Joop

Defensie schoot ernstig tekort bij incident in Mali

  •  
27-09-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
53 keer bekeken
  •  
36764942412_29b0e4e7b5_z
Updates onderaan
Vorig jaar kwamen twee Nederlandse militairen in Mali om het leven na een ongeluk met een mortiergranaat tijdens een oefening. Nu blijkt dat het ongeluk veroorzaakt werd omdat ze gebruik maakten van een  partij granaten die afgekeurd was, maar die door Defensie alsnog werden ingezet. Defensie zou het rapport waarin de mortiergranaten werden afgekeurd ‘bewust genegeerd’ hebben. Dat zegt Jean Debie, voorzitter van de defensievakbond VBM tegen RTL Nieuws.
De mortiergranaten waren door een keurmeester van Defensie afgekeurd, omdat ze volgens hem onveilig waren. Volgens Debie is dit rapport genegeerd en zijn de 29-jarige Henry Hoving en de 24-jarige Kevin Roggeveld daardoor onnodig om het leven gekomen.
De partij afgekeurde mortiergranaten werden, ondanks de waarschuwing, gewoon ingezet in Afghanistan. De granaten die overgebleven waren werden in 2010 teruggebracht naar Nederland. Ook daar werden ze niet opnieuw geïnspecteerd. De partij granaten werden in 2014 naar Mali gebracht, waar Nederland een nieuwe missie begon. Daar ging het mis en kwamen de Nederlandse militairen om het leven.
Debie noemt het ‘een bittere pil voor de nabestaanden’, want als Defensie zich had gehouden aan zijn eigen veiligheidsprotocollen, waren Hoving en Roggeveld niet om het leven gekomen.
Update 10.30 Na het incident is een onderzoek ingesteld door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het oordeel is vernietigend: Defensie is volgens de onderzoeksraad ‘ernstig tekort geschoten’ in zowel de zorg voor de militairen als het materieel. De politieke wens om aan de missie mee te doen was zo groot, dat men kosten wat kost mee deed: “de grenzen van veilig werken werden opgezocht”. De onderzoeksraad schrijft in het vernietigende rapport dat “het belang van munitieveiligheid en goede medische voorzieningen ondergeschikt is geraakt aan de voortgang van de missie in Mali”.
Dat het munitiebeheer van Defensie niet op orde is blijkt ook wel uit de wijze waarop het onderzoek moest plaatsvinden: de raad reisde afgelopen zomer op verzoek van Defensie naar Mali om de restpartij granaten te kunnen onderzoeken. Defensie had de rest van de munitie echter al in het najaar van 2016 vernietigd.
Update 14.20 Demissionair-premier Rutte vindt dat – ondanks het genadeloos harde rapport, demissionair minister Hennis (Defensie) gewoon aan kan blijven. Op die vraag antwoordde hij: “Ja, dat vind ik zeker.” Meer wilde hij niet kwijt.
Hennis laat weten dat Defensie de aanbevelingen in het rapport zal overnemen. In eerste instantie zei de minister dat de conclusies van de OvV hard waren aangekomen, maar die reactie trok ze later weer in. Hennis:
"De veiligheid en gezondheid van onze militairen staan bij iedereen voorop. Het ongeval in Kidal, waarbij twee militairen zijn omgekomen en een derde militair zwaar gewond raakte, heeft ons allemaal diep geraakt."
cc-foto:  Phoenix OOCL

Meer over:

nieuws, defensie,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (33)

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 sep. 2017 - 12:34

Ja, ja eenieder moet de 'eigen verantwoordelijkheid' nemen behalve Hennis... immers die geldt enkel voor 'de ander' Zo kennen we de VVD-er weer!

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin28 sep. 2017 - 21:43

Niet aftreden maar optreden, erg origineel is ze ook niet, Verdonk sprak deze woorden eens uit, toen vond ik het al een stomme opmerking, nu helemaal, Hennis vind ik een vedergewichtje, zoals de meeste vvd érs, ik hoorde de reactie van de woordvoerders van cda en d’66, dat zit wel snor.

RobSon2
RobSon228 sep. 2017 - 16:44

Het is ongelofelijk dat ze bij de VVD met droge ogen beweren dat Hennis gewoon kan aanblijven. Wat een narcistisch clubje zeg.

Lozerech
Lozerech28 sep. 2017 - 16:29

Zelfs nà dit fatale ongeval werd nagelaten een deugdelijke evaluatie te houden en tekortkomingen op te lossen. Dan dien je als minister op te stappen, want daar is geen enkel excuus voor te verzinnen. Dat is gewoon grove nalatigheid van minister Hennis. Daarnaast dient strafrechterlijk onderzoek uit te wijzen of hier sprake is van dood door schuld. Het rapport van de OVV wijst sterk in die richting. Dat Rutte fact-free roeptoetert dat ze wel kan aanblijven, is schandalig en wijst op een totaal gebrek aan respect en verantwoordelijkheidsgevoel van (alweer) een VVD-er uit dit onzalige kabinet.

Johan P
Johan P28 sep. 2017 - 16:22

Ik denk dat mevrouw Hennis in deze gelijk heeft, zij heeft wel de afgelopen regeringsperiode enorm veel lijken uit de kast gekregen en dat heeft ze goed opgelost. Verder zijn uitzendingen zeker niet alleen politieke acties, maar ook om het bestaansrecht van defensie op de kaart te houden zodat baanbehoud bij defensie weer beter gegarandeerd kon worden. Ik ben geen VVDer en vind het jammer dat mevrouw Hennis dat wel is, maar denk wel dat zij de juiste vrouw is om ook dit probleem op te lossen.

3 Reacties
Kilted
Kilted28 sep. 2017 - 21:25

[ Ik denk dat mevrouw Hennis in deze gelijk heeft, zij heeft wel de afgelopen regeringsperiode enorm veel lijken uit de kast gekregen en dat heeft ze goed opgelost. ] Klopt, en als er twee bijkomen vanwege ondeugdelijke munitie... Vind je jezelf nu niet erg sneu om deze twee jongens af te doen als lijk in de kast?

Johan P
Johan P29 sep. 2017 - 6:52

@Kilted, ik denk idd dat als je wilt je bij anderen altijd woorden in de mond kan leggen. Dat heb je dan ook weer keurig gedaan, mijn complimenten daarvoor. Dat is dan niet alleen sneu, maar puur schofterig. Waar het in deze om gaat is dat de minister tot nu toe problemen van haar voorgangers goed heeft op weten te pakken en dat ik het vertrouwen er in heb dat deze minister ook dit goed kan uitzoeken en dat ik het goed vind dat zij niet vlucht voor haar verantwoordelijkheden. Mocht u het nog steeds niet begrijpen en het fijn vinden uw eigen beperkte gedachtengang te projecteren op anderen, laat het even weten, dan vraag ik wel aan de redactie of ik het met Nijntje plaatjes mag uitleggen.

Lozerech
Lozerech29 sep. 2017 - 12:13

Het ongeval deed zich voor in juli 2016. Hennis is minister sinds november 2012. De missie in Mali is vrijwel volledig onder verantwoordelijkheid van Hennis tot stand gekomen. Het betreft hier dus niet zozeer een probleem van haar voorgangers, maar gewoon incompetentie van Hennis zelf. Deze VVD-minister heeft het op een zeer belangrijk punt van haar verantwoordelijkheid, namelijk de veiligheid van onze militairen zelf, af laten weten. Met twee doden en een zwaargewonde tot gevolg. Dan dien je de eer aan jezelf te houden en af te treden.

Bluesboy
Bluesboy28 sep. 2017 - 15:36

Hennis krijgt straks gewoon in Neoliberaal met den Bijbel een andere Portefeuille en alles is weer koek en ei :-(

1 Reactie
Kilted
Kilted28 sep. 2017 - 21:26

Buitenlandse zaken wordt genoemd...

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen28 sep. 2017 - 13:15

Er zijn bij defensie een aantal zaken fundamenteel niet in de haak. Als eerst de veiligheidsperceptie, die is om het zacht te zeggen wat aan de lage kant. Tegelijk wordt het aangeven van veiligheidsrisico's niet gewaardeerd. Immers zou dan wel eens het beeld kunnen ontstaan dat defensie de boel niet op orde heeft. Dit is overigens geen nieuws. Al in mijn eigen defensietijd (jaren '90-2001) was hier sprake van. De ramp met de Hercules en ongelukken in Noorwegen staat mij nog voor ogen. Verreweg het grootste probleem is thans echter het feit dat na 25 onafgebroken sloopwerk er binnen defensie geen, danwel onvoldoende, expertise meer aanwezig is waar het gaat om het werken met munitie en andere gevaarlijke stoffen en er noodzakelijkerwijs sprake is van de inzet van verouderd en afgekeurd materieel. Nog onlangs hebben ook de commando's aangegeven (toch geen bange jongens) dat er onaanvaardbare risico's aan het ontstaan zijn. Dit overigens volgend op een dodelijk incident tijdens een 'live fire' oefening. Wat mij verbijsterd (nou ja, eigenlijk niet, da's het ergste) is dat de betreffende minister kan blijven zitten. Wat dat betreft ontkom ik er niet aan een rechtstreekse vergelijking te maken met het hele enge VVD gespin bij Veiligheid en Justitie. In dat laatste geval stapte de verantwoordelijk minister echter wel op, en daar waren toen géén doden voor nodig. Ik vraag mij intussen af wat er moet gebeuren voordat het in de kamer doordringt hoe hoog de nood is bij defensie en hoe gevaarlijk het is de signalen te negeren en de minister te vergeven. Maar ja, VVD........

2 Reacties
Tweekeerbellen
Tweekeerbellen28 sep. 2017 - 13:16

..25 jaar onafgebroken sloopwerk...

adriek
adriek29 sep. 2017 - 8:40

Ook bij defensie is inmiddels blijkbaar het motto dat managen een vaardigheid is die universeel toepasbaar is, dat managementervaring totaal onafhankelijk is van ervaring 'in het veld' (in dit geval kan dat letterlijk worden opgevat). In geval van treintjes en automatisering en ondoordachte marktwerking kost het hooguit (veel) geld en ergernis, in geval van defensie vallen er letterlijk doden en dat lijkt men zich nog steeds niet te realiseren. Leve de banencarrousel.

Georg Groenegaard
Georg Groenegaard28 sep. 2017 - 12:32

In Mali proberen we het vluchtelingenprobleem op te lossen door ze tot kapitalistische neo-liberale salonsocialistische democratie te bombarderen. Nou zijn daar door fouten bij defensie militairen verongelukt. Foute munitie. De minister is verantwoordelijk. . En Hennis weigert af te treden. Hennis: "Optreden is beter dan aftreden". . Waar is het ouderwetse "Aftreden is beter dan fout optreden" gebleven? .

1 Reactie
Georg Groenegaard
Georg Groenegaard28 sep. 2017 - 12:36

Hennis moet aanblijven omdat de VVD het budget aan malverserende plucheplakkende sjoemelliberalen voor dit jaar al heeft opgebruikt. .

Dirruk53
Dirruk5328 sep. 2017 - 12:13

Onbegrijpelijk dat het schietgerei van defensie niet veilig is voor de schutters zelf. Je mag toch verwachten dat diegenen die in het bezit zijn van dodelijke projectielen zèlf geen enkel risico lopen. Nòg ernstiger is het dat deze granaten uit Bulgarije kwamen. Hoe kan je nou kwaliteit verwachten van een tweede-wereldland in de EU? Defensie moet minstens 5x zoveel geld erbij krijgen om veilig moordmateriaal te kunnen kopen. Het beste wordt ingezet op drones en vechtrobots met auto-pilot. Want als wij in opdracht van de staat mensen moeten vermoorden, mogen we zelf niet onnodig aan risico's blootstaan.

2 Reacties
LaBou
LaBou 28 sep. 2017 - 20:06

Waar haal jij vandaan dat het om Bulgaarse granaten ging? Uit de Volkskrant (https://www.volkskrant.nl/binnenland/vernietigend-rapport-defensie-stelde-voortgang-mali-missie-boven-veiligheid-militairen~a4518988/): "De voortijdig ontplofte mortiergranaat die in juli 2016 bij een oefening in Mali het leven kostte van korporaal Kevin Roggeveld (24) en sergeant der eerste klasse Henry Hoving (29) hoorde bij een partij die 'in den blinde' via het Amerikaanse leger is gekocht, niet werd gecontroleerd en ondeugdelijk was opgeslagen." Het zou om dus om overgenomen Amerikaans materiaal gaan.

Dirruk53
Dirruk5328 sep. 2017 - 22:31

Halleau LaBou: Dat het om Bulgaarse granaten ging haalde ik uit de link naar RTL in het bovenstaande artikel. "De partij mortiergranaten werd in 2006/2007 met spoed besteld voor de missie die Nederland destijds in Afghanistan uitvoerde. Vanuit Bulgarije, waar de mortiergranaten waren gemaakt, werd de partij overgebracht naar het munitiedepot van defensie in Veenhuizen." https://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/defensie-had-dood-militairen-in-mali-door-mortierongeluk-kunnen-voorkomen

[verwijderd]
[verwijderd]28 sep. 2017 - 9:56

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
adriek
adriek29 sep. 2017 - 8:46

Als ik me goed herinner was dat toen vaak door 'gewone' autoongelukken, en niet vaak door schiet- of andere wapengerateerde incidenten. Als in deze moderne tijd special forces militairen tijdens een training door gipswandjes heen kunnen schieten vraag ik me toch echt af of ik een nare droom heb...

Bert Vlierman
Bert Vlierman28 sep. 2017 - 9:09

Het ministerie van Defensie is 15 van de afgelopen 20 jaar geleid door de VVD.

2 Reacties
Vondel3
Vondel328 sep. 2017 - 11:38

Onder GL had defensie vast een veel hoger budget gekregen.

Bert Vlierman
Bert Vlierman28 sep. 2017 - 13:28

Vondel, dat het onder linkse aansturing nog slechter zou zijn geweest is een soort standaard argument van rechts, en van de allergoedkoopste soort. Het is de verdediging van de lafaard die wegloopt voor de eigen verantwoordelijkheid en ondertussen luid kakelend naar anderen wijst. De verdediging van Hennis is van een soortgelijk bedenkelijk niveau.Op de vraag of ze zou aftreden, gegeven de ministeriële verantwoordelijkheid, antwoordde ze zeer gevat: 'Ik vind niet dat moet aftreden. Ik moet optreden.' Het scheelde een haartje of ze had gezegd: 'Ik treed niet af want ik loop niet weg voor mijn verantwoordelijkheid.' Gelukkig bedacht ze net op tijd dat dit een beetje dwaas klonk.

Kudos
Kudos28 sep. 2017 - 8:10

De bezuinigen op defensie kosten mensen levens, dit bewijst dat maar weer. Afspraken moeten nagekomen worden, budget van de defensie moet naar 2% van het BMP

1 Reactie
Kilted
Kilted28 sep. 2017 - 21:28

Nee... Incompetente leiding kost levens.

niet toerekeingsvatbaar
niet toerekeingsvatbaar28 sep. 2017 - 8:01

Defensie geeft echt niets geleerd van de zeker acht doden die vielen door de AP-23 mijn. Dat ding deugde ook voor geen meter maar defensie liet het maar op hun beloop en wie er over zou gaan praten werd zwaar geïntimideerd. Dit riekt naar "dood door schuld" en een strafrechtelijk onderzoek zou de dader moeten bestraffen.

Ratelaar
Ratelaar28 sep. 2017 - 6:18

Mooi man, bezuinigingen. Als de tering naar de nering moet worden gezet door geldgebrek en men roeit met de riemen die men heeft dan is alles bon- ton. De beroemde can- do mentaliteit. Tot de zuinigheid levens kost. Schandalig! Steeds meer missies, steeds minder geld. Met dank aan de PVVDA en dat is het eerlijke verhaal en heel normaal.

Bert Vlierman
Bert Vlierman27 sep. 2017 - 22:22

Defensie is sinds jaar en dag een rechts bastion waar links met de handen af moet blijven omdat wij onze veiligheid en onze vrijheid altijd moeten kunnen verdedigen. Toch? Dat datzelfde rechts defensie naar de knoppen heeft bezuinigd om de gevolgen van belastingverlagingen voor multinationals en hoge inkomens te kunnen opvangen, blijft onbesproken. Maar rechts heeft ook politie en justitie in staat van verpaupering gebracht, de belastingdienst naar de rand van de afgrond gevoerd, de zorgkosten laten exploderen en toch wordt datzelfde rechts door de overgrote meerderheid van de kiezers omarmd.

5 Reacties
Inspector Gadget
Inspector Gadget28 sep. 2017 - 4:19

Het is werkelijk waar niet te geloven hé!

Bart N.
Bart N.28 sep. 2017 - 10:06

Als het aan de VVD ligt wordt defensie ook gewoon geprivatiseerd. En dan is er ineens wel heel veel geld beschikbaar. Want dan kan er veel geld mee worden verdiend. Overigens, ik snap het wel. Linkse partijen zijn meestal negatief over defensie. Wellicht eens tijd om pal voor de jongens en meiden van defensie te gaan staan. Want ze kunnen meer dan alleen maar schieten.

Gerygrr
Gerygrr28 sep. 2017 - 11:20

Bert, Zo waar, wat u zegt! Het is ook frustrerend te zien hoe de rechtse politiek denkt. De ambtenaren in dienst van het rijk worden niet op hun waarde geschat. Men denkt, dat ze met lager budget toch méér kunnen regelen....of efficiënter kunnen handelen. Keer op keer blijkt het tegendeel. Vergelijk dat eens met degenen in de top van het bankbedrijf en zakenleven. De schandalen, de crisis, alle ellende waar we allen last van hebben, direct of indirect, daar wordt niet bezuinigd. De bonussen zijn er nog gewoon, de top verdient steeds meer.... Waarom zien rechtse mensen niet hoe onrechtvaardig dit allemaal is en hoe arrogant de verantwoordelijke VVDers ermee omgaan?

George Miller
George Miller28 sep. 2017 - 18:02

De haat jegens 'rechts' uiten over de rug van twee Nederlandse soldaten..

Gerygrr
Gerygrr29 sep. 2017 - 15:24

@ George, Pardon? Wie doet dat?