Ik ben hier in Duitsland in de horeca al meerdere Syriërs tegengekomen, allemaal reuze aardig. Ze zien er niet erg Arabisch uit. Er is ook een christelijke Syrische kerk. Gelukkig zijn hier ook politici die wezenlijke problemen aan de orde stellen, zoals lonen en huren.
Er is niks mis met het refereren aan het fascisme van voor 1940 en wat daarna gebeurde. De sociaaleconomische processen hoe het zo ver destijds heeft kunnen komen gekomen werken- zeker dezer dagen- op velen hopelijk nog verhelderend. Hoewel dat ook nog maar de vraag is gezien de hoge opkomsten bij FvD bijeenkomsten en rechtextreem geleuter die ik bij een dergelijke bijeenkomst naar mijn hoofd kreeg geslingerd. Met het refereren aan en vergelijken met zeg je niet dat het fascisme van voor 1940 exact hetzelfde is als het huidige rechts-extremisme met veel fascistoïde en neonazistische trekjes. Eenduidig zal het nooit worden maar naar ik hoop wel verhelderend. Toen niet, nu niet, nooit meer fascisme blijft een protestslogan die we gerust bij een bijeenkomst van PVV, FvD en haar zusterpartijen mogen gebruiken.
Nederland is toch echt geen chaos, Duitsland was dat rond 1930 wel. En Hitler had nooit kunnen doorbreken als hij niet de wind in de rug had gehad van de diepe wereldwijde economische crisis toen. Populisten moeten alle zeilen bijzetten om ons wijs te maken dat nu ook alles mis is, maar dat lukt slecht.
De heer Meijerink kan hierom niet lachen. Hij vindt het zelfs gevaarlijke kretologie.
Volgens mij wordt er in de analyses, en ook in de reacties, teveel terug gegrepen ook het oude fascisme. Er is niet zo'n eenduidige relatie tussen extreem rechts nu en extreem rechts 70 jaar geleden. Ik vond dit wel een tekst waar je over zou moeten nadenken: https://nos.nl/artikel/2282314-nieuwe-partij-vox-strijdt-voor-spaanse-tradities-met-stierenvechters.html De Spaanse Vox, de Duitse Afd, Belgisch extreem rechts en de PVV en het FvD in Nederland staan grotendeels los van de fascisten die terug willen naar 1940. Het zijn wel dezelfde denkbeelden, dezelfde maatschappij visie en dezelfde angsten, maar zij vinden zichzelf als het ware opnieuw uit, zij beweren zelfs dat ze een afkeer hebben voor het fascisme. Een belangrijke prikkel voor deze groep is het feit dat ze voelen dat ze de grip kwijtraken op hun leven. En zij denken die grip terug te krijgen door het vast houden aan identiteit, het sluiten van de grenzen en van vreemdelingen te eisen dat die geheel assimileren. Zij denken ook dat de elite en links doelbewust vreemdelingen hier naartoe halen om hun samenleving te ontwrichten, de EU oprichten om hun banen onzeker te maken. Zij eisen ook van de elite of van de PvdA of van ander links dat zij beleid gaan voeren dat hun wensen honoreert. Beleid dat gebaseerd is op een fascistische visie op de samenleving. Al zien ze dat zelf niet zo. Het probleem is dat die vervreemding waar die groep mee wordt geconfronteerd helemaal niet het gevolg is van elitair of links beleid. Die mondialisering, die immigratie, die milieuproblemen overkomen niet alleen hen maar iedereen ook de elite en ook links ook de VVD, ook D66 en Groenlinks. Alleen proberen alle anderen hun handelen aan te passen aan de onvermijdelijke veranderende wereld en samenleving die er aan komt. En het tempo van verandering neemt alleen maar toe. Wat burgers gezamenlijk zouden kunnen doen is vorm geven aan die verandering, maar tegen houden is geen optie. De Brexit wordt iets waar we allemaal van kunnen leren. Ik denk namelijk dat er daar vrijwel niets verandert aan de situatie van deze groep in het VK. Mensen zullen armer zijn, vaker werkloos, de samenleving wordt onaangenaam, veel relatie en familiebanden zijn kapot. Maar de vluchtelingen zullen blijven komen naar het VK. En wellicht gaat een deel van de Polen weg, de groepen die afkomstig zijn uit andere delen van het gemenebest blijven gewoon. Men zoekt een oplossing voor het probleem dat zij zien, en die oplossing is het nieuwe fascisme van Baudet en Wilders of van Vox en Farage. Niet zozeer gebaseerd op de oude ideologie maar op de actuele samenleving die ze willen. Ik hoop dat wellicht een deel van deze groep van de Brexit leert dat zij een onmogelijke wens hebben. De westerse samenlevingen zijn afhankelijk van de mondiale ICT, de mondiale economie, de open grenzen, het internationale transport en alles wat daarmee samenhangt. Maar ik verwacht niet al te veel. Er kunnen maar twee dingen gedaan worden. Het gedachtegoed moet gewoon benoemd worden als fascisme. Want dat is het, maar niet het fascisme van Mussolini, maar het fascisme van Baudet. En het feit dat hun ideeën slechts leiden tot ontwrichting en polarisering blijven benoemen. En wat dat betreft is het goed om naar het VK te kijken.
@ DaanOuwens: Als neo-fascisten zich al "opnieuw" zouden "uitvinden" -quod non: er wordt juist vrij vaak gerefereerd aan het verleden, eventueel impliciet, zoals b.v. Thierry Baudet doet- maakt dat helemaal niets uit. Juist ook in dit geval is verwijzen naar het verleden immers uiterst belangrijk, om ieder duidelijk te maken waartoe extreem-rechts uiteindelijk telkens weer onvermijdelijk leidt.
@ OlavM Jij schrijft: Juist ook in dit geval is verwijzen naar het verleden immers uiterst belangrijk, om ieder duidelijk te maken waartoe extreem-rechts uiteindelijk telkens weer onvermijdelijk leidt. Als je dat doet heb je ook gelijk het gesprek afgerond. Van mij mag het maar het levert niets op.
Daan Ouwens Hele fijne analyse, als klap op de vuurpijl: "Er kunnen maar twee dingen gedaan worden. Het gedachtegoed moet gewoon benoemd worden als fascisme. Want dat is het, maar niet het fascisme van Mussolini, maar het fascisme van Baudet" Het zou me niet verbazen dat Baudet bereidt is om te erkennen dat zijn partij fascistisch is als het dan maar wel "het fascisme van Baudet" mag heten.
Daan ik ben het met je eens dat we mee moeten met de mondialisering. Nederland is te klein om hun eigen wil te kunnen bepalen in tegenstelling tot bijvoorbeeld China. Echter hoeven we niet met alles mee te gaan lijkt mij. Verder denk ik dat we de links rechts tegenstellingen wel vaarwel kunnen zeggen. Ik herken me in geen van de denkbeelden die zich links of rechts noemt. Wel kom ik steeds verder af te staan van wat de politiek allemaal bedenkt. Zo komen er steeds vaker biomassa centrales. Nu kun je Baudet en anderen hier de schuld van geven, maar dat lost het niet op. Er is een probleem waar de huidige regerende politiek geen antwoord op heeft. En zeggen dat het fascisme is kan wel kloppen, maar wat als er over 10/20 jaar een fascistische regering is omdat wij geen goed antwoord hadden. Ik kom zelf vaak in sociale problemen door mijn autisme. Dat ik autistisch ben betekent niet perse dat de problemen door mij komen, iemand anders kan ook iets verkeerds gedaan hebben. Echter houd ik er niet van om het daar te zoeken. Ik kijk altijd wat ik had kunnen doen om de situatie anders te laten lopen. Ik denk dat dit ook te maken heeft met het links en rechts verhaal en het populisme. Ik weet zelf nog niet precies hoe en wat, maar ondanks dat ik links denk vind ik bepaalde onderdelen van FvD wel verfrissend. De conclusie van wat ik wil zeggen is dat je heel hard kunt roepen dat onder andere FvD fascistisch is. Maar dat er schijnbaar een voedingsbodem is die men eerst weg moet gaan nemen. En wil je dit er op een fascistische manier eruit slaan, of zie je meer in een ideologische discussie?
@Daan Ik vind dit een hele mooie beschouwing, Daan. Het telkens teruggrijpen, bij het minste geringste van rechts, op verwijzingen naar de 30jaren, Nazies etc is gewoon te gemakkelijk. Daar raak je die mensen niet mee, sterker nog het geeft ze bijna een Geuzengevoel. We moeten extreem rechts niet te simpel zo afdoen, maar ja het bekt zo lekker, maar het maakt lui in gedachten…… Nogmaals verfrissend jouw verhaal!
Gelukkig ik ben gerustgesteld, want volgens de voelsprieten van onze Daan hier, zijn het opkomende fascisme nu en zijn beeld van het 'oude' fascisme nog niet met elkaar te vergelijken? Dat het dezelfde naam krijgt opgeplakt, dat moet je volgens Daan dan ook met een korreltje zout gaan nemen. De lichtzinnigheid die in zijn redenatie zit door het fascisme in het verleden oud te gaan noemen, en zijn waarheid als nieuw, dat moet toch ergens op wijzen. Worden fantasieën niet door een narcistisch gevoel gevoed, en waar die uiteindelijk naar toe kunnen gaan leiden, daar staan de geschiedenisboeken toch vol van?
@ cubert20 Jij schrijft; Er is een probleem waar de huidige regerende politiek geen antwoord op heeft. Ik schreef al: Alleen proberen alle anderen hun handelen aan te passen aan de onvermijdelijke veranderende wereld en samenleving die er aan komt. En het tempo van verandering neemt alleen maar toe. Wat burgers gezamenlijk zouden kunnen doen is vorm geven aan die verandering, maar tegen houden is geen optie. Er zijn dus zat problemen waar ook geen antwoord op is. Regeren is ook een kwestie van pappen en nathouden en hopen op een zachte landing van het probleem. Of slechts bijsturen in de marge om grotere problemen te voorkomen. Maar de veranderingen blijven komen. Die tasten het pensioenstelsel aan, de zorg, de arbeidsmarkt, het milieu en de normen en waarden in de samenleving. Niets is veilig. Extreem rechts heeft geen oplossingen of slechts schijn oplossingen. Als voorbeeld: De uitkomst van een referendum over de EU is wellicht ook in Nederland een nexit. En zeker een enorme polarisatie. Met alle schadelijke gevolgen die onvermijdelijk zijn. Dat zijn geen oplossingen maar het creëren van onoplosbare problemen. Het idee dat het volk alles moet bepalen is uiteindelijk fascistisch en niet democratisch. Ik heb geen ambitie om het fascisme er uit te slaan, maar pacifist ben ik niet. De problemen wegnemen voor de mensen die nu kiezen voor fascisme kan niet. Die problemen blijven, de toekomst is onzeker en de veranderingen blijven komen. Niemand kan daar iets aan doen. Zij kunnen alleen zelf een andere keuze maken maar niet anderen verantwoordelijk maken voor hun gedrag, ook jij niet.
Daan Ik vind dit een mooie omschrijving. Maarten van Rossem heeft ook een stukje over alledaags fascisme geschreven die ik wel op jouw reactie vindt aansluiten. https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/25942/maarten-van-rossem.html
@ Satya Jij schrijft; Maarten van Rossem heeft ook een stukje over alledaags fascisme geschreven die ik wel op jouw reactie vindt aansluiten. Dank voor de link. Het is inderdaad dezelfde manier van denken als ik in mijn tekst. Al doet hij het beter dan ik het kan. Ik had dit niet eerder gezien. Ook dank voor je compliment, leuk om te lezen.
Daan Ik vind dat je meestal heel goede reacties en onderbouwde recties geeft.
Mwa dat stukje van maarten van rossem is niet zo heel denderend.Daar kun je alle kanten mee op. Mijn basis is meer hoe de Nederlandse bevolking in elkaar steekt. Wij waaien in principe met alle winden mee. Wij zijn in tegenstelling tot de Fransen geen volk van stakingen en protest. Dus je kunt met de Nederlanders een heel eind meegaan tot we gekke dingen gaan doen. Ik denk dus dat de meeste Nederlanders niks doen tot men te ver gaat. We kunnen wel anders denken, maar dat betekent niet gelijk dat we rare dingen gaan doen.
@ cubert20 Jij schrijft: Wij zijn in tegenstelling tot de Fransen geen volk van stakingen en protest. Dus je kunt met de Nederlanders een heel eind meegaan tot we gekke dingen gaan doen. Er is niet zoiets als een volksaard. Nederlanders zijn er in alle soorten en maten. Net zoals Fransen trouwens. En het deel van de Nederlandse bevolking dat extreem rechts stemt doet dus al rare dingen.
Klagen over "fascisme" is niet handig want dan moet je het eerst eens worden wat je onder dat woord verstaat, voordat he kunt beslissen of deze of gene een fascist is.
wat een toestand en omhaal om je punt duidelijk te maken. Au fond wijkt die niet zoveel af van de werkelijkheid zoals de stand van zaken momenteel is .
“Hoe bedreigend is het rechts-radicalisme en het nationalisme in Duitsland? Dat onderzoeken vier Duitse historici, onder wie Christina Morina, in hun boek ‘Zur rechten Zeit. Wider die Rückkehr des Nationalismus’. “Het is de AfD gelukt een symbiose te creëren tussen West-Duits nationaal-conservatisme en Oost-Duits lokaal patriottisme”, zegt Morina in een gesprek met Duitslandweb. Ze waarschuwt voor het gevaar van het Duitse rechts-radicalisme. “Het rechtse geweld dat we in Duitsland kennen, zie je nergens anders in Europa.” ”Wir sind das Volk' klonk het in 1989/1990. Nu is het de leus van aanhangers van de AfD en Pegida geworden” “Kibitschek noemt Oost-Duitsland het 'ware' Duitsland, zonder de 'Konsumterror' van het Westen of de invloeden van het rood-groene 'cultuurmarxisme'' https://duitslandinstituut.nl/artikel/30352/rechts-geweld-is-echt-onrustbarend-in-duitsland
Is daar geen wet tegen? Of twee? Sleep het bestuur van de beweging naar de rechtbank.
Ik las dat men in Duitsland en Oostenrijk onderzoekt of deze club verboden moet worden. Dimitri Tokmetzis heeft een interessant en uitgebreid onderzoeksverhaal over de identitaire beweging geschreven. https://decorrespondent.nl/9374/dit-is-de-nieuwe-generatie-rechts-extremisten/456485678-008007e9
Het openbreken van die reclamelijsten en er zelf iets anders in plaatsen, lijkt mij wel strafbaar, mits er aangifte wordt gedaan. De tekst van de poster lijkt mij niet strafbaar.
Democratie heeft ook z’n nadelen. Het moeten accepteren van deze randdebielen is er één van.
Yep. Dat is een feit dat we niet kunnen veranderen en niet moeten willen. Ik zit niet op een staat die onderdrukt te wachten. Vol afgrijzen bekijken is het enige dat we kunnen doen.
Niemand *moet* deze randdebielen accepteren. Het 'accepteren' van deze randdebielen, heeft inmiddels al tientallen miljoenen doden tot gevolg gehad. Het blijft bizar dat sommigen graag nog maar doden willen, Norsemen. Want dat extreemrechts blijdt doden, laat de dagelijkse realiteit zien. Het aanhangen van een bekend levensgevaarlijke, nota bene antidemocratische ideologie (nationaalsocialisme/ fascisme) is niet het hebben van een of ander meninkje, zoals over de smaak van koffie o.i.d., welke maar geaccepteert zou moeten worden. Denk daar maar eens over na, tot en met de herdenking 4 mei.
'Het aanhangen van een bekend levensgevaarlijke, nota bene antidemocratische ideologie (nationaalsocialisme/ fascisme) is niet het hebben van een of ander meninkje, zoals over de smaak van koffie o.i.d., welke maar geaccepteert zou moeten worden.' Dat zeggen we ook niet. Het doen alsof het niet bestaat door een verbod vind ik erg gevaarlijk, zo toont het zich en kan je het veroordelen. Het verstoppen geeft het een cultstatus en uit die slachtoffer rol, kijk we mogen er niet zijn zal het alleen maar groeien. Wat ik ergerlijk vind is dat mensen vinden dat je ermee in debat zou moeten gaan, daarmee normaliseer je het.
Jannes, vrijheid van meningsuiting is een heel groot goed. Dat er is misbruik van wordt gemaakt betekent in mijn ogen niet dat deze vrijheid aangetast moet worden. Zolang er niet wordt opgeroepen tot geweld zou een mening moeten mogen.
Ik kan, buiten de hel met die begerig likkende vlammen van het vagevuur, geen plek bedenken waar die Identaire idioten op hun plaats zijn. Vort, schnell, Beëlzebub braucht dich.
Naar Syrië verplaatsen, of Afghanistan, Libië, Irak oid zou ik ook wel ludiek vinden.
Paul ik zou voor een bootje op de middelandse zee gaan, redden en dan Libië.
@Paul...cijfers Je hebt blijkbaar het e.e.a. gemist,zoals met types als Ritchie Kolvers uit Nijmegen. https://kafka.nl/extreemrechtse-syriegangers/ Om een inhaalslag te maken: https://kafka.nl/?s=syrie Onderliggende vraag: gaan dit soort extremisten daarheen om 'de bevolking' te ondersteunen, of juist niet en gaat men, zoals Kolvers, daarheen om een zoveelste massamoordenaar te ondersteunen? Extreemrechts = pro-Assad, bijvoorbeeld. Juist diegene die voor zoveel (oorlogs)vluchtelingen ('de bevolking') zorgt.
JannesJ Inderdaad, haal Syrie maar uit mijn lijst. Het Blijk een bedevaart oord voor deze Nazi's te zijn. Mag hij wel gewoon weer terug of krijgt hij dezelfde behandeling als de moslim syriëgangers?
@paul. We willen dat die landen er bovenop komen toch? Denk niet dat we daar dan van die malloten heen moeten sturen.