Alleen de leerlingen kunnen de reputatie van het Einstein Lyceum nog redden
De voorzieningenrechter verbood de makers van het bekende programma Pesten P om beelden te vertonen waarop leerlingen van de school te zien waren. In de geschiedenisles leer je, als het goed is, hoe de zege heet die het Einstein Lyceum vrijdagmiddag op RTL5 behaalde: een Pyrrhusoverwinning.
Het begrip ‘Phyrrusoverwinning’ is genoemd naar de gelijknamige koning, die het aan de stok had met de Romeinen. Hij overwon ze een paar keer maar leed daarbij zelf zware verliezen. “Nog zo’n victorie en het is met mij gedaan!”, moet hij een keer uitgeroepen hebben.
Het Einstein Lyceum lijkt te hebben gewonnen: de beelden over het pestgedrag van de leerlingen worden niet vertoond. De uitzending over het Einstein Lyceum gaat echter wél door. Nu zullen de kijkers zichzelf een voorstelling moeten maken van hoe het er op die school aan toe gaat en die zal niet gunstig zijn: onveilige gangen en klassen waar pispaaltjes het overal moeten ontgelden.
Voor zover er van een goede reputatie nog iets over was, werd die vrijdagavond in Nieuwsuur door rector Geert Millekamp volledig afgebroken. De grote verdediger van de privacy gaf opnieuw vrijelijk informatie weg over pestslachtoffer Patrick, die niet het niveau zou hebben voor zijn instelling. Daardoor wekte hij opnieuw de indruk dat op het Einstein Lyceum de pesters beschermd worden en hun slachtoffers niet. Toen Twan Huys hem vroeg wat er nu tegen het pesten ging gebeuren, antwoordde de rector dat hij nu eerst een onderzoek van de Kinderombudsman af wilde wachten.
Wie mij kent, weet dat ik over pesten en het Einstein Lyceum heldere standpunten heb. Dat leidt wel eens tot een stukje hier en tweets waar de vonken van afspringen. Zo raakte ik in discussie met een leerlinge van het Einstein die vond dat op deze manier háár reputatie werd aangetast en dit geheel ten onrechte. Dat is waar. Als ik vuur spuw over Millekamp, schroei ik ook haar.
Bij alle slachtoffers in dit hele drama zijn de doorsnee leerlingen niet genoemd: ik bedoel de jongens en de meisjes die gewoon een leuke schooltijd willen hebben om vervolgens hun diploma te halen. Zij lijden het meest onder de smet die Millekamp op zijn lyceum gelegd heeft. Van de scholen die ondanks alle bezwaren toch meewerkten aan Pesten P weet niemand nog de naam maar die van het Einstein Lyceum is op ieders lip. Het is de school waar zo gepest wordt. De reputatie is ernstig beschadigd. Bestuur noch docenten kunnen daar iets tegen doen. Zij zijn hun geloofwaardigheid kwijt. Daar heeft de onhandig opererende Millekamp voor gezorgd.
En dat voor een jonge school die zich nog waar moet maken. Toch is het mogelijk om de averij te herstellen. Maar dan moeten de belanghebbenden aan wie nooit wat gevraagd werd, eindelijk het heft in handen nemen: de leerlingen zelf. Nu de leiding zo opzichtig heeft gefaald, dienen zij hun verantwoordelijkheid te nemen. Misschien is de leerlingenvereniging daarvoor een bruikbaar vehikel maar dat hoeft niet.
Kies een delegatie, die op bezoek gaat bij Patrick en zijn ouders om hem uit te nodigen weer terug te komen naar de klas. Zorg vervolgens dat hij beschermd wordt. Het is niet moeilijk om er achter te komen wie de pesters zijn. Die neem je even apart voor een zéér indringend gesprek. Leerlingen kunnen dat vaak beter dan hun docenten. Zie er op toe consequent op toe dat Patrick zich veilig kan voelen. Maak zijn succes op de school tot een project van de leerlingen en voor de leerlingen. Zo ontstaat een klimaat waarin pesten niet geduld wordt en onmiddellijk gecorrigeerd. Eigenlijk zou je dat zelfs voor elkaar moeten krijgen zonder dat die sullige leiding het merkt.
Alleen de leerlingen kunnen ervoor zorgen dat het Einstein Lyceum zijn goede reputatie terugkrijgt, dat het een school wordt met een hárt.
Update dinsdag 20 mei
Op maandag 19 mei zond RTl5 de aflevering van Pesten P over Patrick en het EinsteinLyceum uit. De door de rechter verborgen beelden waren vervangen door reconstructies en vooral teksten met citaten van leerlingen. Bekijk de uitzending hier.