Joop

Dertigers en veertigers met Covid-19 getroffen door beroertes

  •    •  
25-04-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
234 keer bekeken
  •  
beroertehersenen

© cc-afbeelding: VSRao

Het nieuwe coronavirus vormt niet alleen een bedreiging voor de longen, maar ook voor andere belangrijke organen. Zo waarschuwen Amerikaanse onderzoekers voor een toename van het aantal beroertes, onder meer bij dertigers en veertigers zonder onderliggende aandoeningen. Dat meldt de Washington Post.
De onderzoekers vermoeden dat er bij sommige patiënten overal in het lichaam bloedstolsels ontstaan. Daardoor raken de slagaders in de hersenen vernauwd of verstopt. Volgens de onderzoekers worden Covid-19-patiënten met name getroffen door zeer ernstige beroertes, waarbij grote delen van de hersenen worden aangetast. Patiënten raken verlamd en verliezen hun spraakvermogen, of overlijden.
Het is nog onduidelijk of de bloedstolsels ontstaan door het coronavirus of door een reactie van het immuunsysteem op het virus, verklaart neuroloog Sherry H-Y Chou van het University of Pittsburgh Medical Center tegenover de Washington Post.
Opmerkelijk is dat veel patiënten nog relatief jong zijn. In onderzoek dat komende week wordt gepubliceerd in het New England Journal of Medicine worden de zaken behandeld van patiënten van 33, 37, 39, 44 en 49 jaar.
“We hebben nog nooit zoveel vijftigers, veertigers en eind-dertigers gezien met deze problemen”, zegt neuroradioloog Eytan Raz. “Normaal gesproken vinden we een patiënt van 60 jong.” Een mogelijke verklaring is dat gezonde, jonge mensen de longproblemen van Covid-19 overleven, maar vervolgens het slachtoffer worden van andere complicaties.
cc-afbeelding: VSRao
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (29)

Dehnus
Dehnus27 apr. 2020 - 12:10

Een ontsteking zorgt altijd voor bloedverstoppingen (Sepsis). Daar is Covid-19 niks anders voor. Alsjeblieft niet in paniek raken en gewoon doen wat expert zeggen. https://en.wikipedia.org/wiki/Sepsis

Phil2
Phil226 apr. 2020 - 7:56

Vorig jaar gaf de wereld rond de 2000 miljard uit aan defensie en militaire speeltjes. Misschien legt de mensheid zijn prioriteiten t.a.v. waar het zich tegen moet verdedigen wel helemaal verkeerd.

4 Reacties
harmmeijer
harmmeijer26 apr. 2020 - 10:14

Touché!

LaBou
LaBou 26 apr. 2020 - 10:41

Misschien?

Stuurman aan wal
Stuurman aan wal26 apr. 2020 - 11:37

Het is niet het één of het ander. Het is, vind ik, de moeite waard te investeren in alle zaken die ons beschermen tegen levensbedreigende situaties. Wel is het verstandig daarbij vooraf een risicoanalyse te doen.

Freek3
Freek327 apr. 2020 - 9:49

[Vorig jaar gaf de wereld rond de 2000 miljard uit aan defensie en militaire speeltjes.] Dat is ongeveer evenveel als dat alleen de VS vorig jaar al uitgaf aan gezondheidszorg.

harmmeijer
harmmeijer26 apr. 2020 - 7:43

“Het Longfonds bereidt zich voor op een nieuwe groep patiënten door het coronavirus. Hoewel de piek van het aantal besmettingen nog moet komen, is nu al duidelijk dat een deel van de coronapatiënten blijvende longschade aan het virus overhoudt. ‘We moeten nú beginnen deze populatie zichtbaar te maken’, zegt directeur Michael Rutgers. ‘Daarvoor is onderzoek en ondersteuning nodig. We willen er hoe dan ook voor deze mensen zijn.’” https://www.longfonds.nl/nieuws/longfonds-volop-in-voorbereiding-op-nieuwe-patientengroep-door-corona Inderdaad, een heel eng virus.

DanielleDefoe
DanielleDefoe26 apr. 2020 - 7:26

De Noren maken zich nu ook ongerust over de capaciteit voor rehabilitering van mensen die een IC opname hebben overleefd. Er is een grote range aan schadelijke directe en indirecte gevolgen voor een deel ook mentale.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 apr. 2020 - 7:59

"norgisme" rehabilitering = revalidatie

webmaatje
webmaatje26 apr. 2020 - 6:55

dw universiteit van Zürich had al gezegd na onderzoeken dat het corinavirus alle vaten in het lichaam aantast. Die Lungenkrankheit Covid-19 lässt auch andere Organe lebensgefährlich versagen — weil sie Entzündungen in den Gefäßen auslöst https://www.businessinsider.de/wissenschaft/die-lungenkrankheit-covid-19-laesst-auch-auch-andere-organe-lebensgefaehrlich-versagen-weil-sie-entzuendungen-in-den-gefaessen-ausloest/

OlavM
OlavM25 apr. 2020 - 21:38

Juist vandaag vernam ik dat een vrouw (rond de zestig jaar) hartritmestoornissen heeft gekregen door corona, terwijl zij eerder nooit hartproblemen e.d. heeft gehad. Het is duidelijk dat het virus zeer uiteenlopende, onverwachte gevolgen kan hebben. Wat het extra gevaarlijk maakt.

I am Legion
I am Legion25 apr. 2020 - 18:41

Misschien uit voorzorg injecteren met een soort ontstoppingsmiddelen zou Trump vragen aan de doktoren omdat hij er iets dergelijks over voorbij heeft zien komen. Maar geen grap omdat bij vermoeden van bloedstolsels dat in werkelijkheid ook gebeurt en inmiddels bij Corona ook al is genoemd als mogelijke doorbraak. https://www.nporadio1.nl/binnenland/23292-bloedverdunners-kunnen-redding-zijn-voor-corona-patienten

1 Reactie
Freek3
Freek327 apr. 2020 - 16:51

Ja, tegen bloedproppen worden bloedverdunners toegedient. Nee, bloedverdunners is niet hetzelfde als bleach. Wil je weten wat het toedienen van bleach doet? Lees dan dit; https://www.trouw.nl/nieuws/in-contact-met-maagzuur-is-chloorbleek-levensgevaarlijk~bd6c1555/

MountEverest
MountEverest25 apr. 2020 - 18:00

Dit minuscule virusje laat zien dat onze arrogantie, gevoed door moderne wetenschap en techniek, volledig misplaatst was. Het heeft voorlopig een eind gemaakt aan het ridicule geloof in een maakbare wereld, in een kapitalistisch of socialistisch paradijs. Onze hybris wordt afgestraft. De oude Grieken waren van mening dat de goden de mensen verblinden zodat ze zichzelf te gronde richten. Hybris, de vermetele overmoed van een mens, die, in eigenwaan verstrikt en verblind, zich door niets of niemand een halt wenst te laten toeroepen en in zijn ongebreidelde heerszucht zelfs de hand slaat aan een door de goden vastgelegde wereldorde of tegen het lot, wordt door goddelijk ingrijpen meedogenloos afgestraft.

1 Reactie
Phil2
Phil226 apr. 2020 - 7:58

Hubris... mee eens.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin25 apr. 2020 - 15:05

Het jongste covid slachtoffer, 5 jaar kreeg als complicatie meningitis, er is veel wat we nog niet weten van dit virus, zeker op langere termijn, mensen doen gezien de drukte die meer en meer lijkt toe te nemen liever aan russische roulette.

Frits Jansen
Frits Jansen25 apr. 2020 - 13:37

Zijn die onderzoekers nog niet ontslagen door Donald Trump? Die waardeert alleen "politiek correcte wetenschap". Maar in ernst: het kan niet genoeg benadrukt worden dat (relatief) jongeren misschien niet zo vaak dood gaan aan COVID-19, maar menigmaal net zo goed een akelig ziekbed doormaken, maanden tot jaren moeten revalideren na een IC-opname, en naar verwachting velen van hen blijvende schade zullen oplopen, van kapotte longen tot onherstelbare psychische problemen waar ex-IC-patiënten ook vaak last van hebben. Due laats Jort Kelder en Maurice de Hond en die andere griezel die laatst op TV was maar doorleuteren. Ja, het is beter door de economie als we alle maatregelen meteen stoppen. Deze mensen vrezen dat er straks geen economie meer over is - maar aan een economie zonder klanten heb je ook niets, als die allemaal dood zijn.

3 Reacties
Folkert2
Folkert225 apr. 2020 - 15:39

Ik wist niet dat het ging gebeuren, maar ik ben het met je eens Frits.

MountEverest
MountEverest25 apr. 2020 - 17:42

@Frits Het wordt door het geraaskal van Trump vaak vergeten, maar de helft van alle topuniversiteiten en onderzoeksinstituten bevindt zich in de VS. 'The best and the brightest' vanuit de hele wereld trekken daar naar toe en natuurlijk naar Silicon Valley. De meeste techreuzen zijn Amerikaans. China kan putten uit 1,3 miljard mensen, de VS uit 7,3 miljard. Miljoenen mensen willen naar de VS emigreren, vrijwel niemand naar China. De ondergang van de VS is al vaak voorspeld maar de wens is meer de vader van de gedachte.

April'sTiger
April'sTiger26 apr. 2020 - 22:09

Geen gezondheidszorg zonder ofwel de productieketen in handen (communisme) of de keiharde cash moneys om het te kopen (kapitalisme). Jort Kelder (alsook die burgemeester van Las Vegas) heeft dus voor het eerst wel een punt.

Erik20
Erik2025 apr. 2020 - 11:41

Zouden ze moeten zeggen tegen de mensen die denken dat we alles open kunnen gooien...

4 Reacties
Richard58
Richard5825 apr. 2020 - 12:42

Precies.

4Vier!
4Vier!26 apr. 2020 - 15:02

Erik20 25 april 2020 at 13:41 "Zouden ze moeten zeggen tegen de mensen die denken dat we alles open kunnen gooien…" Zal geen indruk maken vrees ik. Als iemand denkt dat Bill Gates dit virus heeft gecreëerd om te kunnen vaccineren om zodoende stiekem artificial intelligence in mensen te kunnen injecteren en ze daarna met 5G masten te bedienen, dan is het denk ik al klaar; dan is er geen argument meer dat die persoon op andere gedachten zal brengen. Alternatieve theorien zijn dat het door de NWO is verspreid zodat overheden horend bij "de cabal" op deze wijze de macht kunnen grijpen en het MKB om zeep kunnen helpen en meer van dat soort theorieën. Ga voor de gein eens kijken naar de reacties op you-tube bij de filmpjes van Jensen. Dat is een collectief van mensen die zich "wakker" achten, in tegenstelling tot de "slapers" en de "onwetenden", die de meest vergezochte theorieën tot waarheid verklaren met de meest vage zaken als "bewijs". Een soort rariteitenkabinet van mensen dat binnenkort op het malieveld of binnenhof gaat demonstreren en zichzelf daarmee tot verzetsman verklaart.

April'sTiger
April'sTiger26 apr. 2020 - 22:15

@4Vier! Ik loop liever een beetje risico om een pijnlijke dood te sterven dan dat ik mijn leven niet kan leven. Dat is voor mij een bewuste keuze net als dat ik ook deelneem aan het verkeer al mijn hele leven. Verder de globalisten/kapitalisten/rijken zijn rijker en machtiger aan het worden tijdens deze crisis. Vrijheden worden aan de kant geschoven. Grondrechten zwaar aangetast of opgeheven.

4Vier!
4Vier!27 apr. 2020 - 16:33

April'sTiger 27 april 2020 at 00:15 "Ik loop liever een beetje risico om een pijnlijke dood te sterven dan dat ik mijn leven niet kan leven. Dat is voor mij een bewuste keuze net als dat ik ook deelneem aan het verkeer al mijn hele leven." In welke mate doe je dat? Rijd je dronken, of doe je dat niet omdat je rekening houd met andere weggebruikers? Zeg je ook "laten we geen condoom gebruiken" tegen degene met aids met wie je van bil wil? Of gebruik je wel een condoom voor je (wisselende) seksuele contacten? Ik denk dat de regering een goede beslissing heeft genomen door het dicht te gooien toen aantallen zieken flink begon op te lopen en het resultaat nog niet bekend was, daarna hebben we in Noord Brabant een flinke toename aan doden gezien. Het is lastig te bepalen of het dodelijker is dan de griep, of dat het gewoon zo verschrikkelijk snel verspreidt, dat die doden snel pieken. Ik kan me in zoverre niet voorstellen dat het een gewone griep is, omdat ik nu (in tegenstelling tot gewone griep) best wat mensen (<65jr) ken die in het ziekenhuis zijn beland. Neemt niet weg dat ik denk dat ik hoop dat de samenleving binnenkort weer "open" gaat. Ik zou het logisch hebben gevonden als bijvoorbeeld de provincie Groningen en Drente weer open zouden zijn gaan: laag aantal besmettingen, überhaupt meer ruimte ed.: even aankijken ("zweeds model") en zo steeds verder. Met in ieder geval wel een beperking van grote samenkomsten. Dus er is zeker, naarmate de tijd verder verstrijkt, en er meer gegevens bekend worden ruimte voor discussie en kritiek. Ik vind discussies over risico/ rechten /privacy ed belangrijk en een discussie van de hele samenleving. Ik haak echt alleen enorm af als mensen met meest rare verhalen komen en dat vervolgens gebruiken in een discussie als ze daarmee ook de veiligheid/gezondheid van anderen raken; maar er dus argumenten gebracht worden waar ik helemaal niets, maar dan ook niets mee kan. Het voorbeeld van deelnemen aan het verkeer: je wilt van A naar B, of gewoon uit je beperkte omgeving. Om dat te doen kan je lopen, fietsen, brommer, OV, auto, vliegen. Bij elk vervoermiddel een ander risico en afhankelijk van wat anderen in het verkeer doen. Dat je vervolgens zegt: ik neem dit percentage risico met jouw leven, anders wordt mijn leven te beperkt, dan kan je daarna bediscussieren hoeveel risico dat dan mag zijn. We hebben nu bijvoorbeeld bepaald dat jij niet met 160 km/h over een fietspad mag rijden. Prima. Als je zou zeggen dat je niet fietst, maar alleen auto rijdt omdat je dan in een kooi van Faraday zit en je dus veilig bent voor de aliens van de cabal van de planeet waar Bill Gates eigenlijk vandaan komt, maar dan wel 160 km/h omdat ze je anders kunnen tracen, dan haak ik af. Daar valt dan geen zinnig woord over te zeggen. Dat is nu helaas ongeveer het niveau van de discussie bij Jensen. Een groot deel van lotje getikt, nul logisch redeneervermogen, er valt geen zinnig gesprek mee te voeren. Maar, o, o, o, wat zijn ze wakker.....

LaBou
LaBou 25 apr. 2020 - 11:05

Dat is nou balen voor al die "jongeren" die zich min of meer onkwetsbaar voelden.

1 Reactie
Richard58
Richard5825 apr. 2020 - 12:44

Tsja dit verbaast mij niet en daarom ook heel dom om te roepen ouderen en kwetsbaren. Hopelijk dringt het nu door dat het geen griepje is.

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 apr. 2020 - 11:01

Dat is in Brabant reeds lang gezegd. Het bloed wordt dikker en veroorzaakt overal stolsels ook in de bloedvaten van de longen met als gevolg longembolie. Als het bloed dikker wordt is dit een logische gevolg!

Ellen Schoof
Ellen Schoof25 apr. 2020 - 10:54

Zeer triest nieuws. Griezelig virus. Laten we heel voorzichtig zijn!