Joop

Duizenden demonstreren voor een linkser, socialer Nederland

  •    •  
11-11-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
lennart
Duizenden mensen hebben zaterdag in Amsterdam gedemonstreerd tegen het regeringsbeleid van het kabinet Rutte III en haar voorgangers, dat de belangen van werkgevers boven die van werknemers plaatst, en de laatste groep niet laat profiteren van de economische groei. De demonstratie werd georganiseerd door de vakbonden CNV en FNV en bijgewoond door kopstukken van onder meer de PvdA, GroenLinks en de SP. Sprekers liepen uiteen van ervaringsdeskundigen uit het onderwijs tot de zorg.
Afbeelding: screenshot Twitter Lennart Feijen
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (55)

DaanOuwens
DaanOuwens13 nov. 2018 - 16:16

Deze demonstratie laat goed zien hoe irrelevant de vakbonden zijn geworden. 8000 mensen waren op de Dam. Dat maakt weinig indruk, mogelijk waren er zelfs meer Japanse toeristen op dat moment. De oorzaak voor deze magere opkomst blijkt ook uit de reacties. Vakbonden zijn organisaties voor ouderen geworden, voor gelovigen, voor mensen die anderen die niet tot hun soort mensen horen er niet bij willen hebben, mensen die leven in het verleden. Hoe wel er meerdere partijen aanwezig waren, is het een bijeenkomst voor de gestaalde kaders van FNV, CNV en de SP. Dus is de opkomst klein en hebben jongeren er niets te zoeken. Ik betreur dat want de inbreng van werknemers is noodzakelijk, binnen bedrijven en binnen de politiek. Echter de werknemers organisaties vertegenwoordigen nog slechts een heel klein deel van de werknemers. En dienen ook slechts de belangen van dat kleine aantal. Dat is de reden dat jongeren geen lid meer worden. Het is niet hun club, het is de club van hun grootouders. Dat geeft de werkgevers vrij spel. Dat maakt dat Koolmees zelf maar aan de slag gaat met de modernisering van het arbeidsrecht. Van sociale partners valt niet veel te verwachten. Het verhaal van werkgevers is bekend, de vakbonden hebben dezelfde ideeën als 40 - 50 jaar geleden. Compleet gedateerde voorstellen en bieden alleen voordelen voor de oudere werkenden of gepensioneerden. De reacties hier leveren een mooie onderbouwing van mijn verhaal. Ik wordt er niet blij van maar het is helaas de realiteit.

hoogerwerf
hoogerwerf12 nov. 2018 - 17:00

Assher ging toch over de herstructurering van de arbeidsmarkt, Lodewijk Assher van de PvdA toch, die man die in Rutte II minister van sociale zaken en werkgelegenheid was, die toch?

Rutger Groot
Rutger Groot12 nov. 2018 - 7:49

@GMatth52 "er zit voor de komende 40 jaar genoeg geld in de pensioenkassen om de uitkeringen aan de pensioengerechtigden te dekken. Daar komt de inleg van de mensen die nu en de komende jaren werken nog bij" - volgens Sjarrel Massop van het FNV. Neem dan ook even de moeite om de blog van Laura Spierdijk in ESB te lezen, zij legt helder uit waarom van deze "berekening" weinig klopt. Volgens Sjarren: 1400 miljard euro aan bezittingen / 30 miljard jaarlijkse pensioenverplichting = 1400/30 = 45 jaar vooruit! Kort gezegd, deze berekening ZOU opgaan als ALLES bij het zelfde blijft (rentestand; aandelenkoersen; levensverwachting; etc) - maar is er niet een en ander op dit gebied veranderd de afgelopen jaren? Met andere woorden: weer een proefballonnetje van het FNV om de huidige pensioengerechtigden de pensioenruif lekker leeg te laten eten ten koste van de jongere generaties. https://esb.nu/blog/20041500/waarom-ik-mijn-lidmaatschap-van-de-fnv-heb-opgezegd

1 Reactie
Tom5
Tom512 nov. 2018 - 8:49

Leuk stukje van een Hoogleraar, misschien dat we haar ééns een paar kilinkers in haar handjes moeten douwen op een koude winderige winterdag om 7uur ´s ochtends, op haar 66 ste . Goed ook dat simpele vasthoudende vertrouwen, in alles wat er over de schijnwereld van iets oneetbaars wordt geschreven.... geld.... , ga zo door met uw strijd, daar hebben we wat aan.

Janpastoor
Janpastoor11 nov. 2018 - 23:54

De door ons bejubelde linkse droom zal ooit uitkomen. Wij zullen laten zien dat wij het ideale beloofde land kunnen creëeren. Laat andere zwartkijkers maar blijven zeuren over t vroegere Oostblok, Cuba, Noord Korea, Venezuela enz. Ik droom dat we met een verbeterde versie opzien zullen baren. Wij zullen de ondernemers leren hoe ze t geld moeten besteden. En als t niet leren zullen wij die bedrijven overnemen. Wij zullen de armen omarmen en mee laten besturen. Wij zullen er voor zorgen dat we ook de kwetsbare mensen in de wereld mee laten profiteren. Makkers: ga door met de strijd, tot wij ons paradijs gerealiseerd hebben.

GMatth52
GMatth5211 nov. 2018 - 20:57

Frans_Cobben_Halsteren: "Een “eerlijk pensioen” betekent een hoog pensioen voor oudere blanke mannen op kosten van werkende jongeren. Vakbonden FNV en CNV beschermen vooral de arbeiders-aristocratie en niet onderdrukte werkers. " Nee, Frans-Cobben-Halsteren: er zit voor de komende 40 jaar genoeg geld in de pensioenkassen om de uitkeringen aan de pensioengerechtigden te dekken. Daar komt de inleg van de mensen die nu en de komende jaren werken nog bij. Zie het artikel: Het is een hardnekkige mythe dat ons pensioen zou wankelen, van FNV-man Sjarrel Massop, Trouw 03-05-2018. De huidige regering-Rutte, i.c. minister Koolmees, wil het bestaande pensioenstelsel verslechteren, met zijn privatiseringsplannen. Dat de afgelopen jaren de arbeidsmarkt is geflexibiliseerd, of "gemoderniseerd" in neo-liberaal (D'66-)jargon, is niet de schuld van de vakbeweging. Het a-sociale kabinet-Bruin zoveel (Rutte I, II of III) is hier verantwoordelijk voor. Ze pakken alle werkenden bij toerbeurt. Eerst de arbeidsgehandicapten, dan de ZZP-ers. De ouderen, die toch al bijna kansloos zijn op de arbeidsmarkt, de allochtonen niet te vergeten: de discriminatie op de arbeidsmarkt is niet het probleem van Rutte. "Ze vechten zich maar in", zegt de loopjongen van Unilever. Het is een grote Aso-bende, die regering. Het is Rutte met zijn bende, die het vooruitzicht voor de oude dag verslechtert: pensioen, zorg aan huis, huishoudelijke zorg, medische zorg. Het stemadvies van Klaas Vaak is me uit het hart gegrepen. precies wat ik zelf in gedachte had.

2 Reacties
mjansen2
mjansen212 nov. 2018 - 7:33

Probleem is wel dat er geinstitutionaliseerde banden bestaan tussen oliemaatschappij en de politiek. En welke partijen ook de regering vormen er gaat worden gebogen voor koning Shell. Dus keuzes voor meer asfalt ,meer benzineverbruik, meer olieverwerkende industrieen.....

M7
M712 nov. 2018 - 16:22

Voordat je nu een vakbondsman gelooft wanneer hij zegt dat " er zit voor de komende 40 jaar genoeg geld in de pensioenkassen om de uitkeringen aan de pensioengerechtigden te dekken. ", zou ik ook even deze opinie van prof Sweder van Wijnbergen lezen : https://fd.nl/opinie/1277407/hogere-rekenrente-is-greep-in-de-kas-van-jongeren-door-ouderen

Frans_Cobben_Halsteren
Frans_Cobben_Halsteren11 nov. 2018 - 19:07

Een "eerlijk pensioen" betekent een hoog pensioen voor oudere blanke mannen op kosten van werkende jongeren. Vakbonden FNV en CNV beschermen vooral de arbeiders-aristocratie en niet onderdrukte werkers.

1 Reactie
LaBou
LaBou 12 nov. 2018 - 6:30

En over 20 of 30 jaar, wanneer die millenials zelf bij de ouderen horen komen ze, samen met Frans_Cobben_Halsteren tot de ontdekking dat er wel is overgeheveld maar dan wel heel anders dan ze dachten dat de bedoeling was. En dat de ouderen van nu mogen inleveren en dat zij, als toekomstige ouderen ook niets hebben. Want wat Koolmees voorstaat is een casino-pensioen, waarbij overheid en bedrijfsleven de bank zijn. En in een casino geldt: de enige die altijd wint is de bank.

Klaas Vaak4
Klaas Vaak411 nov. 2018 - 15:37

Voor burgers die van Ruttebeleid af willen is er maar 1 goed advies. Stem bij de volgende verkiezingen op 1 politieke partij die nog nooit Rutte heeft gedoogd. Want we weten allemaal uit ervaring hoe het werkt, links/progressief voor verkiezing en rechts erna om op het pluche te komen. Dus niet de PVV, Kunduz GL, D66, CDA, CU, PvdA. En op de vakbonden hoef je als arbeider in loondienst helemaal niet te rekenen zolang die nog in de greep zijn van de PvdA c.s.

2 Reacties
Paddy3
Paddy311 nov. 2018 - 19:58

Goed wat blijft er dan over? SP en Denk? Tja...

LaBou
LaBou 12 nov. 2018 - 6:31

Waarom zou dat slechter zijn dan het zooitje dat er nu zit?

Cogitoergosum2
Cogitoergosum211 nov. 2018 - 14:23

Hmm, volgens het parool waren er wat minder mensen: https://www.parool.nl/amsterdam/enkele-honderden-betogers-op-de-dam-voor-sociaal-nederland~a4607445/ Ook een colega is geweest (vanuit Limburg). In de trein zaten een tiental mensen, nu is Limburg natuurlijk niet zaligmakend, maar dan lijken mij duizenden ietwat overdreven.

3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin11 nov. 2018 - 16:39

Ik kon er sowieso niet naar toe maar wist niet eens dat het stond te gebeuren. Er wordt te weinig ruchtbaarheid aan gegeven volgens mij. Dit is ook niet de eerste keer dat ik verrast wordt.

johannn2
johannn211 nov. 2018 - 17:16

Cogito, Heb je de foto hierboven niet gezien? .

Tom5
Tom511 nov. 2018 - 18:33

@Minoes @ tuin "Er wordt te weinig ruchtbaarheid aan gegeven volgens mij. Dit is ook niet de eerste keer dat ik verrast wordt." Paar maanden geleden naar een bondsvergadering geweest, werden we ook verrast door één of ander onderzoekje van een ingehuurd bureau, binnen een half uur liep er al iemand woedend de deur uit, wij moesten veranderen, niet de werkgever. En van deze actie geen bericht gehad, doet me terug denken aan de SP Basta manifestatie, toen hing er wat in de lucht, maar de bond heeft zich toen ook halfslachtig gedragen, en het bloede dood. Blijf vergaderingen wel bezoeken als ik thuis ben, alleen al opdat ze later niet kunnen zeggen we hebben het niet geweten, voor wat dat dan ook waard is. Ondertussen wordt de volkswoede op andere manieren gekanaliseerd, ZP, Vaccinatie mevrouw, etc, spin, spin, spin. Ergens anders zeg jij het zijn te grote machtige bedrijven waar niet van te winnen valt, waarschijnlijk heb je gelijk, maar opgeven is ook zoiets, het is schaatsen op dun ijs geworden, dan maar, ze kunnen de pot op.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 nov. 2018 - 14:04

Jammer dat de vakbonden er ook zo graag aan meegedaan hebben de laatste jaren met hun overeenkomsten waar ze steeds iets essentieels inleverden, om een bot hen toegeworpen binnen te halen. Blij dat ze dat nu eindelijk door hebben, als ze het ook door hebben. Je weet het nooit meer zeker. Ik heb begrepen dat ze de pensioenfondsen wel willen hervormen als ze er iets 'tijdelijks' voor terugkrijgen 'omdat het niet anders kan'. Hoezo omdat het niet anders kan. Je staat erbij en kijkt ernaar. Desondanks blij dat ze opkomen voor een socialer Nederland als ze dat tenminste ook bedoelen over de volle breedte..

2 Reacties
johannn2
johannn211 nov. 2018 - 17:02

Minoes, Ik ben bang,dat de vakbonden door jarenlange ervaring al zo door en door gewend zijn om de onderhond te zijn, dat ze zoals ze zijn niet of nauwelijks te redden zijn. Dat zeg ik als lid van de AOb/FNV. Er is niets minder dan een interne (?) revolutie nodig om dat tij te breken. De ruggengraat is dusdanig misvormd geraakt, dat een simpele operatie niet meer toereikend is om die weer sterk te maken. En het is ruggengraat wat er aan de linkse parijen en organisaties ontbreekt. Eigen principes hoog houden: wat zijn die ook weer sinds de verloren veren van Kok, en waar haal je ook al weer de moed vandaan ? .

johannn2
johannn211 nov. 2018 - 17:07

aanvulling Ook de vakbonden zijn neoliberaal angehaucht, dat ze aanzienlijk meer waarde hechten aan een goede verstandhouding met werkgevers - zowel overheid als bedrijfsleven - dan met hun leden. Zeker als individueel lid in conflict met je werkgever geeft de vakbond al gauw niet meer thuis. Ze moeten immers straks weer om de tafel met die werkgever. .

Break on through
Break on through11 nov. 2018 - 13:01

Hele goed actie. Moet zeker vaker gebeuren. Zonder meer. Maar zolang delen van de doelgroepen van de linkse partijen hun stem laten af hangen of zwarte piet gehandhaafd blijft, of we niet te veel buitenlanders in ons land hebben (met allemaal rare geloven en luchies) en of je nog gewoon fijn met 130 over de snelweg kan zoeven snijden ze zichzelf in de vingers (zonder dat ze zichzelf dat realiseren overigens, onderbuikers).... Het word dus tijd dat mensen inzien dat rechts er is voor het bedrijfsleven in het algemeen is en voor zwarte piet en minder mensen van buiten in het bijzonder. En dat links er voor de gewone werknemer cq Nederlander is....

8 Reacties
Gerygrr
Gerygrr11 nov. 2018 - 14:26

Goede actie is het zeker! Vreemd is het “zwarte Piet voorstanders zijn rechts” argument. Voor mij is dat allerminst duidelijk. Voorstanders vind je van links tot rechts. Zelf ben ik ervan overtuigd, dat het een klassenkwestie is. Wie uit eigen ervaring generaties lang tot de onderklasse hoorde en ook de daarbij horende discriminatie heeft ondergaan, voelde zich solidair met alle andere onderdrukten, dus ook de gekleurde. Ik zie dat ook op Curacao, de aankoniging van kick out Zwarte Piet om ook daar te gaan demonstreren tegen Zwarte Piet stuitte ook daar op verzet van de gewone gekleurde burgers. Zij vinden dat de Nederlanders ook hun feestje willen verpesten! Het bericht met deze inhoud kan ik niet meer terughalen, waarschijnlijk teruggetrokken door alle heftige anti Nederlandse uitspraken.

Starter2
Starter211 nov. 2018 - 15:49

Die gewone werknemer van jou heeft z'n baan in het bedrijfsleven. Volgens jou wordt de baan van links waargemaakt door rechts. Een bedankje zou op z'n plaats zijn.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 nov. 2018 - 17:08

Grijsje63 Ben je hier niet aan het stereotyperen, profileren en discrimineren? Zomaar een vraag!

johannn2
johannn211 nov. 2018 - 17:21

Grijsje, Die indruk is versterkt door de wijze, waarop de "blokkeerfriezen" de kwestie en de discussie gekaapt hebben. Zij zijn tot op zekere hoogte beeldbepalend geworden voor de tegenstander van de verandering van Piet. .

vdbemt
vdbemt11 nov. 2018 - 19:33

@Starter. Of wordt het kapitaal van de werkgever waargemaakt door de werknemers, die sinds kort NOG makkelijker kunnen worden ontslagen? Wat de werkgever maar al te snel doet, als dat hem uitkomt.

Nico de Mus
Nico de Mus11 nov. 2018 - 20:04

!!En dat links er voor de gewone werknemer cq Nederlander is….!! Die ook gewoon zwarte piet wilt,met 130 over de snelweg wilt , genoeg heeft van de milieu fanaten , genoeg heeft van dat overdreven gedoe met racisme ? enz. deze bedoel je?

Gerygrr
Gerygrr11 nov. 2018 - 20:10

Minoes, Ik betreur het, dat je dat leest in mijn reactie. Ik bedoel uiteraard het tegenovergestelde door op overeenkomsten te wijzen in de gevoelens van mensen nu en in het verleden. Er wordt en werd gediscrimineerd. Helaas nu ook onderling.

Starter2
Starter211 nov. 2018 - 20:29

vdbemt, het MKB is de grootste werkgever in Nederland. Die gaan uitermate zorgvuldig met hun werknemers om. Maar wordt vooral zelf werkgever. Maar dat betekent 60 uur in de week aan de slag en alle risico's op je nek. Dus dat zal wel niet.

M7
M711 nov. 2018 - 12:29

Het had zo door kunnen gaan voor een demonstratie van de ANBO , getuige het grote gehalte aan senioren en grijze haardossen. Maar dat is identiek met de achterban van de vakbonden

3 Reacties
Alex Delarge
Alex Delarge11 nov. 2018 - 14:00

Je struikelde er over de rollators.

johannn2
johannn211 nov. 2018 - 17:26

M, Hopelijk val jij niet over zulke uiterlijkheden. Alhoewel, een klein beetje mag best. Wild ideetje: word lid van je vakbond! Vroeger, in de grote tijd van de vakbonden, was het niets minder dan een moreel principe om lid van je vakbond te zijn. Voel jij wat voor sterke principes? .

M7
M711 nov. 2018 - 22:09

jazeker, zit er vol mee ! En dan weerhoudt mij met name om de vakbonden te ondersteunen. Bijv daar waar het de pensioendiscussie betreft , is de vakbond er op gebrand om de rekenrente te vergoeg, Diefstal van de jongere generatie , maar daar heeft de vakbond FNV geen / nauwelijks aanhang. Het lijkt alsof FNV / haar seniore aanhang denk en handelt volgens de gedachte : " Greed is good "

Sanaya Khan
Sanaya Khan11 nov. 2018 - 11:26

Want wie is er ook al weer verantwoordelijk dat Nederland niet linkser socialer is? Juist, Linkse politici. Succes de volgende verkiezingen.

3 Reacties
Gerygrr
Gerygrr11 nov. 2018 - 15:54

Medeverantwoordelijk, inderdaad! De PvdA heeft daardoor haar achterban verloren. Nieuw links elan verdeeld geraakt door het cynisme, zoals ook bij u, constateer ik! De SP heeft zich altijd uitgesproken tègen samenwerking in een kabinet met de VVD.....

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 nov. 2018 - 17:10

Wat betreft de PvdA heb je helemaal gelijk. Mijn vertrouwen hebben ze dan ook nog bij lange niet!

johannn2
johannn211 nov. 2018 - 17:30

Sanaya, jij stelt: "Want wie is er ook al weer verantwoordelijk dat Nederland niet linkser socialer is?" De wegblijvende linkse kiezer misschien? Zonder kiezers, en zeker zonder actieve achterban, is een partij maar een armzalig zootje. .

Rechtse Bal
Rechtse Bal11 nov. 2018 - 10:31

demonstreren voor een ''linkser, socialer Nederland''; de politieke landsdienaren zijn er weer als de kippen bij om tussen de massa te lopen in de hoop op een microfoon of selfie. Eigenaardig dat ze meedemonstreren want qua daadkracht laten ze geen fluit zien in de Kamer.

1 Reactie
Klaas Punt
Klaas Punt11 nov. 2018 - 12:56

Ja, joh, dat is het probleem met evenredige vertegenwoordiging. Zolans jij op de VVD blijft stemmen omdat je bang bent jouw rijkshuissubsidie kwijt te raken is er niet anders dan een revolutie voor nodig om dit kwaad te keren.

Krek
Krek11 nov. 2018 - 10:09

"Een sociaal en linkser Nederland waarbij iedereen erop vooruitgaat." Hoe dan? De vakbonden slagen er blijkbaar niet in om betere voorwaarden voor hun leden te krijgen. Wat is dat toch voor slappe hap? Ga staken, regel acties! Mobiliseer de werknemers en zorg dat ze weer lid worden! Zorg je dat weer een vuist kunt maken! Maar nee, men gaat een dagje naar het Malieveld om de overheid te vragen datgene voor hen op te lossen waarvoor vakbonden in het leven geroepen waren. Lieve help.... geen wonder dat bijna niemand nog lid wordt. En voor wat betreft het 'sociale' deel... Dat veel zaken meer geld goed zouden kunnen gebruiken staat vast. Dat zouden we allemaal graag willen. Echter, wat vaak vergeten wordt, is dat het geld ergens vandaan moet komen en dat niemand zin heeft om die rekening op te pakken. Iedereen wil de lusten en roept dat een ander de lasten maar moet dragen want 'dat kan makkelijk!' Sociaal, zei u toch? Zo lust ik er nog wel een paar. Ik las via een link in een ander draadje dat de Internationale Socialisten een berekening hadden waarbij al het gewenste leuks betaald zou kunnen worden, onder andere door een eenmalige belasting van 8% over het vermogen van de rijkeren in Nederland. Leuke oplossing... heb je geld nodig omdat al je linkse stokpaardjes niet te betalen zijn, dan roof je het gewoon van mensen die wel geld hebben via eenmalige belastingen in plaats van dat je de realiteit onder ogen ziet: je kunt wel alles wensen, maar niet alles krijgen.

1 Reactie
Alex Delarge
Alex Delarge11 nov. 2018 - 14:01

De hebzucht van de mensch kent geen grenzen.

DonDonaldSucks
DonDonaldSucks11 nov. 2018 - 9:38

Laten ze maar beginnen met de overheveling van welvaart van jong naar oud van het vorige pensioenakkoord ongedaan te maken. Als ze dan vervolgens de achterstanden in arbeidsvoorwaarden inlopen die de afgelopen decennia is ontstaan in bedrijven en instellingen waar bonden met CAOs of via ondernemingsraden invloed hebben ten opzichte van bedrijven waarin dat niet zo is, dan kunnen we praten.

3 Reacties
M7
M711 nov. 2018 - 12:31

" maar beginnen met de overheveling van welvaart van jong naar oud van het vorige pensioenakkoord ongedaan te maken." Eerst maar eens dit artikel van Prof Sweder van Wijnbergen lezen : https://fd.nl/opinie/1277407/hogere-rekenrente-is-greep-in-de-kas-van-jongeren-door-ouderen

Alex Delarge
Alex Delarge11 nov. 2018 - 14:02

Beter is om maatregelen te nemen tegen de overbevolking.

DonDonaldSucks
DonDonaldSucks11 nov. 2018 - 16:02

Kortom het nieuwe pensioenakkoord gaat nog meer welvaart van jong naar oud overhevelen. Waarom verbaast dit toch niet? Oh, omdat de bonden er bij betrokken zijn...

Joker51
Joker5111 nov. 2018 - 9:20

Dat pro kapitalistische rechte personen als Lodewijk Asscher aan deze demonstratie mee doet maakt het een compleet lachertje. Hopen dat groen links en de SP gevrijwaard blijven van dit soort infiltranten.

Realist4
Realist411 nov. 2018 - 8:58

Toch ook wel een demonstratie van partijen' hun eigen onmacht: neem bv het FNV, ooit de partij als het ging om arbeidsvoorwaarden van de werknemers…. En wat hebben ze nu voor elkaar gekregen de afgelopen jaren? Tactisch ook nog eens onhandig om jarenlang ZZP-ers in de hoek te zetten…. En dan Links in de kamer….. Armoede...

Dre Simons
Dre Simons11 nov. 2018 - 8:47

Een socialer Nederland, nu alles op consumeren en wat later komt kan stikken. Neo-socialisme... LOL. Lekker al het zorggeld nu maar opmaken, lekker op tijd stoppen met werken, maar wel genoeg geld overhouden om lekker met vakantie te gaan. Dan is het geld wel op als ik dood ben, maar heb ik een lekker sociaal leven achter de rug......

Rode druppel
Rode druppel11 nov. 2018 - 8:19

Goed dat er voor gedemonstreerd wordt. Dat ondersteun ik van harte. Maar de aanwezigheid van PvdA , daar zet ik grote vraagtekens bij. Rutte 2 vergeten ? Dan die vakbonden, meelopers geworden met de werkgevers dankzij het poldermodel. CNV deugd nog steeds niet, de FNV begint zich ( veel te langzaam ) los te maken van hun legitimatie voor het gevoerd beleid. Want dat is wat de vakbonden hebben gedaan, het beleid gelegitimeerd. Arbeiders ( hun achterban ) in de steek latend.

1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr11 nov. 2018 - 16:04

Beste druppel, Zie hier een artikel over een demonstratie waar ik nog bij was. https://www.anderetijden.nl/aflevering/254/De-bezuinigings-kampioen Zie ook Ella Vogelaar als voorzitter van de bond..... Noemt de demonstratie geslaagd..... De uitkomsten waren desastreus, we werden extra gepakt met salariskortingen.... Daarna durfde de bond niet meer: immers geen of slechte resultaten.....

Ryan2
Ryan211 nov. 2018 - 6:35

Wat doet de PvdA hier nog? Die heeft het er in bestaan om met de asociale VVD samen te regeren, dus afvoeren die hap!

1 Reactie
Piet de Geus
Piet de Geus11 nov. 2018 - 13:12

"Wat doet de PvdA hier nog?" Zet dan de volgende keer op de uitnodiging: alleen voor SP en mantelorganisaties. Komen er nog minder mensen opdagen.

Zapata
Zapata11 nov. 2018 - 1:20

Mooi, niet alleen voor een socialer Nederland maar voor een socialer Europa en een socialere wereld. De belangen van eenieder moeten gewaarborgd zijn, van werknemer tot werkgever, van hoogopgeleide tot laagopgeleide, van mensen met ruime financiele middelen tot mensen met weinig geld, van gezonde mensen en zieke mensen Mensen van iedere culturele achtergrond en van welke kleur of geloof dan ook. De klassenstrijd keert weer terug en moet ook terugkeren. Het is de sociaal economische context die belangrijk is, de rest is bijzaak. Ben benieuwd hoe veel commentaren van zogenaamde sociaal democraten en derde weg adepten hieronder weer gaan volgen in de trend van: We kenne dat niet betale, de financiele markten en de aandeelhouders raken er van overstuur, we geven al zo veel geld uit aan de verzorgingsstaat, we kenne niet concurreren met China en Amerika als we onze centjes gaan spenderen aan mensen die het minder hebben. Het is allemaal populisme en laat dit nu maar over aan verstandige mensen met financieel bestuurlijke ervaring. Als je de markt zijn werk laat doen dan komt het allemaal goed. het zijn allemaal communisten, ha ha die Marijnissen, en die Klaver. Kortom die commentaren van mensen die de afgelopen 30 jaar extreem rechts economisch denken als leidraad hebben gebruikt. Maar zichzelf nog steeds sociaal democraat durven te noemen. De wereld staat voor de zoveelste keer op een kantelpunt. In veel landen heeft de democratie het moeilijk en dreigt het fascisme weer terrein te winnen. Omdat de belofte van de (neo) liberale economie van greed is good en we kunnen allemaal winnaars zijn niet heeft gebracht wat mensen er van verwacht hadden. In veel landen geloven mensen niet meer in die neo liberale dogmatiek en kiezen daarom voor het nog ergere alternatief.... de dictatuur. Links heeft haar ziel verkocht de afgelopen 30 jaar aan die neo liberale dogmatiek omdat ze dacht dat met het vallen van de muur het einde van de geschiedenis echt was aangebroken. Nee, de problemen waar wij ons allen voor gesteld zien zijn immens, 60% van alle dieren op aarde zijn verdwenen in 50 jaar, overbevolking en nog ergere over exploitatie van de aarde kondigen zich aan. We kunnen dat niet meer aan de markt overlaten of aan de belangen van wat grote corporaties. Het gaat niet om de financiele markten het gaat over het voortbestaan van alles wat er leeft op deze planeet. In een redelijke harmonie. Links gaat weer leven en moet weer gaan leven omdat het moment is aangebroken dat we het niet meer kunnen overlaten aan de markt en de markt adepten. Het neo liberalisme heeft verschrikkelijk gefaald en niets gebracht. (oh ja we kunnen consumeren op de pof). Nu is het de taak aan links om een alternatief te geven.

2 Reacties
Tom5
Tom511 nov. 2018 - 9:36

Amen!

Gerygrr
Gerygrr11 nov. 2018 - 15:49

Zapata, En zo is het!