© Foto: National Museum of American History
Moet zeggen dat in meerdere publicaties hier in de VS zijn Indonesische achtergrond wel verteld word. Woon een aantal jaren al in de VS en zowel in de tribute edities van Rolling Stone en het autobiografische boek "Van Halen Rising" word het Indische verleden van de familie Van Halen uitvergroot. Recentelijk met name omdat in een interview van 2015 Eddie uitsprak dat hij als kind voornamelijk vrienden had die African American waren omdat hij als immigrant als een minority gezien werd en juist de African Americans voor hem & Alex opkwamen. De gebroeders Van Halen worden ook veelal genoemd als referentie voor The American Dream (iets waar Eddie het vaak over had). Ze voelden zich niet welkom in NL (helemaal de Indische moeder niet) en kwamen aan in Amerika met 75 gulden en een piano en hebben alles zelf opgebouwd. Dus in dat opzicht wel degelijk erkenning hier vanuit de Amerikanen. https://www.youtube.com/watch?v=yb26D8bBZB8
Ach, ik ben oud genoeg om te weten, dat het probleem altijd al in Hilversum lag. Tenminste als we het over Radio en TV hebben. Want daar bepaalden ze, wie er succes kreeg. Heel wat groepen en muzikanten werden domweg genegeerd. Ik deed vroeger ook aan geluidstechniek, en ik weet hoe simpel het is om een groep niet uit de verf te laten komen. Wel, in Brabant bij voorbeeld, zaten er veel indo muzikanten in bandjes. Als ze al eens mee deden in landelijke talentenprogramma's werden ze door de jury gemanipuleerd weggestemd. Ik ga liever gaan namen noemen. Het zou oude wonden openen.
Hoewel het betreurenswaardig is dat van Halens Indische wortels niet naar voren zijn gebracht. Stel ik toch heel hard de vraag aan de indische gemeenschap: "wat had je dan verwacht?". Dat je enerzijds kan strijden voor erkenning van je volk en aan de andere kant de koloniale glans kan ophemelen die vele volkeren tot op de dag van vandaag nog steeds in zijn racistische grip heeft? Diegene die jullie in de steek hebben gelaten, zullen dat blijven doen. Dat breid je niet recht door hun fouten goed te praten. Zo leren ze namelijk niks. Wat hier weer uit blijkt.
Ik kan alleen namens mijzelf spreken en niet namens de Nederlandse gemeenschap of Indisch-Nederlandse gemeenschap , Die zijn sowieso erg divers. Miljoenen mensen, miljoenen meningen In Nederland weet men al eeuwen te weinig van Indië. Dat vonden de Indonesiërs en de Europeanen daar ook al eeuwen. Zoals de Nederlandse publieke opinie niet/nauwelijks weet van de Javaanse-Afrikaanse afkomst van O'GENE weet men nog minder van een Indische komaf van de van Halenbrothers. Ik had niet verwacht dat men in Nederland meer zou weten dan dat men nu doet. En ik heb geen behoefte om de koloniale glans op te hemelen. Evenmin doet Marion Bloem dit in al haar werken ... waaronder deze column Ik vind wel dat ik kan bijdragen tot geschiedschrijvingen van Indische families. En in het verlengde daarvan de algemene geschiedschrijving van Nederlanders en foute Nederlandse overheersing. Dat is niks ..... de Nederlandse dictatuur ophemelen
De erkenning voor Indorock is er wel degelijk, niet alleen van muzikanten maar ook van journalisten. Tijdje terug was er zelfs een 2 uur lange docu te zien op TV. Heeft Bloem onder een steen geleefd, of wil ze (voor de zoveelste keer) alleen maar zien wat zij wil zien?
@ Phil< Marion Bloem had het over ca 1989 toen ze een filmconcept ontwikkelde en ze geen gehoor kreeg daarvoor. Ze bedoelde niet onvoldoende erkenning voor indorock in 2020 Wellicht heb je de film Klanken van Oorsprong gezien, die niet gemaakt is door een bestaande commerciéle zender of publieke omroep. Ook niet mede-gefinancierd. Die hadden geen interesse . Terecht dat ze dit aankaart.
@Indisch4ever Mensen die geinteresseerd zijn in de origins van de NL popmuziek, weten van de rol die de Indorock heeft gespeeld. Ik heb nog ergens een themanummer liggen van zeker 10 jaar teriug, van Aloha geloof ik. Mensen die niet geintereseerd zijn, weten het niet. Klaar. Interesse is het sleutelbegrip. Niet het identitaire.
Bedankt voor het uitlichten van deze kant van Eddie van Halen, dit was nieuw voor mij. NBCnews heeft hier nu ook een uitgebreid item over: "Eddie Van Halen endured a 'horrifying racist environment' before becoming a rock legend" https://www.nbcnews.com/news/asian-america/eddie-van-halen-endured-horrifying-racist-environment-becoming-rock-legend-n1242663
Nee, `t is dat het laatst ergens had gelezen dat Boudewijn de Groot en ernst Jansz Indische roots zouden hebben, aan hun mooie muziek heb ik het nooit kunnen horen.
Boudewijn de Groot en zijn lied Moeder intro in krontjongsound en de tekst gaat over zijn moeder die te indie overleed in een jappenkamp. https://www.youtube.com/watch?v=PZI9ztm148Y Dit lied werd geen grote hit, maar de liefhebbers van Boudewijn de Groot kennen het wel
Marion Bloem schrijft dat Eddie van Halen zei: " we herkennen elkaar meteen. ". De kop boven dit schrijven suggereert dat hij zoiets bedoelde. Ik herken indo's meteen aan hun sound, manier van spelen. Maar dat zei van Halen niet. Ik vat het op dat hij anderen herkenden aan uiterlijk, manier van praten. Zoals mensen van Indische komaf elkaar ook in Nederland herkennen Indische Nederlanders hadden wel een band met Nederland als een land van herkomst (wbt voorouders of cultureel)... maar het was niet hun geboorteland, die hadden ze verloren .Het was voor hen makkelijker Nederland te verlaten en mee te gaan met de immigranten vanuit Nederlanders. Vele Nederlanders, aangespoord door de overheid, zagen meer toekomst in landen als Amerika, Canada, Australie, Nieuw Zeeland Ook voelde men zich niet welkom en gediscrimineerd in Nederland , wat deels waar is Voor de een meer dan de ander een worsteling zie deze link voor meer achtergrondinformatie: http://www.indischhistorisch.nl/derde-pagina/amerindos-2/amerindos/ Indische Nederlanders naar Amerika: een tweede emigratie Uit onderzoek komt naar voren dat emigratie vaak voortkomt uit onvrede met het land waar men dan woonachtig is. Er zijn dan nog wel een concrete stimulans en specifieke wensen en doelen nodig voordat het echt tot verhuizing naar een ander land komt. In het geval van de (latere) Amerindo’s was sprake van eerst een gedwongen vertrek uit een steeds vijandiger wordend Indonesië naar Nederland en vervolgens een onvrede met het wonen in Nederland. Opmerkelijk was dat het klimaat in Nederland vaak werd genoemd als een pushfactor. Indischen noemden vooral het gebrek aan vertrouwen in de economische omstandigheden een reden elders een bestaan op te bouwen. Vooral de jaren vijftig kenden langdurige schaarste, gebrek aan woningen en de stroeve aansluiting op de Nederlandse arbeidsmarkt. Veel Indischen moesten een trede lager beginnen dan wat ze in Indië/Indonesië gewend waren geweest. Nederland was vergeleken met Indonesië erg klein in de ogen van de nieuwkomers. Het dicht bij elkaar wonen, vervelende sociale controle en vele bureaucratische regels, maakten dat menig Indo Nederland een bekrompen samenleving vonden. In de loop van de tijd, vanaf de jaren zestig, namen kansen toe en steeg de welvaart spectaculair. De mindere gevoelens voor de Nederlandse leefomgeving namen toen ook navenant af. Dat is ook te zien in de verminderde emigratie.2
Nooit geweten dat hij Indische roots had. Toch is een blik op bijgaande foto voldoende. Komt vooral omdat je nu zijn gezicht kunt zien. Vroeger was dat verscholen achter een grote bos haar. Ik zie hier onder wat gedoe over identiteitspolitiek en dat iemands achtergrond er niet toe doet. Iemands achtergrond gebruiken om iemand de grond in te boren of juist de hemel in te prijzen zijn kwalijke uitwassen van identiteitspolitiek. Maar daar is hier geen sprake van. Bloem refereert alleen aan van Halens vermogen om aan iemands spel te horen of hij /zij Indische roots heeft. Dat hoor je aan de toonladders en de ritmes die iemand gebruikt. Een vraag, is bekend waarom zoveel Indische Nederlanders naar de VS en Canada gingen? Ook dat is iets wat ik niet wist. Was dat vanwege de spruitjeslucht of omdat we deze groep schandalig hebben behandeld?
De combinatie van factoren, de Indo's hadden nog niet zo'n sterke emotionele band met Nederland opgebouwd. Een deel van mijn familie is ook geemigreerd, mijn ouders hebben 6 jaar op Aruba gewoond in mijn jeugd. Het is je niet echt thuisvoelen in de maatschappij, waar je woont. Altijd het gevoel van onzekerheid, opeens weg moeten. Mijn ouders hebben altijd een ingepakte koffer onder het bed gehad. Maar gek genoeg ook genoeg eet voorraad om het een half jaar uit te zingen indien nodig. Altijd je paspoort bij je hebben, wat ik nog steeds doe. Zelf veel gereisd en ervaringen opgedaan met andere culturen, heeft me geestelijk rijker gemaakt. Ook strijdbaar tegen onrecht, het rechtvaardigheidsgevoel is heel sterk ontwikkeld. Nederland heeft ons Indo's weinig geboden, zeker in de 50er jaren. We hebben het zelf opgelost. Een deel door weg te gaan en een deel door bijna te assimileren. Pas nu stapt de 2de en 3de generatie uit hun eigen schaduw. Helaas ontstaat nu het dubbele gevoel van inzicht in het koloniale verleden en de rol die ze daar in hebben gespeeld. De gemiddeld Nederlander heeft zijn mening voor in de mond hangen, alsof iedereen daar op zit te wachten en dat het ontzettend belangrijk is, dat iedereen daar kennis van neemt. Ik generaliseer zeer waarschijnlijk, maar de Indo's gebruiken vaker eerst hun hersens voordat hun mond open gaat. Het oordelen is de Nederlander met de pollepel ingegoten, vooral over andere bevolkingsgroepen. Kritisch naar zichzelf kijken is er vaak niet bij, en dat geldt ook voor de goed aangepaste Indo's Van Halen had gelijk, Indo's herkennen andere Indo's direct. Het is een oogopslag, manier van spreken, gezichtsuitdrukking en uiteraard ook herkenbaar bij het muziek maken.
Gimli, Dank voor je openhartige reactie. Ik heb altijd het gevoel gehad dat veel Indische mensen moeite hadden om te assimileren. Zo op het oog deden ze wat er van ze verwacht werd maar wat hen werkelijk beroerde zag je maar zelden. Ik had op de middelbare school wat Indische vrienden, dus ik ken het ook een beetje van binnen uit. Heerlijk eten, klaargemaakt door meerdere tantes in een veel te kleine keuken. Altijd gastvrij, vrolijk en grappig en toch knaagde er iets aan ze. Hoewel Nederland uit goed fatsoen gedwongen was hen onderdak te geven was het niet van harte. Ze waren er tegen wil en dank. Ik denk dat we toen al zagen hoe slecht Nederland om kon gaan met andere culturen. Veel Molukkers werden in interneringskampen geplaatst, later in aparte woonwijken waar geen blanke mocht wonen. Segregatie ten top. De oorlog daar wilden we het liefst vergeten, niet omdat we hem verloren, maar omdat het Nederland opzadelde met dingen waar we liever niet mee opgezadeld wilden worden. Het dwong ons tot bezinning over ons verleden en onze omgang met andere culturen. En dat wilden we helemaal niet. Toen niet en nu nog steeds niet.
Hier wat achtergrondinformatie; https://www.indischhistorisch.nl/derde-pagina/amerindos-2/amerindos-amerindos-2-eddy-en-alex-van-halen-indos-geen-indorockers/
Welke rol speelde zijn achtergrond in leven en werk van Eddie van Halen, één van de meest invloedrijke gitaristen uit de popgeschiedenis? Dat is een vraag die niet alleen gesteld mág worden, maar in mijn ogen ook gesteld móet worden, en ik ben blij dat Marion Bloem hierop wijst. Want wij dragen allemaal een verleden in ons en, of we willen of niet, dat verleden is van invloed op ons verdere leven. Mij viel ook op dat in de meeste necrologieën een verband ontbreekt tussen Eddie van Halens virtuositeit en zijn afkomst als Indische migrant in Californië begin jaren zestig. Dat verband probeerden Marjolein van Asdonck en ik in een artikel in Moesson van juni 2018 wel te leggen. Ik hoop dat dat gelukt is. Helaas kan ik hier geen pdf van dat artikel uploaden, maar wel een linkje plaatsen: https://bit.ly/33DFahU of https://bit.ly/34DLxB1.
Ik wist niet dat Eddie iets Indisch in zich heeft. Dat lijkt me ook totaal onbelangrijk en het valt me op dat ook hier de identiteitspolitiek toeslaat met als resultaat dat ik me er kennelijk wél van bewust moet zijn. Dat is jammer want de identiteit zou toch juist geen rol moeten spelen ?
Eddie van Halen krijgt in Nederland meer publiciteit, ómdat hij Nederlandse ouders had. In andere landen krijgt hij minder publiciteit. Nijmeegse media besteden ook meer aandacht aan hem, OMDAT hij Nijmeegse wortels had . Is dat allemaal identiteitspolitiek te noemen? Zo ja.... prima toch , dat mensen de kinderen van eigen familie of van eigen groep herdenken? Zo zijn Indische mensen ook altijd meer geïnteresseerd in andere Indische mensen. Marion Bloem ging daarom naar Amerika om met Indische ouderen te praten...en zo ontmoette ze Eddie van Halen. Nog meer " identiteitspolitiek" ... : https://www.gelderlander.nl/nijmegen/oude-huis-in-nijmegen-van-rockster-van-halen-wordt-soort-bedevaartsoord-denk-dat-het-straks-vol-ligt-met-bloemen~aa9e4e5e/
Sorry Indisch4ever maar ik vind Eddie niet een betere gitarist omdat hij Nederlandse ouders heeft en ik beklaag me ook niet dat hij elders minder publiciteit zou krijgen. Natuurlijk is het prima dat mensen de kinderen van eigen familie of van eigen groep herdenken maar daar gaat het hier niet om. Ik reageer op een artikel waarin iemand zich beklaagd over het feit dat de Indo-identiteit van deze rockster niet werd genoemd in de pers. Dat beklag is identiteitspolitiek en daar heb ik iets op tegen.
Beste TonW Opmerken dat mensen, journalisten te weinig de Indisch-Nederlandse afkomst van Eddie van Halen weten en benoemen. is een feit en dat mag genoemd worden. Daar is niks fout aan. Het wel fout achten lijkt op het willen verdoezelen van een afkomst van hem en dat is het meeste foute. Jouw soort identiteitspolitiek. Hij had ook een Italiaanse en Javaanse afkomst en dat weten veel mensen niet of dat benoemt men niet . Bij deze.... schuif ik dat naar voren. Mooie toevoeging aan het alom benadrukken dat hij Nederlands was.
Ik vind het niet vreemd als hij dat kon horen, want als een echte Amsterdammer die zijn voorouders uit één van de volkswijken kwam begint te zingen, dan kun je dat ook duidelijk horen!
Het vreemde is dat ik als uit de klei getrokken Nederlander nooit mag vragen waar iemand vandaan komt, of wat zijn/haar officiële roots zijn. Dan zou ik te horen krijgen heb ik begrepen: We zijn allemaal Nederlanders, je bent een racist. Hoe durf je het te vragen?
Wel Minoes, Het is maar net hoe je iets vraagt,wanneer, aan wie , waar. Veel mensen hebben geen zin in die vraag te krijgen van vreemden en nog minder als er een ondertoon is van : je hoort hier eigenlijk niet. Gezien je verwijtende posting snap je dat niet en heb je ondervonden dat mensen je vraag niet kunnen waarderen. Kijk eens naar jezelf
Indische-4ever Over vooroordelen gesproken! Voor jouw smalle visie op de ander: Dat kun je uit pure interesse vragen omdat mensen juist vaak graag over het land waarin ze opgroeiden praten of het land waar ze binding mee hebben. Maar dat komt in jouw hoofd blijkbaar niet op.' Ik schrijf dat hier juist omdat het volgens vele bijdragen zo gesteld wordt. Ik ben niet degene die dat zegt of gezegd heeft. De tegenstrijdigheid druipt er in Nederland soms van af, in die zin. Misschien is het handiger niet altijd van foute bedoelingen uit te gaan en niet immer iets in te vullen voor een ander. Ik vraag nooit zomaar iets maar als ik iets vraag is het altijd uit oprechte belangstelling.
Minoes Over smalheid gesproken.... Ik weet heel mijn leven lang wat het is als mensen je vragen waar je vandaan komt. Omdat mijn uiterlijk anders is, omdat mensen een te groot punt daarvan maken. Ook omdat men het gewoon wil weten. En soms zijn er mensen die me bevragen naar mijn afkomst vanuit een vijandige visie, dan wel niet het invoelend vermogen hebben zo'n vraag op het juiste moment te stellen. Gezien jouw schrijven ben jij zo iemand met een schrijnend tekort aan empathie. Met name voor mensen die niet zo van 'het eigen volk' zijn.
Jij weet mensen niet in. te schatten, en ik kan het weten, jij niet!. IIk stop ermee want het zal en moet jouw versie van de werkelijkheid zijn.
Beste Indisch4ever, Wat u een leven lang hebt moeten meemaken, dat maak ik tegenwoordig in mijn eigen stad mee, de stad waar ik mijn leven lang en mijn familie al eeuwen wonen. De vijandigheid en het jaloersen gevoel die ik ervaar van al die mensen als zij mij in dat mooie Amsterdams dialect horen praten. En je wordt misselijk van al die luillebollen die hier wel wonen maar niet onze taal spreken, en dan constant tegen je zeggen, wat zegt u!
Frankie48 Nu heb ik aan Indische Nederlanders nooit gevraagd waar ze vandaan komen. Dat wist je gewoon al. Maar het kan zijn dat dat voor kinderen die veel later geboren zijn anders is. Degenen die ik gekend heb en ken, zelfs van heel dichtbij, waren en zijn zo vanzelfsprekend onderdeel van de maatschappij in mijn omgeving dat dat gewoon geen vraag was. Het gaat mij enkel om de tweeslachtigheid in reacties. Het heeft verder niet zoveel te maken met de liefde voor muziek en de vraag van Marion Bloem, meer met de reacties. Ik heb inmiddels wat muziek van hem gehoord en begrijp dat het is van iets na mijn tijd is.
Ik kwam vroeger vaak in de platenzaak, ik was kind aan huis bij Haddock, R’dam, de baas en ik worden op dezelfde dag jarig wat een band schiep, in 78 liep ik tegen de hoes aan van de eerste van Halen lp, de naam intrigeerde me omdat het op een groot label WB was, na eerst geluisterd te hebben de lp gekocht, ondanks het flitsende gitaarwerk ben ik afgehaakt om ze te herontdekken toen Sammy Hager voor de band zong, geweldige zanger waarmee de nummers me meer lagen, David Lee Roth is ook een geweldige zanger met een formidabele stage act, solo heeft hij meer indruk op me gemaakt dan bij v.H, ik las een interview met hem ong. 2 maanden geleden waarin hij zei dat van Halen (de band naar ik aannam) voorbij was, er is een tijd geweest van onzekerheid of de band nog wel bestond, Sammy Hager heeft geprobeerd de band weer op te starten, helaas, voorbij. https://www.youtube.com/watch?v=VpP6cdC0K28
Helaas laat mevrouw Bloem op geen enkele wijze horen waar de Indische wortels muzikaal terug te voelen of te horen zijn. Behoudens haar opmerking aan het einde “Eddie heeft mij zelf verteld” is er door geen enkele publicist of journalist die Van Halen heeft gevolgd, melding van gemaakt. Haar invalshoek klinkt nu eerder als een persoonlijke frustratie dan een serieus beschouwend stuk over een Amerikaanse, doch toevallig in Nederland geboren gitarist. Van een afstand beschouwd: de vader, Jan van Halen, heeft slechts na de oorlog enkele jaren in Indonesië gewoond, toen Eddie geboren werd, woonde het gezin alweer (kort) in Nederland. Ten tijde van de volgende verhuizing naar de USA was hij slechts zeven. Laten we hem gedenken als een fantastische muzikant, waarbij kleur of etniciteit verder niet aan de orde is.
https://coconuts.co/jakarta/lifestyle/eddie-van-halens-indonesian-roots-inspire-asian-pride-as-tributes-pour-in/ Hier is 1 van de vele artikelen waarin Eddie's Indonesische roots worden gevierd. Zijn moeder was indisch, dus was hij het ook. Die indische wortels zijn terug te horen in de muziek. Maar dat moet je wel kunnen waarnemen natuurlijk. Misschien moeilijk voor Nederlandse oren.
"op geen enkele wijze horen waar de Indische wortels muzikaal terug te voelen of te horen" Je klinks als consument, die een simpel product en persoonlijke ervaring naar maat wil, en zich niet intereseert in medeleven met de mensen die het maken, hun leven of achtergrond. Vind je het nu echt nodig om de mevrouw die dit schrijft verdacht te maken en terzijde het Indische deel en gewaarwording effen weg te zetten? En dan net doen alsof Indiers been Rock & Roll zouden kunnen maar alleen folkoristiesch er toe doen. Dat je het niet boeit betekent niet dat het niet gebeurt is. Houdt dat soort kwaadsprekerij nou toch voor je.
Marion Bloem heeft ook niet geschreven dat zij vind dat de muziekstijl van Eddie van Halen indische wortels heeft. Noch schreef ze dat Eddie van Halen dat zei tegen haar. Eddie van Halen had Indische wortels en hij zei tegen Marion Bloem... dat muzikanten van Indisch-Nederlandse komaf elkaar snel herkenden en dat ze elkaar opzochten. Nu, bij zijn dood is het normaal ook die Indisch-Nederlandse komaf te benoemen. Voor velen is dat wel aan de orde op dit moment Wie een cd van Halen wil kopen.. is het vooral belangrijk of men van de muziek kan houden. Koop het niet omdat hij Nederlands is of Indisch-Nederlands of Amerikaans of een man of dood of een matige golfspeler
Andalucia, waarom zou ze dat moeten laten horen? Ze is geen muzikant. En ben jij uberhaupt in staat om dat te kunnen horen. Verder is het niet duidelijk wat Van Halen precies bedoelde met die opmerking. Ik denk dat we die zo breed mogelijk moeten opvatten. Dus waarom zouden we afkomst bewust buiten beschouwing moeten laten als die afkomst wel degelijk een rol speelde. Iedere muzikant, iedere artiest is beïnvloed door zijn achtergrond en de cultuur waarin hij opgroeit. Waarom zou je iets dat van invloed is geweest op iemands talent niet mogen noemen?
Een mooi artikel; Rolling Stone niveau (jammer VPRO mt zulk dedain ... had ik dat geweten had ik eerder lidmaatsch opgezegd)
Opvallend dat de drie beste Nederlandse gitaristen tot een minderheidsgroepering behoren. Eddie Van Halen is deels Indisch [slechts voor een kwart begreep ik], Stochello Rosenberg is van Sinti afkomst en Jan Akkerman is een Fries. Een mooie anekdote, EVH in levende lijve ontmoet! Dat kunnen niet veel landgenoten Marion Bloem navertellen.
Als Eddy van Halen zijn culturele identiteit omschrijft als Indisch, dan moet je hem als Indisch beschouwen. Dat kun je niet in % omvatten. Men kan wel na stamboomonderzoek inschatten hoeveel % Indonesische voorouders hij ongeveer heeft Ik schat dat op 35% . Indisch wbt Indische Nederlanders is niet een synoniem voor Indonesisch.
Jan Akkerkman is een Fries? Dat dacht ik toch niet. Hij heeft inderdaad een tijdje in Friesland gewoond, maar is geboren en getogen Amsterdammer. Zijn wieg stond vlakbij het Waterlooplein (waar zijn vader trouwens werkte).
@ Hans van Degen Je hebt gelijk, had ik ff moeten factchecken! Altijd gedacht dat hij uit Friesland kwam.
De documentaire Klanken van Oorsprong heeft mij ontzettend geboeid, gelukkig heeft Betty Naaijkens een aantal prominente musici nog kunnen volgen voor hun overlijden. Ik heb geen Indische wortels, maar bedenk me wat er allemaal nog meer aan prachtige verhalen aan mij zal zijn voorbijgegaan, door het oordeel van mensen met macht die er een veel te smalle opvatting van Nederlanderschap op na hielden c.q. halen.
Eddie van Halen, inderdaad een legendarische muzikant en helaas te vroeg gestorven. Goed en informatief stuk. Wist niet dat Eddie Indisch achtergrond heeft of had.
Ik heb ook Indische roots. Als ik naar mijn oma en overgrootoma kijk, hun leed in Indië, het verlies van hun thuis, de mate waarin hun leed niet gezien werd in Nederland, maar ook de racistische bejegening, Indo Indo poepchinees, het is bij de meeste Nederlanders onbekend. Nu krijgen zij nog een schop na lijkt het soms, alsof Indische mensen kolonialen waren die de inheemse bevolking onderdrukten. Zij waren daar geboren, en groeiden op in een samenleving waar je, met terugwerkende kracht van kunt zeggen dat het onrechtvaardig was. En, zeker naar de huidige maatstaven, was dat ook zo. Maar je kunt het deze mensen nauwelijks verwijten, zij wisten niet beter dan dat het was zoals het was. Ps. Het is niet relevant, maar na 12 jaar heb ik mijn trouwe viervoeter moeten laten inslapen. Wat kunnen honden trouwe en lieve dieren zijn, en wat kunnen wij een voorbeeld nemen aan deze dieren, en aan dieren überhaupt. Begrip liefde en trouw aan elkaar, dat is wat wij allemaal nodig hebben. Het is een schijtwereld wat wij er met z'n allen van maken, oorlog, honger, hebzucht, onbegrip. Ik begrijp er geen snars van. En misschien ben ik wel niet zoveel beter, ik hoop het van wel.
Sterkte, ik weet hoe het aanvoelt. De band met mijn hond is trouw tot in de dood en zelfs erna. Het is moeilijk uit te leggen hoe bijzonder. Ook ik ben een Indo, en wat je zegt over het inzicht nu, is precies wat mij ook bezig houdt. Is het geen dubbel gevoel? Bedankt.
Dan ben ik misschien wat jonger, ik herken dat helemaal niet. Bij ons in de straat woonde een oud stelletje, altijd hand in hand samen boodschappen doen. Als de boodschappen wat zwaar waren vroegen wij altijd of wij konden helpen dragen tot thuis. Dat werd in dank afgenomen maar verder contact als kinderen met hen was er amper. Het was een heel lief stel maar erg op zichzelf wat ik me kan herinneren. Ik heb eerlijk gezegd ook later hier niet zoveel van gemerkt. Er waren echt wel Indische mensen die hier woonden en ook veel gemengde huwelijken.
@ M Het feit dat je het niet ervaren hebt, betekent niet dat het er niet was. Het is jouw persoonlijke ervaring en mening.
gimli55 Daar heb je gelijk in. Ik was zelf nog kind toen. Later alleen maar gemengde huwelijken meegemaakt en weer kinderen daaruit, die met onze kinderen speelden. Ik twijfel niet aan het gebeurde.
Edward van Halen was mijn grote gitaarheld die mij enorm heeft geinspireerd. Ik wist niet dat hij een Indische achtergrond had en dat dat blijkbaar heel veel uitmaakt. Voor mij is hij gewoon een Nederlander die naar de VS is verhuisd en waar z'n voorouders zijn geboren maakt mij gewoon totaal niet uit. Je kunt me nog meer vertellen maar er is totaal niets Indisch in zijn spel te horen als je het mij vraagt. Weet je, ik begrijp het niet meer. Als iemand grootse daden verricht is afkomst blijkbaar heel erg belangrijk maar als iemand misdaden begaat is het vermelden van de etnische achtergrond ineens taboe en worden er eufemismen gebruikt als "licht getint".
Dat heet “selectieve verontwaardiging” en hele volksstammen bedienen zich ervan, zowel op de rechtse alsook op de linkse flank van ons politieke spectrum.
[Weet je, ik begrijp het niet meer. Als iemand grootse daden verricht is afkomst blijkbaar heel erg belangrijk maar als iemand misdaden begaat is het vermelden van de etnische achtergrond ineens taboe en worden er eufemismen gebruikt als “licht getint”.] Je begrijpt het idd niet. Juist als mensen over de schreef gaan wordt altijd graag de etnische achtergrond vermeld. Hoe vaak lees je niet dat Marokkanen ‘in alle verkeerde lijstjes’ voorkomen? En waarvan is ‘licht getint’ eigenlijk een eufemisme? Van super zwart?
Het is fijn dat Mark wel alles begrijpt. Nou ja, uitgezonderd het geen niet in zijn straatje past.
Voor Indische mensen --- een groep uiteengevallen in de diaspora- is het altijd interessant geweest om te zien hoe andere Indische mensen leven en doen elders. In Nederland wordt de nadruk gelegd op goede muzikanten van eigen Nederlandse bodem Indische Nederlanders kijken ook naar goede muzikanten van Indisch-Nederlandse bodem. Sjors van de Panne, O'GENE-zussen... geboren in Nederland, maar wel met een afkomst uit een Indische familie. In Amerika legt men weer de nadruk op good stuff van Amerikaanse bodem. Eddie van Halen krijgt nu meer aandacht in Nederland dan in Duitsland, Polen etc Logisch... Algemeen ziet men de Nederlandse afkomst van deze superstar
"Voor mij is hij gewoon een Nederlander..." Heeft u enig idee hoe superieur dit klinkt? Blijkbaar voelde Edward van Halen namelijk zelf heel duidelijk dat hij dat niet was. Hij was Indisch. En dat heeft overigens ook weer niets te maken waar je woont en op welke leeftijd. Indisch zijn verandert niet omdat hij in Amerika is opgegroeid en al helemaal niet omdat u niet wil onderkennen dat hij geen "gewone Nederlander" zou zijn. Is het dan zo moeilijk om te accepteren dat iemand zoveel heeft bereikt, maar geen "volbloed" Nederlander is? Mijn hemel. En dat anno 2020. Hij was inderdaad een groots inspirator. Jammer dat u zelfs na zijn trieste overlijden zijn afkomst durft te bevragen...
1 van de grootste gitaristen die deze wereld heeft gekend overlijdt, en iemand moet haar frustratie kwijt dat een documentaire niet van de grond is gekomen.
Dank voor je mooie bijdrage. Wat als essentiële informatie in alle memoriams ontbreekt, is dat Eugenia van Beers, de moeder van Eddie en Alex van Halen, een "displaced person" uit de republiek Indonesië was. Die status betekende dat het gezin in aanmerking kwam voor emigratie naar de US onder de zogeheten Pastore-Walter Act. Tussen 1958 en 1962 zijn zo'n 10.000 visa afgegeven aan ontheemde gezinnen en vrjjgezellen van kleur: Indo-Europees, Moluks, Chinees en Indo-Afrikaans. De selectieprocedure was een lang en zwaar traject waarin veel aanvragen zijn gesneuveld. Los van details als wie garant heeft gestaan voor het gezin Van Halen in Pasadena houdt één vraag in het bijzonder me bezig: stel dat het gezin was afgewezen, hadden de broers dan net zo'n fabelachtige carrière in de muziek doorgemaakt in Nederland? (Hint: hetzelfde land waar de Tielman Brothers met hun indorock grotendeels verguisd werden?) Ik denk dat we senator John Pastore en afgevaardigde Francis Walter eeuwig dankbaar moeten zijn voor hun wetgeving. En Eddie van Halen voor zijn buitenaardse talent als gitarist en uitvinder.
Of het nu Marcus Miller, Eddie van Halen, Elvis Presley of Aretha Franklin is.. afkomst, kleur of wat dan ook hebben me nooit geboeid, ik denk dan ook dat dat veel belangrijker is dan ze in aparte hokjes te duwen op afkomst, kleur of geslacht.
@Fredje Dat kan. Maar Eddy van Halen dacht er kennelijk anders over. Zelf ben ik nooit geboeid geweest door Van Halen maar van de muzikanten die ik wel graag hoor vind ik het wel interessant om wat van hun achtergrond te weten en te begrijpen op wat voor manier die achtergrond hen beïnvloed heeft. Eigenlijk vind ik het raar dat je dat niet boeit.
De les die ik van Fred heb geleerd: 'Aan de andere kant moeten we ook duidelijk maken dat we niet iedereen in de wereld kunnen veranderen en is het ook belangrijk dat we leren met racisme om te gaan.' Ik wacht nog op het cursusboek (let op, dit is niet 'je moet iets aan racisme doen, dit is echt wat er staat: leren omgaan met racisme, want fred and the likes veranderen maar heel langzaam.
Men moet zich echt wijdere noties van racisme en kolonialisme gaan ontwikkelen dan alleen een vooroordeel over het abstracte idee van huidskleur. Het gaat dan ook niet om 'kleur' an sich, maar om de aparte en specifieke culturele ervaring. Stel je voor dat iemand je verteld over de muzikale cultuur die voortkwan uit de zwarte gemeenschappen in een staat met beel Baptist kerken, of als iemand je verteld hoe haar familie als joden afgeslacht zijn. Dan zeg je toch ook niet het kan me geen bal schelen? Dat is niet het plaatje dat je koopt, nee. Maar het is wel de cultuur waaruit het deels uit voortkomt. Dat wegmoffelen er van. Dat zijn de overblijfsels van racisme en kolonialisme.
@stokkickhuysen, leuk dat je me volgt, jammer dat je er niets van hebt begrepen.
Mark Huysman Dat begrijp ik heel goed. Wat ik nl. raar vind is dat als je vraagt waar iemand vandaan komt. welke roots hij/zij heeft ( uit pure belangstelling) je blijkbaar een halve racist bent en men er dood en doodmoe van wordt, want ze zijn immers allemaal Nederlander. Je mag er niet meer naar vragen. En vervolgens wordt het mensen aangewreven als ze er niet naar vragen? Ik moet zeggen dat ook ik het al lang beu ben. Het staat iedereen vrij om naar Amerika te verhuizen. Daar leven ze allemaal al jaren gesegregeerd.
Ik begrijp sowieso dat je als muzikant naar Amerika wil omdat daar de muzikale mogelijkheden vele malen groter zijn en waren dan in Nederland. Nederland liep echt wel wat achter in dit genre. Ik heb er helaas geen herinneringen aan.
Dat ontbreekt inderdaad in elke IM die ik tot nu toe gelezen heb. Het idee dat dit voor 'de Nederlander' niet interessant is heerst blijkbaar nog steeds. Maar aan de andere kant is het feit dat het niet expliciet gemeld wordt misschien een teken dat de Indischsche Nederlanders zodanig geïntegreerd zijn dat hun migratie-achtergrond niet genoemd hoeft te worden. Of is het glas nu te veel half vol?
Nou Frank, wat mij betreft wordt het drinken niet eerlijk over de glazen verdeeld en wordt er bovendien nogal geknoeid bij het schenken. We geven onevenredig veel aandacht aan een bijzonder kleine groep schreeuwers die vinden dat hun glas nooit vol genoeg is. Met als resultante dat de rest een leeg glas voor zich heeft.
Hallo Marion, Ik heb inmiddels wat berichten gelezen over het overlijden van Eddie. Zijn Indische achtergrond werd daarbij terloops vermeld. Ik neem aan dat jij er inmiddels ook kennis van hebt genomen. Wat ik met jou deel (vanuit mijn eigen achtergrond, die in zekere zin lijkt op jouw achtergrond) is mijn teleurstelling dat er in Nederland zo ontzettend weinig aandacht is voor één van de grootste groepen immigranten van na WOII, de Indische Nederlanders. Ik kom uit de Haagsche regio, 'de weduwe van Indië', en heb het staartje van de Indo rock nog mee mogen maken. Maar het hield niet op bij muziek. In de hele Haagsche regio lagen achter vele deuren de verhalen over Indië, de ontberingen van de Jappenkampen, de verschrikkingen van de bersiap en de nostalgie naar wat ooit was voor het oprapen. Tante Lien was voor mij geen gimmick; ik kende vele tante Liens. Ze woonden bij mij in het portiek en in de buurt. Het is zo jammer dat, door het verbale geweld over ons koloniale verleden en de slavernij, de maatschappelijke erfenis en culture bijdrage van de Indische Nederlanders aan de Nederlandse samenleving zo weinig aandacht krijgt. Men verdient beter. Goed dat je hier aandacht aan besteed, het is alleen zonde dat de aanleiding daarvoor moet zijn het overlijden van de bekendste Indo rocker van Nederland.
In de VS maakt het op muzikaal gebied niet zoveel uit van welke afkomst de artiest is, als het maar goed klinkt maar vooral als het goed verkoopbaar is!
Wat een uiterst pover idee van wat muziek is en hoe het werkt. Afkomst betekent cultuur, en kultuur maakt. Als het zo was dat cultuur er niet toe deed was zou er geen Jazz of Rock n roll of Soul of Funk zijn geweest die uberhaupt had *kunnen* verkopen. En het idee dat er geen culturele verschillen zijn in de ontvangst van die muziek is ook onjuist.