Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Delftse blues, gaan we zo met historische schatten om?

  •  
29-08-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1429 keer bekeken
  •  
prinsenhof

Bent u wel eens in die prachtige oude studentenstad Delft geweest? ‘De pittoreske grachtjes, steegjes en eeuwenoude muren die nog altijd die grandeur van een ver verleden ademen’, de wervelende folderteksten zijn ongetwijfeld bekend. Hoogtepunt van uw historisch dagje uit is uiteraard de Prinsenhof waar onze vader des Vaderlands; Willem van Oranje op 10 juli 1584 werd doodgeschoten. De hoge ramen van zijn werkvertrek die uitkijken op de Oude Kerk boven de poort verwelkomen u. Stap binnen in die wereld van toen en waan u desnoods even Balthazar Gerards. Het kogelgat herrinnert nog altijd aan de dramatische geschiedenis.

Deze ‘Ontdek-je-plekje’-intro geld helaas alleen voor de bezoeker die zo verstandig is geweest het complex vanuit het centrum te benaderen Wie zich vanaf het station keurig richting de hoofdpoort laat bewegwijzeren en denkt daarmee een koninklijke entree te maken, komt van een wel zeer koude kermis thuis. Godallemejezus nogantoe, alsof de Nederlandse bond voor blinden en slechtzienden een verbond is aangegaan met de lokale welstandscommissie.

Het prachtige traliewerk van de poort tot het Prinsenhof ligt ingeklemd tussen de meest treurige nieuwbouw die u zich kunt voorstellen. Het eveneens binnen zeer oude muren gehuisveste ‘Hoogheemraadschap van Delfland’ is nog een passend statige buurman, maar dan… Een afgrijselijk grijs geschilderd blok ellende dat keurig aansluit op andere nieuwbouw maar het historische pand daarmee niet alleen aan het oog onttrekt doch het tevens kleineert en ontheiligt. De gedachte aan een crematorium dringt zich op.

Het ‘Oude mannen en vrouwenhuis’ geniet blijkbaar ook nog de status van monument maar drie voordeuren verder is het alweer raak; een monster van staal en glas, inclusief liftkooi vanaf de straatkant (!) zichtbaar. Het herbergt allerlei bedrijfsactiviteit en is ongetwijfeld een aanwinst voor de stad, maar waarom daar? Krijgt bereikbaarheid en logistiek wellicht voorrang op die in-de-weg-staande ouwe meuk? Stadsvernieuwing is onvermijdelijk maar waarom met zulke knellende zevenmijlslaarzen? Het gaat hier niet om zomaar een provinciestadje met uit zijn krachten gegroeide nieuwbouw maar om een monument van grote, historische betekenis.

Aan de overzijde zetelt café Einstein (Italiaanse keuken!). Ware hij nog onder ons, dan had zelfs zijn hoog ontwikkelde brein geen verklaring voor de ontwikkelingen aan de overzijde kunnen bedenken.

Een modern vergelijk zou zijn wanneer men voor paleis Soestdijk een Vinexwijk zou optrekken alwaar een keurige ANWB-wegwijzer aan de entree ons de poorten van het paleis wijst.                                                                                                     Raampje open: “Weet u misschien waar het Paleis Soestdijk ligt?”
“Ja hoor, u rijdt hier over het Wilhelmina-erf en dan slaat u links af bij het van Stolbergenplantsoen. Als u dan de von Lippe-Biesterfeldstraat helemaal uit gaat dan rijdt u zo de parkeerplaats op”.
“Drakensteyn?”
“Ja hoor, als u even om die twee flats heen loopt dan ligt het daarachter”.

Nederland en zijn kunsthistorische schatten; ik ben verre van Orangist, trots al helemaal niet maar enig decorum is op zijn plaats. Men preserveert zijn historie of men doet dat niet. Schaamt men zich voor fouten die generaties voor ons maakten dan vermelden wij dat in de annalen. Een nieuwe beeldenstorm als beleid of misleid ‘politiek correct denken’ met dito gevolgtrekkingen moeten wij te allen tijde zien te vermijden.

Ter uwer info: Er zijn al eens daadwerkelijk stemmen opgegaan tot exploitatie van een indoor-cartbaan in Soestdijk, dus het kan allemaal nóg veel erger.

Beeld: Google Streetview

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (4)

Marie Timmerman
Marie Timmerman
31 aug. 2024 - 5:14
De verf kleur van de midden pand is inderdaad dor. Dat kan je geel of paars doen, als je het bijhoudt. Verder is de route een beetje rommelig, maar dat ligt aan de geschiedenis en bezit patronen van de zone, en zo erg is de variatie niet. Dat 'monster van staal en glas' is eerder een opluchting, na die Phil Spector Wall of Bakstenen overal. Maar dat Meccano Lego blauw bekleed ding voor de Buitenwatersloot is inderdaad ECHT lelijk. Het soort bekleding dat aan Grenfell doet denken in de vorm van een kitch SuperSize speelgoedje.
Vuurrood
Vuurrood
30 aug. 2024 - 12:17
Ach kom! Toen de, wat nu historische gebouwen heten, gebouwen gebouwd werden was het gewoon nieuwerwetse nieuwlichterij! Ongetwijfeld waren er ook toen tegenstanders. Net als bij de molens die nu historisch erfgoed zijn maar toen een product van de duivel werden genoemd. De tijd gaat gewoon verder net als de heersende modetrends. Vandaag weerstand oproepend maar morgen cultureel erfgoed!
de passie preker
de passie preker
30 aug. 2024 - 12:08
Wat mooie en lelijke gebouwen zijn is subjectief en onderhevig aan de waan van de dag. In de jaren 60 en 70 heeft het meerdere keren op enkele stemmen in de gemeenteraad na een haartje gescheeld of die “oubollige en lelijke” Amsterdamse grachtenpanden waren platgegooid voor nieuwbouw en autowegen.
android1984
android1984
30 aug. 2024 - 5:21
toen de burgers in den haag klaagden over monsters als de puist aan het oude gemeentehuis, nieuw babylon, de zwarte madonna of het ijspaleis? Toen waren ze burgerlijk. Inmiddels zijn er al drie van de vier wegens verregaande lelijkheid en slechte ontwerpbeslissingen gesneuveld. En ooh, wat vonden de planologen de bijlmer destijds mooi. Inmiddels zijn de clubs van architecten zich massaal boos aan het maken over "al die efteling bouwers" die verdikkie woonwijken maken die er uitzien als gewone nederlandse huizen in traditionele bouwstijlen.
2 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist30 aug. 2024 - 9:53
en de ellende is dat men er maar niet van af wil stappen. Het duurt al meer dan 100 jaar, dat is veel meer als andere stromingen. Het is dus ouderwets en men vind het lelijk en ik ben ervan overtuigd dat het slecht is voor het mentaal welbevinden. Ik was ooit met een architect op pad. We kwamen bij een romanogotisch kerkje. De man wist niet eens wat dat was. Naast het kerkje stond een recent bouwsel dat een collega van hem gebouwd had. Een vierkantje met poepkleurige gladde baksteen en wat kiezelsteentjes eromheen. Dat wilde meneer wel even bekijken. Het kerkje kon hem niets schelen.
M. Grootendorst
M. Grootendorst30 aug. 2024 - 11:18
In Helmond staat zo’n hele wijk nep-17e eeuwse huizen, compleet met grachtjes en imitatie-gaslantaarns. Je krijgt een rolberoerte als je er met de trein langs rijdt. Het is een aanslag op de goede smaak. Nog los van alle nep-30 jaten villawijken. Zo gezellig…. Het Nieuwe Bpuwen uit de jaren 20 wordt helaas vergeten als referentiekader: te modern blijkbaar. Ze zpuden die projectontwikkelaars eens moeten selecteren op goede smaak. Blijft er geen een over…

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor