Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

DWDD: 'Wilders gebruikt nepnieuws voor media-aandacht omdat hij blut is'

  •  
07-02-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
432 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2017-02-07 om 20.55.53
Maandag twitterde PVV-leider Geert Wilders een foto van Alexander Pechtold temidden van een groep fundamentalistische moslims, als ware Pechtold een voorstander van de invoering van de Sharia in Nederland. Pechtold was in de foto gephotoshopt, de oorspronkelijke foto is jaren geleden in het VK genomen, bij een demonstratie tegen Wilders’ bezoek aan het land. De tweet van Wilders was dan ook nepnieuws. Een verdachtmaking van Pechtold, om de aandacht in verkiezingstijd op zichzelf en zijn partij te vestigen. En met succes: in alle media wordt het bericht van Wilders breed uitgemeten. Nepnieuws of niet, Wilders heeft zijn boodschap – geen Sharia in Nederland – gratis en voor niets aan zijn kiezers weten over te brengen. Dat er überhaupt nooit sprake is geweest van ook maar de mogelijkheid van een invoering van de Sharia, doet er niet toe.
In De Wereld Draait Door schuiven politiek-columnist van NRC Handelsblad, Tom-Jan Meeus en AD-columnist Özcan Akyol aan tafel. Hierin bespreken ze onder meer de inzet van nepnieuws bij de verkiezingen in Nederland. Volgens Meeus was de tweet van Wilders een meesterzet: omdat hij blut is kan hij zich geen mooie spotjes als VVD permitteren, maar nu krijgt hij toch alle aandacht. Meeus wijst erop dat dit bovendien niet de eerste keer is dat Wilders dit doet: zijn ‘minder minder’-uitspraak en oproep werd ook gedaan in verkiezingstijd en wel die van de gemeenteraden.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor