Joop

Droogte is in zeker 2000 jaar niet zo erg geweest

  •  
15-03-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
161 keer bekeken
  •  
Lake Breitenau is drained

© 08 March 2021, Baden-Wuerttemberg, Weinsberg: Old car tires lie on a dry spot of the largely drained Breitenau Lake. There is only a little water left in the artificially created bathing lake

De extreme droogte van de afgelopen jaren is zeer uitzonderlijk. Hetzelfde geldt voor de extreme hittegolven in Europa. In zeker 2000 jaar is het niet zo erg geweest als nu. Dat schrijven klimaatwetenschappers in een onderzoek dat is gepubliceerd in Nature Geoschience.
De wetenschappers bestudeerden boomringen van eiken en gingen daarbij terug tot de Romeinse tijd. Aan de hand van de breedte van de boomringen is vast te stellen wat de temperaturen bij benadering waren. Aan de hand van koolstof- en zuurstofisotopen konden de onderzoekers daarnaast vaststellen hoeveel water er beschikbaar was voor de bomen. Zo konden zij droogteperiodes in kaart brengen.
Uit het onderzoek blijkt dat de recente droogte ongekend is, schrijft The Guardian. Zelfs in periodes waarvan we uit historische bronnen weten dat er een watertekort was, zoals aan het begin van de 16 e eeuw, was het niet zo dramatisch als nu.
Volgens de onderzoekers is de klimaatcrisis de meest voor de hand liggende verklaring voor het extreme weer van de afgelopen jaren. Andere mogelijke verklaringen, zoals zonnecycli en vulkaanuitbarstingen, konden de wetenschappers uitsluiten.
De klimaatcrisis leidt behalve tot meer droogte ook tot heviger regenval in de winter. De kans op extreem zware regenbuien is nu al 2,5 keer zo groot geworden. Eind deze eeuw zullen extreme regenbuien 10 keer zo vaak voorkomen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (25)

Poeha
Poeha16 mrt. 2021 - 18:43

Labou: je stelt dat het in de zomer juist droger is. Waar haal je dat vandaan. Volgens onderzoek is er in alle jaargetijden de afgelopen tientallen jaren juist een toename van neerslag. “ Voor de lente, zomer en herfst bedragen de toenames respectievelijk 27%, 17% en 22%” https://www.clo.nl/indicatoren/nl0508-jaarlijkse-hoeveelheid-neerslag-in-nederland Welk onderdeel snap je niet of ben je het niet mee eens?

Fredje3
Fredje316 mrt. 2021 - 12:52

Wow we hebben berekend dat het in de laatste 1/2.500.000 van het bestaan van de aarde nog nooit zo droog is geweest. Dat is toch wel zeker bijna 17 minuten op een mensenleven (ongeveer). Dat is enorm bepalend natuurlijk.

1 Reactie
ton14024
ton1402416 mrt. 2021 - 13:34

Misschien heb je gehoord dat tijdens een pandemie een van enkele vaccin tijdelijk niet gebruikt wordt omdat er van de 17 miljoen inentingen 1 persoon is overleden aan bloedpropjes. Vergelijkbaar toch? Dan ga je toch kijken hoe dat zit, waar het door komt en wat de gevolgen zijn? 17 minuten zonder ademhalen kost een mensenleven, 17 minuten een uitgedroogd lichaam kan dat ook.

Sustainaboy
Sustainaboy16 mrt. 2021 - 9:51

De oplossing ligt (in ieder geval voor NL, maar mogelijk ook voor andere landen) dus in het opslaan van de neerslag in de winter.

2 Reacties
adriek
adriek16 mrt. 2021 - 10:59

Gelukkig hebben we het IJsselmeer. Daar kan een boel water in als we de sluizen een beetje aanpassen. Andere landen hebben bergen, daar stoppen ze het water in gletchers... of toch niet (meer) ...

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij16 mrt. 2021 - 13:59

Het grondwaterniveau in Drenthe wordt echt niet beter van wateropslag in het IJsselmeer...

19682
1968216 mrt. 2021 - 7:57

Ja,zoals de wind waait waait ieders vestje.

Jan Man
Jan Man16 mrt. 2021 - 7:45

Tijd om grote stappen te nemen. Helaas wordt het zeer waarschijnlijk weer een kabinet met VVD, CDA en D66, dus weer vier jaar stilstand.

1 Reactie
Poeha
Poeha16 mrt. 2021 - 11:07

Wist u dat het in Nederland de afgelopen tientallen jaren juist geleidelijk natter is geworden (zowel in de zomer als in de winter) https://www.clo.nl/indicatoren/nl0508-jaarlijkse-hoeveelheid-neerslag-in-nederland

Poeha
Poeha15 mrt. 2021 - 20:39

In Nederland is het juist natter geworden de afgelopen tientallen jaren. https://www.clo.nl/indicatoren/nl0508-jaarlijkse-hoeveelheid-neerslag-in-nederland

15 Reacties
Karingin
Karingin15 mrt. 2021 - 22:25

Ja en toch hebben we ook veel last van droogte

itsme3
itsme315 mrt. 2021 - 22:34

@Karingin Dat is niet vanwege een regentekort. Maar omdat we het water te snel afvoeren, bijvoorbeeld door bochtige rivieren recht te trekken en de grondwaterstand te laag te houden.

Willem D2
Willem D215 mrt. 2021 - 23:27

Omdat het water dat valt te snel afvoeren.

EenMening
EenMening15 mrt. 2021 - 23:41

@Poeha Vorig jaar was het erg droog, wat resulteerde in een groot neerslagtekort. Maar door de grote hoeveelheid neerslag die in de herfst en de winter is gevallen, is het tekort op de meeste plaatsen sterk afgenomen. In bepaalde delen van Oost-Brabant, de Achterhoek en Twente is het nog steeds te droog. Er valt daar minder neerslag dan gemiddeld en het water zakt snel weg in de sterk doorlatende zandgrond. De gemiddelde temperatuur van de afgelopen 2,5 maand ligt iets onder het langjarige gemiddelde (1999-2020) en het blijft waarschijnlijk vrij koud tot het eind van deze maand. Maar dat zeg natuurlijk niets over de rest van het jaar. In Nederland is vooral de windrichting bepalend voor de temperatuur en de hoeveelheid neerslag.

Poeha
Poeha16 mrt. 2021 - 6:52

Gelukkig valt er de afgelopen 100 jaar geleidelijk jaarlijks steeds meer neerslag (zoals de grafiek in mijn link aangeeft). Dat is dan positief nieuws.

LaBou
LaBou 16 mrt. 2021 - 7:05

Kouwe drukte heeft een probleem met lezen. In de zomer wordt het veel droger, in de winter valt er veel meer. Kouwe drukte: de hoeveelheid neerslag per jaar neemt toe.

Ecclesia
Ecclesia16 mrt. 2021 - 7:23

Is niet zo raar hè Poeha. Als het ergens droger wordt, wordt het ergens anders natter. Dat is even een uitleg voor simpletons. De Aarde is een ruimteschip met een beperkte hoeveelheid C, H en N atomen. Het wordt tijd dat de mensheid de Aarde iets meer als een schip gaat zien waarop we met zijn allen varen. Nederland valt niet af te dammen van de rest van de planeet.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen16 mrt. 2021 - 8:00

Klopt, Karingin, maar dat heeft dan weer niks met het klimaat maar alles met het Hoogheemraadschap te maken.

Poeha
Poeha16 mrt. 2021 - 9:11

Labou: in de zomer wordt het helemaal niet droger. Afgelopen 100 jaar is de toename in de zomer 26%. Lees de toelichting maar. https://www.clo.nl/indicatoren/nl0508-jaarlijkse-hoeveelheid-neerslag-in-nederland Uit welk onderzoek blijkt dat het in de zomer droger wordt? Of loop je wat te roeptoeteren?

adriek
adriek16 mrt. 2021 - 11:00

@Poeha een tip: lees volgende keer meer dan alleen het kopje, dan zijn je reacties misschien relevanter.

LaBou
LaBou 16 mrt. 2021 - 11:49

Kouwe drukte, ík heb het artikel gelezen zoals ook Eirda al aangeeft. Jij blijkbaar niet.

Poeha
Poeha16 mrt. 2021 - 11:51

Eirda: ik lees altijd alles. Daarom ben ik ermee bekend dat in Nederland de neerslag al tientallen jaren toeneemt (in de winter en zomer).

Poeha
Poeha16 mrt. 2021 - 13:29

Labou: waar staat dan inhemelsnaam dat het in de zomer droger wordt? Ik citeer maar even “ Voor de lente, zomer en herfst bedragen de toenames respectievelijk 27%, 17% en 22%” Wat versta jij onder toename??

ton14024
ton1402416 mrt. 2021 - 13:47

Wat een geestelijke armoede weer hier. Als er in een dag 1 meter regen valt of 100 dagen met 1 centimeter, dan is het even nat, maar niet even droog. ????

LaBou
LaBou 16 mrt. 2021 - 18:10

Kouwe drukte: niet mee te praten. En eigenlijk moeten we dat bij deze toeteraar ook niet doen.