Joop

Debatcentrum De Balie verknipt interview met Diederik Gommers tot nepnieuws

  •  
30-12-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
439 keer bekeken
  •  
balie
Intensivist Diederik Gommers is onaangenaam verrast door een montage door De Balie van een interview met hem. Door de context weg te laten lijkt het alsof de medicus de coronacrisis bagatelliseert in een fragment dat door het debatcentrum online is gezet om publiciteit te genereren. De uitspraken zijn gehaald uit een interview dat Gommers gaf over gevolgen van het coronabeleid voor jongeren. Yoeri Albrecht, directeur van De Balie, is een uitgesproken criticus van het coronabeleid waar zijn centrum zwaar onder te lijden heeft. De selectieve montage komt De Balie op veel kritiek te staan.
Gommers zegt in het gewraakte fragment: “Het milieuprobleem is echt vele malen groter dan covid. Waarom maken we ons druk over covid? Ik vind dat echt peanuts, de hele covid is peanuts. Ik bedoel: alle jongeren worden er helemaal niet ziek van. Jongens, waar hebben we het over? Het is toch een virus van niks eigenlijk. We sluiten elkaar op, maar we worden er eigenlijk helemaal niet ziek van.”
Wat niet duidelijk wordt uit het fragment is dat Gommers corona niet wil afzwakken maar dat hij zich verplaatst in de gesprekspartners en de pandemie vergelijkt met een uiterst dodelijk virus als ebola en de gevolgen van klimaatverandering waar jonge generaties mee te maken krijgen. De pijnlijk getroffen Gommers neemt in een posting op Instagram afstand van de door De Balie verspreide suggestie dat hij zich tegen het coronabeleid keert. De clip wordt veelvuldig gedeeld in kringen van wappies en anderen fantasierijke omgevingen die de coronacrisis ontkennen. “Het was totaal niet mijn intentie om minachtend te doen over het virus of te suggereren dat het niks voorstelt.”
Gommers pleitte in het gesprek juist voor aparte maatregelen voor jongeren en meer visie op hoe om te gaan met de pandemie die mogelijk langer gaat duren.
Geen video? Klik hier.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (79)

FransAkkermans1947
FransAkkermans194731 dec. 2021 - 6:47

Hoezee verknipt? Als je een rangorde aangeeft - klimaat, ebola, covid - en je noemt het laatste probleem 'peanuts' dan kun je het een journalist moeilijk kwalijk nemen dat die dat oppakt als nieuws. Gommers is niet de eerste de beste in dit pandemieland. Geef dan gewoon toe dat je 'peanuts' (een zaak van weinig belang) onterecht in de mond hebt genomen.

6 Reacties
pahan
pahan31 dec. 2021 - 9:49

Ebola en Covid zijn hetzelfde probleem, categorie A meldingsplichtige ziekte. https://www.rivm.nl/meldingsplicht-infectieziekten/welke-infectieziekten-zijn-meldingsplichtig

DanielleDefoe
DanielleDefoe31 dec. 2021 - 10:30

Ebola is met een mortaliteit van naar schatting rond de 50% een stuk gevaarlijker dan covid.

Minoes&tuin
Minoes&tuin31 dec. 2021 - 12:00

DanielleDefoe Maar geen pandemie en nog steeds op zeer beperkte schaal en (nog steeds) gemakkelijker in te dammen.

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten31 dec. 2021 - 12:58

@Minoes: Niet alleen dat. Je moet eerst besmet worden, en dat gaat bij Ebola minder snel. Je moet in direct contact komen met de patient of met lichaamsvloestoffen. Ook is de patient pas besmettelijk als hij symptomen heeft.

DanielleDefoe
DanielleDefoe31 dec. 2021 - 16:59

Afstandhouden werkt bij ebola inderdaad heel goed.

Zandb
Zandb1 jan. 2022 - 11:00

Frans Natuurlijk kun je, moet je dat iedereen, en een journalist helemaal, zeer kwalijk nemen. Wanneer iemand in je naast omgeving doodgaat is dat peanuts in vergelijking met bv de MH17 ramp. Maar daarom nog geen te verwaarlozen, onbetekenend kleinigheidje.

Minoes&tuin
Minoes&tuin31 dec. 2021 - 5:39

Ook al vergelijkt hij het met ebola en trekt hij vreemde conclusies in zijn vergelijking met de klimaatcrisis, dan nog is dat en is zijn uitspraak onzinnig wat betreft deze pandemie, en bagatelliseert hij het op een gigantische wijze. Ik heb de goede man al vaker zichzelf horen tegenspreken toen hij het over 'zijn jongens' had.

3 Reacties
Zandb
Zandb1 jan. 2022 - 11:05

Minoes Dat is uw mening en ik vind dat een hele slechte. Wanneer iets een kleinigheidje is in vergelijking met iets anders, dat betekent nu juist dat iets ALLEEN maar een kleinigheidje is, in vergelijking met iets anders. Iemand met een gebroken been met een "U hebt maar een kleinigheidje" naar huis sturen om iemand met hartfalen te helpen. Zoiets is namelijk waar maar ook niet waar.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 jan. 2022 - 12:43

Het is helemaal niet slechts een mening, je hebt het ook nergens onderbouwd, Ebola, klimaatcrisis en een pandemie zijn totaal onvergelijkbaar met elkaar omdat ze andere eigenschappen hebben en dus andere gevolgen. En ja, zijn woorden m.b.t. de pandemie zijn dus onzin. Overigens ook in grote tegenstelling met zijn diverse interventies en woorden eerder daarin gebruikt. Je weerlegt helemaal niets. Het lijkt je core-business te zijn, het niet over de inhoud te hebben maar over de vorm, terwijl de vorm hier niets heeft afgedaan van de inhoud, integendeel.

Zandb
Zandb2 jan. 2022 - 12:38

Minoes Ik herhaal: "Iemand met een gebroken been met een “U hebt maar een kleinigheidje” naar huis sturen om iemand met hartfalen te helpen. Zoiets is namelijk waar maar ook niet waar."Het antwoord op de vraag of iemand, in die voorbeeld, bagatelliseert, is waar en niet waar. Dat antwoord is en blijft echter een mening. U benadert dit op een heel andere wijze dan ik. Maar dat wil nog niet zeggen, dat ik onzin beweer. Ik vind uw mening - Kuipers bagatelliseert door te vergelijken - een slechte en dat leg ik in algemene zin uit: "Wanneer iets een kleinigheidje is in vergelijking met iets anders, dat betekent nu juist dat iets ALLEEN maar een kleinigheidje is, in vergelijking met iets anders." En van wat ik in 'algemene zin' beweer, daarvan geef ik dat concrete voorbeeld waar ik mee begin. Uw op de persoon spelen dat het core-business van mij is 'niets te weerleggen' slaat in dit geval nergens op. Want helaas voor u heeft u feitelijk gezien een mening over Kuipers. En meningen vallen niet te weerleggen dus dat doe ik dan ook niet; ik vind iets van uw mening. En ik maak duidelijk waarom. Me dunkt. Zoiets moet toch kunnen, op Joop. Overigens, argumenten vallen wel te weerleggen. laten we dat dan doen. Laten we dat dan verstaan onder "op de inhoud ingaan".

mijn-mening
mijn-mening31 dec. 2021 - 4:38

Dit is een onacceptabele actie van De Balie en dit heeft niets te maken met de vrijheid van meningsuiting. Dit zijn vulgaire streken van incompetente idioten die hierop aangesproken moeten worden. Het bewust manipuleren van uitspraken en het verspreiden van foute informatie zou gewoon strafbaar moeten zijn. Een debat moet gaan over waarheden en feiten en De Bali overtreed de regels. Albrecht is een mislukking die zonder manipuleren blijkbaar niets meer in huis heeft. Zielig kereltje die inderdaad in het rijtje van idioten als Engel en Baudet past. Helaas zijn er ook steeds meer mensen die deze onzin en leugens omarmen als de waarheid. Op naar het jaar 2022 waar we dit soort acties en leugens strafbaar moeten gaan stellen en Yoeri Albrechts moeten veroordelen voor laster en smaad. Niet alles valt onder vrijheid van meningsuiting en als de leugen schadelijke gevolgen heeft de leugenaar aansprakelijk stellen en veroordelen.

OlavM
OlavM30 dec. 2021 - 22:58

Kenmerkende manipulatie die Yoeri Albrecht in hetzelfde rijtje zet als Willem Engel, Thierry Baudet en hun adepten. Niet best voor een "debatcentrum".

1 Reactie
Effie2
Effie231 dec. 2021 - 8:02

Een gevaarlijke ontwikkeling. Hard aanpakken.

Greendutch
Greendutch30 dec. 2021 - 19:31

mensen die Gommers op NPO hebben gevolgd zullen nooit kunnen geloven dat hij de pandemie bagatelliseerd

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin31 dec. 2021 - 8:35

Toch heb ik hem weleens vaker tegenstrijdige antwoorden horen geven, los hiervan. Zijn een pandemie en de klimaatcrises überhaupt wel te vergelijken vraag ik me af. Ebola is een groot probleem en zeer ernstig maar niet te vergelijken met een pandemie van deze omvang. Die gaat tegelijkertijd over de hele wereld. Ook al kun je zaken met elkaar in verband brengen dan nog zijn ze in een acute situatie van een wereldwijde pandemie, onvergelijkbaar.

Geert6
Geert630 dec. 2021 - 17:22

Ik heb geen nepnieuws gehoord, Ik heb iemand gehoord met een genuanceerde mening over corona. Dat is nieuw voor de meeste mensen op Joop.

6 Reacties
LaBou
LaBou 30 dec. 2021 - 18:14

Het "nieuws" voldoet aan jouw verwachting, dus het kan geen nepnieuws zijn. Dat het interview op kreatieve wijze is bewerkt mag daarbij van jou geen rol spelen. Waar hebben we dat ook al meer gehoord.

Hernandez
Hernandez30 dec. 2021 - 18:37

Dat is voor heel veel mensen hier heel lastig inderdaad, 'of je bent met ons, of je bent tegen ons'....

Jonathan2
Jonathan230 dec. 2021 - 19:14

Zegt natuurlijk veel over jou dat je een gemanipuleerde video als genuanceerd wegzet. Dat is inderdaad een nieuwe opvattingen voor de meeste hier.

Geert6
Geert630 dec. 2021 - 20:19

Ik heb de gehele, onverknipte video in alle rust bekeken. De heer Gommers verkondigt zijn mening en ik zie niet in wat daar fout aan zou zijn

watcher3
watcher331 dec. 2021 - 1:08

de meeste mensen op joop hechten waarde aan dingen als feiten. Leugens zijn leugens.

Zandb
Zandb31 dec. 2021 - 8:20

Geert Er is niets mis met wat Gommers zegt, slimpie. Dit is geen kritiek op Gommers maar juist op de mensen van De Balie. Er is iets namelijk mis met de manier waarop De Balie hem weergeeft, hem citeert. De Balie haalt namelijk de nuance er uit, door zonder die juiste context, te citeren.

Dehnus
Dehnus30 dec. 2021 - 16:57

Ach de Balie is al langer zijn geloofswaardigheid kwijt. Eerdere momenten, waarmee ze open fascisten de hand boven het hoofd hielden of verdedigden, kleurde het plaatje voor mij al in. Meneer Albrecht is gewoon een Rechtswappie.

6 Reacties
Hernandez
Hernandez30 dec. 2021 - 18:38

'Eerdere momenten, waarmee ze open fascisten de hand boven het hoofd hielden of verdedigden, kleurde het plaatje voor mij al in.' Is het bestrijden van de politieke Islam, fascisme?

Jonathan2
Jonathan230 dec. 2021 - 19:38

@Hernandez. Fascisme heeft op zich niets van doen met de manier waarop je tegen de islam aankijkt, maar het opzoeken van bedreigingingen voor de nationale identiteit, volk en maatschappij kan gebruikt worden om de democratie en bepaalde mensenrechten om zeep te helpen. En zo de basis te leggen voor een nationalisme met een autocatisch leiderschap. En dat is natuurlijk wel de basis voor fascisme.

watcher3
watcher330 dec. 2021 - 22:02

Hernandez: Je stemt toch niet toevallig PVV toch?

Hernandez
Hernandez31 dec. 2021 - 1:16

@Jonathan De politieke Islam heeft heel veel raakvlakken met het fascisme.

Hernandez
Hernandez31 dec. 2021 - 1:16

@Watcher Nee, en je toont precies aan waar het fout gaat.

Hernandez
Hernandez31 dec. 2021 - 1:22

@Jonathan Te snel op plaatsen gedrukt, ik ben het met je eens dat dit lastige materie is. De politieke Islam moet bestreden worden want overal waar de politieke Islam zijn wortels kan schieten sterft die samenleving een hele langzame dood, kijk maar naar een land zoals Indonesië of landen zoals Frankrijk of België. Maar hoe?

Cam Millo
Cam Millo30 dec. 2021 - 16:54

Zo gaat dat tegenwoordig. Beetje knippen, plakken, in een andere context plaatsen en op het Inet plaatsen. Zo schep je verwarring en onrust. De beproefde methode van klootzakken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 dec. 2021 - 16:11

Het milieuprobleem mag niet vergeten worden in alle tumult rond corona. Het wordt ook tijd om na te denken over een lange termijn strategie die kinderen en jongeren in staat stelt naar school te gaan.

1 Reactie
Robin Heyerdahl
Robin Heyerdahl30 dec. 2021 - 21:50

Precies. "One size fits all" kan wel bij het grof vuil na 2 jaar. De kids moeten weer hun leven kunnen leiden en een toekomst kunnen opbouwen. Zou mooi zijn als de media ook maar 10-20% van dezelfde toewijding zouden tonen voor het milieu, maar ja, daar kijkt waarschijnlijk geen hond naar...

Roeluit1986
Roeluit198630 dec. 2021 - 16:02

Gommers bagatelliseert de coronacrisis inderdaad niet en plaatst in perspectief met de klimaatproblemen en andere virussen zoals ebola. Maar als Gommers niet in het OMT had gezeten en niet erkend coronakenner was geweest was hij ook in de volledige context volledig afgemaakt door sommigen. Ik ben echt heel blij dat Gommers zich ook uitspreekt voor aparte maatregelen voor jongeren en een langere termijnvisie, maar deze opmerkingen hebben ook anderen gemaakt en deze zijn veelal weggezet als "corona-ontkenner" of "wappie".

sr626
sr62630 dec. 2021 - 16:01

Het klopt allemaal, maar wat te zeggen over zijn uitgesproken twijfel bij het nemen van de boosterprik? Hij heeft het daarbij ook over het vertrouwen in de eigen afweer tegen het virus. Dat helpt de vaccinatie campagne niet. Zie hier op Joop maar naar de duidelijke corona ontkenners. Het is maar een griepje nietwaar?

1 Reactie
Hernandez
Hernandez30 dec. 2021 - 18:22

Ik ben een voorstander van vaccineren (en ik ben ook gevaccineerd), maar stel ook vragen bij zaken zoals een QR code of een CEO van Pfizer die aanschuift bij een talkshow en vervolgens a la 'Wij van WC Eend adviseren WC Eend' gaat lopen verkondigen dat we die boosters 'echt wel nodig hebben'. Ook het afschilderen van mensen die niet gevaccineerd zijn als criminelen gaat me echt tegenstaan.

ValsPlat
ValsPlat30 dec. 2021 - 15:58

Is dit een openlijke sollicitatie van Yoeri Albrecht voor een baan bij Russia Today of bij het Chinees Staats Persbureau?

Joe Speedboot
Joe Speedboot30 dec. 2021 - 14:55

Het wordt tijd dat De Balie eens orde op zaken gaat stellen door om te beginnen Yoeri Albrecht eruit te knikkeren.

RaymondenJoop
RaymondenJoop30 dec. 2021 - 14:43

Er is maar één oplossing tegen al dan niet gesubsidieerde media die de boel beflikkeren en dat is dit aan de kaak stellen door zichzelf serieus en nemende media, ook al dan niet gesubsidieerd. Maar ook de dubieuze praktijken van bijv een GL-wethouder moeten door gelijkgestemden aan de kaak worden gesteld. Dat komt de geloofwaardigheid van Joop ten goede. Dat we in NL een media hebben die vnl tot 1 Belgische club behoren is al erg an sich

Hernandez
Hernandez30 dec. 2021 - 14:43

Slechte beurt van De Balie, gewoon ordinaire clickbait.

west012
west01230 dec. 2021 - 14:40

Ik was al bang dat Famke Louise Diederik Gommers in haar greep gekregen had.

1 Reactie
Robin Heyerdahl
Robin Heyerdahl30 dec. 2021 - 21:36

Hah! Nice.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*30 dec. 2021 - 14:40

Hallo. Mag ik sowieso de gelegenheid nemen om meneer Diederik Gommers te bedanken voor zijn ontzettend waardevolle bijdrage aan het hele coronadebat, tot nu toe, samen met Ab Osterhaus, Marion Koopmans, Ernst Kuipers en zoveel andere virologen, epidemiologen, alle andere medische experts, artsen, verpleegkundigen enz.? Een fijne jaarwisseling.

JoostV2
JoostV230 dec. 2021 - 14:31

Het is eigenlijk wel een erg goede vraag die hij opwerpt, behoeft geen context. Ik verbaas me al een paar jaar over dat 50plussers die de afgelopen 30 jaar niks hebben gedaan om het bestaande milieu probleem op te lossen nu plotseling vinden dat mensen onder de 40 alles moet opgeven voor 50 plussers.

5 Reacties
Phantom3
Phantom330 dec. 2021 - 18:31

Precies dit!

manaandezijlijn2
manaandezijlijn230 dec. 2021 - 21:23

Voor generalisatie een 10+ Joost. En nu graag cijfers of wat voor onderbouwing dan ook. Groet van een fietsende,niet-vliegende, vegetarische 50- plusser.

Minoes&tuin
Minoes&tuin31 dec. 2021 - 5:33

Geef al de 50 plussers maar de schuld. Wij reden vroeger al geen auto vanwege het milieu, dat kostte heel wat reistijd zal ik je vertellen wat betreft het woon-werkverkeer, alleen al vanwege de aansluitingen, sorry het gebrek aan goede aansluitingen. Ook ieder uitje met de kinderen was prijzig om van het gesleep nog maar niet te spreken. De consumptie was ook niet op het huidige pijl. Er waren ook een stuk minder veestallen etc...Dus ga je mond even spoelen a.u.b.

DanielleDefoe
DanielleDefoe31 dec. 2021 - 10:27

@Minoes, praktisch iedereen kocht wel een auto. Er rijden momenteel bijna 200 keer meer auto's rond dan een kleine eeuw geleden. Dat milieu kon wel even wachten.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 jan. 2022 - 12:47

DanielleDefoe Je wil niet weten hoeveel jongeren daaronder zijn, Tegenwoordig hebben ze zelfs meerdere auto's per gezin. Je houdt het niet voor mogelijk. En dat wil dan ook nog een evenredig aantal parkeerplaatsen hebben, liefst pal voor het huis.

Joop den Uil2
Joop den Uil230 dec. 2021 - 13:57

Gemakkelijk slachtoffer; dan weet ik nog wel serieuzere prooien zoals kersttoesparkers en covidpersconferenciers.

Tom Meijer
Tom Meijer30 dec. 2021 - 13:48

Nu al reacties van mensen die niet snappen wat er aan de hand is.

vdbemt
vdbemt30 dec. 2021 - 13:47

Goed dat ook Joop deze walgelijke verdraaiing door de Balie rechtzet. Jammer dat een redactie taalfouten maakt (taal is toch je beroep): "de door de Balie verspreidde suggestie" moet zijn: de door de Balie verspreide suggestie. Hoe het met corona-ontkenners af kan lopen, hebben we vandaag gezien met Robin Fransman. Toch geen dor hout.

JohnVKR
JohnVKR30 dec. 2021 - 13:40

De Balie? Is dat niet dat centrum waarin met instemming van directeur Yoeri Albrecht vrijuit werd gediscussieerd over de vraag hoe moslims ons land uit kunnen worden gezet? De vraag die Gommers zich daarom vooral had moeten stellen: waarom doe je mee aan een debat dat door De Balie wordt georganiseerd? Nu we ook nog eens zien dat De Balie willens en wetens nepnieuws verspreidt, lijkt het me logisch dat nog meer mensen dat centrum gaan boycotten. Genoeg is genoeg.

5 Reacties
ValsPlat
ValsPlat30 dec. 2021 - 15:55

Door in gesprek te gaan met je tegenstanders heb je kans om ze van gedachten te doen veranderen. Of zoals in dit geval, ze met hun manipulaties te kakken zetten. Preken voor eigen parochie is weinig effectief en is vooral bedoeld om het eigen ego te kietelen.

Hernandez
Hernandez30 dec. 2021 - 18:18

@ValsPlat 'Preken voor eigen parochie is weinig effectief en is vooral bedoeld om het eigen ego te kietelen.' Dit. Maar daar hebben types zoals JohnVKR helemaal geen zin in.

Robin Heyerdahl
Robin Heyerdahl30 dec. 2021 - 21:37

"Preken voor eigen parochie is weinig effectief en is vooral bedoeld om het eigen ego te kietelen." Amen.

JohnVKR
JohnVKR31 dec. 2021 - 0:46

@Allen Preken voor eigen parochie haat ik. Maar racisme, islamhaat en antisemitisme horen niet thuis in een debatcentrum. En ook het verspreiden van nepnieuws niet. Stel dat er in De Balie was gediscussieerd over hoe Joden uit de samenleving kunnen worden verwijderd? Zouden jullie dan ook zo bagatelliserend hebben gereageerd? En zou de directeur van De Balie ook niet hebben ingegrepen?

Hernandez
Hernandez31 dec. 2021 - 11:51

@JohnVKR 'Stel dat er in De Balie was gediscussieerd over hoe Joden uit de samenleving kunnen worden verwijderd?' Alleen blazen Joden in Europa blazen zich niet op in een Brusselse metro, en Joden onthoofden ook geen Franse docenten omdat ze een spotprentje laten zien. Ik haat de Islam niet, ik haat de politieke Islam omdat alle samenlevingen en landen waar de politieke Islam wortel kan schieten een langzame dood sterven. Dit is echter geen excuus voor types zoals Geert Wilders (zoals recentelijk met mevrouw Yeşilgöz-Zegerius) om iedereen over een kam te scheren, laat ik daar heel duidelijk zijn. Ik haat het Christendom ook niet, maar heb een hekel aan de Rooms-Katholieke kerk én alles waar die voor staan.

adriek
adriek30 dec. 2021 - 13:33

"Niemand" kende het debatcentrum tot vandaag, ziedaar de verklaring. 'Clickbait' is een succevolle strategie om in het centrum van de belangstelling te komen.

1 Reactie
Zandb
Zandb30 dec. 2021 - 15:09

Eirda U bent als het kind dat de handen voor de ogen doet en denkt dat het weg is.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde30 dec. 2021 - 13:21

Yoeri Albrecht behoort duidelijk tot de club van foute mannen. Hij heeft eerder van dit soort rare fratsen uitgehaald en probeerde altijd weg te komen met een beroep op de vrijheid van meningsuiting. Maar dit is natuurlijk niets anders dan bedrog en opzettelijke misinformatie.

1 Reactie
Green boots
Green boots30 dec. 2021 - 19:53

Is dat zo? De context is vrij helder. Men slaat aan op het narratief dat Corona geen "griepje" genoemd mag worden, maar voor gezonde mensen onder de 30 is dit statistisch wel degelijk het geval. In dat kader is het "peanuts" in relatie tot overige wereldproblemen. Hij moedigt de jeugd aan voor zichzelf op te komen en beseft volgens mij dat aan solidariteit langzaam wel een einde komt.

Middenman
Middenman30 dec. 2021 - 13:19

Gommers zou nu toch eindelijk eens moeten begrijpen dat context bijna altijd verdwijnt in de media en zijn uitspraken anders moeten formuleren. Dat is iets wat je kunt leren en dat had hij allang moeten doen. Goed dat hij vertrekt, zijn opvolger lijkt me beter geschikt voor die taak.

3 Reacties
Zandb
Zandb30 dec. 2021 - 15:13

Middenman Als in de media de context er niet toe zou doen, wat doet er dan wel toe? Ik vind het leuk bedacht, hoor, je uitspraken zo formuleren dat de context er niet toe doet maar geeft u daar dan een een paar voorbeelden van, hoe je dat dan zou moeten doen.

Middenman
Middenman31 dec. 2021 - 8:29

@Zandb - De context doet er natuurlijk toe! Wat ik schrijf is dat deze verdwijnt wanneer de media verslag doen van wat je hebt gezegd. Deze week kijk ik elke avond naar Wintergasten van de vpro. Het is echt niet moeilijk om van zo'n lang interview een paar fragmenten te kiezen die zonder de context een heel andere betekenis krijgen. Dat is bijna niet te voorkomen. Maar iemand als Gommers die weet dat elk woord dat hij zegt gevolgen kan hebben voor het gedrag van mensen en voor hun mening over vaccinatie zou veel en veel voorzichtiger moeten zijn. In bovenstaand fragment had hij steeds opnieuw moeten zeggen: "Er zijn mensen die vinden dat ...", etc. Om duidelijk te maken dat het niet zijn mening is maar die van anderen.

Zandb
Zandb1 jan. 2022 - 11:10

Middenman Het lijkt me nogal een verschil of je iets niet kunt voorkomen of dat je ergens op aanstuurt. Dat laatste is hier het geval. Hier had de journalist de context heel gemakkelijk kunnen toevoegen. Dat die context hier ontbreekt, dat is geen noodzakelijk kwaad, dat is bewust kwaad.

stokkickhuysen
stokkickhuysen30 dec. 2021 - 13:06

De reuring die de Balie genereert is de verkeerde reuring. Deporteren met Thierry, misogynie met een agressieve artiest en nu weer plakken knippen tot de mening van de geinterviewde verdwenen is. Mwah

1 Reactie
Geert6
Geert630 dec. 2021 - 17:25

Nooit aan gedacht dat de heer Gommers dit meent? Het is een aardige man, die begaan is met het lot van de jeugd. Dat zouden meer mensen moeten doen

Winterdepressie
Winterdepressie30 dec. 2021 - 12:43

Dat zou Gommers inderdaad nooit zo zeggen. Ik bedoel wanneer Covid geen enkele significant rol meer zou spelen dan is hij opeens ook helemaal niet belangrijk meer, dus dan houdt het snabbelcircuit voor hem ook op en hij heeft er momenteel veel te veel lol in.

2 Reacties
Zandb
Zandb30 dec. 2021 - 15:15

Depressie Dat soort redenaties krijg je, wanneer je jezelf als maatstaf neemt.

Ecclesia
Ecclesia30 dec. 2021 - 16:36

'veel te veel lol in' Uw donkere kijk op de wereld roept veel medelijden op van mij.

Paul250371
Paul25037130 dec. 2021 - 12:43

"Van een debatcentrum mag je toch verwachten dat ze het belang van context rond een citaat begrijpen." Ze begrijpen het ook wel. Maar de context verdraaien kwam ze beter uit.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen30 dec. 2021 - 12:38

Daar de werkdruk op de IC's zeer hoog schijnt te zijn zou deze Grommers beter zijn vak kunnen gaan uitoefenen in plaats van BNertje te spelen, één Martien Meiland is wel genoeg.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 dec. 2021 - 13:39

Als die corona voorbij is moeten dat soort mensen weer de eeuwige anonimiteit in - sterker nog - iedereen die m dan ziet krijgt een akelig gevoel wegens de herinnering aan deze tijd. Dus gun die man zijn pleziertje . ;)

pahan
pahan30 dec. 2021 - 12:26

Hij had nog zo beloofd de publiciteit te gaan mijden. Toch doen he, dan krijg je dit.

4 Reacties
Mark Grootendorst
Mark Grootendorst30 dec. 2021 - 13:01

Dus dan mag iedereen jouw uitspraken gaan verherbouwen tot uitspraken die in hun kraam te pas komen? Dat is de zaak belazeren, als een imitatie-Goebbels, want die deed dat ook. Gommers probeert in elk geval nog begrip te kweken voor onaangename - maar volgens de stand van zaken nu noodzakelijke - maatregelen vanuit zijn kennis van zaken, kennis die de meeste onder ons dus niet hebben. De man is goed bezig door aan de jeugd te vragen om vanuit hun zijde met mogelijke langdurige oplossingen te komen. En dat is beter dan onzin uit te kotsen op allerlei sites onder de meeste fancy-namen, de deskundigen te bedreigen of onzin brullend te gaan protesteren, liefst zonder vergunning. Bah, sneu volk.

pahan
pahan30 dec. 2021 - 14:24

Dat was een hele rappe Godwin. Volgens mij heb je er wel ergens een prijs mee verdiend! Gommers probeert aansluiting bij de jeugd te zoeken, en doet dat op een bijzonder ongelukkige manier, Hij is er ook gewoon te oud voor natuurlijk. Uitspraken manipuleren en uit hun verband rukken is dagelijks werk, ook op deze outlet.

Zandb
Zandb1 jan. 2022 - 11:14

pahan U hebt nog steeds een zeer foutief begrip van wat een Godwin is. Godwin heeft nooit gezegd en bedoeld, dat een vergelijking met WOII per definitie verkeerd of slecht is. Helaas levert u, en niet voor het eerst, er zo een voorbeeld van, dat u manipuleert en uit het verband rukt. Ik citeer als bewijs Wikipedia: "De bedoeling van zijn (Godwin) stelling was dus niet een eind te maken aan discussies, maar om deelnemers aan een discussie bewuster te maken van de vraag of een vergelijking met de nazi's of Hitler gepast is, of simpelweg een kwestie van te ver doorgevoerde retoriek."

pahan
pahan2 jan. 2022 - 7:38

QED, wat mij betreft. In jouw geval heb je in ieder geval een bijdrage weten te leveren waar het verband dan wel niet gelegd wordt, maar die zoals gebruikelijk geen enkel verband met het onderwerp heeft. Het is toch een gave, chapeau! Goebbels was op zijn manier briljant, en wist als geen ander met de middelen die er op dat moment waren zijn chef op de gewenste manier voor het voetlicht te krijgen. Zijn lessen worden nog steeds nagevolgd, en jouw kortzichtigheid zijn er een gevolg van. Want de gevolgen zijn niet gestopt bij de bevrijding.