Joop

Deze foto van een Black Lives Matter-demonstrant is legendarisch

  •  
11-07-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
79 keer bekeken
  •  
blackgirlmagic
In de Verenigde Staten gaan de protesten tegen politiegeweld door. Honderden betogers gaan de straat op om te strijden voor gelijkwaardige rechten voor zwarte burgers. In Baton Rouge (Louisiana) is er , wat velen nu al, een historische foto noemen gemaakt. Een zwarte vrouw staat onbeschermd en fier in de midden van de weg, terwijl volledig uitgeruste politieagenten op haar afstormen blijft zij onverstoorbaar en standvastig staan. Dat beeld gaat inmiddels de hele wereld over.
De foto is door Jonathan Bachman gemaakt, een fotojournalist van Reuters die in New Orleans werkt die verslag doet van de protesten. De foto krijgt op sociale media veel shares en comments. Een van de beste is van gebruiker Jami West:
"Kijk naar haar houding. Zij is geaard, gebalanceerd, krachtig met beide voeten stevig op de grond geplant. Kijk naar de lijn van de top van haar hoofd tot aan de hielen van haar voeten. Zij wordt alleen beschermd door de kracht van haar eigen wil. In tegenstelling tot de agenten, die hebben de tijdelijke bescherming van hun uitrusting, die aan het eind van hun dienst verwijderd wordt. Ze zijn onstabiel en lijken achterover te vallen, enkel door haar kracht. Dit is een legendarische foto die de geschiedenis- en kunstboeken in gaat. "
Het is nog onbekend wie de vrouw is maar volgens bronnen zou zij gearresteerd zijn omdat zij weigerde van de weg af te gaan. Baton Rouge is de stad waar afgelopen dinsdag een zwarte man, Alton Sterling, door de politie is vermoord.
Update 14:30
De vrouw in de foto is volgens Amerikaane media Ieshia Evans, een 28-jarige moeder en verpleegkundige uit New York. Ze zou 24 uur in de cel hebben gezeten nadat ze door de agenten werd opgepakt tijdens haar eerste demonstratie ooit. 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (114)

GeachteLezer
GeachteLezer12 jul. 2016 - 14:16

Je kunt deze foto best gaan afkraken, het is natuurlijk een momentopname van een situatie die ongetwijfeld anders was dan deze foto suggereert (maar dat is nu eenmaal de kracht van een foto), dus alle symboliek ten spijt kan er vast heel veel anders over gezegd worden, maar...\ . in de VS is natuurlijk wel iets aan de hand! Als ik de beelden zie van de absurd futiele aanleidingen die agenten ertoe aanzetten een verdachte te doorzeven, om niets eigenlijk, of in situaties waar onze politie eerst zou waarschuwen of een schot in een been zou geven, vrees ik dat er niets nodig is om slachtoffer te worden van politiekogels. Behalve de verkeerde huidskleur hebben, kennelijk. Dat er dagelijks mensen worden gedood door de politie is waanzinnig.

JeMine
JeMine12 jul. 2016 - 13:41

Aan de reacties hier is wel te zien dat van de posters er maar zelden mensen werkelijk de straat op gaan en daarom af en toe tegenover de ME staan. Je als makke schapen laten wegsturen of gehoor geven aan zo'n repressief idee als demonstratievakken(!) kan alleen door salonsocialisten en mietjes die veilig op de bank zitten toegejuicht worden. Straatactivisme is een vorm van politiek waarbij de media en tegenwoordig de vele mobiele camera's je beschermen. De kunst is om de ander als klootzak en geweldpleger neer te zetten. Daarom zien we zelden beelden van westerse demonstraties waar de ME even los gaat. Hier worden standaard beelden weergegeven van relschoppers, dat er aan weerzijde provocaties plaatsvinden wordt er zelden bij vertelt. Als het echter om niet westerse landen gaat dan zien we vaak het omgekeerde beeld. De politie die vreedzame demonstranten in elkaar slaat. Maar ik heb met eigen ogen gezien wat de westerse ME doet als de camera's even niet draaien... Toegegeven we leven niet in Italië, Griekenland of Spanje, waar de ME net wat harder en sneller slaat maar ook in Nederland en Duitsland doen ze het echt wel. Veel zeggend is dat je als demonstrant alles verboden wordt wat de ME juist heeft, beschermende kleding, lange voorwerpen en het recht om schouder aan schouder op een rijtje te staan wanneer de situatie je daartoe roept.

1 Reactie
Piet de Geus
Piet de Geus13 jul. 2016 - 1:16

"De kunst is om de ander als klootzak en geweldpleger neer te zetten." Je bent dus gewoon een zuigertje.

Nailles
Nailles12 jul. 2016 - 10:13

Deze foto vlak na de terroristische massamoord in Dallas vind ik heel wat indrukwekkender dan die van deze 'moedige' vrouw. https://postimg.org/image/4uearh7sj/ Het schijnt tot weinigen door te dringen dat er helemaal niet veel moed voor nodig is om daar zo te gaan staan als deze vrouw. Ze is slechts hinderlijk en ignorant t.a.v. van de veiligheidsbelangen van anderen. Indien ze door de politie gesommeerd wordt om veiligheidsredenen zich te verwijderen naar een toegestaan gebied heeft ze dat te doen. Ze loopt bij herhaalde weigering en in belang van veiligheid van derden dan het risico om gearresteerd te worden, of ertoe aangezet te worden zich te verwijderen middels correctieve maatregelen. Dat lijkt misschien onredelijk maar is het niet als je bedenkt dat de politie bij de toegestane demonstraties ingezet wordt omdat zij verantwoordelijk is voor de veiligheid van vredig demonstrerende mensen. Ook de demonstraties van Black Lives Matter. Zij waren dus ook beschermend actief t.b.v. de demonstranten, waarbij ze hun levens waagden, bij de massamoord in Dallas. Net als dat politieagenten veelvuldig hun levens wagen in de strijd met de in verpauperde achterbuurten door zwarte gangs en gangcultuur gedomineerde zware criminaliteit. Dat is een omgeving die niet-representatief is voor het overgrote deel van de zwarte Amerikaanse bevolking maar wel de hoge vertegenwoordiging van aandeel in zware criminaliteit van zwarte mensen, en het extreem hoge aantal zwarte doden ervan door grotendeels zwarte daders. Een veel hoger aantal dan de enkele gevallen waar een zwart persoon door politie dodelijk neergeschoten wordt. En laatste is dan in de meeste gevallen dan ook nog door juist handelen in confrontatie met die zware criminaliteit. Er is dan ook nog klein deel daarvan waar er wel onjuist handelen door politie oorzaak is en er dus ook racistische vooroordelen een rol kunnen gespeeld hebben. T.a.v. het geheel is dat echter peanuts. De politie bij deze Black Lives Matter-demonstraties, die natuurlijk met alle recht demonstreren tegen onder zwarte mensen relatief incidenteel maar niet te tolereren vallende doden door racistisch politiegeweld, is er juist ook om hen en derden te beschermen tegen demonstranten die geweld verkiezen. Dus tegen geweldplegers die in geen geval, tegen wie zich dat geweld zich ook keert, tegen niet-zwarte burgers, maar ook politie wit of zwart, getolereerd mogen worden. Tenslotte veroorzaken geweldplegers, behalve slachtoffers onder onschuldige niet-zwarte burgers en politie, ook gewonden, en mogelijk doden onder de demonstranten door paniek of het geweld zelf. De politieagenten (blank en zwart) zijn zo uitgemonsterd omdat er gegronde reden voor is zoals vooral in Dallas bleek. De aanleiding die demonstranten hebben tegen racistisch politiegeweld geldt als zij oprecht zijn een relatief zeer klein aantal incidenten en niet het politieapparaat als geheel. Het merendeel van het politieapparaat voert een zware noodzakelijke strijd tegen de zware criminaliteit in voornamelijk zwarte buurten met gangcultuur. Er zijn i.c.m. van aanspreken van de voor problemen zelf verantwoordelijke harde kern van deze gangcultuur (en dus niet de boze witte buitenwereld), door buurtcoaches, zwarte mensen met aanzien, ex-gangleden, buurtpolitie en politieleiding, te kiezen voor een deëscaleringsprogramma tussen de vooral elkaar bestrijdende gangs, met een harde aanpak in het vooruitzicht voor elke gang bij wie het misgaat, veel successen bereikt. Bijvoorbeeld in Dallas is het politieapparaat al jaren terug getransformeerd met vooral aan de top veel zwarte mensen, en zijn er dergelijke succesvolle programma's gevolgd om beter, rechtvaardiger, maar ook efficiënt op te treden. Als gevolg daarvan is het aantal slachtoffers van moord, wat vooral zwarte slachtoffers van zwarte daders betreft, gedaald tot het recordjaar 1930. Vooral de overwegend zwarte burgers begonnen hun leven er weer terug te krijgen, en last but not least kunnen agenten meer gerust op hún veiligheid er hun werk doen. Een groot deel van Black Lives Matter echter lijkt liever olie op het vuur te gooien door incidenten waarbij nog steeds een aantal rotte appels binnen het politieapparaat in de fout gaan uit te vergroten. Zij verkiezen te polariseren door het hele politieapparaat en de "witte boze buitenwereld`" overal verantwoordelijk voor te verklaren. Het veel grotere probleem met veel meer zwarte doden door de zwarte gangcultuur die volledig de verantwoordelijkheid is van een kleine niet-representatieve minderheid onder de zwarte VS-bevolking en dus niet van die "witte boze buitenwereld" miskennen zij. Blijkbaar is het object van de vele zwarte slachtoffers door ganggeweld en aanpak daarvan van ondergeschikt belang aan het werkelijke object van deze beweging: Haat tegen blanken. Bill Clinton had in april dit jaar toen zijn vrouw en presidentskandidate Hillary Clinton, net als eerder Bernie Sanders ook al, door Black Lives Matter agressief aangevallen vanwege door haar. mede op advies en aangeven van zwarte leiders, voorgestelde wette werd wel een antwoord: "Ik weet niet hoe jullie de bendeleiders zouden omschrijven die 13-jarigen opfokten met crack en ze zo de straat opstuurden om andere Afrikaans-Amerikaanse kinderen te vermoorden", aldus Clinton terwijl hij een vinger zwaaide naar de betogers. "Misschien dachten jullie dat het goede burgers waren. Zij dacht van niet. Jullie verdedigen mensen die de levens nemen die er volgens jullie toe doen. Zeg de waarheid. Jullie verdedigen de mensen die jongeren ertoe aanzetten wapens op te nemen De wet, zei hij ook, was een compromis met slechte aspecten, maar onder meer zwarte leiders hadden hem gesmeekt om ze toch door te zetten, omdat jongeren afgeslacht werden. En terwijl de manifestanten hem uitjouwden ging hij verder. "Het zit zo. Ik hou van manifestanten. Maar degenen die je niet laten antwoorden zijn bang voor de waarheid. Door die wet hadden we het laagste misdaadcijfer in 25 jaar, het laagste aantal moorden in 33 jaar, en het laagste aantal doden door wapengeweld in 46 jaar". "Van wie waren de levens die ertoe deden?", vroeg hij, verwijzend naar Black Lives Matter. "Wiens leven werden gered die ertoe deden?". " http://www.knack.be/nieuws/wereld/boze-bill-clinton-hekelt-black-lives-matter-jullie-verdedigen-de-lui-die-levens-vernietigen-video/article-normal-688931.html

5 Reacties
Arie Roos
Arie Roos12 jul. 2016 - 11:21

[Het schijnt tot weinigen door te dringen dat er helemaal niet veel moed voor nodig is om daar zo te gaan staan als deze vrouw.] Jij hebt echt geen flauw benul hoe het in sommige gebieden in de VS eraan toe gaat, of wel ? Dit is wel triest, eigenlijk. Politiegeweld tegen zwarten in de VS is er al zo lang ik leef. Er is uitgebreid over geschreven, er zijn cijfers, onderzoeken, het heeft muziek, literatuur en films geinspireerd, maar toch zal het onze blanke mannelijke echte joods-christelijke Nederlander niet tegenhouden om te stellen dat je als zwarte vrouw niets van de politie te vrezen hebt in de VS.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper12 jul. 2016 - 11:57

> Deze foto vlak na de terroristische massamoord in Dallas vind ik heel wat indrukwekkender dan die van deze ‘moedige’ vrouw. Kwestie van smaak, ik vind de foto op deze pagina esthetischer. Maar die van jou is emotioneler.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper12 jul. 2016 - 11:59

Ik denk dat esthetisch verantwoorde fotografie succesvoller is dan wanneer deze dramatisch is. Dus ik denk dat deze foto prijzen zal winnen en nog vaak zal worden bekeken en de foto waar jij naar linkt niet. Moed vind ik geen item. Ik denk dat iedereen die demonstreert een goede zaak verricht, en de een is moedig, en de ander mooi.

Eindbaas3
Eindbaas312 jul. 2016 - 11:59

Arie, zie ook mijn reactie hier beneden. Die vrouw WEET dat er camera's op haar gericht zijn, zij weet dat elke beweging die de agenten maken wordt geregistreerd, zodra de agenten over de schreef gaan is het bal. Dus nee, hier is geen moed voor nodig. Niet bij deze demonstratie, niet in deze staat.

Nailles
Nailles12 jul. 2016 - 12:28

"Jij hebt echt geen flauw benul hoe het in sommige gebieden in de VS eraan toe gaat, of wel ?" Ik weet dat heel goed. In verschillende gebieden is er een terreur van zwarte gangs die verantwoordelijk zijn voor veruit de meeste zwarte doden in de VS en waar politie met groot gevaar voor eigen leven hun leven waagt om erger te voorkomen. Dat doorvoor succesvolle oplossingen zijn weet ik ook. Oplossingen die echter niet in het frames van de tegenover elkaar staande kampen passen omdat die meer door ideologische motieven en haat gedreven zijn dan dat ze zich door bekommernis om vooral zwarte slachtoffers van zwarte daders en de oorzaak in zwarte gangculturen daarvan laten leiden. Als je werkelijk bekommernis hebt om de zwarte slachtoffers, de voornaamste oorzaken daarvan, en open staat voor bewezen succes hebbende, recht doende aanpak lees je dit. Het is een samenvatting van een lang artikel waarvan ik de oorspronkelijke link onderaan de samenvatting bijgeplaatst heb: http://pdfsr.com/pdf/propublica Dat er daarnaast ook zeker ook nog gebieden in het Zuiden zijn waar de erfenis van de praktijk van slavernij, uniek voor de westerse blanke samenlevingen in de wereld, nog voor een sterke racistische segregatie zorgt weet ik ook. Daar is nog veel voorkomend onrecht een gevolg. Maar in deze gebieden bestaat niet het enorme aantal doden door zware criminaliteit. Zwarte mensen die uit dergelijke zwarte wijken met een zelfvernietigende gangcultuur, waar de witte boze buitenwereld niet verantwoordelijk voor is, wegtrekken naar meer gemengde wijken zijn ondanks het racisme, wat ze dus met name in het Zuiden dus veel ondervinden, heel veel beter af en hun kinderen helemaal. Ook daar geldt dat er moedigen zijn die de verbinding zoeken met de anderen, dus ook van andere huidskleuren, dat is een stellingname tegen de haat van de blanke racisten én zwarte racisten die hen vanwege die toenadering niet zelden gewelddadig bejegenen. Lees daarover ook dit maar eens om jóúw ogen nog verder te openen: http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/06/27/de-witte-met-het-zwarte-hart-1509087

Gluteus Maximus
Gluteus Maximus12 jul. 2016 - 10:08

Prima actie van de politie - bij het handhaven van openbare orde komen jouw egootje, en jouw gesimplificeerde en activistische overtuigingen eventjes op de 2e plaats. Dan is hieronder ergens de onzinnige opmerking: eerst vriendelijk vragen. Nou laat dat vriendelijk maar weg, gaat hier even niet om je tere zieltje. Als het van burger tot burger is - dan idd vragen. Maar als het politie tot burger is - dan is het toch echt gewoon doen wat je gezegd wordt. Nou - dat is voor mevrouw blijkbaar te moeilijk. En ja - dan komen ze je even helpen.

2 Reacties
ikdus2
ikdus212 jul. 2016 - 10:22

politiestaat heet zoiets

Frank Lenssen2
Frank Lenssen212 jul. 2016 - 11:11

Ik ben degene die de woorden 'vriendelijk vragen' bezigde, Gluteus - dat is ook één van de mogelijkheden, zelfs plichten, die de politie heeft. Kennelijk ben je verzot op échte sterke mannen, zeg maar gerust: de Robocops. Zo aan je tekstje te zien vul je je vrije tijd met het bekijken van Amerikaanse actiefilms. Wat vind je er overigens van dat Ieschia Evans 24 uur in de gevangenis door heeft moeten brengen? Iets zegt me dat je dat een 'goed lesje' vindt, 'wie niet horen wil moet maar voelen'. (O ja: wat bedoel je precies met: 'gesimplificeerde en activistische overtuigingen'? Misschien weet je veel meer dan ik. Kom jongen, leg me dat eens uit, voordat je weer op de fiets naar school springt.)

Sjors Spruitje
Sjors Spruitje12 jul. 2016 - 9:58

Als je dit een goede foto vindt, zul je in je leven weinig goede foto's hebben gezien. Ik zie deze foto meer als een gekunstelde poging om de protesten tegen de politie op hetzelfde niveau te tillen als bijvoorbeeld het studentenprotest in China. Een nogal doorzichtige poging om iets van een icoon te creëren waardoor het belangrijk lijkt wat je doet. Dit is pure kitsch en niet iets anders.

Eindbaas3
Eindbaas312 jul. 2016 - 9:49

Dus de vrouw die zeker weet dat ze geen gevaar loopt omdat er honderden camera's op haar gericht zijn is dapperder dan de man die zeker weet dat hij of tot het einde van zijn leven in de gevangenis komt of wordt doodgeschoten? Deze vrouw maakt een statement, maar loopt total geen gevaar. De Chinese man tegen de tanks is iconisch, deze vrouw is volgende week al vergeten.

Pieter Jacobus Civilis
Pieter Jacobus Civilis11 jul. 2016 - 22:22

Wat een dappere vrouw. Ze had net zo goed een paar flinke meppen of schoppen kunnen krijgen.

1 Reactie
Dale S
Dale S12 jul. 2016 - 10:03

Niks dapper. Compleet geënsceneerd met een minimaal kans op lijfelijk geweld. Mensen vergelijken deze vrouw met die anonieme held die opstond tegen de tanks in China? Een schande! Die man stond daar helemaal alleen met echt gevaar voor eigen leven een tank (!) tegen te houden in een communistisch bolwerk dat op imploderen stond. Geen I-phoontjes at the ready om elke verkeerde beweging van de politie vast te leggen, geen media, facebook of twitter die klaar stonden om de hoon uit te spreken. Niets van dit al. Deze mevrouw staat daar voor de bühne. Legendarisch? Theatraal zul je bedoelen. Een leeg gebaar niets meer en niets minder. Deze foto zal de annalen van deze geschiedenis niet markeren. Next.

Hanvander Horst
Hanvander Horst11 jul. 2016 - 22:21

Hier is meer informatie over Iesha Evans, die hier door allerlei anonieme gifspuiters wordt bezoedeld. http://heavy.com/news/2016/07/leshia-evans-photo-photograph-iconic-baton-rouge-protest-alton-sterling-mother-woman-police-officers-armor-in-photo-legendary-protest-arrested-who-is-name-identity-identified-mother-son-married-husban/

1 Reactie
Frank Lenssen2
Frank Lenssen212 jul. 2016 - 10:27

@ HanvanderHorst (00:21u) - dank voor de link, mooi om meer over Ieshia Evans te lezen. Ja, die gifspuiterij - die vind ik persoonlijk onthutsend, ik wen er niet aan. Er zijn kennelijk veel mensen, die onder pseudoniem van alles 'durven', als het gaat om zwart maken (sic), liegen, iemand of een beweging eigenschappen toeschrijven die betrokkenen helemaal niet hebben, en zo voort. Dan denk ik: de Middeleeuwen zijn nooit voorbij gegaan. Wellicht moet je het eventueel bij de Neanderthalers zoeken, zulke eigenschappen. Regelmatig denk ik ook, bij zo een agressieve inzender: je gaat tot aan de rand, en je vermeldt nog nét niet je ware gevoelens, die achter je suggesties liggen. Dus schrijf ik ze hier maar op: - alle zwarten zijn minderwaardige wezens, eigenlijk dieren. Ze hebben een natuurlijke aanleg voor zware criminaliteit en moord, veel meer dan andere rassen. Ze verdienen het niet om te leven, zij het dat ze in de muziek en in de sport nog wel eens aardige dingen kunnen doen. - alle vluchtelingen zijn minderwaardige wezens, eigenlijk dieren. Ze hebben een natuurlijke aanleg voor diefstal en verkrachting, en ze haten het om te werken. Ze willen alles voor niets, van Miele wasmachines tot een SUV-auto tot en met een villa met zwembad. Ze verdienen het niet om te leven, want ze nemen me mijn geld af. Het beste zou zijn om ze aan de grens gewoon af te knallen; de anderen verzuipen hopelijk al in de Middellandse Zee. Ziehier de verborgen gevoelens. Niet onbekend op GeenStijl, trouwens, achter die muren van ondraaglijke ironische kleuterpraat gaat bijzonder veel haat schuil.

Indisch4ever
Indisch4ever11 jul. 2016 - 17:52

the beauty and the beasts

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper11 jul. 2016 - 14:56

Kunst met de grote K vanwege de universele betekenis. De mannen met harnassen, de tie-wraps, de houding van de betrokken personen, de kracht van de statige vrouw. Op vele manieren een krachtig beeld. Inderdaad, ik zou het niet snel zo zeggen, maar nu het iemand anders zegt, ben ik het er wel mee eens: Kijk naar haar houding. Zij is geaard, gebalanceerd, krachtig met beide voeten stevig op de grond geplant. Kijk naar de lijn van de top van haar hoofd tot aan de hielen van haar voeten.

3 Reacties
Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper11 jul. 2016 - 18:33

Het is bijna ballet.

Neef Herbert
Neef Herbert12 jul. 2016 - 9:27

Pfeww.. Om iemand anders commentaar naar het Nederlands te vertalen en te doen of je het zelf hebt verzonnen. https://www.facebook.com/shaunking/photos/a.799605230078397.1073741828.799539910084929/1085592334813017/?type=3&theater

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper12 jul. 2016 - 11:56

Beste Neef Herbert, lees mijn reactie nogmaals, en vraag je dan af of ik doe alsof ik het zelf heb verzonnen. Je hoeft het antwoord niet hier op te schrijven, het mag wel. Dank.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen211 jul. 2016 - 14:33

Hier is een interessant interview met Alicia Garza, mede-oprichter van Black Lives Matter: http://www.newyorker.com/news/news-desk/after-dallas-the-future-of-black-lives-matters

1 Reactie
Frans Akkermans
Frans Akkermans11 jul. 2016 - 17:55

Interessant is te lezen wat zij zegt over 'gun control' . Een veroordeling van het wapenbezit zit er niet in. "To me the commonality of Baton Rouge, Minnesota, and then Dallas in such quick succession is guns. Does Black Lives Matter have a position on that? Is that something that you all have thought about in the wake of those incidents? When it comes to gun control, I think it’s too simplistic of a conversation. Both Alton Sterling and Philando Castile had guns on them, which is part of their Second Amendment right. It is a part of a culture that is largely protected by special-interest groups like the N.R.A., but the right to bear arms, it seems, only exists for white people. When black people have arms, legally, they can still also be killed at the hands of the police. That’s what we saw this past week. At the same time, because it’s a question of police and vigilante violence is so prevalent at this particular moment in this country, it feels asinine to be calling for gun control when black people, in particular, are on the losing end of that conversation, so there’s that. But then there’s the reality that, in this country, we have more guns than people, and we put guns into the hands of more people than any other country on the planet, and so that dynamic needs to be shifted. I’ll be honest with you, I really struggle with the conversation around gun control."

Sjaak4
Sjaak411 jul. 2016 - 14:24

Is het nog steeds onbekend waarom ze is opgepakt of krijgen we dat niet te horen?

1 Reactie
adriek
adriek11 jul. 2016 - 18:26

Er staat 'omdat ze weigerde weg te gaan' Klinkt logisch - je hebt de aanwijzingen van de politie op te volgen in zo'n situatie.

Joker51
Joker5111 jul. 2016 - 14:05

Ook onze huidige regering is 100% wit. Nu is niemand verantwoordelijk voor zijn eigen huidskleur, maar om het "U2-gevoel" te geven zou het een welkome aanwinst zijn, als iedereen mee telt en niet alleen wat omhooggevallen grachtengordel elite.

1 Reactie
Marri2
Marri212 jul. 2016 - 4:48

Nou, ja onze ervaringen met vloeren people in de regering / Tweede Kamer , waren nu niet echt positief. Neem de beroemde Staatssecretris Bijlhout die het record van aktief fungeren als staatssecretaris zijn gebroken heeft , ik geloof 1 dag. En daarna weer een nieuw record wist te zetten , nl die van de langste wachtgeldprofiteur Of dat glanzende Kamerlid van het CDA , dHathleen Ferrier de dat record weer wist te breken met haar wachtgeld graaien Of in 1994 toen Ewan Rozenblad als Surinaamse stemmentrekker voor de PvdA al na 2 weken het veld moest ruimen vanwege een affaire En met als treurig hoogtepunt, mevr Hachchi , die vond dat ze ook wel recht had op wachtgeld en dus maar haar kamerzetel inleverde om folders te gaan uitdelen voor Mevr Clibton Gelukkig zijn er ook enkele hoogvliegers, die weer een boel goedmaken , waaronder Marchiuch en natuurlijk de Kamervoorziitter , mevr Arib. Ik zou met al deze voorbeelden dus wel willen pleiten voor een secuurder selectiebeleid en niet dat ethniciteit doorslaggevend is

[verwijderd]
[verwijderd]11 jul. 2016 - 13:39

--- Dit bericht is verwijderd —

6 Reacties
Quibus2
Quibus211 jul. 2016 - 16:08

Ja, zo maar een beetje op een lege weg staan, het zou niet moeten mogen!

H.Witte
H.Witte11 jul. 2016 - 16:22

Nog een geluk dat je mijn buurman niet bent.

ikdus2
ikdus211 jul. 2016 - 17:32

daarom is ze daar ook suffie.... dat is de hele insteek... pfff domrechts

Haastig
Haastig11 jul. 2016 - 17:58

Timwitten 11 juli 2016 at 15:39 "Die vrouw staat de politie uit te dagen, precies het probleem van het hersenloze gedeelte van deze aardbol" Meen je dit nu werkelijk? Ze staat. Ze staat te staan. Geen geweld, geen dreiging, geen ge-rel, geen gesloop; maar wel de kracht van geweldloos verzet, krachtig en onverzettelijk staan voor wat ze vindt. Staan om haar protest hoorbaar/zichtbaar te maken. Als je vindt dat je niet op deze wijze mag demonstreren tegen de politie, wat mag dan wel van je? Waarom vindt je dit een "probleem van het hersenloze gedeelte van deze aardbol."

Flipje Tiel
Flipje Tiel11 jul. 2016 - 18:10

@Timwitten 11 juli 2016 at 15:39 Het is misschien niet verstandig in jouw ogen, maar het is wel moedig. En het is nuttig dat de machthebbers af en toe op een geweldloze manier herinnerd worden aan de grenzen van hun macht.

MichaelT2
MichaelT211 jul. 2016 - 20:00

Wat een hersenloze reactie.

H.Witte
H.Witte11 jul. 2016 - 13:01

Een foto van een vrouw tegenover wat agenten levert deze sentimenten: 'vastberadenheid en trouw.'

Ulltrafox
Ulltrafox11 jul. 2016 - 12:48

Amerika begint steeds meer op China te lijken

2 Reacties
H.Witte
H.Witte11 jul. 2016 - 13:02

zo groeien we lekker naar elkaar toe, toch. Mondialisering heet dat.

Sjaak4
Sjaak411 jul. 2016 - 14:25

Ja nu zie ik het ook. Een Chinese notenboom op de achtergrond daar. En als je heel goed kijkt zie je ook een tuk tuk.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen11 jul. 2016 - 12:43

De foto doet sterk denken aan deze; https://timedotcom.files.wordpress.com/2016/01/tiananmen-square-corbis.jpg?quality=75&strip=color&w=400

J.Vermeer
J.Vermeer11 jul. 2016 - 12:39

Prachtige foto, jammer van dat " nlp geneuzel over " geaard zijn etc...".

2 Reacties
truusbeek2
truusbeek211 jul. 2016 - 13:48

Deed mij aan Happinez denken en daar krijg ik altijd uitslag van.

Piet de Geus
Piet de Geus11 jul. 2016 - 23:25

Dat gezweefteef haalt die vrouw inderdaad nogal omlaag.

truusbeek2
truusbeek211 jul. 2016 - 12:27

Neem aan dat het hoe en waarom van deze uitrusting je niet is ontgaan.

2 Reacties
truusbeek2
truusbeek211 jul. 2016 - 13:46

reactie op Isis

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper11 jul. 2016 - 15:01

Natuurlijk, zonder deze uitrusting was de foto maar de helft waard.

Nailles
Nailles11 jul. 2016 - 12:21

Niets anders dan propaganda, in een foute door ideologisch-activisme geleide strijd, ipv een tegen bekende oorzaken gerichte strijd, met duizenden zwarte slachtoffers van hoofdzakelijk zwarte daders in een klein niet-representatief zwaar crimineel deel, levend in door gangcultuur beheerste omgeving. BlackLivesMatter heeft niet de zwarte slachtoffers van geweld als objectief maar een door ideologische gedrevenheid haat tegen blanken die neigt, en in niet weinig gevallen zelfs samenvalt, met racisme.

13 Reacties
Ben Joop
Ben Joop11 jul. 2016 - 13:19

Pure projectie van een in en in slecht iemand.

Michiel Online
Michiel Online11 jul. 2016 - 13:44

Ik lees zelf nooit over racisme onder zwarte mensen maar je predikt hier nu zelf net zo goed angst en haat.

Appi Mohamud
Appi Mohamud11 jul. 2016 - 14:19

En he blijft het proberen nailes. Jij weet donders goed dat het niet gaat over geweld can burgers tegen burgers. Maar dat het gaat over geweld van de staat tegen burgers. God mag weten waarom jij de schuld in de schoenen van de slachtoffers wilt schuiven, maar goed. We zien het wel volgende opmerkingen van je bij een verkrachte vrouw dan had ze maar niet zo moeten gedragen toch?

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper11 jul. 2016 - 15:06

> BlackLivesMatter heeft niet de zwarte slachtoffers van geweld als objectief Ik vrees dat je het niet zo goed snapt. BLM is een beweging, geen organisatie. Die beweging telt honderdduizenden aanhangers van wie de meesten, zoals deze mevrouw, volkomen onschuldige mensen zijn. Het objectief, doel, van deze mensen is inderdaad veilig zijn in een USA waar iets aan racisme wordt gedaan. Doodgeschoten worden omdat je als zwarte als onbetrouwbaar wordt geacht is precies dat wat jij loopt te promoten. Natuurlijk zijn er ook zwarten die de gewapende strijd zoeken, maar om deze burgerrechten beweging te criminaliseren, dat maakt de dialoog onmogelijk. Maar misschien is dat wel waar je op hoopt? Het zou me niet verbazen.

hugo bergveen
hugo bergveen11 jul. 2016 - 15:07

Beste Nailles, zonder ook maar enigszins een gradatie in de doden te willen aanbrengen: het gaat nu om slachtoffers van de politie, een overheidsdienst met - officieel - het geweldsmonopolie en bij uitstek de instantie waar iedere burger blind op moet kunnen bouwen. En dat is niet afhankelijk van het feit dat er elders ook doden vallen. Incidenten bagatelliseren door te wijzen op andere incidenten: dat is pas propaganda.

Johan eldert
Johan eldert11 jul. 2016 - 15:19

natuurlijk nailles. Dat is wat deze dame dacht toen ze daar zo standvastig bleef staan. Blijf lekker je white supremacy ideologie verdedigen en de schuld gewoon bij de zwarte gemeenschap neerleggen. Dan hoef je niet verder na te denken nietwaar.

arno consu
arno consu11 jul. 2016 - 15:56

Gun mensen met selectieve verontwaardiging en woede aub ook een leven Nailles.

Nailles
Nailles11 jul. 2016 - 16:13

Reaguurders: Het relatief lage aantal personen in vergelijking met het grote veelvoud als slachtoffer van zware criminaliteit die politie in veruit meeste gevallen niet verwijtbaar cq na juist handelen dodelijk neerschiet, doorgaans met gevaar voor eigen het leven van derden, betreft absoluut en relatief in de meeste gevallen blanke mensen d.i. minder dan men zou mogen verwachten op basis van bevolkingsaandeel i.cm. aandeel in zware criminaliteit. Het kleine deel van dodelijk neergeschoten personen waarbij er wél sprake was van onjuist handelen ging het net zo goed om blanken en in geval van zwarten zeker niet altijd om racistische vooroordelen. In de weinige gevallen waar wél sprake was van racistische vooroordelen dienen deze rotte appels hard aangepakt te worden. Het politieapparaat als geheel dient echter niet zwart (pun intended) gemaakt te worden en al helemaal niet onder instemming en zelfs gejuich als target bestempeld worden d.w.z. het geen probleem is dat er eens wat neergeschoten worden. Deze mensen wagen in veel situaties hun leven en doen in veruit de meeste gevallen goed werk. Er vallen veel meer zwarte doden door zwarte daders (80-90%) in een relatief klein voor de hele zwarte gemeenschap niet-representatief deel van algehele zwarte VS-gemeenschap. De strijd tegen de zeer zware criminaliteit die deze relatief kleine groep met een enorm aantal, vooral onderlinge zwarte slachtoffers en daders oplevert, is van veel meer belang.

Bartje822
Bartje82211 jul. 2016 - 16:48

Appi, " We zien het wel volgende opmerkingen van je bij een verkrachte vrouw dan had ze maar niet zo moeten gedragen toch?" Je weet toch, als vrouw zijnde moet je een armlengte afstand houden, dan gebeurt zoiets niet. Daarbij is dit pure provocatie van deze mevrouw, precies wat het probleem is van ongehoorzame burgers, maar wel piepen als ze aangepakt worden.

mordicant
mordicant11 jul. 2016 - 17:39

En toch heeft Nailles wel een punt. Het buitenproportionele geweld van politie (blank EN zwart) tegen zwarte arrestanten komt mede voort uit het feit dat ze (de politie) iets te vaak ook keihard geweld en vuurwapens in zwarte handen tegenover zich zien. Dat daar onschuldige slachtoffers bij vallen is niet goed te praten maar wel te begrijpen. De "weg met de blanke agenten" beweging kun je best als omgekeerd racisme zien, die cirkel moet doorbroken worden maar het begint bij de zwarte gangcultuur en de zwarte "hoods"

H.Witte
H.Witte11 jul. 2016 - 18:29

Nailles, Sta me toe aan jouw vooringenomen visie maar niet te veel waarde te hechten.

Appi Mohamud
Appi Mohamud12 jul. 2016 - 3:39

Bartje. Volgens mij geld in texas the "stand your ground" regel, betekent dat ze nu agenten mag neer schieten? Ow en voor ik vergeet, leer aub begrijpend lezen.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper12 jul. 2016 - 7:48

> Er vallen veel meer zwarte doden door zwarte daders (80-90%) in een relatief klein voor de hele zwarte gemeenschap niet-representatief deel van algehele zwarte VS-gemeenschap. Je snapt het niet Nailles, er worden ook veel meer Italianen door Italianen vermoord. Dat is niet het punt. Het punt is dat als je Guilana heet, en je wordt aangehouden dat de politie je niet doodschiet uit zenuwen omdat de meeste maffiosi een Italiaanse achternaam hebben. Je wilt als Amerikaanse burger de politie kunnen vertrouwen. Als dat niet kan, dan verdwijnt het burgervoordeel, en dan heb je er niets meer aan om een nette burger te zijn. Dat is wat er nu aan de hand is. Welk probleem in jouw hoofd maakt het zo moeilijk om dit te begrijpen? Dat vraag ik me serieus af, na het lezen van al je reaguursels afgelopen dagen.

Sjors Spruitje
Sjors Spruitje11 jul. 2016 - 11:41

Deze foto hebben we door de geschiedenis al in vele varianten gezien. Dit is zeker niet de beste.

2 Reacties
thunderbird2
thunderbird211 jul. 2016 - 13:44

Idd, fotografisch gezien stelt ie bar weinig voor.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper12 jul. 2016 - 7:52

Dat ben ik niet met je eens, ik vind het juist qua compositie een hele mooie foto, zoals ik eerder schreef, het lijkt wel ballet, en de universele betekenis is er ook. Het is vanwege de vrouw, de waardigheid die ze uitstraalt, tegen over de chaotische gewelddadige overmacht die haar bedreigt.

Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович11 jul. 2016 - 11:37

Mooie foto Helaas wel gestage, deze dame is voor de ME gaan staan en heeft instructies bewust niet op gevolgd en is dus opgepakt. Gelukkig was het doorgesproken met de fotograaf om dit plaatje te maken. De naam van deze dame is Leshia Evans, 28 jaar en is verpleegster

5 Reacties
Ben Joop
Ben Joop11 jul. 2016 - 14:08

Ze was voor het eerst van haar leven op een demonstratie. U lasterlijke praatjes onthullen alleen iets over uzelf.

hugo bergveen
hugo bergveen11 jul. 2016 - 15:19

Dat neemt niet weg dat de politie zich blijkbaar niet heeft gerealiseerd dat zo'n taktiek toegepast kan en zal worden en daarom heeft besloten om een gewone platte pet op deze dame af te sturen, in plaats van twee geharnaste leden van de falanx op de achtergrond. Dat heet 'de-escalerend optreden'.

ikdus2
ikdus211 jul. 2016 - 17:34

hugo bergveen je weet maar nooit wat ze onder haar zwierige jurk verbergt...

Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович12 jul. 2016 - 10:41

@Ben joop De feiten zijn dat de foto in scene is gezet. De reden dat u dit lasterlijk vind, is omdat het fake is en dat het daarmee zijn waarde verliest .

Tom Meijer
Tom Meijer12 jul. 2016 - 14:14

@ Иосиф Виссарионович Welke feiten? Wat is Uw bron?

Bernie2
Bernie211 jul. 2016 - 11:03

Wat de precieze context ook is, het is wel een ijzersterk beeld van een dappere vrouw die haar beweging representeert. Doet denken aan de stoere eenling die in 1989 een colonne vervaarlijke tanks tegenhield tijdens studentenprotesten op het Tiananmen-plein in Peking.

2 Reacties
Sjaak4
Sjaak411 jul. 2016 - 14:20

"wat de precieze context ook is" Nee wat boeit die context nou ook. Stel je voor dat ze een steen naar een agent had gegooid was ze dan ook ijzer sterk?

KnorretjeBig
KnorretjeBig11 jul. 2016 - 15:10

@Bernie U bedoelt de Tank man. Waarvan men niet zeker weet wie dat was en of hij nog in leven is. Er gaan geruchten dat door het bewind doodgeschoten is.

Poezenmens
Poezenmens11 jul. 2016 - 10:15

"volledig uitgeruste politieagenten" ------------ Sodeknetter, wat een angstaanjagende oorlogsmachine die op je af komt. Hele hoge hoed af voor deze moedige vrouw.

3 Reacties
Poezenmens
Poezenmens11 jul. 2016 - 12:42

http://www.peopledemandingaction.org/about/mission/item/123-militarization-of-police-in-america-what-does-it-mean-for-the-nation

Sjaak4
Sjaak411 jul. 2016 - 14:22

Het is ook nodig hoor. Blacklives matter is geen groep activisten maar een groep criminelen en dieven. Grappig altijd dat winkelruiten dit soort protesten van linkse gekkies nooit overleven. Dat zag je ook bij de protesten in Londen een aantal jaar geleden.

Ben Joop
Ben Joop11 jul. 2016 - 16:23

Sjaak, mensen als jij zijn het probleem....

JeMine
JeMine11 jul. 2016 - 10:04

Wauw dit is inderdaad een geweldige foto, nog los van Jami West zijn analyse. Als je de foto langs de "scheur in de weg" door midden knip dan zie je hoe verschrikkelijk veel symboliek er in deze foto gelegen is. Links de aaneengesloten menselijke muur van het institutionalisme, die "haaks staat" op de vrijstaande mensen rechts achterop de foto. De boom die de natuurlijke achtergrond van de vrouw is en het gebouw dat de achtergrond van de ME is. Juist de wijze waarop de jurk van de vrouw valt geeft haar een zeer stoere houding alsof ze zich schrap zet. Een been naar voren, het andere been iets doorgebogen. De WITTE tyraps maken het beeld compleet...

ikdus2
ikdus211 jul. 2016 - 10:02

dat zijn een beetje de verstandhoudingen. zwaar gemilitariseerde witte politiemannen tegenover onmachtige ongewapende zwarte vrouwen en kinderen. wat er nog aan mist is een lederen zweep in de handen van politieagenten. maar wat zeg ik nou... ze hebben uitklapbare knuppels... de moderne zweep. natuuuuuurlijk is de slavernij opgeheven ;)

11 Reacties
Nagus
Nagus11 jul. 2016 - 10:15

Simpel wereldbeeld heb jij. Er zitten ook zwarte agenten tussen hoor.

Gammana
Gammana11 jul. 2016 - 10:36

Slavernij is in het westen inderdaad opgeheven, in veel andere culturen niet. Maar dat interesseert jouw toch geen bal, want geen blanken om de schuld te geven.

Baardmeneer
Baardmeneer11 jul. 2016 - 11:25

De wereld zo zwart wit bekijken laat eigenlijk pas goed zien hoe racistisch je eigenlijk bent.

D'Holbach
D'Holbach11 jul. 2016 - 11:45

Gelukkig is slavernij in het westen wel opgeheven dus wat is uw punt?

ikdus2
ikdus211 jul. 2016 - 12:03

@nagus er waren in het verleden ook " zwarte" slaven die andere ze "zwarte"' slaven in opdracht van hun witte meester afranseling gaven. jij hebt een wit denkkader.. dat is jouw wereldbeeld.

ikdus2
ikdus211 jul. 2016 - 12:05

@baardmeneer waarom ben ik een racist?

MarcoG
MarcoG11 jul. 2016 - 12:33

Misschien dat ze zo gekleed zijn omdat ze niet door een sniper afgeschoten willen worden?

Baardmeneer
Baardmeneer11 jul. 2016 - 15:00

@ikdus Zie Nagus. Je argument tegen hem is redelijk zwak, misschien is de chef ook wel zwart, paars of oranje.

J.Vermeer
J.Vermeer11 jul. 2016 - 15:25

@ ikdus: u bijsrage is racistisch omdat u de agenten typeert als " wit" terwijl zij gewoon hun werk doen. Hun wel of niet " wit" zijn is geleuter. Agenten zijn nl man, vrouw, blank, latino, aziatisch etc etc....

ikdus2
ikdus211 jul. 2016 - 15:37

@J. Vermeer en wit is een ras? er zullen vast agenten tussen zitten die andere roots hebben en toch zijn ze wit.

ikdus2
ikdus212 jul. 2016 - 9:02

@gammana westerse slavernij bestaat nog steeds. ze hebben het alleen maar uitbesteed. de iPhones worden ook met slavenarbeid gemaakt..

Ed Remark
Ed Remark11 jul. 2016 - 9:50

Een hele mooie foto!

1 Reactie
Ed Remark
Ed Remark11 jul. 2016 - 14:57

Je kwetsbaarheid als wapen inzetten: zo moet het. Door zo duidelijk géén bedreiging te vormen zet mevrouw het geweldsmiddel van de macht voor het blok: Ófwel mevrouw met afvoeren, wat door het verschil in kwetsbaarheid in dit geval niet anders dan gewelddadig over kan komen en de macht dus in discrediet wordt gebracht (ook als er niet één klap valt)... Ófwel mevrouw negeren, waarmee de macht verslagen wordt. Een overwinning in de strijd om het beeld. Helaas zegt de kracht van het beeld niets over hoe terecht het statement is dat gemaakt wordt. Een beeld spreekt meer dan duizend woorden. Maar of het de juiste woorden zijn? (Een vergelijkbaar vraagstuk deed zich voor met het aangespoelde jongetje op het strand in Turkije: onmetelijke menselijke tragedie die zich slecht leent voor het genereren van practische oplossingen.) Deze samenleving (die in de VS) moet met zichzelf in het reine komen. Slachtofferschap en angst zijn beide slechte raadgevers. Nadruk op huidskleur versterkt de tegenstellingen. Vraag niet: wat moet de ene kant doen om de andere kant zover te krijgen zich aan te passen? Vraag: wat kan ik zelf doen om deze wereld beter te maken?

D'Holbach
D'Holbach11 jul. 2016 - 9:48

Mooie foto inderdaad maar die agenten hebben natuurlijk wel een reden om zo gekleed te gaan. Helaas hebben we vorige week weer mogen meemaken dat niet iedereen respect kan opbrengen voor het moeilijke werk van deze mensen waarbij helaas wel eens fouten gemaakt worden. En ja, uiteraard is iedere fout er een te veel maar zoals mijn goede vader altijd zei: "Hij die geen fouten maakt, werkt niet."

9 Reacties
ikdus2
ikdus211 jul. 2016 - 10:10

om zich te weren tegen mooie vrouwen in zonerjurken. hele militante dame hoor......

MarinusCalamari
MarinusCalamari11 jul. 2016 - 10:29

En hij die disfunctioneert, zou niet moeten werken. En zeker niet als politieagent. Als je racisme buiten beschouwing laat, kun je niets anders dan tot de conclusie komen dat de Amerikaanse politie extreem gewelddadig is voor een westerse politiemacht. Het zal per regio verschillen, maar gemiddeld genomen hebben Amerikanen toch echt een politieprobleem. Verder is het ook duidelijk dat de Amerikaanse politie in hoge mate gemilitariseerd is, en dat ze dus vaak met overdreven veel speeltjes aan het werk gaan. Dus ik ga er niet automatisch vanuit dat ze met reden zo gekleed gaan

Kilted
Kilted11 jul. 2016 - 11:16

“Hij die geen fouten maakt, werkt niet.” Klopt, maar daar kan je nog het volgende aan toevoegen... "mensen zijn bereid te accepteren dat fouten gemaakt worden... Het gaat er om hoe je dat vervolgens weer rechtzet of althans dat probeert." En dat is heel vaak totaal afwezig. Zeker hier...

D'Holbach
D'Holbach11 jul. 2016 - 11:45

Mijn waarde kilted, uiteraard zouden fouten toegegeven moeten worden, enkel sneuneuzen, schaamtecultuurrepresentanten en zelfoverschatters durven niet toe te geven dat ze wel eens een fout maken. Ik kan mijn fouten echt niet meer tellen als ik eerlijk alles toe zou geven. Nu werk ik voor mezelf en heb ik enkel mezelf daarmee en heb ik geen geweldsmonopolie dus fouten zijn minder ernstig. En dan het punt van dhr Calamari, de amerikaanse maatschappij is extreem gewelddadig, het politieapparaat is daar enkel een afspiegeling van. Er is op deze site al vaak genoeg geschreven hoeveel doden er aan politiezijde vallen. Dan hebben we het nog niet eens over die nog zinlozere aanval van vorig week. Dat zal ongetwijfeld een der redenen zijn dat agenten gespannener hun werk doen dan zou moeten, waardoor ze dit soort fouten maken. En die kleding is helaas nodig uit zelfbescherming of heeft u nog nooit meegemaakt hoe een protesterende menigte zich richt tegen de politie? Zoals net bij die krakersrellen in Berlijn, om maar eens wat te noemen.

hugo bergveen
hugo bergveen11 jul. 2016 - 15:15

Sinds kort hebben ze een reden, maar de extreme bewapening en de overkill van de politie in de VS is al veel langer gaande. Herinner je je nog de vlucht van O.J. Simpson, met het bataljon politiewagens dat achter hem aan reed? We zien nu de klassieke vicieuze cirkel zich ontwikkelen en niemand is vooralsnog in staat deze te doorbreken. Met dank aan de Founding Fathers, die het idee in de maatschappij hebben ingevoerd dat de overheid per definitie moet worden gewantrouwd en je je tegen die overheid moet kunnen verdedigen.

ikdus2
ikdus211 jul. 2016 - 17:39

de gevangenissen zitten vol met mensen die fouten begaan hadden... als jullie nou zoveel compassie hadden met hen zou de weefsels een stuk mooier zijn.. omdat je onderdeel van een repressieapparaat bent is geen reden om wandaden af te doen als fouten.... een onschuldige burger doodschieten is in mijn ogen gewoon moord

ikdus2
ikdus211 jul. 2016 - 17:40

weefsel= wereld

D'Holbach
D'Holbach11 jul. 2016 - 18:00

Mijn waarde Bergveen, u heeft gelijk als u stelt dat de amerikaanse politie vaak te fors uitrukt maar de reden van deze bewapening is natuurlijk niet nieuw. Of heeft u de indruk dat er voor vorige week geen geweld tegen politie was? Verder is dat wantrouwen van de amerikanen tegen hun overheid ook hier erg groot, ik zie ook hier genoeg complotgekkies reageren. Mijn punt is dat het helaas noodzakelijk is geworden voor de politie om zich zo te kleden omdat "men" geen orders meer wil aannemen van het "bevoegd gezag" maar maar al te vaak geweld kiest als reactie. De overkill komt vn beide zijden helaas. Mijn respect dus voor deze dame de duidelijk ongewapend stil staat, geen overkill maar wilskracht.

MarinusCalamari
MarinusCalamari12 jul. 2016 - 11:33

De Amerikaanse maatschappij is gewelddadiger dan de meeste, zo niet alle andere Westerse landen, Maar extreem gewelddadig is schromelijk overdreven, en het politiegeweld staat dan ook niet in verhouding die hogere geweldadigheid. Het is bekend dat in de VS in sommige verdachten meer kogels gepompt worden, dan de gehele politiemacht van een land als Duitsland in een jaar afvuurt. En excessief geweld door volledig losgeslagen agenten is een heel regelmatig terugkerend thema.

geen-mening
geen-mening11 jul. 2016 - 9:46

Ik wil eerst de originele, onbewerkte en hele foto zien voordat ik een mening vorm m.b.t. deze foto want men laat over het algemeen zien wat ze willen laten zien, niet wat er daadwerkelijk gebeurt.

3 Reacties
Frank Lenssen2
Frank Lenssen211 jul. 2016 - 10:56

Ik heb je dit niet eerder bij andere foto's zien zeggen. Vanwaar nu al die scepsis?

geen-mening
geen-mening11 jul. 2016 - 12:15

Hier niet misschien omdat hier niet zo vaak kom maar die scepsis was er altijd al hoor. En die komt voort uit het feit dat je gewoon doorlopend in de maling genomen wordt met dit soort zaken. Neem als recent voorbeeld dat vluchtelingetje dat zogenaamd in zijn eentje over de dorre vlakte strompelde maar toen je de echte foto zag gewoon deel uitmaakte van een hele grote groep waar ook hulpverleners bij waren.... De goedgelovigheid van vele is stuitend.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen211 jul. 2016 - 13:52

@ geen-mening - al zullen we het dan misschien niet eens zijn, het siert je dat je een antwoord geeft. Dat doen namelijk eigenlijk maar vrij weinig mensen. Dank daarvoor.

Tom Meijer
Tom Meijer11 jul. 2016 - 9:45

Zij weigerde van de weg te gaan en werd 'natuurlijk' gearresteerd omdat zij een bevel (bevel!) van de politie niet opvolgde. Ik herinner mij een foto van een chinese man die voor een kolonne tanks bleef staan. Dat vonden vele mensen heel moedig. Zij vonden het fantastisch wat die man deed die volgens hen het gelijk aan zijn zijde had (op zijn minst de rechtvaardigheid). Hij deed dat in confrontatie met het wettige gezag en zat 'dus' fout. Desondanks vonden veel mensen buiten China het heel goed wat hij deed. De actie van die Chinese man is, anders dan velen hier denken, *volkomen vergelijkbaar* met wat deze Amerikaanse dame hier doet. Zij is moedig, heeft het gelijk en op zijn minst de rechtvaardigheid aan haar zijde en ik vind het fantastisch wat zij doet.

1 Reactie
KnorretjeBig
KnorretjeBig11 jul. 2016 - 15:13

@TomMeijer. De Tank Man zou mogelijk al snel na zijn actie zijn geëxecuteerd.

Mark Gh
Mark Gh11 jul. 2016 - 9:40

Netjes zonder geweld gearresteerd neem ik aan? Keurig, en terecht als ze de vordering tot weggaan weigerde.

5 Reacties
ikdus2
ikdus211 jul. 2016 - 10:11

@Mark gh voor Amerikaanse begrippen een nette aanhouding. ze is er levend van af gekomen

Frank Lenssen2
Frank Lenssen211 jul. 2016 - 10:57

Heb je iets met 'arresteren' en 'vordering' en zo? Wellicht ook een buitengewoon groot ontzag voor de politie? Men kan namelijk ook vriendelijk vragen, Mark. De menselijke omgang kent vele vormen. Maar misschien volg je gewoon je reactionaire instincten, dat kan natuurlijk ook.

Mark Gh
Mark Gh11 jul. 2016 - 11:47

Ik reageer gewoon op de inhoud van het bericht, Frank. Verder betwijfel ik of deze mevrouw weggegaan zou zijn wanneer het haar vriendelijk gevraagd zou zijn.

Johan eldert
Johan eldert11 jul. 2016 - 15:22

[Mark Gh 11 juli 2016 at 13:47 Ik reageer gewoon op de inhoud van het bericht, Frank. Verder betwijfel ik of deze mevrouw weggegaan zou zijn wanneer het haar vriendelijk gevraagd zou zijn. ] volgens mij mis je de essentie van het verhaal. Gaat niet om staandehouden, of het niet opvolgen van een opdracht door de politie.

Mark Gh
Mark Gh11 jul. 2016 - 16:00

Oh maar Johan, die essentie snap ik zeker. Ik vind het ook een prachtige foto vol van symboliek. Ik wilde het alleen in de context van het moment plaatsen.