Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

Debat: Links en rechts in media

  •  
26-11-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
flickr_verkeerslichten_300.jpg
Debat begon om 15 uur ... Sprekers o.a. Martin Bosma en Francisco van Jole
De Fontys Hogeschool Journalistiek viert vandaag haar dertigste verjaardag. Onderdeel van de feestelijkheden is een debat rond het thema ‘links en rechts in de journalistiek’.
Het debat is vanaf zaterdag terug te zien op deze pagina.
Correctie: Debat is niet beschikbaar.

Meer over:

nieuws, media,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (68)

JAWEH
JAWEH26 nov. 2010 - 13:03

Lamakomedan.

JAWEH
JAWEH26 nov. 2010 - 13:03

Verrek, Volgens mij zit Gerard Thus er met zijn neus bovenop. Links vooraan..

JAWEH
JAWEH26 nov. 2010 - 13:03

Of is het Lucassen ? Als body guard voor Bosma waarschijnlijk..

contra
contra26 nov. 2010 - 13:03

o o in de openingsrede wordt reeds dank uitgesproken naar de studenten, docenten en medewerkers van de Tilburgse Journalistenopleiding.... ik denk dat ik het vervolg al kan uittekenen.

contra
contra26 nov. 2010 - 13:03

oeps Geenstijl wordt wel genoemd maar Joop niet...

JAWEH
JAWEH26 nov. 2010 - 13:03

Zou er een verband bestaan tussen het feit dat tachtig procent van de journalisten links lijken te zijn en dat ongeveer vijf en zeventig procent van het publiek ook het beleid van Rutte afkeurt ?

mees.
mees.26 nov. 2010 - 13:03

Bosma is een intriest zielig kereltje http://www.youtube.com/watch?v=iRKjA_sG5RM

Carbinol
Carbinol26 nov. 2010 - 13:03

Jolo hangt wel een beetje een wandelend argumentum ad hominem uit.

contra
contra26 nov. 2010 - 13:03

Van Jole is vervelend. Spijt me om het te moeten constateren maar hij blijft op de man spelen en jij-bakken uitdelen.

mees.
mees.26 nov. 2010 - 13:03

hahaha....wat zwak die Bosma

Pjotrs
Pjotrs26 nov. 2010 - 13:03

Oei, dat wordt weer prijsschieten voor Geenstijl.

RobvanderHilst1
RobvanderHilst126 nov. 2010 - 13:03

Opvallend in het live-streamdebat: het 'waarom' van de twee kernmomenten van het journalistieke handwerk 1) wát selecteerde je uit het (grote) aanbod en b) hóe behandel je wat je selecteert, eigenlijk diffuus blijft doorsudderen. Terwijl Links en Rechts juist in het antwoord van dat 'waarom?' tot uitdrukking komt.

karuna2
karuna226 nov. 2010 - 13:03

Weten jullie het al? Alles is links omdat we het niet over de doodstraf hebben!!

rgeurtsen
rgeurtsen26 nov. 2010 - 13:03

Jole heeft scherpe blik op de vermening van onderwerpen door bosma, die vervolgens beweerde dat hij echt onderwerpen in twee zinnen kan noemen die niets met elkaar te maken hebben. Jammer, dat die man zo weinig verstand heeft van hoe zijn hersenen werken. Lulliger is dat de meeste mensenhem zullen geloven en de opmerking van Jole stom vonden. Was 't niet. Slim zoeken naar patronen en zo ontmaskeren die man.

karuna2
karuna226 nov. 2010 - 13:03

Wat een lulverhaal van Bosma dat omdat de PO zo groot is zou er geen Fownews zijn. Alsof er geen concurrentie is in de USA. Juist heel veel. Gewoon weer een aanval op de PO.

RobvanderHilst1
RobvanderHilst126 nov. 2010 - 13:03

Wat Bosma niet meldt - nav waarom er geen FOX Nieuws in NL is - is dat de Commerciëlen in de media allemaal buitenlandse ondernemingen zijn (met Nederlandse bureau's).

RobvanderHilst1
RobvanderHilst126 nov. 2010 - 13:03

D66 zou bij Links zitten? Pechtold rekent zijn parti tot het Midden. Dankzij het opschuiven van VVD en CDA naar het rechtse PVVkabinet-Rutte.

karuna2
karuna226 nov. 2010 - 13:03

Omdat er sneeuw er is en ijs, is er geen global warming. Nou ja, hoe dom kun je zijn.

karuna2
karuna226 nov. 2010 - 13:03

Het is jammer voor Bosma dat hij zo'n ontzettende cynische uitstraling heeft, maar anders zou hij een groot redenaar kunnen zijn. Een die ik helemaal niet zie zitten qua boodschap, maar hij kan het wel brengen. Heel veel suggereren en niet echt zeggen. Voorbeelden die de generalisatie die van de suggestie uitgaat moeten ondersteunen en die erin gaan als koek bij degene die de generalisatie wil aanhangen. De generalisaties die hij wel letterlijk benoemd met een grapje brengen zodat de ernst van de generalisatie wegvalt, zie de klimaat claim. Nadeel is wel voor hem dat Henk en Ingrid allang afgehaakt zouden zijn, want hij is veel te lang van stof. Maar de trucjes beheerst hij heel goed. Verder zei hij eigenlijk niks. Zonde van de tijd dus om naar hem te luisteren.

Sjaak3
Sjaak326 nov. 2010 - 13:03

Voor de zwakken in de samenleving op komen is niet verkeerd. Dus als dat links is dan mag dat voor mij. Maar deze zwakken uitpersen tot dat ze kreperen noem ik a-sociaal. Men moet de verdeling in de smiezen houden. Teveel naar de rijken doorsluizen(H-Woord) is iets wat niet uit te leggen valt bij deze mensen. Als dat links is dan ben ik lekker links maar wel met `n gerust geweten.

JAWEH
JAWEH26 nov. 2010 - 13:03

Kan die man met het paarse shirt wat naar beneden zakken op zijn stoel ? Hij belemmert mijn uitzicht .

3 Reacties
Sjiekismigdat
Sjiekismigdat26 nov. 2010 - 13:03

Lol. Jammer dat we z'n 06 nummer niet hebben dan belden we hem.

rgeurtsen
rgeurtsen26 nov. 2010 - 13:03

Hij zit wel lekker pontificaal. We zullen eens op zijn lichaamstaal letten, tijdens het debat.

rgeurtsen
rgeurtsen26 nov. 2010 - 13:03

Kan iemand uitleggen wie dit debat organiseert, waar het is, etc.?

RobvanderHilst1
RobvanderHilst126 nov. 2010 - 13:03

WAAR en door WIE wordt dit debat GEORGANISEERD? Aan het accent van de inleider lijkt het bezuiden de Moerdijk plaats te vinden. Klopt?

2 Reacties
contra
contra26 nov. 2010 - 13:03

Het is niet helemaal duidelijk maar ik maak eruit op dat het wordt georganiseerd door de Opleiding Journalsitiek in Tilburg.

JAWEH
JAWEH26 nov. 2010 - 13:03

SSSSSst.

[verwijderd]
[verwijderd]26 nov. 2010 - 13:03

Bosma! Bosma! Bosma!

1 Reactie
DerdeOog2
DerdeOog226 nov. 2010 - 13:03

Goedzo! Zo hoort het inhouds- en kritiekloze klapvee dat zich PVV-stemmer noemt zich te gedragen! :-)

Yggdrasil
Yggdrasil26 nov. 2010 - 13:03

Nee ik doe niet mee, die Bosma is niet alleen engerd om te zien maar zodra hij begint te praten dan vallen hier alle elektrische apparaten uit. Wat een ongelooflijke creep is dat toch die Bosma.

2 Reacties
HenryH
HenryH26 nov. 2010 - 13:03

Hele symphatieke gozer, als ik die Bosma zo hoor. Maar nee, gewoon oogkleppen op en je alleen gefilterde informatie tot je nemen, gefilterd door nette media als Joop of de volkskrant. Vooral niet direct van de bron.

rgeurtsen
rgeurtsen26 nov. 2010 - 13:03

Toch luisteren... het helpt om de diepere onderliggende patronen in zijn denken te onderscheiden. Leer je rechtse tegenstanders kennen...

HenryH
HenryH26 nov. 2010 - 13:03

Haha, eerste reactie van van Jole: 'Je bent een leugenaar!'' Lekkere manier van discussieren.

1 Reactie
eagleye2
eagleye226 nov. 2010 - 13:03

Er is toch niets mis mee om wat een leugen is een leugen te noemen.

RondeWeerd
RondeWeerd26 nov. 2010 - 13:03

Dus JOOP.nl pakt de PVV extra hard aan aldus van Jole, en dat doet hij met veel plezier. Wat dan weer wel jammer is dat JOOP nogal wat nieuwsberichten die je kritisch zou kunnen noemen over bijvoorbeeld integratie, islam en linkse politiek, wel opvallend vaak links laat liggen.

1 Reactie
JAWEH
JAWEH26 nov. 2010 - 13:03

Nee joh, Dat laten ze RECHTS liggen.

[verwijderd]
[verwijderd]26 nov. 2010 - 13:03

Ik meen dat het "rechtse" blog geenstijl de blog was die als eerste de aanval opende op de PVV. Sowieso is geenstijl kritischer tegen rechts dan Joop tegen links. Vandaar dat Joop achterblijft bij Geenstijl. Niets over extreem links tereur dat samenwerkt met de Extreme Islam. Verzwijgen doet het niet laten verdwijnen.

3 Reacties
Femke3
Femke326 nov. 2010 - 13:03

"Sowieso is Geenstijl kritischer tegen rechts dan Joop tegen links. Vandaar dat Joop achterblijft bij Geenstijl." Helemaal mee eens. Opvallend hoe vaak een kritische noot over een links standpunt hier niet geplaatst wordt, dat heb ik inmiddels uit eigen ervaring vast moeten stellen.

Carbinol
Carbinol26 nov. 2010 - 13:03

Ook helemaal mee eens, Geenstijl is natuurlijk overduidelijk rechts, maar gaat even hard tegen de VVD of PVV in als deze een slechte dag hebben. Ik heb op Joop.nl nog geen enkel kritisch artikel gelezen tegenover linkse politici. Het geeft een enorm eenzijdig beeld, waar ik me dan weer niks over verbaas als je Jole hoort vertellen dat hij, als journalist zijnde, nog nooit naar PowNed heeft gekeken. Hij zou zich wel is wat breder mogen oriënteren, misschien een dagje de Das Kapital opzij leggen en een boek van Ayn Rand bij de bieb lenen, of desnoods het boek van Bosma een keer lezen.

JAWEH
JAWEH26 nov. 2010 - 13:03

Dat is gebeurd nadat ik ze een keer heb verteld dat ze verdacht veel op een rechts extremistische site begonnen te lijken. Dat was naar aanleiding van de overvallentsunami in Veenendaal waarin zij het hardst schreeuwden dat het om getinte daders en dus Marokkanen ging. Als vader van een half surinaamse, getinte dochter heb ik geprotesteerd tegen die generaliserende beeldvorming. Ik vond dat Surinaamse halfbloedjes ook het recht hebben om als criminelen neergezet te worden, vandaar. Gevolg : Ik kreeg een permanente ban - het was de eerste keer dat ik sowieso op GS reageerde nota bene - maar de volgende dag moesten ze diep in het stof toen bleek dat de dader een roomblanke blonde jongen was. Die ban ben ik nooit meer kwijt geraakt maar de toon is daarna wel veranderd. Ik heb zoveel macht in medialand. Niet normaal. Ik ga nu mijn avondmedicatie nemen en kom straks weer terug.. Waarschuwing : Dit bericht bevat elementen die de waarheid griezelig dicht benaderen. In het verleden behaalde resultaten geven echter geen garanties voor de toekomst.

HenryH
HenryH26 nov. 2010 - 13:03

Ik verbaas me erover hoeveel linkse reageerders, krantlezers, en site-beheerders zich gewoon afsluiten voor hetgeen waar ze zo'n hekel aan hebben, een rechts geluid. Lekker simplistisch je mening vormen. Ik heb het communistisch manifest gelezen, heb Das Kapital thuis, en surf naar Joop, lees Keynes etc. Hoe kun je een mening vormen als je je afluit voor alles wat buiten je nauwe scope valt.

3 Reacties
karuna2
karuna226 nov. 2010 - 13:03

Typische PVV truc, gewoon omdraaien de handel. Jammer voor je, maar waar is je onderbouwing?

mees.
mees.26 nov. 2010 - 13:03

Afsluiten? Men is nog nooit zo diep gedaald om een beetje te begrijpen wat ze drijft....en door die diepe afdaling snap je pas echt wat je zou missen als je op die hoogte zou blijven hangen....TOTALE LEEGTE

Klaas2
Klaas226 nov. 2010 - 13:03

---[Lekker simplistisch je mening vormen. Ik heb het communistisch manifest gelezen, heb Das Kapital thuis, en surf naar Joop, lees Keynes etc. ]--- Zal ik ook even mijn boekenkast publiceren? Weet je wat, ik hou het gewoon bij argumenten.

karuna2
karuna226 nov. 2010 - 13:03

Het is natuurlijk eenvoudig en jammer dat dit niet in het debat naar voren komt. Als je genuanceerd nadenkt dan kom je links van het midden uit. Zo simpel is dat. Dus als je journalisten opvoedt in de opleiding om verantwoordelijk te denken en de nuance te zoeken, dan heb je journalisten die niet alleen de oppervlakte willen weergeven.

1 Reactie
JAWEH
JAWEH26 nov. 2010 - 13:03

positief neutraal = progressief neutraal = links neutraal ?

mees.
mees.26 nov. 2010 - 13:03

Wat een niveau....dik doen om niets die Bosma.....die man heeft echt niets te vertellen.....hoe dom kan een mens zijn

1 Reactie
HenryH
HenryH26 nov. 2010 - 13:03

Heb je ook nog iets over de inhoud van wat hij zegt of is het vandaag AdHominem-vrijdag?

Florian2
Florian226 nov. 2010 - 13:03

Misschien heeft met het verleden te maken en wat er allemaal wel niet is gebeurd maar sjongejonge wat was het optreden van Van Jole teleurstellend! Wat een ontzettend zure en onaardige manier van debatteren: zonder enige flair of humor kreten als "leugenaar" roepen. Op die manier win je geen debat noch win je het publiek voor je. Vind dat hij er op een negatieve manier erg uitsprong.....de haat zit blijkbaar diep! Volgende keer met flair en humor de PVV te lijf gaan s.v.p!

1 Reactie
Klaas2
Klaas226 nov. 2010 - 13:03

----[sjongejonge wat was het optreden van Van Jole teleurstellend!]--- Vond ik helemaal niet, ik vond hem scherp. Ik vond Bosma teleurstellend, met zijn doorzichtige retorische trucjes en leugentjes. Ik neem aan dat wij elkaars opinie niet verrassend vinden.

JAWEH
JAWEH26 nov. 2010 - 13:03

Ik ben het inhoudelijk niet eens met Martin Bosma, maar vind het wel apart om te zien dat hij wel degelijk over een ruime hoeveelheid zelfspot beschikt. Dat had ik niet verwacht.

1 Reactie
Naamhiero
Naamhiero26 nov. 2010 - 13:03

Ingestuurde/ voorbereide act. Manipulator @ work. Zelfspot maakt deel uit van die act. Ik was niet echt onder de indruk van het relaas van Martin Bosma.

rgeurtsen
rgeurtsen26 nov. 2010 - 13:03

Francisco heeft hopelijk nog iets over de mix, van leuk, charismatisch, ad hoc en liegen die bij de PVV werkt. Zijn vrouwelijke collega vatte het goed samen en merkte dat normaal pratende en normaal denkende mensen nauwelijks vat krijgen op dergelijk gedrag van Bosma... die daar een meester in is.

2 Reacties
JAWEH
JAWEH26 nov. 2010 - 13:03

Je hebt gelijk . Helaas is dat dus ook een kwaliteit..

Naamhiero
Naamhiero26 nov. 2010 - 13:03

Hij ziet zichzelf als een of andere 'master mind'. En, ja, daar prik je zo doorheen. Zowel verbale als non-verbale expressie toonden dat weer eens aan. (dank voor het leuke camerawerk!) Het is een zielig mannetje, helaas. En, neen, dit is géén aanval op, eerder een constatering van meerdere "plaatjes", die min of meer een completer beeld geven. Zijn boek blijft een vodje, en die paar Euro niet waard. Binnenkort bij de Slegte in de rommelbak. Breng mijn versie er binnenkort heen. Nadat ik deze terugkrijg van...

Hanvander Horst
Hanvander Horst26 nov. 2010 - 13:03

Ik lees dat volgens Bosma Nederland geen rechtse nieuwszender als Fox news kent omdat de grote publieke omroep dat tegengaat. Dit is een mooi voorbeeld van de methode Bosma. In eerste instantie denk je: dat is een eye opener. Daar zou best wel eens wat in kunnen zitten. Maar: 1. Nederland kent nationaal drie publieke zenders en zeven commerciële zenders. 2. Nederland kent op de televisie één nieuwszender: het dagprogramma van RTL7, een commerciële zender. 3. Op de radio zijn 2 landelijke nieuwszenders, radio 1 en het commerciële BNR. 4. Niets verhindert een commerciële partij, bijvoorbeeld RTL of BNR (eigendom van het Financieel Dagblad) om een scherp rechtse koers te varen. Dat gebeurt niet kennelijk omdat men dit commercieel onaantrekkelijk acht: de bazen van de commerciële omroep menen kennelijk dat er geen markt voor ons. 5. Dankzij de unieke structuur van de publieke omroep is er op die omroep wel ruimte voor een rabiaat rechts geluid. Je hoeft alleen maar voldoende leden bijeen te brengen en je krijgt nog subsidie ook. Dat dit kan lukken bewijzen PowNed en de Omroep Wakker Nederland. Dat die volgens sommigen niet rechts genoeg zijn, is een ander verhaal. Conclusie: de omvang van de publieke omroep heeft niets te maken met het ontbreken van rabiaat rechtse media in de Nederlandse ether. Maar Bosma kent zijn klassieken. Hij zal deze redenering dus volhouden in de overtuiging dat iets - mits lang genoeg herhaald - altijd geloofwaardig wordt.

2 Reacties
Klaas2
Klaas226 nov. 2010 - 13:03

---[Maar Bosma kent zijn klassieken. Hij zal deze redenering dus volhouden in de overtuiging dat iets - mits lang genoeg herhaald - altijd geloofwaardig wordt.]--- Maar dat middel hebben zijn tegenstanders ook. Wat een moeizaam gedoe, mensheid, altijd maar moeten herhalen. Altijd dezelfde posities, met minimale doch aanwezige verschuivingen, gaan we langzaam een bepaalde kant op.

Yggdrasil
Yggdrasil26 nov. 2010 - 13:03

Maar Bosma kent zijn klassieken. ============================ Laat ik nou altijd gedacht hebben dat de enige klassieker die ze bij de PVV kennen de Donald Duck is. Of Jip en Janneke

Klaas2
Klaas226 nov. 2010 - 13:03

Bosma valt vreselijk door de mand, door Hitler een socialist te noemen laat hij zich leiden door zijn eigen "links-haat" die voor hem het zicht op de realiteit vertroebeld. Jole zei het gisteren al, maar ook hier is er regelmatig aan gerefereerd. Qua logica en realiteitszin komt de retoriek van Bosma niet boven het niveau van de door haat verblinde extreem-rechts aanhanger uit. Ik vrees dat hij teveel voor eigen parochie heeft gesproken en vergeten is dat de meeste mensen anders denken dan zijn parochie. Daarom werkt zijn retoriek alleen in bepaalde kringen overtuigend. Veel andere mensen zullen misschien overdonderd worden door zijn werkelijk gevatte humor, maar al snel zullen ze aanvoelen dat er niet veel klopt van zijn argumentatie en als ze alles nog eens op een rijtje zetten, dan valt Bosma gewoon door de mand. In opzicht van ambitie als demagoog, heeft Bosma een beginnersfout gemaakt die de rest van zijn loopbaan zal bepalen. Alsof een goochelaar zijn kunstjes uitlegt. Hij heeft een boek geschreven, de ijdeltuit kon het niet laten. Zijn kromme retorische trucjes vallen open en bloot op tafel. Je kan ze terugzoeken, eraan refereren. Door Hitler een socialist te noemen kun je een publiek even verlammen, zoals Jole zei, ook door Hitler een Jood te noemen kan dat. Maar in een boek wordt de onzin van dit soort retoriek genadeloos zichtbaar. De tegenstanders van het Bosma gedachtegoed zijn hem dankbaar. Voor diegenen die het niet snappen, lees eens waarom Dachau in 1933 is geopend. Je zal zien dat Hitler geen socialist was, en ook geen Jood. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dachau_%28concentratiekamp%29#Gevangenen Bosma staat als politicus klaar om bij het grof vuil van de geschiedenis te worden gezet. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee. Hij heeft zich niet verbeterd sinds: http://www.youtube.com/watch?v=iRKjA_sG5RM Er is echter een ding dat ik nog positief over hem wil zeggen. Hij waagt zich in het hol van de leeuw, en wordt daardoor kwetsbaar. Hierdoor blijven de communicatielijnen open en wellicht kan hij ooit bij de televisie terecht, want hij is gevat en amusant. Misschien als extreem rechtse cabaretier.

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs26 nov. 2010 - 13:03

"Bosma valt vreselijk door de mand, door Hitler een socialist te noemen laat hij zich leiden door zijn eigen "links-haat" die voor hem het zicht op de realiteit vertroebeld." Het is nog wel een graadje erger dan dat. Het retorische trucje om Hitler links te noemen wordt exclusief gebruikt door extreem-rechtsen die hun verleden proberen schoon te poetsen. Gebruikt iemand die truc, dan weet je dus 100% zeker wat voor vlees je in de kuip hebt. Hetzelfde geldt omgekeerd overigens ook voor extreem-linksen die zeggen dat de USSR, Albanië, China etc. niet socialistisch waren.

darkisland
darkisland26 nov. 2010 - 13:03

Ik heb het boek de schijnelite van de valsemunters gelezen en kan het iedereen aanbevelen. Het geeft een ontluisterend beeld van politiek correct Nederland en legt de vinger op vele zere plekken die vooral nieuw links heeft veroorzaakt. Een van de mest belangrijke boeken die er de laatste jaren geschreven zijn. Zeker als men er de lessen uit trekt. Binnenkort ook op uw Ipad te lezen!

2 Reacties
JAWEH
JAWEH26 nov. 2010 - 13:03

U loopt hopeloos achter.

hphilippens
hphilippens26 nov. 2010 - 13:03

Ik heb het boek ook gelezen en ik vind het een monomaan boek waarin Bosma aantoont dat hij een simpele denker is. Wel vind ik het goed dat hij helder beschrijft wat zijn oogkleppen zijn, alleen schijnt hij niet door te hebben dat hij ze op heeft.

cmore
cmore26 nov. 2010 - 13:03

Iemand (Hitler) noemt zichzelf socialist, maar is volgens sommigen geen socialist. Laten we het er maar op houden dat dit uit schaamte gebeurt, want wie het partijprogramma van de NSDAP leest ziet veel overeenkomsten met de programma's van de huidige linkse partijen. Zo vond de NSDAP dat de staat de plicht heeft om te zorgen dat alle burgers in hun levensonderhoud kunnen voorzien of door de staat worden onderhouden. Daarnaast : uitbreiding van sociale voorzieningen; goede gezondheidszorg en dito onderwijs die toegankelijk zijn voor iedereen; onteigening van grond ter voorkoming dat particulieren ermee speculeren; nationalisatie van bedrijven die een monopolie hebben en winstdeling bij grote bedrijven. Als dat niet links is vreet ik mijn schoen op.

4 Reacties
JAWEH
JAWEH26 nov. 2010 - 13:03

Wilt U daar peper en zout bij of eet U em zo op?

arieroos
arieroos26 nov. 2010 - 13:03

Daar gaan we weer ... [Iemand (Hitler) noemt zichzelf socialist, maar is volgens sommigen geen socialist. ] Hitler noemde zichzelf geen socialist. In de naam NSDAP komt weliswaar het woord "socialist" voor, maar al vanaf het begin zette de partij zich sterk af tegen zowel marxisten als sociaal-democraten, en natuurlijk nog veel sterker tegen het communisme. Hitler was een verklaard politiek tegenstander van alles wat we nu "links" zouden noemen. [Laten we het er maar op houden dat dit uit schaamte gebeurt, want wie het partijprogramma van de NSDAP leest ziet veel overeenkomsten met de programma's van de huidige linkse partijen. ] O ? [Zo vond de NSDAP dat de staat de plicht heeft om te zorgen dat alle burgers in hun levensonderhoud kunnen voorzien of door de staat worden onderhouden.] Maar dat is toch niet zo raar ? Dat wil elke moderne Europese politieke partij zo ongeveer; in ieder geval elke politieke partij in Nederland zal dit van harte ondersteunen. En hetzelfde geldt voor Duitsland jaren '30; vergeet niet, dat de moderne verzorgingsstaat eigenlijk uitgevonden is door Bismarck, 60 jaar daarvoor in hetzelfde land. Wat je hier beschrijft, is een soort basisprincipe waar elke politeke partij achter stond. [Daarnaast : uitbreiding van sociale voorzieningen; goede gezondheidszorg en dito onderwijs die toegankelijk zijn voor iedereen; onteigening van grond ter voorkoming dat particulieren ermee speculeren; nationalisatie van bedrijven die een monopolie hebben en winstdeling bij grote bedrijven.] Ja, maar Hitler gaat daar veel verder in dan een moderne linkse politieke partij. Hitler's idee is totale controle; alles in dienst van de overheid. Dat is niet de bedoeling van bv. Groen Links of de PvdA. Maar het ding is ... de vergelijkingen die met Hitler e.a. worden gemaakt worden niet gemaakt om deze standpunten. Deze zijn niet zo uniek, je vind dit soort standpunten ook in een heleboel groepen die verder geen vlieg kwaad doen. Gratis onderwijs en gezondheidszorg voor iedereen is gewoon normaal beleid in een aantal landen. Waar het bij Hitler om gaat, is zijn rassenleer, oorlogszucht en genocide. Die laatste twee vind je bij geen enkele moderne politieke partij. Die eerste wel, in een iets andere vorm, bij Geert Wilders. Of tenminste ... dat is de vergelijking die veel mensen maken. We zien Hitler niet als een slecht persoon omdat hij wel of niet socialist was. We zien hem als een slecht persoon, omdat hij tientallen miljoenen mensen de dood in heeft gejaagd, en dat deed hij omdat hij bezeten was van het idee van een minderwaardige cultuur, die uitgeroeid moest worden. Dat idee is zeker geen socialisme. Ook geen liberalisme of conservatisme, trouwens.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman26 nov. 2010 - 13:03

Hitler was een nationaal-socialist, die het woord socialisme gebruikte om stemmers ter linkerzijde te winnen: We are nationalists because as Germans, we love Germany. Because we love Germany, we want to preserve it and fight against those who would destroy it. If a Communist shouts "Down with nationalism!", he means the hypocritical bourgeois patriotism that sees the economy only as a system of slavery. If we make clear to the man of the left that nationalism and capitalism, that is the affirmation of the Fatherland and the misuse of its resources, have nothing to do with each other, indeed that they go together like fire and water, then even as a socialist he will come to affirm the nation, which he will want to conquer. http://www.calvin.edu/academic/cas/gpa/haken32.htm

lolbroek2
lolbroek226 nov. 2010 - 13:03

Klopt. Hitler was ook betrokken bij de oprichting van de pvda. Als hij nu nog geleefd had was hij waarschijnlijk groenlinkser geweest. Hun klimaathysterie werd ook door Hitler gedeeld.