Durf je ook racistisch te zijn als je buren meelezen?
• 02-12-2015
• leestijd 1 minuten
Braziliaanse organisatie maakt billboards van racistische Facebook- en Twitterposts en plaatst ze in de buurt van de troll
Criola, een Braziliaanse organisatie die zich voornamelijk bezighoudt met anti-racisme campagnes, heeft nu een wel heel bijzondere opgezet. Priola heeft op gigantische billboards een aantal racistische Facebook- en Twittercommentaren afgedrukt. De gebruiker die de uitingen heeft gedaan is weliswaar geanonimiseerd, maar de posters zijn – door gebruik te maken van diens geolocatie – in de buurt van de racist te lezen. De campagne draagt de naam ‘virtuele racisme, levensechte gevolgen’.
Met de campagne wil Criola de bewustwording vergroten over dat wat je online post, echte gevolgen kan hebben. De campagne is een reactie op de racistische aanvallen die de Afro-Braziliaanse Maria Julia Coutinho kreeg, nadat de organisatie Journo Nacional haar foto op hun Facebookpagina had gepost.