Cosmetica-fabrikant Dove, eigendom van de Nederlands-Britse multinational Unilever, biedt excuses aan vanwege het gebruik van racistische beelden in een reclamecampagne die suggereren dat een zwart model wit wordt na het gebruik van Dove-zeep.
Hoe de campagne die getuigt van een totaal gebrek aan inzicht en gevoel tot stand is gekomen, is vooralsnog een raadsel. Op Twitter schrijft het bedrijf. “Een beeld dat we op Facebook plaatsten sloeg de plank mis in de doordachte weergave van vrouwen van kleur. We betuigen onze diepe spijt voor de beledigingen die ermee veroorzaakt zijn.”
Op sociale media verklaarden verschillende vrouwen de producten van Dove voortaan te boycotten.
Het is niet voor het eerst dat Dove reclamebeelden met een racistische ondertoon verspreidt. In 2011 zinspeelde de cosmetica-gigant ook al op het witwassen van een donkere huid. Ook dat leidde tot een storm van kritiek. Misschien tijd voor een campagne met Dovemansoren?
Update 10 oktober: Het zwarte model uit de gewraakte Dove-reclame verklaart in een opiniestuk in the Guardian dat zij de boosheid onterecht vindt. Ze begrijpt dat mensen boos worden over de screenshots die circuleren, maar stelt dat de volledige campagne een compleet andere boodschap uitdraagt.