Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte negeerde archiefwet en wiste jarenlang elke dag sms’jes

Landsadvocaat: toestel premier had ruimte voor slechts 20 berichten
Joop

'U creëert een soort Derksen-Marokkanen-quotum'

  •  
12-04-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
derksen
Voetbalanalist Johan Derksen zei gisteren in het RTL-programma Voetbal Inside dat clubs ‘naar de klote zijn gegaan’ omdat Marokkaanse spelers ‘die niet in hun blote kont durven te douchen’ de ‘overhand in de selectie’ zouden hebben. Farid Azarkan, voorzitter van het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders en voetbalcoach, eist excuses van zowel Derksen als RTL. Aan tafel bij Jeroen Pauw wordt de discussie voortgezet, maar Derksen neemt geen woord terug van het betoog waarvan hij zelf ook vermoedt dat het racistische trekjes vertoont. Hij doet er zelfs nog een schepje bovenop, door te pochen dat hij nooit een Marokkaanse speler  zou kopen als hij manager van een grote club was, vanwege de Ramadan en de Afrika Cup. Azarkan wierp tegen ‘een soort Derksen- Marokkanen-quotum’ te creëren.

Meer over:

sport, racisme, nieuws, media

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (159)

panterarosso65
panterarosso6513 apr. 2016 - 17:10

da laatste is een feit, je koopt een speler en bent hem vervolgens midden in het seizoen een maand kwijt voor de afrika cup en nog eens een maand minder presteren vanwege ramadan heb begrepen dat ziyech enkele miljoenen minder opbrengt door zijn keuze

2 Reacties
Zandb
Zandb14 apr. 2016 - 8:23

Dat is een feit! Inderdaad, dat je zegt van ehhh...... nou, nou, nou..... 't Is me wat!

RutgerRe
RutgerRe14 apr. 2016 - 11:52

Veelzeggend die reactie van ''Zandb''. Zo reageert een groot gedeelte van zichzelf progressief noemend nederland als ze met feiten worden geconfronteerd. Echte linkse progressievelingen staan voor de vrijheid van meningsuiting en zijn zeer kritisch op totalitaire religies.

DaanOuwens
DaanOuwens13 apr. 2016 - 14:38

Meestal verloopt zo'n discussie met een BN-er niet erg gelijkwaardig. Maar deze Farid heeft ballen en een verhaal. Stevig optreden van hem. En hij heeft zijn punt wel helder gemaakt. Vrienden met Derksen zal hij niet worden, maar wie wil dat nou.

3 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus13 apr. 2016 - 16:58

"Maar deze Farid heeft ballen en een verhaal." En dat verhaal is dat het koste wat het kost geen inhoudelijke discussie mag worden. Dat vraagt inderdaad nogal wat lef. Maar vooral oren dichthouden en door blijven ratelen, want als jij de bal hep dan hep de tegenstander hem niet. Da's logisch. Net zo logisch is dat je geen stap verder komt als je werkelijk geen benul hebt wat je met de bal moet doen. Dan ligt alleen het eigen doel open en daar schoot hij hem dan ook in.

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods13 apr. 2016 - 19:46

@PdG: Azarkan ratelde inderdaad een paar keer wat te lang door, maar verder ben ik het geheel eens met Daan.

Piet de Geus
Piet de Geus13 apr. 2016 - 22:33

"Azarkan ratelde inderdaad een paar keer wat te lang door" In zijn onvermoeibare pogingen om een inhoudelijke discussie te voorkomen. Als hij namens die samenwerkende Marokkanen (geen idee wie dat zijn, waarschijnlijk alleen de mensen van die stichting zelf) iets had willen bereiken voor die voetbalknapen dan had hij het probleem geanalyseerd. Aangezien hij beweert zelf voetbaltrainer te zijn moet hij op de hoogte zijn van de vele incidenten en problemen binnen voetbalclubs. En zou hij daar over nagedacht moeten hebben. En gezien zijn zelfbenoemde functie op een probleemoplossende manier en niet om het wij-zij-denken te bevorderen. Zeg ik iets heel geks als ik beweer dat die problemen bij voetbalclubs ontstaan omdat de amateurs die die verenigingen vormen met een heel andere groep jongeren te maken hebben dan die uit de kringen waaruit ze zelf afkomstig zijn? En dat ze daarom wat meer moeite hebben om met de probleemgevallen daaronder om te gaan dan met de probleemgevallen uit eigen kring waarmee ze voorheen louter te dealen hadden? En veel hulp krijgen ze daar ook niet bij, omdat de ouders van die jongens veel minder bij de club betrokken zijn dan de ouders van de traditionele doelgroep. Die amateurs die die clubs draaiend houden zwemmen dus een beetje, terwijl ze willen voetballen. Op wat voor manier los je dat op zonder te eindigen bij gesegregeerde voetbalclubs? Als Farid echt ballen en een verhaal had, dan had hij een antwoord op dit soort vragen. Want om dit soort simpele (maar desalniettemin moeilijk op te lossen) zaken gaat het uiteindelijk. Los je dat op, dan kom je samen een stap verder. Negeer je het en ga je met je vingertje wijzen dan bevestig je het ongenoegen alleen maar en vergroot je de bereidheid om het samen op te lossen niet bepaald.

Bram Emanuel
Bram Emanuel13 apr. 2016 - 13:43

Wat mij opviel was de triomfantelijke opmerking van Azarkan over het naakt douchen: "maar de jeugd doucht allang niet meer naakt, iedereen houdt tegenwoordig zijn onderbroek aan". Zijn we tegenwoordig al zover opgeschoven dat we schaamte voor het eigen lichaam promoten onder de jeugd? Is dat nou een overwinning voor links? Ik heb wel eens gelezen dat er lang over gestreden en nu blijkt dat die strijd in enkele jaren teniet is gedaan. Zonde.

3 Reacties
nomen nescio
nomen nescio13 apr. 2016 - 15:03

Of er iets gepromoot wordt, weet ik niet. Maar dat er iets speelt is overduidelijk. Het is mij op mijn - bepaald niet multiculturele - sportcentrum al opgevallen dat waar vroeger iedereen in de unisex sauna ruimte gewoon bloot rond liep, tegenwoordig de meeste mensen een handdoek om het gehele lijf dan wel het onderlijf gewikkeld hebben. Dit onderwerp kwam dit weekend aan de orde tijdens een familiefeestje waar vluchtelingen, allochtonen, al dan niet voetballende Marokkanen NIET de revue passeerden. Op zeker moment kwam het topless zonnen aan de orde. Ook daar is de klad in gekomen. Tijdens dat gesprek meldde de vriendin van een van mijn neven - een aantrekkelijk ogende jongedame - dat het voor haar ondenkbaar was om topless op het strand te lopen of liggen. Er is sprake van een nieuwe preutsheid en die lijkt veel verder te gaan dan die in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. Misschien hangt het samen met het feit dat iedereen wil voorkomen dat er stiekem foto's worden genomen en op het web geslingerd.

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods13 apr. 2016 - 17:06

++Zijn we tegenwoordig al zover opgeschoven dat we schaamte voor het eigen lichaam promoten onder de jeugd? Is dat nou een overwinning voor links?++ PP: Ik vind het ook preuts, maar waarom je dat nou als overwinning van links moet bestempelen?? Waar het om gaat is dat Dreksen het feit dat Marokkanen niet naakt durven douchen gebruikt als onderbouwing voor zijn stelling dat hele voetbalclubs ten onder gaan als er teveel Marokkanen lid van worden. Dát is het idiote aan Dreksens opstelling. Alsof clubs er beter van zouden worden als ze dat wel zouden durven!

Bram Emanuel
Bram Emanuel14 apr. 2016 - 13:14

"Waar het om gaat is dat Dreksen het feit dat Marokkanen niet naakt durven douchen gebruikt als onderbouwing voor zijn stelling dat hele voetbalclubs ten onder gaan als er teveel Marokkanen lid van worden. " Derksen gebruikte het als voorbeeld dat de open cultuur van voetbalclubs in een rap tempo verandert naar die van een schaamtecultuur. En bij een schaamtecultuur heb je vaak oprispingen van geweld, zoals we ook zagen bij de dood van die grensrechter. Maar wat ik bedoelde is dat Azarkan dat naar voren bracht als een overwinning, op een manier van "wat lul je nou, die schaamtecultuur hebben we allang bereikt, het is een gepasseerd station".

[verwijderd]
[verwijderd]13 apr. 2016 - 13:35

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods13 apr. 2016 - 17:18

++Even vooropgesteld vind ik Azarkan hier emotioneler overkomen dan de andere keren dat hij bij Pauw etc mocht aanschuiven. Hij leek oprecht boos te zijn om de woorden van Derksen++ PP: Ja, en? Vind je het gek, gezien dat Dreksens redeneertrend niet zou hebben misstaan in de aanloop naar de Kristallnacht? Er is een heel groot verschil tussen het genuanceerde verhaal van Hugo Borst en Wim Kieft aan de ene kant en het vooringenomen generaliseren en stigmatiseren van Marokkanen dat Dreksen doet.

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods13 apr. 2016 - 18:14

en het vooringenomen generaliseren en stigmatiseren van Marokkanen dat Dreksen doet aan de andere kant.

Zandb
Zandb14 apr. 2016 - 8:26

Dirk-Jan; ik vind dat een hele inspirerende samenvatting van de discussie.

truusbeek2
truusbeek213 apr. 2016 - 12:24

Mokum "Het goed vs. het kwaad" Wat moet je daar nu van vinden ! De wegkijkers vs de benoemers??

Lester2
Lester213 apr. 2016 - 12:14

Waarom is het onmogelijk om gewoon toe te geven dat niet elke cultuur 100% gelijk is? We zijn niet allemaal identieke glazen waar het enige verschil de inhoud is. Stel er zou een land zijn met een cultuur die 100 jaar verder is als die van ons, waar er geen racisme is, geen klasse strijd en een hoge welvaart. Wat nou als er veel Nederlanders daar heen zouden emigreren maar zich moeilijk konden aanpassen? Het is niet dat ze het niet willen, maar als je 40 jaar in een samenleving hebt geleefd waar klasse strijd en racisme veel voorkwam dan kan het moeilijk zijn om sommige gewoontes af te leren. Is niet moeilijk om voor te stellen dat er bepaalde frictie kan ontstaan, Nederlandse gewoontes die totaal ongepast zijn in die cultuur, denk aan Sinterklaas feest of het koningshuis, zullen voor confrontatie zorgen. Misschien missen de Nederlanders bepaalde intuitie die ze niet hebben meegekregen omdat ze 100 jaar achterlopen.

3 Reacties
Lester2
Lester213 apr. 2016 - 12:24

Dan is het toch ook niet moeilijk voor te stellen dat de andere cultuur een soort van malaise ontwikkeld voor Nederlanders?

Moeder Pietje
Moeder Pietje13 apr. 2016 - 21:42

"Misschien missen de Nederlanders bepaalde intuitie die ze niet hebben meegekregen omdat ze 100 jaar achterlopen." Vandaar dat hier en masse heentrekken maar niet naar voorlopende culturen als Rusland of China. Achterlijke culturen zoeken elkaar op.

Moeder Pietje
Moeder Pietje13 apr. 2016 - 21:43

vandaar dat hier en masse moslims heen trekken

Instaatsteller
Instaatsteller13 apr. 2016 - 12:05

Het niveau van de discussie hier wordt elke keer naar beneden gehaald door rechtse kleuters en hun slechte, luie, voorspelbare waarnemingen. Even iets extreems zeggen, minderheden jennen en weg. Ik ga toch ook niet zitten trollen op rechtse sites? Als je met linkse praat aankomt op rechtse sites wordt je meteen geblokt.

Paul250371
Paul25037113 apr. 2016 - 10:58

Ik vind dit een lastig punt. Ik heb jaren gevoetbald en gezaalvoetbald, ook tegen teams met veelal "buitenlanders", Turken, Marokkanen, Spanjaarden Portugese Nederlandse voetballers, zelden iets rottigs meegemaakt. (Ook zuideuropese jongens zijn, laten we maar zeggen wat fanatieker in mijn beleving) Ik weet wel dat er gewoon het eea op de velden voorvalt. Het is ook hoe je er in staat heb ik gemerkt, de mensen met de grootste angst en vooroordelen krijgen ook altijd als eerste een schop van zo'n rot........ Ik wil niet ontkennen dat er rottigheid is met "buitenlandse" voetballers maar ik vind inderdaad dat Derksen generaliseert en daarbij ook heel veel "buitenlandse" jongens die goed functioneren daardoor stigmatiseert. Wat ik begrepen heb is dat hij wel een beetje bevooroordeeld is omdat hij indertijd idd. Gouda is uitgejaagd wat ik in het verleden wel eens in een column heb gelezen. Daardoor is zijn zicht wellicht gekleurd. Wat ik ook weet is dat hij Wilders een hele onfatsoenlijke kerel vindt. Wilders is bevooroordeeld omdat zijn schoentjes een keer bij een Moskee zijn gestolen (so he says) en dat hij met zijn witte sokjes over het hete zand moest (dat laatste stel ik mij dan voor.)

1 Reactie
Paul250371
Paul25037113 apr. 2016 - 11:05

Ik lees net de column van Asscher (ik heb hem ook hier behoorlijk wat afgezeken) ik kan me erg goed vinden in zijn column

Buzzer
Buzzer13 apr. 2016 - 10:48

Derksen maakt een punt en durft te zeggen wat een hoop anderen niet durven te zeggen.En natuurlijk word hij de PVV hoek ingeduwd door Farid Azarkan. Nu begrijp ik best dat wat Derksen zegt niet leuk is voor deze man, maar misschien zou hij er eens rustig over na moeten denken en niet direct de hakken in het zand zetten.

4 Reacties
GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*13 apr. 2016 - 11:51

Dag Buzzer. Als u de heer Derksen echt *kosher* vindt, wat betreft zijn Marokkanen uitspraken, moet u in de toekomst in eerste instantie uw echte naam gebruiken, op deze website, in plaats om uzelf te verbergen achter uw nickname *Buzzer*. :) Dat gebruik ik trouwens ook, een nickname, vooral om te vermijden dat iemand zoals oud-PVV'er Eric Lucassen b.v. of een van zijn andere PVV collega's of een van die blijkbaar talloze PVV aanhangers in heel Nederland, in de nabije toekomst, misschien in mijn brievenbus gaat pissen, wie weet. Een fijne dag aan u.

Ben Joop
Ben Joop13 apr. 2016 - 12:38

Waarom moet je rustig nadenken over racistische haatzaaierij? Ik zeg vervolgen!

trebor2
trebor213 apr. 2016 - 14:56

Ben Joop :"Ik zeg vervolgen!" Ik zeg kansloos....en gelukkig maar!

Buzzer
Buzzer14 apr. 2016 - 6:16

PeaceLove, Misschien begrijp ik niet precies wat u bedoelt, maar mag ik uw reactie uitleggen als een impliciete bedreiging?

Piet de Geus
Piet de Geus13 apr. 2016 - 10:36

"er hoeft hier in een artikel maar de naam van de SP te vallen" Gelukkig behoren die eloquente SP-ers zelf tot het meest tolerante volk en zul je hen er nooit op betrappen dat ze iedereen die geen partijlid is categorisch voor neoliberaal uitmaken. En als de naam van een andere partij valt zijn zij ook de laatsten om zich er als een stel hyena's op te storten en de inhoud verder te negeren.

Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович13 apr. 2016 - 10:27

U bent voor censuur? Ik snap dat u graag alleen maar dingen leest waar u het mee eens bent. Helaas is de waarheid niet altijd fijn om te lezen. Maar u bent niet de enige, veel linkse lezers willen bepaalde dingen niet zien. Weg kijken en naar een anders wijzen is dan ook de standaard linkse reactie. Div van mijn reacties (terwijl ze volledig binnen de regels blijven worden niet gepoost), Dus joop doet precies wat u wil, niet teveel comments die niet in uw straatje passen. wbt Johan Derksen. Ik heb niks met voetbal / VI en weet ook niet over daar problemen zijn. Maar als ze er zijn dan moeten ze in een normaal gesprek benoemd kunnen worden, met voor en tegen argumenten.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen213 apr. 2016 - 10:24

@ Tricky (11:23u) - je werpt interessante vragen op. Ik heb daar wel iets op te zeggen. Ik heb de indruk dat sinds een maand of 5, 6 Joop inschikkelijker geworden is waar het gaat om het accepteren van reactionair-rechtse opinies. In het begin vond ik dat geen vooruitgang; naar mijn idee zaten er de nodige trollen bij, die maar op één ding uit waren: intrigeren en provoceren. Van zulke mensen verlies je het altijd. Niet omdat ze zo begaafd zijn en zoveel inzicht hebben, neen: ze houden zich niet aan impliciete fatsoensregels. Ze insinueren bijvoorbeeld dat hun opponenten in het nabije verdeden dit-en-dit gezegd hebben (het vraagt erg veel tijd en moeite voor derden om na te gaan of dat ook zo is; en dan is er al een probleem). Ze leggen je ook in lopende discussies dingen in de mond en in je hart, die helemaal je mening en je standpunt niet zijn. Alsof ze in je geest kunnen kijken. Ze weten bijvoorbeeld ook zeker dat alle moslima's met hoofddoek zwaar mishandeld worden, en onderdrukt, en dat ze dat doekje zelf niet willen. Onhoudbare stelling, waar trollen nochtans het patent op hebben.Tenslotte leven ze van roddel, achterklap, geruchten, en mystificaties, en als ze het pleit dreigen te verliezen, dan geven ze zich aan samenzweringstheorieën over, of ze verdwijnen schielijk, om dan een ander te gaan pesten, soms onder een andere avatar en schuilnaam. Ik denk dat de Joop-redacteuren er steeds beter in slagen om het kaf van het koren te scheiden. Echte trollen lijken er nu maar enkele te zijn. ------- Nu mijn tweede punt: ik kan goed leven met de situatie van nu. Het is waar dat Telegraaf en GeenStijl nauwelijks naar links hellende opinies toelaten. Daar zijn ze bang voor. Deze media bedrijven zogeheten campagne-journalistiek, van een laag niveau. Ze houden ervan op de man te spelen en hun maatschappelijke tegenstanders zwart te maken, desnoods met laster en kwaadsprekerij. GeenStijl heeft een sluwe modus operandi: zo af en toe pakt het ook Wilders 'hard aan', en ook de Telegraaf ('De Televaag') zelf, om te suggereren dat men onafhankelijk is. Dat is niet zo. Het is allemaal nauwkeurig geregisseerd en berekend. Dit alles leidt ertoe, in combinatie met een puberaal 'jolig' taalgebruik, dat ook mensen met enige opleiding GS bezoeken - die zien kennelijk niet hoe doortrapt ze belazerd worden door de TMG-groep. Reactionaire media houden niet van kalme, onderbouwde, sociaaldemocratische inzendingen, dat wijst de realiteit uit. Met Elsevier is het helemaal lachen. De site publiceert geen reacties meer. Het is niet moeilijk om in te zien waarom dat is: er kwam té veel ultrarechtse modder binnen, die niet voor acceptatie geschikt was. Het kostte te veel tijd om te schiften. Zo gaat dom-rechts aan zijn eigen malaise ten onder. (Interessant is de Duitse site van het weekblad 'Die Zeit'. Geweigerde inzendingen worden geschrapt, maar te zien blijft een terechtwijzing van de redactie, met opgaaf van de reden van de weigering. Daaruit valt af te leiden dat ook daar rechts gescheld toeneemt, gelijk op met de populariteit van partijen als AfD en haar zusterclubjes.) De situatie nu, op Joop, vind ik niet slecht. Ik zou het niet aardig vinden als iedereen het altijd op sociaal-wenselijke linkse toon met elkaar eens zou zijn. En omdat ik een goed geheugen heb, kom ik dingen aan de weet over de 'werking van het rechtse brein', door te kijken naar de wijze van argumenteren, de houding van rechts ten aanzien van feit, fictie, waarheid, mythe, bewezen vs. onbewezen standen van zaken, en complexe maatschappelijke problemen (plus de rechtse behoeft aan vereenvoudiging daarvan). Dit is wat ik ervan te zeggen heb.

janwijn
janwijn13 apr. 2016 - 10:23

Tricky, Dat komt doordat veel gematigde nadenkende deelnemers hier al lang zijn afgehaakt. Het zijn niet alleen de extremisten die hier ongenuanceerd te keer gaan maar ook lieden uit de PvdA\D66 hoek. B.v. er hoeft hier in een artikel maar de naam van de SP te vallen, dan wordt er niet op de inhoud ingegaan door enkele 24 uurs schrijvers hier maar worden direct weer alle clichés van stal gehaald tegen de SP en gaan ze hun oude grammofoonplaat eindeloos herhalen. Maar misschien is dat ook een vorm van extremisme: net als de PVV niet luisteren naar wat anderen te zeggen hebben.

ATM2
ATM213 apr. 2016 - 10:18

In een gezelschap van eensgezinden ontstaat geen discussie. Misschien daarom ?

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*13 apr. 2016 - 10:03

Dag Tricky. Als toevoeging, wat betreft uw ontzettend waardevolle inzending hierboven, een vriendin van een kennis van mij, heeft een paar jaar geleden, haar heel IP-adres geblokeerd door geenstijl, blijkbaar, puur omdat haar inzendingen toen kennelijk te kritisch waren, tenminste ze waren blijkbaar wel op zulke manier beschouwd toen, door de geenstijl redactie. Dat gezegd, mijn petje af aan de hele team van Joop.NL Vara om blijkbaar (bijna) alle inzendingen toch te publiceren = een ontzettend groot, moedig en vrijzinnig gebaar, vooral tijdens deze nogal chaotische tijden. Wat betreft al die bewuste onruststokers, ook op deze website, er is en blijft altijd een sterk tegengeluid en zo hoort dat in een absoluut top land zoals Nederland. **Keep up with your really excellent work, beste Joop.NL Vara team!** Het goed vs. het kwaad, wie wint, uiteindelijk?. Ik heb nog altijd vol vetrouwen in onze Nederlandse democratie en onze Nederlandse rechtsstaat. Een heel fijne en zonnige lentedag, aan jullie allemaal.

truusbeek2
truusbeek213 apr. 2016 - 10:00

Lekker onder een "linkse" kaasstolp.

Gluteus Maximus
Gluteus Maximus13 apr. 2016 - 9:54

Ah ha... in al uw progressiviteit pleit u ervoor mensen met een andere mening te "weren"? Mag ik u er dan op wijzen dat Joop niet slechts door de belastingcentjes van de Links gezinde kiezer, maar gewoon van iedereen. Dus - wat u in wezen zegt: ik wil wel graag een podium voor de goedgekeurde meningen uit rijksmiddelen gefinancieerd. Maar mensen met een verkeerde mening zijn hier niet welkom. Dat is een erg progressief standpunt.

Banjaard
Banjaard13 apr. 2016 - 9:45

Zijn we nou werkelijk verbaasd dat Johan dit zegt? Dit is een man die zijn rookverslaving belangrijker vindt dan de gezondheid van zijn medewerkers.

1 Reactie
Common Sense
Common Sense13 apr. 2016 - 11:57

Oh ja, en dat klopt er nóóit meer iets van wat hij zegt.

Klapschaats2
Klapschaats213 apr. 2016 - 9:05

Er zijn vast statistieken over. Bij een evt proces komen die naar boven en zullen we zien wat ervan waar is. De heer Derksen zegt m.i. niet dat hij racistische uitspraken doet, maar dat anderen dat mogelijk wél zouden vinden. Dat interesseert hem ... enz.

Klapschaats2
Klapschaats213 apr. 2016 - 9:03

Er zijn vast statistieken over. Bij een evt proces komen die naar boven en zullen we zien wat ervan waar is.

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods13 apr. 2016 - 8:52

Uitstekend optreden van Azarkan, waarin hij qua argumenten Derksen diverse hoeken van de kamer liet zien. Gevolgd door kleinzielige replieken van Derksen. Die verder (nog meer) uit de kast gekomen als een arrogante en walgelijke racist! Als er pleepapier gemaakt wordt met zijn afbeelding erop koop ik het. En Jeroen Pauw vond ik zeer zwak.

3 Reacties
truusbeek2
truusbeek213 apr. 2016 - 10:01

??

truusbeek2
truusbeek213 apr. 2016 - 10:02

Ja hoor over die vieze kaaskoppen die die Marokkaanse billen willen zien had hij een sterk argument voor al de intonatie waarmee hij het zei was zeer sterk!

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods13 apr. 2016 - 12:15

@tb: ++over die vieze kaaskoppen++ PP: Ik heb Azarkan niet of nauwelijks beledigend of denigrerend horen doen over Nederlanders. Derksen diverse malen duidelijk wel over Azarkan/de Marokkanen. 'Onder een stolp leven' is een normale uitdrukking en 'onder een kaasstolp' is niet of nauwelijks beledigend, voor iemand met een beetje incasseringsvermogen. @GT: ++Meent u dit nu serieus? Welke argumenten heeft u dan allemaal gehoord?++ PP: Komen ze: 1. Derksens stelling dat als er meer dan 5 Marokkanen in een elftal zitten dat elftal naar de kloten gaat werd door Azarkan ontkracht met diverse voorbeelden waaruit blijkt dat dat net zo goed heel goed kan gaan. 2. Azarkan bleek meer breedte- en dieptekennis van de materie te hebben dan Derksen, bleek zelfs een ervaringsdeskundige te zijn. Derksen bleek zijn stellingen te hebben gebaseerd op van-horen-zeggen, zonder dat er ook maar iets van een kwantificerend onderzoek aan te grondslag lag. Zelfs zijn Gouda-ervaring bleek op weinig te berusten. 3. Derksens stelling dat Marokkaans-Nederlandse voetballers kiezen voor het Marokkaanse nationale elftal werd ontkracht -- alle grote Marokkaans-Nederlandse voetballers kozen juist voor het Nederlandse elftal. 4. Marokkanen zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers maar doen het op voetbalgebied in termen van betaald voetballer worden juist zeer goed. Derksen kiest er echter voor om alles wat de Marokkanen doen, inclusief op voetbalgebied, met de grond gelijk te maken. Dat getuigt van vooringenomenheid, wat de basis is voor racisme. Vergelijk het met iemand willen veroordelen van een bepaald feit omdat hij een ander feit ook gepleegd heeft. In de rechtspraak betekent dat een grove gerechtelijke dwaling. Daarbij dient men zich te realiseren dat Nederland veel meer last heeft van Eredivisiesupportersgeweld, waaronder financieel door de continu benodigde grote politie-inzet. Dat geweld wordt bijna altijd gepleegd door etnisch autochtone Nederlanders. Toch wordt door velen gesteld dat ook op voetbalgebied de etnisch autochtone Nederlanders de goeieriken zijn en de Marokkanen de slechteriken.

Albert Einstein
Albert Einstein13 apr. 2016 - 8:49

Wat een verademing dat iemand "zonder last en ruggespraak" kan spreken! Derksen zegt gewoon dat de aarde om de zon draait. Dat de (linkse) kerk dat niet ziet zitten, is begrijpelijk.

4 Reacties
Zandb
Zandb13 apr. 2016 - 11:08

Knap hoor, dat je al discriminerend beweert dat de aarde om de zon draait!

Samarkand
Samarkand13 apr. 2016 - 11:42

@ Zandb - Wat probeer je precies te zeggen? Niet echt een mooie volzin, in mijn optiek.

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods13 apr. 2016 - 12:19

@AE: Je begint een karikatuur van jezelf te worden. Wel grappig op zijn tijd, maar allang niet meer serieus te nemen.

Zandb
Zandb14 apr. 2016 - 8:32

Samarkand: Lees Dirk-Jans reactie hierboven (15.35UUR) over de discussie. Johan Derksen weet echt wel waar hij het over heeft - Hij beweert, om zo te zeggen, dat de aarde om de zon draait - maar daarbij discrimineert hij.

Hugh Jizzler
Hugh Jizzler13 apr. 2016 - 8:10

Dhr Derksen legt zijn vinger op de zere plek. Onderschrijf zijn betoog voor 200% tav het voetbal. We kunnen hoog springen, laag springen...in nederland hebben we een Marokkanen probleem. Buurtoverlast, straatroof, overvallen, drugshandel en jihadisme. Van alle mannen met een Marokkaanse achtergrond en tussen de 15 en 25 jaar oud is 52% ooit verdacht van het plegen van een misdrijf. Als Samson en Spekman openlijk hierover uitlaten dan is serieus iets aan de hand.

2 Reacties
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods13 apr. 2016 - 10:11

Dat wordt ook door Azarkan erkend. Maar wat Derksen vervolgens doet is *alles* wat de Marokkanen doen, inclusief voetballen, in een slecht daglicht stellen. Ook nog eens op basis van twijfelachtige data, zoals Azarkan duidelijk maakte. Derksen is walgelijk racistisch bezig op deze manier.

Jan Willem deBoer
Jan Willem deBoer13 apr. 2016 - 14:17

Wat is dat toch altijd als het over de Marokkanen problematiek gaat dat velen binnen en buiten die groep gaan stuiteren als er niet expliciet gezegd wordt slechts de betreffende groep te bedoelen en niet het geheel. Is het die verfoeilijke schaamtecultuur, is het een massaal minderwaardigheids gevoel, is het niet kunnen accepteren van enige vorm van kritiek of is het slachtoffergedrag. Overigens bij dit is de dag interessante achtergrondinformatie van een drietal voorzitters. http://www.npo.nl/dit-is-de-dag/12-04-2016/RBX_EO_701353/POMS_EO_3643133 De oplossing schijnte te zijn duidelijkheid over de clubcultuur en -gedrag in combinatie met zero tolerantie en harde sancties. Eén voorzitter die spelers van 7 jeugdteam als lid heeft geroyeerd. Anderen die meerdere teams uit competitie hebben gehaald. Derksen kaart een duidelijk probleem aan. Misdragingen binnen een team zijn bijna een garantie voor hetzelfde wangedrag in de maatschappij.

oudsaider2
oudsaider213 apr. 2016 - 8:07

En weer de inhoud ondergesneeuwd. Iemand beschuldigen onder een kaasstolp te leven, met de rug tegen de multiculturele samenleving omdat je niet weet dat ene Azarkan voorzitter is van SMN? Is dat tegenwoordig het criterium? Met Derksen ben ik van mening dat Azarkan nou niet bepaald het meest aangename gezelschap is. Geen verarming hem niet te kennen. Om de angel direct al uit het gesprek te halen, ja, Marokkanen voeren slechte lijstjes aan om direct daarna iemand in het Wilderskamp te plaatsen, zijn eigen morele en alle andere gelijken aantonen en de slechtheid, en daardoor als gesprekspartner niet serieus te nemen, van de ander Wat heeft Azarkan gedaan als voorzitter van het SMN om bijvoorbeeld ouders te betrekken bij de clubs, stimuleren om met de kinderen naar uitwedstrijden te gaan, om een amateurclub die meest op vrijwilligers draait te laten voortbestaan? Heeft zijn SMN signalen ontvangen over misdragingen en indien inderdaad structureel, wat is er aan gedaan? Met de resultaten van zijn inspanningen had hij Derksen om de oren kunnen slaan, maar nee. Hetzelfde riedeltje als altijd, de anderen hebben het -niet- gedaan (al naargelang de situatie), stigmatiseren en sluiten uit. En MarokKanen zijn slachtoffers. Altijd.

1 Reactie
truusbeek2
truusbeek213 apr. 2016 - 8:31

"Wat heeft Azarkan gedaan als voorzitter van het SMN om bijvoorbeeld ouders te betrekken bij de clubs, stimuleren om met de kinderen naar uitwedstrijden te gaan, om een amateurclub die meest op vrijwilligers draait te laten voortbestaan." Autochtone ouders laten het ook afweten maar uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat allochtone ouders nog moeilijker te bewegen waren. verantwoording alleen thuis en buiten het huis totaal geen verantwoording nemen. wanneer vindt de kentering plaats.

JohnVKR
JohnVKR13 apr. 2016 - 8:05

De core business van Johan Derksen is beledigen. Verder heb ik niet de indruk dat de man door veel mensen serieus wordt genomen. En stel dat Derksen had gezegd dat hij nooit een Joodse speler zou kopen als hij manager was geweest van een grote club? Dan zou RTL hem op staande voet hebben ontslagen.Want we zijn in ons land specialist in double standards.

4 Reacties
trotsopnederland
trotsopnederland13 apr. 2016 - 8:14

Onzin, hij onderbouwt toch waarom hij dit niet zou doen. Ik zou ook geen spelers willen die menen onder het mom van een zelfbedacht profeetje zich aan de arbeidsverplichtingen te kunnen onttrekken. Het gekke is, dit land is zo ziek, dat ze er nog mee wegkomen ook.

Common Sense
Common Sense13 apr. 2016 - 8:15

Joden voeren nu eenmaal geen slechte lijstjes aan, dus dat zou een rare uitspraak zijn. Er wonen trouwens amper nog joden in Nederland, helaas. 30,000 Geloof ik.

truusbeek2
truusbeek213 apr. 2016 - 10:04

Common Sense en die hebben in bepaalde wijken geen leven.

Piet de Geus
Piet de Geus13 apr. 2016 - 10:31

"En stel dat Derksen had gezegd dat hij nooit een Joodse speler zou kopen als hij manager was geweest van een grote club?" Doen die dan ook aan de ramadan? Een tijdje matzes eten heeft toch echt minder effect dan hele dagen vasten. Je kunt beter een vergelijking maken met vrouwen: die menstrueren en melden zich bovendien vak ziek als hun kroost iets mankeert.

Mandara
Mandara13 apr. 2016 - 7:50

JD legt geheel terecht een vinger op de zere plek. Bij veel gestaakte wedstrijden of wedstrijden met ernstige wanordelijkheden zijn team van/met allochtonen spelers de veroorzakers. Voor statistieken kan men terecht bij de KNVB.

3 Reacties
JohnVKR
JohnVKR13 apr. 2016 - 8:13

De speler met de meeste rode en gele kaarten in het betaalde voetbal is Hans Kraay Jr. En ik kan uit de historie van het Nederlandse voetbal nog wel wat schoppers noemen, waaronder grote namen als Laseroms, Wouters, Neeskens. Dus wat dit met allochtoon te maken heeft, is me niet helemaal duidelijk.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon13 apr. 2016 - 8:21

De KNVB registreert bij meldingen van incidenten niet de etniciteit van de vermeende daders.

Robles
Robles13 apr. 2016 - 9:53

@Mandara Aangezien u zo stellig bent heeft u die statistieken reeds voorhanden en zou het fijn zijn als u die dan hier zou delen met ons.

Nailles
Nailles13 apr. 2016 - 7:49

Als je zoals zovelen hier onder "progressieven" zoals zo vaak gedemonstreerd stelt dat in een omgeving waar de autochtone etnische omgeving door haar overtal in gevallen institutionele problemen kan veroorzaken (sommigen noemen het zelfs institutioneel racisme) t.a.v. etnische minderheden (Pas op! Het is een effect door overtal. Autochtonen zijn individueel gemiddeld daarin dan dus niet anders dan individuen van die andere etnische minderheden.), dan geldt dat waar andere door etniciteit bepaalde bevolkingsgroepen een overtal vormen evenzogoed. Bij voetbalclubs, woonwijken, en andere omgevingen waar dan b.v. Marokkaanse Nederlanders een overtal vormen zullen zij ook dergelijke problemen in gevallen ook kunnen veroorzaken en behoort dat evenzogoed als daar aanleiding toe is kwalijk benoemd en aangepakt moet worden. Het is in geval van het amateurvoetbal duidelijk dat er bij die voor een groot deel uit Marokkaans Nederlandse jonge mannen bestaan een oververtegenwoordiging van excessen voorkomt die zich niet alleen tot seksuele frustraties bij het samen douchen beperken.

5 Reacties
Zandb
Zandb13 apr. 2016 - 8:48

Ja en? Is dat een reden om te discrimineren?

RutgerRe
RutgerRe13 apr. 2016 - 9:09

Discrimineren is het maken van een ongerechtvaardigd onderscheid in gelijke gevallen. Meneer geeft hier aan waarom dat onderscheid zeer gerechtvaardigd is.

Nailles
Nailles13 apr. 2016 - 11:03

@Zandb Het is inderdaad net zo goed geen reden voor de Marokkaans Nederlandse jongens zich ("institutioneel" of anders) discriminerend of zelfs racistisch te gedragen als ze in bepaald groepsverband een meerderheid vormen in een omgeving, zoals dus o.m. maar zeker niet alleen bij amateurvoetbal, als sommige andere groepen dat in andere gevallen of situaties dat soms doen.

Zandb
Zandb13 apr. 2016 - 11:12

Rutger: Dat bedoel ik dus ook: Als je het zo kunt formuleren, waarom doet Derksen dat dan niet? En waarom verdedigt Nailles met dit verhaal dan weer iemand die wèl discrimineert? Ik vind dat er wel eens wat kritischer geluisterd en gelezen mag worden.

Moeder Pietje
Moeder Pietje13 apr. 2016 - 21:52

Rutger Discrimineren betekent onderscheid maken, meer niet. Dat ongerechtvaardigd is jouw verzinsel.

Dantes040
Dantes04013 apr. 2016 - 7:41

Johan moest aan het einde van het gesprek toch terug onder 'zijn kaasstolp'? Hmm, aangifte doen ?

9 Reacties
GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*13 apr. 2016 - 8:00

Dag Dantes040. Als de heer Derksen geen excuses wilt aanbieden, aan alle Nederlanders van Marokkaanse komaf, ik hoop dat veel Nederlanders van Marokkaanse komaf inderdaad massaal aangifte's zullen doen. Na *minder minder minder* van Geert Wilders, nu blijkbaar opnieuw *minder minder minder*, volgens de heer Derksen tenminste, sowieso gebaseerd op zijn optreden bij Pauw, gisteren, maar deze keer zelfs op de voetbal velden. Vrijheid van meningsuiting is altijd een groot goed maar gekker dan dit moet het niet worden in dit land, wat mij betreft. Maar dan wie ben ik?. Een heel fijne en zonnige lentedag aan jullie allemaal!

Donostia2
Donostia213 apr. 2016 - 8:01

Natuurlijk niet. Wat een malle vraag. Je gaat jezelf toch niet verlagen tot zoiets kinderachtigs. Tijdens het gesprek liet de voorzitter zelf in zijn gedrag zien waar het probleem zit. Mooier bewijs kon hij niet leveren.

Zandb
Zandb13 apr. 2016 - 8:50

En, Donostia, waar zit dat probleem dan? In het Marokkaan zijn?

Dantes040
Dantes04013 apr. 2016 - 9:16

Niet alle Nederlanders houden van kaas. Altijd die generalisaties.

MarcoG
MarcoG13 apr. 2016 - 10:06

Dat zie je verkeerd Dantes, dat ging over de blanke Nederlandse Derksen. Dag je zonder pardon gewoon generaliseren. Dat moet je ondertussen toch wel weten.

ATM2
ATM213 apr. 2016 - 10:25

@ Zandb Lezen is een voorwaarde om een behoorlijke reactie te kunnen geven. Donostia schrijft letterlijk '....zelf in zijn gedrag zien waar het probleem zit.' Het gaat dus niet over afkomst maar over gedrag.

Zandb
Zandb13 apr. 2016 - 11:16

ATM: Hoe ik het ook draai of keer, het gaat hier om het probleem Marokkanen. Als de man dan in zijn gedrag aantoont wat het probleem is, dan is mijn vraag zeer gerechtvaardigd.

Hans Beek
Hans Beek13 apr. 2016 - 12:57

@ peacelove: Aangifte doen waarvan? Derksen geeft zijn mening enndat is op zich niet strafbaar. Ik mag bijv best zeggen dat ik geen in mijn huis geen chinezen binnenlaat.

Moeder Pietje
Moeder Pietje13 apr. 2016 - 21:54

@ Peace.......... Een zwever die denkt dat Aboutaleb links is.

janwijn
janwijn13 apr. 2016 - 7:40

Zolang men iemand beoordeeld op zijn daden en niet op zijn zijn is het geen racisme. Het lijkt mij dat in het geval van voetbal het standpunt van Derksen zijn opvattingen in deze geen racisme is.

4 Reacties
Zandb
Zandb13 apr. 2016 - 8:52

Inderdaad; zolang je iedereen beoordeelt op zijn daden. En als elke Marokkaan bijvoorbeeld nu per definitie iemand is die ramadan houdt, op welke daden beoordeel je dan een Marokkaan?

janwijn
janwijn13 apr. 2016 - 9:54

Zandb, Je moet een Marokkaan beoordelen naar dezelfde normen en daden als dat je dat naar welke bevolkingsgroep dan ook doet, dus ook zoals je etnische Nederlanders beoordeeld zover die bestaan. Niet dat ik Derksen een sympathiek persoon vind maar hij kan ook enorm te keer gaan wanneer sporters met een Nederlandse naam zich misdragen binnen en buiten de lijnen.

ATM2
ATM213 apr. 2016 - 10:27

@Zandb Dan beoordeel ik die persoon op het feit dat hij/zij tijdens de ramadan geen topprestatie kan leveren, en dat is wat JD beweert.

Zandb
Zandb13 apr. 2016 - 11:20

ATM; Het feit dat iemand Marokkaan is, betekent toch helemaal automatisch niet dat hij tijdens de ramadan geen topprestatie levert? En als je dat toch beweert - zoals Derksen doet - dan beoordeel je een persoon niet op wat hij doet maar op wat hij is.

rbakels
rbakels13 apr. 2016 - 7:36

Toen ik gisteren de "heren" in "Pauw" zag vroeg ik me af wie er eigenlijk gelijk heeft. Over meningen kun je twisten, maar feiten zijn objectief vast te stellen. Zijn er inderdaad clubs die door een overmaat aan Marokkanen geteisterd worden, in de (beweerde) zin dat de resterende "witte" Hollanders het hazenpad kiezen? Of zijn die Marokkanen gewoon Nederlanders met zwart haar waarvan de (verre) voorouders uit Marokko komen? Ook een feitelijke bewering was dat Farid beweerde dat ook "witte" Hollanders tegenwoordig niet meer in hun blote kont douchen. Wedstrijdjes wie de langste heeft hebben ook discriminatoire trekjes.

1 Reactie
OlavM
OlavM13 apr. 2016 - 23:19

@ Frits Jansen: [Ook een feitelijke bewering was dat Farid beweerde dat ook “witte” Hollanders tegenwoordig niet meer in hun blote kont douchen.] Dat heb ik ook wel eens bij fitness waargenomen. Vooral jongeren beïnvloeden elkaar sterk en nemen vaak dingen van elkaar over. (Denk b.v. ook eens aan de tegenwoordige straat- en raptaal!). Andersom was het ook al lang geleden zo, dat Marokkanen bij fitness geen slipje of zwembroek bij het douchen droegen. Het gaat hierbij dus steeds om een bepaald gedeelte van de populatie. (Over de precieze aantallen of percentages kan ik niets zinnigs zeggen in dit verband).

taylor
taylor13 apr. 2016 - 7:33

Waar zijn de 60 en 70er jaren gebleven??? links Nederland ging los op alles, de kerk, katholieken, christenen op alles werd afgegeven. En nu slaan ze op tilt en zien ze het opeens allemaal niet meer.

1 Reactie
Neill Page
Neill Page13 apr. 2016 - 8:27

Inderdaad, fatsoen is nu heel belangrijk geworden, dat was niet zo lang geleden wel anders...ik noem het gewoon lafheid.

nesje2
nesje213 apr. 2016 - 7:28

Juist dat zei Derksen als je het probleem bespreekt zit je in het PVV kamp of ben je rechts. Of je hem mag of niet hij is niet politiek correct. Maar helaas viel Farid Azarkan in de slachtoffer rol Problemen benoemen en er wat aan doen en erkennen dan kom je verder. Farid weet ook wel dat Derksen gelijk heeft!. laat hij maar een aanklacht indienen ben erg benieuwd Derksen verteld dingen uit de praktijk? Kun je daar iemand voor aanklagen?

4 Reacties
Zandb
Zandb13 apr. 2016 - 8:55

Je mag problemen bespreken maar je mag daarbij niet discrimineren. Zó ingewikkeld kan dat toch niet zijn, om je aan zo'n eenvoudige regel te houden? Hugo Borst lukt het toch ook......

Gluteus Maximus
Gluteus Maximus13 apr. 2016 - 10:00

Zandb 13 april 2016 at 10:55 Je mag problemen bespreken maar je mag daarbij niet discrimineren. Natuurlijk mag je wel discrimineren. Iedereen doet dat de hele dag door. Ik rijd het liefst in BMW, omdat ik dat geweldige auto's vind. Dat is discrimineren. Wat u - denk ik - bedoelt is discrimineren op onterechte gronden in gelijke gevallen. Tip van de dag - verdiep u eens in die nadere preciesering en leer te herkennen wanneer daar sprake van is, en wanneer niet.

Zandb
Zandb13 apr. 2016 - 11:25

Ik heb al zo vaak te kennen gegeven wat ik onder discriminatie versta, dat ik er al min of meer vanuit ga, dat ik dat niet iedere keer hoef te herhalen. Dat moet dus blijkbaar wel: Als ik beweer dat je niet mag discrimineren, dan bedoel ik dat in min of meer dezelfde zin als de wet dat doet. Met dien verstande, dat natuurlijk alleen een rechter uiteindelijk kan uitmaken of er sprake is van strafbare discriminatie. Zoals u terecht te kennen geeft: Mensen kunnen niet zonder te discrimineren (maar in de praktijk noemen we dat dan eigenlijk geen discrimineren).

Jack Dawn
Jack Dawn13 apr. 2016 - 11:46

Gluteus Maximus 13 april 2016 at 12:00 "Natuurlijk mag je wel discrimineren. Iedereen doet dat de hele dag door." Wanneer je een Marokkaan/Jood/Mens weigert omdat hij/zij bepaald gedrag vertoond dan is dat geen discrimineren. Het is discrimineren als je zijn buurman die dit gedrag niet vertoond afrekent op het gedrag van een ander. Zaken moeten benoemd kunnen worden maar overdrijven is hetzelfde als verzwijgen, de waarheid ligt altijd in het midden en heeft 2 winnaars.

El Salvador
El Salvador13 apr. 2016 - 7:18

1-0 voor Farid. Wat was Johan toch geirriteerd, heerlijk.

4 Reacties
Doppernia
Doppernia13 apr. 2016 - 8:20

U heb duidelijk een heel ander gesprek gezien dan ik.

Neill Page
Neill Page13 apr. 2016 - 8:35

Zo beoordeeld u debatten, wie de ander het meest irriteert heeft gewonnen..Dan zal u wel veel debatten 'winnen'..

Zandb
Zandb13 apr. 2016 - 8:56

Ik houd niet van wedstrijdjes op dit gebied: Heeft de sterkste gelijk?

Piet de Geus
Piet de Geus13 apr. 2016 - 9:26

"Wat was Johan toch geirriteerd" Omdat die schreeuwlelijk vragen stelde maar door ratelde om vooral het antwoord niet te horen. Wat denkt zo'n zelfbenoemde vertegenwoordiger wel niet.

Nick Ros
Nick Ros13 apr. 2016 - 7:10

Dat douchen is geen item. Het gaat om het gedrag op het veld. Maar die Farid Azarkan haalt er weer eens van alles bij. Het gaat gewoon om gedrag van spelers van Marokkaanse afkomst en de clubs. Derksen signaleert iets als voetbaldeskundige en zijn uiterlijk heeft hier niets mee te maken.

3 Reacties
Nick Ros
Nick Ros13 apr. 2016 - 7:21

Dat mensen niet zo gecharmeerd zijn van Nederlanders van Marokkaanse afkomst, komt niet omdat het zulke lievertjes zijn op de voetbalclub c.q. in de wijken of dat het zulke prettige collega’s zijn op het werk. Dat beeld is ontstaan vanuit de praktijk via persoonlijke ervaringen. Farid Azarkan kan de praktijk via persoonlijke ervaringen van mensen niet wegschreeuwen. Farid Azarkan sloeg de plank compleet mis en moet eens aan zelfreflectie gaan werken.

Common Sense
Common Sense13 apr. 2016 - 8:17

In de zeventiger jaren was iedereen dol op marokkanen. Hoe kunnen de Nederlanders zo verandert zijn? Oh, wacht.....

Nick Ros
Nick Ros13 apr. 2016 - 13:14

Common ..... iedereen ? Graag een lijstje met namen.

Meta Foor
Meta Foor13 apr. 2016 - 7:06

ik ben ervan overtuigd dat dit soort discussies en excuses niet eens ter sprake of in de media was gekomen zonder dat ''Keulen'' was gebeurd

4 Reacties
Zandb
Zandb13 apr. 2016 - 8:58

Ik vind het fijn om te horen dat u ergens van overtuigd bent. Gefeliciteerd.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen213 apr. 2016 - 10:28

Wat bedoelt U met 'Keulen'? Ik vraag om een precies antwoord.

Acid Prune
Acid Prune13 apr. 2016 - 11:41

@Frank Lenssen Keulen (Duits: Köln, Ripuarisch: Kölle) is een stadsdistrict (kreisfreie Stadt) en metropool in Duitsland, in de deelstaat Noordrijn-Westfalen, gelegen aan de Rijn, ten noorden van Bonn en ten zuiden van Neuss en Düsseldorf. Keulen is met 1.046.680 inwoners[3] de vierde stad van Duitsland en de grootste van Noordrijn-Westfalen. In de agglomeratie wonen ongeveer 2.500.000 mensen. Keulen is de hoofdstad van het Regierungsbezirk Keulen en de officieuze hoofdstad van het Rijnland. De geschiedenis van de stad gaat meer dan 2000 jaar terug. Keulen speelde vanaf de middeleeuwen een belangrijke rol in kerk en politiek. Vroeger was het onderdeel van keurvorstendom Keur-Keulen. De stad is beroemd om zijn rijke geschiedenis, het culturele en architecturale erfgoed en een aantal grote en internationale evenementen, zoals het carnaval en de handelsbeurzen. Keulen beschikt tevens over een universiteit, een van de oudste van Europa, en over een luchthaven, die het deelt met Bonn. Tsja al 2000 jaar lang ellende dus , goed dat Meta Foor dat even in herinnering brengt

Meta Foor
Meta Foor13 apr. 2016 - 11:46

oh, kan kort zijn; ga maar even terug naar 1 januari toen er een schok door west europa ging toen er ruim 1000 aanklachten vanwege aanranding en beroving ingediend werden en later bleek dat de daders allen noord-afrikanen waren . Sinds die tijd staat de discriminatie weer hoog op de agenda, met gisteren als ultieme reactie dat de term geitenneuker weer uit het archief werd gehaald en kleine schoffies mee gaan deinen op de buikgevoelens die er toch duidelijk heersen... ook bij Lenssen wat ik zo opmerk.

Jack Dawn
Jack Dawn13 apr. 2016 - 7:00

Compliment voor beide heren dat ze de discussie aangingen op de tv, jammer dat beide heren het niet konden laten om elkaar persoonlijk aan te vallen omdat hiermee de discussie over de problemen en successen in het voetbal met verschillende bevolkingsgroepen naar de achtergrond verschuiven. Beide heren brachten sterke argumenten naar voren en het is jammer dat die niet zijn benadrukt door Pauw, gemiste kans in het nationale debat.

trotsopnederland
trotsopnederland13 apr. 2016 - 6:50

Respect voor Derksen, eindelijk eens een bekende Nederlander die de olifant in de kamer durft te benoemen ipv maar blijven doen alsof het niet zo is.

1 Reactie
Acid Prune
Acid Prune13 apr. 2016 - 11:43

De zoveelste racist die een podium krijgt op de Nederlandse TV Ben racisten-op-tv moe Geen racist , geen kijkcijfers kennelijk

voxpopuli2
voxpopuli213 apr. 2016 - 6:40

Farid Azarkan, bevestigd eigenlijk onbewust het gelijk van Derksen. Ik mag Derksen niet, maar in al zijn botheid heeft hij wel den punt

truusbeek2
truusbeek213 apr. 2016 - 6:38

Dacht dat Derksen een irritante man was maar er zijn nog erger dat bleek gisteravond.

1 Reactie
Zandb
Zandb13 apr. 2016 - 8:59

Goed om te horen, dat zulke dingen van belang zijn om de inhoud van een debat te doorgronden.

truusbeek2
truusbeek213 apr. 2016 - 6:37

Farid Azarkan nu woord houden en vandaag een aanklacht indienen. Pauw gaf aan dat uit ontvangen reacties Derksen zijn gelijk krijgt.

Visvijver2
Visvijver213 apr. 2016 - 6:33

Slecht gesprek tussen twee mannen die 'op de persoon' gaan wanneer de emoties oplopen. Jammer, want beiden hadden een punt, maar elke keer weer besloot 'de ander' om op de man te spelen. Om in voetbaltermen te blijven; twee matige voetballers die in het veld elkaar blijven opzoeken omdat ze een fittie hebben. Beiden rood en graag voortzetting van dit gesprek door twee partijen die geïnteresseerd zijn in een dialoog.

Freeman2
Freeman213 apr. 2016 - 6:18

Algemeen racisme en discriminatie die tot het erfgoed van een cultuur toehoren, kun je nooit eindeloos verdoezelen. Het barst de spuigaten uit.

2 Reacties
Neill Page
Neill Page13 apr. 2016 - 6:53

Precies de haat naar 'de Nederlander' is zo groot dat het moeilijk te verbergen is.

taylor
taylor13 apr. 2016 - 7:37

Natuurlijk, allemaal rascisten wen er maar aan of anders koffers pakken en opzoek naar het paradijs.

[verwijderd]
[verwijderd]13 apr. 2016 - 6:06

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
El Salvador
El Salvador13 apr. 2016 - 7:22

Welk probleem? Er is geen probleem. Gewoon slap geouwehoer

Neill Page
Neill Page13 apr. 2016 - 8:30

@El Salvador Voor jou misschien niet, voor een hele hoop anderen is er wel degelijk een probleem..vraag maar eens aan de familie van Richard Nieuwenhuizen of zij een probleem hebben.

truusbeek2
truusbeek213 apr. 2016 - 8:41

El salvador Vraag het de voetbalclubs die een tekort hebben aan vrijwillgers en aanwas en vraag en waar onder andere het probleem ligt

MOID71
MOID7113 apr. 2016 - 5:45

Doet me denken aan het beroemde minder minder minder. De karikatuur Derksen kan zo de tweede kamer in voor de PVV. What next vraag ik me af? alle rijbewijzen afpakken omdat de Marokkanen het verkeer onveilig maken?! De bodem is allang niet in zicht in Nederland gidsland

5 Reacties
Viki01
Viki0113 apr. 2016 - 7:21

"De bodem is allang niet in zicht in Nederland gidsland" U vind het doodtrappen van een grensrechter en zwaar mishandelen van een bejaarde toeschouwer die het waagde een broodje mexicano te eten nog niet laag genoeg?

taylor
taylor13 apr. 2016 - 7:39

Pijnlijk he de waarheid, laten die Marokkanen eens hand in eigen boezem steken.

Leowieke
Leowieke13 apr. 2016 - 8:02

Steek de kop maar weer in het zand en schiet meteen weer in die slachtofferrol ("ook maar het rijbewijs afnemen van Marokkanen"). In al z'n botheid is Derksen wel eerlijk en geeft hij wel aan waarom het gaat. Als er in een team een evenwichtig aantal Marokkanen samen met niet Marokkanen speelt gaat het goed, dat oreerde hij, niks mis mee, het klopt. En Azarkan probeerde Derksen steeds in de mond te leggen dat die Marokkanen niet meer wil toelaten tot de clubs.

Zandb
Zandb13 apr. 2016 - 9:03

Viki; als u kunt bewijzen dat dat doodtrappen dan ingebakken zit in het Marokkaan zijn, dan hebt u alle recht van spreken. Zolang u dat niet kunt, discrimineert u, net als Derksen. Ger; welke waarheid is pijnlijk? Dat er Marokkanen zijn die zich niet gedragen? Goh joh.... Leowieke; Derksen is inderdaad eerlijk. Maar dat ben ik ook. En u misschien ook wel. Nou en?

Piet de Geus
Piet de Geus13 apr. 2016 - 9:29

"De karikatuur Derksen kan zo de tweede kamer in voor de PVV." Sinds het gedoogkabinet stemt hij principieel niet meer op de VVD. Maar sommige mensen herkennen nog geen bondgenoot als ze erover struikelen. Of zouden ze misschien zelf aan de verkeerde kant staan? Want dat geldt natuurlijk voor beide zijden van dezelfde medaille.

Het Vrije Woord
Het Vrije Woord13 apr. 2016 - 5:07

Hij krijgt dan ook weer bijval vanuit Marokkaanse hoek, moeten we dart niet even vermelden? Bijval van Soufiane Touzani.

2 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus13 apr. 2016 - 6:51

Welnee, we kunnen beter zijn woorden verdraaien en doen alsof Derksen zelf vermoedt dat zijn woorden racistisch zijn. Alsof hij in werkelijkheid niet zei dat hij schijt heeft aan pavlovhondjes die in zo'n kramp schieten.

Zephyr2
Zephyr213 apr. 2016 - 7:29

Ik nog nooit Marokkanen gezien bij het darten op tv.

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten13 apr. 2016 - 4:25

Ik snap uberhaupt de traditie en van "samen douchen" binnen de cultuur van het voetbal niet. Een homo-erotisch element binnen een cultuur die zich het liefst bij uitstek als "hetero" profileert? Misschien vinden ze het het jammer deze traditie van onder de douche "kijken wie de grootste heeft" moeten los laten?

3 Reacties
Neill Page
Neill Page13 apr. 2016 - 6:55

Het samen douchen is niet gestopt, sommige zijn er alleen hun onderbroek bij aan gaan houden. Maar dat is natuurlijk doodnormaal, iemand als u zou daar nooit wat van vinden.

Nailles
Nailles13 apr. 2016 - 7:05

U ervaart zelf het samen douchen dus als erotiserend. Dan zult u dat ook bij bij b.v. worstelen hebben gezien het sterke lichaamscontact e.d..

truusbeek2
truusbeek213 apr. 2016 - 8:44

U maakt de zelfde fout als Azarkan en daar zit het, waarschijnlijk cultureel, probleem.

johannes dree
johannes dree13 apr. 2016 - 4:08

heb het stukje gezien. zijn betoog kwam uit zijn tenen. hij sprak over eigen ervaringen, dat hij zelfs uit gouda ooit vertrokken is door een overmatig aantal Marokkanen. heel bijzonder dat een BNer zó expliciet zich uit. dit bestond voor enkel jaren terug niet. de man was 'aan de hoogste boom geknoopt'. ben zéér benieuwd naar het vervolg......

1 Reactie
Neill Page
Neill Page13 apr. 2016 - 6:56

Gebeurt nog steeds, ik heb nog geen inhoudelijke reactie gelezen alleen maar op de man spelen.

Dewik2
Dewik213 apr. 2016 - 3:39

Marokkaanse jongeren hebben een etnisch monopolie op overlast (Samson, PVDA, 2011)

3 Reacties
GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*13 apr. 2016 - 6:54

Dag Dewik. Bent u nu al klaar met uw Marokkanen bashing, op deze Joop.NL Vara website?. Weet u, uw doet al die Nederlanders van Marokkaanse komaf die wel goed doen, in hun werk of studie in ons land (en er zijn heel veel Nederlanders van Marokkaanse afkomst die wel goed doen, in ons land, anno 2016) helemaal geen goed recht en dat telt zeker ook voor die heren Wilders, Samsom, Spekman en Derksen, wat mij betreft. Een fijne dag.

Dewik2
Dewik213 apr. 2016 - 8:42

Ja, ik ben al klaar, want iedereen weet het wel zo langzamerhand.

truusbeek2
truusbeek213 apr. 2016 - 8:46

zelfs op het voetbalsveld!

Dewik2
Dewik213 apr. 2016 - 1:17

Marokkanen een probleem ? Hoezo...gezellige gasten die zich altijd goed gedragen Maroko is hofleverancier voor ISIS (2500-3000 jihadis), het waren marokkanen in Brussel, Parijs , Keulen, de mocro-oorlog in Amsterdam, bijna alle criminaliteit in NL komt uit deze hoek. Een groot deel van de "vluchtelingen" in het jungle-camp van Calais waren Marokkanen/Algerijnen. Hier een leuk stukje over marokaans terrorisme.: http://www.ibtimes.com/after-paris-isis-attacks-morocco-terrorism-under-scrutiny-islamic-state-north-african-2186368

OlavM
OlavM12 apr. 2016 - 23:37

Azarkan heeft er volkomen gelijk in, dat Derksen -weer bijzonder zelfgenoegzaam, en ook nog neerbuigend suggererend dat Azarkan zo maar iemand was met een grote mond, en kennelijk totaal niet op de hoogte van het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders, waarvan Azarkan al geruime tijd welbespraakt voorzitter is- met zijn generaliserende uitlatingen tegenstellingen alleen maar aanscherpt. Inderdaad: in een kaasstolp.

2 Reacties
bEngel2
bEngel213 apr. 2016 - 9:42

<<>> Toch wel apart dat er een 'samenwerkingsverband' nodig is voor een betere integratie van Marokkaanse Nederlanders. Ik kan mij niet heugen dat er in Nederland ooit een dergelijke organisatie nodig was voor een betere integratie van andere Nederlanders van buitenlandse komaf. Zet dit u niet aan het denken?

OlavM
OlavM13 apr. 2016 - 11:33

@ bEngel: Dan ben je óf erg jong (hoewel: "niet heugen"), óf kort van memorie, óf totaal niet op dit terrein op de hoogte. In Nederland hebben talloze zelforganisaties bestaan (en die bestaan nog wel) van mensen die van allerlei landen afkomstig zijn. Met diverse daarvan heb ik in het verleden samengewerkt, o.a. mensen van Griekse, Spaanse en Marokkaanse herkomst.

Acid Prune
Acid Prune12 apr. 2016 - 23:30

dat is het probleem dus gaat volgens die lelijke meneer die ik gelukkig alleen maar van het wegzappen ken slecht met het voetbal en dan geeft ie de marokkanen de schuld net als dat het kut gaat in nederland iedereen kan wel zien dat dat komt door de EU en het neoliberalsme maar volgens de slechtmensch is dat de schuld van de marokkanen ach ja vroeger gaven ze de joden de schuld \\

2 Reacties
rechtdoorzee
rechtdoorzee13 apr. 2016 - 7:40

Hebt u voorbeelden van vroeger dat Nederlandse mensen Joden de schuld gaven dat voetbalclubs werden verpest door hun gedrag. Volgens mij verward u de constatering van Derksen met iets heel anders uit het verleden

CJJelle
CJJelle13 apr. 2016 - 7:42

Knap hoor.

Nick Ros
Nick Ros12 apr. 2016 - 22:55

Farid Azarkan ? Waarom gaan Marokkaanse Nederlanders altijd schreeuwen ? Dat begint inmiddels wel op te vallen. En op alles zijn ook altijd uitzonderingen. Farid Azarkan ? waarom kan Johan Derksen niet voor een deel gelijk hebben ? Farid Azarkan, het heeft toch meer waarde om gemixte clubs te hebben, dan clubs met een overcapaciteit aan Marokkanen. Dat werkt niet. Je noemt Affaley die ook nooit de top heeft gehaald. Kijk naar de wereldranglijst. Derksen signaleert iets, ga dat onderzoeken en doe er iets nuttigs mee. Wij zullen toch samen Nederland moeten gaan opbouwen op basis van argumenten.

Donkerwoud
Donkerwoud12 apr. 2016 - 22:38

Nog nooit iemand zo vaak 'Marokkanen' horen zeggen als Johan Derksen in dat ene halfuurtje. En dan niet willen snappen waar het probleem zit...!?

9 Reacties
Donostia2
Donostia212 apr. 2016 - 23:11

Snap het ook niet. Farid geeft zelf aan waar het probleem zit. In de statistieken.Best wel treurig.

Nick Ros
Nick Ros12 apr. 2016 - 23:16

Dat probleem zit niet bij de IJslanders en ook niet bij de Groenlanders.

Pietjepuk3
Pietjepuk312 apr. 2016 - 23:37

Bij de Marokkanen?! Persoonlijke ervaring gehad om te spelen tegen teams waar (bijna) iedereen een Marokkaanse achtergrond had, en dat was nooit echt leuk. Vervelend om te zeggen, dat wel....

Pieter R de Vries
Pieter R de Vries12 apr. 2016 - 23:55

Het probleem is er natuurlijk wel degelijk, met de dood van de grensrechter als allergrootste dieptepunt. Daarnaast denk ik dat een site als deze ook wel eens het racisme met een bredere blik mag benaderen. Hier wordt racisme altijd als iets van 'wit' naar 'zwart' beschouwd terwijl het andersom mijns inziens een net zo groot probleem is.

taylor
taylor13 apr. 2016 - 1:05

Het programma ging toch over Marokkanen. Jij wil niet zien waar het probleem zit.

Doppernia
Doppernia13 apr. 2016 - 6:26

Volgens mij snapt ie heel goed waar het probleem zit en probeert hij dat ook uit te leggen.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon13 apr. 2016 - 8:27

Wellicht had de heer Derksen er verstandig aan gedaan deze groep te omschrijven als "tweede en derde generatie allochtone Nederlanders van Noord-Afrikaanse origine".

Neill Page
Neill Page13 apr. 2016 - 8:33

Probleem is dat mensen Derksen inhoudelijk niet van weerwoord kunnen voorzien en daarom met drogredenen als deze komen.

Donkerwoud
Donkerwoud13 apr. 2016 - 11:22

Ga niet op elke reactie afzonderlijk reageren, maar wat mij betreft is het inderdaad kwalijk dat een veelbekeken publieke figuur een hele groep Nederlanders en public blijft framen op hun afkomst. Zelfs al heeft hij inhoudelijk een punt dat de moeite waard is om gemaakt te worden. Mocht hij dit werkelijk zo hoog opnemen, waarom dan geen feitelijk onderbouwd onderzoek? Met statistieken, hoor- en wederhoor en gedegen argumenten!? Met 'Marokkanen Marokkanen Marokkanen' zeg je geen klap meer dan dat je als journalist de maatschappelijke onderbuik aan probeert te spreken. Stuitend dat hij als journalist gezien wordt terwijl hij op geen enkele wijze gedegen onderzoek heeft gedaan, ons aanspreekt op zijn zelfverklaarde autoriteit, en dan daarmee meent dat hij onfatsoenlijke dingen mag zeggen.