Joop

Echte leiders hadden het niet zover laten komen met het klimaat

  •    •  
12-08-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
101 keer bekeken
  •  
Hamer ontvangt partijvoorzitters

© Lex van Lieshout

Ik vrees dat de gemiddelde Nederlander geen idee heeft wat voor gok er door rechts met het klimaat wordt genomen.
“Westerse leiders roepen op tot actie”, luidt het begin van de kop op de voorpagina van de Volkskrant van 10 augustus. Deze zin geeft de klimaatinertie van de democratisch gekozen leiders in Nederland erg goed weer. ‘Roepen op tot actie’ is zo ongelofelijk gratuit. Zoals de laatste 20 jaar alle klimaatmaatregelen bijkans gratuit waren, met als doel om de positie van het bedrijfsleven niet aan te tasten.
We zijn op veel staatjes en niet alleen die van het klimaat, al tijden het slechtste jongetje van de klas. Het zijn de feiten en niet de volledige georkestreerde verschijning van een appel etende premier op de fiets met een mutsje op die wat algemeenheden debiteert, die qua klimaat de doorslag gaan geven. Ik vrees dat de gemiddelde Nederlander geen idee heeft wat voor gok er door rechts met het klimaat wordt genomen.
Echte leiders die het belang van allen voor ogen hebben, hadden het zover niet laten komen. Machthebbers in dienst van zichzelf of hen die belang bij de status quo hebben wel.
De wedstrijd tussen machthebbers om te zien wie het eerste met de klimaatogen knippert, heeft nu lang genoeg geduurd. De klimaatdreiging is niet alleen te stoppen met maatregelen die de uitstoot van schadelijke gassen beperken, maar ook met het geven van macht aan mensen die het welzijn van allen belangrijk vinden. Kennelijk hebben we onze verkeerde helden gekozen of kiezen we ze verkeerd.
De huizenprijzen blijven maar stijgen, maar het water ook. Misschien zit daar een verband tussen? De VVD zal dit ten stelligste ontkennen. Als ik de gevolgen zoals in het VN-rapport beschreven goed begrijp, rijst bij mij de vraag: hoe gaan de Nederlandse rivieren hun water kwijtraken in de zee als deze een meter hoger is?
De onzichtbare hand van de markt ‘Mark’ heeft tot nu toe niets van de huidige urgente klimaat-, pandemie- of woningmarktproblemen opgelost. Integendeel. De markt vult nog steeds zijn eigen zakken, en steekt zijn middelvinger naar me op. Ik kan me haast niet voorstellen dat ik de enige ben die de voosheid van de argumenten van rechts constateer.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (162)

Eric Minnens
Eric Minnens14 aug. 2021 - 21:21

Guus Kuijer, tweet van de dag: "Ik begrijp niet waarom het klimaat links is." Dan begrijp je niks van het neoliberalisme, beste Guus. Het klimaat is van ons allemaal en dus een sociale kwestie. Rechts houdt niet van sociale kwesties. Rechts houdt wél van geld. Ze hebben ook bijna al het geld. Waarmee ze voor alles nóg meer geld willen maken. Niet voor de maatschappij, maar voor zichzelf. Overheden faciliteren dat bijna altijd. Daarom zijn overheden meestal ook rechts. Zo blijft er geen geld over voor het klimaat. Daarom is het klimaat links.

4 Reacties
Pater
Pater15 aug. 2021 - 0:58

Ik vind het mooi dat je klimaat belangrijk vindt, de logica is niet smetteloos. Autowegen zijn van ons allemaal dus...? De natuur is van ons allemaal dus ...? Zaken van collectief belang zijn daarom niet meteen sociaal.

Asega
Asega15 aug. 2021 - 7:58

Pater Logica heute zu tage. Ik vind het gewoon een vondst om de stelling" ik begrijp niet waarom het klimaat links is" met grappige dialectiek te weerleggen.

Eric Minnens
Eric Minnens15 aug. 2021 - 10:08

@Pater "Zaken van collectief belang zijn daarom niet meteen sociaal." Sociaal is inderdaad niet hetzelfde als collectief, al zijn er overlappingen. Maar je geeft wel twee mooie voorbeelden, die ook ik kan gebruiken. Autowegen zijn een collectief belang, maar vooral een neoliberaal belang. Handel en verkeer moet optimaal geregeld zijn. Niet voor de chauffeurs, want die verdienen geen stuiver, maar wel voor de aandeelhouders. De geldmakers dus. Aan fietspaden wordt in veel landen dan ook geen aandacht besteed. Daarover vindt immers geen handel plaats. En over het collectieve goed natuur (volgens de onvolprezen Arnold Heertje) hoef ik slechts naar Bolsonaro te wijzen om het verband met (a)sociaal aan te geven. Maar je hebt een punt hoor. Taalkundig valt er wel wat op mijn reactie aan te merken. Beetje kort door de bocht, gelukkig sprak dat Asega weer wél aan... Voor elk wat wils. ????

Pater
Pater16 aug. 2021 - 13:30

@Ereik Weinig fietspaden als blijk van neoliberalisme: eerlijk gezegd je reinste onzin. Juist NL was één van de mest neoliberale landen, met het meest uitgebreide fietspadennet ter wereld. Autowegen voor de handel? Meer voor de miljoenen die met de auto naar en van het werk gaan. Waarom is klimaat, milieu in het algemeen, links? Omdat er voor de korte termijn geen winst mee valt tr maken.

Bouwman2
Bouwman214 aug. 2021 - 8:20

De vraag is als het spelletje Wie van de drie. Op het eind de vraag: Wil de echte leider opstaan? ... Oude banden afspelen en dan zie je het: de echte leider gaat altijd voorop. Dus wie voorop gaat is de leider. En wie voorop gaat dat ben je zelf, dat spreekt. Iedereen is God in het diepst van zijn gedachten, iedereen Kloos. Too close to call..... .

The Apple
The Apple13 aug. 2021 - 22:15

Rick Hofland" Als je de CO2 uitstoot per persoon uitrekent en dat afzet tegenover de dichtheid van de bevolking per m2 km, dan zijn er maar weinig landen ter wereld die het beter doen dan Nederland." Als je de CO2 uitstoot van Nederland bekijkt en dat afzet tegen het aantal vierkante kilometers, dan behoren de Nederlanders tot de grootste vervuilers van de wereld. Als je daar ook nog eens de CO2 uitstoot bij optelt van goederen die elders worden geproduceerd, maar in Nederland worden geconsumeerd, dan is Nederland wereldkampioen vervuiling per km2.

2 Reacties
zekernietjoops
zekernietjoops14 aug. 2021 - 15:35

Rick Hofland en The Apple, Jullie beider reacties sluiten elkaar wederzijds niet uit want bevestigen vooral dat Nederland een propvol land is, waardoor DUS allerlei problemen ontstaan als gevolg van die veel te veel mensen en daarvoor benodigde voorzieningen en infrastructuur in een veel te klein land, met ook nog een der grootste zeehavens en veel te veel luchthavens. Maar zulks relativeert wel sterk die z.g. ‘grote(re) vervuiling’ en z.g. ‘niet voldoen’ aan DAN dus te veel en vooral, rigide eisen. Temeer omdat machtig en mondiaal opererend grootkapitaal eng verstrengeld is met EU- en nationale machts- en economische structuren.- Zonder een voor Nederland dus hoogst noodzakelijk soepeler – en logischer! - toepassing van ‘de regels’, zal van daardoor geïnstigeerde bedrijvigheid die vele honderden miljarden op korte termijn zal gaan vergen, de zeer hoge rekening - als gevolg van al 10-tallen durend rechts, corporatistisch beleid - voor het overgrote deel bij de meerderheid van modaal en minder verdienende mensen worden gelegd... zonder dat zij dit wezenlijk kunnen veranderen.

Pater
Pater15 aug. 2021 - 1:36

Een hoge bevolkingsdichtheid betekent op geen enkele manier dat je de tamelijk hoge ecologische voetafdruk moet hebben die NL heeft. De km2 van een land is gewoon geen bruikbare maatstaf.

korheiden2
korheiden213 aug. 2021 - 15:03

Tsja. De president van de VS, Joe Biden, vraagt aan de OPEC om de productie op te voeren. Lagere olieprijzen zijn immers goed voor de economie. https://nos.nl/artikel/2393618-biden-vraagt-meer-olie-langetermijnambities-verliezen-van-kortetermijnbelangen

7 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 aug. 2021 - 17:00

je verwacht het niet hè

Bouwman2
Bouwman214 aug. 2021 - 8:39

Ik wil u niets nadragen, collega Korheiden, maar u opmerkzaam maken op het feit dat u wel de zichbare en herkenbare werkelijkheid als waarheid beschrijft. Dat gebeurt hier namelijk voortdurend en het wordt dan ook met graagte toegestaan. U bent heel correct dus. U zegt waarachtige dingen. Maar wat is waarheid en wat is herkenbaar als waarheid? U wilt zich een kort moment verplaatsen in de positie van Pontius Pilatus die landvoogd was? Hij zei: Ik zie geen schuld in deze mens, maar oordeelt zelf. Oordeel niet opdat gij niet veroordeelt woprde. Je kunt het een beroepsdeformatie noemen, maar er zit misschien iets in?

Uitgekleed
Uitgekleed14 aug. 2021 - 18:19

langetermijnambities-verliezen-van-kortetermijnbelangen. Geheel waar. Nu komen we bij de oorzaak van het, reeds 20 jaar, niet van de grond komen van noodzakelijke investeringen die de lucht van CO2 moet saneren van CO2. Tata steel, Eemshaven centrale, Shell raffinaderij, Drie energie centrales van Vattenfall, Uniper centrale maasvlakte, Esso en BP raffinaderij. Al deze bedrijven voorzien de grote aandeelhouders van hun belastingvrije dividenden. Wanneer we spreken over b.v. Shell die het klimaat vervuild dan zouden we moeten zeggen de aandeelhouders van Shell, en al die aandeelhouders van genoemde bedrijven zijn schuldig aan de stagnatie. Sinds kort is een kleine activistische groep aandeelhouders doende, de grote aandeelhouders te bewegen deze aandelen van de hand te doen. Velen hebben dit al toegezegd maar de winsten zijn nog te vet om er onmiddellijk van af te zien. Het alternatief is meer risico met mogelijk verlies. Ook instituten als pensioenen zijn de grote aandeelhouders. We moeten vrezen dat nieuwe vormen van energie opwekking en opslag niet snel genoeg gevonden en in praktijk gebracht om klimaatrampen een halt toe te roepen.

Pater
Pater15 aug. 2021 - 1:05

De sleutel achter deze antiklimaat-opstelling is denk ik meer de populariteit van de Democraten en de verkiezingen van volgend jaar.

Uitgekleed
Uitgekleed15 aug. 2021 - 13:06

Pater 15 augustus 2021 at 03:05, Ja de democraten vertegenwoordigen waarschijnlijk vele kleine beleggers van genoemde bedrijven, wat zich vertaalt in de verkiezingsuitslagen. Hoe dat zal gaan met de gemeenteraad verkiezingen volgend jaar is al duidelijk.

Pater
Pater16 aug. 2021 - 14:41

@Uitgekleed De kleine beleggers hebben er niks mee te maken. Een hoge benzineprijs is voor elke zittende president een negatieve factor.

Uitgekleed
Uitgekleed17 aug. 2021 - 20:58

@ Pater Beleggers hebben belang bij de status quo

Duralex
Duralex13 aug. 2021 - 13:40

Wat een slecht verhaal. My goodness. Maar gezien alle enthousiasme in de reacties sta ik alleen. Feitenvrij ventileren, als u mij toestaat. Hoezo zijn we het slechtste jongetje vd klas? Welke lijstjes dan, en zijn er niet evenveel waar we het goed doen? Welke gok neemt rechts dan precies? En links dan?(Rutte2) Welke leider hadden we moeten kiezen? Ascher? Klaver biomassa Jesse? Mevr Ploumen had ons gered en dan hadden we een totaal ander IPCC rapport gehad? En als de zeespiegel stijgt moeten de (rivier)dijken ook omhoog. Geen leider die die logica om kan draaien. Links niet, rechts niet. Maar dijken ophogen is rechts ? Dan stem ik nooit weer links. Ja de woningmarkt problemen zijn desastreus maar dat gaat niet perse over het klimaat. Of leiden meer huizen tot minder zeewater? Welke argumenten van rechts heb je het over? Nou, ik snap het niet meer. Blijft staan dat die huizenmarkt net iets meer de schuld is van rechts dan van links, als je het mij vraagt. (Ondanks al die GL windmolenNimby's in 020). Stem ik toch nog wel even links.

4 Reacties
Asega
Asega13 aug. 2021 - 17:26

Op basis waarvan stemt u links ?? U heeft alles van een rechtse troll

The Apple
The Apple13 aug. 2021 - 21:57

Asega - Waarchijnlijk gaat hij ervan uit dat het FvD links is.

Asega
Asega14 aug. 2021 - 21:43

TeunBeun. De gok die rechts genomen heeft is om te lang niks te doen. Lijstjes zijn duidelijk. Argumenten ho maar behalve twijfel zaaien dit wijst op rechtse trollen. Dit is geen kritiek maar framing wakker worden.

Pater
Pater15 aug. 2021 - 1:09

Nee, Durakex, ik ben bang dat er geen lijstjes betreffende het klimaat zijn waarop we het goed doen. En dat komt door de systematische verwaarlozing van dat probleem door rechts. De maximumsnelheid van 130, en ik ben bang is, voor de VVD belangrijker.

Eric Minnens
Eric Minnens13 aug. 2021 - 12:13

Geef het volk brood en spelen. Dit is eerste formule (formule 1) van het neoliberalisme. Het kapitaal wordt bediend (Formule 1). Én de gewone man wordt bediend (Formule 1). Zo vallen die formules toch mooi samen. We willen met zijn allen helaas niks anders. Op een paar kritische zonderlingen na. Links kan het nooit meer winnen... (Zelfs oprispingen a la Roemers en Samsom zetten geen zoden aan de dijk.) Of misschien toch? Via een grote klimaatramp wellicht, met héél veel doden en gewonden. Over de hele aardbol. Moeten we daarop hopen? Het lijkt onze enige hoop... ???? Dus, ga zo door Rutte, hou vol Biden. Tijdens ons de zondvloed.

2 Reacties
Asega
Asega13 aug. 2021 - 12:34

Spijker op z'n kop....alleen voor jezelf zorgen eindigt uiteindelijk in de strijd van allen tegen allen ..lees Thomas Hobbes.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 aug. 2021 - 14:45

[Tijdens ons de zondvloed. ]. We hebben al wat voorproefjes weggebagatelliseerd ...

Break on through
Break on through13 aug. 2021 - 12:05

Hele goede constateringen. Is al jaren te zien dat rechts Nederland de voorkeur geeft aan de belangen van het bedrijfsleven ten koste van het voortbestaan cq welzijn van het land zelf en haar inwoners. Ik vraag me af hoe de rechtse kiezer strakjes gaat reageren als hij of zij echt wakker word in een wereld waar West Nederland een metertje of tien onder water staat en alleen nog te herkennen is aan de bovenste verdiepingen van de torenflats e.d. Gaan ze dáár dan wonen en werken? Maar goed, het is hoog tijd voor een volledig links kabinet. VVD in de oppositie. CDA is morsdood en extreem rechtsen zijn onmogelijk te pruimen. Gaat helemaal goed komen. Laat links de enorme rotzooi van rechts Nederland maar opruimen.... Kunnen we de komende honderden jaren vooruit....

4 Reacties
korheiden2
korheiden213 aug. 2021 - 16:51

@Break : 'het is hoog tijd voor een volledig links kabinet.' Wellicht ten overvloede meld ik hier dat de linkse partijen in de verste verte geen meerderheid hebben in ons land. Elders ook niet. Eventuele nieuwe verkiezingen geven hooguit enkele kleinere verschuivingen, met winst voor Caroline van der Plas, Joost Eerdmans en verlies voor CDA en FVD. Maar onder de streep blijven de verhoudingen ongeveer zoals ze nu zijn.

JJP2
JJP214 aug. 2021 - 9:06

"Het is hoog tijd voor een volledig links kabinet." Keep on dreaming; zie uitkomst afgelopen Kamerverkiezingen. Nieuwe verkiezingen? Zal uitkomst nagenoeg gelijk zijn of eerder nog een verdere verschuiving naar rechts. Kaag is van haar voetstuk gevallen en niemand gelooft toch meer in Ploumen en Klaver die elkaar het handje vasthouden. Blijft er niet veel over aan die kant.

Tom Meijer
Tom Meijer14 aug. 2021 - 9:43

"Laat links de enorme rotzooi van rechts Nederland maar opruimen…." Dat gebeurt altijd toch al? Het is al jaren standaard geworden dat links de rotzooi van rechts opruimt. Voordeel voor rechts: links wordt steeds kleiner want zij nemen de benodigde maar vervelende en onpopulaire maatregelen. Rechts hoeft niets aan de rotzooi te doen, schuift de rommel op het linkse bordje waardoor links kleiner en rechts groter wordt.

Break on through
Break on through14 aug. 2021 - 15:13

Wat de uitkomst van verkiezingen is hoeft niet persé te zijn wat een land nodig heeft. Democratische verkiezingen zijn bij uitstek een rekensom van allemaal eigen belang. Onder 20 jaar rechts hebben we Zuid Limburg gezien. Mensonterende schandalen en affaires. Vriendjes politiek en pogingen een kleine club stinkend rijken nog rijker te maken. Etc, ect. is allemaal de uitkomst van democratische verkiezingen. Maar of het daarmee perse goed is? Klopt hoor Tom, links mag altijd de hete kooltjes uit het vuur halen voor rechts. Ik zou daar als linkse politici gewoon paal en perk aan stellen. Gewoon ophouden met de VVD te regeren. dan maar in de oppositie.

Rick Hofland
Rick Hofland13 aug. 2021 - 10:25

Als je de CO2 uitstoot per persoon uitrekent en dat afzet tegenover de dichtheid van de bevolking per m2 km, dan zijn er maar weinig landen ter wereld die het beter doen dan Nederland en dat zijn dan ook nog eens landen die het geluk hebben om te beschikken over een veelvoud van natuurlijke bronnen van herwinbare energie die continue stroom garanderen, zoals waterkracht en aardwarmte. Neemt niet weg dat het altijd beter kan, maar het is lariekoek dat wij als land het zo veel slechter doen dan anderen. Wat mij vooral opvalt is hoeveel klimaatvoorvechters in mijn eigen omgeving en bij partijen als GL of D66 zelf een ecologische voetprint achterlaten waar Henk, Ingrid en Mo & Fatima slechts een puntje aan kunnen zuigen. Met die achterlijke klimaattop bijeenkomsten als toppunt van onnodige CO2 belasting. Dat is alsof er jaarlijks een bijeenkomst is van duizenden obesitas mensen die vervolgens al schranzend en zuipend gaan vergaderen over hoe de voedseltekorten in de wereld opgelost kunnen worden.

8 Reacties
Asega
Asega13 aug. 2021 - 11:24

Tuurlijk en als je het aantal koeien meerekent wordt het nog allemaal beter. Maar op het lijstje de vervuiling per inwoner staan wij hoog zeer hoog toch.

DaanOuwens
DaanOuwens13 aug. 2021 - 11:48

@ Rick Hofland Jij schrijft: Wat mij vooral opvalt is hoeveel klimaatvoorvechters in mijn eigen omgeving en bij partijen als GL of D66 zelf een ecologische voetprint achterlaten waar Henk, Ingrid en Mo & Fatima slechts een puntje aan kunnen zuigen. Met die achterlijke klimaattop bijeenkomsten als toppunt van onnodige CO2 belasting. Dus die klimaatvoorvechters uit jouw omgeving vliegen allemaal naar de klimaattop. Merkwaardige samenloop van omstandigheden zou dat zijn. Ik denk dat deze zinnen nety zoals de rest van jouw tekstje vooral uit jouw dikke duim komen.

Joe Speedboot
Joe Speedboot13 aug. 2021 - 13:30

'Als je de CO2 uitstoot per persoon uitrekent en dat afzet tegenover de dichtheid van de bevolking per m2 km, dan zijn er maar weinig landen ter wereld die het beter doen dan Nederland ' Jij kan zo bij een rechtse politieke partij gaan werken. Bevallen de cijfers niet, dan verzin je gewoon een nieuwe rekenmethode.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout13 aug. 2021 - 14:30

Nee. Die andere rekenmethode is slechts een afleidingsmanoeuvre. Als men bij ourworldindata.org op landen in Europa klikt dan ziet men overal overal verbeteringen in de laatste decennia per capita. In Nederland is de CO2-uitstoot per capita niet veranderd. https://ourworldindata.org/grapher/co-emissions-per-capita?tab=chart&country=~NLD

Rick Hofland
Rick Hofland13 aug. 2021 - 14:49

Hoezo? Nederland is toch een immigratieland? We staan toch open voor anderen die hier hun kansen willen pakken en al helemaal voor vluchtelingen? Als we dat willen zullen we ook moeten accepteren dat we een soort van stedelijke staat worden, zeker als we toch meer als één EU moeten denken. Dan zijn er binnen de EU plekken met een zeer hoge bevolkingsdichtheid zoals Nederland is en nog meer zal worden en plekken waar de natuur meer ruimte krijgt en een veel lagere bevolkingsdichtheid is. Nederland wordt dan een soort van Singapore, maar dan niet een soeverein land, maar een stedelijk gebied in de EU. Niks mis mee, maar dan kan je stedelijke gebieden natuurlijk niet vergelijken met bijvoorbeeld Zweden. Dus Joe, wel een beetje progressief en groter blijven denken ja. En dat betekent natuurlijk niet dat er geen CO2 reductie maatregelen in Nederland hoeven te gelden.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout13 aug. 2021 - 18:37

@Rick Hofland 13 augustus 2021 at 16:49 Nee. De bevolking van de UK is tussen 1990 en 2020 met bijna 11 miljoen gegroeid (15,8%) De bevolking van Nederland is tussen 1990 en 2020 met 2,16 miljoen gegroeid (12,7%) CO2 per capita UK: in 1990 10,5 ton; in 2016 6 ton CO2 per capita Nederland in 1990 10,85 ton; in 2016 9,8 ton Er zit geen ratio achter uw argumenten; dus doe ik het met cijfers. https://www.worldometers.info/population/countries-in-europe-by-population/ https://ourworldindata.org/grapher/co-emissions-per-capita?tab=chart&country=~GBR

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout13 aug. 2021 - 18:47

By the way: Singapore CO2 per capita 2019: 6,7 ton.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 aug. 2021 - 22:23

Dat Nederland geen Singapore is maar bestaat uit verstedelijkt platteland met een overmaat aan infrastructuur en vele kleine stedelijke conglomeraties is een minpunt. Alle bewoners zoveel mogelijke verhuizen naar een enkele compacte megastad zou kunnen helpen.

Rick Hofland
Rick Hofland13 aug. 2021 - 10:07

Ja wij doen te weinig aan CO2 uitstoot, maar dat geldt voor 99,99 procent van de burgers net zo goed als de overheid. En nee, het maakt op wereldschaal nauwelijks wat uit, maar alle beetjes tellen. Als Nederland morgen ineens in de zee zou verdwijnen gaat dat globaal 0,2 procent aan CO2 uitstoot uitmaken. Wat mij stoort is dat er gesteld wat dat de overheid te laks is geweest met de dijken verhogen tegens het wassende water. De rol die onze overheid heeft in de strijd tegen klimaatverandering is uiterst marginaal en daarnaast laten wij als burgers onze verantwoording ook links liggen.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin14 aug. 2021 - 5:02

Ik kreeg van mijn energiebedrijf een felicitatie omdat ik veel minder energie had gebruikt. Ik wist niet wat ik daar nu weer van moest denken.

Nelisje
Nelisje13 aug. 2021 - 8:41

Ik zie niet zo snel in hoe een echte leider in Nederland dit werelds probleem zou kunnen oplossen. Voor mij geld meer dat het tijd is voor de volgende technologische stap. Eerst industruele revolutie heeft ongeveer 100 jaar geduurd, na de tweede wereld oorlog hebben wij een stevige stap gemaakt op basis van aardolie. Hierbij was WO2 de reactie versneller. En nu op naar de volgende stap. weer zo`n 100 jaar verder als die is gemaakt. Dat wereldwijde probleem gaan wij niet oplossen, laten we dan op zijn minst helpen met de technologie om dat op te lossen. Ziets kleins als een led lamp help al gigantisch. En dat heeft allemaal uit te staan met het creeeren van vraag, en dus marktwerking. Het enige wat onze overheid moet doen is daarheen sturen en vooral betrouwbaar blijven op langere termijn. Dat laatse is deze alles behalve. En zodra de rechter zich er ook nog mee gaat bemoeien kan je helemaal niet meer op de langere termijn richten. Hoewel het met de uitstpraak van shell deze dit bedrijf wel bijstuurd en waarschijnlijk na de uitspraak van de hoge raad ook nog eens in de kaart speeld.

8 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot13 aug. 2021 - 8:56

'En dat heeft allemaal uit te staan met het creeeren van vraag, en dus marktwerking.' Wat nodig is, is een plan met minstens de omvang van het Apollo project. Dat gaat zeker weten niet uit de markt of de huidige generatie politici komen.

LaBou
LaBou 13 aug. 2021 - 10:43

Bij een naam als 'Nelisje' denk ik onwillekeurig aan een klein kind. En dit betoog versterkt die indruk.

Nelisje
Nelisje13 aug. 2021 - 10:51

En jou tegenargument is echt ijzersterk LaBou, echt een die mij aan het nadenken zet. En Ja Joe, uiteindelijk is het de consument die bepaald en ook uiteindelijk stemt op de "leiders".

Rechtvznraap
Rechtvznraap13 aug. 2021 - 12:30

Nou LaBou. Ik zal mijn naam eer aan doen. Inhoudelijk geen sterke response.

RaRa17
RaRa1713 aug. 2021 - 14:10

Labou: kinderen denken altijd onwillekeurig aan andere kinderen. Je gedachte spreekt daarom voor zich.

LaBou
LaBou 13 aug. 2021 - 16:24

Van de vaste kinderschare met egoïstische neigingen die hier nu staan te tetteren kan ik me niets aantrekken. Wie argumenten wil moet zelf eerst maar eens met een goed verhaal komen. En dai zie ik niet van nelisje, niet van rechtvzraap en al helemaal van rara fka kouwe drukte.

RaRa17
RaRa1713 aug. 2021 - 19:31

Labou: kinderen denken vaak aan andere kinderen of knuffels. Is algemeen bekend. https://www.parool.nl/nieuws/waarom-hechten-kinderen-zich-aan-knuffeldieren~bdeeb939/ Dat jij bij Nelisje aan een kind denkt (wellicht dacht je ook een een knuffel) is daarom logisch

Nelisje
Nelisje13 aug. 2021 - 23:14

LaBou, Ik ga er vanuit dat jou energie verbuik niet veel af zal wijken van het gemiddelde. Jij zit op internet, werkt n.a.w. met een computer. Mischien zelfs wel in het bezit van een auto?. En heel mischien wel een mobile telefoon. Allemaal gecreerde vraag. Was namelijk niet echt nodig. Handig? ja, Ook dit soort totaal onzinne discussies waarbij het mij niet uitmaakt dat jij zonder argumenten op basis van een naam een denigrerende opmerking maakt is namelijk alleen maar ter vermaak. Jij voelt je er waarschijnlijk beter om, maar meerwaarde heeft het niet. En daarmee ben jij zelf een voorbeeld van wat ik bedoel. Jij werkt net zo goed mee met gecreeerde vraag. Of denk jij dat de ontwikkeling van computers en internet net zo snel was gegaan als er geen porno en spelletje op te vinden was, maar gestuurd was vanuit de overheid?. De overheid heeft precies datgene in het begin gedaan om het te sturen. Het PC prive project, en het voor de rest de vrije loop gegeven. De rest is geschiedenis. Veel plezier met je volgende aanschaf. En dat onderste van mijn bijdrage hebben we het wel weer over zodra shell gaat aangeven dat de CO2 prijs te laag is. Want dat zal een van de volgende verdien modellen zijn. CO2 tonnen in oude gas/olie velden stoppen op basis van gesubsideerde projecten zoals Phortos.

Gewoon en oprecht
Gewoon en oprecht13 aug. 2021 - 8:25

Maakt het nog iets uit wat er in bv China of India gebeurt? Of hebben een paar rechtse partijtjes in ons kleine land de wereld naar de afgrond gedreven? Beetje perspectief graag. In Azië staan ruim 600 nieuwe kolencentrales gepland.

1 Reactie
LaBou
LaBou 13 aug. 2021 - 10:46

Niet alleen naar China en India wijzen. Dat zijn de werkplaatsen waar onze produkten (inclusief bijbehorende vervuiling) worden geproduceerd. Amerika is net zo erg en die hebben geen excuus zoals China of India.

Uitgekleed
Uitgekleed13 aug. 2021 - 8:22

Harry Bleeker slaat de spijker op zijn kop. Het probleem met links en recht zit in het verschil in opleiding wat steeds groter wordt. Zij die kunnen studeren en zij die het niet kunnen. Goede banen en een goed stel hersens die vaak leiden tot de mogelijkheid met succes te beleggen en daardoor niet wensen dat dit door links wordt beperkt, stemmen dan op VVD. De huidige stand van zaken spreekt in het voordeel van links omdat gerezen problemen niet dan anders kunnen worden opgelost dan met een circulaire economie welke niet toelaat dat onbeperkte groei doorgaat. Het is tegen de natuur die nu terugslaat.

Ed Verbeek
Ed Verbeek13 aug. 2021 - 7:59

Pas op als mensen beginnen over “echte leiders”. Die ziet men meestal als echte Leiders. Brrr...

1 Reactie
Asega
Asega13 aug. 2021 - 9:26

Goed lezen Jan den B Je hebt machthebbers (die bedoel jij) en je hebt democratisch gekozen leiders. Ik zeg gewoon dat we de verkeerde helden hebben gekozen. We kiezen op de huizenprijzen niet het algemeen belang. Wat jij bedoelt weet ik niet.

Ed Verbeek
Ed Verbeek13 aug. 2021 - 7:58

Pas op als mensen beginnen over "echte leiders". Die ziet meestal als echte Leiders"

1 Reactie
Asega
Asega13 aug. 2021 - 13:37

Tuurlijk ?????? faejdaptehnav

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 aug. 2021 - 7:49

Wacht maar, zo dadelijk wordt je overal bediend door robots. Dan kun je helemaal niet meer tegensputteren en heb je niets meer te willen. In ziekenhuizen is dit al het geval.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin13 aug. 2021 - 9:06

De laatste kabinetten hebben de mond vol over innovatie, gepaard gaande met banen en mijden daarmee al het andere. Vervolgens gebeurt er niets. Meestal betekent het dat er weer een verwerkingsbedrijf komt of moet komen bedrijf, weer vervuilend.Maar heel vaak betekent het dat er helemaal niets gebeurt, enkel beloftes. Op het gebied van landbouw gebeurt er al tientallen jaren helemaal niets. De boeren zijn hier de baas. Nast de koeien, de varkens en de kippen zijn er nu evenzovele geiten bijgekomen. Bovendien maak een paar onbenullige nauwelijks werkende of gesaboteerde regeltjes en ze omzeilen ze zonder schade voor henzelf en door gebrekkige controle. Vooral het CDA en de CU in navolging van de VVD hebben hen altijd de hand boven het hoofd gehouden. Pas op voor de valse beloften die hier gedaan worden onder het mom van innovatie. De burgers worden hartstochtelijk op het verkeerde been gezet, gemanipuleerd. Ook door de EU met haar subsidies en gebrek aan controle, en er niets aan doen als zaken niet blijken te kloppen volgens de rekenkamer. Nu gaan ze in Polen weer een kanaal aanleggen pal door een belangrijk natuurgebied. Het geeft ook nog weinig soelaas heb ik begrepen, anders dan dat ze minder afhankelijk denken te zijn van Rusland. Het kan allemaal. En dan de VVD, die met medewerking van de anderen steeds maar meer asfalt aanlegt i.p.v. iets te doen aan het openbaar vervoer, dat ook al volledig geprivatiseerd is. Tenslotte zijn het dus de aandeelhouders die uitmaken wat er gebeurt of nagelaten wordt. Aan de uitstoot van fabrieken is amper iets veranderd. De energiebedrijven zijn verkocht aan de hoogste bieder, daar hebben ze geen enkele zeggenschap meer over, noch controle. Shell die al jaren wist wat er aan de hand was, is, evenals de KLM, altijd de hand boven het hoofd gehouden. Laat dat Koninklijke dus maar zitten. Dit in navolging van alle andere onmisbare overheidsdiensten.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 aug. 2021 - 9:23

-/- bedrijf, Nast= naast, gesaboteerde = te saboteren, controle, en=die Ik ben het verder helemaal eens met gimli55, 13 aug. 2021.

gimli55
gimli5513 aug. 2021 - 7:27

Zo lang Rutte ongrondwettelijke zaken uitvoert, door nieuwe Kamerleden tot bewindslieden te benoemen terwijl ze ook kamerlid blijven, is de geloofwaardigheid en integriteit van dit demissionaire kabinet slecht. De TK is niet ingelicht en de RvS is niet om advies gevraagd en is artikel 58 van de grondwet overtreden. De arrogante manier van regeren is tekenend voor het TINA systeem, waarbij de oppositie geëlimineerd is. De fundamentele problemen worden op papier geregeld en uitgesteld, terwijl in de praktijk de vernietigende werking van Rutte4 steeds duidelijker wordt. Institutioneel racisme en discriminatie wordt gemeengoed en de repressie zal zich uitbreiden. Er zal niets met Ongekend Onrecht worden opgelost incluis de gaswinning schade. De kadaverdiscipline van de regeringspartijen die onderling uitwisselbaar zijn, zal bindend zijn. De lijstjes naar welke verwezen wordt, is papier wat zo door de shredder kan. De maatschappij is verdeeld in 2 delen, de papieren werkelijkheid waar alles uitstekend verloopt, en het deel wat de rekening voor de kiezen krijgt en de pineut is. Zo lang de slachtoffers van het systeem niet vertegenwoordigd worden in het politieke systeem en ze geen macht hebben om een verbetering af te dwingen, blijft dit systeem doormodderen. Zo werkt de verdeel en heers techniek al 40 jaar. Het is een destructief en corrupt systeem wat de vonnissen van de Hoge Raad niet uitvoert, en nu ook een loopje neemt met de Grondwet. Dat wordt met Covid in het achterhoofd verder uitgebreid en de Rutte doctrine zal regeren, het heeft echter met democratie steeds minder te maken. Waarom zou de burger zich aan wetten en regels houden, als de regering het gebruikt als toilet papier? Het wordt een spannende regeringsperiode. Gaat de afbraak nog verder of zegeviert enige vorm van integriteit, vertrouwen en democratie.

4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin13 aug. 2021 - 9:52

De coalitiepartijen in de TK zijn niet meer dan schoothondjes van het zittende kabinet gebleken. Dat is niet hun taak, integendeel. Zij moeten de burgers vertegenwoordigen, niet het kabinet en daarmee open en bloot, onafhankelijke van hun partij en de zittende coalitie, het kabinet kunnen controleren en dienovereenkomstig handelen en stemmen. Die functie hebben ze echter totaal uitgehold. De TK is daarmee feitelijk overbodig geworden want buiten spel gezet. De volksvertegenwoordiging bestaat niet meer. Ik ben bang dat Omtzigt die even niet te sensibiliseren was om misstanden niet aan de kaak te stellen, een eenmalig gebeuren was.

DaanOuwens
DaanOuwens13 aug. 2021 - 12:17

@ gimli55 Weer een heleboel tekst zonder enige onderbouwing. De besluiten van Rutte zijn niet ongrondwettelijk. Het is namelijk de kamer die dat bepaalt en controleert en niet jij. En aangezien de kamer het niet afwijst is het niet ongrondwettelijk. je snapt dus de betekenis van art 58 niet. In de kamer is gewoon oppositie er zijn meer partijen dan ooit. Er zijn echter nauwelijks kamerleden die jouw hysterische opvattingen uitdragen. Dat is ook moeilijk want los van de politieke visie gaat het in de politiek toch om argumenten en onderbouwing. Niet jouw sterkste kanten. Je levert een hysterische tekst af die niets met inhoud te maken heeft. Hoezo Tina? Er zijn niet eens coalitie partijen bekend, er zijn dus zat alternatieven. Ook is de inhoud van het document van Kaag en Rutte niet bekend. Je roept dus Tina maar je weet niet waartegen. Een onderbouwing voor je opmerking over constitutioneels racisme heb je ook niet, het is niet meer dat een loze kreet. Een suggestie van een oplossing van een probleem dat je niet weet te duiden heb je sowieso al niet. En het verband met Tina is ook ver te zoeken. Terwijl jij het presenteert als een logisch gevolg. Er zijn in Nederland niet 2 maar tientallen werkelijkheden, afhankelijk van politieke visie, ontwikkeling, maatschappelijke positie en regio van degene waar je mee praat. Er is niet zoiets als een papieren of echte werkelijkheid. Dat de regeringspartijen niet onderling uitwisselbaar zijn blijkt uit de moeizame formatie. Allemaal inhoudelijke missers van jou in jouw tekst. De slachtoffers van het systeem hebben kiesrecht dus zijn vertegenwoordigd. Je hebt dus weer een stukje geschreven dat kant nog wal raakt. Lege rituele zinnen die alle inhoud en betekenis missen. Een toevallige reeks woorden achter elkaar zonder ook maar enige inhoud. En soort poep, kak, stront voor ouderen. Meer is het niet. Keer op keer laat je jouw onvermogen zien om tot een samenhangende inhoudelijke analyse te maken van actuele maatschappelijke problemen. En daar iets zinnigs over op te schrijven. Jouw bijdragen brengen Nederland nog geen millemeter verder richting een betere samenleving.

gimli55
gimli5513 aug. 2021 - 19:05

@Daan Sinds de invoering van het neoliberalisme is er geen oppositie meer mogelijk, de kadaverdiscipline zorgt voor geen aangenomen moties om slecht beleid te schrappen. Daar door is het institutionele racisme en discriminatie ingevoerd incluis de Rutte doctrine om alles onder de pet te houden. Als meerdere hoogleraren gespecialiseerd in grondrechten het stellen, zal er zeker een vorm van waarheid in zitten. Dan kun je als aanhanger van het systeem liever je ogen sluiten, maar dat doe ik niet en met inhoudelijke en relevante argumenten. Je gebruikt erg veel woorden zonder voorbeelden en inhoud, maar dat is normaal. Er is niet hysterisch aan, behalve je zinloze beschuldiging alweer zonder argumenten. Met mijn vermogen om te duiden is niets mis, zeker omdat ik altijd met relevante voorbeelden kom en dat is iets wat je moeilijk kan accepteren. Dat zegt echter niets over het onderwerp.

OlavM
OlavM14 aug. 2021 - 12:25

@ DaanOuwens: [De besluiten van Rutte zijn niet ongrondwettelijk.] Dat is hier juist wél het geval. Gimli55 heeft gelijk. O.a. prof. Voermans heeft erop gewezen. Volgens de Grondwet mogen de functies van bewindspersoon en Kamerlid niet gecombineerd worden, Er is één uitzondering: als zittende bewindspersonen op een kieslijst staan, dan mogen ze de functies tijdelijk combineren totdat een nieuw kabinet is gevormd. Andersom mag dus niet: een zittend Kamerlid mag niet tevens tot bewindspersoon worden benoemd, en dat is nu wel het geval geweest. De Tweede Kamer faalt door dit gewoon te laten passeren. Verder vind ik je reactie volledig "over the top", maar daarop heeft gimli55 zelf al gereageerd.

Rolandb Gilead
Rolandb Gilead13 aug. 2021 - 7:01

Dus "rechts" heeft het weer gedaan, als de scribent dezes artikel mag geloven ? Laat "links" dan ook vooral eens naar zichzelf kijken. Beter nog : stop met dat links-rechts gewauwel. Iereen roept wat over het klimaat, maar de werkelijkheid is dat de mens daar amper invloed op kan uitoefenen, tenzij we met zijn allen teruggaan naar de prehistorie: geen fabrieken, geen gas, geen auto's, geen woningbouw, niets. Het is niet anders, alleen niemand durft dat hardop te zeggen.

1 Reactie
Joe Speedboot
Joe Speedboot13 aug. 2021 - 9:40

' tenzij we met zijn allen teruggaan naar de prehistorie: geen fabrieken, geen gas, geen auto’s, geen woningbouw, niets. ' Ongeïnformeerde Telegraaf prietpraat! Je hebt duidelijk geen idee waar het wat meer vooruitstrevende deel van het bedrijfsleven tegenwoordig mee bezig is. Ik kom als ontwikkelaar veel bij dat soort bedrijven over de vloer. Het codewoord is 'groen, groen, groen'. Wat dat betreft lopen die minstens 10 jaar voor op Rutte en Co.

WiebeI
WiebeI13 aug. 2021 - 6:56

Nou, het raakt kant nog wal klimaatproblemen aan rechts te wijten. Problemen worden veroorzaakt door linkse en rechtse mensen. Ik verkeer overwegend in linkse kringen, waar nu toch weer vaker 3 kinderen op de wereld worden gezet, zoals de heer Klaver. Ze vliegen naar verre landen maar ook op korte afstand, zoals London. Ze kopen fast fashion. Oh ja, ze doen hun best “vleesluw” te eten en rijden in een fiscaal bevoordeelde Tesla. Afvragen waar de elektriciteit vandaan komt op een windarme dag doen ze niet. Het is geen links/rechts thema. De werkelijke oorzaak is overbevolking. Wat wij in NL zouden doen op milieugebied haalt niets uit. Een aantal nieuwe vliegvelden en kolencentrales in China maakt al onze inspanningen ongedaan. Kernenergie zou de oplossing kunnen brengen, maar links houdt dit dogmatisch tegen. Daardoor is links net zo verantwoordelijk voor het slechte milieu als rechts. En staat het ook oplossingen in de weg. Wen er maar aan. De mensheid (niet de natuur of de aarde) gaat ten onder. Put blijheid uit het feit dat je er bij bent op dit monumentale kantelpunt. En ondertussen: leef en maak plezier.

1 Reactie
Karingin
Karingin13 aug. 2021 - 13:02

Als jij nou ff een bedrijf vindt dat wil investeren in een kerncentrale,…oh wacht, die zijn er niet. Het is toch echt iets rechts om altijd alles rendabel te maken

Willem D2
Willem D213 aug. 2021 - 6:14

Overigens staat Nederland behoorlijk hoog in deze lijst https://index.goodcountry.org/

Willem D2
Willem D213 aug. 2021 - 6:12

Als we in Nederland grote klimaat maatregelen bespreken moet ik altijd denken aan die olifant en die muis die samen over de brug lopen. De muis zegt dan: Wat stampen we lekker. De invloed van Nederland is mini minimaal. Als we een voorbeeld functie willen hebben zorg dan dat we investeren in milieu innovatie. Ga geen dure desinvesteringen doen als iedereen van het gas af en sluiten van nieuwe kolencentrales, (zou overigens geen nieuwe gaan bouwen.)

RainB
RainB13 aug. 2021 - 5:54

Gewoon met z'n allen naar elkaar wijzen, dat lost alle problemen vanzelf op en het grote voordeel is dat we ondertussen niets hoeven te doen. Behalve dan dat we nog steeds elke 2 jaar onze telefoon en computer moeten vernieuwen en natuurlijk elk seizoen onze kleding moeten weggooien omdat we nieuwe kleding nodig hebben. We moeten toch wel bij de mode blijven. Er zitten ook houdsbaarheid data op want we moeten wel zo snel als mogelijke onze spullen vervangen voor nieuwe spullen. Apparaten die met gemak 15 of 20 jaar mee moeten gaan worden hardware of softwarematig zo brak gemaakt dat we ze eigenlijk elke 3 jaar moeten vervangen. We wonen in een wegwerpmaatschappij en een maatschappij van meer - meest - meester. We moeten groeien, want als we niet groeien gaan we achteruit. Als ik op mijn 50'ste niet een mooiere grotere auto of woning heb dan dat ik op mijn 20ste had, dan ben ik een mislukkeling. Dit is een maatschappelijk probleem wat in elk rijker land leeft en armere landen die nu rijker aan het worden zijn gaan daar nu ook naar toe. Deze mentaliteit is niet alleen ons eigen, maar wordt ons ook aangepraat door media, reclame maar ook door politici. Links, rechts, maakt niet uit. Ondertussen is in 100 jaar de bevolking minimaal 3x zo groot geworden. Van elk ander diersoort weten we wat er dan moet gebeuren, maar bij de mens blijven we maar aangeven dat het met een beetje Tetrissen wel moet gaan lukken, dan moeten we allemaal maar wat inleveren. Probleem is, dat doen we niet. Dat gaan we ook niet doen. We willen allemaal een graantje meepikken en willen allemaal een beter leven dan wat we eerder hebben. Ondertussen is iedereen maar bezig met het zoeken naar technieken om onze huidige levenswijze in stand te houden. Dit kost vele miljarden en heel veel tijd (wat we eigenlijk niet hebben) terwijl iedereen die een beetje na kan denken weet dat het zo niet kan doorgaan.

1 Reactie
GHS
GHS13 aug. 2021 - 12:22

En om dit allemaal te doen, te kopen enz. moeten we wel geld hebben. En dat hebben we kennelijk. Er wordt toch altijd gezegd: Nederland is een rijk land. En dat laten we dan ook zien. (maar waar dienen die voedselbanken dan voor?) Ergo: als de lonen nu eens verlaagd worden, zodat we geen nieuwe spullen kunnen kopen en tevreden moeten zijn met wat we hebben? Maar het bedrag waarmee de lonen worden verlaagd moet dan wel besteed worden aan het kilimaat.

Thuiszitter
Thuiszitter12 aug. 2021 - 20:20

Wat is wat dit betreft dan wel een goede leider, wereldwijd? die zijn er niet.

RaRa17
RaRa1712 aug. 2021 - 18:54

Volgens mij valt het met de lijstjes wel mee, waar Nederland onderaan staat. In de lijstjes over welvaart, economie, zorg, onderwijs, etc staat Nederland in de (sub)top. België en Duitsland doen het ook aardig goed, maar in de landen daarachter ben je vaak slechter af.

6 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 aug. 2021 - 21:58

leuk dat nederland in lijstjes staat moet altijd wel even kijken wie die lijstjes maakt laatst was er hier nog iemand met een lijstje opgesteld door de hyperrijken om te bewijzen dat we een sociaal land waren de realiteit is ik woon hier al sinds mijn geboorte in de jaren 70 en dit was ooit een groots land en nu is het een kutland

The Apple
The Apple13 aug. 2021 - 4:34

RaRa (bekende rechts-extremistische activist): "In de lijstjes over welvaart, economie, zorg, onderwijs, etc staat Nederland in de (sub)top." Laat hij nou zomaar over het hoofd zien dat het hier gaat over luchtvervuiling en milieu.

lmgikke
lmgikke13 aug. 2021 - 5:37

Op duurzaamheid overzichten staat Nederland steevast in de onderste regionen. Van de week ook weer, op landen na, hebben we de minste % groene energie opwekking. Welvaart, economie, zorg onderwijs lijstjes van jou kennen we wel. Die lijstjes worden gebruikt voor verdere afbraak, want we hebben het al zo goed. Het lijstje kan wel zeggen dat we top zorg hebben. We hebben er alleen niet genoeg van, de marktwerking heeft het aanbod verschraalt, de kosten verhoogd. En zoals we zagen tijdens de pandemie, een enorm tekort aan van alles. Daar sta je dan aan de top op je lijstje.

LaBou
LaBou 13 aug. 2021 - 5:54

Je moet natuurlijk alleen maar die lijstjes nemen die je goed uitkomen. De rest negeer je gewoon.

RaRa17
RaRa1713 aug. 2021 - 14:21

Griezel: ook op lijstjes die door internationale organisaties zijn opgesteld, staat Nederland hoog (in de regel). The Apple: de verkiezingsuitslag tijdens Corona laat zien dat economie nou eenmaal belangrijker is dan milieu (“erst kommt das fressen, dan die moral). Daarom hebben GroenLinks en de pvda ook verloren. Overigens is de lucht in Nederland zo schoon, dat er amper mistdagen meer zijn en we tot fijnstof moeten overgaan om iets te kunnen detecteren (soms wordt al overgegaan tot ultrafijnstof). https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/mist-en-nevel-zijn-de-afgelopen-30-jaar-sterk-afgenomen https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/steeds-minder-schadelijke-stoffen-de-lucht-in-alleen-ammoniak-blijft-hardnekkig~be7d8286/ https://www.rivm.nl/media/milieu-en-leefomgeving/hoeschoonisonzelucht/

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 aug. 2021 - 5:13

Ik kijk, vanwege mijn aandoening, iedere dag op teletekst, pagina 711, de lucht is echt niet zo schoon. Regelmatig schieten we in matig en/of onvoldoende en is er smog, het klopt veelal met mijn symptomen. Geiten in de omgeving, veroorzaken overigens ook longontstekingen bij mensen. Het aantal geiten is explosief gestegen. Hadden we daar maar een R-factor voor ontwikkeld.

The Apple
The Apple12 aug. 2021 - 17:46

Zolang het marktbeginsel en het winstoogmerk onze economie bepalen is het vechten tegen de bierkaai. Het is tevens de maatstaf of je een politieke partij wel links kunt noemen. De Nederlandse "progressieve" partijen zijn weliswaar minder rechts, maar dat betekent nog niet dat ze "links" zijn. Ze zijn dan ook niet erger, maar minder erg. De voorstanders van kernenergie zijn illusionisten, die net doen alsof energiecentrales die geen CO2 uitstoten geen warmte en broeikasgas toevoegen aan het milieu - https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/broeikasgas-waterdamp

3 Reacties
lmgikke
lmgikke13 aug. 2021 - 5:40

Voorstanders van kernenergie hebben een plaat voor hun kop. De helft van Nederland ligt onder de zeespiegel. De rest is ook gewoon onderdeel van een delta (met overstromingen). Tot slot hebben we ook nog een aardig aardbevingsgebied gecreëerd in Groningen. Goede plekken voor kerncentrales. Kernenergie, de meest dure vorm van elektriciteit die volledig afhankelijk is van subsidies en een overheid die garant staat voor een minimum prijs (die nu al HOGER ligt dat de elektriciteitsprijs van zon, wind, water energie)....

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 aug. 2021 - 7:36

The Apple Ik zie niet zo heel veel verschil tussen VVD en D66.

The Apple
The Apple13 aug. 2021 - 21:50

Minoes&tuin - Alleen maar een ietsjepietsje minder erg.

Brent Dysta
Brent Dysta12 aug. 2021 - 17:16

Er is in Nederland geen politieke beweging en geen leiderschap dat in staat is noodzakelijke veranderingen door te voeren. Er is geen idee wat te doen, geen visie, laat staan concrete plannen en het vermogen de stemmers massaal achter hun ideeën te krijgen. Wat echt gedaan moet worden durft in Den Haag niemand te zeggen. De grote meerderheid stemt vrolijk door op VVD D66, CDA, PVV enz. Op partijen met leiders die geen visie hebben, bezig zijn met reageren op de peilingen, managers gedrag vertonen, de verkeerde issues nastreven, elkaar de tent uit vechten, woordvoerders nalullen, en het landsbelang vooral definiëren als hun eigen belang en dat van hun beperkte achterban. En links (Groenlinks en PVDA) is doodsbang voor Rutte. Die zeggen niets meer en zitten op hun handen te wachten tot de grote leider ze op gesprek vraagt. Helaas, we moeten het er mee doen en beter zal het niet worden.

1 Reactie
gimli55
gimli5512 aug. 2021 - 20:44

Thanx, en dat klopt helemaal.

Piet Helmons
Piet Helmons12 aug. 2021 - 17:07

Iedere keer lees je dat Nederland het slechtste jongetje uit de klas is. Ik verbaas me hierover. Wanneer ik in België rij zie ik de rookpluimen van de kerncentrales, zodra je in Nederland ben zie je in een keer veel windmolens en de laatste tijd ook zonneparken. Het probleem van Nederland is dat we veel vervuilende industrie hebben. Enerzijds zorgt deze industrie voor veel CO2 uitstoot; anderzijds zorgt ze voor banen en belastinginkomsten. Wanneer je de CO2 belasting alleen in Nederland gaat verhogen dan zorgt dit voor oneerlijke concurrentie en op den duur voor banenverlies en dus minder belastinginkomsten. Dit moet dus wereldwijd worden opgepakt. GroenLinks en D66 roepen nu heel hard dat Nederland de leidende rol op zich moet nemen op het gebied van energietransitie. Ik hoor echter niet van hun hoe Nederland: - de beschikbaarheid van energie zeker wil stellen (gaat niet met enkel wind en zonne-energie). - ervoor wil zorgen dat de welvaart voor Nederlanders op peil blijft of in sommige gevallen noodzakelijk verbeterd wordt. - hoe we de toekomstige bevolkingsgroei opvangen terwijl we niet veel meer energie gaan gebruiken. Aan de zijlijn is het gemakkelijk kritiek hebben maar ik ben blij dat er een realistische partij als de VVD aan de macht is.

7 Reacties
LaBou
LaBou 13 aug. 2021 - 5:56

"Wanneer ik in België rij zie ik de rookpluimen van de kerncentrales" Kerncentrales hebben veel nadelen maar rookontwikkeling hoort daar niet bij.

Molly Veenstra
Molly Veenstra13 aug. 2021 - 6:40

'Wanneer ik in België rij zie ik de rookpluimen van de kerncentrales' Er komt geen 'rook' uit kerncentrales. Wat je ziet is waterdamp. Uit de Nederlandse energiecentrales komt wel rook (en dus CO2, die je niet ziet), want die draaien op fossiele brandstoffen.

Rechtvznraap
Rechtvznraap13 aug. 2021 - 6:43

Bedankt voor Uw mening en goed verwoord. Ik zie nogal eens een eenzijdige mening op deze site dat we moeten vergroenen “whatever it takes”. Ik ben het daar deels mee eens. Het vergroenen moet betaald worden en de welvaart op peil blijven. Met de vergroening zoals het er nu voorstaat (bedrijven wegjagen) komt de bekostiging te liggen bij de burger. Ik stel voor stap voor stap.

WiebeI
WiebeI13 aug. 2021 - 7:03

Ik verbaas mij er ook over. Een aantal landen scoort goed omdat ze veel kernenergie gebruiken, zoals Frankrijk. Maar dat we onder Zuid en Oost Europese landen staan kan niet kloppen. Kolen en bruinkool komt daar veelvuldig nog voor. En als het gaat om plastics in het milieu is het daar veel ernstiger gesteld. Denk zelf dat NL enige land is dat de statistiekbestandjes wel eerlijk invult. Met anderen hier ben ik van mening dat kernenergie een geweldige oplossing is.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 aug. 2021 - 7:41

Piet helmons Heb je dit recente schandaal dan niet meegekregen over België? https://nl.wikipedia.org/wiki/PFOS-schandaal

Nelisje
Nelisje13 aug. 2021 - 8:30

Piet, waaruit bestaan die rookpluimen, dat is toch geen CO2?

Joe Speedboot
Joe Speedboot13 aug. 2021 - 11:10

'Met de vergroening zoals het er nu voorstaat (bedrijven wegjagen) ' Hoeveel bedrijven zijn er de afgelopen jaren weggejaagd vanwege die vergroening? Ik kan ze maar niet bedenken, maar jij hebt vast wel een lijstje..

Petra Privacy
Petra Privacy12 aug. 2021 - 16:48

Een prettig klimaat is van belang voor iedereen. Maar teveel mensen shoppen bij voorkeur online met alle gevolgen voor het milieu. Kopen en weer retourneren. Ze kopen kant en klaar eten in al die dozen, met veel plastic om iedere doos. En al die zakjes groenten, ook allemaal ingepakt in plastic. Bij volwassen zijn hoort volwassen gedrag. Blij zijn met wat we hebben, een prachtige aarde die nog steeds voor ons wil zorgen, als wij dat ook voor haar blijven doen. Met een beetje voorzichtigheid kan iedereen een vriendelijk bestaan hebben, met maar weinig schade voor de natuur en je eigen leefomgeving. Dat de "meute" niet verder komt dan het heil verwachten van een paar zakenlui, voorspelt weinig goeds. Terwijl dat je zelf zo gemakkelijk duurzaam kan leven, zonder iets te missen aan comfort. Dat doen ook steeds meer mensen. Die wachten dus helemaal niet op de politiek, maar organiseren weer samen het bestaan. Ze zijn actief in hun eigen buurt of wijk, eten als dat kan biologisch voesel, en genieten van de natuur. En voor wie nog meer inspiratie wil, Nederland is gastland voor de Degrowth conferentie die begint op 24 augustus. Na aanmelding kan je meedoen, een conferentie voor ecologen, wetenschappers, realisten en idealisten. Want zo kan het ook.

Markzelluf
Markzelluf12 aug. 2021 - 16:18

Ten eerste bleek Bleeker dus tot nu toe ook niet de leider die het voor elkaar kreeg de verandering in te zetten. Wel geprobeerd? Ten tweede, wellicht heeft hij of heb jij een leider nog om je gedrag te veranderen. En inderdaad, om echt impact te maken, moeten we het samen doen en echt ander gedrag gaan vertonen. Maar niemand verbood je om daar alvast mee te beginnen. Al gestart? Echt niet meer gevlogen, vlees gegeten etcetera de afgelopen jaren?

3 Reacties
Asega
Asega13 aug. 2021 - 9:37

Ach ja Markzelluf Het algemene persoonlijk maken om de aandacht te verleggen. Afgezaagde tactiek. Wel leuk om te vragen of ik het zelf ook geprobeerd heb. Ja, maar de politiek is een schimmenspel met niet traceerbare poppenspelers. Een rechtdoorzee Friese sociaal democraat heeft niks te zoeken in de politiek van een samenleving waarin eigendom het allerhoogste mensenrecht is. De wal zal het schip keren helaas. De rede staat reeds te lang onder druk

Markzelluf
Markzelluf13 aug. 2021 - 15:08

Hoi Asega, lekker mopperen op abstracte begrippen als ‘leiders’, dat zet zoden aan de dijk? Neem dan eens een voorbeeld aan Jacobi. Die toont aan dat ook een Friese sociaal-Democraat kan proberen het verschil te maken

Asega
Asega14 aug. 2021 - 8:23

Gut Wat fijn dat u mij een voorbeeld geeft. Iets om over na te denken.... mevr Jacobi. Het schrijven van stukken met een beroep op de rede is iets waarmee ik probeer de gang der dingen te beïnvloeden naast actief lidmaatschap FNV. Iedereen zijnof haar ding. En de over de honderd reacties doen mij deugd.

Division Bell
Division Bell12 aug. 2021 - 16:12

Uw wens gaat in vervulling, de Volkskrant concludeerde vanochtend juist dat de VVD "steeds meer tegen de klimaatdrammers aanschurkt"

Hallo4
Hallo412 aug. 2021 - 15:18

Rechts is het probleem niet. Zonder steun van links schopt rechts immers geen deuk in een pakje boter. Het probleem zit bij de ''progressieve'' (links kun je het niet noemen) elite. Met hun linkse praatjes die alleen voor de bühne zijn bedoeld. In de praktijk steunt/gedoogt de ''progressieve'' elite rechts al decennia lang. Willens en wetens laten ze arbeiders en klimaat gebukt gaan onder rechts beleid dat alleen maar oog heeft voor de belangen van de rijke helft van Nederland. Met als resultaat alleen maar beleid waarvan de rijken profiteren maar voor het klimaat nauwelijk zoden aan de dijk zetten. Subsidie voor de windmolens van de rijken, subsidie voor de zonnepanelen op de villadaken van de rijken, subsidie voor extra isolatie van de villa's van de rijken, subsidie voor de Tesla's op biomassastroom van de rijken, subsidies voor de biomassacentrales van de rijken etc. etc. Intussen hebben we geen kerncentrales maar wel biomassacentrales met mega veel CO2 uitstoot. Gaan de Duitsers aan het relatief schone gas en moet de Nederlandse arbeider er vanaf tegen absurd hoge kosten. Rechts is erg maar hypocriet links/''progressief'' nog veel erger.

4 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 aug. 2021 - 16:13

Rechts is wel het probleem hun WILLEN dat de grote bedrijven de macht hebben de wereld onleefbaar te maken. Het probleem met 'links' is dat die ook gewoon rechts zijn alleen soms een praatje houden voor hun linkse kiezers - maar eenmaal op het pluche (of in het geval van GroenLinks zonder dat pluche) doen ze als ware fanatici mee aan het rechtse slopen van alles dat van waarde is . Was er maar een linkse partij in dit land dan konden Rutte, Klaver, Simons en Wilders wel inpakken want in elk debat is het prijsschieten met het wanbeleid van de kamer .

lmgikke
lmgikke12 aug. 2021 - 17:18

opmerkelijk is het dat het altijd rechts is dat claimed dat de rekening van het gas af bij de burger komt te liggen. Met een rechts kabinet kun je er dan ook vanuit gaan dat dat gaat gebeuren.

vdbemt
vdbemt12 aug. 2021 - 17:21

Wat is dat toch knap. Decennialang worden we rechts geregeerd. De laatste 10 jaar VVD. En dan links de schuld van alles geven. Het is jullie schuld, links. Want jullie hebben niet geregeerd (......)

The Apple
The Apple12 aug. 2021 - 17:48

Zolang het marktbeginsel en het winstoogmerk onze economie bepalen is het vechten tegen de bierkaai. Het is tevens de maatstaf of je een politieke partij wel links kunt noemen. De Nederlandse “progressieve” partijen zijn weliswaar minder rechts, maar dat betekent nog lang niet dat ze “links” zijn. Ze zijn dan ook niet erger, maar minder erg. De voorstanders van kernenergie zijn illusionisten, die net doen alsof energiecentrales die geen CO2 uitstoten geen warmte en broeikasgas toevoegen aan het milieu – https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/broeikasgas-waterdamp

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen12 aug. 2021 - 15:06

"Echte leiders die het belang van allen voor ogen hebben, hadden het zover niet laten komen." Nee, die zouden voortvarend te werk zijn gegaan en een aantal ingrijpende maatregelen hebben genomen omtrent de bio-industrie, het autoverkeer, de luchtvaart etc. Om bij de eerstvolgende verkiezingen weggestemd te worden. Ik ben bang dat de democratie slecht is toegerust om zoiets als het klimaarprobleem op te lossen.

4 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 aug. 2021 - 16:17

dan wordt je maar weggestemd

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen12 aug. 2021 - 19:23

Griezel, De juiste houding.

DonkerekamervanDamocles
DonkerekamervanDamocles12 aug. 2021 - 19:36

@ griezel Ben geen taalnazi maar uw spelling is hemeltergend.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 aug. 2021 - 21:44

@kamermans helaas voor u in het nederlands is vastgelegd dat als je niet voor het onderwijs en de overheid werkt je mag spellen zoals je wilt zonder enige restricties en sinds het groen boekje doe ik ook maar waar ik zin in heb - ik ga echt niet elke d-t regel in mijn hoofd na gaan want het maakt geen zak uit als mensen ruggengraten hebben fuck de spelling ik hou van taal ;- en ik schrijf mooierder dan jij

Jozias2
Jozias212 aug. 2021 - 14:51

Dus de hele wereldwijde opwarming van de aarde en klimaatverandering is ook enkel en alleen de schuld van Rutte en rechts? Denk dat je de man iets teveel invloed toe dicht.

3 Reacties
LaBou
LaBou 12 aug. 2021 - 16:06

Blijkbaar ontbreken de argumenten.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 aug. 2021 - 16:18

Rutte en alle andere Ruttes - Rutte heet Bolsenaro in het Braziliaans, Trump in het Amerikaans, Macron in het Frans

Eric Minnens
Eric Minnens13 aug. 2021 - 6:18

@Griezel En wat is opRutte dan in al die andere talen?

MarcusLucas
MarcusLucas12 aug. 2021 - 14:34

Goede column! Ik kan niet anders concluderen dat de onwil en incompetentie precies hun bedoeling is, met name bij de VVD. Maar ook bij het CDA en geregeld gesteund door D66. en rechts-radicale partijen als PVV en FVD. Het past precies in hun ideologie. De overheid is door de rechtse liberalen en conservatieven ernstig verzwakt, tot op het bot kaal gesaneerd, en hele sectoren kapot bezuinigd. Onder hen is "leiderschap" gereduceerd tot het doen van plechtige oproepen (aan anderen), een onophoudelijke stroom aan beeldvorming & pr-trucs in de media, en het afschuiven van, wegduiken voor, verantwoordelijkheid. Dit treft niet alleen het klimaatbeleid, maar helaas vele terreinen. Rutte is er de ultieme exponent van, maar het tiert welig in Den Haag. Van Kaag tot Wilders, van Hoekstra tot Baudet. Oké, ik ben niet rechts, dat mag duidelijk zijn. En D66 is in mijn optiek sociaaleconomisch ook rechts. Maar ik gun rechts-Nederland echt betere, oprechtere leiders. Misschien Pieter Omtzigt? Qua inhoud (schreef het CDA-programma, en steunde al het rechtse Rutte-beleid) ook niet voor mij bedoeld. Maar hij heeft meer moraal, integriteit en oprecht bewustzijn van verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid dan al die rechtse marketingpoppen, kille consultants en karikaturen van populisten bij elkaar.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin13 aug. 2021 - 7:45

Marcus Eens! Goede reactie!

tinekea2
tinekea212 aug. 2021 - 14:29

Schei toch eens uit met dat rechts / links. Ze hebben allemaal bloed aan hun handen. Wat denk je van dat prachtige groen-links initiatief om biomassa centrales te openen, want ehh oh ja, we planten bomen net zo snel aan als we ze kappen en verbranden....

13 Reacties
adriek
adriek12 aug. 2021 - 15:36

Help me nog even herinneren: wanneer zat GroenLinks ook alweer in de regering?

LaBou
LaBou 12 aug. 2021 - 16:08

Ik begrijp wat je bedoelt, Eirda, maar met hun steun aan het regeringsbeleid in 2012 en de jaren daarna scheelt het eigenlijk niets.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 aug. 2021 - 16:19

GroenLinks is dan ook niet links Het is de jongerenafdeling van de VVD

Hallahan2
Hallahan212 aug. 2021 - 17:07

@eirda Laten we godgeklaagd dankbaar hiervoor zijn. Met GroenLinks in de regering wordt het voor de gewone werknemer alleen maar nog duurder.

vdbemt
vdbemt12 aug. 2021 - 18:04

1 - zie de reactie van Eirda 2 - in beginsel waren de biomassacentrales niet zo'n gekke gedachte. De manier waarop het nu gebeurt, deugt echter niet. De markt, geld verdienen, heeft het weer verpest. Ik zal jede moeite van het opzoeken van het huidige GRL-standpunt besparen (staat op hun website). Dis is hoe GRL erin zit: GroenLinks is tegenstander van het gebruik van biomassa voor het opwekken van elektriciteit en warmte. We willen geen nieuwe biomassacentrales en ook geen bijstook van biomassa in kolencentrales. Bestaande biomassa faseren we uit. STOPPEN MET SUBSIDIES VOOR BIJSTOOK VAN BIOMASSA IN KOLENCENTRALES Er wordt geen subsidie meer gegeven voor de opwekking van elektriciteit door biomassa. We geven alleen nog maar subsidies aan echte groene energie, zoals wind en zon, maar ook geothermie en aquathermie. Dus stop met het afzeiken van GRL rond biomassa.

Gualtero
Gualtero13 aug. 2021 - 0:07

@ Eirda. Je hebt hier een stevig punt. GroenLinks krijgt van van alles en nog wat de schuld, terwijl het nooit in de regering heeft gezeten. Het beleid van wegkijken voor het klimaatprobleem is al ruim veertig jaar usance. GroenLinks is in 1990 opgericht. Wel: het heeft af en toe meegestemd met wetsvoorstellen waar je achteraf vraagtekens bij kunt zetten. Kunduz bijv., en het leenstelsel ... Om je geheurgen op te frissen: een van de voorlopers van GroenLinks, de PPR, heeft een minister geleverd aan het kabinet Den Uyl. Het was de onfortuinlijke Harry van Doorn, die zich onsterfelijk onpopulair heeft gemaakt door radio Veronica uit de lucht te halen. Ikzelf denk dat er al begin jaren '80 een megablunder is begaan, toen Lubbers de subsidie op woningisolatie afschafte. Die subsidie was de goedkoopste maatregel waarmee energie bespaard kon worden. Maar energiebesparing paste niet in Lubbers' agenda. De afschaffing (van de woningisolatiesubsidie) leidde tot grotere aardgasbaten, minder uitgaven voor de rijksoverheid, en het verstoken van gas was uiteindelijk zichtbaar als 'economische groei'. Heden ten dage zouden we dat een 'perverse prikkel' noemen. Maar misschien was Lubbers ook al een vroege voorstander van de 'terugtredende overheid'. Daarna was het beleid voornamelijk gericht op economische groei. En ja, het klimaatprobleem: vooral wegkijken, vooruitschuiven, veronachtzamen of zelfs ontkennen ...

Rechtvznraap
Rechtvznraap13 aug. 2021 - 7:08

Bemt: mijns inziens is Nederland gebonden aan contracten met biomassa centrales dat is het probleem. Ik ben het met U eens dat GL biomassa onwenselijk vind. Eerst geloofde ik U niet, maar teruglezen van programma’s, ook die voor 2017 geven het duidelijk aan. Wel willen ze de subsidies verkregen door biomassa te stoken gebruiken om kolencentrales te sluiten.

tinekea2
tinekea213 aug. 2021 - 7:10

@ Eirda jJ concentreert je op het verkeerde. Het punt is dat links en rechts beide hele foute keuzes maken ivm het klimaat. Of ze nou wel of niet regeren. En kijk als je echt door wilt gaan op deze argumentatie van je naar Amsterdam.

vdbemt
vdbemt13 aug. 2021 - 10:36

@tinekea. Wat gaat er fout in Amsterdam? Behalve dan voor sommigen de vanzelfsprekendheid dat alles wat onder Halsema gebeurt, fout is?

vdbemt
vdbemt13 aug. 2021 - 10:40

@Hallahan. "Met GroenLinks in de regering wordt het voor de gewone werknemer alleen maar nog duurder." Je moet toch echt eens het programma van GRL gaan lezen. En niet zomaar nabalken wat GRL-haters roepen. Onder de VVD zijn de verschillen tussen rijk en arm alleen maar groter geworden, is het voor de kleine inkomens allemaal moelijker geworden. GRL gaat daar juist tegenin. Waarom denk je dat de VVD niet met GRL wil regeren?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 aug. 2021 - 17:05

Groenlinks is jaren de zijspan van de VVD geweest Die schreven zelf vrolijk mee aan de meest a sociale plannen zoals het afschaffen van de studifinacieren verder steunden ze de kolencentrale in de eemshaven, hebben ze steun verleent aan meer asfalt - te denken valt hier aan de ring van Groningen - steunen ze Rutte keer op keer met als schandalig toppunt het Kunduz-akkoord waar mee ze Rutte niet alleen in het zadel hielden maar tevens ons land medeschuldig maakten aan de misdaden van de NAVO in Afghanistan Het is gewoon een hele rechtse partij die wat groen lult en hun groene ideeën zijn belastingen invoeren die met name de armen treffen .

vdbemt
vdbemt13 aug. 2021 - 19:26

@Griezel. De zijspan waren op de eerste plaats zij die meegeregeerd hebben in die 10 jaar: CDA, PVV (gedoog), PvdA, D66 en CU. Waarom worden die altijd overgeslagen? Ja, GRL heeft meegewerkt aan de afschaffing van de stufie. En keert er nu op terug. Over de kolencentrale Eemshaven vind ik iets heel anders: 25 jan 2019 ・ GroenLinks Groningen wil kolencentrale Eemshaven direct sluiten. De klimaatdoelstellingen zijn duidelijk. Als Nederland de uitstoot van CO2 broeikasgassen daadwerkelijk wil verlagen dan moeten er drastische maatregelen genomen worden. GroenLinks Provincie Groningen is duidelijk: de kolencentrale in de Eemshaven moet per direct dicht om zo niet alleen schadelijke CO2 uitstoot tegen te gaan maar ook het vervangen van kolen door biomassa tegen te houden. "Het is gewoon een hele rechtse partij die wat groen lult en hun groene ideeën zijn belastingen invoeren die met name de armen treffen ." Zeker dit laatste is, om met jou mee te spreken, absoluut gelul. GRL wil de draagkracht beter verdelen. Zeker geen hogere belastingen voor de lagere inkomens.

tinekea2
tinekea215 aug. 2021 - 12:03

@vdbemt Wat gaat er mis in Amsterdam? Helemaal niets. Dat idee van die biomassa centrale is ook geweldig. Bomen groeien net zo snel als ze groeien. O, en die afstand tussen wonen en windmolens kunnen echt zonder probleem omlaag gesteld worden. Welterusten.

gimli55
gimli5512 aug. 2021 - 14:12

Dan moet je beginnen met de omschrijving : Wat is een echte leider en wat is goed leiderschap. Het ligt eraan van welke kant je het bekijkt en wat de oorzaak is om dit te vragen. Je begint met vragen en via antwoorden kom je bij het antwoord, wat geldt voor jouw ervaringspatroon en richting in welke je de oplossing ziet. Voor de neoliberalen, die de kosten willen minimaliseren en socialiseren, terwijl de baten gemaximaliseerd en geprivatiseerd moeten worden. Zal Rutte en het huidige systeem uitstekend functioneren en als je van het systeem profiteert is het allemaal honky dory. Van welke kant bekijk je de medaille en welke kant vind je belangrijk.

Geen3
Geen312 aug. 2021 - 13:55

‘Roepen op tot actie is zo ongelofelijk gratuit’. Dat klopt. ‘Geen woorden maar daden’ of, in mijn moedertaal, ‘It is mei sizzen net to dwaen’. Niet Rutte op de fiets met een appeltje bashen, maar gezamenlijk, links en rechts het consumptiegedrag wijzigen. Niet meer, meer, meer, maar MINDER, MINDER, MINDER!

5 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 aug. 2021 - 16:22

consumptiegedrag is een leuke die de grote vervuilers hebben bedacht wij vervuilen? nee hoor u consumeert gewoon niet goed KOOP NU ONZE MILIEUVRIENDELIJK KAMPOMBA hou toch op de grote bedrijven zijn verantwoordelijk en niemand anders u niet , wij niet, hunnie niet. En hun stromannen die zich Rutte of Kaag noemen die recentelijk nog allerlei 'vrijhandels' akkoorden hebben gesloten om de bedrijven nog meer macht te geven om te vervuilen

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 aug. 2021 - 16:36

Grote bedrijven hielden milieuvriendelijke innovaties tegen - al heel lang Het begon met name in de VS waar oliebedrijven bus en tram-bedrijven opkochten om de kwaliteit zo slecht te maken dat mensen auto's gingen kopen (dit is een goed gedocumenteerd feit) En zo wist shell ook al van de opwarming van de aarde en hielden dit geheim en gingen als een razende oliepompen voor het waardeloos zou zijn . allemaal zaken waar u als consument niks mee te maken heeft en dit zijn gewoon een paar voorbeeldjes - zij zijn de schurken en politici die hen bedienen zijn medeschurken

Mr Ed
Mr Ed12 aug. 2021 - 21:55

Makkelijk hoor, het zijn de grote graaiers, geholpen door hun stromannen bij alle politieke partijen. Griezel moet wel consumeren omdat de grote vervuilers die spullen nou eenmaal maken. Hem treft geen blaam. En stemmen heeft ook geen zin volgens Griezel, want alle partijen zitten in het complot. Gewoon ogen en oren dicht en maar schreeuwen hoe verschrikkelijk alles is geworden en hoe goed het vroeger was.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 aug. 2021 - 11:06

Zo groot is mijn consumptie geheel niet - ik heb niet eens een auto joh... U waarschijnlijk wel. Die heeft u waarschijnlijk omdat u anders niet van A naar B kunt komen . Dat komt omdat er geen deugdelijk openbaar vervoer is . Ook daar kunt u weer niets aan doen. Maar laat u zich vooral wijsmaken dat het allemaal uw schuld is - Shell lacht zich een hoedje .

Asega
Asega14 aug. 2021 - 8:44

Goed opgemerkt griezel. Los Angelos of San Francisco had een prachtig tram net. Alleen kregen de autofabrikanten steun van de overheid die overal wegen aanlegde iets wat de trammaatschappijen zelf moesten doen ...einde verhaal

tempest
tempest12 aug. 2021 - 13:50

Je ziet dit soort artikelen heel vaak, zoeken naar “de echte oorzaak” van een probleem dat niet wordt opgelost. In dit geval is dus leiderschap de echte oorzaak. In andere artikelen wordt de overbevolking, het kapitalisme, het neo-liberalisme, China, Amerika of “de Westerse manier van leven” geopperd. Heel veel dingen zullen vast een rol spelen, maar misschien zijn sommige processen gewoonweg niet te “leiden”. Iemand wordt achteraf altijd mooi als “echte leider” neergezet wanneer datgene waarvoor hij/zij zich voor had ingezet (min of meer) is geslaagd. Maar het aantal keren dat een “echte leider” gruwelijk faalt vergeten we het liefst. Het is die heerlijke overschatting van de maakbaarheid van de samenleving. Honger, armoede en oorlog hebben we ook nooit weten uit te bannen. Denk je echt dat dat komt omdat we geen “echte leiders” hebben die zich daarvoor willen inzetten?

5 Reacties
Gerygrr
Gerygrr12 aug. 2021 - 14:55

Tempest, Persoonlijk geloof ik, dat er wel degelijk leiders kunnen zijn, die tegen de stroom van de economische groei dogma’s kunnen en willen opzwemmen. Men heeft niet gekozen op ze te stemmen, omdat ze in een rechtse coalitie de ideeën van Rutte moeten volgen. Daarbij weet de onder-en middenklasse, dat zij de lasten gaan dragen en niet het grote bedrijfsleven. Het is simpel, plaats op elk verkocht artikel een carbontax, de berekening van de totale uitstoot van CO2 van productie plus vervoer plus opslag. De marktwerking gaat zijn werk doen. Geef geen kortingen aan de grote afnemers van elektriciteit en gas, laat juist hetzelfde verhoudingsgewijs betalen als de consument.

gimli55
gimli5512 aug. 2021 - 15:00

Blijft staan dat Rutte de gekozen leider is van ons Land, hij leidt het land niet maar managed het. Hij heeft geen visie, geen stip op de horizon, geen richting waarin onze maatschappij hoort te bewegen. Marktwerking en optimaal consumeren, mooie loze beloftes en open deuren intrappen. Willen we uit deze puinhoop komen, is er wel enige leiding nodig. Die ontbreekt nu volledig. Zaken gebeuren en er is geen echte verantwoordelijkheid die gedragen wordt, de gevolgen liggen altijd ergens anders. Radicale nieuwe ideeën blijken naderhand nog meer van hetzelfde en dat geldt ook voor de nieuwe bestuurscultuur. Je verschuilen achter de onmogelijkheid tot de maakbaarheid van de samenleving is natuurlijk onzin. Er is ooit de leerplicht ingevoerd, zelfs door een voorganger van Rutte. Er is de AOW, WAO, pensioen en WW ingevoerd. Dat heeft de maatschappij gemaakt tot wat het nu is. De afbraak is echter ingezet door het neoliberalisme, waarna ook gewezen werd door profiteurs van het huidige systeem dat de wereld niet maakbaar is. Het is een politieke keuze om het leenstelsel en de marktwerking in te voeren, de decentralisaties en het nieuwe zorgstelsel. Het meeste blijkt naderhand een mislukking te zijn, maar dan ligt het niet aan de onmogelijkheid tot het maakbaar maken van de maatschappij. Maar aan het gebrek aan goede effectieve plannen zoals na 1953 met de Delta werken of de bouw van de Afsluitdijk. Het is geen natuurramp, wat wel soms de reden is van nieuwe plannen, het ligt aan het systeem en de politici die falen, of de oorzaak wegmoffelen met niet effectieve maatregelen. Het versluieren van een ander perspectief en de TINA methode. Na Rutte 3 moet Rutte 4 komen of het nu goedschiks of kwaadschiks moet. Het blijven politieke keuzes en die kunnen veranderen en mogelijk zelfs verbeteren, want dat is al een tijd gelden dat er iets verbeterd is in dit land.

OlavM
OlavM13 aug. 2021 - 8:45

@ gimli55: [Blijft staan dat Rutte de gekozen leider is van ons Land,.....] Nee, hij is de leider van de partij met de grootste gekozen fractie in de Tweede Kamer. En op dit moment ook demissionair premier. In Nederland wordt de premier niet gekozen, maar meestal wordt, na coalitieonderhandelingen tussen diverse partijen, de leider van de grootste fractie -nu slechts 34 van de 150 zetels, dus 22,7 %- de nieuwe premier, hoewel dat ook een andere persoon van deze partij kan zijn of zelfs van een andere kleinere partij. Alles afhankelijk van de coalitieonderhandelingen.

OlavM
OlavM13 aug. 2021 - 8:48

Ik schrijf dit omdat de uitdrukking "gekozen leider van het land" aan de premier een veel te groot krediet geeft en daardoor een vals beeld schept.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 aug. 2021 - 5:18

OlavM Een vals beeld dat hij graag in stand houdt en uitvent.

Bouwman2
Bouwman212 aug. 2021 - 13:32

Er is geen correlatie tussen de hoogte van de huren, de stiging van de hypotheekrente en de stiijing van de Noordzee. .De zeespiegel stijgt wel maar niet zo veel dat ze meteen onbeheersbaar zou zijn en alle land meteen onderstroomt. Er dreigt meer gevaar door overstrming van rivieren en beken. Maar er zijn al maatregelen voor getroffen, de dijken worden hoger en de rivieren krijgen de ruimte door ze meer te laten meanderen. Dat is in Nederland eenvoudiger dan in de Ardennen. Maar de Overheid heeft niet stil gezeten, die heeft trdege maatregelen genomen. Nederland is dus niet het stoutste jongetje van de klas, ook niet het meest gedweë, maar wel het kienste. Nederland weet namelijk het meeste van watermanagement en wordt daarom overal gevraagd. Van de VS tot Bengalen, overal wordt de stem van het water gevreesd en gehoord en krig je de reactie: Nederland je bent vanouds de meeste expertise sta ons bij in onze nood. Deine Sorgen möcht' ich haben, zei de vissersman op de Seychellen tegen de Nederlandse schrijver iie voor vakantie net nog even in Mahé was geland. ..

1 Reactie
gimli55
gimli5512 aug. 2021 - 15:01

Ja mensen, we staan echt overal boven in de lijstjes, Sarcasme off

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen12 aug. 2021 - 13:30

Och, Bleeker, het is niet zo ingewikkeld om onze footprint naar beneden te brengen, daar is helemaal geen overheid voor nodig met allemaal ingewikkelde en retedure maatregelen. Gewoon bevolkingskrimp en minder consumeren.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt12 aug. 2021 - 17:17

Dat eerste duurt nogal lang. Daar kunnen we niet op wachten. Met het laatste kunnen we direct beginnen.

vdbemt
vdbemt12 aug. 2021 - 13:03

Wat op heel korte termijn retebelangrijk is, is of Kaag het ziet. Nee, wacht. Ik schat in dat zij het ziet. De vraag is of zij bij machte is de markt Mark, de Rutte-doctrine, het verkeerde leiderschap, dat tot een BULK aan problemen heeft geleid (klimaat, gasschade Groningen, toeslagenaffaire, institutionele discriminatie, problemen onderwijs, ernstige problemen in de zorg, IND affaire, woningnood, toename armoede, toename inkomensverschillen) te doen keren.

5 Reacties
Bouwman2
Bouwman212 aug. 2021 - 13:43

Hier op de pstorie zeggen we altijd in plaats van goeie gewoon beaujolais en bij het afcheidneen zeggen we, Soms tot ziens aan de hemelpoort , mar enkel als we iemand niet zo graag mogen. Anders zeggen we tot ziens op de Kaag. Wist je dbemt echt niet dat Mark Rutte bij de TK21 verkiezingen net zo veel stemmen kreeg als de linkse oppositie bij elkaar? Je wist het wel, maar je wilt het gewoon niet weten.

lmgikke
lmgikke12 aug. 2021 - 13:58

Kaag is van de oude politiek. Ze was diplomate. Ze werkt al jaren samen met Rutte. Lekker blijven dromen, maar Kaag is hetzelfde als Rutte maar ze verwoord het anders. Voor ander leiderschap zijn leiders nodig. Leiders met ethische waarden. Iedereen die de afgelopen 30 jaar samengewerkt heeft in dit neoliberale stelsel kun je afschrijven. Van VVD, D66, CDA, PvdA, CU, GL. Allemaal geilen ze op de macht en de verantwoordelijkheid. Geen van allen vanuit maatschappelijk belang.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 aug. 2021 - 14:32

Nee want Kaag is net als Rutte

vdbemt
vdbemt12 aug. 2021 - 17:06

@Bouwman. Ik wist het. Ik wil het niet weten, maar ik moet het wel weten, want het is de waarheid. Niet hoopgevend qua oplossingen. Hij heeft het veroorzaakt.

vdbemt
vdbemt12 aug. 2021 - 17:14

@Imgikke "Iedereen die de afgelopen 30 jaar samengewerkt heeft in dit neoliberale stelsel kun je afschrijven." Misschien heb je gelijk. Ze hebben er in ieder geval allemaal aan meegewerkt. Ik heb een beetje hoop dat een paar daarvan tot inzicht zijn gekomen. "Van VVD, D66, CDA, PvdA, CU, GL" GL heeft geen moment geregeerd. Als je meewerken vanuit de oppositie meetelt bij jouw "Iedereen die de afgelopen 30 jaar samengewerkt heeft in dit neoliberale stelsel " kun je elke partij wel afschrijven. iedere partij heeft wel eens ingestemd met een regeringsvoorstel. Ik heb hoop, maar grote twijfel, dat de neo-liberale afbraak gekeerd wordt.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 aug. 2021 - 12:54

Het zijn geen leiders maar stromannen van de grote bedrijven Dat u daarop stemde komt omdat men tegenwoordig allemaal wetenschappers in dienst heeft die precies meten hoe u reageert op dingen . Kranten schrijven verder braaf wat de regering wil . Maar u wordt vreselijk genaaid .

7 Reacties
Bouwman2
Bouwman212 aug. 2021 - 13:45

Nederlanders zijn dus dom en laten zich van ales op de mouw spelden, Kom es even rap achter je naaimachine vandaan, zeg.

adriek
adriek12 aug. 2021 - 14:45

De maakbare samenleving heet dat. Alleen over 'de kranten' ben ik het niet met je eens. Er is, nog steeds, best een breed spectrum aan kranten in Nederland en er is ruim voldoende concurrentie van andere media. Dat de burger niet de moeite neemt om zich goed te informeren kun je de regering niet kwalijk nemen toch?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 aug. 2021 - 15:52

Nee Bouwman - Er zijn hele slimme mensen die uw gedrag heel nauwkeurig bestudeerd hebben en die daarop Rutte laat draaien Wat ik zeg U wordt genaaid - en ja u bent dan wel een beetje dom maar dat kan ik u niet kwalijk nemen. Het kost moeite om door te krijgen dat u genaaid wordt en u zal het wel te druk hebben met uw werk of uw gezin.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 aug. 2021 - 15:52

@eirda nee de kranten zijn propagandafolders

Peter Stans
Peter Stans12 aug. 2021 - 21:09

@Griezel, knap hoeveel je kunt vertellen, maar nergens concreet wordt. Ja je wordt genaaid en ja jij wist het allemaal al... Maar alternatieven van je kant, ik zie er geen enkele.

Willem D2
Willem D213 aug. 2021 - 6:04

Onder de 50 leest niemand meer een krant en onder de 30 kijkt niemand meer tv.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout13 aug. 2021 - 13:09

Niet zo'n probleem om datgene concreet te maken waar Griezel mee komt. Als Rutte stelt dat ''we'' de klimaatproblemen gaan oplossen zoals ''we'' Olympische medailles hebben gehaald, dan rijst bij mij het vermoeden dat deze zich gedurende het reces heeft laten bijscholen over hoe hij kan inspelen op goedkope emoties. Rationeel raakt het kant noch wal. De inertie van Rutte is precies het tegendeel van wat topatleten door jarenlange training hebben bereikt. Dat kiezers zich van alles laten wijs maken, vormde voor o.a. Robert Mercer in de VS de gelegenheid om in het Witte Huis een opportunist te krijgen via wetenschappers die experts zijn in electorale manipulatie: Cambridge Analytica https://nl.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Analytica Er is veel onderzoek op dit gebied, zoals al in 2008 in ''The Political Brain - The Role of Emotion in Deciding the Fate of the Nation'' van Drew Westen Zo kan het zijn dat Geert ''woef-woef'' Wilders al heel lang succes heeft door het inspelen op de subcognitieve emoties die we met dieren gemeen hebben. Voor het leeuwendeel van de media zijn deze verschijnselen een winstmodel geworden. Je kunt zelfs bij Joop.nl zien dat een artikel ''Baudet is verkouden'' (al dan niet overdrachtelijk) minstens tien keer zoveel views oplevert als discussies over een serieus politiek probleem. De lezertjes en kijkertjes zijn nu eenmaal opgevoed met ''infotainment'' Wat een toekomst kan opleveren met bitter weinig "entertainment.''