Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Duizenden Duitsers de straat op: open EU-grenzen voor vluchtelingen

  •  
04-03-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
berlijnseebrucke

© Foto: Seebrücke Berlin

In Berlijn, Hamburg en Potsdam zijn dinsdagavond duizenden Duitsers de straat opgegaan. Zij willen dat de Europese Unie de grens met Turkije opent, zodat vluchtelingen veilig de oversteek kunnen maken. De organisator van de demonstraties, Seebrücke, schat dat er in Berlijn 8.000 mensen deelnamen aan het protest.
De demonstranten verzamelden zich voor het Kanzleramt, waar zij van bondskanselier Angela Merkel eisten dat ze haar vluchtelingenstandpunt aanpast. Het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken plaatste ongeveer tegelijkertijd twee tweets in het Arabisch. In de berichten ontraadt het ministerie migranten om vanuit Turkije de grens over te steken.
“We hebben orde nodig aan de buitengrenzen van de EU”, verklaart Horst Seehofer, de Duitse minister van Binnenlandse Zaken. “We zullen Griekenland daarbij helpen. De Europese grenzen zijn niet open voor de vluchtelingen uit Turkije en dat geldt ook voor onze Duitse grenzen.”
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (66)

bartje4
bartje45 mrt. 2020 - 19:50

@verdulleme Dank voor het feit dat je een hoog niveau theorie in je sarcastische opmerking verwerkt en niet een of andere SJW theorie, onbewust toch enige erkenning voor de logica in mijn ‘betoog’ Wat betreft je voetbalclub vergelijking die gaat niet helemaal op, supporters kiezen voor hun club en hebben negatieve gevoelens jegens supporters van andere omdat zei iets anders kozen. Gelukkig kiest men zijn eigen huidskleur niet, dat stelt mij in staat(ik ben westers blank) om over het blanke ras te praten zonder anderen gelijk te veroordelen, wat ik dus nergens gedaan heb. Ook spreek je over import en zelf geen bal kunnen raken. Dat is best grappig want nergens heb ik gezegd dat het enkel en alleen blanke mensen zijn geweest die de levenstandaard en armoe omhoog & omlaag geholpen hebben, de westerse wereld die !hoofdzakelijk! Blank is en vroeger al helemaal was heeft dat gedaan. Daar laat ik dus ruimte over voor dat groepje minderheden/niet westerse mensen die daar ook aan bijgedragen hebben. Als je de wereld van 200 jaar geleden neemt en je kijkt naar de culturen van toen op elk continent, welke van die culturen wordt nu het meest nagedaan? De westerse. Waarom? Omdat die blijkbaar het beste werkt. Dat is namelijk wat telt, wat het beste werkt. En wat betreft je opmerking dat ik enkel meelift op het succes van degene die de wereld plunderen en naar de galemiezen helpen heb ik weinig te zeggen, jij kent mij niet en hebt geen idee of jouw opmerking betrekking heeft op mij, weer zo’n puur ideologische melding die je niet zelf verzonnen hebt en de ether in smijt wanneer je denkt dat hij past. Een toonbeeld van schaapachtig gedrag en een gebrek aan kritische en consistent denken als je het mij vraagt, anders had je namelijk wel een opmerking geplaatst op maat voor mij. Maar nee. @Satya Nergens zeg je dat blank minder is inderdaad, je impliceert alleen dat genocide, slavernij en kapitalisme inherent zijn aan het blanke ras. En dat allemaal zonder verdere vermelding dat je weet dat andere ‘kleuren’ dat ook gedaan hebben. Oneerlijke reactie dus, zoiets zouden ze in de politiek populisme noemen. Of ik een rol in dat proces gespeeld heb doet er niet toe om te mogen constateren dat dit de manier is waarop het gegaan is. Dus op je opmerking met het woord ‘superioriteit’ erin hoef ik dus niet in te gaan. Niet relevant. Ik voel mij niet beter dan wie dan ook, niets menselijks is mij vreemd. Ik ben er een. Waar ik wel slecht tegen kan zijn mensen die emoties laten gaan boven logica en reden. Want emoties verschillen per persoon maar logica en reden overstijgen grenzen en continenten. in afwachting van jullie reacties.

bartje4
bartje44 mrt. 2020 - 21:33

@satya ‘Just what exactly are the great historical accomplishments of your race that make you proud to be white? Capitalism? Slavery? Genocide? Sitcoms? This is your fucking white-history, my friend. So why don’t we start making a history worth being proud of and start fighting the real fucking enemy? Swastikas and Klan-robes Sexists, racists, homophobes This one’s for the master race My brown-power ass in your white-power face’ Wat een belangrijk slechte, niet zelf verzonnen, puur ideologische reactie zeg. Speciaal om hierop te reageren een account aangemaakt. Alsof genocide, slavernij en kapitalisme puur iets van de witte man/vrouw is. Genocide komt al voor in de bijbel verhalen lang voordat de 'blanke' man zijn intrede deed in de 'algemene' geschiedenis. Slavernij net zo en kapitalisme al helemaal. Iedereen ooit die winst wilde maken is in hart en nieren kapitalist. Het feit dat je dit wil toeschrijven aan het zijn van een wit persoon zonder enige mate van reflectie op wat andere kleuren in die catorgie gedaan hebben geeft aan hoe rascistisch jezelf bent, alleen je weet je het nog niet en zal het waarschijnlijk! ook nooit toegeven naar jezelf. Maar als je wilt weten wat historische dingen 'blanken' teweeg gebracht hebben zou ik je aanraden om eens te gaan onderzoeken hoe het komt dat de wereldbevolking ouder wordt dan ooit te voren, en hoe het komt dat het aantal mensen die in absolute armoe leeft al jaren daald. Mijns inziens is dat is omdat de westerse wereld(blank) onder invloed van het christendom waarde is gaan hechten aan 1 consistent verhaal ter verklaring van wie we zijn en hoe we hier komen Dat ene consistse verhaal wat recent(God is dood) overgegaan is van geloof in een god naar het wetenschappelijk model. Dat ene nieuwe model wat er voor zorgt dat jij gemiddeld langer langer leeft dan je voorouders 2,3 generaties terug, maar ook arme gebieden beter te vreten geeft. Westers/blank heeft dit bewerkstelligd. En in dat opzicht is het net als moderne kunst, everybody could do it but you didn't. The artist did it, het westen heeft het gedaan. Dat het nog steeds niet helemaal eerlijk verdeeld is kunnen we over discuseren. Maar dat doen we nu niet.

3 Reacties
Verdulleme
Verdulleme5 mrt. 2020 - 14:23

Je zou bijna denken dat de relativiteitstheorie door bartje zelf is bedacht. Het doet een beetje denken aan de voetbalsupporters die zo trots zijn op "hun" club, terwijl die voor meer als de helft uit "import" bestaat en ze zelf nog bal kunnen raken. everybody could do it but you didn’t, bartje. Je lift alleen maar mee op het succes van degenen die de wereld plunderen ten eigen bate en voor zover de armen op deze wereld hebben weten te overleven is dat ondanks jou en niet dankzij jou.

Satya
Satya5 mrt. 2020 - 17:18

Nergens word gezegd dat een blanke minder is. Niks racisme. Bij jou is het de spijker op de kop. Hoe heeft Europa dat voor elkaar gekregen dat mensen zoveel ouder worden? Wat was jouw rol daarin? Of ga je beweren dat omdat jij blank bent jij mag parasiteren op de prestaties van individuen? Ontleen je er ook enige superieuriteit uit? Arend wortel Volgens mij gaat dit al aardig die kant op. Je bijzonder voelen om huidskleur.

Satya
Satya5 mrt. 2020 - 17:19

Arend wortel Dat bijzonder voelen is niet aan jou gericht. Je denkt alleen iets te zien wat er niet is.

johannn2
johannn24 mrt. 2020 - 18:48

“We zullen Griekenland daarbij helpen." Kijk, dát is nieuws ! .

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin5 mrt. 2020 - 8:00

johann Volgens mij hebben de Duitsers zelf ook een berg geld van de EU gekregen voor het opvangen van de vluchtelingen in hun land. Ik meende zoiets gisteren te horen.

Frits Jansen
Frits Jansen4 mrt. 2020 - 16:46

Er is wel een verschil tussen het kosmopolitische, intelligente Berlijn en sommige provinciesteden vooral in het oosten van Duitsland die puur racistisch zijn.

2 Reacties
Tony Soprano
Tony Soprano4 mrt. 2020 - 18:11

Juist. Puur racistisch. Zonder uitzondering. Niet één die deugt. Zoiets?

Jansen7
Jansen75 mrt. 2020 - 7:19

@Tony Soprano: goed gezien! Krakers en dat soort types denken echt zo, maar bij sommige mensen heb ik de indruk dat ze de polarisatie willen versterken.

J.janssen2
J.janssen24 mrt. 2020 - 13:47

Nooit meer een kwaad woord over de Duitsers!!

Leontrotsky
Leontrotsky4 mrt. 2020 - 13:13

90% van de duitsers is voor open grenzen, er is slechts een kleine minderheid extreem rechtse schreeuwers die de grenzen dicht willen en die Duitsland terug willen naar 40-45, maar dit kleine groepje krijgt zoveel aandacht dat het welhaast lijkt dat achter elke boom een extreem rechtse duitser schuilgaat. Ik heb veel met Duitsers te maken vanwege mijn bedrijf (veel duitse klanten) en ik heb diep respect voor de meeste Duitsers, ze hebben vaak een goed karakter en gunnen een ander alles en zijn niet snel jaloers. Vergelijk dit met de gemiddelde Nederlander wat een verschil.

11 Reacties
Jerry Bidet
Jerry Bidet4 mrt. 2020 - 13:40

Kunt u dit met cijfers onderbouwen? Nogal makkelijk om zo iets te roepen. Want de opkomst van AFD is gewoon toeval neem ik aan?

RealistischLinks
RealistischLinks4 mrt. 2020 - 14:16

"90% van de duitsers is voor open grenzen" Interessant, maar hoe komt u aan die 90 procent?

Arend Wortel
Arend Wortel4 mrt. 2020 - 15:18

Ik geloof zeker dat 90% van de Duitsers voorstander is van een goede opvang van mensen in nood. Maar ik geloof nooit dat 90% voorstander is van open grenzen, waarbij iedereen die dat maar wil, van waar ook ter wereld, naar Duitsland zou kunnen reizen om zich daar vrij te vestigen. Er zijn vast tientallen, misschien wel honderden miljoenen mensen op de wereld die daar wel oren naar hebben, maar er zullen niet veel Duitsers bereid zijn om al die mensen in hun land te huisvesten.

Tony Soprano
Tony Soprano4 mrt. 2020 - 18:14

Ik zou niet solliciteren bij het bureau van Ipsos of Maurice de Hond als ik u was.

Kippengaas
Kippengaas4 mrt. 2020 - 19:05

"Want de opkomst van AFD is gewoon toeval neem ik aan?" Beste Baudet, de AfD trekt stemmen om dezelfde reden als de PVV en FvD. Het zijn veelal proteststemmen tegen de klassieke politieke stromingen. Ze zouden ook stemmen trekken als er nul vluchtelingen zouden zijn.

Frits Jansen
Frits Jansen4 mrt. 2020 - 20:38

@Kippengaas: ik denk dat u "warm" bent, maar wijs er wel op dat PVV en FvD vooral gedijen bij feitenvrije demagogie. Je kunt van alles vinden van deze "heren", maar bekwame demagogen zijn het wel.

Kippengaas
Kippengaas4 mrt. 2020 - 22:18

Beste Frits, demagogie wordt vaak gebruikt, politici hebben allemaal hun eigen stijl. Demagogie is aansturen zonder aan feiten te refereren. Rutte doet het met humor, Baudet met intellectualisme, Wilders is boos, Marijnissen roept op tot barricades, Krol is verontwaardigd en Asscher is een fatsoenlijk mens, etc. Allemaal demagogie. Vraag kiezers waarom ze op een partij stemmen, er zijn er maar heel weinig die de standpunten en stemgedrag in de tweede kamer foutloos kunnen benoemen.

Norsemen
Norsemen5 mrt. 2020 - 8:32

Ik denk niet dat er veel verschil met Nederlanders is. Hier vindt ook verreweg het grootste gedeelte van de bevolking FvD een verwerpelijke partij, net zoals men in Duitsland over AfD denkt Ook hier zijn het voornamelijk domme schreeuwlelijkerds die de aanhang vormen van FvD, net zoals in Duitsland met de AfD aanhang.

Rugleuning
Rugleuning5 mrt. 2020 - 10:19

@leon Open grenzen? Wat bedoel je daar mee?

Richie D
Richie D5 mrt. 2020 - 13:40

@ Leontrotsky, ik werk ook met een aantal duitsers en 100% daarvan wil geen open grenzen maar opvang in de regio...

Leontrotsky
Leontrotsky6 mrt. 2020 - 13:41

@Richie D U werkt neem ik aan voor het wetenschappelijke bureau van het AFD?

Ulrike2
Ulrike24 mrt. 2020 - 12:16

Jerry Bidet: "Het zou die mensen sieren als ze vluchtelingen definiëren." Dat lijkt me volstrekt overbodig, want dat is allang in regels en wetten vastgelegd.

5 Reacties
Tweekeerbellen
Tweekeerbellen4 mrt. 2020 - 15:43

Inderdaad. En dan kunnen we constateren dat de overgrote meerderheid niet aan de definitie voldoet: "Een vluchteling is iemand die in zijn thuisland 'gegronde vrees' heeft voor vervolging op grond van ras, godsdienst, nationaliteit, politieke overtuiging of het behoren tot een bepaalde etnische of sociale groep, en die in het eigen land geen bescherming krijgt." Dit overigens nog los van de vraag waarom deze 'vluchtelingen' helemaal naar Europa moeten vluchten om zich veilig te voelen en meer precies naar dat deel van Europa waar de sociale voorzieningen uitstekend zijn. Dat geeft te denken over de motieven van deze mensen.

Frits Jansen
Frits Jansen4 mrt. 2020 - 20:36

Geeft dat te denken over de motieven van die mensen? Turkije is een buurland van Syrië. Syriërs hebben niet veel alternatieven, hoewel er een heleboel naar het piepkleine Libanon zijn gevlucht. De situatie in Turkije is verre van ideaal. Die mensen willen verder met hun leven. Ik vermoed trouwens dat menige Syriër best terug wil zodra het kan. West Europa is letterlijk en figuurlijk kil, Syrië was ooit een paradijselijk land aan de Middellandse zee. Ik vrees dat u in de war bent met de Afrikanen die ten prooi vallen aan louche "reisbureau's". Hoewel die ook niet zonder reden vluchten, want sommige landen daar lijden onder extreme droogte door de klimaatverandering.

Ulrike2
Ulrike24 mrt. 2020 - 22:03

Frits Jansen - Als je een ding hier kunt leren is dat feiten en argumenten geen gewicht in de schaal leggen. Dit is het propagandakanaal van dom-rechts in linkse vermomming.

Kippengaas
Kippengaas4 mrt. 2020 - 22:25

De tegenstanders van Assad (iedereen die etnisch niet is aangesloten bij de clan van Assad) wil niet terug. In Europa hebben ze een normale burgerstatus, hun kinderen kunnen naar goede scholen, bij ziekte is er een ziekenhuis. Dat was in het vooroorlogse Syrië niet. Mensen werden zonder opgaaf van reden gearresteerd en gemarteld. Er zijn massagraven van voor de oorlog, nabij gevangenissen. Ze kregen geen paspoort, hadden geen stemrecht, geen recht op vrije meningsuiting. De meeste Syriërs in Europa willen niet terug naar het Syrië van Assad.

Paulus3
Paulus35 mrt. 2020 - 7:53

@Frits "Syriër ... in de war ... met de Afrikanen Het zijn inderdaad ook Afrikanen. En Afghanen. En Pakistaners. Enz.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart4 mrt. 2020 - 12:01

Altijd goed om te zien dat er ook goeie Duitsers zijn, je zou het bijna vergeten met al dat extreemrechtse tuig dat daar de wegen onveilig maakt; - en wat een schril contrast trouwens: goede Nederlanders zijn slechts met een lampje + vergrootglas te vinden, en dan moet je daarvoor meestal ook nog in het buitenland zoeken, in een of ander rampgebied waar ze tot enkelhoogte in het bloed staan; - bigotte kwezels zijn d'r daarentegen ruim voldoende. Sterker nog: ik meen dat de bedompte voetengeur van de inteelt nergens zo meurt als hier. De verkoop van bruinhemden bereikt recordhoogten maand na maand. Je moet je weer schamen om Nederlander te zijn. Maar vluchten kan niet meer. En Geert wrijft vergenoegd in zijn klamme handjes; hij ziet dat het goed is. We zijn inmiddels allemaal net zo geborneerd en vilein en kwaadaardig en sadistisch benepen als hij. Het is tijd voor een levenslied en boeren die vrouwen zoeken en prikkeldraadversperringen en 't lachen om aangespoelde baby's.

2 Reacties
Stuurman aan wal
Stuurman aan wal4 mrt. 2020 - 18:37

Spijtig dat u niet bent opgegroeid in het midden-oosten. Daar kennen ze een schaamtecultuur, hier een schuldcultuur. Daar had u zich niet zo hoeven kwellen met zelfhaat en (eeuwige) schuldgevoelens. Tenminste, als u niet de illusie hebt bij de goeien te behoren. Hoogmoed is immers de allergrootste zonde. Afijn, drie weesgegroetjes en een rozenkrans en u kunt er weer tegenaan. En nogmaals, ú hoeft zich niet te schamen, dat mogen ze daar in Turkije dus doen.

Kippengaas
Kippengaas4 mrt. 2020 - 22:27

Inderdaad een stuurman aan wal, ongegeneerd amateur antropoloog.

Joop den Uil
Joop den Uil4 mrt. 2020 - 11:17

de invloed vn Turkije in en op Duitsland is bekend en is m.i. nog groeiend. Daarom bezie ik dergelijke demonstraties dan ook met een zekere argwaan.

TigressApril
TigressApril4 mrt. 2020 - 11:11

Duitsers zijn geestesziek gemaakt met een schuldcomplex na de tweede wereldoorlog. Bizar dat dit land in de EU de scepter zwaait samen met backwaters Frankrijk.

1 Reactie
Zandb
Zandb4 mrt. 2020 - 15:17

Tigress Lekker geredeneerd; zo zet je Duitsers en masse weg want hoef je wat Duitsers ook beweren, niet serieus te nemen.

Herr Vorragend
Herr Vorragend4 mrt. 2020 - 10:17

Als we nu eens de malle Europese wet opdoeken die zegt dat als je een teen op Europese bodem zet je automatisch recht hebt op een asielprocedure. In dat geval kunnen we gezinnen met kinderen in nood op humanitaire gronden binnenlaten.

3 Reacties
JasDon
JasDon4 mrt. 2020 - 10:52

Het is geen Europese wet, het zijn verdragen, eigen wetten waar EU-landen zich zelf aan hebben gecommitteerd. Wel ben ik het met je eens dat e.e.a. moet worden herzien.

badgast
badgast4 mrt. 2020 - 14:12

Als je nou eens begint met je op de hoogte te stellen van wat er aan de hand is, voordat je je onwetendheid aan de wereld ten toon spreidt. Ik zal het makkelijk voor je maken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_betreffende_de_status_van_vluchtelingen

Frits Jansen
Frits Jansen4 mrt. 2020 - 20:43

@JasDon En die verdragen werden gesloten nadat voor de oorlog Joden overal vergeefs aanklopten en alleen nog "welkom" waren in Auschwitz etc. Ik was laatst in jet Joods Museum in Berlijn, en de verhalen die je daar leest komen 1:1 overeen met hedendaagse verhalen als je overal "juden" door "moslims" vervangt.

I am Legion
I am Legion4 mrt. 2020 - 8:39

Tegenover de miljoenen Duitsers, en Europeanen uit ander landen, zullen er vast duizenden zijn die de grenzen graag opengesteld zullen zien voor migranten (want zal in dat geval nauwelijks om vluchtelingen gaan). So what?

5 Reacties
Satya
Satya4 mrt. 2020 - 12:53

Ach vanuit onze ideologie geen schietpartij. Vanuit onze ideologie geen leugens als maskering van xenofobie. Van onze ideologie geen humanitaire ramp veroorzaakt. Hoe voelt dat? Genadeloos zijn. Trots?

I am Legion
I am Legion4 mrt. 2020 - 13:39

@Satya Het weren van vooral door grof geld verdienende georganiseerde mensensmokkelaars onder valse voorstellingen gedreven immigranten waar het hier om gaat op weg naar EU-landen is meer dan legitiem en heeft niets met xenofobie te maken. Vluchtelingen voor oorlog en staatsgeweld, een zeer klein deel van de mensen waar we het hier over hebben, horen een heenkomen te kunnen vinden naar veilige omgevingen waar zij zo lang nodig goed opgevangen worden voorzien van basisbehoeftes en in geval van langere duur ook school voor kinderen e.d. Ik zie niet in wat daar nu kwalijk aan kan zijn. Dat hoort bij voorkeur met EU-bijdrages en bemenste goed gefaciliteerde en geoutilleerde opvang in de regio te zijn maar waar dat m.b.t. Turkije en haar opstelling gaat als tussenland had dat opvang moeten zijn binnen de EU aan de nabijheid van haar buitengrenzen. Het betreft dan natuurlijk geen open opvang waar men vrij door kan reizen binnen de EU. Men heeft als vluchteling uit nood opvang gezocht en krijgt dat ook. Binnen die omgeving van deze opvang moet dan ook een mogelijkheid geboden worden tot aanvraag van een verblijfstatus in een EU-land met uitzicht op een permanent verblijf. Maar dat is allemaal niet waar het om gaat bij de grote overmaat van mensen die als illegale immigranten naar de EU proberen te komen waaronder de vluchtelingen, die zeker genoegen zullen nemen met veilige en verzorgde opvang, een kleine fractie is. Ik voel me bij een dergelijke op vluchtelingen gerichte opvang en ter verdringende ontlasting van hen een doelgerichte efficiënte bestrijding van de illegale immigratie en de hen voor grof geld en met doel als misbruik ondersteunde mensensmokkelaarsorganisaties volledig senang.

Satya
Satya5 mrt. 2020 - 8:35

Klinkt heel mooi maar is een grote leugen. Al deze mensen komen uit zeer gevaarlijke landen dankzij economisch imperialisme en regime changes. Stop het parasiteren door Europa. Bevrijd Europa van de door jou verspreide extreem rechtse leugens. Veel plezier in Kibera, kijken of je dan nog zulke waanzin uit DURFT te kramen.

Rugleuning
Rugleuning5 mrt. 2020 - 10:32

@satya Hoe voelt dat om altijd maar de slachtofferkaart te trekken? Nul zelf verantwoording en altijd maar zielig doen. Al die zielige afrikanen die nergens wat aan kunnen doen ..Al het leed in de wereld is natuurlijk veroorzaakt door boze witte mensen. De mensen die ik ken en alle oorzaken voor hun eigen falen buiten zichzelf zoeken staan altijd stil en bereiken nooit iets. Het zogenaamde leed is veroorzaakt door een ander dus die ander moet daarom ook maar met de oplossing komen? Mijn opa zei vroeger al; loop met een grote boog om deze mensen heen. Medelijden hebben met jezelf, daar koop je niets voor.

Satya
Satya6 mrt. 2020 - 13:26

rugleuning Zo zie je maar intelligentie is erfelijk. Je opa een domkop en jij ook. Ik heb geen zelfmedelijden, ik ben westers dus behoor tot een kleine groep bevoorrechten. Het zelfmedelijden zit op extreem rechts, daarvoor ontkennen ze feiten dat domme volk.

Jerry Bidet
Jerry Bidet4 mrt. 2020 - 8:29

Het zou die mensen sieren als ze vluchtelingen definiëren. Zoals al vaker aangegeven, ook door personen op deze site, zijn de personen die nu aan de Griekse poorten staan te rammelen geen vluchtelingen. Althans, vandaar definiëren, vluchten zij niet voor de oorlog in de Syrië. Economische migranten, dat is een betere term. Wil je die allemaal binnen laten? Prima, maar overzie dan ook de gevolgen. Het broze draagvlak zal nog verder afnemen, de druk op verzorgingsstaat zal toenemen, opkomst van rechtse partijen zal toenemen en last but not least: in feite geef je aan dat iedereen welkom is. Geen limiet op de aantallen. Het is mooi dat men het beste met iedereen voor heeft, meen ik oprecht. Maar je kan niet onbeperkt iedereen helpen.

15 Reacties
Rik Achterom
Rik Achterom4 mrt. 2020 - 9:40

Het enige juiste antwoord. Om er nog aan toe te voegen: je verliest je eigen cultuur en identiteit als je alles en iedereen toelaat. Ik accepteer dat niet. Het is verder frappant dat de enige oplossing voor links altijd en alleen maar migratie naar het Westen lijkt te zijn. Dat is raar, verdacht en niet nodig. We geven bovendien al miljarden aan ontwikkelingshulp.

Frits Jansen
Frits Jansen4 mrt. 2020 - 10:00

Ik noem iemand die als "echte" vluchteling uit Syrië naar Turkije vlucht en nu naar Griekenland wel een vluchteling, want die heeft geen kans op een menswaardig bestaan in Turkije. Denk gerust ook aan het eigenbelang: vluchtelingenkampen kunnen een broeinest voor terroristen worden.

Baron von Kleef
Baron von Kleef4 mrt. 2020 - 10:44

@ Jerry Bidet De redenen die jij aangeeft om de grenzen dicht te houden, zijn voor de voorstanders juist de redenen om de grenzen open te gooien. Anarchie creëren, het is ze er juist om te doen. Het totaal doorgeslagen misgunnen richting de één resulteert in een totaal doorgeslagen obsessieve "hulp" aan de ander. Maar het eerste staat voorop. Op afstand.

vdbemt
vdbemt4 mrt. 2020 - 11:01

"Economische migranten, dat is een betere term". Kijk jij wel eens naar beeldend nieuws? Die complete volksverhuizingen, verdrinkingsdood trotseren, kansloos jarenlang in een ghetto leven op Lesbos. Economische migranten? Je bent niet in staat je voor te stellen zo te moeten leven. Dat gebruiken van deze term is een makkelijke manier om af te dekken dat je geen immigrantie wilt en nog te doen alsof je rekeninghoudt met 'echte' vluchtelingen. Daarbij: er zijn sectoren in NL die schreeuwen om personeel. Die zouden enorm gebaat zijn bij economische migranten. Heb je daar wel eens bij stilgestaan?

HaloOfFlies
HaloOfFlies4 mrt. 2020 - 11:02

Het zijn vooral Afghanen, de Syriers hebben nog iets van status in Turkije, de Afghanen niet. Om van naar Afghanistan naar Turkije te komen moet je via Iran - dan komt een Islamiet dus via een 2e Islamitisch land terecht in het 3e islamitische land. Waarom moet die verder naar het Christelijke/Atheistische Westen? Waarom zou een Moslim niet beter in een ander Islamitisch land opvang kunnen zoeken? Altijd als er iets negatiefs over de Islamitische cultuur gezegd wordt, krijg je commentaar, 'want hun cultuur is net zo goed als de westerse - of zelfs beter' - maar als er gevlucht wordt, is de Islamitische cultuur ineens niet goed genoeg meer, zijn ze zielig, en kunnen ze in een ander islamitisch land - hocus pokus- ineens GEEN menswaardig bestaan opbouwen. Afghanistan wordt omgeven door Pakistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Iran, Tajikistan - allemaal prachtige islamitische culturen! Wat doen die mensen dus helemaal aan de Griekse grens?

Jerry Bidet
Jerry Bidet4 mrt. 2020 - 11:07

vdbemt Begrijpend lezen aub: 'Zoals al vaker aangegeven, ook door personen op deze site, zijn de personen die nu aan de Griekse poorten staan te rammelen geen vluchtelingen. Althans, vandaar definiëren, vluchten zij niet voor de oorlog in de Syrië. Economische migranten, dat is een betere term.' -De personen die nu-, wat is daar niet aan te begrijpen?

Bert VanDuren
Bert VanDuren4 mrt. 2020 - 11:27

@Vdbemt, 'Daarbij: er zijn sectoren in NL die schreeuwen om personeel. Die zouden enorm gebaat zijn bij economische migranten. ' Die mensen zijn hier al.., alleen zit 89% van die mensen in de bijstand.. Heb je daar al eens over nagedacht?

rvb2
rvb24 mrt. 2020 - 11:43

@Rik Achterom: Anderen hebben totaal geen invloed op mijn cultuur, laat staan op mijn identiteit. Dan moet je bij jezelf te rade gaan waarom je zo beinvloedbaar bent. Geef daar niet anderen de schuld van.

Kniertje2
Kniertje24 mrt. 2020 - 12:19

Lees dit maar eens Jerry: https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2020/03/03/europa-moet-zich-schamen/

Satya
Satya4 mrt. 2020 - 12:58

Rik Achterom Je kletst uit je nek. Ontwikkelingshulp gaat naar Europa. James K Boyce heeft dit volledig onderbouwd. Blijf je extreem rechtse leugens herhalen zoals bij Marrakesh. De waarheid haalt je uiteindelijk wel in. 'Just what exactly are the great historical accomplishments of your race that make you proud to be white? Capitalism? Slavery? Genocide? Sitcoms? This is your fucking white-history, my friend. So why don't we start making a history worth being proud of and start fighting the real fucking enemy? Swastikas and Klan-robes Sexists, racists, homophobes This one's for the master race My brown-power ass in your white-power face'

Satya
Satya4 mrt. 2020 - 14:03

Iedereen heeft het recht te gaan en staan waar ze willen. Niet alleen blanken. Baron kleef Anarchie? Was het maar zo'n feest. Blijf jij maar slaaf.

Arend Wortel
Arend Wortel4 mrt. 2020 - 14:47

@Satya: [i]‘Just what exactly are the great historical accomplishments of your race that make you proud to be white? Capitalism? Slavery? Genocide? Sitcoms? This is your fucking white-history, my friend. So why don’t we start making a history worth being proud of and start fighting the real fucking enemy? Swastikas and Klan-robes Sexists, racists, homophobes This one’s for the master race My brown-power ass in your white-power face’[/i] Is het echt nodig om deze racistische bagger hier te citeren? Wat heeft dit eigenlijk met de vluchtelingencrisis te maken?

Satya
Satya5 mrt. 2020 - 7:56

Wortel Wat is er racistisch aan? Je cultuur verdedigen tegen andere culturen? Vertel me eens waar blanke mensen zo trots op mogen zijn? Vertel vooral wat er racistisch is aan zo'n vraag. Doe me dat plezier. Idiots are taking over.

Arend Wortel
Arend Wortel5 mrt. 2020 - 9:25

@Satya: Wat is er racistisch aan? Je cultuur verdedigen tegen andere culturen? Vertel me eens waar blanke mensen zo trots op mogen zijn? Vertel vooral wat er racistisch is aan zo’n vraag. Doe me dat plezier Wat hier racistisch aan is? Nou, zo'n beetje alles. Verbazend dat je dat niet ziet. De schrijver van je schotschrift stelt, kort samengevat, dat witte mensen trots zijn op hun wittte huid, terwijl ze daar helemaal geen reden toe hebben, omdat witte mensen de wereld alleen maar ellende hebben gebracht. Om te beginnen heb ik nog nooit iemand ontmoet die trots is op zijn witte huid. Die mensen zullen wel bestaan, maar het zal hooguit een kleine minderheid zijn. Waarom zou je trots zijn op je huidskleur? Ik vind dat idioot. Vervolgens komt de schrijver met een rijtje (Capitalism? Slavery? Genocide? Sitcoms?) waarmee hij/zij suggereert dat dat het enige is wat witte mensen aan de geschiedenis van de mensheid hebben bijgedragen, want: "This is your fucking white-history". Ten eerste zijn die verschijnselen niet typisch voor witte mensen (Is kapitalisme iets typisch 'wits'? Werd onder volkeren met een donkere huidskleur alles altijd eerlijk gedeeld? Bestond daar geen winstbejag? Werd slavernij alleen door witte mensen bedreven? Is genocide een typisch wit verschijnsel?) en ten tweede gaat de schrijvende agitator er wel heel makkelijk aan voorbij dat sommige witte mensen toch ook wel eens wat goeds hebben gepresteerd. Misschien overbodig om hiervan voorbeelden te noemen, maar op het gebied van wetenschap, kunst, geneeskunde, filosofie, architectuur, recht, economie en techniek zijn echt niet álle grote ontdekkingen en prestaties uit de geschiedenis te danken aan zwarte of gekleurde mensen; daar hebben witte mensen ook wel eens iets aan bijgedragen. Maar nee, daar stapt je citaat vrolijk overheen. En dan gaat de schrijver vrolijk verder met o.a. Sexists, racists, homophobes wat dan waarschijnlijk ook typerend zou moeten zijn voor witte mensen maar het natuurlijk niet is. Of komen sexisme, racisme en homofobie niet voor onder mensen met andere huidskleuren? Witte mensen hoeven helemaal niet trots te zijn op wat anderen met dezelfde huidskleur hebben bereikt. Aan de andere kant is het niet in orde om te doen alsof mensen van een bepaald ras, een bepaalde huidskleur nooit iets goeds hebben verricht en alleen maar ellende hebben gebracht. Als we het nu eens omdraaien, en zouden stellen dat bijvoorbeeld moslims, Joden of Afrikanen de wereld alleen maar ellende hebben gebracht, zonder een woord over de goede dingen die ze ook hebben verricht, dan zie je hopelijk wel meteen hoe racistisch deze tekst is? Dit heeft niets te maken met 'je cultuur verdedigen tegen andere culturen', maar wel met haatzaaien tegen één bepaalde bevolkingsgroep. Natuurlijk is dat racisme!

Satya
Satya5 mrt. 2020 - 16:49

Arend Mijn beste er word gevraagd of er iets is om te denken dat blanke mensen superieur zijn. Nergens word de suggestie gewekt dat ze inferieur zijn of alleen maar slechts hebben gebracht. Zij hebben dezelfde gruweldaden verricht als ieder volk, op grotere schaal dat wel. Deze vraag wordt gesteld aan clans men en hammerskins. Blanken mensen hebben dezelfde weg tot ontwikkeling afgelegd als andere volkeren, op een gegeven moment is die ontwikkeling sneller gegaan om veel redenen maar niet omdat ze speciaal zijn. Vandaar ook dat blanke mensen wereldwijd een stempel hebben achtergelaten die andere volken niet hebben. Afrikanen hebben geen genocide gepleegd in Europa, was Afrika sneller ontwikkeld dan waren zij waarschijnlijk net zo gewelddadig geweest Nooit mensen horen zeggen dat ze trots op hun huidskleur zijn? Tot voor een jaar geleden had je de reacties bij PowNed moeten lezen, daar was dat wel anders. In principe is dat beschermen van cultuur gezeur heel discriminerend. Op basis waarvan scheert men iedereen uit bepaalde regio's over 1 kam? Als je de reisverslagen van Jacob haafner leest valt op dat hij de uitbuiting en koloniale heersers al verafschuwde. Daarom geloof ik niet dat er zo generaliseert kan worden. Je denkt iets te lezen wat er niet staat.

Phantom3
Phantom34 mrt. 2020 - 8:19

Dat heeft Duitsland toch niet alleen voor het zeggen?

4 Reacties
Audio
Audio4 mrt. 2020 - 9:05

Gelukkig niet. Het is vrijwel dat deze immigranten de ogen gericht houden op NL, GB, D, A, S, N, FIN en DK

I am Legion
I am Legion4 mrt. 2020 - 9:59

@Phantom Had je het idee dat een klein groepje tegenover een overgrote meerderheid van de Duitsers het daar dan voor het zeggen had?

GHS
GHS4 mrt. 2020 - 10:07

Dat heeft Angela Merkel in 2016 toch ook alleen gedaan. (Ze werden toch met bloemen binnen gehaald. En toen de stroom te groot werd zei Angela: Wir schaffen das. En uiteindelijk moest ze toegeven dat dit niet zo goed was gegaan. (zie publicaties Trouw op internet.) En wie heeft haar toen op de vingers getikt?

H.Witte
H.Witte4 mrt. 2020 - 11:15

Phantom, de verhouding voor en tegen opvang is vrijwel 50/50. "Overgrote meerderheid' roept dus in uw reactie een verkeerd beeld op. Uw mening is in beginsel altijd te respecteren, maar negeer de feiten niet.