Joop

Defensie houdt burgers in de gaten om sociale onrust over coronacrisis te voorspellen

  •  
16-11-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
543 keer bekeken
  •  
Honderd militairen gaan ziekenhuis UMCU helpen

© UTRECHT - Militairen volgen een training in het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) om ondersteuning te kunnen bieden bij coronazorg. Het gaat om artsen, verpleegkundigen en coordiner

Een speciaal opgerichte hi-tech organisatie van de Koninklijke Landmacht verzamelt op grote schaal informatie over de samenleving. Doel van het Land Information Manoeuvre Centre (LIMC) is het in kaart brengen van desinformatie en subversieve activiteiten die de samenleving kunnen ontregelen. Defensie houdt daartoe onder meer de media-activiteiten van de ontspoorde oud-presentator Robert Jensen in de gaten. Ook platforms als die van Viruswaanzin en Gele Hesjes kunnen vanwege hun activiteiten op interesse van de krijgsmacht rekenen. De militairen brengen ook in kaart waar de in grote oplage gedrukte ‘Gezond Verstand’-krant met berichten die sterk lijken op Russische desinformatie verspreid wordt. Dat onthult NRC in een gedetailleerde beschrijving van de activiteiten.
Defensie wil met het centrum oefenen in het voorspellen van sociale onrust en de effecten van desinformatie-campagnes in kaart brengen. Het leger heeft bij buitenlandse (vredes-)missies steeds meer te maken met dergelijke fenomenen maar beschikt amper over mogelijkheden om er mee te oefenen. De krant schrijft hoe het LIMC op basis van eigen analyses voorspelde dat een demonstratie van Viruswaanzin in Den Haag uit zou kunnen draaien op gewelddadigheden. De militairen stuurden hun rapport ongevraagd aan de plaatselijke politie die het negeerde maar later erkende dat de analyse juist was geweest.
De activiteiten van het LIMC, onder leiding van commandant Patrick Dekkers, staan op gespannen voet met de wet en takenbeperking van de krijgsmacht, zo die niet al overschreden worden. Zo mag defensie nooit op eigen initiatief assistentie verlenen aan de civiele autoriteiten. Bij verzoeken wordt altijd streng gekeken of er geen sprake is van een glijdende schaal. Uit het artikel van NRC blijkt dat het LIMC militairen die werden ingezet ter bestrijding van de coronacrisis stiekem gebruikte als informatieverzamelaars. Dat is in strijd met de bewering van het LIMC dat het louter werkt met openbare bronnen.
"Dekkers gelooft heilig dat moderne oorlogsvoering grotendeels digitaal plaatsvindt en in het hoofd van mensen. Een klein jaar voor de oprichting van het LIMC zegt hij op de militaire academie in Breda: „We moeten gaan kijken naar persona’s, avatars, e-mailadressen, Twitteraccounts. Daar kun je beïnvloeden wat mensen te zien krijgen, onder meer door grootschalige microtargeting op bijvoorbeeld Facebook.” En, vol vuur: „We moeten de ballen hebben om gewoon aan de slag te gaan in de grey zone.”"
Binnen defensie en zelfs binnen het LIMC heerst onrust over de toegepaste werkwijze van de uiterst ambitieuze leiding. Ook de militaire inlichtingendienst MIVD is er niet gelukkig mee. In augustus is de betreffende commandant op het matje geroepen en te verstaan gegeven dat rapportages niet meer buiten de eigen organisatie verspreid mogen worden.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (157)

Voor Joop
Voor Joop17 nov. 2020 - 15:35

Net binnengekomen: "Why is Apple logging every app you open?" https://mailchi.mp/glasswire/glasswire-own-a-macbook-apple-is-logging-every-app-you-open?e=6f2c59bab9

1 Reactie
gimli55
gimli5517 nov. 2020 - 21:56

Dat doet Google ook met Android en waarschijnlijk windows ook, ik twijfel over linux.

Voor Joop
Voor Joop17 nov. 2020 - 12:26

Voor wie geïntereseerd zou zijn in zijn of haar privacy online: "Brave Browser Review 2020: Why You NEED To Switch!" https://www.youtube.com/watch?v=EDQh0i1q8XQ "Mozilla is finally moving beyond Firefox!" https://www.youtube.com/watch?v=8AbwBBbk2JI Er zijn altijd wel slimme mensen die al was het maar uit principe methodes bedenken om de controle van diverse overheden te omzeilen. Denk b.v. aan China. Hier maakte een man in China een video op YouTube ondanks dat de Chinese overheid YouTube verboden heeft en zonder truukje niet te bereiken is: "Is watching Youtube in China illegal | do Chinese watch Youtube | Chinese Youtubers" https://www.youtube.com/watch?v=5-iJ8d8b2To

Joeba
Joeba17 nov. 2020 - 10:44

De koninklijke marachaussee is toch ook onderdeel van het leger? Zij hebben ook politiebevoegdheden en kunnen in dezelfde politiesystemen informatie en gegevens opvragen. Sterker nog de koninklijke marachaussee heeft zelfs meer bevoegdheden dan de normale politie, want ze zijn ook verantwoordelijk voor het beveiligen van het koningshuis en het handhaven van orde en veiligheid binnen het leger.

Puin Ruimer
Puin Ruimer17 nov. 2020 - 9:43

Het kan geen kwaad als deze opruiers goed in de gaten worden gehouden. Het is de ‘vijfde colonne’ van een wereldomvattende buitenlandse vijand aka COVID-19 die nu ook binnenlands opereert.

4 Reacties
Voor Joop
Voor Joop17 nov. 2020 - 11:16

Klinkt mij nogal opruiend in de oren tegen mensen en meningen die van de uwe verschillen. En van die van de machthebbers.

Libertain
Libertain17 nov. 2020 - 11:42

@Puin, ("...Het is de ‘vijfde colonne’ ..) Merkwaardige opmerking. Was het niet Goebbels die ervan zijn speerpunt toen maakte?

Puin Ruimer
Puin Ruimer17 nov. 2020 - 13:42

Ach, ze zijn er zelfs trots op als opruiers, wat ze zijn, bekend te staan. Een geuzennaam. Het bevestigt nog meer hun gelijk.

Libertain
Libertain18 nov. 2020 - 6:48

@Puin, (“ Ach, ze zijn er zelfs trots op als opruiers,”) “Opruiers”, wat is deze ouderwetse taal prachtig, hé? Klinkt zo onvervalst 1842, dacht ik dat ze in modern Europa in 2021 juist dissidenten worden genoemd. Oftewel burgers die van de officiële lijn afwijken. Maar ja, “alle neuzen - een kant op”, hé?

gimli55
gimli5517 nov. 2020 - 8:39

Zet alles eens op een rijtje. De sleepwet. De Covid wet Deze afdeling, die zonder mandaat informatie over "in hun ogen subversieve" elementen aan het verzamelen is. De aanschaf van gespecialiseerde drones, die meer mogelijkheden hebben. Speciale camera's die in de auto kunnen kijken, zijn dat foto opnames of bewegende beelden? Het willen ontvangen van vele prive beveiligingscamera's door de politie. De militairistische manier van bewapenen van de "veiligheidstroepen van de politie" en ME En nog wat voorbeelden, die ik vergeten ben. Waar leidt dit naar toe? Waarschijnlijk dat ik nu ook gevolgd ga worden. Daar tegenover de Kafka wereld waar slachtoffers mee te maken hebben. Vb. Toeslagaffaire, gaswinning, Qkoorts, schulden inning door belasting dienst, zorgverzekeraars en vast ook nog anderen. Neoliberalisme en globalisme is stilstandben afbraak.

4 Reacties
Tom7
Tom717 nov. 2020 - 10:06

Feodalisme beste Gimli, en wie de `Vorsprung der Techniek´ bezit, heeft de sleutel van `de Circel´ waarin wij gevangen zitten, want Privacy is Diefstal, Geheimen zijn Leugens, en Delen is tenslotte Meebeleven. Zooropa ~U2~ Live Baltimore https://www.youtube.com/watch?v=PEIMqyHIwlQ

harmmeijer
harmmeijer17 nov. 2020 - 10:22

Welkom in de digitale wereld en de macht van de grote techbedrijven. Wen er maar aan. Het wordt nog veel erger.

gimli55
gimli5517 nov. 2020 - 10:37

Bedankt Tom

gimli55
gimli5517 nov. 2020 - 14:17

@ Merel Dit heeft niets te maken met de tech bedrijven, dit gaat om een defensie afdeling zonder mandaat en politieke controle.

nikita72
nikita7217 nov. 2020 - 8:08

Toevallig zie ik op Joop een advertentie: ======================== Korps Commandotroepen - - - ontdek meer ========================

1 Reactie
Voor Joop
Voor Joop17 nov. 2020 - 11:13

Dat u dat ziet zou toeval kunnen zijn. Maar dat die advertentie op Joop.nl bij dit artikel staat is dat niet.

Petra Privacy
Petra Privacy17 nov. 2020 - 7:03

Een gevaarlijke ontwikkeling. Maar zolang we na de volgende verkiezingen weer een liberale regering gaan krijgen, zal dit een blijvende situatie zijn. Waarbij een aantal kantekeningen gemaakt mogen worden. Ik hoor toch vaak dat mensen met hun mobiele telefoon opnames maken van ongelukken op de weg. En die even op FB zetten, daar kan je toch mee scoren. En nu komen er vele slimme camera's om auto's te flitsen waarvan bestuurders aan het bellen of appen zijn. Wat komt er wel op die beelden, door welke instantie worden de beelden gezien en hoe lang worden ze bewaard? Hoeveel en waar hangen al die camara's op de snelwegen van dit land? Ook hiervoor geldt dat de menselijke maat nog steeds de maat moet zijn voor het beleid. Van Defensie verbaasd het me niet, dat is al een departement waar veel en slecht beleid van bekend is. Waar de Tweede Kamer veel te laat en geen controle kan toepassen, omdat minister Bijleveld daar zo vaag mogelijk over is. Bij de SP is actief campagne gevoerd tegen de Sleepwet en ook over dit soort onderwerpen hebben we veel kennis en ervaring als het om het beschermen van de privacy en de rechtstaat gaat.

OlavM
OlavM16 nov. 2020 - 23:11

Een gevaarlijke ontwikkeling. Het leger houdt zich zo bezig met het werk van civiele inlichtingendiensten, wat een militarisering betekent. Controle wordt onmogelijk. Dit doet herinneren aan het Gladio-netwerk van de CIA en NAVO. Het ging om het voorkomen van communistische deelname aan de regering, oorspronkelijk in Italië, dan wel verzet tegen een als mogelijk veronderstelde Russische inval. Later werd dit ook in andere NAVO-landen (waaronder Nederland) ontwikkeld. De fascistische coup in Griekenland in 1967 (de junta werd beëindigd in 1974), op basis van het z.g. Plan-Prometheus, viel ook in dit kader. Feitelijk was dit netwerk zelf verantwoordelijk voor extreem-rechts gemotiveerde terroristische aanslagen, vooral in Italië, waarvan de schuld werd gegeven aan anarchisten. (zie hierover b.v. https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Gladio)

2 Reacties
OlavM
OlavM17 nov. 2020 - 0:14

Ik zie nu pas na doorlezing van de reacties: hieronder ook al door Archie Bunker genoemd.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander17 nov. 2020 - 9:47

Er was trouwens eind vorige eeuw begin deze eeuw alweer een nieuwe fascistische coup in Griekenland in wording. Niet direct vanuit het leger- hoewel onduidelijk is welke rol zij spelen- maar vanuit de politiek,. Gelukkig zijn deze 'politici' en volgelingen opgepakt en achter slot en grendel gezet. Fascisme het blijft ook nu nog opborrelen. Niet alleen in Nederland maar ook in Griekenland, Turkije, India, Bulgarije, Oostenrijk, Polen, België. Soms recht toe recht aan maar meestal eerst geleidelijk. Dat hangt af van de ruimte die 'midden' partijen geven.

Frans Cobben
Frans Cobben16 nov. 2020 - 17:46

lijkt op de Securitate in het communistische Roemenie van de dwingeland Ceaucescu, voor de val van het ijzeren gordijn, of op de rechtse politie-staat Hongarije!

The Apple
The Apple16 nov. 2020 - 16:47

Toen ik nog in de hulpverlening werkzaam was is mij ooit door de politie gevraagd of ik niet gewild was inlichtingen te verstrekken over mensen binnen het "alternatieve circuit". Daarbij is mij ook duidelijk geworden dat er mensen van de AIVD (toen nog BVD) werkzaam zijn binnen de politiekorpsen. Het probleem is dat als je zegt dat Nederland dreigt af te glijden naar een politiestaat, dat de gangbare reactie is: "Nou moet je niet overdrijven." Toen officieel bekend werd dat Nederland -destijds- het land was waar het grootste aantal telefoongesprekken werd getapt binnen de EU en de VS veranderde niets aan die mening. Nederlanders zijn ontzettend naief als het gaat om de overheid. Wat gebeurt er als deze pandemie leidt tot een economische ineenstorting? - https://www.npostart.nl/in-europa-de-geschiedenis-op-heterdaad-betrapt/15-11-2020/VPWON_1285538 Is het een een complottheorie als je denkt dat de overheid zich op die situatie aan het voorbereiden is? Misschien, maar ik zou er wel ernstig rekening mee houden.

8 Reacties
MaxMax2
MaxMax216 nov. 2020 - 17:23

'Daarbij is mij ook duidelijk geworden dat er mensen van de AIVD (toen nog BVD) werkzaam zijn binnen de politiekorpsen.' Ik vind het eerder naïef om te denken dat dit niet zo is..

JanB2
JanB216 nov. 2020 - 17:56

Beter voorbereid dan dat straks de situatie in het gezicht van de overheid uit elkaar klapt. BVD infiltratie is er destijds overigens altijd geweest. Had weinig om het lijf. Hoog Kuifjegehalte, weinig zinvolle info, laat staan dat er op grote schaal actie uit voortkwam. Men probeerde vanalles maar bereikte er niets mee dat ook maar enige body heeft (met uizondering van de oprichting van de SP, althans zo wil een semi-komplottheorie). Veel problematischer is de spionage door “bondgenoot” VS zoals die opnieuw aan het licht is gekomen en de activiteiten van China. Maar dat wordt meteen gebagatelliseerd of onder het karpet geveegd. Overigens is er ook helemaal niets mis met het doorlichten van figuren zoals Willem Engel en andere lieden die een direct danwel indirect gevaar voor de samenleving vormen.

MaxMax2
MaxMax216 nov. 2020 - 20:55

@JanB 'Veel problematischer is de spionage door “bondgenoot” VS zoals die opnieuw aan het licht is gekomen en de activiteiten van China. ' Ik zal je een geheimpje verklappen beste Jan, in Nederland bespioneren wij ook andere landen; inclusief bondgenotem.

The Apple
The Apple16 nov. 2020 - 21:04

Op de eerste plaats gaat het niet om "het doorlichten van figuren", maar om het in kaart brengen van netwerken, ten tweede hoort dat niet door het leger te gebeuren en ten derde heb ik er mijn vraagtekens bij of dit soort mensen wel "staatsgevaarlijk" zijn.

Archie Bunker
Archie Bunker16 nov. 2020 - 21:18

JanB: Had weinig om het lijf? Nooit van operatie Gladio/O&I/Stay-behind gehoord? https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Gladio

OlavM
OlavM17 nov. 2020 - 0:11

@ The Apple: [Daarbij is mij ook duidelijk geworden dat er mensen van de AIVD (toen nog BVD) werkzaam zijn binnen de politiekorpsen.] Sterker nog: in alle grotere gemeentelijke politiekorpsen bestonden afdelingen binnen het hoofdpolitiebureau die direct samenwerkten met de BVD. Zoiets zal nu nog het geval zijn (nu AIVD), maar ik weet niet hoe dat organisatorisch is vormgegeven. (Vroeger heb ik ook met de BVD te maken gehad, maar niet als informant).

OlavM
OlavM17 nov. 2020 - 0:19

@ Archie Bunker: Gladio is wel een ander verhaal (veel serieuzer en op grotere, militaire schaal) dan de BVD-infiltratie in allerlei linkse politieke organisaties en actiegroepen. Dit laatste gebeurde inderdaad nogal eens op heel amateuristische, doorzichtige wijze. Ik heb enkele infiltranten geend die door de mand zijn gevallen.

OlavM
OlavM17 nov. 2020 - 0:20

Herstel: geend = gekend

Voor Joop
Voor Joop16 nov. 2020 - 16:39

Dat het LIMC ondemocratisch is opgericht is in overeenstemming met Agenda 21 en 30. De feiten op een rijtje (en de officiële naam van het project is letterlijk "Great Reset"): "Global Elite’s “Great Reset” Agenda (Shocking Discoveries Revealed)" https://www.youtube.com/watch?v=1xO723gH7Go

Ballonnendoorprikker
Ballonnendoorprikker16 nov. 2020 - 16:30

Als ze tijd hebben om dingen te doen waarvoor ze niet op aarde zijn dan kan er nog wel wat worden bezuinigd op defensie. Goed dat we dat voor de verkiezingen weten. Dan kunnen we al die smeekbeden om meer geld pareren.

henk-alexander
henk-alexander16 nov. 2020 - 15:18

'(...)Binnen defensie en zelfs binnen het LIMC heerst onrust over de toegepaste werkwijze van de uiterst ambitieuze leiding. Ook de militaire inlichtingendienst MIVD is er niet gelukkig mee. In augustus is de betreffende commandant op het matje geroepen en te verstaan gegeven dat rapportages niet meer buiten de eigen organisatie verspreid mogen worden.' Dus moeten de rapportages maar intern blijven en geen transparantie? Hiermee wordt aangetoond dat we met een 'deep state' te maken hebben. Helaas is Trump op zijn bekrompen manier met dit begrip aan de haal gegaan. Neemt niet weg dat dit bestuurskundig fenomeen bestaat. Het verwijst naar een organisatie met relatief autonome instituties die een zogenoemde 'institutionele ring' vormen. Beter om te spreken van de 'permanente staat', zonder welke een samenleving destabiliseert en chaos ontstaat (vgl. homo homini lupus). De politici zijn passanten die onder beperkingen wat informatie kunnen krijgen uit het ambtelijke circuit. Ambtenaren, die een eed of belofte hebben afgelegd om de rechtsstaat te consolideren, zijn nagenoeg ongenaakbaar. Dat ze burgers ondergeschikt maken aan plichtsbetrachting en ver doorgevoerde ambtelijke ijver, bewijst o.a. de 'toeslagenaffaire'. Een exemplarisch geval is de bemoeienis van bevriende buitenlandse inlichtingendiensten (NSA) zoals dat onlangs in Denemarken door een klokkenluider aan het licht is gebracht. Zal zoiets in ons land ook het geval kunnen zijn?

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen19 nov. 2020 - 16:06

Hiermee wordt aangetoond dat we met een ‘deep state’ te maken hebben. Helaas is Trump op zijn bekrompen manier met dit begrip aan de haal gegaan. please don't

The Apple
The Apple16 nov. 2020 - 14:50

Ze kijken gewoon wat de sleutelfiguren zijn en daar sturen ze dan de wijkagent even langs - https://www.trouw.nl/binnenland/een-youtuber-krijgt-bezoek-van-de-politie-vanwege-complottheorieen-dit-beleid-slaat-door~b4965a4e/

8 Reacties
The Apple
The Apple16 nov. 2020 - 15:04

"De informatie van de Koninklijke Marechaussee over ‘fake news’ kunnen ze om juridische redenen niet zomaar krijgen, omdat die naar personen leidt." - https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/15/hoe-het-leger-zijn-eigen-bevolking-in-de-gaten-houdt-a4020169 Dat is in elke geval zeer geruststellend

The Apple
The Apple16 nov. 2020 - 15:10

"De staf in Den Haag is evengoed huiverig om landmachtmilitairen op Nederlands grondgebied informatieoperaties te laten doen. De club van Dekkers kan zich beter richten op gebieden waar Nederland op missie is. Bijvoorbeeld in Letland, waar Russen proberen om NAVO-militairen daar het leven zuur te maken." Als wij nou Letland doen, dan doen de Amerikanen Nederland voor ons.

Voor Joop
Voor Joop16 nov. 2020 - 15:40

Ja, ja, een video maken en uploaden op YouTube die de overheid niet zint, en de politie belt daarna bij je aan. Als verkapte waarschuwing. Wordt dat het nieuwe "normaal"? En dan te bedenken dat kinderen opgroeien onder de indruk dat dit normaal is, want ze kennen de tijd toen dit nog niet bestond niet.

Ecclesia
Ecclesia16 nov. 2020 - 17:38

Goed bezig. Dat soort krachten moeten inderdaad gestopt worden. Café Weltschmerz, Jensen... weg ermee. Hoe eerder hoe beter. Lange Frans was het begin.

Voor Joop
Voor Joop16 nov. 2020 - 21:08

@Ecclesia Ja, laten we iedereen die niet hetzelfde zegt als de grote media verbieden nog langer iets te zeggen. Eigenlijk zouden enkel de grore media toegestaan moeten worden. Net als destijds in de Sovjet Unie, de DRR, en in Nazi Duitsland, en zoals in Noord Korea nu, net als in China... allemaal uitstekende voorbeelden om te volgen.

The Apple
The Apple16 nov. 2020 - 21:09

Je kunt mij moeilijk verdenken van sympathie voor die mensen, maar volgens mij valt het gewoon onder de vrijheid van meningsuiting.

Ecclesia
Ecclesia16 nov. 2020 - 23:39

@joop Niet zo aanstellen. @apple Onwaarheden verspreiden, een maatschappij destabiliseren in opdracht van vijandige mogendheid, levens in gevaar brengen met giftige woorden, menigtes tegen elkaar opzetten met opzettelijke leugens... dit alles gaat voorbij vrijheid van meningsuiting.

Voor Joop
Voor Joop17 nov. 2020 - 10:41

@Ecclesia U schreef: "Dat soort krachten moeten inderdaad gestopt worden. Café Weltschmerz, Jensen… weg ermee. Hoe eerder hoe beter. Lange Frans was het begin." Nogal reactionair. Helemaal omdat b.v. Café Weltschmertz experts interviewde op het gebied van virussen en statistieken, die diep ingingen op de werkwijze van het RIVM en de tests die ze bijgesteld hebben om de drempel zo laag te maken dat een enkele molecuul in het DNA die mogelijk gerelateerdis aan een virus al een positive reactie geeft. Maar die zouden dus van u niet gehoord mogen worden. De uitvinder van die test heeft zelf gezegd dat zijn uitvinding daar niet voor bedoeld was, en geen juiste manier is om op Covid-19 te testen. Ik neem in goed vertrouwen jegens u maar aan dat u die interviews niet gezien heeft.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde16 nov. 2020 - 13:56

Dat het niet allemaal juridisch is afgedekt en het ondanks dat toch is gebeurd is zorgwekkend. Maar verder is het niet verkeerd dat een andere dienst dan de AIVD kennis opdoet over de manieren waarop desinformatie wordt verspreid. Hoe meer handen hoe meer resultaat. De voorbeelden die genoemd worden zijn zorgwekkend, de banden tussen Moskou en deze desinformatiegroepen (Baudet, Weltschmerz, Gele hesjes, Jensen, viruswaanzin etc. zijn het waard om aangetoond te worden. De onderlinge banden tussen al die clubs die nu als paddenstoelen de grond uit schieten is een groot gevaar. Met Wilders en Baudet in het parlement, met 15% van het electoraal achter zich is een zeer onwenselijke situatie. Kijk hoe Trump zijn troepen oproept en hoe gedwee de kwezels de straat op gaan om zijn de leugens kracht bij te zetten. Dat moeten we niet willen.

5 Reacties
Voor Joop
Voor Joop16 nov. 2020 - 15:27

Het is de gewoonte van veel overheden rondom de wereld alle informatie die de plannen van die overheden tegenwerken door feiten te publiceren die die overeheden verbogen willen houden als "misinformatie" te bestempelen, om die daarna te verbieden, z.g. voor het goed van het volk. Zo gebeurt het ook met veel klokkenluiders. Chelsea Manning zit weer gevangen, en na 7 jaar asiel in de ambasade van Equador in Londen Julian Assange nu ook, en Edward Snowden zit in Rusland om niet in handen van de VS te vallen en net als Manning and Assange opgesloten te worden en te worden gemarteld. "Accused WikiLeaks source Bradley Manning 'tortured' in US" https://www.youtube.com/watch?v=3p_fRDEDhvk "UN Rapporteur: Assange shows 'signs of psychological torture' | DW News" https://www.youtube.com/watch?v=RLrK1yAajJs

henk-alexander
henk-alexander16 nov. 2020 - 15:59

Voor Joop, Het wrang en onrechtvaardig is het dat deze klokkenluiders nog steeds, zelfs door wat zich vandaag de dag 'progressief' noemt, aan lot worden overgelaten.

henk-alexander
henk-alexander16 nov. 2020 - 16:03

herstel: Het is wrang en onrechtvaardig dat deze klokkenluiders nog steeds, zelfs door wat zich vandaag de dag ‘progressief’ noemt, aan hun lot worden overgelaten.

JanB2
JanB216 nov. 2020 - 20:16

@ Martin Volstrekt mee eens.

gimli55
gimli5517 nov. 2020 - 10:00

@Eclesia Verdeel en heers technieken rechtvaardigen het volgen van nog steeds onschuldige burgers. Jij kunt het wel goed vinden dat andersdenkenden door defensie gevolgd worden, maar dat betekent niet dat het ook goed is. Eenmaal ingevoerd en uitgevoerd zal het als een olievlek verspreiden, en dan ben jij mogelijk de volgende die verdacht is. Waarbij je Google gegevens opgeslagen worden en in combinatie met je Joop reacties en je mogelijk Facebook account gecombineerd wordt met e mail verkeer en je Google maps gegevens. Nog steeds zonder dat er een juridische grondslag voor is. Denk daar maar eens over na.

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout16 nov. 2020 - 13:53

Het lijkt waarschijnlijk dat het leger ook deze website monitort. En allang weet wie achter welke pseudo schrijft.

4 Reacties
Frans Kwakman
Frans Kwakman16 nov. 2020 - 14:54

Zeker weten Hannes. Maar welke organisatie nog meer?

Aart van de aap
Aart van de aap16 nov. 2020 - 15:34

Uiteraard Hannes De staat weet wie Aart is, uiteraard. En ze weten wie Hannes is Punt is, ik zeg niets dat illegaal is. Ja, ze weten wie ik ben, wat ik doe, waar ik woon etc, etc, ga daar maar vanuit. Ze weten welke sites je bezoekt, wie je kent. Met wie je slaapt etc, etc. Maargoed, ze kunnen er niets mee. Zodra je alleen oproept tot geweld ofzo, kunnen ze je oppakken

JanB2
JanB216 nov. 2020 - 20:27

Er heeft zich bij ondergetekende nog niemand gemeld. Dus áls het zo is dan is het ook in dit verband een storm in een glas water. Ik acht het overigens al wat langer aannemelijk dat de AIVD ook hier op Joop.nl af en toe even mee komt kijken. Om vervolgens teleurgesteld te moeten constateren dat er zich wéér geen mogelijke terrorist onder de reageerders bevindt. Daarvoor moet je immers écht de krochten van het web in (die ze odd ook wel weten te vinden uiteraard). Ik begrijp de hele commotie ook niet. Per slot van rekening weet Suikerbuik van Fuckbook precies welke pornosites Fuckbookend Nederland bezoekt. Hoor je niemand over klagen.

harmmeijer
harmmeijer17 nov. 2020 - 8:54

@Jan “Per slot van rekening weet Suikerbuik van Fuckbook precies welke pornosites Fuckbookend Nederland bezoekt. Hoor je niemand over klagen.” En schromen de bezoekers niet om hun hele hebben en houden, doen en laten via de Smoelenboek kenbaar te maken. Onbegrijpelijk, ik zit niet op de Smoelenboek, maar het schijnt de normale gang van zaken te zijn. Recht op Privacy is een lege huls geworden. In artikel 10 van de Grondwet is het recht op privacy geregeld: 'Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.’ Das war einmal, das kommt nicht wieder.

Sonic2
Sonic216 nov. 2020 - 13:49

Willem Engel en Robert Jensen maken echt alles kapot. Ze hebben dit hele debat gekaapt, waardoor je meteen een volslagen malloot ben als je tegen het huidige corona beleid bent. Net zoals Wilders en Baudet dat al meerdere decennia doen met dossiers die best een serieus debat kunnen gebruiken. De hele horeca dicht gooien in het hele land vind ik nogal een maatregel. De bioscopen en musea en bibliotheken die dicht gaan. Dat is nogal wat. Waar is het normale en fatsoenlijke tegengeluid? Tegen dit corona beleid. Al moet ik zeggen dat door de hoge aantallen op de IC en de daling die je nauwelijks een echte grote daling kan noemen ik ook niet echt neig naar een veel soepeler corona beleid.

8 Reacties
gimli55
gimli5516 nov. 2020 - 13:59

Dit onderwerp gaat niet over Engel of Virus waarheid. Het is erg moeilijk voor sommige mensen om op inhoud te reageren. Beginnen direct zichzelf te overschreeuwen om hun inhoudloze bijdragen te rechtvaardigen.

LBNB
LBNB16 nov. 2020 - 13:59

@Sonic Alleen zij krijgen een podium, okay fair enough ook Femke Louise. Door tegenstanders weg te zetten als gekkies of waanzinnigen durven mensen niet meer ertegenin te gaan. De genuanceerde tegenstanders worden overal weggecensureerd of geframed en hebben dus te veel te verliezen.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen16 nov. 2020 - 14:03

Sonic, Het zou mogelijk moeten zijn om vraagtekens bij het coronabeleid te zetten zonder meteen in de hoek van de malloten terecht te komen. Maar je hebt gelijk dat Engel, Jensen etc. het in zekere zin verpesten voor serieuze critici. Het ironische is dat deze lui zeer tegen de huidige regering zijn, maar dat hun bijdrage aan de discussie tegelijkertijd gunstig is voor Rutte. Als er een beeld ontstaat dat verstandige mensen voor de maatregelen zijn, en dat de critici complotwappies zijn, is dat gunstig voor de premier. In de laatste ipsos (peiling is alweer van week 44, maar toch) staat de vvd op 42 zetels: https://www.ipsos.com/nl-nl/politieke-barometer

Sonic2
Sonic216 nov. 2020 - 15:19

@ Gimli Staat gewoon in de tags onder het artikel. Dus uiteraard on topic. Bovendien ook zeer duidelijk benoemd in het artikel hierboven. Zowel Viruswaanzin als Jensen. Geen idee waar ik deze achterlijke reactie van u dus aan te danken heb. Heeft u niet nodig. Jammer. @LBNB Ik heb Ira Helsloot en Maurice de Hond meerdere keren voorbij zien komen. Dus dat is niet helemaal het geval. Van censuur is geen sprake, maar ik heb zelf geen probleem met Bert Slagter, Ab Osterhaus, Maurice de Hond. Of ook Jort Kelder. Allemaal ter sprake gekomen in Op1. Net als Sander Schimmelpeninck. Dus dat censuur valt wel mee. Ik leg de schuld meer bij het kamp zelf. Die altijd uitstekend in staat is om zijn eigen ellende te veroorzaken. Maar als je het echt allemaal niet meer weet grijpt in een pavlov reflex een deel hier naar de media. Of naar links. Of naar Sonic. Of naar Soros. Ondertussen worden ze genaaid door de mensen waarvan ze denken dat die voor hun opkomen. Zeldzaam stom volk. @ Kees van Bemmelen Virus Waanzin en Robert Jensen maken altijd de grote denkfout door te denken dat overal een volledig vooropgezet plan achter zit. En dat zie ik hier heel erg veel in de reageer sectie ook op deze site( op GS en DDS is het nog veel erger). Mensen beginnen al vanuit een totaal verkeerd perspectief te redeneren. En stapelen daarna fout op fout. Rutte was in Maart te laat met ingrijpen. Heeft daarna visieloos een tijdje rond gedobberd. Het RIVM baseert zich op oude data en is weinig flexibel geweest. Maar een plan of een grote reset. Het is allemaal volslagen onzin. En Corona bestaat. En met de PCR test gaat ook niet alles perfect, maar van een gigantische misleiding is ook daar geen sprake. En dat vind ik zo verbazend. Je hebt mensen die enorm boos worden als je hun foute idolen ontmaskert. En dan boos worden op de boodschapper. Je hebt mensen die op politici in een isolement stemmen en dan verbaast zijn dat ze na de verkiezingen aan de zijlijn staan. Je hebt mensen die op het linkse Joop boos worden dat mensen wat genuanceerder denken over moslims. Engel en Jensen zitten in de kern fout. Want er is geen plan. Achter het Vaccin zit geen groot plan. Bill Gates doet ook niet mee. En als mensen niet kunnen accepteren dat het niet zo is dan is dat hun probleem. Ben ook trouwens benieuwd hoe al die Trump fanaten hun kinderen opvoeden. Je mag niet liegen, maar ondertussen wel een erkende leugenaar 4 jaar lang verdedigen. En dan boos worden dat mensen geen respect hebben voor een leugenaar. De gedachtenkronkels van een niet kleine minderheid hier en ook in de Westerse wereld zijn te raar voor woorden.

Aart van de aap
Aart van de aap16 nov. 2020 - 15:35

Het dicht gooien van alles, vind ik ook zeer problematisch.( Al is problematisch een problematisch woord hahahahaha)

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen16 nov. 2020 - 15:47

Sonic, Daar zit wat in. Het gezwalk van de regering inzake het coronabeleid is evident, maar de vraag is welke conclusie je daaraan verbindt. Ik zie een regering die het ook niet allemaal weet en zelf zoekende is. Een ander ziet een vooropgezet plan. Er zijn natuurlijk ook wel opiniemakers en columnisten die voorstellen om van deze crisis gebruik te maken om meteen maar even een aantal andere zaken te regelen (klimaat, vliegverkeer, antikapitalisme, de bio-industrie, etc.), die bevestigen complotdenkers onbedoeld in hun overtuigingen (en wat betreft de nertsenfokkerij heeft de regering ook daadwerkelijk van deze crisis gebruik gemaakt om die industrie uit te bannen. Relatief onschuldig voorbeeld, maar toch).

Sonic2
Sonic216 nov. 2020 - 18:56

Dank Kees. Mooi betoog. Rustig en rationeel. Een goed voorbeeld voor de rest van de reageer sectie hier. Waar een aantal het niveau van een kleuter zandbak niet ontstijgen. Verfrissend en kundig. Hulde.

gimli55
gimli5516 nov. 2020 - 20:41

@Sonic, Van waar de beschuldiging en het benoemen van mijn gebrek aan intelligentie, dat heb je niet nodig. Het gaat om de rechtsgeldigheid en het gebrek van mandaat en de instelling van de baas. Het gaat om het opzoeken van de randen van de wet en er over heen gaan. Deze dienst staat ter discussue en zoals gewoonlijk het bij halen en beschuldigen van andersdenkenden is achterlijk en dom. Dit onderwerp gaat over de LIMC en hun gebrek aan mandaat en gebrek aan politieke controle. Vandaag zijn de verhoren begonnen over de toeslag affaire, dat is op precies dezelfde wijze begonnen. De belasting dienst heeft het kunnen doen, omdat de fraude bestrijding te belangrijk was en de dienst financieel zijn eigen broek moest ophouden. De rest is geschiedenis, net als de schade van de gaswinning, die al tientallen jaren bekend was, maar iedereen keek de andere kant op. Nu is virus waarheid en Jensen aan de beurt, de volgende keer U of uw naasten. Zonder controle ontstaat een Kafkiaanse samenleving, ook genoemd door de advocaat van de toeslag slachtoffers.

harmmeijer
harmmeijer16 nov. 2020 - 13:35

Met het oprukkende extreem rechts, fascistische clubs, de club Van QAnon, de club van Viruswaanzin, een smerig eng blaadje ‘Gezond Verstand’ dat ongevraagd op je deurmat valt, wordt het me af en toe zwaar te moede. En het is misschien en heel foute gedachte en het brengt twijfel, maar ik weet niet of ik dit nou goede of foute ontwikkeling moet vinden. Voor de goed orde: ik ben links en democraat en dat wil ik graag in alle vrijheid blijven.

7 Reacties
gimli55
gimli5516 nov. 2020 - 13:48

Reageer eens op het onderwerp, nu is het alleen wijzen. Je reactie heeft mijn inziens niets te maken met het oprichten van het LIMC, zonder mandaat.

Voor Joop
Voor Joop16 nov. 2020 - 14:03

Het Parool werd destijds ook een "smerig krantje" genoemd... maar niet door de mensen die het gretig lazen om achter bepaalde feiten te komen die b.v. de Telegraaf niet publiceerde. Degenen die Het Parool clandestien drukten en verspreidden werden "saboteurs" genoemd.

harmmeijer
harmmeijer16 nov. 2020 - 14:09

@gim Als het zonder mandaat is, dan is dat natuurlijk uit den boze (had ik niet goed gelezen), maar mijn ongerustheid over de extreem rechtse en fascistische ontwikkelingen in ons land en Europa kunnen niet genoeg gevolgd worden worden mijns inziens. Het is zich als een gevaarlijk virus aan het verspreiden.

Frans Kwakman
Frans Kwakman16 nov. 2020 - 14:58

Voor een van de enquetes viel ook zo'n blad op de mat. Op het oog van een bestaande organisatie. Na enig bestuderen, duidelijk een poging om de stemming te beinvloeden van de overheid. Ik voel met je mee, Merel.

Archie Bunker
Archie Bunker16 nov. 2020 - 15:17

....Voor de goed orde: ik ben links en democraat en dat wil ik graag in alle vrijheid blijven. .... Daar zit dus jouw probleem: het prehistorische links-rechts denken. Als je daaraan blijft vasthouden, forceer je jezelf continue in een spagaat. Een spagaat is alleen weggelegd voor flexibelen en anders doet het pijn.

harmmeijer
harmmeijer16 nov. 2020 - 16:49

“Daar zit dus jouw probleem: het prehistorische links-rechts denken.” Lang leve de sociaal democratie zoals het ooit bedoeld is. Mijn probleem is dat het zo goed als verdwenen is.

gimli55
gimli5516 nov. 2020 - 20:47

@Merel Daarvoor heb je de AIVD, het OM, de politie en genoeg andere gegevens verzamelaars. Je wilt geen militairen die zich binnen Nederland allerlei info verzamelen en verwerken zonder mandaat en of politieke controle. Niet tegen links en niet tegen rechts..... Het is een hellend vlak en je weet niet waar het eindigt. Gaan ze demonstranten tegen abortus of voor abortus volgen? Waar wordt het opgeslagen, wie hebben er toegang toe. Wie controleert de werkzaamheden.

Aart van de aap
Aart van de aap16 nov. 2020 - 13:35

een politiestaat ? Wel griezelig om te weten, dat idioten van het leger ons in de gaten houden, op hun eigen houtje. Maar, het verbaast me ook niet echt.

Voor Joop
Voor Joop16 nov. 2020 - 13:24

Al een tijd voor de Corona liep ik in Amsterdam Buitenveldert 's avonds om een uur of elf even op straat om een frisse neus te halen. Er was verder niemand op straat. Er kwam een jonge agent met racefiets helm vanuit tegenovergestelde richting aan fietsen. Hij kwam naar mij toe en stopte naast mij bij de stoep. "Wat doet u zo laat nog op straat? Waar woont u?" vroeg hij. Ik voelde de opwelling in me opkomen te antwoorden "Dat gaat u niets aan!" Maar ik hield me in en zei "Even een wandelingerje maken, Ik woon hier vlak bij. Hoezo?" "Nee, niets" antwoordde hij, en fietste door. De mentaliteit is aan het veranderen. Het deed me denken aan de verhalen van mijn ouders over de Duitse bezetting...

3 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter16 nov. 2020 - 14:58

Voor Joop , het kan natuurlijk heel goed dat het de wijkagent betrof die graag de gezichten in zijn wijk observeert , het kan zijn dat er een melding is geweest met bepaald signalement en vandaar jouw even aansprak ect. Ik zou daar in ieder geval niet gelijk iets van sectie stiekem aan vast hangen. Sowieso is de uniformdienst daar niet mee bezig.

Voor Joop
Voor Joop16 nov. 2020 - 16:12

Ik had ook de indruk dat hij in opdracht werkte, en dat vond ik nog veel erger dan had hij het uit zichzelf gedaan om de mensen in zijn wijk te kennen. Maar er gebeurt nooit wat in mijn wijk, de rust zelve. En ik was al 73.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout16 nov. 2020 - 17:01

Voor Joop, je gaf die agent een goed antwoord. Die kwam natuurlijk af op een melding van een mogelijke inbraak en na een wantrouwig antwoord was je nader verhoord.

Zwerfstein
Zwerfstein16 nov. 2020 - 13:17

Als militairen dan toch op zoek zijn naar iets zinnigs om te doen, laat ze dan maar eens in de supermarkt op wacht gaan staan. Bij mijn supermarkt zijn zo'n 5 tot 10% klanten die geen mondkapje dragen. Ik ga ze er niet op aanspreken, maar alsof ik het zo leuk vind braaf elke keer een mondkapje op te doen als ik een winkel in loop. Dat kleine percentage steekt in feite een middelvinger naar je op.

1 Reactie
gimli55
gimli5516 nov. 2020 - 13:51

Het is ook nog een dwingend advies en pas per 1 december verplicht. Wat het te maken heeft met het onderwerp, mag je me uitleggen. Laten we vooral militairen de veiligheid controleren in de winkelstraten, zeker gewapend met een automatisch wapen en shoot to kill. Doe effe normaal.

CharlesdeValois
CharlesdeValois16 nov. 2020 - 13:07

Als er een lijstje komt waar wie waarnaar mag kijken dan scheppen we duidelijkheid. Want als je wilt weten wat er in de wereld gebeurt, links of rechtsom kan je overal naar kijken.

Buitenstaander
Buitenstaander16 nov. 2020 - 12:29

De pavlov reactie: Politiestaat; Dictatuur; Big Brother.... En vooral wijzen als t fout gaat en er weer eens een (terroristische) actie voorbereid wordt of gepleegd: "Snap niet dat ze die lui niet eerder in de peiling hadden". Misschien niet direct de taak van defensie, maar de standaard reacties kon je voorspellen...

6 Reacties
gimli55
gimli5516 nov. 2020 - 13:56

Het is verboden bij wet om een militaire afdeling op te starten zonder mandaat en geen politieke controle. Dat is het onderwerp, al het andere zijn de bekende ontwijkingen en goedpraten van wat een afbraak van democratische controle is. Komt hoofdzakelijk voor bij neoliberaal rechts, die links verwijt van communistische sympathieen en wijst naar Pol Pot en Noord Korea. Beetje kwestie van boter en hoofd.

The Apple
The Apple16 nov. 2020 - 14:41

Zo zie je maar weer wie er werkelijk voorstander zijn van de methoden in China en Noord-Korea.

Buitenstaander
Buitenstaander16 nov. 2020 - 14:47

@Gimli Precies; Daarom stel ik ook dat dit niet direct een taak is van Defensie. Maar lees decommentaren van andere, usual suspects eens, hoe die alle controle meteen op een hoop gooien...

Sonic2
Sonic216 nov. 2020 - 16:32

Het is wel lief van ultra rechts trouwens dat als je links bent dat je je tot 2200 moet verdedigen voor wat het communisme allemaal heeft uitgespookt. Aan de andere kant mag Trump tot in het oneindige worden verdedigd. Die mag zeggen dat hij "liefdesbrieven" schrijft naar Kim. Goh. Hilarisch. Wat een humor die Trump. En wat verfrissend. https://www.youtube.com/watch?v=danuNgC2AwU En voor deze grote leider heeft Trump ook geweldig veel respect. Ook een communist niet waar. En dat wordt getolereerd door de partij van Joseph Mccarty. En oh ja. Die Martin Bosma. Die praat dit ook allemaal goed he. Die Trump. Maar nu komt het voor Bosma uit de goede hoek en dan hoor je die hypocriet niet meer. En dat volk heeft dan weer een grote waffel tegen alles wat links is dat ze niet met het communisme moeten flirten. Het zou hilarisch zijn als het niet zo vreselijk triest was.

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout16 nov. 2020 - 17:54

`maar de standaard reacties kon je voorspellen…' Precies, zoals men hier ook dagelijks het telegraaf-geneuzel van Norm hier kan voorspellen.

gimli55
gimli5517 nov. 2020 - 8:26

Bedankt Norm, het is direct en indirect niet de taak van defensie om dit te doen.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen16 nov. 2020 - 12:29

Die mafklapper van een Jensen is op zich al paranoia, als die nou ook nog te horen krijgt dat 'ie door het leger in de gaten wordt gehouden zal hij wel helemaal van het pad af raken.

4 Reacties
Voor Joop
Voor Joop16 nov. 2020 - 13:57

Ja, want dit haalt wat hij zegt volkomen onderuit, toch? Al de complot theoriën over een overheid die de bevoking wil controleren... allemaal onzin, nu bewezen. ;)

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen16 nov. 2020 - 14:43

Wat je verder ook van Jensen mag vinden, in dit geval heeft hij wat bij betreft het volle recht om vol op het orgel te gaan. Dit is olie op het vuur voor alle complot denkers.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen16 nov. 2020 - 15:30

Voor Joop & 2xbellen, Inderdaad, deze ontwikkeling geeft hem nog deels gelijk ook. Waardoor in de ogen van sommigen ook zijn andere beweringen aan geloofwaardigheid zullen winnen.

Aart van de aap
Aart van de aap16 nov. 2020 - 15:37

Ik vind Jensen de grootste dwaas van Nederland, ongeveer. Maar, gun die man zijn privacy..... Heb wat afstand van mensen. Neem wat afstand. Heb respect voor andermans privacy. Heeft de staat altijd moeite mee

P Haan
P Haan16 nov. 2020 - 11:53

Is er eindelijk iemand de met de tijd mee gaat, wordt hij het stenen tijderk weer in gejaagd. Ik ben voor deze activiteiten. Zeker de training, omdat onze kinderen in vage landen moeten opereren zonder mandaat, maar dat het gewoon thuis nuttig gemaakt wordt zie ik als een zegen.

Libertain
Libertain16 nov. 2020 - 11:35

("De militairen brengen ook in kaart waar de in grote oplage gedrukte ‘Gezond Verstand’-krant met berichten die sterk lijken op Russische desinformatie verspreid wordt.") Twee vragen naar aanleiding hiervan. Primo - worden dus in de gaten gehouden wie onwelgevallige literatuur leest? Indien deze bewering waar zou zijn, mogen we voortaan over regime praten. Secundo - zouden de betrokkenen willen aangeven wat is bijvoorbeeld "Russische desinformatie", tevens op welke manier zou de uitgave "Gezond verstand" erop lijken? Omdat ik die uitgave niet ken en dergelijke zaken niet heb meegemaakt sinds het uitvallen van de Oost-Europese totalitaire regimes.

1 Reactie
gimli55
gimli5516 nov. 2020 - 14:02

Bedankt, Libertain. Een inhoudelijk stuk.

Ryan2
Ryan216 nov. 2020 - 11:08

Welja, alsof de AIVD en de MIVD al niet genoeg zijn. Het begint zo wel op dezelfde hysterie als in De Verenigde Staten te lijken. Als Brabander was ik verbaasd om de groep "Brabant in Opstand" voorbij te zien komen. Ik had er nog nooit wat van gehoord of gezien. Maar Brabant is hip en trendy (Brainport) , dus wordt dat handelsmerk gekaapt door een stel ultra rechtse idioten. Je kan zo een vlag ontwerpen, en laten maken. Ik walg van dit oneigenlijke gebruik van de ludieke actie van Omroep Brabant om Brabant te promoten. Het is dus gewoon na apen van Omroep Brabant wat ze doen. Je ziet, dat als dilettanten onderzoek gaan doen, ze allerlei geesten oproepen, waar niemand op zit te wachten. Een kans voor mediageile burgergroepjes. Straks lopen ze bij defensie ook nog graffiti te spuiten, om toch maar duidelijk te maken hoe belangrijk ze zijn. Je kan er op wachten dat er in Nederland nu allerlei lieden op een idee komen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland16 nov. 2020 - 10:56

Ik maar denken dat zoiets bij dictaturen hoorde

1 Reactie
Libertain
Libertain16 nov. 2020 - 11:28

Dus denk je goed. :)

Windewaan
Windewaan16 nov. 2020 - 10:50

Big Brother is watching you

7 Reacties
Ecclesia
Ecclesia16 nov. 2020 - 13:09

Nee hoor, alleen Jensen en zijn gekkies worden in de gaten gehouden. En maar goed ook.

Libertain
Libertain16 nov. 2020 - 15:01

@Ecclesia, let op het volgende - ("...onder meer...") @Ecclesia, lijkt alsof je kennis van de de Nederlands taal niet zo voortreffelijk is. Indien je Nederlander ben, dan weet je zeker dat dergelijke organisaties tevens eenheden worden niet opgericht om enkel een tot twee personen in de gaten te houden.

JohnnyValues
JohnnyValues16 nov. 2020 - 15:45

@Ecclesia Precies, alleen die gekkies! Dus laten we nu een heel mooi netwerk opzetten waarmee we al die gekkies in de gaten kunnen houden. Als dan over 5-10 jaar de verkeerde aan de macht komt en de definitie van gekkie opeens op jou en de jouwe slaat ben je makkelijk terug te vinden. Hartjes!

Ecclesia
Ecclesia16 nov. 2020 - 17:29

@Libertain, Alles was genoemd was bij 'onder meer' ligt in hetzelfde gebied als Jensen (5G waarschuwers, coronasceptici, Gele Hesjes, Viruswaanzin, Andere Krant, Gezond Verstand). Teken een Venn Diagram van al die gekjes en je krijgt één grote bruine vlek. @ Johnny Ja, alleen die gekkies die daadwerkelijk gekkies zijn en schade (kunnen) aanrichten aan Nederland / de wereld. Denk aan 5G masten in de fik zetten, corona te negeren door massaal maatregelen te negeren, denk aan types als Jensen die voor betaling door Rusland die bendes lopen op te hitsen. Echte gekkies dus.

Ryan2
Ryan216 nov. 2020 - 21:30

Eerst kwamen ze om de gekkies op te halen, en zo ging dat met andere groepen nog even door. Toen stonden ze bij Ecclesia aan de deur, en er was niemand meer over om te helpen weg te komen.

Ecclesia
Ecclesia16 nov. 2020 - 23:42

Wees gerust Ryan, ik geloof niet in complotten.

Voor Joop
Voor Joop17 nov. 2020 - 11:10

@Ecclesia: "Wees gerust Ryan, ik geloof niet in complotten." Of u nu wel of niet in complotten gelooft, u gaat ons toch niet vertellen dat er geen beslissingen worden genomen door mensen op posities van macht achter voor het publiek gesloten deuren? Daar zijn zoveel voorbeelden van. Dit geval van militairen die mensen op hun internet gedrag willen controleren is er slechts een uit een hele reeks. Zo wordt de planning van oorlogen en de te volgen lijn van propaganda campanjes om de instemming van de meerderheid van de massa te krijgen ook altijd in het geheim door de betreffende machthebbers besproken. Plannen die vervolgens worden uitgevoerd en miljoenen doden tot gevolg hebben, en enorm veel lijden voor hele volkeren. Om maar een voorbeeld te noemen uit vele.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -16 nov. 2020 - 10:26

een goede zaak dat de veiligheid in de gaten wordt gehouden. Agressie neemt immers toe, en het geeft een gerust gevoel dat eea in goede handen is bij de 2 ministeries onder de hoede van Grapperhaus en Visser. Wellicht kunnen ze dan ook even illegaal vuurwerk voortvarend aanpakken ? en drugs ?

4 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland16 nov. 2020 - 11:19

en een camera in iedere kamer in ieder huis graag de meest vreselijke dingen gebeuren daar

gimli55
gimli5516 nov. 2020 - 12:02

Welke agressiviteit en waar. Sinds wanneer is het opstarten van de LIMC gerechtvaardigd bij de mogelijk toegenomen incidenten? En dan ook nog zonder democratisch mandaat. Ik begrijp dat rechts natte dromen krijgt van onbeperkte controle op de bevolking, blijft het foute denkbeelden goed keuren, een ondemocratisch beleid.

Minoes&tuin
Minoes&tuin16 nov. 2020 - 12:54

Op defensie zit toch echt iemand anders.

gimli55
gimli5518 nov. 2020 - 8:51

@Eclesia Er is geen mandaat en het westen maakt net zo goed gebruik van propaganda en onterechte geheime dienst info om echte oorlog te voeren. If ben je Chili met Allende en Irak met Sadam al weer vergeten. Het westen begint het echte werk met honderden duizenden burger slachtoffers tot gevolg, en een destabilisatie in de regionen het ontstaan van allerlei extremisten groepen tot gevolg. Het begint op dezelfde manier, waarop deze afdeling is geent, desinformatie en bangmakerij. Met in een later stadium het herhalen van leugens over massa vernietigingswapens en oorlog tot gevolg. Defensie is niet opgericht om oorlog te voorkomen, dat is het sprookje uit de koude oorlog. Het ontwikkelen van wapens moet getest worden, de redenen worden er wel bij verzonnen. De totale armoede van de wereld kan in veelvoud worden opgelost met het defensie budget van de wereld. Zo ook de energie transitie en oplossen milieu, ecologie en klimatologie crises. Het is de marktwerking als verdienmodel voor de verkoop van dure defensie systemen. Iedereen moet met de neus de "goede" kant op, en dat betekent dat alle andersdenkenden of dissidenten geelimineerd moeten worden. Goedschiks of kwaadschiks, dat maakt niet uit. Dat is de combinatie van 1984 en Kafka.

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen16 nov. 2020 - 10:08

Als oude soldaat heb ik hier bijzonder veel moeit mee. Dit is niet waar defensie voor is bedoeld. Er zijn al genoeg andere instanties die de Nederlandse burger in de gaten houden. Dit ruikt naar een hobby project van een ambitieuze officier. Ernstig, laakbaar en naar ik vermoed strafbaar.....

8 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland16 nov. 2020 - 11:21

Moeten we nu bang zijn voor het leger? Kan het leger nu ook mensen chanteren ? Zou het leger op deze manier een politieke machtsfactor kunnen worden?

Ecclesia
Ecclesia16 nov. 2020 - 13:09

Cyberwereld is ook een militair theater sinds 10-20 jaar. Dat niet erkennen is helaas niet de realiteit onder ogen zien.

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen16 nov. 2020 - 13:58

@ecclesia: me dunkt dat cyberwarfare onderdeel is van het takenpakket van defensie. Wat daar echter niet bij hoort is het in kaart brengen van, anticiperen op, en advies uitbrengen over, verbanden binnen bepaalde BINNENLANDSE groepen en het gedrag van deze BINNENLANDSE groepen in het kader van een gezondheidscrisis. Met als kennelijke grondslag dat deze groepen zich op één of andere wijze verdacht hebben gemaakt. Dit is klassiek AIVD werk die daarvoor het mandaat en de middelen heeft. Defensie gaat over de verdediging van ons land tegen externe bedreigingen. Politie en inlichtingendiensten gaan over interne bedreigingen. En dat is een zeer bewuste keuze geweest van onze wetgever; niet ten onrechte.

gimli55
gimli5516 nov. 2020 - 14:06

@Eclesia Het onderwerp is dat de dienst zonder mandaat is opgericht en zonder politieke controle. Dat is fout en mag niet plaatsvinden, het maakt niet uit wie en waarom slachtoffer wordt van deze dienst. Het mag niet. Zeker gezien de instelling van de leidinggevende hr. Dekkers.

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen16 nov. 2020 - 14:13

@griezel: enige nuance is hier op zijn plek. Ook binnen defensie heeft deze stunt tot de nodige beroering geleid. Voor zover ik kan opmaken uit het artikel hebben meerdere medewerkers aan het project hun bezwaren geuit. Ik ken genoeg officieren om te weten dat men hier intern uiterst kritisch op zal zijn. Ik denk dus niet dat het zo'n vaart zal lopen dat defensie nu een binnenlandse machtsfactor gaat worden. Maar, hier is wel sprake van een run-away project, geleid door een kennelijk bijzonder ambitieuze officier die wat mij betreft fors 'naar rechts moet worden gericht'. Een aantekening op zijn dossier lijkt met het minste, maar ik acht het van belang dat de auditeur militair hier onderzoek gaat doen in het kader van het militair tucht- of strafrecht.

Ecclesia
Ecclesia16 nov. 2020 - 17:32

Met alle respect. Maar het is al aangetoond dat Gezond Verstand en Andere Krant letterlijk door Rusland worden gefinancierd. Het is een aangetoonde cyber militaire campagne van Putin. Jensen en Baudet zitten ongetwijfeld ook in de broekzak van Putin, gezien hun uitspraken. AIVD doet immers ook al onderzoek naar Baudet. Dat het leger wordt ingezet in die oorlog... zo vreemd is het niet. Meerdere diensten die samenwerken? Prima. Als ze namelijk niet samenwerken wordt het weer een groot nieuws bericht over x jaren: diensten werken niet goed samen, kan beter.

gimli55
gimli5516 nov. 2020 - 20:54

@Eclesia Alweer, dat is het onderwerp niet. Virus waarheid of Jensen staat niet ter discussie. Het LIMC wel. Je wilt graag de aandacht afwenden van een in jouw ogen normaal gedrag van de dienst, maar dat is het niet. Ik blijf het herhalen, ze hebben geen mandaat en zijn juridisch over de schreef gegaan. Frappant dat ze gewoon doorgaan met hun illegale werk, de minister heeft vast binnenkort weer wat uit te leggen in de kamer.

Ecclesia
Ecclesia17 nov. 2020 - 8:20

@Gimli Mandaat komt voort uit oorlog. Ja, er is een cyberoorlog gaande. Rusland heeft al enige tijd geleden die oorlog verklaard door hun vele acties in de VS en Europa.

LBNB
LBNB16 nov. 2020 - 10:06

[De militairen brengen ook in kaart waar de in grote oplage gedrukte ‘Gezond Verstand’-krant met berichten die sterk lijken op Russische desinformatie verspreid wordt. Dat onthult NRC in een gedetailleerde beschrijving van de activiteit] Uit interesse heb ik dit blad een tijdje terug gekocht. Ik vond het een blad met sterke diepgaande verhalen en waar ze veel experts aan het woord lieten. Kon er niet echt een pro Russisch verhaal in herkennen.

9 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland16 nov. 2020 - 11:21

Nu staat u in ieder geval een een bestandje met "verdacht"

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij16 nov. 2020 - 12:20

Misschien herken je de pro-rusland-houding na het lezen van dit artikel? https://feitoffake.wordpress.com/2020/10/03/weer-een-nepnieuws-publicatie-in-nederland-wie-zit-er-achter-gezond-verstand/

Karingin
Karingin16 nov. 2020 - 13:06

Ja het is te verwachten dat jij bevattelijk bent voor dat soort enge troep

Ecclesia
Ecclesia16 nov. 2020 - 13:08

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wie-en-wat-zit-er-achter-het-blad-gezond-verstand-met-de-echte-waarheid-over-corona-en-9-11~bd35de5d/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F Helaas achter pay-wall, maar lezen moeite waard. Samengevat: Gezond Verstand en Andere Krant worden letterlijk 'funded by Russia', het is niet eens geheim. Vergelijkbaar met RT. Verder: 'blad met sterke diepgaande verhalen'. Onzin kan inderdaad ook diep gaan. 'Experts'?? Hoe controleert u de autoriteit van experts. Pro-Russisch verhaal zit vaak tussen de regels, luister bijv goed naar Baudets woorden en je hoort het ook bij hem.

LBNB
LBNB16 nov. 2020 - 13:31

@karingin Met welk standpunt uit het blad was jij het niet eens? Welke getrokken conclusies vond je bijvoorbeeld niet goed?

LBNB
LBNB16 nov. 2020 - 14:44

@Fransenvrij Ja dat artikel ken ik, ik ben gewoon vaak nieuwsgierig en wil meerdere kanten van het verhaal horen. Verder kan de Nederlandse overheid toch een zaak aanspannen tegen hen als daadwerkelijk echt blijkt dat het in feite een Russisch blad is? @ecclesia [‘Experts’?? Hoe controleert u de autoriteit van experts. Pro-Russisch verhaal zit vaak tussen de regels, luister bijv goed naar Baudets woorden en je hoort het ook bij hem.] Door ze te googlen. Overigens geloof ik het ook allemaal niet 1 op 1 wat daar wordt verteld, iets wat ik bij reguliere media ook niet doe.

Nick the Stripper
Nick the Stripper16 nov. 2020 - 15:25

LBNB 16 november 2020 at 15:44 [ ik ben gewoon vaak nieuwsgierig en wil meerdere kanten van het verhaal horen. ] Om vervolgens steevast de verkeerde conclusies te trekken.

LBNB
LBNB16 nov. 2020 - 16:22

@Nickthestripper [Om vervolgens steevast de verkeerde conclusies te trekken.] In jouw ogen de verkeerde conclusie ja. Noem mij maar een voorbeeld? Ben hier laatst ook al voor walgelijke complotdenker uitgemaakt zonder goede voorbeelden.

Nick the Stripper
Nick the Stripper16 nov. 2020 - 22:54

LBNB 16 november 2020 at 17:22 [ Noem mij maar een voorbeeld? ] Da's makkelijk: die voorbeelden lever je hier zelf, in posting na posting. In de reacties daaronder leggen verschillende reageerders je - met wisselende gradaties van geduld - uit waar je de mist in gaat.

Frans Kwakman
Frans Kwakman16 nov. 2020 - 9:50

Klopt helemaal met de indruk die ik opgebouwd heb, politiestaat! Misschien doet die EU wel hetzelfde.

GoudenBergen
GoudenBergen16 nov. 2020 - 9:44

De recent benoemde bijzonder hoogleraar Inlichtingen en Recht, Jan-Jaap Oerlemans, waarschuwt dat de enorme datahonger van de inlichtingendiensten botst met het recht op privacy en de bescherming van persoonsgegevens. De nieuwe wet voor inlichtingendiensten Wiv2017, de beruchte "sleepwet", biedt volgens hem te weinig waarborgen. Het wordt tijd om hieraan grenzen te stellen: "Nieuwe hoogleraar Inlichtingen en Recht: ‘Datahonger AIVD en MIVD moet worden ingeperkt’ De massale opslag van data door inlichtingendiensten AIVD en MIVD is in strijd met het recht op privacy en het recht op de bescherming van persoonsgegevens. Daarom moet de inlichtingenwet uit 2017 worden aangepast. Dit bepleit jurist Jan-Jaap Oerlemans maandag in zijn inaugurele rede aan de Universiteit Utrecht waar hij bijzonder hoogleraar Inlichtingen en Recht wordt. Oerlemans, tevens senior onderzoeker bij de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD), gaat in zijn oratie in op de ‘datahonger’ van inlichtingendiensten. Mede als gevolg van digitalisering kunnen de inlichtingendiensten over grote databestanden beschikken – een neiging die hij begrijpelijk noemt maar waarbij het volgens hem noodzakelijk is om grenzen te stellen. De nieuwe wet voor inlichtingendiensten uit 2017, de Wiv2017, biedt bij het verzamelen en verwerken van bulkdatasets te weinig waarborgen. Een commissie onder leiding van diplomaat Renée-Jones Bos evalueert momenteel de invoering van de wet en onderzoekt onder meer welke knelpunten er zijn. " https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nieuwe-hoogleraar-inlichtingen-en-recht-datahonger-aivd-en-mivd-moet-worden-ingeperkt~bd3b43f7/

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin16 nov. 2020 - 12:53

Gouden Bergen Inderdaad die sleepwet, daar heb ik altijd al tegen geprotesteerd, het maakt niet uit. Ik heb het stuk in NRC gelezen. Ik weet niet precies waar dit weer in zal uitmonden. Staat daar geen dame van het CDA aan het hoofd? Niet verwonderlijk dus, althans wat mij betreft. Hebben andere partijen toegestemd? Ik weet het niet. Weet de 2e kamer dit? Dat laatste in ieder geval niet of het moet in de besloten kring die hier niet over mag praten besproken zijn. Kan even niet op de naam komen, sorry!

Karingin
Karingin16 nov. 2020 - 13:05

Ja dat was al bekend voor de invoering, ik heb destijds ook tegen gestemd...maar onze overheid heeft echt schijt aan onze privacy, zoals al in vele zaken is gebleken. Dus die wet wordt niet aangepast, tot er een keer iets goed mis gaat

Loriënne
Loriënne16 nov. 2020 - 9:30

Goed te zien dat Defensie wél vanaf het begin bovenop de Coronacrisis zit. Ze stonden blijkbaar al klaar, het oprichten van de eenheid is in een mum van tijd gebeurd. "Apekool", is het weerwoord op meerdere bronnen die aangeven dat tenminste één militair zich onder een schuilnaam op een online platform van complotdenkers heeft begeven. Maarja, stel je eens voor; je hebt je eenheid half maart klaarstaan en er komt maar geen maatschappelijke groep? Dan ga je aan de slag in de "grey zone", zodat je kunt zeggen dat je niet buiten het boekje gaat. Is een grote grey zone blijkbaar. Gelukkig blijven de rapportages voortaan intern, hoeven we er ook in de toekomst geen kennis meer van te vernemen. Dat zorgt alleen voor argwaan, beter blijven de operaties heimelijk. Is dat een goede samenvatting? Als ik iets verkeerd heb geïnterpreteerd dan hoor ik het graag.

1 Reactie
gimli55
gimli5516 nov. 2020 - 12:06

Defensie hoort geen afdeling werkzaamheden te laten uitvoeren zonder mandaat. Dat is het probleem, niet of het wel of niet adequaat of effectief werkt. Het had niet opgericht moeten worden.

Dave Velzen
Dave Velzen16 nov. 2020 - 9:30

Prima hoor als we gekken als viruswaarheid en ander extreem tuig mee kunnen pakken. Ik zie het als ondersteuning politie en AIVD. Want die zijn zwaar overbelast momenteel. Bovendien in veel landen gaat het leger ook meehelpen bij het inenten. Dus hup leger.

4 Reacties
LBNB
LBNB16 nov. 2020 - 12:43

@davevelzen Wat doet viruswaarheid wat niet in strijd is met de wet?

LBNB
LBNB16 nov. 2020 - 13:19

@davevelzen Wat doet viruswaarheid wat niet in strijd is met de wet? Deze mensen hebben geen kwade bedoelingen.

Ecclesia
Ecclesia16 nov. 2020 - 17:36

@LBNB het gaat niet zozeer om Viruswaarheid zelf (hoogstens het hogere kader in die organisatie), meer om de krachten en machten daarachter. Het leger wordt niet voor niets ingeschakeld.

gimli55
gimli5517 nov. 2020 - 10:09

@LBNB Het is die bekende achterdocht, het vijandswensen. Vroeger had je het Oostblok, nu China en Iran. Zelfs burgers zijn verdacht en andersdenkenden dienen geeliminineerd te worden. Iedereen moet met de neus dezelfde kant op, Assimilate, resistance is futile. De paranoia van de neoliberale en globale mens is onuitputtelijk, alles moet gevolgd worden via de sociale media en iedere andersdenkende is verdacht en gevaarlijk. Als Nederland zo'n paradijs is, zoals de neoliberale mens stelt, waar zijn ze dan bang voor? Waarom wordt dit foute systeem dan goedgepraat? Draai de zaken een om. Zouden zij dit systeem, en dan bedoel ik het totale systeem, goedkeuren als zij zelf slachtoffer zijn van dat zelfde systeem? Ik mis inhoudelijke relevante argumenten, wel veel wijzen naar die verschrikkelijk virus waarheid en mogelijke aanhangers.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander16 nov. 2020 - 9:29

Politiestaat in wording? Oppassen dus dat we met de coronacrisis (het probleem is eigenlijk veel groter) de zaken niet zover gaan oprekken dat het leger zich bepaalde eigen rechten toe-eigent. Een soort legerstaat in de staat. Beetje voor beetje, stukje voor stukje.

2 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen16 nov. 2020 - 11:27

@Sjoerd Helemaal mee eens. Maar dat geldt niet alleen voor het leger. Een grote staat met veel ambtenaren is zo wie zo een bedreiging voor de vrijheid, dat wist Kafka al. Het individu mag niet vermalen worden door het collectief.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander17 nov. 2020 - 9:38

@Gouden Bergen. Gelukkig we zijn het nog ergens over eens. Kafka bijvoorbeeld. Heeft ook nog veel andere prachtige boeken geschreven. Die over de verandering in een kever bijvoorbeeld.Heel bijzonder.

adriek
adriek16 nov. 2020 - 9:27

Goede zaak: de overheid moet weten wat er onder de bevolking leeft en daar kan defensie best een rol in spelen. Het gaat erom wat er met de verworven kennis gebeurt, dat is waar het griezelig kan worden.

3 Reacties
Karingin
Karingin16 nov. 2020 - 13:01

Nee, defensie kan daar geen rol in spelen, daar hebben we andere organisaties voor. Hoe meer betrokkenen er zijn, hoe groter de kans op misbruik en datalekken. Onze overheid is toch al ongelooflijk lax met onze privacy, voor je het weet is er ergens een database met je hele hebben en houen, en als dat er eenmaal is kun je er vergif op innemen dat het gebruikt gaat worden - én dat het onmogelijk is om verkeerde info te laten verwijderen. Dan zijn we echt verder van huis - in China ongeveer

Voor Joop
Voor Joop16 nov. 2020 - 13:43

Hierin ben ik het volkomen eens met Karingin. Doet me denken aan de aanslag op het bevolkingsregister door enige mensen van het verzet tegen de moffen. Ik hoorde het van mijn moeder die zelf vervalste Ausseizen distribueerde, en later van Dora van der Veen, de zuster van Gerrit van der Veen. Die was goed bevriend met mijn vader die ook kunstenaar was net als Gerrit en Dora. Van haar heb ik een mooi protret van mijn vader -Ger Langeweg- gekregen dat ze van hem geschilderd had. "Aanslag Bevolkingsregister Amsterdam" https://www.youtube.com/watch?v=WCOg13CZ_BM

Voor Joop
Voor Joop16 nov. 2020 - 13:52

Zo begin het, en ik heb die van mijn moeder nog: "Ausweis" https://nl.wikipedia.org/wiki/Persoonsbewijs

Tom7
Tom716 nov. 2020 - 9:19

Gohhhh???? t, Is overigens Defensie in opdracht van...... Daarnaast ben ik blij, dat het gehele stomme volk wat in een toetoet rijd vanaf vandaag met heulle slimme camera,s in de gaten worden gehouden, en dat BOA,s over deze plaatjes hun deskundige oordeel mogen vellen. Fijn ook dat de pelesie nu gelukkig steeds minder op straat hoeft te komen omdat ze meer en meer een eye in the sky tot hun beschikking hebben. Hopelijk wordt er binnenkort eindelijk ééns meegekeken hoe het erin de slaapkamer aan toe gaat, je kan dan voorafgaande aan het standje hopeloos onder toeziend oog, samen afspreken of de te verwachten uitgevoerde handelingen onderling overeengekomen zijn, de meekijkende camera kan dan groen licht geven via goedkeuring van een juridisch deskundige op afstand (een gespecialiseerde BOA of zo). Mocht er afwijkend gedrag plaatsvinden dan wat overeengekomen is in overeengekomen handelingen, zou op den duur chemische castratie of een subtiele besnijdenis een doeltreffende strafmaat kunnen zijn. Black Mirror - Shut up and Dance- Radiohead ~Exit music for a Film~ (OK Computer) https://www.youtube.com/watch?v=HcCghXB-xT0

Thuiszitter
Thuiszitter16 nov. 2020 - 9:13

LIMC - gebruikt Hi-tech , voor het internet uitpluizen heb je geen hi-tech voor nodig. Ik zou hun opsporingstechnieken weleens willen weten, luisteren zij op grote schaal af ? Onderscheppen zij bv what’s app berichten ? Volgen zij mensen ? Apart dat zo’n dienst uit eigener beweging kan ontstaan binnen het leger en zijn gang kan gaan. Maar misschien zit ik totaal naast en kunnen hun technieken door de beugel .

3 Reacties
adriek
adriek16 nov. 2020 - 12:37

Het zit met de encryptie van whatsapp berichten wel snor. Waar je je zorgen over moet maken is over je contacten en hun contacten. Als een van je contacten contact heeft met een terrorist (of ander subversief figuur) is de kans groot dat je zelf ook in de gaten gehouden wordt door binnen- en (vooral) buitenlandse inlichtingendiensten: de meeste internet-diensten die wij gebruiken vallen op zijn minste gedeeltelijk onder Amerikaanse wet- en regelgeving. Je hebt waarschijnlijk meer te vrezen van de CIA dan van de LIMC.

Karingin
Karingin16 nov. 2020 - 12:56

Whatsapp is versleuteld, daar kunnen ze niet bij (zouden ze wel willen). Met hi-tech wordt neem ik aan bedoeld dat algoritmes het web afspeuren en aanslaan op bepaalde criteria, en dat er gebruik wordt gemaakt van spyware bij verdachte organisaties en personen. Het is goed dat het leger zich bezig houdt met cyber, het is eventueel nog wel te billijken dat ze in grijs gebied opereren, om te oefenen en experimenteren, maar ze mogen niets doen met die informatie - al helemaal niet op binnenlands niveau. Het lijkt me dan ook dat ze onmiddellijk moeten stoppen om Nederlandse burgers, hoe verdacht ook, in de gaten te houden

Thuiszitter
Thuiszitter16 nov. 2020 - 14:50

Karingin - inderdaad stoppenkast die dienst .

gimli55
gimli5516 nov. 2020 - 9:04

In combinatie met de aanschaf van drones door de politie met veel meer mogelijkheden krijg ik steeds vaker een unheimisch gevoel. Noem me maar paranoide, maar er iets gaande. Dan bedoel ik niet de Covid crisis, maar de manier waarop de politiek, het leger en de politie bezig zijn. Te samen met de afbraak van de privacy en de verslechtering van de democratie door de Covid wet, worden de andersdenkenden in de gaten gehouden en is er in de media ook sprake van misinformatie. Vb. Er was afgelopen dagen een demonstratie in A'dam, volgens de politie is om 18:20 ingegrepen om de demonstratie te verbieden. Vreemd genoeg liep de demonstratie tot 18:00 en was vrijwel iedereen om 18:15 verdwenen. Dit is door meerdere ooggetuigen verteld met beelden. Derhalve heeft de politie gelogen in het media. Volgens hun was de bedoeling dat de demonstratie tot 19:00 uur zou duren en dat er geen afstand werd gehouden. Ook dat is bewijsbaar niet waar gebleken. Kun je je afvragen, waarom dit gebeurt. Zeker gezien dit onderwerp is het een verontrustende onwikkeling. De regering heeft het constant over fakenews en maken er vaak gebruik van.

3 Reacties
LBNB
LBNB16 nov. 2020 - 12:40

@gimli [Noem me maar paranoide, maar er iets gaande. Dan bedoel ik niet de Covid crisis, maar de manier waarop de politiek, het leger en de politie bezig zijn.] Ik denk niet dat je paranoïde bent, of we zijn het samen. Dit is niet het eerste fake nieuws wat betreft demonstraties. Bij de grote demonstratie in Berlijn kreeg ik ook berichten op mn telefoon dat de demonstratie was afgelast om 15:00 U en dat de sfeer grimmig was. Ik zat echter via de livestream te kijken en ik zag gewoon dat het niet waar was. Ook zat ik live mee te kijken met een demonstratie in Nederland en ik zag dat de politie een groep demonstranten vanuit het niks aanviel, de demonstranten werden boos en later kwam een geknipt filmpje in het nieuws. Zeer zorgwekkend dit soort zaken.

gimli55
gimli5516 nov. 2020 - 14:18

@ LBNB Mijn vrouw was al veel eerder overtuigd, ik heb het altijd weggewoven. Onterecht blijkt nu. Wat mij verontrust, is de gewillige volgzaamheid bij sommige reageerders om dit soort acties goed te keuren, Andersdenkenden worden vrijwel geelimineerd, waardoor een inhoudelijke reactie opeens niet meer nodig is. Ze worden weggezet als gekkies en horen een spuitje te krijgen. Wat mij opvalt is de overdreven angst reactie alsof deze groepen een revolutie voorstaan om de gevestigde orde omver te werpen. De media doen daar graag aan mee. Nu is zelfs het militaire apparaat, die zonder mandaat en politieke controle, dat zich nu ongevraagd in het volgen van andersdenkenden mengt. Er is weer een grens overschreden en met de Covid wet in het achterhoofd maakt het mijn "paranoide" gevoel groter.

LBNB
LBNB16 nov. 2020 - 16:01

@gimli [Mijn vrouw was al veel eerder overtuigd, ik heb het altijd weggewoven. Onterecht blijkt nu. Wat mij verontrust, is de gewillige volgzaamheid bij sommige reageerders om dit soort acties goed te keuren,] Ja ik waarschuw ook al vanaf maart dat dit heel fout kan aflopen en dat dit allemaal niet meer klopt. De manier waarop andersdenkenden worden afgeschilderd als monsters is extreem verontrustend. Het meest verontrustend is inderdaad de volgzaamheid van de meerderheid van het volk. Blind vertrouwen in politici en bepaalde wetenschapsinstituten, die zelf aantoonbaar liegen en waar zeer controversiële leiders zitten(WHO) die , maar wat nu overduidelijk blijkt, werkzame medicijnen boycotten. Deze mensen zijn ook totaal blind voor het feit dat er nu al 130 miljoen mensen extra honger leiden per dag dankzij hun gesteunde beleid.

GoudenBergen
GoudenBergen16 nov. 2020 - 8:53

Dit lijk me een zeer ongewenste ontwikkeling. Big Brother in de polder. Het is de taak van de AIVD om terroristen en andere mensen die de rechtstaat en de democratie willen omverwerpen, in de gaten te houden. Het Parlement houdt via de commissie "Stiekem" toezicht op de inlichtingendiensten. Goed werk van het NRC. Dat bevestigt opnieuw het grote belang van de serieuze media.