Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Een budgetcommissaris is net een rijkscommissaris

  •  
30-01-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Duitsland wil dat Griekenland onder toezicht komt te staan van een Europese budgetcommissaris. Een gevaarlijk en vernederend idee dat bovendien niks met economie te maken heeft
Zondagochtend zag het er nog naar uit dat een Duits plan om Griekenland onderhorig te maken aan een “budgetcommissaris” uit de koker van een of andere ambtenaar kwam, dat het een discussiestuk was zonder politieke betekenis. Maar het geeft de gedachten van bondskanselier Merkel weer en zelfs Martin Schulz van de SPD, voorzitter van het Europese Parlement, lijkt in deze aanpak te geloven, zo meldt de Frankfurter Allgemeine.
Zo’n budgetcommissaris wordt aangewezen door de rijke Euro-landen. Hij plaatst de regeringen van armlastige lidstaten zoals Griekenland en Portugal onder curatele en let er vooral op dat de geldstroom naar de buitenlandse schuldeisers blijft vloeien. De gedachten gaan dan uit naar de zogenaamde artikel 12 gemeentes in Nederland. Die staan er zo slecht voor dat ze eigenlijk alleen na toestemming van Haagse ambtenaren geld uit mogen geven. Het woord budgetcommissaris lijkt erg op rijkscommissaris en die vergelijking is in Griekenland al gemaakt. Wie een natie voor de keus stelt tussen economische hulp of nationale waardigheid, heeft essentiële lessen uit de geschiedenis gemist”, zei minister van financiën Venizelos. Inderdaad! Een Europese regering die voor haar beslissingen eerst belet moet vragen bij een budgetcommissaris, zal door de eigen bevolking voor een collaborateursbewind worden aangezien en een stelletje landverraders. Zo’n regering gehoorzaam je niet. Die saboteer je. Nederlanders zouden niet anders reageren als zich op Clingendael bijvoorbeeld een heerschap zou vestigen om ervoor te zorgen dat wij de nationale hypotheekschuld onmiddellijk en snel afbouwen, wat ook de gevolgen zijn voor de gemiddelde burger. En het zou de radeloze Nederlanders dan niet kunnen schelen of zij in hun eigen ondergang ook hun kwelgeesten meesleurden  – met die dikke beurzen en die vrome mondjes van ze en die hypocriete praatjes over financiële discipline. Geen sodemieter zou het ze kunnen schelen. Het is een gevaarlijk idee om de zuidelijke lidstaten van de EU te vernederen en te onderwerpen. Daarmee maak je ongekende krachten los. Dat heeft allemaal niks met economie te maken maar wel met eer en zelfrespect.
Update:
Angela Merkel is zelf geschrokken van haar gedachte om begrotingscommissarissen naar Zuid-Europa te sturen om te beginnen naar Griekenland. De reacties waren zo furieus dat zij ijlings op haar schreden is teruggekeerd. Nu zet Duitsland weer in op wederzijds vertrouwen en goede samenwerking, meldt onder andere de Volkskrant.
Mis niets: Volg Joop op Twitter , vind Joop leuk op Facebook

Meer over:

opinie, economie

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (60)

NicoSchouten
NicoSchouten30 jan. 2012 - 9:50

Rake kritiek. Bovendien gaat het er bij de bemoeizucht om zoveel mogelijk leningen terugbetaald te krijgen tegen een hoge rente. Dus een risico-opslag eisen en incasseren boven het gemiddelde niveau van de rente zonder bijbehorend risico te lopen.

lynx234
lynx23430 jan. 2012 - 9:50

Zou er niet vooral toezicht nodig zijn op de Griekse staatsinkomsten? Het beeld is immers dat mensen in vrije beroepen (aannemers, artsen, advocaten - om maar bij de A in de Griekse Gouden Gids te blijven) nauwelijks inkomen en vermogen voor de belasting opgaven (een specialist die 20.000 euro per jaar zou verdienen, een villa met zwembad die nog als opa's herdershutje in het kadaster staat) terwijl zij zich in envelopjes onder tafel laten betalen door wie snel geholpen wil worden. De rijke Griekse reders zijn officieel vrijgesteld van belasting - ooit bedacht omdat het land van (schier) eilanden vooral over water bereikbaar moest zijn. Uit die ontbrekende belastingopbrengsten kunnen de salarissen van leraren of politieagenten (en belastinginspecteurs) nu niet betaald worden.

MadPride
MadPride30 jan. 2012 - 9:50

Ja Han, zo'n vergelijking snijdt hout (maar niet heus). Valt me echt tegen van iemand die zich een historicus noemt...

BasVV
BasVV30 jan. 2012 - 9:50

Europa is met vuur aan het spelen. Uitgerekend Europa. Waarvan het voorkomen van oorlog een belangrijke basis was. Maar een land onder financiele curatele zetten zal door de bevolking ook als een oorlog beschouwd worden. Weliswaar een oorlog zonder militaire wapens. Maar de zeggenschap over je eigen land, met als wapen geld, ben je kwijt. Een moderne vorm van overheersing. Levensgevaarlijk.

JAWEH
JAWEH30 jan. 2012 - 9:50

Ik heb begrepen dat als dit zo doorgaat Nederland nog eens vijftien miljard euri kwijt zal zijn. Dat is weer 1000 euri per persoon. Dan hebben we ook nog te maken met Portugal, Spanje en Italie..Het ziet er niet goed uit Er gaan zelfs geruchten dat Nederland en Duitsland misschien uit de Euro zullen stappen. Dan wordt het pas echt een zootje Han.

KingBenzai
KingBenzai30 jan. 2012 - 9:50

Zo´n budgetcommissaris hebben we in Europa hard nodig. Voor Griekenland zeker, maar er zijn nog zo´n 10 landen waar zo´n commissaris hard nodig hebben!

trujac
trujac30 jan. 2012 - 9:50

Laat Griekenland toch failliet gaan, dan kunnen de Grieken opnieuw beginnen hun eigen samenleving in te richten in hun eigen tempo en op hun eigen manier. Het enige doel om patient Hellas kunstmatig in leven te houden is om de banken en beleggers terwille te zijn. Het zijn de financiele instellingen geweest die op onverantwoorde manier misbruik gemaakt hebben van de Griekse zwakte, laten ze dan ook hun verlies nemen. Griekenland en de Grieken zijn er niet bij gebaat dat generaties burgers opgescheept blijven zitten met een schuld veroorzaakt door het kapitalistisch systeem. Zo het er nu naar uit gaat zien wordt de EU een rijk van een paar grote machtige staten en een groot aantal Rijksprotectoraten waarvan Griekenland de eerste is. Krijgt Hitler dan toch nog zijn zin? Dat kan nooit de bedoeling van Jean Monet geweest zijn.

Yggdrasil
Yggdrasil30 jan. 2012 - 9:50

In het journaal was er een wat oudere Griek die met de wat voorspelbare reactie kwam dat dit de tweede keer was dat er gedreigd werd met een Duitse bezetting en nog meer voorspelbaar was zijn reactie dat de Duitsers maar eens begonnen met herstelbetalingen van hetgeen ze tijdens de jaren 40-45 uit Griekenland hadden gestolen. Een zijsprong van mij maar wat me persoonlijk steeds opnieuw verbaast is wel dat de hele Europese Unie onder vuur ligt vanwege het niet bijster hoge democratische gehalte. Ik verbaas me er bijna dagelijks over dat soms Duitsland met een EU maatregel komt, soms komt Frankrijk met de EU maatregel en soms komen Duitsland en Frankrijk samen met een EU maatregel maar het is maar zelden dat Europa met een EU maatregel komt. Vindt men het dan nog vreemd als de gewone burger in die gewone straat in een gewone wijk, een gewoon dorp of een gewone stad concludeert dat de EU bestuurd wordt door Frankrijk en Duitsland. Maar zoals ik al zei, dit was een zijsprongetje maar bij sommige Grieken leeft het gevoelen dat ze in 40-45 door Duitsland bezet werden met wapens en hun land werd leeggeroofd en dat het nu wederom bezet wordt maar nu met de macht van de Euro maar de roof blijft hetzelfde.

Gelijkhebber
Gelijkhebber30 jan. 2012 - 9:50

Volgenen we de visie van Han voor de rest van Europese Commissie dan is Neelie Kroes rijkscommissaris voor persvrijheid. http://www.bnr.nl/programma/bnreuropa/901814-1201/kroes-bezorgd-over-persvrijheid-hongaren

BasVV
BasVV30 jan. 2012 - 9:50

Nee. Dit land zorgt gewoon voor haar eigen mensen. En dat is elk land gelukkig eigen. En daar Heeft Duitsland niets over te zeggen. Als dat wel gebeurt. Dan heeft Deutsland de oorlog gewonnen. Maar helaas op een manier die ook Duitsland niet kan overzien. Dit kan zich wel eens zo tegen Duitsland richten. Ik durer niets meer over te zeggen.

ockham
ockham30 jan. 2012 - 9:50

Wie in surseance van betaling verkeert krijgt toezicht. Dat is omdat die surseance aantoont dat iets of iemand z'n eigen zaakjes niet kan regelen. De tweede wereldoorlog heeft er niets mee te maken, ondanks dat het gebruikelijk is Duitsland voor beide oorlogen de schuld in de schoenen te schuiven, in de media. Historici met heel andere ideeën worden niet gelezen.

Rode druppel
Rode druppel30 jan. 2012 - 9:50

Zeer goed geschreven stuk. Iedereen kijkt vanuit Nederlands perspectief naar deze zaak. Maar bekijk het eens vanuit Grieks standpunt. Zouden wij accepteren als wij onder curatele gesteld werden van Europa. Tijdens wo2 kwam er verzet tegen de onderdrukking. Zo zal het hier ook gebeuren. Gevolg, een revolutie.

NicoSchouten
NicoSchouten30 jan. 2012 - 9:50

Rake kritiek. Bovendien gaat het er bij de bemoeizucht om zoveel mogelijk leningen terugbetaald te krijgen tegen een hoge rente. Dus een risico-opslag eisen en incasseren boven het gemiddelde niveau van de rente zonder bijbehorend risico te lopen.

lynx234
lynx23430 jan. 2012 - 9:50

Zou er niet vooral toezicht nodig zijn op de Griekse staatsinkomsten? Het beeld is immers dat mensen in vrije beroepen (aannemers, artsen, advocaten - om maar bij de A in de Griekse Gouden Gids te blijven) nauwelijks inkomen en vermogen voor de belasting opgaven (een specialist die 20.000 euro per jaar zou verdienen, een villa met zwembad die nog als opa's herdershutje in het kadaster staat) terwijl zij zich in envelopjes onder tafel laten betalen door wie snel geholpen wil worden. De rijke Griekse reders zijn officieel vrijgesteld van belasting - ooit bedacht omdat het land van (schier) eilanden vooral over water bereikbaar moest zijn. Uit die ontbrekende belastingopbrengsten kunnen de salarissen van leraren of politieagenten (en belastinginspecteurs) nu niet betaald worden.

MadPride
MadPride30 jan. 2012 - 9:50

Ja Han, zo'n vergelijking snijdt hout (maar niet heus). Valt me echt tegen van iemand die zich een historicus noemt...

BasVV
BasVV30 jan. 2012 - 9:50

Europa is met vuur aan het spelen. Uitgerekend Europa. Waarvan het voorkomen van oorlog een belangrijke basis was. Maar een land onder financiele curatele zetten zal door de bevolking ook als een oorlog beschouwd worden. Weliswaar een oorlog zonder militaire wapens. Maar de zeggenschap over je eigen land, met als wapen geld, ben je kwijt. Een moderne vorm van overheersing. Levensgevaarlijk.

JAWEH
JAWEH30 jan. 2012 - 9:50

Ik heb begrepen dat als dit zo doorgaat Nederland nog eens vijftien miljard euri kwijt zal zijn. Dat is weer 1000 euri per persoon. Dan hebben we ook nog te maken met Portugal, Spanje en Italie..Het ziet er niet goed uit Er gaan zelfs geruchten dat Nederland en Duitsland misschien uit de Euro zullen stappen. Dan wordt het pas echt een zootje Han.

KingBenzai
KingBenzai30 jan. 2012 - 9:50

Zo´n budgetcommissaris hebben we in Europa hard nodig. Voor Griekenland zeker, maar er zijn nog zo´n 10 landen waar zo´n commissaris hard nodig hebben!

trujac
trujac30 jan. 2012 - 9:50

Laat Griekenland toch failliet gaan, dan kunnen de Grieken opnieuw beginnen hun eigen samenleving in te richten in hun eigen tempo en op hun eigen manier. Het enige doel om patient Hellas kunstmatig in leven te houden is om de banken en beleggers terwille te zijn. Het zijn de financiele instellingen geweest die op onverantwoorde manier misbruik gemaakt hebben van de Griekse zwakte, laten ze dan ook hun verlies nemen. Griekenland en de Grieken zijn er niet bij gebaat dat generaties burgers opgescheept blijven zitten met een schuld veroorzaakt door het kapitalistisch systeem. Zo het er nu naar uit gaat zien wordt de EU een rijk van een paar grote machtige staten en een groot aantal Rijksprotectoraten waarvan Griekenland de eerste is. Krijgt Hitler dan toch nog zijn zin? Dat kan nooit de bedoeling van Jean Monet geweest zijn.

Yggdrasil
Yggdrasil30 jan. 2012 - 9:50

In het journaal was er een wat oudere Griek die met de wat voorspelbare reactie kwam dat dit de tweede keer was dat er gedreigd werd met een Duitse bezetting en nog meer voorspelbaar was zijn reactie dat de Duitsers maar eens begonnen met herstelbetalingen van hetgeen ze tijdens de jaren 40-45 uit Griekenland hadden gestolen. Een zijsprong van mij maar wat me persoonlijk steeds opnieuw verbaast is wel dat de hele Europese Unie onder vuur ligt vanwege het niet bijster hoge democratische gehalte. Ik verbaas me er bijna dagelijks over dat soms Duitsland met een EU maatregel komt, soms komt Frankrijk met de EU maatregel en soms komen Duitsland en Frankrijk samen met een EU maatregel maar het is maar zelden dat Europa met een EU maatregel komt. Vindt men het dan nog vreemd als de gewone burger in die gewone straat in een gewone wijk, een gewoon dorp of een gewone stad concludeert dat de EU bestuurd wordt door Frankrijk en Duitsland. Maar zoals ik al zei, dit was een zijsprongetje maar bij sommige Grieken leeft het gevoelen dat ze in 40-45 door Duitsland bezet werden met wapens en hun land werd leeggeroofd en dat het nu wederom bezet wordt maar nu met de macht van de Euro maar de roof blijft hetzelfde.

Gelijkhebber
Gelijkhebber30 jan. 2012 - 9:50

Volgenen we de visie van Han voor de rest van Europese Commissie dan is Neelie Kroes rijkscommissaris voor persvrijheid. http://www.bnr.nl/programma/bnreuropa/901814-1201/kroes-bezorgd-over-persvrijheid-hongaren

BasVV
BasVV30 jan. 2012 - 9:50

Nee. Dit land zorgt gewoon voor haar eigen mensen. En dat is elk land gelukkig eigen. En daar Heeft Duitsland niets over te zeggen. Als dat wel gebeurt. Dan heeft Deutsland de oorlog gewonnen. Maar helaas op een manier die ook Duitsland niet kan overzien. Dit kan zich wel eens zo tegen Duitsland richten. Ik durer niets meer over te zeggen.

ockham
ockham30 jan. 2012 - 9:50

Wie in surseance van betaling verkeert krijgt toezicht. Dat is omdat die surseance aantoont dat iets of iemand z'n eigen zaakjes niet kan regelen. De tweede wereldoorlog heeft er niets mee te maken, ondanks dat het gebruikelijk is Duitsland voor beide oorlogen de schuld in de schoenen te schuiven, in de media. Historici met heel andere ideeën worden niet gelezen.

Rode druppel
Rode druppel30 jan. 2012 - 9:50

Zeer goed geschreven stuk. Iedereen kijkt vanuit Nederlands perspectief naar deze zaak. Maar bekijk het eens vanuit Grieks standpunt. Zouden wij accepteren als wij onder curatele gesteld werden van Europa. Tijdens wo2 kwam er verzet tegen de onderdrukking. Zo zal het hier ook gebeuren. Gevolg, een revolutie.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa30 jan. 2012 - 9:50

De enige oplossing voor Europa( de lachende koe) is dat EU moet zo spoed mogelijk Turkijke erbij halen.

2 Reacties
juliusvold
juliusvold30 jan. 2012 - 9:50

Turkije loopt in alle opzichten (economisch, politiek en democratisch) nog mijlenver achter op Europa. Ze zijn de laatste jaren bezig met een flinke economische inhaalslag, maar ze zijn er nog lang niet.

Tom Meijer
Tom Meijer30 jan. 2012 - 9:50

Daarvoor is het (helaas) waarschijnlijk te laat.

juliusvold
juliusvold30 jan. 2012 - 9:50

Griekenland heeft ons jarenland vernederd door glashard te liegen en zonder Noord Europa (lees: Duitsland) zou Griekenland geen enkele kans hebben om deze crisis als land te overleven. Alleen al daarom zou Griekenland moeten dimmen.

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer30 jan. 2012 - 9:50

"Griekenland heeft ons jarenland vernederd door glashard te liegen en zonder Noord Europa (lees: Duitsland)" Klopt, en dat waren weliswaar niet alleen maar toch vooral regeringen van de (conservatieve) snit die er nu zit. En de Westeuropese banken hebben hen daarbij geholpen en die hebben daarbij natuurlijk niets vermoed. En het Grieks statistisch bureau werd door de toenmalige conservatieve regering gedwongen opgeleukte cijfers te geven. En bij de toetreding tot de euro heeft Goldman & Sachs geholpen de slechte cijfers te verdonkeremanen. En de toenmalige West Europese regeringen waren helemaal niet op de hoogte. Geloofwaardig allemaal he. Het laat onverlet dat de eerste verantwoordelijkheid bij 'de' Grieken ligt, maar de huichelarij van NW Europa is ronduit stuitend. Daar heeft men een gedeelde schuld aan de ontstane situatie dus om nou van vernedering te spreken voert toch iets te ver.

[verwijderd]
[verwijderd]30 jan. 2012 - 9:50

"Het woord budgetcommissaris lijkt erg op rijkscommissaris" Om een Godwin te voorkomen hadden ze het misschien beter curator of bewindvoerder kunnen noemen. Blijft staan dat het bijzonder weinig indruk maakt als iemand die in de schuldhulpverlening is beland gaat mekkeren over het financiële toezicht. Je hoeft de schuldhulp niet te accepteren, het mag.

1 Reactie
HanvanderHorst1
HanvanderHorst130 jan. 2012 - 9:50

Piet, als dit gebeurt, zal de betreffende functionaris de schuld krijgen van alles maar dan ook alles wat er fout gaat in het land onder zijn of haar toezicht. Het is echt vragen om de grootste moeilijkheden. De IRA is er niks bij.

neutralist
neutralist30 jan. 2012 - 9:50

Als zelf de Grieken op straat toegeven dat er toch niks gebeurt lijkt het mij een heel goed idee. Poltiek onhaalbaar maar financieel de enige manier om de Grieken wakker te krijgen. De tijd van eer en respect hebben de Grieken zelf achter zich gelaten, het wordt tijd dat we hen gaan behandelen in dezelfde geest. Ik zou als Griek in de straat blij zijn dat door zo'n aanpak de corrupte hogere heren de wind uit de zeilen wordt genomen en er echt iets gaat gebeuren om het land te helpen. Maar goed, laten we gewoon afscheid nemen van dit land. Dat zal ook gebeuren denk ik.

1 Reactie
BasVV
BasVV30 jan. 2012 - 9:50

Ik ben bang dat de gewone man niet echt blij zal zijn als er "echt iets gaat gebeuren om te helpen" als dat betekent dat hij zijn baan kwijt is en dakloos wordt. Het grootste gevaar voor Griekenland is niet het geld. Maar de enorme maatschappelijk onrust die op de loer ligt. En elke econoom weet dat maatschappelijke onrust leidt tot minder investeringen in een land. Daarom vind ik het zo vreemd dat met dit soort zaken zo weinig rekening wordt gehouden.

[verwijderd]
[verwijderd]30 jan. 2012 - 9:50

van 2004 t/m 2007 was het Duitse begrotingstekort hoger dan de EMU norm. als we ooit een kans hadden om terug te rauteren, dan was dat hem. Duitsland zou er overigens beter aan doen om haar lonen mee te laten stijgen met haar welvaart: probaat middel tegen het ontwrichtende duitse handelsoverschot in Europa (de kern van de 'eurocrisis'), uitstekende stimulans voor produktie in de 'probleemlanden'. Rutte's oprechte oproep aan de Grieken om hun belastingstelsel te verbeteren, zou naturlijk gepaart moeten gaan met het ontmantelen van belastingontduikende Griekse brievenbussen in belastinparadijs Nederland. Zo gaat een flink deel van Uw steun 'aan Griekenland' dus eigenlijk naar de Duitse en Nederlandse financiele sector. Weet U meteen waarom de media liegen dat de Grieken minder hard werken dan wij, en vroeger met pensioen gaan. U moet wel de Grieken de schuld blijven geven, anders gaat u misschien morren. http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=767&Itemid=74&jumival=7724

1 Reactie
juliusvold
juliusvold30 jan. 2012 - 9:50

Met uw eerste opmerking hebt u groot gelijk. Gerhard Schröder ging willens en wetens het tekort overschrijden. Verder gaat u weer de tour op dat het onze schuld is (dat lijkt u bij alle postings te doen). Voorbijgaand aan het feit dat Griekenland jarenlang gelogen heeft. Wie z'n billen brandt, moet op de blaren zitten.

[verwijderd]
[verwijderd]30 jan. 2012 - 9:50

= Een Europese regering die voor haar beslissingen eerst belet moet vragen bij een budgetcommissaris, zal door de eigen bevolking voor een collaborateursbewind worden aangezien en een stelletje landverraders.= Als die Europese regering democratisch verkozen wordt zal de meerderheid van de eigen bevolking er geen problemen mee hebben, lijkt mij toch, anders hadden ze wel een partij gekozen die het tegenovergestelde wilde. Overigens is een aparte budgetcommissaris helemaal niet meer nodig als we eenmaal een Europese regering hebben, het probleem van de budgetoverschreiding wordt juist veroorzaakt door het ontbreken ervan.

1 Reactie
HanvanderHorst1
HanvanderHorst130 jan. 2012 - 9:50

Dat is ook de enige mogelijkheid: een radicale democratisering van de besluitvormingsprocessen in Brussel.

HenkDeBree
HenkDeBree30 jan. 2012 - 9:50

Vervelend? Ja, Denigrerend? Ja. etc. Maar ook gewoon nodig. Dit land dient onder curatele geplaatst te worden, als je op linkse leest een dergelijk probleem hebt gecreëerd op andermans kosten, en nu met andermans geld geholpen dient te worden omdat we met zijn alleen een afspraak hadden dan lijkt me dat niet meer dan reeel. Tot dat er weer behoorlijk bestuur is en ene opgaande lijn, zeg ik invoeren en uitvoeren. En als het dan weer een opgaande lijn laat zien, beëindigen maar nog wel even blijven controleren. Mensen in de schuld sanering moeten dat toch ook, wat is hier anders aan?

2 Reacties
BasVV
BasVV30 jan. 2012 - 9:50

Grienkenland bestaat al Duizenden jaren. En de euro pas tien jaar. Mag ik even lachen.

BasVV
BasVV30 jan. 2012 - 9:50

Griekenland heeft tegen de Duitsers en de Turken gevochten. Ze zijn intelligent. Onderschad hun scholing niet. Dit gaan ze gewoon niet pikken.

[verwijderd]
[verwijderd]30 jan. 2012 - 9:50

Als het om eer en zelfrespect gaat dan zouden die Grieken niet hun hand moeten ophouden. Aangezien ze dat wel doen betekent eer en zelfrespect kennelijk weinig voor hen. Waarom dan nog bezwaren tegen een budgetcommissaris? Overigens zit de troika de facto al op de stoel van de budgetcommissaris. Volgens uw logica heeft dus elke artikel 12 gemeente een burgemeester in oorlogstijd. En burgers gaan/mogen dan saboteren. Gelukkig denkt niet iedereen zo.

1 Reactie
HanvanderHorst1
HanvanderHorst130 jan. 2012 - 9:50

Het gaat er niet om wat ik denk of wat jij denkt. Het gaat erom wat er zal gebeuren. Net zoals het niet om gelijk hebben gaat maar om gelijk krijgen.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa30 jan. 2012 - 9:50

De enige oplossing voor Europa( de lachende koe) is dat EU moet zo spoed mogelijk Turkijke erbij halen.

2 Reacties
juliusvold
juliusvold30 jan. 2012 - 9:50

Turkije loopt in alle opzichten (economisch, politiek en democratisch) nog mijlenver achter op Europa. Ze zijn de laatste jaren bezig met een flinke economische inhaalslag, maar ze zijn er nog lang niet.

Tom Meijer
Tom Meijer30 jan. 2012 - 9:50

Daarvoor is het (helaas) waarschijnlijk te laat.

juliusvold
juliusvold30 jan. 2012 - 9:50

Griekenland heeft ons jarenland vernederd door glashard te liegen en zonder Noord Europa (lees: Duitsland) zou Griekenland geen enkele kans hebben om deze crisis als land te overleven. Alleen al daarom zou Griekenland moeten dimmen.

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer30 jan. 2012 - 9:50

"Griekenland heeft ons jarenland vernederd door glashard te liegen en zonder Noord Europa (lees: Duitsland)" Klopt, en dat waren weliswaar niet alleen maar toch vooral regeringen van de (conservatieve) snit die er nu zit. En de Westeuropese banken hebben hen daarbij geholpen en die hebben daarbij natuurlijk niets vermoed. En het Grieks statistisch bureau werd door de toenmalige conservatieve regering gedwongen opgeleukte cijfers te geven. En bij de toetreding tot de euro heeft Goldman & Sachs geholpen de slechte cijfers te verdonkeremanen. En de toenmalige West Europese regeringen waren helemaal niet op de hoogte. Geloofwaardig allemaal he. Het laat onverlet dat de eerste verantwoordelijkheid bij 'de' Grieken ligt, maar de huichelarij van NW Europa is ronduit stuitend. Daar heeft men een gedeelde schuld aan de ontstane situatie dus om nou van vernedering te spreken voert toch iets te ver.

[verwijderd]
[verwijderd]30 jan. 2012 - 9:50

"Het woord budgetcommissaris lijkt erg op rijkscommissaris" Om een Godwin te voorkomen hadden ze het misschien beter curator of bewindvoerder kunnen noemen. Blijft staan dat het bijzonder weinig indruk maakt als iemand die in de schuldhulpverlening is beland gaat mekkeren over het financiële toezicht. Je hoeft de schuldhulp niet te accepteren, het mag.

1 Reactie
HanvanderHorst1
HanvanderHorst130 jan. 2012 - 9:50

Piet, als dit gebeurt, zal de betreffende functionaris de schuld krijgen van alles maar dan ook alles wat er fout gaat in het land onder zijn of haar toezicht. Het is echt vragen om de grootste moeilijkheden. De IRA is er niks bij.

neutralist
neutralist30 jan. 2012 - 9:50

Als zelf de Grieken op straat toegeven dat er toch niks gebeurt lijkt het mij een heel goed idee. Poltiek onhaalbaar maar financieel de enige manier om de Grieken wakker te krijgen. De tijd van eer en respect hebben de Grieken zelf achter zich gelaten, het wordt tijd dat we hen gaan behandelen in dezelfde geest. Ik zou als Griek in de straat blij zijn dat door zo'n aanpak de corrupte hogere heren de wind uit de zeilen wordt genomen en er echt iets gaat gebeuren om het land te helpen. Maar goed, laten we gewoon afscheid nemen van dit land. Dat zal ook gebeuren denk ik.

1 Reactie
BasVV
BasVV30 jan. 2012 - 9:50

Ik ben bang dat de gewone man niet echt blij zal zijn als er "echt iets gaat gebeuren om te helpen" als dat betekent dat hij zijn baan kwijt is en dakloos wordt. Het grootste gevaar voor Griekenland is niet het geld. Maar de enorme maatschappelijk onrust die op de loer ligt. En elke econoom weet dat maatschappelijke onrust leidt tot minder investeringen in een land. Daarom vind ik het zo vreemd dat met dit soort zaken zo weinig rekening wordt gehouden.

[verwijderd]
[verwijderd]30 jan. 2012 - 9:50

van 2004 t/m 2007 was het Duitse begrotingstekort hoger dan de EMU norm. als we ooit een kans hadden om terug te rauteren, dan was dat hem. Duitsland zou er overigens beter aan doen om haar lonen mee te laten stijgen met haar welvaart: probaat middel tegen het ontwrichtende duitse handelsoverschot in Europa (de kern van de 'eurocrisis'), uitstekende stimulans voor produktie in de 'probleemlanden'. Rutte's oprechte oproep aan de Grieken om hun belastingstelsel te verbeteren, zou naturlijk gepaart moeten gaan met het ontmantelen van belastingontduikende Griekse brievenbussen in belastinparadijs Nederland. Zo gaat een flink deel van Uw steun 'aan Griekenland' dus eigenlijk naar de Duitse en Nederlandse financiele sector. Weet U meteen waarom de media liegen dat de Grieken minder hard werken dan wij, en vroeger met pensioen gaan. U moet wel de Grieken de schuld blijven geven, anders gaat u misschien morren. http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=767&Itemid=74&jumival=7724

1 Reactie
juliusvold
juliusvold30 jan. 2012 - 9:50

Met uw eerste opmerking hebt u groot gelijk. Gerhard Schröder ging willens en wetens het tekort overschrijden. Verder gaat u weer de tour op dat het onze schuld is (dat lijkt u bij alle postings te doen). Voorbijgaand aan het feit dat Griekenland jarenlang gelogen heeft. Wie z'n billen brandt, moet op de blaren zitten.

[verwijderd]
[verwijderd]30 jan. 2012 - 9:50

= Een Europese regering die voor haar beslissingen eerst belet moet vragen bij een budgetcommissaris, zal door de eigen bevolking voor een collaborateursbewind worden aangezien en een stelletje landverraders.= Als die Europese regering democratisch verkozen wordt zal de meerderheid van de eigen bevolking er geen problemen mee hebben, lijkt mij toch, anders hadden ze wel een partij gekozen die het tegenovergestelde wilde. Overigens is een aparte budgetcommissaris helemaal niet meer nodig als we eenmaal een Europese regering hebben, het probleem van de budgetoverschreiding wordt juist veroorzaakt door het ontbreken ervan.

1 Reactie
HanvanderHorst1
HanvanderHorst130 jan. 2012 - 9:50

Dat is ook de enige mogelijkheid: een radicale democratisering van de besluitvormingsprocessen in Brussel.

HenkDeBree
HenkDeBree30 jan. 2012 - 9:50

Vervelend? Ja, Denigrerend? Ja. etc. Maar ook gewoon nodig. Dit land dient onder curatele geplaatst te worden, als je op linkse leest een dergelijk probleem hebt gecreëerd op andermans kosten, en nu met andermans geld geholpen dient te worden omdat we met zijn alleen een afspraak hadden dan lijkt me dat niet meer dan reeel. Tot dat er weer behoorlijk bestuur is en ene opgaande lijn, zeg ik invoeren en uitvoeren. En als het dan weer een opgaande lijn laat zien, beëindigen maar nog wel even blijven controleren. Mensen in de schuld sanering moeten dat toch ook, wat is hier anders aan?

2 Reacties
BasVV
BasVV30 jan. 2012 - 9:50

Grienkenland bestaat al Duizenden jaren. En de euro pas tien jaar. Mag ik even lachen.

BasVV
BasVV30 jan. 2012 - 9:50

Griekenland heeft tegen de Duitsers en de Turken gevochten. Ze zijn intelligent. Onderschad hun scholing niet. Dit gaan ze gewoon niet pikken.

[verwijderd]
[verwijderd]30 jan. 2012 - 9:50

Als het om eer en zelfrespect gaat dan zouden die Grieken niet hun hand moeten ophouden. Aangezien ze dat wel doen betekent eer en zelfrespect kennelijk weinig voor hen. Waarom dan nog bezwaren tegen een budgetcommissaris? Overigens zit de troika de facto al op de stoel van de budgetcommissaris. Volgens uw logica heeft dus elke artikel 12 gemeente een burgemeester in oorlogstijd. En burgers gaan/mogen dan saboteren. Gelukkig denkt niet iedereen zo.

1 Reactie
HanvanderHorst1
HanvanderHorst130 jan. 2012 - 9:50

Het gaat er niet om wat ik denk of wat jij denkt. Het gaat erom wat er zal gebeuren. Net zoals het niet om gelijk hebben gaat maar om gelijk krijgen.