Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Directie Ajax was al op de hoogte van wangedrag Marc Overmars

  •  
13-02-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
250 keer bekeken
  •  
Ajax v FC Emmen

© AMSTERDAM - (l-r) Ajax technical director Marc Overmars, Ajax general director Edwin van der Sar tijdens de Nederlandse Eredivisie wedstrijd tussen Ajax Amsterdam en FC Emmen in de Johan Crui

Al voordat het contract van Marc Overmars eind januari werd verlengd, waren de directie en de raad van commissarissen van Ajax op de hoogte van zijn grensoverschrijdende gedrag. Dat heeft algemeen directeur Edwin van der Sar gezegd voor de wedstrijd tegen FC Twente.
Volgens de voormalige keeper kwamen de eerste signalen over Overmars wangedrag vlak voor de bijzondere algemene vergadering van aandeelhouders binnen. Desondanks besloot Ajax tijdens die bijeenkomst groen licht te geven voor de herbenoeming van Overmars.
Een week geleden maakte Ajax bekend dat Overmars moest vertrekken bij de club. Een dag later bleek dat hij ‘stalkingachtig’ gedrag vertoonde en dickpics had gestuurd naar vrouwen die bij de club werken. Door die details kwam Overmars’ verklaring van een dag eerder (“Helaas realiseerde ik me niet goed dat ik hiermee grenzen heb overschreden”) in een merkwaardig daglicht te staan.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (30)

Sonic2
Sonic214 feb. 2022 - 14:23

https://www.ad.nl/show/rapper-lil-kleine-nog-vast-op-verdenking-van-mishandeling~a35a23ba/ Het lijkt me dat dit meer de aandacht verdiend. Overmars is een viespeuk en had in zijn machtsfunctie dit absoluut niet moeten doen. Ik vind dickpics sowieso smerig, maar ik snap het als mensen( mannen en vrouwen) dick, pussy, tit pics nemen als er sprake is van een lange afstand relatie en je elkaar weken of maanden niet kan zien. Iedereen wordt weer op 1 hoop gegooid. Tijd om Lil Kleine nog veel harder aan te pakken als Overmars. Misschien kunnen een aantal columnisten daar eens een stukje over schrijven. In plaats van dat ze "mooi" werden genoemd bij het uitlaten van de hond.

1 Reactie
Jozias2
Jozias214 feb. 2022 - 15:09

Lil K, Glennis G, Marco B, Ali B. Ik voel een thema serie van de voice aankomen. De jury hebben we al.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 feb. 2022 - 4:37

Teveel naar meneer de uil gekeken; 'Oogjes dicht en snaveltjes toe!'

1 Reactie
Zandb
Zandb14 feb. 2022 - 9:52

Minoes U hebt er geen moeite mee om o.b.v. wat u allemaal niet weet te veroordelen? En als dat zo is, is dat dan niet ook een vorm van grensoverschrijdend gedrag?

Joop den Uil2
Joop den Uil213 feb. 2022 - 16:04

op de een of andere manier is de aandacht langzaam omgebogen naar dickpics ... grappen zijn niet tegen te houden, maar laten we niet vergeten dat er veel meer aan de hand kan zijn dan foto's. Erg genoeg maar denk aan de opstapeling.De ''grote'' jongens van een paar weken geleden zijn onder de radar en houden zich stil.

Kuifje3
Kuifje313 feb. 2022 - 15:39

Ik zat net naar het interview van ESPN met van der Sar te kijken. Daar zei hij toch echt dat hij het pas 9 dagen weet. Maakt het uit? Moet de club kapot?

19 Reacties
EUpiet
EUpiet13 feb. 2022 - 16:45

Ja dat maakt uit, ze hebben gedacht dat het wel over zou waaien. En wat heeft die club er mee te maken? Sinds wanneer zijn sentimenten over een potje voeballuh belangrijker dan de lichamelijke en geestelijke integriteit van mensen?

LaBou
LaBou 13 feb. 2022 - 17:07

Lekker belangrijk, die club. Die dachten dat ze zich alles konden permitteren en blijkbaar ziet ene kuifje daar geen probleem in want die denkt alleen maar: "Maakt het uit? Moet de club kapot?"

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 feb. 2022 - 17:44

ja opheffen die club !

Joop den Uil2
Joop den Uil213 feb. 2022 - 18:10

@Bou ja , zo denkt het gros van de mensen .... als ze maar van mijn cluppie afblijven.... wat er met de slachtoffers en familie van de daders gebeurt kan jullie niets schelen. bah.

Huilen met de wolven
Huilen met de wolven13 feb. 2022 - 18:30

Een tekenbonus van 1,25 miljoen euro, Kuifje. Dat maakt het uit. Natuurlijk moet je als club dit soort beschuldigingen onderzoeken. Maar dan hoor je de contractverlenging ook uit te stellen. Waarom is dat niet gebeurd?

Jozias2
Jozias213 feb. 2022 - 18:43

@kuifje Die club mag best kapot. @eupiet, Lijkt me dat je eerst onderzoekt en dan maatregelen neemt. De voice was net geweest en vd sar heeft op 25-1 zelf gevraagd om meldingen dus dat ze dachten dat het zou overwaaien lijkt me sterk. Dat ze zeker willen weten wat er precies gebeurt is lijkt me voor de hand liggender. Die contractverlenging is niet relevant. Als het allemaal klopt kun je hem een week gewoon op staande voet ontslaan. Met of zonder nieuw contract.

EUpiet
EUpiet13 feb. 2022 - 18:55

@Jozias, dat wisten ze al. Maar het begon in die week te escaleren en daarom hebben ze hem gedumpt.

MG1968
MG196813 feb. 2022 - 20:39

@Jozias "Lijkt me dat je eerst onderzoekt en dan maatregelen neemt" Is dat zo? Ook als het de leerkracht van je 7 jarige dochter betreft? Je doet eerst een toets 'is de klacht volledig onmogelijk'. Daar is het antwoord meestal nee op en dan moet je wel verder onderzoeken maar niet nadat je de eerste maatregel hebt genomen: hangende het onderzoek op niet actief zetten. Overigens zonder dat uit die maatregel al een een oordeel hoeft te spreken. Want dat is het nog niet.

Jozias2
Jozias213 feb. 2022 - 20:51

@mg1968 Als er een acuut risico is dan kun je iemand natuurlijk ook schorsen maar dan moet je natuurlijk nog steeds een onderzoek instellen en dan ontslaan (of niet) Maar een leraar en een 7 jarige is wel wat anders dan een ongepast appje tussen twee volwassenen toch?

MG1968
MG196813 feb. 2022 - 21:13

"Maar een leraar en een 7 jarige is wel wat anders dan een ongepast appje tussen twee volwassenen toch?" Ja, maar maar vul jij hier niet dingen in die door onderzoek moeten blijken? "Als er een acuut risico is dan kun je iemand natuurlijk ook schorsen maar dan moet je natuurlijk nog steeds een onderzoek instellen en dan ontslaan (of niet)" Mij lijkt dat in vrijwel alle gevallen de juiste volgorde. Volt is het blijkbaar met mij eens overigens. Er zullen wel meer mensen zijn die dat vinden. Als overigens het overgrote deel van de daders er 'niet mee wegkomen' zou het overigens ook niet zo zijn dat 'aan het op inactief zetten' er voor zorgt dat er 'het altijd aan je zou blijven kleven'. Ook voor onterechte klachten is het in belang van de daarna vrijgesproken 'aangeklaagde' dat het rechtssysteem in hoge mate wél functioneert.

Jozias2
Jozias213 feb. 2022 - 21:31

@mg1968 Een schorsing is op zichzelf ook beschadigend en vaak ook structureel. Ook al komt uit het onderzoek dat er niets aan de hand is. Daarom moet er wel een concrete aanleiding zijn om iemand tijdens het onderzoek op non actief te stellen. En uit de melding en de omstandigheden kan dat worden afgeleid. Als er bij overmars enkele volwassen vrouwen waren die stelden ongepaste appjes te hebben ontvangen dan kun je ook besluiten om een weekje te wachten en in die tijd te onderzoeken. Overmars was niet bij de wedstrijd van Ajax in die week. Misschien dat hij die week “een weekje vrij had genomen”

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 feb. 2022 - 23:11

en de VPRO opheffen SCHANDE en ALLES VAN JOHN DE MOL SCHANDE EN de VPRO is PUBLIEKE OMROEP - OPHEFFEN DIE HAP EN AJAX IS VOETBAL - VERBIEDEN DIE SPORT! :D

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 feb. 2022 - 23:14

En we wisten het al jaren sinds Phil Bloom met haar vrouwelijke borstkas die krant zat te lezen dat ze daar allemaal partiachale viespeuken waren! Het is schandalig allemaal !

Zandb
Zandb14 feb. 2022 - 9:58

Kuif Luister naar mevr. Olfers: Ajax is een beursgenoteerd bedrijf en alle in formatie die de beurs kan beïnvloeden moet vermeld worden. Het contract van Overmars is verlengd (inclusief bonus) terwijl er blijkbaar al bekend was dat er sprake was van grensoverschrijdend gedrag. Dat roept vragen op en daar moet geen vaag maar een concreet feitelijk juist antwoord op gegeven worden.

MG1968
MG196814 feb. 2022 - 10:05

@Griezel Vertel eens, wat maakt het jou belang om dit als karikatuur zo neer te zetten?

MG1968
MG196814 feb. 2022 - 10:12

@Jozias Ja, ik chargeerde, er is wel degelijk en direct apert verschil tussen beide situaties. Maar de vraag is toch of niet in beide situaties het automatisme van non-actief (schorsing is natuurlijk hetzelfde maar voelt binnen mijn taalgevoel meer als tevens een oordeel) niet geboden is. Juist dat automatisme heeft het voordeel dat het altijd gebeurd en een oordeel prematuur is. Zoals jij het doet is de schorsing gevolg van een afweging en dus 'waar rook is is vuur' geen gekke gedachte. Nog afgezien van het feit dat als de ratio echte-dader, veroordeelde dader zo negatief uit blijft pakken als het dat nu doet, want dan zal het grote publiek inderdaad niet zomaar meegaan met een vrijspraak of ontslag van rechtsvervolging. We hebben het er al vaker over gehad, maar er zijn domweg redenen om te zoeken naar mogelijkheden om op dit punt de rechtstaat te verbeteren. Dus ook in het belang van de aangeklaagde waarbij alles wel wat genuanceerder blijkt te liggen.

watcher3
watcher314 feb. 2022 - 11:31

Daar is de werkelijke asociaal, maakt zich grotere zorgen om een beurs genoteerd bedrijf, anex voetbalclub, dan om het geestelijk welzijn van de slachtoffers van dit sujet.

Jozias2
Jozias214 feb. 2022 - 17:09

@mg1968 Het probleem is dat er bij grote bedrijven tal van beschuldigingen zijn, groot en klein, van het ongeautoriseerd privé kilometers rijden met een bedrijfsauto tot ernstige beschuldigingen. Bij het besluit om iemand te schorsen (wat ook een effect heeft op de bedrijfsvoering) moet je vooral afvragen of iemand op de werkvloer te handhaven is. Een schorsing is een zware en beschadigende maatregel waar je als werkgever wel een goede reden voor moet hebben. Je kunt het voorbeeld van Overmars en vergelijkbare voorbeelden niet zien als de standaard van wat er binnen bedrijven gebeurt.

Sonic2
Sonic214 feb. 2022 - 19:59

Ik denk dat Kuifje na alle reacties hieronder wel erg terug verlangt naar Sonic haha. Gek genoeg heb je zijdelings natuurlijk een punt. Natuurlijk moet voor sommige mensen John de Mol kapot. En natuurlijk hebben veel mensen hier ook leedvermaak om omdat het Ajax is. Goed om dat te duiden. Want een deel van het PSV kabaal van de tribune komt door leedvermaak. We zijn het overal in oneens, maar ik ken Kuifje als iemand die nooit het leed van vrouwen zou relativeren of nuanceren. Dat was ook absoluut niet zijn bedoeling en ik vind het niet erg terecht dat zoiets uit zijn verband wordt gerukt. Als ik vind dat zoiets bij mij gebeurt dan ageer ik daar terecht tegen. Kuifje heeft dit nooit bedoeld als een schoffering van de vrouwen. Veel van de reacties hieronder zijn overtrokken dus.

∆
13 feb. 2022 - 15:27

Beetje lullige beschuldiging aan Overmars. Dat was geen dickpick, maar een zelfportret. Alle gekheid op een stokje. Je zult maar een groepsfoto van de Ajax-directie ontvangen. Een hele rij 'zelfportretten'.

2 Reacties
Hernandez
Hernandez13 feb. 2022 - 20:06

'Je zult maar een groepsfoto van de Ajax-directie ontvangen.' ????

Sonic2
Sonic214 feb. 2022 - 20:31

Voetbal en seks zijn nauw met elkaar verbonden. Ik had niet direct verwacht dat Marc Overmars een chronische dickpic verstuurder was. Maar ik heb het boek WK 1974 gelezen en daar werd er tussen het neuken( want dat was het) en zuipen ook wel eens gevoetbald. Dat was waarschijnlijk niet tegen de zin van de desbetreffende vrouwen. Nergens wil ik dingen nuanceren. Maar voetballers zijn geil inderdaad. En hebben veel seks nodig. Bij Overmars zit het er in dat hij zo enorm machtig was en dat hij het naar ondergeschikte vrouwen stuurde. Bij de grootste club van Nederland. En dan ga je hard op je bek.

Eid
Eid13 feb. 2022 - 15:10

Dat verbaast toch niemand, al is het alleen maar omdat zulke geruchten; roddels etc vaak al snel rond gaan, en dan echt wel (in) direct op 'tafel' komen. Maar je kan je ogen en oren ook sluiten omdat je geen maatregelen wil nemen tegen een belangrijk bestuurslid. Maar goed, Marc stapte zelf op. Dus wachten we nu op de bazen van de omroepwereld, want dat het alleen Talpa zou betreffen lijkt een naief wonder. Dus gaan de heren/dames omroepbazen ook eens wat onderzoek verrichten en conclusies trekken als ze nog wat zaken tegenkomen, of nu in een ander daglicht bezien?

1 Reactie
lmgikke
lmgikke14 feb. 2022 - 8:07

Plausible deniability is altijd zeer favoriet bij grote groepen (top) bestuurders.