarnaast durft bijna niemand nog te investeren in de Afghaanse economie dus ook dat is weggevallen. Ik weet niet hoe we dit kunnen oplossen. Afghanistan zal ongetwijfeld langzaam uit het dal kruipen als de economie zich reset naar de huidige omstandigheid maar de korte termijn economische shock is gigantisch en die is 1:1 zichtbaar op de verhongerende bevolking.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 aug. 2022 - 8:55

[Ik weet overigens niet welke sancties er in precies in plaats zijn. ] de buitenlandse tegoeden van de vorige regering zijn bevroren.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 aug. 2022 - 11:09

De humanitaire hulpverlening ligt ook niet stil. Gedoneerd Indiaas en Pakistaans graan wordt door de regering gebruikt als salaris in natura voor de publieke sector.

Karingin
Karingin15 aug. 2022 - 21:29

Het is een bizarre toestand. Ik zag bij John Oliver dat er wel voedsel is, maar bijna geen geld. Een ziekenhuis waar wel dokters maar geen medicijnen zijn. Hulporganisaties mogen nix doen. Mensen verkopen hun organen, hun kinderen, het is te triest voor woorden. Er moet echt iets gebeuren, desnoods met het risico dat de Taliban er ook van profiteert. Dit is zo'n situatie waarbij je echt moet schipperen, kiezen tussen 2 kwaden. Een verloskundige (in de zorg mogen vrouwen nog wel werken, want dat kan niet anders) zei dat je nix hebt aan vrouwenrechten als je dood gaat van de honger of gebrek aan zorg

15 Reacties
dirk den boer
dirk den boer15 aug. 2022 - 21:53

En wie zouden al dat voedsel toch produceren? De boeren natuurlijk! Maar die zijn afhankelijk van irrigatie in dat droge gebied, en irrigatie moet van hogerhand geregeld worden, anders geen water op je veld. Ik lees over investeren in de landbouw, mooi voor NL en de USA, maar ook zonder geld en middelen kun je als kleine boer in je eigen onderhoud, en dat van buren en locale gemeenschapjes voorzien, je graan, eieren vd kippen, melk van geit of schaap, wat fruit en groente, daarvoor is eigenlijk alleen dat water nodig, de rest doe je met een os en een primitieve ploeg, en wat zaaizaad dat je overhoudt. Te verwachten is dan ook een trek naar dat platteland, daar kun je met eenvoudige middelen (mits water) nog best wel aan de kost komen, in de stad zonder loon of werk zal dat niet gaan, en blijf je afhankelijk van buitenlandse hulp.

DanielleDefoe
DanielleDefoe15 aug. 2022 - 22:34

Nieuwe vroedvrouwen (en artsen) kun je trouwens ook vergeten als de meiden niet naar school mogen. Iedereen die kan wil weg.

EenMening3
EenMening316 aug. 2022 - 0:00

Amerika zat 20 jaar in Afghanistan. In die twee decennia was het voor de Afghanen in het algemeen en voor Afghaanse vrouwen en meisjes in het bijzonder, veel beter dan nu...

GeenProbleem
GeenProbleem16 aug. 2022 - 3:04

@karingin ‘ Een verloskundige (in de zorg mogen vrouwen nog wel werken, want dat kan niet anders) zei dat je nix hebt aan vrouwenrechten als je dood gaat van de honger of gebrek aan zorg’ Welkom op de wereld.

wittecisnoot
wittecisnoot16 aug. 2022 - 6:00

Het gaat niet alleen om vrouwenrechten. De taliban mismanaged het land. Wie wordt de directeur van het ziekenhuis? Iemand die aan de kant van de taliban gevochten heeft en niet iemand die competent is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe16 aug. 2022 - 7:14

Afghanistan is de laatste 20 jaar sterk verstedelijkt. Het is maar de vraag of de stadjers terug kunnen naar de eveneens verarmde plattelandsgebieden. De lucratieve opiumteelt heeft een negatieve invloed gehad op de grondwaterstand en het verbouwen van voedselgewassen wordt naast de droogte bemoeilijkt door verzilting.

dirk den boer
dirk den boer16 aug. 2022 - 12:34

Vorig jaar las ik over een granaatappelsapfabriek, van de Engelsen, nabij Kanfahar, die van 1000en kleine fruitboeren vruchten opkocht, waarvan zelfs bij onze appie pakken sap in de schappen lag, dus geld in het laadje van de plattelanders betekende, bovenop hun zelfvoorziening. Iemand hier die weet of die fabriek gesloten is nu (of, stel je voor, een Taliban directeur heeft gekregen die van toeten noch blazen weet). Best mogelijk dat de Chinezen ook hier vinger tussen de deur krijgen, ligt immers aan de zijderoute. En het Westen zijn opgelopen wonden her en der in de wereld maar likken, ja jongens, de gouden tijden vh kolonialisme zijn voorbij.....Kan Pelosi ook niet eens een staatsbezoek aan de Taliban gaan brengen??

DanielleDefoe
DanielleDefoe16 aug. 2022 - 19:31

dirk den boer De firma Pure Juice zal wel niet meer actief zijn in Kandahar. China heeft een kort grens met Afghanistan die ook nog eens in de bergen ligt. Niet echt een plek om een spoorweg aan te leggen.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9316 aug. 2022 - 21:53

Wat ik dan altijd niet begrijp - ik zal het wel niet mogen zeggen maar toch - waarom blijven mensen in die situatie zoveel kinderen krijgen? Ik begrijp dat gewoon echt niet. Verder ben ik het eigenlijk voor de allereerste keer ooit wel eens met Karingin. We zien dat het daar volledig ontspoort en we zijn in staat te helpen maar we doen het niet. Dat is borderline crimineel en evil. Zie weinig kwaad in het sturen van non-monetaire noodhulp. Eten, medicijnen en andere benodigdheden.

Karingin
Karingin17 aug. 2022 - 6:47

Ja leidt maar weer af van het urgente probleem; ja de taliban moet dood, maar helaas hebben ze nu de macht in handen en daar zal of mee gedeald moeten worden, of omheen gewerkt (dat kan soms wel, ze hebben het bestuudersvak nog niet echt onder de knie zeg maar, en ook de middelen niet om overal met de neus bovenop te zitten). Of je doet gewoon nix en houdt vast aan de sancties, en gaat gezellig met popcorn en een biertje zitten toekijken hoe de lijken opgestapeld worden. Dat lost het probleem uiteindelijk ook op natuurlijk, duurt alleen ff

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 aug. 2022 - 8:47

Gebrek aan zorg was altijd al een probleem. De moedersterfte is er een van de hoogste ter wereld. Wat ook niet helpt is dat bij voedselschaarste vrouwen en meisjes de eersten zijn die minder te eten krijgen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 aug. 2022 - 9:04

Vrouwenrechten zijn gelangrijker dan je denkt. Voedselhulp bereikt niet iedereen. Vrouwelijke gezinshoofden (oorlogsweduwen) kunnen bv niet naar afhaalpunten zonder de begeleiding van een mannelijk familielid. Ook kunnen ze niet langer alleen naar hun werk en zonder geld kun je ook geen voedsel kopen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 aug. 2022 - 11:13

RechtdoorZee93 Vraag dat de mannen! Sommigen nemen er nu ook een tweede jonge vrouw bij.

dirk den boer
dirk den boer17 aug. 2022 - 16:19

Is ook helemaal geen planning, rechtdZ, jij denkt eurocentrisch, we nemen een kind, een of twee, en dan schluss. Overal elders is het zo, kinderen krijg je (was ook nog zo in mijn jeugd), en van de 10 gingen er 8 dood, dus zat je goed, je bleef constant. Maar nu heb je dus artsen zonder grenzen, en allerlei andere instanties, die overal in de wereld babies in leven houden, of er nou hongersnood is of niet, dus geen balans meer, aan die onbalans kunnen ze daar echt niets doen, in mijn krant las ik over een boertje in de hongerregio Madagascar met 14 kinderen, dat ligt dus aan ons... en niet aan de mensen daarzo.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 aug. 2022 - 12:41

dirk den boer In diverse delen van de wereld werd kindermoord beoefend. Vooral om van niet gewenste meisjes af te komen.

Marnixo
Marnixo15 aug. 2022 - 21:08

Afghanistan moet zelf kiezen. Willen ze vrijheid dan moeten ze er zelf voor vechten. Dat heeft Europa ook ervaren.

1 Reactie
dirk den boer
dirk den boer17 aug. 2022 - 15:59

Sat is wel erg eurocentrisch! Inmiddels, na de koloniale tijd, leven we in een wereld waarin je niet meer hoeft te vechten, maar waarin je de slachtofferrol terdege moet kunnen uitvechten in de VN of elders. gelkkig doen ze daar in de oekraine niet aan mee, daar hebben ze de geschidenis nog niet vergeten, en zij alert en dapper gebleven (waren wij ook in de gouden eeuw, aan alle kanten aangevallen, en toch overeind gebleven)

Marnixo
Marnixo15 aug. 2022 - 21:06

Laten we de mensen blijvend een hand reiken?? Dat heeft het westen al meer dan 25 jaar gedaan met vele militairen verliezen, honderden miljarden heeft het gekost. Een groot Afghaans leger werd opgebouwd met een compleet infrastructuur, complete politie posten en een regering. Europa en Amerika hadden een droom, Afghanistan democratie geven, vrijheid. Maar toen we Afghanistan verlieten, was nadat de Taliban de macht grepen, het Afghaanse leger niet in staat voor zijn vrijheid te vechten. En dan dit artikel???

Marri2
Marri215 aug. 2022 - 20:50

Tja, wanneer je eigen mensen / je eigen leger niet willen vechten voor je vrijheid, wat moet je dan.... En al die jonge mannen die gevlucht zijn .... Mag ik zeggen : lafaards ?

9 Reacties
Karingin
Karingin15 aug. 2022 - 21:14

Je mag het zeggen, maar je oordeel is nergens op gebaseerd en volledig misplaatst. Je kent de persoonlijke situatie niet, je hebt geen idee van de motieven, waarschijnlijk heb je zelf nooit in een oorlogsgebied gezeten dus je weet niet hoe je zelf zou reageren en zo zijn er nog wel een paar argumenten aan te voeren 😶

Jopie666
Jopie66615 aug. 2022 - 22:47

Ja dat mag je zeggen hoor. Ze kunnen heel hard rennen daar. Vooral de andere kant op.

oproerkraaier
oproerkraaier16 aug. 2022 - 0:21

Wat een extreem domme opmerking.

GeenProbleem
GeenProbleem16 aug. 2022 - 3:04

@karingin ‘ Je mag het zeggen, maar je oordeel is nergens op gebaseerd en volledig misplaatst.’ Jij hebt in oorlogsgebied gezeten?

Paul Spijkers
Paul Spijkers16 aug. 2022 - 3:43

Als je in dorp een wel vecht, maar in alle andere niet, dan ben je gek. Het verdrag van Doha was duidelijk. De VS zou het regiem niet meer steunen, en vertrekken. Nog voor de handtekeningen droog waren, was het al duidelijk wat er zou gebeuren. Het enige vraagstuk is how lang en hoe veel doden er voor zouden vallen.

Marri2
Marri216 aug. 2022 - 17:25

@Karingin ; Mijn oordeel is gebaseerd op observatie en gedetailleerde verslaglegging welke ik gevolgd heb. Het leger van A was tot op de tanden gewapend en goed getraind: wanneer je dan zonder slag of stoot , je hielen licht en een veilig heenkomen zoekt : dan ben je een lafaard. Jij hebt blijkbaar zelf wel in een oorlogsgebied gezeten en kunt er dus een op eigen ervaringen gebaseerd tegenoordeel op loslaten, neem ik aan ? Okay : let's hear it !

Marri2
Marri216 aug. 2022 - 17:27

@ oproerkraaier : bizonder diepgravend oordeel / opmerking . Ik ben echt onder de indruk ( niet echt ). Of reageer inhoudelijk of onthoud je van dit soort futiele opmerkingen !

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9316 aug. 2022 - 21:49

@Marri, Het is wat complexer denk ik maar het verschil met Oekraïne en de taliban zelf is groot. De taliban was bereid te sterven voor waar ze in geloofden. Idem voor het Oekraïense leger en in tegenstelling tot het Afghaanse leger. Het is duidelijk dat de meesten Afghaanse troepen niet in hun corrupte systeem geloofde. Wellicht waren ze ook niet bang genoeg voor een overwinning van hun vijand. Misschien hadden ze meer vrouwen moeten hebben in het leger want de gemiddelde vrouw had veel meer te verliezen bij een taliban overwinning dan de gemiddelde man. We moeten ook wel eerlijk zeggen dat de Afghaanse elite extreem corrupt was en het loon voor soldaten echt miezerig is. Ik weet niet of ik ze lafaards zou noemen. Ikzelf ben ook niet bereid om te vechten voor onze regering en ons systeem omdat ik er ook niet in geloof en zou ook de benen nemen. Betreft de jonge mannen die 'vluchten'. Ik vind de definitie van vluchten discutabel. In mijn optiek zijn dit migranten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 aug. 2022 - 12:46

Afghaanse mannen die kampten met de massale werkeloosheid zagen het leger alleen als een manier om geld te verdienen. De opvattingen van de Taliban over de rol van vrouwen werden in de conservatievere delen van Afghanistan waarschijnlijk breed gedeeld zeker onder de jonge mannen.

EenMening3
EenMening315 aug. 2022 - 19:33

Het Afghaanse leger zag het niet zitten om te vechten tegen de Taliban. Dat is de belangrijkste reden dat de Taliban nu aan de macht zijn en het beleid aldaar bepalen. Ze zullen er inmiddels wel achter zijn dat een land besturen andere vaardigheden vergt dan een guerrilla voeren. Het Westen kan zich beter afzijdig houden, interventies leveren zelden iets goeds op. De Taliban kunnen natuurlijk altijd hulp vragen aan hun religieuze zielsverwanten.

1 Reactie
Jopie666
Jopie66615 aug. 2022 - 20:18

Ik wens ze er veel succes daar en met polio uiteraard.

Marcus A.2
Marcus A.215 aug. 2022 - 18:28

Wel lastig dat we nu niet meer Amerika de schuld kunnen geven.

7 Reacties
Kipzonderkop1
Kipzonderkop115 aug. 2022 - 20:17

''Wel lastig dat we nu niet meer Amerika de schuld kunnen geven.'' Hoezo? Tot in lengte van dagen houdt Biden dit drama op zijn conto. Een 'buitengewoon succes' heet dat dan volgens Biden zelf. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5251402/joe-biden-toespraak-oorlog-afghanistan-evacuatie-missie-escalatie Net zoals de oorlog in de Oekraiene waar hij de wereld ingerommeld heeft met steeds meer wapens plaatsen aan de Russische grens etc. volgens volgens Biden een 'buitengewoon succes' zal zijn. En ongetwijfeld ook zijn optreden in Taiwan een 'buitengewoon succes' zal zijn mocht daar de pleuris uitbreken omdat de VS zo nodig China tegen de haren in moet strijken.

oproerkraaier
oproerkraaier15 aug. 2022 - 20:28

hoezo? Ze hebben de taliban groot gemaakt in hun strijd tegen de Russen. Alle ellende in Afghanistan is te wijten aan Amerikaanse inmenging.

Mokker
Mokker16 aug. 2022 - 7:12

@Kip & Kraaier Oh dus de Afghanen zijn een soort kleuters die niet zelf verantwoordelijk te houden zijn voor de keuzes die ze maken?

EenMening3
EenMening316 aug. 2022 - 8:17

@oproer De problemen in Afghanistan zijn begonnen met de inval van de Russen in 1979. De Afghaanse oorlog betekende uiteindelijk het einde van de SU. De dag dat de Muur viel en de dag dat de SU uit elkaar viel, waren, naast het einde van WOII de twee mooiste dagen van de twintigste eeuw.

Paul Spijkers
Paul Spijkers16 aug. 2022 - 10:27

KZK. Tot in lengte van dagen houdt Biden dit drama op zijn conto." Het verdrag dat beloofde dat de VS weg zou gaan en de Taliban niet langer zou bevechten werd onder Trump getekent. Mischien las je toen geen nieuws, maar toen wist men het al.

oproerkraaier
oproerkraaier16 aug. 2022 - 11:02

Mening: De russen vielen niet binnen, dat is een vaak herhaalde leugen, maar de russen waren daar op verzoek van de toenmalige wettelijke regering. De Amerikanen hebben toen de taliban groot gemaakt in een typische amerikaanse aktie waarbij ze zich in de zaken van een ander land mengden.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9316 aug. 2022 - 21:39

@oproeikramer, Pakistan heeft de taliban groot gemaakt. De taliban is aan de macht gekomen nadat de Russen al weg waren. De Amerikaanse proxy oorlog heeft wel een situatie geschept waarin dat soort extreme partijen konden ontstaan.

Mokker
Mokker15 aug. 2022 - 18:11

Gun dat land gewoon zijn zelfstandigheid, we zijn de koloniale tijd toch onderhand wel voorbij?

2 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers16 aug. 2022 - 3:46

Het land IS wettelijk zelfstandig. Alleen, dat is niet genoeg. Vooral omdat de fundamentalistische kliek die regeert en hun milities het volk de grond in boort.

GeenProbleem
GeenProbleem16 aug. 2022 - 15:08

@paul Ja en? Wie zijn wij om daar iets van te vinden?

Frans Akkermans3
Frans Akkermans315 aug. 2022 - 14:50

Die laatste zin levert een raadsel op: hoe doe je dat?

tinekea2
tinekea215 aug. 2022 - 14:01

"Het land is de afgelopen jaren getroffen door droogte vanwege klimaatverandering, maar ook natuurrampen zoals aardbevingen en overstromingen zijn het land niet bespaard gebleven. Een opeenstapeling van gebeurtenissen die deels geleid hebben tot een van ‘s werelds grootste humanitaire crises. De Afghaanse bevolking wordt bovendien ook hard geraakt door internationale sancties. Er werd terecht eerder gesteld dat de ‘harde sancties tegen de Taliban het recht op voedsel ondermijnen’, immers, de hongersnood is met name het gevolg van de ineenstorting van de Afghaanse economie." Uiteraard moeten we helpen, maar hallo..... de grootste oorzaak is natuurlijk de taliban regering. die mag je gerust ook benoemen hoor.

Jopie666
Jopie66615 aug. 2022 - 13:55

Deze reactie is verwijderd

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9315 aug. 2022 - 13:51

De situatie daar is inderdaad zonder enige twijfel dieptriest en een van de grootste humanitaire rampen op dit moment. Het is me niet helemaal duidelijk welke sancties er nu zijn. Ik weet wel dat de begroting van de vorige Afghaanse regering bestond bij gratie van voornamelijk westerse donaties. De taliban moest en zou de macht overnemen en heeft 'ons' en de Afghaanse regering 20 jaar bevochten. Nu hebben ze de macht en daar moeten ze het maar mee doen. Het is niet onredelijk dat deze betalingen zijn stopgezet. Het is niet onze verantwoordelijkheid meer. Wellicht kan de regio meer doen. Pakistan heeft de Taliban vanaf de oprichting gesteund. Misschien kunnen zij het gat dichten en hun vrienden helpen. De taliban kan ook besluiten hun inwoners te redden door op te stappen. Ben wel van mening dat we mogelijk voorzichtig moeten toestaan om de Afghaanse economie weer open te stellen voor zover dat nog niet het geval is. Hetzelfde overigens met Syrië. Die landen moeten (vind ik) kansen krijgen om weer op te krabbelen. Assad en de taliban worden niet gestraft met sancties maar hun inwoners wel.

3 Reacties
Jopie666
Jopie66615 aug. 2022 - 18:38

Pakistan is aan het falen en de kans op defaulten wordt groter.

DanielleDefoe
DanielleDefoe15 aug. 2022 - 22:36

Per dag gaan er duizenden mannen de grens over. Niet richting Pakistan, maar naar Iran.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9316 aug. 2022 - 21:36

@Jopie, Klopt. Wat moet ik er op zeggen. Speel stomme spellen win stomme prijzen. Daar is Pakistan kampioen in. Ze hebben heel lang een dubbelspel gespeeld en nu het westen uit Afghanistan is hebben we ze niet meer nodig. Ze mogen bedelen bij Beijing. @Danielle, In Pakistan zitten ook heel veel Afghanen. Meer dan in Europa - al is dat ik ook logisch voor een buurland. Verder is het ook logisch dat ze naar NW-Europa gaan omdat ze daar het meeste krijgen. Als China, Japan en Korea net als ons op grote schaal gratis geld en huizen weggeven zouden ook veel mensen die kant op gaan. In Japan hebben ze echter een inwilligingspercentage van 0,5%. Alleen echte aantoonbare politieke vluchtelingen voldoen aan hun asielvoorwaarden. Dit terwijl Japan ook gewoon het VN vluchtelingenverdrag heeft ondertekend. Het probleem ligt in die zin echt bij onszelf. Ons beleid trekt mensen aan.

badgast
badgast15 aug. 2022 - 13:30

Wat is het plan om ervoor te zorgen dat gestuurde hulp bij de bevolking komt, en niet bij de Taliban?

1 Reactie
Jopie666
Jopie66615 aug. 2022 - 14:30

Laat het rijke Saudi-Arabië maar hulp sturen. Wij hebben genoeg gedaan.