Al weken erger ik me groen en geel aan een reclame op de radio. Ik zal u de naam van de firma besparen, maar het komt er op neer dat een aangeschoten kakbal u aanmoedigt om veel wijn te kopen, omdat het zo goedkoop is.
Het is het verheerlijken van drankconsumptie, niet meer en niet minder. Ik stuurde er een Twitter-berichtje over de wereld in, en prompt kwam de eeuwige reactie over de eigen verantwoordelijkheid en zo.
Dat maakt me alleen maar pissiger: alcoholverslaving is een van de allergrootste gezondheidsproblemen in de wereld. De ziekte eist honderdduizenden slachtoffers per jaar, het leed dat er mee gemoeid is valt met geen pen te beschrijven. Dan moet je bij mij echt niet aankomen met: die zuiplappen moeten het zelf maar weten.
Drank in Nederland is veel te goedkoop. De extreem lage prijs vormt geen enkele prikkel om enige terughoudendheid in alcoholconsumptie te betrachten. We vinden onszelf geweldig flink als we tegen jongeren tot achttien zeggen dat ze niet mogen drinken, maar direct na het bereiken van die leeftijd legt niemand ze meer een strobreed in de weg. Om het over de haperende controle bij minderjarigen nog maar even niet te hebben.
Als onze overheid echt stoer wil doen verbiedt ze domweg alle alcoholreclames, inclusief aanbiedingen, en zorgt ze dat de prijs in een redelijke verhouding staat tot de gezondheidsrisico’s die er aan vast zitten. Sigaretten zijn bijvoorbeeld behoorlijk prijzig, en daarmee is de keus om ze toch te kopen al direct een stuk bewuster. Bovendien kun je uit de opbrengsten van de accijnzen op rookwaren de gezondheidszorg voor mensen met longkanker en andere ellende door het roken grotendeels bekostigen. Een fair deal dus, en als de ziektekosten voor rokers teveel stijgen moeten de sigaretten in prijs omhoog.
Waarom doen we hetzelfde niet met alcohol? Waarom kan een dure supermarkt iedere week een krat bier in de aanbieding doen voor minder dan tien euro? Pubers en volwassenen kunnen zichzelf gemakkelijk een hersenbeschadiging bezorgen door veel te veel bier te drinken. Dat moeten ze domweg niet kunnen betalen.
Alcohol is een genotsmiddel dat met mate genuttigd moet worden. Stunten met de prijs verleidt juist de kwetsbaren onder ons om meer te drinken dan goed voor ze is (of dan ze al deden). Als een fles wijn twintig euro zou kosten werd er in Nederland heel veel minder wijn gedronken, dat begrijpt iedereen. Waarom is dat dan niet zo?
Het smoesje dat het goed is voor hart- en bloedvaten, vooral die rode wijn, werd deze week opnieuw overtuigend weerlegd door wetenschappers. Ook voor onze gezondheid is het dus niet nodig om iedere dag twee ‘glaasjes’ te nuttigen.
Voor de volledigheid: ik drink graag af en toe een biertje of een glas wijn. Maar ik weiger om te reageren op gestunt met alcoholprijzen. Boycot de drank die in de aanbieding is, stel ik voor. Wie doet er mee?
Bram Bakker is deze week te gast in De Nacht van Jole, donderdag van 02:00-04:00 op Radio 1.