Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Nooit eerder waren er zoveel bosbranden in Europa

Branden breiden zich uit naar steeds meer landen
Joop

Defensie overweegt JSF's te laten bouwen door fabrikant Fyra

  •  
15-07-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
JSF.png
De deal is onderdeel van een voorgenomen Italiaans-Nederlandse samenwerking
Finnmeccanica, hetzelfde industriële Italiaanse conglomeraat dat eerder de mislukte Fyra-treinstellen aan de NS leverde, is nu ook in beeld voor de bouw van de 37 Nederlandse Joint Strike Fighters (JSF). Dochterbedrijf Alenia Aermacchi lijkt verkozen te zijn om naast de Italiaanse F35’s, ook de Nederlandse exemplaren in elkaar te sleutelen.
Alenia maakte trots melding van de Nederlandse klus op haar website. Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Defensie bevestigt dat Aleina in beeld is. De deal zou onderdeel zijn van een voorgenomen Italiaans-Nederlandse samenwerking. Daarbij belooft Italië het onderhoud van de hoofdmotor van de mogelijk 90 toestellen uit te besteden aan Nederland.
Eén van de belangrijkste redenen voor de aanschaf van de JSF’s was het creëren van werkgelegenheid in Nederland. Als het contract met Finnmeccanica zou doorgaan, betekent dat toch een belangrijk deel in het buitenland zal gebeuren. Daarnaast heeft Finnmeccanica, via dochterbedrijf AnsaldoBreda, ook de mislukte Fyra-treinstellen geleverd en eerder leverde het via een ander dochterbedrijf, AugustaWestland, van mankementen vergeven militaire helikopters aan Defensie.
Defensie verzekert dat de bouw van de Nederlandse F-35 niet op problemen zal stuiten.
“We herkennen ons niet in de kritiek”, zegt de woordvoerder tegen de Volkskrant , en benadrukt verder dat het om assemblage van Lockheed-Martin-toestellen gaat, de Amerikaanse vliegtuigfabrikant achter de JSF. De JSF is niet opeens van Italiaanse makelij.
RTEmagicC_JSF.png
cc-foto: USA JSF

Meer over:

politiek, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (41)

ziekin2013
ziekin201315 jul. 2014 - 8:47

Ik zou zeker met die fabrikant in zee gaan. Dan weet je tenminste wat je koopt...

Blisss
Blisss15 jul. 2014 - 8:47

is dit een grap ???? toch niet echt ???

meijerlahn
meijerlahn15 jul. 2014 - 8:47

Als het niet zo in-triest was, dan zou dit een grap zijn van jewelste. Youp van 't Hek! Doe je best!

Meta Foor
Meta Foor15 jul. 2014 - 8:47

en bij aflevering bleek het verlengsnoer te kort ...........

ziekin2013
ziekin201315 jul. 2014 - 8:47

Dirk Jan: "extensief", of bedoel je misschien toch "intensief" onderhoud?

JoopSchouten2014
JoopSchouten201415 jul. 2014 - 8:47

? Is het 1 april?

joopxxx
joopxxx15 jul. 2014 - 8:47

Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Defensie bevestigt dat Aleina in beeld is. Ik dacht dat JSF door Lockheed Martin word gebouwd.

lembeck
lembeck15 jul. 2014 - 8:47

YOU.MUST.BE.JOKING!!! Als een kapitein op een schip niet functioneert kan hij afgezet worden. Dat heet 'muiten'. Me dunkt dat de kapitein op het schip Nederland afgezet moet worden. Ik verwacht dan ook: MUITERIJ! Dit gaat te ver.

Molly Veenstra
Molly Veenstra15 jul. 2014 - 8:47

Zullen we alvast een parlementaire enquête organiseren om uit te zoeken of het de schuld is van de Italianen of van de Amerikanen dat die vliegtuigen spontaan uit de lucht vallen en in brand vliegen?

dvhaaren
dvhaaren15 jul. 2014 - 8:47

Politici: De charlatans t.b.v. van de incompetentie van het grote geld. Zouden ze de dosseurtjes ook opgeven aan de belasting? Ik denk van niet. Moraliteit is alleen voor het gepeupel en niet voor de incompetente.

blues boy
blues boy15 jul. 2014 - 8:47

Met deze Defensie heb je geen vijand meer nodig. http://sargasso.nl/media/jsfInDeKamer.jpg

Klerck
Klerck15 jul. 2014 - 8:47

Ik snap niet dat dit nieuws is. Dat de Nederlandse F-35's grotendeels door Europese firma's gebouwd zou worden was al jaren bekend. Dat de assemblage in de hal van vliegtuigbouwer Alenia Aermacci zou plaatsvinden was ook al jaren bekend. De Fyra's van het armlastige AnsaldoBreda worden nu populistisch aan het Alenia Aermacci dat een betere naam heeft gelinkt. Dit artikel is kortom een kwaliteitskrant als de Volkskrant onwaardig. Al kijk ik nergens meer van op. De Nederlandse pers schrijft zoveel pertinente onzin over de F-35.

JandeBoer2
JandeBoer215 jul. 2014 - 8:47

"Defensie verzekert dat de bouw van de Nederlandse F-35 niet op problemen zal stuiten." Staat er een sanctie op als deze "verzekering" toch niet blijkt uit te komen? Ja, een dictatuur. Want mensen zijn vertrouwen de democratisch gecontroleerde overheid dan niet meer. Degenen die dit soort gevaarlijke beloftes debiteren zijn daar dan mede schuldig aan.

Grootbekje
Grootbekje15 jul. 2014 - 8:47

Defensie durft dus nog steeds te beweren dat “de bouw van de Nederlandse F-35 niet op problemen zal stuiten.” Wanneer ‘Defensie’ deze goed onderbouwde, vernietigende Vanity Fair reportage over de F35 http://www.vanityfair.com/politics/2013/09/joint-strike-fighter-lockheed-martin op overtuigende wijze weet te weerleggen, beloof ik hierbij plechtig dat ik de keuze voor de JSF te vuur en te zwaard zal verdedigen. Het lijkt mij sterk, maar zolang de wonderen de wereld niet uit zijn geloof ik alles. Wat de inbreng van Berthold Hohenlowe betreft verwijs ik eenieder naar dit recente JOOP draadje http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/27618_hennis_wil_schade_vliegende_fyra_op_fabrikant_verhalen/ waarin hij/zij zich met nagenoeg dezelfde argumenten pal voor de keuze van de NH 90 helikopter - u weet wel, die marinehelikopter die niet tegen zeelucht kan – opstelt. Iets minder doorzichtig reageren de volgende keer, Berthold.

toshiba
toshiba15 jul. 2014 - 8:47

Ik zou Louis van Gaal gaan bellen om te zorgen voor goede 'wissels' :)

msj_meijerink
msj_meijerink15 jul. 2014 - 8:47

Waar, denkt u, worden de meeste Nederlandse boordwapens van onze marineschepen gebouwd? Juist ja, bij http://www.otomelara.it/ . Kortom, de Italianen maken niet alleen maar bagger, want defensie shopt er al jaren.

johannn2
johannn215 jul. 2014 - 8:47

Grote help, wat een reacties ! En ik had gehoord, dat de reacties hier zo ver boven die op NUjij.nl uitsteken. Maar die hier zijn voor het grootste deel van een niveau waar de Telegraaf trots op zou zijn.

Bernie2
Bernie215 jul. 2014 - 8:47

Juist. De miljardenverslindende Fyra waar de platen staal al rijdend vanaf vlogen. Het ding spoorde gewoon niet. De JSF is mij als miljardenverslindend project door de VVD en CDA al door de strot gejast. Het bewezen onding dat maar niet van de grond wil komen. Niet wil vliegen wegens aanhoudende computersysteem storingen en spontane branden. Straks dus door door Fyra gebouwd... Verliest zo'n straaljager straks op 10 km. hoogte dan ook staalplaten en vliegt het op onhandige momenten in de fik? Nu heb ik daar op zich veel minder moeite mee dan Nederlandse piloten die in illegale oorlogen (Irak/Afghanistan) bruiloften uit elkaar bombarderen en burgers uit elkaar laten spatten. Humor of drama? Wie in duivelsnaam verzint zoiets? Welke incompetente verantwoordelijke besluit dit?

1 Reactie
johannn2
johannn215 jul. 2014 - 8:47

De Fyra was in ieder geval wel levensgevaarlijk. En dat is toch precies, wat je van een oorlogswapen verwacht.

adriek
adriek15 jul. 2014 - 8:47

Dus toch een vliegende Fyra :) Nu maar hopen dat defensie een stel goede juristen het contract op laat stellen en niet alleen op de 'goede afspraken' zoals gemaakt tijdens het zakendiner vertrouwt.

1 Reactie
lembeck
lembeck15 jul. 2014 - 8:47

Haha, ik moest toch gelijk hieraan denken: http://www.0297-online.nl/images/cartoons/full_size/jsf.jpg

[verwijderd]
[verwijderd]15 jul. 2014 - 8:47

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
johannn2
johannn215 jul. 2014 - 8:47

Niet zo pessimistisch, Dirk Jan. Er is al een vliegtuig in ontwikkeling, dat in de lucht voortdurend onderhoudswerkzaamheden kan verrichten.

Joaquim
Joaquim15 jul. 2014 - 8:47

Nieuwe vorm van oorlogvoeren: vallende bodemplaten.

1 Reactie
johannn2
johannn215 jul. 2014 - 8:47

Het is dus zaak om dusdanig geavanceerde bodemplaten te ontwikkelen, dat ze zeer effectief als oorlogswapen kunnen worden ingezet.

johannn2
johannn215 jul. 2014 - 8:47

Ansaldo Breda is een dochter van Finmeccanica, en Alenia Aerospace is een andere dochter. Om nu te roepen, dat de JSF wordt gebouwd door de fabrikant van de Fyra is sensatiejournalistiek á la de Telegrof. .

1 Reactie
hannogroen
hannogroen15 jul. 2014 - 8:47

Precies. Daarnaast zijn ze niet verantwoordelijk voor het (slechte) ontwerp maar gaat het om assemblage wat een totaal andere tak van sport is als ontwerpen.

JanB2
JanB215 jul. 2014 - 8:47

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!! Maar goed, het bewijs is geleverd: men spoort niet in den Haag. Wie daar nu nog aan twijfelt ook niet. Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!! (ja mag ik even)

1 Reactie
JoopSchouten2014
JoopSchouten201415 jul. 2014 - 8:47

Ja zeker Jan! http://www.youtube.com/watch?v=hOj-bfx1epY

JanB2
JanB215 jul. 2014 - 8:47

"We herkennen ons niet in de kritiek" Ook weer zo'n kutuitdrukking uit het managementjargon.

1 Reactie
JoopSchouten2014
JoopSchouten201415 jul. 2014 - 8:47

PS, Als je deze dreumes een slapstick laat zien, waarbij mensen pijn hebben, gaan ze huilen... ...Tot ze 'geleerd' hebben dat het 'grappig' bedoeld is (...).

[verwijderd]
[verwijderd]15 jul. 2014 - 8:47

Wat maakt 't uit wie de assemblage doet, het was, is, en blijft een flut ontwerp, een sof, ongeacht wie 'm in elkaar sleuteld. Een (nauwelijks) vliegende compromis die van alles een beetje kan en nergens goed in is. Wees blij dat de assemblage elders wordt gedaan, dan kun je later, als ze bij bosjes spontaan uit de lucht gaan vallen, ook geen beschuldigende vinger van Lockheed krijgen.

1 Reactie
boeie
boeie15 jul. 2014 - 8:47

"het was, is, en blijft een flut ontwerp" Oh, ik ken andere rapporten, maar deze niet, kunt u een bron verwijzing toevoegen?

meijerlahn
meijerlahn15 jul. 2014 - 8:47

Ik las gisteren nog iets over grootschalige corruptie en intimidatie in Limburg en Brabant. Maar toch niet in Den Haag! Nee, natuurlijk niet.

1 Reactie
lembeck
lembeck15 jul. 2014 - 8:47

Allemaal roddel, hoor. Er gaat nog meer roddel rond, trouwens... dat mevrouw Schippers getrouwd zou zijn met een man die werkzaam zou zijn in de Farmacie en mevrouw Hennis-Plasgeart met een meneer die werkzaam zou zijn in de wapenhandel... Ben Schulz-VanHaegen niet vergeten... Stel nu dat het waar is? Hoezo: belangeverstrengelingen? Ohja, het is maar een roddel.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen15 jul. 2014 - 8:47

Dit bericht is zeker overgenomen van speld.nl ;-)

1 Reactie
Blisss
Blisss15 jul. 2014 - 8:47

dat denk ik ook alfred:)

Spelchecker2
Spelchecker215 jul. 2014 - 8:47

In eerste instantie denk je: dit is een 1-april-grap. Maar in tweede instantie denk je: die JSF is nooit echt bedoeld geweest om in combat daadwerkelijk te excelleren. Het is een wapen dat alleen moet afschrikken en dus nooit daadwerkelijk ingezet zal worden. Dat verklaart ook waarom defensie zich nooit zo druk heeft gemaakt over alle problemen met en rond die JSF. In dit licht bezien is dit bericht natuurlijk volstrekt begrijpelijk. Door de Italianen mee te laten sleutelen kan het product nooit slechter worden dan het nu al is en echt vliegen zou de JSF dus zo-wie-zo nooit hoeven. Het is alleen natuurlijk wel jammer voor die duurste sociale werkplaats die Nederland ooit heeft gehad: Stork-Fokker.

1 Reactie
lembeck
lembeck15 jul. 2014 - 8:47

Het is veel erger dan alleen afschrikken/ De F35 is uitsluitend bedoeld om kernbommen te vervoeren en te droppen. In een luchtgevecht is het toestel ongeschikt. Ik weet alleen niet, of de bommen die in Volkel liggen opgeslagen, al geschikt zijn gemaakt voor de F35.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen15 jul. 2014 - 8:47

De Lockheed F-104 Starfighter wordt al jaren door Finnmeccanica in elkaar geschroefd, dat gaat ook goed.

1 Reactie
hannogroen
hannogroen15 jul. 2014 - 8:47

De Starfighter is al 20 jaar uit productie. Ze assembleren oa de Eurofighter en dat doen ze blijkbaar goed want er zijn weinig problemen met die dingen.