Joop

Dilma Rousseff: geofferd op het altaar van de democratie

  •  
16-05-2016
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
ministros-1-kopie
Over het afzetten van de Braziliaanse president en de terugkeer naar de 'oude macht' in de achtertuin van Amerika
‘Het gaat goed’ met Latijns Amerika, schreef de Amerikaanse denktank-baas Richard Haass op Bevrijdingsdag prominent in de Volkskrant. Volgens de voorzitter van de Counsel on Foreign Relations gaat hier zelfs zo goed, dat we Europa de ogen uitsteken. Het oude continent is ‘geheel in beslag genomen door de vluchtelingencrisis en de terreur’. Terwijl Latijns Amerika hard op weg is de enige plaats op aarde te worden waar iedereen ‘met bewondering –of zelfs afgunst- naar kijkt’.
Als je Haass zo leest, riskeren we hier straks hele vloten Europese ‘gelukszoekers’ op de kust.
Neem Brazilië, het grootste land van de regio. De economie krimpt nogal, geeft Haass toe. Inderdaad: het land verkeert in de zwaarste economische crisis sinds 80 jaar. Mensen worden met miljoenen tegelijk de straat op gegooid. Patiënten creperen in de rij voor de openbare ziekenhuizen. Terwijl de overheid miljarden pompt in de aanstormende Olympische Spelen. Toegegeven, terroristische aanslagen hoeft men hier niet te vrezen: de nieuw gebouwde Olympische bruggen en stadions storten vanzelf al in elkaar.
Zou dat de ‘afgunst’ van Europa wekken? Nee. Haass heeft het over het ‘politieke proces’ dat hier aan de gang is. Oftewel: de klucht waarmee de linkse Arbeiderspartij (PT) in Brazilië afgelopen week is uitgeschakeld.
Corrupte coalities Dertien jaar was de PT van arbeider-president Lula, en later Dilma Rousseff aan de macht. Voor het eerst hadden de Braziliaanse armen een eigen vertegenwoordiging. Tientallen miljoenen mensen klommen dankzij de herverdelingspolitiek van de PT uit de armoede. Maar de Arbeiderspartij had geen meerderheid. Dus sloot ze coalities met de corrupte ‘huurpartijen’ van de oude Braziliaanse elite. In plaats van de politiek schoon te vegen, maakte de PT zelf ook vuile handen.
Afgelopen week donderdag werd gekozen PT-president Dilma Rousseff haar paleis uitgezet. Niet omdat ze zelf corrupt zou zijn. Zelfs haar grootste tegenstander, oud-president FH Cardoso van de oppositie gaf het dit weekend toe: ‘Dilma is onschuldig. Ze heeft geen enkele misdaad begaan. Alleen politieke fouten’.
Koeien van fouten moeten dat geweest zijn! Afgezet door een corrupt parlement, en vervangen door een mogelijke nog corruptere vicepresident: oud-coalitiegenoot en baas van de elitepartij PMDB. ‘De butler uit een horrorfilm’, werd de man door zijn eigen partijgenoten genoemd. Donderdag stak hij dan eindelijk het mes in de rug van de vrouw waarover hij openlijk jammerde dat zij hem misbruikte ‘als louter versiering’.
Coup Dezelfde dag nog deed de butler de presidentiele sjerp om, en diende het land de meest kolderieke ministersploeg in decennia op. Louter mannen. Allemaal blank. Conservatief, zwaar gelovig en rechts. Zelfs de militaire dictatuur in zijn laatste jaren durfde dit soort kabinetten niet meer op te hoesten.
En uiteraard: de meeste heren nieuwe ministers hebben lopende processen voor corruptie, witwassen en verkiezingsfraude. Maar ook beschuldigingen van moord en schending van de mensenrechten. Zoals de nieuwe minister van Justitie. (Hij doet er trouwens ook vrouwenzaken bij, en –ach waarom niet- mensenrechten.)
‘Goed nieuws’, blijft Haass volhouden. Je ziet dat er echt iets ‘gebeurt’ tegen de corruptie: hier openbaart zich een ‘essentieel vermogen tot zelfcorrectie’ in de Braziliaanse samenleving.
En daar heeft de Amerikaan gelijk: dit is de ‘zelfcorrectie’ van een elite die zich al te lang gedwongen zag de politieke macht –met het daaruit voortvloeiende corruptiegeld- te delen met een linkse volkspartij. De Arbeiderspartij moest weg. Tot elke prijs. Ook al betekende het een president die niets misdaan heeft te offeren op het altaar van de democratie. Ook al betekent het een heel volk de komende tweeënhalf jaar op te zadelen met een potsierlijke regering, waarvoor ze niet hebben gekozen. En ook niet kunnen gaan kiezen. Want ‘verkiezingen’ is het nieuwe verboden woord.
Deze coup tegen Dilma en de Arbeiderspartij kon plaatsvinden omdat het na tien vette jaren nu economisch indraait. Omdat de betrokkenheid van belangrijke politici de Arbeiderspartij bij het corruptieschandaal rond het staatsoliebedrijf Petrobras tot desillusie, en haat heeft geleid. Dilma ‘had’ het ook niet, zoals de charismatische Lula, die alom geliefd was door volk en tegenstanders.
Maar de echte ‘fout’ van Dilma is dat ze links was. Onderdeel uitmaakt van de emancipatiebeweging in Latijns Amerika die vrijwel overal linkse volksregeringen aan de macht bracht. Een ontwikkeling die in Europa weinig aandacht trok. Op cartoonfiguren als de overleden president Chávez van Venezuela na dan.
Oude elites En dit is precies wat Haas bedoelt met zijn ‘goede nieuws’. Dat oude elites in de voormalige achtertuin van Amerika de macht weer aan het terugnemen zijn. Dat er weer onversneden neo-liberale politiek wordt gevoerd. Logisch. Haass is de voorzitter van een denktank vol (ex-) bazen van Coca Cola, Morgan Stanley, Golden Sachs, de CIA, en het Amerikaanse leger in het bestuur. Daarom juicht hij restauratie toe. Fijn dus dat de oppositie in Venezuela zich voor het eerst weer verwaardigd heeft met parlementsverkiezingen mee te doen. Argentinië met zijn nieuwe ondernemer-president in de Panama papers is voor Haass een ‘inspiratiebron’ voor de regio. Ik snap zijn uitgangspunt.
Wat mij ergert is de populistische flut-redenering waar Haass zijn verhaal aan ophangt. Overal in de wereld heerst geweld, betoogt hij. Terrorisme en vluchtelingen in Europa. De ‘geopolitieke aspiraties’ van schurken als Rusland, China, en Noord-Korea. En uiteraard Afrika met zijn ‘burgeroorlogen en terreur’. Doffe ellende. Maar kijk. Daar ligt Latijns Amerika! Die oase van vreedzaamheid waar iedereen tot nu toe overheen keek.
Het ‘opmerkelijke’ van Brazilië vindt Haass dan ook dat het huidige ‘goede nieuws’ zich er ‘zonder enig geweld’ afspeelt. Werkelijk? Brazilië is één van de meest gewelddadige landen ter wereld, met rond de 70.000 doden en verdwijningen per jaar. Zelfs percentueel wordt hier twee keer meer gemoord dan bijvoorbeeld Kongo. En drie keer zoveel als in het Nigeria van Boko Haram. Een permanente slachting van armen en uitgestotenen. Indianen, landloze boeren, en zwarte jongeren uit de sloppenwijken. In steden als São Paulo is de politie verantwoordelijk voor een kwart van de moorden.
Nee, dan Mexico. Daar zijn nog wat probleempjes met ‘drugs gerelateerd geweld’, geeft Haass toe. Maar gelukkig is er nu een ‘robuuste democratie’, die met ‘duurzame inspanningen’ het probleem aan het oplossen is. Werkelijk? De laatste keer dat ik keek was nog steeds het grootste deel van het Mexicaanse grondgebied in handen van de drugskartels. Politie, justitie en leger hebben er niets te vertellen, of staan op de loonlijst van de kartels. Net als de politiek.
Misschien dat Haass daarom Midden-Amerika overslaat in zijn betoog. Landen als Guatemala, Honduras en El Salvador worden door de VN als ‘failed states’ beschouwd. Midden-Amerika is het gebied met de meeste moorden ter wereld. De straffeloosheid er bijna 100 procent.
Ook als geheel is Latijns Amerika volgens de VN de meest gewelddadige regio ter wereld. En tevens de regio met de grootste ongelijkheid tussen rijk en arm.
Mijn advies: voordat je in een bootje stapt om hier geluk- of asiel te zoeken. Kom eerst eens kijken. Straks tijdens de Olympische Spelen bijvoorbeeld.

Meer over:

brazilië, opinie, wereld,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (66)

Ron Halkes
Ron Halkes30 mei 2016 - 6:54

Het bewijs van wat ik al eerder aangaf: In Brazil the country’s largest newspaper has published a transcript of a secret recording leaked to the newspaper. The words recorded are the plot by the rich Brazilian elite, involving both the US-corrupted Brazilian military and Supreme Court, to remove the democratically elected president of Brazil under false charges in order to stop the investigations of the corrupt elites who inhabit Brazil’s senate and bring to an end Brazil’s membership in BRICS. The Russian-Chinese attempt to organize an economic bloc independent of Washington has now lost 20% of its membership. http://www.paulcraigroberts.org/2016/05/29/there-has-been-a-coup-in-brazil-paul-craig-roberts/

drflips
drflips25 mei 2016 - 22:36

Voor al die sukkels die in de afzettingsprocedure geloven en dit hebben gemist: coup bevestgd: http://www.democracynow.org/2016/5/25/this_confirms_it_was_a_coup?utm_source=Democracy+Now!&utm_campaign=cf8f07e07b-Daily_Digest&utm_medium=email&utm_term=0_fa2346a853-cf8f07e07b-191765049

José
José25 mei 2016 - 15:27

Met het uitschakelen van de PT zijn de coronels weer aan de macht, met hun 'recht' op kindermisbruik en 'recht' op gratis arbeid. http://www.groene.nl/artikel/de-braziliaanse-coronel-is-weer-de-baas

José
José24 mei 2016 - 19:52

"Wat er hier aan de hand is, zo stelt de bevrijdingstheoloog Leonardo Boff,moet gezien worden als een evenwichtsoefening van de wereldmachten in de context van een nieuwe koude oorlog, met als belangrijkste spelers de VS en China." http://www.mo.be/analyse/brazili-en-de-ge-nsc-neerde-afbraak-van-een-sociaal-experiment

2 Reacties
Biko2
Biko227 mei 2016 - 12:37

Altijd interessant om te weten wat een marxist ervan vindt.

José
José27 mei 2016 - 13:54

Ooit wel eens een boek van hem gelezen? Hij is een scherp denker en een zeer goede theoloog. Gelukkig begrijpt paus Franciscus meer van het wezen van de bevrijdingstheologie dan Ratzinger.

Mary Jane
Mary Jane24 mei 2016 - 13:02

"De Braziliaanse minister van Planning is tijdelijk opgestapt nadat aan het licht kwam dat hij een grootscheeps corruptieonderzoek zou hebben willen saboteren. Blijkens een uitgelekte bandopname besprak Romero Jucá plannen om president Dilma Rousseff, die het onderzoek inlaste, af te zetten. Onder president Rousseff begon federaal rechter en corruptiebestrijder Sergio Moro een onderzoek naar grootscheepse corruptie bij oliestaatsbedrijf Petrobras. Jucá bevindt zich onder de personen die verdacht worden van betrokkenheid bij onder meer witwassen en smeergeld. Rousseff zelf is geen verdachte, maar verschillende hooggeplaatste personen binnen haar partij zijn dat wel. Op de bandopname zou te horen zijn hoe Jucá overlegt met een oud-senator, eveneens in het beklaagdenbankje, over een uitweg uit het corruptieonderzoek. 'De regering moet worden veranderd om dit bloeden te stoppen', tekent Folha de São Paulo op uit de mond van Jucá." http://www.volkskrant.nl/buitenland/braziliaanse-minister-weg-na-vermeend-complot-tegen-president-rousseff~a4306718/

Ron Halkes
Ron Halkes24 mei 2016 - 12:57

De VS heeft er alle belang bij dat Mexico een bende blijft en doet er alles aan die situatie zo te houden. Ook dat wordt hier niet verteld.....

Ron Halkes
Ron Halkes24 mei 2016 - 12:28

Geen woord over het feit dat de nu juist VS de regie voerde en voert over zowat alle coups die in Latijn-Amerika hebben plaats gevonden en gaan plaatsvinden............ "All of Latin America is subject to Washington’s control. No reformist government in Latin America has ever survived Washington’s disapproval of putting the interests of the domestic populations ahead of American corporate and financial profits. Already this year Washington has overthrown the female presidents of Argentina and Brazil. Washington is currently in the process of overthrowing the government in Venezuela, with Ecuador and Bolivia waiting in the wings. In 2009 Killary Clinton and Obama overthrew the government of Honduras, an old Washington habit." http://www.paulcraigroberts.org/2016/05/23/americans-a-conquered-people-the-new-serfs-paul-craig-roberts/

José
José23 mei 2016 - 19:44

In de Braziliaanse krant Folha de São Paulo werden op 23 mei 2016 opnames gepubliceerd van een telefoongesprek tussen toenmalig senator, nu minister van planning, Romero Jucá en een hoge ambtenaar van het overheidsbedrijf Petrobras, waarin ze de afzetting van president Dilma Rousseff bespreken als enige manier om het corruptieonderzoek tegen henzelf te kunnen stoppen. http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2016/05/23/rousseff-weg-dan-kunnen-alle-onderzoeken-corruptie-stoppen

jesseklaver
jesseklaver23 mei 2016 - 12:44

Ze was simpelweg corrupt, ze heft geluk dat ze niet in de gevangenis zit.

3 Reacties
Albert Borsje
Albert Borsje23 mei 2016 - 14:10

Dat geluk heeft ze te danken aan haar onschendbaarheid wat een beperking geeft naar een onderzoek en berechting. Ik kijk straks niet vreemd op dat ze ineens vertrokken is naar één vd landen waar de PT geld naar toe heeft gestuurd bestemd voor zogenaamde investeringen die vele malen harder in Brazilië nodig zijn.

Mary Jane
Mary Jane24 mei 2016 - 13:26

Klets toch niet.

Ben Joop
Ben Joop24 mei 2016 - 13:55

onzin, ze was juist niet corrupt. Waarom zeg je zulke onzinnige dingen? Lieg je gewoon graag?

Albert Borsje
Albert Borsje22 mei 2016 - 13:05

Hoe komt het toch dat er in het Buitenland compleet anders over de impeachmentprocedure wordt gedacht dan hier in Brazilië vraag ik een naar Brazilië geëmigreerde Nederlander zich al weken af. Waarom spreekt men steeds over een staargreep? De zelfde vraag krijg ik als buitenlander staat vaker van Brazilianen te horen. Het proces van impeachment wordt nauwelijks besproken en het lijkt er op dat er gewapend op de één of andere dag is ingegrepen zonder democratische processen. De impeachmentprocedure loopt al vele maanden, is voor dat deze aan de commissie van de het lager huis werd aangeboden door vele rechters op verzoek van voor en tegenstanders getoetst. Hierna is eerst de zaak behandeld door deze commissie en heeft deze een stemming uitgebracht de stemming was alleen rechtsgeldig bij 2/3 meerderheid, de uitslag was dat bijna 72% de impeachmentprocedure steunde en dat was van links naar rechts, tegenstemmers waren voor er voornamelijk uit het eigen PT kamp. Hierna heeft het volledige lager huis de procedure behandeld vele uren is er over gesproken, iedere deelnemer had spreek recht en ook hier was weer 2/3 meerderheid nodig en ook heer werd de meerderheid ruimschoots overschreden ook ruim 72%. In deze periode heeft het onderzoeksbureau Datafolha een bureau wat sterk de kant kiest van de PT een onderzoek uitgevoerd naar het vertrouwen in Dilma onder de Braziliaanse bevolking dit vertrouwen was toen al gezakt naar 10%. De conclusie die je kan trekken is dat 90% achter de impeachment procedure staat. Eigenlijk zag je dat al bij de demonstraties daar vele duizenden deelnamen aan de demonstratie voor impeachment waren bij de tegen demonstraties vaak maar enkele tientallen demonstranten te vinden. Na het lagerhuis is de zaak overgedragen naar de commissie van het hogerhuis hier was alleen een meerderheid nodig maar werd ook meer dan 70% voor gestemd het zelfde geld voor de 4e stemronde het complete hogerhuis waar ook bijna 72% werd gehaald De impeachment procedure gaat over over pedaladas fiscais en het uitvaardigen van decreten zonder wettelijke basis wat in Brazilië een schending in het democratische proces is en een misdrijf. Nogmaals dit is door rechters getoetst. In de buitenlandse media zie je vaak dat de link naar de corruptie zaken wordt gelegd en men benadrukt dan dat het tweetal wat de kar van de impeachment trekt/trok zlef verdacht zijn in dat proces en dat Dilma op dat punt (nog) niets te verwijten valt. De impeachment procedure heeft niets met corruptie te maken, wel kan het zo zijn dat er wellicht een aantal twijfelaars in dit proces voor hebben gestemd met de afzetting met de corruptie in hun achterhoofd. Dilma heeft voorafgaand aan de afzetting doelbewust geprobeerd het onderzoek naar oud president en de toekomstige president kandidaat Lula geprobeerd te saboteren door Lula een functie te geven die hem onschendbaar maakt waardoor er geen onderzoek naar hem kan worden ingesteld door lagere gerechtshoven. Die zelfde onschendbaarheid zorgt er ook voor dat er geen enkel onderzoek mag worden gedaan naar Dilma en waar geen onderzoek gedaan kan worden zullen ook geen bewijzen naar betrokkenheid worden gevonden. Zijn er dan vermoedens? Redelijkerwijze kan je zeggen dat het vrijwel onmogelijk moet zijn dat Dilma niets heeft geweten. Ten tijden dat Lula president was was Dilma vanaf 2005 stafchef en minister van Casa civil in die functie was ze de hoogste leiding gevende van staatsbedrijf Petrobras het bedrijf wat nu verantwoordelijk is voor het grootse corruptieschandaal in Brazilië beter bekend onder de naam Lavo-Jato. Tijdens deze periode is er meer dan 2 miljard dollar aan smeergeld uit de kas van Petrobras gehaald waarvan een belangreikdeel ook is terecht gekomen in de partij kas van de PT. Voor vele klink het ongeloofwaardig dat Dilma hier niets van heeft geweten. Deze dagen kwam er een nieuw geval boven tafel, bij de verkoop van de raffinaderij zo er smeergeld zijn betaald een de commissie van dit proces een van de leden was Dilma. Al met al genoeg redenen om aan haar eerlijkheid te twijfelen. Dilma was democratisch gekozen, ja dat klopt met een uiterste kleine meerderheid zij stond voorafgaande aan de verkiezingen er in de peilingen slechter voor. Dilma heeft vanuit haar functie als president vlak voor de verkiezingen een aantal voor de bevolking populaire punten doorgevoerd, iets wat de andere kandidaten niet konden, zo werd de prijs van electra met 9% verlaagd en ook de btw van een aantal 1e levensbehoefte werd geschrapt. Mogelijk hebben deze zaken geholpen in haar krappe overwinning. Helaas voor de stemmers was dit van korte dienst nog voor dat ze haar nieuwe ambtstermijn begon werd de verlaging van 9% omgezet in een verhoging tot 42% die de maanden daarna alleen maar verder opliep, ook de btw is weer gewoon ingevoerd. Voor alle duidelijkheid, Dilma is nog niet afgezet, zij is nog steeds president maar een president zonder bevoegdheid binnen een halfjaar moeten rechters beslissen of er voldoende redenen tot afzetting zijn. Draagkracht onder haar coalitie partners en onder de Braziliaanse bevolking heeft ze niet, denk dat in vele landen een minister al lang uit eigen overweging was opgestapt.

1 Reactie
Mary Jane
Mary Jane24 mei 2016 - 13:11

"Hoe komt het toch dat er in het Buitenland compleet anders over de impeachmentprocedure wordt gedacht dan hier in Brazilië." Ik weet het niet, maar HIER in Brazilië heeft bijna iedereen het over een verkapte staatsgreep. Het zal wel liggen aan de kringen waarin je verkeerd: welgestelde ondernemers, vooral in het zuiden, die er alles aan doen om hun rijkdommen veilig te stellen, doen er al meer dan 10 jaar ALLES aan om de PT in een slecht daglicht te stellen. Aangevoerd door de GLOBO en de VEJA natuurlijk. Hier, meer naar het noorden, zien ze dat toch echt wel anders.

LodeHere
LodeHere19 mei 2016 - 20:33

Interview met Roussef: "Dilma Rousseff: Old Brazilian oligarchy behind ‘coup’ (FULL INTERVIEW)" https://www.rt.com/news/343686-dilma-rousseff-rt-exclusive/

LodeHere
LodeHere18 mei 2016 - 19:30

De bekende journalist vanuit Brazië: "Glenn Greenwald on Brazil: Goal of Rousseff Impeachment is to Boost Neoliberals & Protect Corruption" https://www.youtube.com/watch?v=N1csqcTvU9Y

LodeHere
LodeHere18 mei 2016 - 5:39

Als cruciale doorslaggevende informatie hier niet verschijnt is het niet objectief meer. In Zuid Amerika noemen ze dat qua politiek systeem een "geleide democrate" om het politiek correct te zeggen.

2 Reacties
Andreas Cappen
Andreas Cappen18 mei 2016 - 15:42

Dan is het waarschijnlijk ook niet zo doorslaggevend, die info.

LodeHere
LodeHere18 mei 2016 - 19:07

@Andreas Cappen Als het slechts een veronderstelling of opinie was. zoals de uwe, zou het hier wel verschenen zijn. Uw vertrouwen in de onpartijdigheid hier komt voort uit uw gebrek aan bepaalde ervaringen. (Zelfs een interview van de BBC met Poetin over gays is b.v. niet verschenen. Hij kwam er blijkbaar niet negatief genoeg uit.)

Tom Meijer
Tom Meijer17 mei 2016 - 20:04

Uitstekend verhaal. Maar dat zijn we van deze dame gewend.

Joop Liefaard
Joop Liefaard17 mei 2016 - 15:52

Interessante opinie van Marjon van Rooyen die bijdraagt aan de beeldvorming over wat er in Brazilië op dit moment gebeurt. Ik vind echter dat wanneer je van mening bent dat het stemmen over afzetting door politici die corrupt zijn of ervan worden verdacht een bedenkelijke zaak is, je niet je mening moet onderbouwen met een quote van Cardoso. Deze man wordt op dit moment ook onderzocht wegens corruptie en het verrijken van zijn maîtresse ten laste van de staatskas. Wat mij opvalt is dat de laatste weken hier de discussie vooral gaat over twee vragen, nl. heeft Dilma de wet overtreden en, zo ja, zijn deze misdaden ernstig genoeg om haar af te zetten. Het document dat aan de afzettingsprocedure ten grondslag ligt heeft het over twee zaken: pedaladas fiscais en het uitvaardigen van decreten zonder wettelijke basis. De Braziliaanse wet is er m.i. duidelijk over. Pedaladas fiscais zijn verboden en het uitvaardigen van presidentiële decreten die de door het congres vastgestelde begroting ingrijpend wijzigen zonder dat het congres daar toestemming voor heeft gegeven is een (zwaar) misdrijf (minachting van het Congres hoor je hier vaak). Er was vorige week een discussieavond over dit onderwerp, georganiseerd door de rechtenfaculteit van een universiteit in de stad waar ik woon. Een professor zei er over: dit is geen kinderspel, het zijn ernstige feiten. Ervan uitgaande dat Dilma de wet heeft overtreden kom je bij de volgende vraag. Zijn deze misdrijven ernstig genoeg om een president af te zetten? En dan zie je dat de partijen hier in Brazilië behoorlijk verdeeld zijn. Er is een ja-kamp en een nee-kamp, met ieder eigen argumenten en stellingen. Ik zou het niet weten. Collor werd om minder afgezet en met volledige steun van Lula en PT. Bij de hele discussie moest ik een paar keer denken aan een uitspraak van de Amerikaanse ex-president Gerald Ford: an impeachable offense is whatever a majority of the House of Representatives considers to be at a given moment in history. En dat is wat er in Brazilië is gebeurd. Hoe je er ook tegenaan kijkt en wat je persoonlijke mening ook is, de Câmara dos Deputados en de Senado Federal hebben gestemd en de uitslag was duidelijk. Dilma heeft misdaden gepleegd die afzetting rechtvaardigen. Ik hoop nu maar dat Michel Temer zijn belofte van vorige week gestand doet en dat hij Lava Jato niet zal stoppen. Want met het vertrek van Dilma en PT (en Lula op de achtergrond) is er geen einde gekomen aan de economische en politieke chaos. Daar is veel meer voor nodig. Onderzoeksrechter Moro is nu bezig met o.a. Aecio Neves. Dat is maar goed ook want er bestaat het idee dat alleen PT-politici of aan PT gelieerde personen in het verdachtenbankje komen. Dat beeld is niet juist. Het overgrote deel van de ongeveer 90 Brazilianen die wegens corruptie, witwassen e.d. reeds veroordeeld zijn, zijn niet van PT huize. De hele politieke elite zou moeten verdwijnen om aan de politieke en economische crisis een einde te maken maar ik vrees dat deze wens de vader van mijn gedachten is.

3 Reacties
Biko2
Biko217 mei 2016 - 19:17

Ik vind het nogal een eenzijdig verhaal van deze journaliste. Alsof Rousseff en haar partij 'slachtoffer' zijn, terwijl ze de politieke en economische crisis natuurlijk grotendeels zelf veroorzaakt hebben. De PT is een links-populistische partij die, om de achterban te plezieren, het staatsbedrijf Petrobrás gebruikt heeft als pinautomaat om alle mooie, dure sociale plannetjes te financieren. Als gevolg van de grondstoffencrisis en de fors dalende olieprijs zijn de inkomsten van de overheid echter fors gedaald. Maar Rousseff heeft vergeten om de overheidsuitgaven naar beneden bij te stellen, bang als ze was voor de toorn van haar achterban. Wat zich nu in Brazilië afspeelt, zag je eerder al in Venezuela en Argentinië. In Argentinië lijkt de wal het schip te keren, de Argentijnen hebben bij de laatste verkiezingen voor een competente bestuurder gekozen. In Venezuela gaat het echter steeds slechter en slechter, omdat de opvolger van Chavez de rechtsstaat grotendeels heeft ontmanteld, waardoor de oppositie geen kans krijgt om Maduro af te zetten.

Ron Halkes
Ron Halkes24 mei 2016 - 12:44

@Biko En wie heeft ervoor gezorgd dat de olieprijs gedaald is..One explanation is the US hired the Saudi's not to restrict output,which would increase the oil prices,so oil prices go down and effect Russia,Brazil,South-Africa (together with India and China forming BRICS)....Paul Craig Roberts Interview | The Real Story Behind Oil Prices 2016...https://www.youtube.com/watch?v=5ektufjavdQ

Ron Halkes
Ron Halkes24 mei 2016 - 13:03

@Biko De 5 BRICS-landen, een bedreiging voor de VS. Op de 5e jaarlijkse ontmoeting werd door de vijf BRICS-landen op 27 maart 2013 in het Zuid-Afrikaanse Durban de oprichting van een gemeenschappelijke ontwikkelingsbank besloten om in de toekomst over een alternatief voor de bestaande, door de VS gedomineerde Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds te beschikken. https://nl.wikipedia.org/wiki/BRICS

Mary Jane
Mary Jane17 mei 2016 - 11:41

Uit de commentaren blijkt dat bij sommigen het misverstand heerst dat Dilma Rousseff is afgezet op verdenking van corruptie. Dat is niet het geval. Je zou het naar de Nederlandse situatie kunnen vertalen -in analogie dus- door te zeggen dat ze voor de verkiezingen de verliezen op de Betuwelijn aan het oog heeft onttrokken, omdat die "slechte reclame" zouden zijn. Met medeweten van Temer overigens.

3 Reacties
LodeHere
LodeHere17 mei 2016 - 13:10

De meeste mensen kijken niet verder dan onze reguliere massa media, dus die weten niet beter. Ik neem aan ook nog eens enkel in het Nederlands, dus dan wordt het lezen van een dorpskrantje. Of ze kijken de BBC of een van de Amerikaanse corporate media, dus één pot nat: halve waarheden door weglatingen van cruciale feiten, of zelfs leugens. De 'elite' zijn nu eenmaal de eigenaren, en de hoofdredacteuren zijn ook lid van die club. Ze worden b.v. elk jaar uitgenodigd voor de Bilderberg conferenties achter gesloten deuren. In dit geval steunen ze de pro-"eilte" coup regering in Brazilië, dus om die coup goed te praten zeggen ze dat Roussef vervangen is omdat ze corrupt was. Het is een leugen, maar zolang het de belangen van de "elite" dient is het bruikbaar om de massa koest te houden.

Mary Jane
Mary Jane17 mei 2016 - 14:24

Klopt, een soortgelijk scenario voltrok zich in het geval Zelaya (Honduras) en Hugo (Paraguay). De situatie in Honduras is nu desastreus, hoe het er in Paraguay uitziet weet ik niet.

LodeHere
LodeHere18 mei 2016 - 5:42

Ik zou het fijn hebben gevonden als enkele posts van mij met gedegen informatie die het artikel in dezelfde geest nog wat verder onderbouwen en hard maken zouden zijn verschenen.

Bram Emanuel
Bram Emanuel17 mei 2016 - 11:14

Dilma Rousseff lijkt de Jos van Rey van Brazilie.

voxpopuli2
voxpopuli217 mei 2016 - 10:24

Zo zie je maar weer waar handelsverdragen toe leiden , ttip brazil bijvoorbeeld, en wat er de komende tijd doorheen geduwd gaat worden

truusbeek2
truusbeek217 mei 2016 - 9:27

Weeffout in de procedure is dat er na de afzettingsprocedure niet gelijk nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven, dat had moeten gebeuren.kritici hebben gelijk dat het nu een machtsovername lijkt Nu even kijken hoe het anticorruptie proces zich voortzet.

Ulltrafox
Ulltrafox17 mei 2016 - 8:01

Fantastische opinie en analyse van de situatie in Brazilië in het kort. Wat we wederom hiervan kunnen leren is, wat voor een griezelig regime er zit in de VS en hoe via zogenaamde NGO s bazen van Multinationals en de VS de boel in andere landen naar hun hand zetten. Het zijn deze zelfde Amerikanen die ook op deze manier in een land als de Oekraine hun gang gaan en in het Midden Oosten. Ze laten geen moment onbenut om in landen waar de VS goede diplomatieke betrekkingen mee heeft onrust te stoken om er vervolgens hun marionetten naar voren te schuiven. Brazilië is het slachtoffer van Amerikaans kolonialisme. Onze EU en onze regering die als een stel slaafse schoothonden de VS achternahollen zou je subiet mee moeten kappen. Helaas is de zogenaamde linkse opinie in Nederland op voorhand pro Amerikaans. Zelfs hier op JOOP heb je opiniemakers die hardnekkig de kwalijke rol van de VS niet bespreken en de rol van de wereldelite niet willen zien. Integendeel.....men praat de mond na van de Amerikanen. Zullen ze ook lid zijn van zon zieke neoliberale denktank??

4 Reacties
MichaelT2
MichaelT217 mei 2016 - 10:58

"Zelfs hier op JOOP heb je opiniemakers die hardnekkig de kwalijke rol van de VS niet bespreken en de rol van de wereldelite niet willen zien." Dit stuk is inderdaad een verademing.

Biko2
Biko217 mei 2016 - 16:33

Geef eens in eigen woorden weer waarom de VS schuldig zijn aan de economische en politieke malaise in Brazilië? Ben benieuwd....

Herculaan
Herculaan17 mei 2016 - 17:53

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar! Toch bijzonder dat die Amerikanen zulke supermensen zijn dat ze overal in de wereld sneaky alles kunnen beinvloeden

MichaelT2
MichaelT217 mei 2016 - 19:32

@ Herculaan Misschien geeft dit een idee van hoe het in z'n werk gaat. John Perkins was jarenlang een Economic Hitman oa voor de CIA, maar vooral in het belang van grote Amerikaanse bedrijven, zijn opdrachtgevers. Zo hielp hij het Amerikaanse wereldrijk op te bouwen. Nadat hij gewetenswroeging kreeg heeft hij zijn verhaal naar buiten gebracht in boeken en diverse interviews. Wat hij beschrijft kan zo vertaald worden naar wat er in Brazilië gebeurt. https://www.youtube.com/watch?v=XWuAct1BxHU

Hanvander Horst
Hanvander Horst17 mei 2016 - 7:31

Even een nieuwtje voor iedereen die enthousiast is over de schoonmaak in Brazilië. Temer heeft na kritiek toch een vrouw benoemd op een hoge positie. Zij wordt aan het hoofd gesteld van een soort nationale ontwikkelingsbank. Zat ze al eerder en wel onder president Collor, een van de grootste presidentiële boeven uit de Braziliaanse geschiedenis, die onder veel meer de bankrekeningen van alle Brazilianen bevroren heeft. http://economia.estadao.com.br/noticias/geral,apos-criticas--governo-temer-escolher-uma-mulher-para-presidir-o-bndes,10000051622

LodeHere
LodeHere17 mei 2016 - 6:25

Ik heb het in het Engels gezocht, maar kreeg enkel een hele rits publicaties in het Spaans met allemaal de kop: "Michel Temer fue informante de la CIA" Ofwel: "Michel Temer was informant van de CIA" Interessant dat de Engels talige MSM er blijkbaar niets over vermeldt. En zoals Willem hieronder al opmerkte, Petrobras is de Braziliaanse Staats oliemaatschappij die zelf de exploitatie beheert van de enorme oliereserves. De Westerse oliemaatschappijen wilden dat doen, maar Lula stond dat niet toe. En nu is een van de eerste maatregelen van deze coup regering de grote buitenlandse oliemaatschappijen volledige toegang te geven tot de Braziliaanse olie. Dus het is de privatisering van een groot staatsbedrijf, ten behoeve van buitenlandse oliemaatschappijen. Doet hier aan denken (2 minuten clipje): "IMF whistleblower John Perkins, Confessions of an Economic Hitman" https://www.youtube.com/watch?v=m-dsiufhMu0

2 Reacties
Andreas Cappen
Andreas Cappen17 mei 2016 - 9:41

Interessant dat de Engels talige MSM er blijkbaar niets over vermeldt. >> Kunt u nader specificeren wat de Engelstalige MSM precies is?

MichaelT2
MichaelT217 mei 2016 - 9:45

Of een uitgebreider verhaal van de Economic Hitman, voor wie meer wil weten over hoe de internationale politiek werkt. https://www.youtube.com/watch?v=rI3mYZNi8e0

msj_meijerink
msj_meijerink17 mei 2016 - 5:47

Corrupt is corrupt, verschil in links en rechts corrupt bestaat niet!

6 Reacties
Kees Apollo
Kees Apollo17 mei 2016 - 6:40

En Dilma Rousseff is nu juist, als 1 van de zeer weinigen in Brazilie, zelf niet corrupt. http://www.nu.nl/weekend/4251216/house-of-cards-in-brazilie-rousseff-corrupte-wijze-wordt-afgezet.html - Het probleem is nu juist dat de (rechtse) lieden die Rousseff onderuit gehaald hebben wel corrupt zijn of minstens verdacht. Allemaal figuren die de sociale programma's (scholing, medische zorg, huisvesting e.d.) voor de onderklasse om zeep gaan helpen. - Rousseff wordt wel aangerekend dat ze de financien verkeerd heeft begroot. Met dank aan de wereldwijde villa hypotheekcrisis is ook de grondstoffenmarkt ingestort waar de Braziliaanse economie sterk op steunt. Nogal onterecht om Rousseff aansprakelijk te stellen voor de luchtkastelen die gebouwd zijn met zoals in Nederland de jaarlijkse 15 miljard villa hypotheekrenteaftrek subsidie.

msj_meijerink
msj_meijerink17 mei 2016 - 8:56

"En Dilma Rousseff is nu juist, als 1 van de zeer weinigen in Brazilie, zelf niet corrupt." Maar ze is ook 'niet handig' staat in het zelfde stuk. Wat is het verschil tussen 'corrupt' en 'niet handig' in dezen?

Mary Jane
Mary Jane17 mei 2016 - 10:05

Dilma wordt niet beschuldigd van corruptie.

Zakenpief
Zakenpief17 mei 2016 - 10:46

@Kees Apollo Is de daling van de grondstoffenmarkten nu ook al toe te schrijven aan de hypotheekrente aftrek? Je begint jezelf langzamerhand behoorlijk belachelijk te maken. Deze daling heeft met de interne groeivertraging van China te maken. Verder zat Rousseff aan de knoppen van Petrobras ten tijde van grootschalige corruptie van de laatste jaren. Je hebt geen overheidsapparaat nodig om corrupt te zijn als je je politieke vrienden kunt verrijken vanuit het staatsgerunde oliebedrijf. Haar opvolgers zullen helaas hetzelfde doen.

Kees Apollo
Kees Apollo17 mei 2016 - 13:53

U denkt dat de villa hypotheekcrisis gestart in 2007/8 al voorbij is Pief? Waarom is denkt u dan de rente nog zo laag (tegen de markt in met hoog risico) en willen de investeringen maar niet aantrekken? De villasubsidie in Nederland geef ik als voorbeeld maar wereldwijd was/is er natuurlijk het probleem van te hoge schulden in combinatie met subsidie als het de ''eigen'' villa's betreft. De economische teruggang in China, daling grondstoffenprijzen etc. zijn allemaal een gevolg van de hypotheekcrisis en de daarop volgende bezuinigingen, vraaguitval e.d. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kredietcrisis - En de crisis wil maar niet uitzieken. Ondanks of beter dankzij de extra giga lage rentesubsidie op hypotheken e.d. Het wachten is op hoge inflatie, de volgende villasubsidie stap.

Albert Borsje
Albert Borsje23 mei 2016 - 14:06

Dilma zelf niet corrupt? We kunnen beter zeggen dat het bewijs daarvoor nog niet is geleverd en dat daar van wegen haar diplomatieke onschendbaarheid ook geen onderzoek naar mag worden gedaan. Geen onderzoek betekend geen bewijzen van wel of geen corruptie. Wel zijn er vraagtekens, volgens vele moet ze er op zijn minst van geweten hebben met haar functie van minster casa civiel ten tijden van het grootste corruptie schandaal, tevens bij de verkoop en aankoop van een raffinaderij waar zij direct bij betrokken was is smeergeld betaalt aan de betrokkenen maar eerlijk is eerlijk er is nog geen onderzoek naar gedaan of Dilma hierbij betrokken was. Mocht het democratische proces van afzetting doorgaat wat overigens te verwachten is dan zal op het gebied van onderzoek alle deuren worden geopend. Ook van Lula die jaren lang toespraken heeft gehouden tegen corruptie worden steeds meer zaken bekend, zaken die ook al tijdens zijn ambt onder de bevolking rond ging.

Anja Lodewijks
Anja Lodewijks17 mei 2016 - 5:15

Europese commissie vernietigt het Amazoneregenwoud met half miljard subsidie voor een van corruptie verdachte bank. Brazilië staat op zijn kop, omdat President Dilma Rousseff waarschijnlijk nog voor de Olympische Spelen afgezet gaat worden. BNDES financiert op dit moment een zeer omstreden bouwproject in het Amazonewoud. Lees verder in vier minuten: http://925.nl/archief/2016/05/12/europese-commissie-vernietigt-het-amazonewoud-met-schimmige-subsidie-voor-van-corruptie-verdachte-bank/

Piet de Geus
Piet de Geus17 mei 2016 - 2:10

De kernvraag is kennelijk of de democratie zo'n offer waard is. Het antwoord daarop lijkt me niet al te moeilijk.

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst17 mei 2016 - 7:07

Het antwoord is in dit geval wel moeilijk.Deze afzetting heeft weinig tot niets te maken met een zuivering van het politieke stelsel of een terugkeer van eerlijkheid en transparantie in de politiek, integendeel. De traditie van corruptie en vriendjespolitiek wordt er alleen maar door bevestigd. Ongetwijfeld zou het nuttig zijn als alles boven water kwam, maar dan ook alles. Wat nu gebeurt, is dat er allerlei vuil wordt gezocht bij de onderliggende partij. Dat is essentieel iets anders. De val van Dilma betekent geen nieuw begin maar is een overwinning voor de oude politiek, om zo te zeggenj. Dat zie je aan de namen. Dat zie je aan de koppen.

Piet de Geus
Piet de Geus17 mei 2016 - 9:08

"De val van Dilma betekent geen nieuw begin maar is een overwinning voor de oude politiek, om zo te zeggen" Dat maakt de kop die stelt dat Dilma is geofferd op het altaar van de democratie juist zo merkwaardig. Alsof die is gemaakt door iemand die de betekenis ervan niet kent.

OlavM
OlavM17 mei 2016 - 0:37

Helemaal eens met de strekking van dit artikel. De oude machtskliek grijpt het schandaal rond het staatsoliebedrijf Petrobras aan om de Arbeiderspartij buiten spel te zetten. Lachwekkend en pijnlijk dat president Dilma Rousseff, tegen wie geen enkele klacht wegens persoonlijke verrijking kon worden ingediend, nu vooralsnog is geschost door parlementariërs tegen wie zelf wél allerlei corruptieonderzoeken lopen, en ook door zo'n corrupt figuur is opgevolgd. "Juntos num só ritmo" zal tijdens de komende Olympische Spelen zeker niet gelden voor de Braziliaanse politiek.....

Woeki Hypo
Woeki Hypo16 mei 2016 - 23:26

Dilma Rousseff: geofferd op het altaar van de democratie. “Over het afzetten van de Braziliaanse president en de terugkeer naar de 'oude macht' in de achtertuin van Amerika” “Maar de echte ‘fout’ van Dilma is dat ze links was. Onderdeel uitmaakt van de emancipatiebeweging in Latijns Amerika die vrijwel overal linkse volksregeringen aan de macht bracht. Een ontwikkeling die in Europa weinig aandacht trok.” Logisch vermoedelijk. Europa is neoliberaal. Zelf (moreel) corrupt, volgens de geïnstitutionaliseerde corruptie van de neoliberale economie, deze wetenschap (van de ondeugd). Wat daar gebeurt is hetzelfde als wat hier gebeurt. In de EU, in Europa. Hier wordt de “zelfcorrectie” hervorming genoemd. Er wordt door de (gestudeerde) elite een eind gemaakt aan het humanisme en de Westerse Verlichting. Neoliberalisme is Restauratie, feodalisme en fascisme (de stok). Dit probleem is te groot voor links alleen. Het is tijd voor een nieuwe brede humanistische beweging (voor seculieren en religieuzen, liberaal en sociaal). Geen onnodige verdeeldheid meer. Woeki Hypo is gematigd liberaal.

Mary Jane
Mary Jane16 mei 2016 - 21:40

De populariteit van Michel Temer -‘De butler uit een horrorfilm’ een mooie beschrijving- onder de Braziliaanse bevolking is 2%, dat is nog aanmerkelijk lager dan Dilma, dus dit muisje krijgt vast nog wel een staartje. De Brazilianen zijn nog bezig te ontdekken wat ze hebben teruggekregen voor de moeite: van de regen in de drup, heet dat.

lambertsz
lambertsz16 mei 2016 - 20:29

Dank je Marjon! Eindelijk een helder en onversneden bericht in de Nederlandse pers over het drama wat zich hier afspeelt. Ik liep me al een paar maand lang hopeloos te ergeren aan de slecht onderbouwde krante-artikelen en soms ronduit luie tv- verslaggeving over Brazilië in de Nederlandse pers (op een handjevol uitzonderingen na.) En inderdaad, Richard Haass kan tevreden zijn. Na het gestook van Amerika in Brazilië zal het binnenkort afgelopen zijn met dat bedreigende BRICS gedoe en zal, met een beetje geluk Serra binnenkort langskomen om toch even te praten over die rijke olievoorraden voor de kust: Petrobras wordt dan netjes PetroVS. En, zoals je al duidelijk aangaf: de heel kleine maar o zo machtige Braziliaanse elite kan weer even opgelucht ademhalen. De luis is uit de pels, vooralsnog. En, wat betreft Rio... ik zou zelfs nog eens een paar keer hard nadenken alvorens het vliegtuig richting Rio te nemen: Harvard Public Health raadt ondubbelzinnig af de Olympische Spelen door te laten gaan in Rio in verband met het Zika-virus, het andere kwaad wat er óók nog eens bijkomt! http://harvardpublichealthreview.org/off-the-podium-why-rios-2016-olympic-games-must-not-proceed/ Willem Rabbeljee

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen16 mei 2016 - 20:23

[Koeien van fouten moeten dat geweest zijn!] Inderdaad, als je meent dat je je corrupte voorganger een vriendendienst kunt bewijzen door hem een ministerspost aan te bieden die hem onschendbaar maakt omdat hij dat nodig heeft omdat hij vervolgt wordt, dan hoor je in geen enkel land staatshoofd te zijn. Dat Brailië dit a-morele gedrag afstraft is hoopgevend en pleit voor het land. Het heeft verder niets met links-rechts te maken. Stel je voor zeg Minister President Rutte biedt vriendje Van Rey een ministerspost aan om vervolging te stoppen en de opiniespuiende pers loopt vervlogens te klagen over een coup wanneer Rutte wordt afgezet omdat rechts gepest wordt, het zal toch niet?

8 Reacties
Mary Jane
Mary Jane16 mei 2016 - 21:35

Lachen, moet je eens kijken wie Temer allemaal minister heeft gemaakt: zit er eentje bij die niet van corruptie wordt beschuldigd? Cunha, die het hele spel op de rails heeft gezet, is kort na die beruchte stemming in het parlement door het hooggerechtshof uit zijn functie ontzet. Maar het is hem nog net gelukt on de corruptie aan de macht te brengen.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen16 mei 2016 - 22:09

[Zijn corruptie voor eigen gewin is niet bewezen.] Of het voor eigen gewin is is niet relevant, corruptie is fout, ook als het voor het gewin van anderen is. Dat het niet bewezen is, dat klopt, om te bewijzen of dat wel of niet aan lula kleeft werd de rechter ingeschakeld, die bepaalt of iets wel of niet bewezen verklaart wordt. En dat probeerde Rousseff te voorkomen. Neem van me aan, dat deed Rousseff niet omdat ze aan zag komen dat de rechter tot vrijspraak zou komen en dat ze daar geen zin in had...

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen16 mei 2016 - 22:10

[Lachen, moet je eens kijken wie Temer allemaal minister heeft gemaakt: zit er eentje bij die niet van corruptie wordt beschuldigd?] Waar. En tegelijkertijd het niveau van de standaardreaguurder, er is bij iets of iemand anders ook iets mis, dus we mogen het probleem niet benoemen, laat staan oplossen...

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen16 mei 2016 - 22:14

[Het is een feit dat corruptie bij rechts verwacht wordt en bij links afgestraft.] Het is een feit dat corruptie bij links en bij rechts voorkomt. Als het bij rechts voorkomt dan wordt het corruptie genoemd en wordt het afhankelijk van de omstandigheden al dan niet bestraft. Als het bij links voorkomt dan wordt het een rechts complot genoemd en wordt het afhankelijk van de omstandigheden al dan niet bestraft.

Hanvander Horst
Hanvander Horst17 mei 2016 - 7:26

Het probleem, Gerbie, is dat het probleem niet wordt opgelost. Maar dan moet je wat van Brazilië weten.

Mary Jane
Mary Jane17 mei 2016 - 12:04

Gerbie wil helemaal geen probleem oplossen, Gerrie wil gewoon "links" de schuld geven.

Biko2
Biko217 mei 2016 - 19:19

De problemen in Brazilië los je natuurlijk niet op met een incompetente president als Rousseff. Vandaar dat ze ook wordt afgezet.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen18 mei 2016 - 18:21

[Gerbie wil helemaal geen probleem oplossen, Gerrie wil gewoon “links” de schuld geven.] Dat zie je dus compleet verkeerd. Ik hoop dat Links ooit eens iets gaat voorstellen. Daarvoor zijn een paar dingen nodig. Als linksen iets fout doen dan moet links dat toegeven en de rotte appelen verwijderen. Niet aankomen met dat gelul van "het is een rechts complot". Daarnaast heeft links mensen nodig die een op een goede analyse gebaseerd ideeenarsenaal kunnen ontwikkelen en uitdragen, dat is dus iets anders dan een "isme" de schuld geven, of het nu neo-liberalisme of economisme of islamisme is. Laten we zelf eens een verhaal ontwikkelen in plaats van dat eeuwige de schuld aan rechts geven en slachtoffer zijn.