Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GGD: drie weken quarantaine na contact met apenpokkenpatiënt

Advies geldt als voorzorgsmaatregel
Joop

De zelfscankassa is er niet voor iedereen

  •  
08-10-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
99 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2018-10-08 om 12.49.59

© Screenshot: Ramon Olthuis / YouTube

Achter de servicebalie wordt gefluisterd, terwijl een van hen ons blijft aankijken
We maken een ommetje, m’n zoon en ik. Dat doen we af en toe als ik weer eens te lang aaneengesloten achter de laptop heb zitten werken en hij weer eens te lang aaneengesloten op z’n kamer naar een eigen scherm heeft zitten staren. Dan gaan we naar buiten, een rondje om het park meestal, ondertussen kletsen we.
We lopen richting het park, naar het eind van de straat, de wijk uit. Een mooie nazomerse dag en dat aan het begin van de herfst. De zon schijnt volop en warm genoeg om met korte mouwen te lopen. Nu de zon nog schijnt zijn we even bruin, hij en ik. Als het land straks weer maandenlang schuilt onder een dik wolkendek trekt die kleur bij mij deels weg, bij hem is het permanent. Hij wel.
Onder het lopen vertelt hij honderduit. Over school, over de toetsen die hij tot nu toe gemaakt heeft, de lessen waar hij het meeste plezier aan beleeft, de toetsen die eraan zitten te komen. Over de examens die hij volgend jaar moet maken, over de vakken waar hij voor mag versnellen maar niet wil omdat hij zegt geen haast te hebben. Over de rechtenstudie die hij daarna wil doen, over de stage die hij dit jaar moet lopen en waarvoor hij hoopt dat hij dat bij een advocatenkantoor mag doen.
Ons tegemoet loopt een oudere vrouw. Op zo’n vijfentwintig meter afstand houdt ze in, neemt ons op en maakt dan een al te omzichtige halve draai en steekt de straat over om op de stoep aan de overkant haar weg te vervolgen. Ondertussen volg ik vanuit mijn ooghoeken hoe zij ons vanuit haar ooghoeken volgt. Het went, maar gemakkelijker wordt het er niet op. En ik hoop dat hij het niet gezien heeft.
Aan het eind van de wandeling hebben we honger. Voor we terug naar huis gaan maken we een tussenstop bij de supermarkt. We hebben een aantal spullen in ons mandje gegooid wat niet per se heel voedzaam en verantwoord is, maar wel ontzettend lekker. Het past bij de middag. Voor de spaarzame kassa’s die open zijn staan lange rijen. Hij vertelt dat we ook gebruik kunnen maken van de zelfscankassa’s. Die heb ik nog nooit gebruikt, zeg ik. Hij ook niet, zegt hij.
Die kans krijgen we ook niet. Van achter de servicebalie tegenover het apparaat worden we door twee kassières van top tot teen bekeken. Ik scan eerst de plastic tas, maar het lampje verandert van groen in rood met direct erna een melding in beeld. Zelf scannen niet mogelijk, er komt dadelijk een medewerker ‘om assistentie te verlenen’. Aan de andere kant van het apparaat laat een jonge, blonde vrouw de boodschappen die ze scant in haar tas glijden. Niemand voelt de behoefte haar assistentie te verlenen. Achter de servicebalie wordt gefluisterd, terwijl een van hen ons blijft aankijken.
Weet je wat, laat maar, zeg ik, en sluit achteraan in een van de rijen. En ik hoop dat hij het niet gezien heeft.
Deze column verscheen eerder op pascalvanenburg.nl

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (72)

jandebakker
jandebakker12 okt. 2018 - 22:45

@Daan ouwens "Ik denk dat jij echt een van de weinige bent die echt zo dom is dat hij nog steeds niet doorheeft dat het hier een andere scanprocedure betreft dan jij denkt" Ik reken zelf meermaals per week mijn kleine boodschappen af bij de scan en go kassa van de appie. Bij die kassa's is het ook gewoon mogelijk om een bonuskaart in te voeren. U maakt dus een foutieve aanname door te denken dat ik alleen schreef over het originele zelfscan concept van de Ah. Los daarvan denk ik dat het voor u geen kwaad kan om bij uw volgende bezoek aan de Albert Hein eens aan de medewerkers te vragen hoe die scanner nu precies werken. U zult dan direct merken dat de kanttekeningen die bij dit verhaal worden geplaatst niet meer dan terecht zijn. Die kanttekeningen komen namelijk niet voort uit racisme, vooroordelen of onwetendheid maar gewoon uit een basis niveau van It kennis. Nb. Los daarvan denk ik dat het voor het niveau van discussie hier op Joop geen kwaad kan om niet continu mensen uit te maken voor dom, racistisch en of extreem rechts.

Gaitj
Gaitj9 okt. 2018 - 13:03

Een paar keer per jaar koop ik iets bij Ikea. Ik weet precies wat ik wil aanschaffen en meestal is dat maar 1 of zijn het 2 artikelen. Van de overige meuk die ze mij proberen aan te smeren trek ik me niets aan. Dat is a-typisch voor de gemiddelde Ikeabezoeker dus ben ik altijd de lul bij de zelfscanners. Ik heb mij nog nooit gerealiseerd dat mijn (blanke) huidskleur daar een factor in was.

1 Reactie
DaanOuwens
DaanOuwens11 okt. 2018 - 17:53

@ Gaitj Jij schrijft: Ik heb mij nog nooit gerealiseerd dat mijn (blanke) huidskleur daar een factor in was. Jouw blanke huidskleur maakt alleen dat je geen enkel probleem krijgt als je die twee artikelen niet zou scannen. Met een donkere huidskleur wordt je dan door een arrestatieteam aangehouden.

Appi Mohamud
Appi Mohamud9 okt. 2018 - 9:13

Het mij veelzeggend dat Nederland niet om ras denken heen kan. In het verhaal word er nergens over discriminatie gesproken maar iedereen op deze forum weet het al waar het om gaat. In eerste instantie met de oude dame dagt precies hetzelfde als elk ander hier onder me omdat de situatie mij bekend voorkwam, maar als je werkelijk tot het einde leest kan je niet dan anders concluderen dat het hier gaat om een man die waarschijnlijk zich schaamt tegenover zijn zoon dan dat tie zich gediscrimeerd word. Bedenk is bij uzelf wat voor een vader je werkelijk bent als je hoopt dat je kind niet ziet dat hij slecht bejegend word inplaats van iets aan te doen. Maar elk vader hoopt dat zijn zoon hem nooit zal zien zich schamend.

1 Reactie
gravin2
gravin29 okt. 2018 - 12:45

appi, het staat al onder het epistel dat het over discriminatie gaat.

punt2
punt29 okt. 2018 - 7:18

wanneer aangeboden hulp bij een weigerende zelfscankassa al als discriminatie wordt gezien .... Misschien was er pas sprake van discriminatie wanneer het behulpzame personeel NIET zou komen om te helpen.... Zien wat je wil zien.... en uit dat oogpunt kan je werkelijk alles als discriminatie omschrijven.

CharlesdeValois
CharlesdeValois9 okt. 2018 - 7:12

Een mens heeft toch ogen, oren en een neus voor veel meer dingen dan de barcode alleen. Laatst voelde de cassiere dat een van de verpakte paprika's niet helemaal meer stevig was. Zie je dat een zelfscan apparaat dat doen?

DaanOuwens
DaanOuwens9 okt. 2018 - 6:40

Het blijft merkwaardig dat mensen in een soort automatische respons van ontkenning schieten bij de suggestie dat hier sprake zou kunnen zijn van discriminatie. 80% misschien wel 90% van de reacties heeft een dergelijke inhoud. Terwijl toch de meest logische gedachte is dat er wel sprake is van discriminatie. Dat is namelijk normaal in Nederland. Het meest idioot zijn de verhandelingen over de AH-bonus kaart. Blijkbaar de reddingsboei voor de racisme ontkenners. Terwijl de tekst van de schrijver overduidelijk gaat over een nieuwe scanprocedure van AH waarbij een bonuskaart helemaal niet gescand hoeft te worden schiet men automatisch in de ontkenningsstand en wordt de suggestie geopperd dat eerder gedrag van de schrijver aanleiding is voor extra controle. Sick! Wat de schrijver wil laten zien volgens mij is hoe het racisme of de discriminatie van alledag werkt. Hoe hij zijn zoon daartegen probeert te beschermen. Hoe irritant discriminatie is en wat het effect op je eigen opvattingen en denken is. Maar inplaats van daar gewoon kennis van te nemen steekt de overgrote meerderheid weer zijn kop zo diep mogelijk in het zand. Het leidt toch tot de conclusie dat de gemiddelde Nederland van hetzelfde beperkte niveau is als de snelweg blokkeerders in Friesland. En dat is niet best.

6 Reacties
JasDon
JasDon9 okt. 2018 - 8:22

"Terwijl toch de meest logische gedachte is dat er wel sprake is van discriminatie. Dat is namelijk normaal in Nederland." Je verbindt wel redelijk makkelijk twee dingen aan elkaar en roept iets wat niet per se waar is. - "Er is sprake van discriminatie in Nederland" Klopt, er lopen inderdaad mensen rond in Nederland die bewust en onbewust discrimineren op ras. - "Dat is namelijk normaal in Nederland" Dit is niet per se waar, zie ook: https://www.scp.nl/Nieuws/Nederlanders_dubbel_over_discriminatie . 68% keurt discriminatie af en mijn vermoeden is dat dit percentage nog hoger is wanneer het betrekking heeft op ras. Want zelfs bij GL/PvdA stemmers komt dit percentage maar tot 82%. Ik vind bv. persoonlijk discriminatie op levensbeschouwing moet kunnen wanneer het impact heeft op het kunnen uitvoeren van het werk, dus snap dat dit een reden kan zijn waarom dit percentage niet nog hoger is in het onderzoek. Vervolgens stel je dat "Het meest idioot zijn de verhandelingen over de AH-bonus kaart" Ik vertelde over mijn eigen, beperkte ervaringen en verklaarde simpelweg dat ik het besproken concept niet kende. Daarnaast gaf ik aan hoe ik verwacht dat het concept wat ik ken wel zou kunnen werken. Niemand suggereerde dat schrijver in het verleden niet correct heeft gehandeld of dat er geen andere zelfscan concepten bestonden. Als jij die intentie zoekt achter mijn schrijven zoekt, vind ik dat eerlijk gezegd nogal kwalijk. Ik kan niet beoordelen hoe het leven van de schrijver is, wat zijn ervaringen met racisme zijn. Dat deze ervaringen er vanzelfsprekend zijn vind ik erg vervelend en daar moet aan gewerkt worden. Wat ook vervelend is dat mensen weg worden gezet als racist zonder dat hier duidelijke gronden voor zijn. En dat lees je in 80-90% van de reacties terug. "Het leidt toch tot de conclusie dat de gemiddelde Nederland van hetzelfde beperkte niveau... " Een leuke ad hominem naar 80-90% van de participanten in deze thread.

DaanOuwens
DaanOuwens9 okt. 2018 - 9:40

@ JasDon Jij schrijft: Je verbindt wel redelijk makkelijk twee dingen aan elkaar en roept iets wat niet per se waar is. Gezien jouw teksten snap ik dat je moeite hebt met die verbinding. Maar dat maakt hem niet minder waar. Overigens zelfs in deze bijdrage wil jij discrimineren: Ik vind bv. persoonlijk discriminatie op levensbeschouwing moet kunnen wanneer het impact heeft op het kunnen uitvoeren van het werk. En je schrijft; Wat ook vervelend is dat mensen weg worden gezet als racist zonder dat hier duidelijke gronden voor zijn. Jouw teksten zijn dus daarvoor een duidelijke grond. Blijkbaar vindt je dat vervelend maar ook dat maakt de constatering niet onjuist. Zie je eigen zin hierboven.

kalmpjes
kalmpjes9 okt. 2018 - 10:17

[Terwijl toch de meest logische gedachte is dat er wel sprake is van discriminatie. Dat is namelijk normaal in Nederland.] Er is geen enkele aanleiding om aan te nemen dat de standard modus operandi van iedereen in dit land het discrimineren van mensen met een andere achtergrond is. Incidenten zijn altijd mogelijk, de omschreven gebeurtenissen maken het niet aannemelijk om tot deze extreme conclusie te komen. De meest logische uitleg voor de geschetste situaties is dat de mevrouw aan de overkant moest zijn en het vader en zoon duo interessanter was dan de plantjes in de vensterbanken. Supermarkt zelf scan controles werken met dezelfde principes als de pasjes scans. Er is een willekeurige controle elke zoveel klanten en indien een medewerker ziet dat een klant bepaalde producten wil scannen moet hij/zij op de knop drukken. Relevante voorbeelden hiervan energy drinks, alcohol, bepaalde duurdere chocolade producten en de betere kant en klare kaas en vlees hapjes. De complete lijsten verschillen per locatie. De auteur heeft het hier specifiek over dat ze wat lekkere dingen zijn gaan halen. De logische conclusie hier zou dus zijn dat ze daarom met een controle te maken kregen. [Het leidt toch tot de conclusie dat de gemiddelde Nederland van hetzelfde beperkte niveau is als de snelweg blokkeerders in Friesland. En dat is niet best. ] U projecteerd Uw vrij extreme vooroordelen hier en redeneert volledig vanuit deze positie. Dsicriminatie van mensen is een serieus maatschappelijk probleem, de hyperovergevoeligheid die alles en iedereen ongezien verdacht maakt is minstens net zo’n groot probleem.

DaanOuwens
DaanOuwens9 okt. 2018 - 15:14

@ kalmpjes Jij schrijft: Dsicriminatie van mensen is een serieus maatschappelijk probleem, de hyperovergevoeligheid die alles en iedereen ongezien verdacht maakt is minstens net zo’n groot probleem. Het allergrootste probleem zijn de teksten zoals jij die hier schrijft. Dat is de ontkenning van structurele discriminatie in de samenleving die voor iedereen schade aanricht. Het feit dat de werkloosheid onder autochtonen twee maal lager is dan onder allochtonen is een feit. Ook is een feit dat in sommige sectoren vrijwel geen allochtonen werken. Er is dus bewijsbaar veel discriminatie en jouw teksten zijn onderdeel van dat probleem.

jandebakker
jandebakker10 okt. 2018 - 14:42

@Daan Ouwens, Bent u nu aan het trollen of denkt u echt dat zelfscanners in staat zijn om de huidskleur van klanten te achterhalen? Want ik denk dat ik, en veel andere reageerders, hier oprecht niet snappen hoe volgens u deze scanners op basis van de producten die de klant scant kunnen afleiden wat iemands huidskleur is.

DaanOuwens
DaanOuwens11 okt. 2018 - 17:47

@ jandebakker Jij schrijft: Want ik denk dat ik, en veel andere reageerders, hier oprecht niet snappen hoe volgens u deze scanners op basis van de producten die de klant scant kunnen afleiden wat iemands huidskleur is. Ik denk dat jij echt een van de weinige bent die echt zo dom is dat hij nog steeds niet doorheeft dat het hier een andere scanprocedure betreft dan jij denkt. Nog slechts ingevoerd in een beperkt aantal winkels van AH. Die dus niet aan het begin van de winkel start maar aan het eind. En dat het niet de scanner was die de huidskleur vaststelde maar de medewerkers. Je vooroordelen doen dienst als oogkleppen.

Eric Minnens
Eric Minnens9 okt. 2018 - 4:09

Beetje overdreven verhaal. Ten eerste wordt 'assistentie verlenen' automatisch gegenereerd. Ten tweede heeft naar schatting de helft van de AH-medewerkers dezelfde kleur als Pascal. En die overstekende vrouw? Ik (als Pascal), tegen mijn (zijn) zoontje: "Zie je die vrouw daar? Die discrimineert. Die is bang van ons, omdat wij een andere kleur hebben. Die wil ons niet al te dicht passeren. Bereid je er maar op voor zoon. Dit zal je nog vaak in het leven meemaken. Doe niet zoals ik. Ga de confrontatie niet uit de weg. Ga haar aan." (Ervan uitgaande dat het intuïtieve vooroordeel van Pascal klopt.)

Extra belegen
Extra belegen9 okt. 2018 - 3:48

Ik gebruik de zelfscan nooit meer. Voorheen vrij vaak gedaan, maar 8 op de 10 keer toch een steekproef, waardoor je alles weer kan uitladen en de tijdwinst die je dacht te boeken weer verloren gaat. 8 op de 10 keer steekproef, en dat voor een witte oude man.. De racisten.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe9 okt. 2018 - 10:06

nah, waarschijnlijk atypische combinatie van producten. Eet u wel gezond?

jengelen
jengelen8 okt. 2018 - 22:34

Heerlijk die zelfscankassa's. Bij de Jumbo bij ons een stuk sneller dan de reguliere kassa. Helaas, ja helaas, laatste keren geen steekproef gehad... zo krijg ik nooit mijn spaarkaart voor de gratis stroopwafels vol.

Nick the Stripper
Nick the Stripper8 okt. 2018 - 22:18

De moraal van het verhaal: nooit van huis gaan zonder duurzame boodschappentas.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe9 okt. 2018 - 9:12

Ik heb altijd een rugzak bij me.

malou3
malou38 okt. 2018 - 22:05

Ik voel me een robot als ik "goedendag" zeg tegen de zelf scankassa. Idioten die deze onzin uitvinden -inclusief de verfoeilijke constant dominerende bonuskaart uch!- moeten hoognodig gescanned worden!!

msj_meijerink
msj_meijerink8 okt. 2018 - 19:03

En je punt/bezwaar/mopper/etc is?

jandebakker
jandebakker8 okt. 2018 - 18:43

U hoeft zich nergens voor te schamen. De zelfscanners van de AH kunnen nogal snel op tilt slaan. protip: Als de kassa die ik wil gebruiken op tilt slaat loop ik meestal door naar een andere zelfscan kassa zodat ik niet hoef te wachten tot een medewerker de machine weer gereset heeft (dat kan bij mijn AH filiaal soms nogal lang duren omdat de medewerkers daar ook meer interesse hebben voor elkaar als voor de klant.)

1 Reactie
jandebakker
jandebakker9 okt. 2018 - 11:19

Toen ik mijn reactie schreef had ik de tags "discriminatie" en "diversiteit" niet gezien. Ik dacht dat de schrijver zich schaamde t.o. zijn Zoon omdat hij niet begreep hoe de zelfscanner werkt. Nu lijkt het erop dat de schrijver zichzelf daar niet voor schaamt maar oprecht denkt dat de Ah kassa in staat is om zijn huidskleur te scannen en op basis daarvan te bepalen of de schrijver mag afrekenen.

BobaFett
BobaFett8 okt. 2018 - 18:29

Het zegt toch wel iets over de gedachtegang van de schrijver. Iets met een hamer en spijkers komt bij mij op.

1 Reactie
7anpau1
7anpau111 okt. 2018 - 11:03

Zegt het niet iets over uw gedachtengang dat u er zondermeer vanuit gaat dat de schrijver het wel bij het verkeerde eind zal hebben? Dat de leer van het instrument hier van toepassing is op de schrijven, zult u moeten uitleggen. Waar baseert u op dat de schrijver een hamer is voor wie alles eruit ziet als een spijker?

Cliff Clavin
Cliff Clavin8 okt. 2018 - 18:14

Ik heb maar niet meer meegedaan over het onderwerp zelfscannen - waarom ik het af liet weten? Ik vind het aanbidden van onnodige en peperdure technologie, van anonimiteit, en van dat wat ons opgebromd wordt als "marktefficiëntie", een symptoom van een geestelijke ziekte. Kijk: mijn geachte mede-Jopers zitten alweer druk te raden naar de "ware toedracht". Meerdere mensen wantrouwen het verhaal van de auteur. Alsof ze een rol spelen in een televisieproductie van de reality-crime-sector. Dan kom je helemaal nergens. ------- Ik heb nu zo'n vijf minuten van mijn kostbare tijd besteed aan dit stukje. Meer hoeft niet, want over de prangende vraag: "Zum Nutzen Und Nachteil Des Selber-Scannens Für Das Leben" bood Joop in het recente verleden al een mooi podium: https://joop.bnnvara.nl/opinies/boycot-zelfscan-albert-heijn Kijk, dat is een publiek debat dat werkelijk aan alle kanten de pan uitswingt.

2 Reacties
Zakenpief
Zakenpief8 okt. 2018 - 19:07

Cliff, Dit verhaal ging niet over zelfscanners, maar over (vermeende) discriminatie.

Ozon
Ozon9 okt. 2018 - 5:49

Niemand “wantrouwt” het verhaal: iedereen gelooft dat de scanner op rood ging en de vrouw overstak. Wel twijfel ik aan het telepatisch vermogen van de auteur.

Ozon
Ozon8 okt. 2018 - 18:05

“En ik hoop dat hij het niet gezien heeft.” Een beetje overbodig nu je er over schrijft. Hij zal -neem ik aan- prima kunnen lezen. Het “gevaar” van dit soort “discriminatie” is dat je werkelijk geen idee hebt of er nu sprake is van discriminatie door anderen of een eigen-bevooroordeelde bril van PV. Waarom niet gewoon naar die 2 caissières lopen en vragen of ze je kunnen helpen? Waarom niet gewoon vragen waarom je de melding “assistentie ...” krijgt? De aanname dat je van top tot teen bekeken werd omdat je nu wat bruiner bent, kan best. Het kan even goed dat ze zich afvroegen of jullie vader-zoon waren. Of dat ze jullie bekeken omdat ze jullie aantrekkelijk vonden. Misschien fluisterden ze over hun neukertje van het weekend en keken ze om zich te verzekeren dat jullie niets van het gesprek hoorden. Hetzelfde geldt voor de “ontwijkende” mevrouw. Misschien ontweek ze inderdaad op grond van je huidskleur. Zal ze, als ze in de grote stad woont flink moeten slalommen. Misschien was ze in gedachten verzonken en moest ze even oriënteren, of liep ze liever in de zon/schaduw. Wellicht vroeg ze zich af waarom die man haar zo vanuit zijn ooghoeken begluurde. Het gevaar van je eigen gekleurde invulling van situaties is dat je dingen ziet die er niet zijn. Ik wens je zoon een onbevooroordeelde kijk op de wereld toe...

7 Reacties
Satya
Satya8 okt. 2018 - 20:52

Yep. Ik denk dat je dit goed samen vat.

koffieleut2
koffieleut29 okt. 2018 - 4:50

Het ziet er inderdaad een beetje bevooroordeeld uit. Hoe noemen ze dat ook al weer.

DanielleDefoe
DanielleDefoe9 okt. 2018 - 9:30

Er zit een algorithme achter de controles maar dat werkt niet op kleur.

Ozon
Ozon9 okt. 2018 - 14:55

Daniella Dit was geen controle, als ik de tekst van PV goed lees.

DanielleDefoe
DanielleDefoe9 okt. 2018 - 16:33

Ozon, dat klopt. Het ging over de "assistentie" melding. Maar die is ook niet kleurgevoelig. Die werd lijkt het uitgelokt door een niet-leesbare barcode.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 okt. 2018 - 5:13

Gevalletje cognitieve therapie?

DanielleDefoe
DanielleDefoe11 okt. 2018 - 14:23

"Gevalletje cognitieve therapie?" Kan heel nuttig zijn.

fluf
fluf8 okt. 2018 - 17:20

Helaas kan je je als hagelwitte man nooit geheel inleven in de ervaringen van getinte mensen in Nederland. Met bovenstaande ervaringen is dat al helemaal lastig omdat het uw persoonlijke ervaring was. Wat ik wel kan zeggen is dat ik bij de AH zeer regelmatig mijn tas moet openen voor controle van een cassiere. Ook is me regelmatig overkomen dat ik, als jonge kale witte man, behoorlijk vuil wordt aangekeken door iemand met een migratie achtergrond. Dat ik denk "volgens mij denkt ie nu dat ik zo'n vieze racist ben". Maarja ook dat blijft gissen maar gezellig is het niet

Robles
Robles8 okt. 2018 - 17:11

De zelfscan kassa is er voor iedereen. En het NRC zocht uit hoe dat precies werkt. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/06/hoe-bepaalt-de-zelfscankassa-welke-klanten-gecontroleerd-worden-a1598456

Donutz
Donutz8 okt. 2018 - 16:28

Hoe werken die zelfscan kassa's? Ik heb geen idee, zie er het voordeel niet van (scholier heeft een baantje, eventuele scan fouten aan de kassa zijn niet mijn schuld zodat het makkelijker recht te zetten valt, tijdswinst lijkt me nihil bij zelf scannen). Maar het lijkt mij logisch dat: bij de eerste keer je 'assistentie' krijgt, niet alleen om misbruik in de kiem te smoren maar ook mensen die te goede trouw verkeerd (in hun voordeel of nadeel) de dingen invoeren. Frequente klanten hoef je niet langer te controleren maar at random laat je de machine die nog wel eens er uit halen voor een controle. Zit er een RAL kleurenscanner in die machines of stiekem een knop verstopt achter een balie om dat ding op afstand iemand er uit te laten pikken?? Of houden ze je bij een 'opvallend uiterlijk of gedrag' bij het hekje naar buiten aan zonder geheime knoppen?

1 Reactie
kweenie2
kweenie28 okt. 2018 - 17:50

@Donutz Vooral bij stations is er tijdswinst. Anders staan er 15 man in de rij voor 1 of 2 caissières, met ieder 2 of 3 dingen om te kopen. Met een stuk of 5 zelfscankassa's gaat dat een stuk sneller. Hoe verder de controles gaan en of daar menselijke interventie mogelijk is, weet ik niet.

Zakenpief
Zakenpief8 okt. 2018 - 16:25

Pascal, beweer je nu werkelijk dat er in het zelfscan apparaat van de AH een gezichtsherkenner zit die selecteert op raciale kenmerken? Of dat het personeel van de AH getraind wordt om de zelfscanner te blokkeren als ze een niet-Westerse allochtoon zien? Ik hoop dat hij dit niet gelezen heeft.

Thuiszitter
Thuiszitter8 okt. 2018 - 16:09

Zelfscannen is alleen voor witte mensen ? De Jumbo bij mij m de hoek doet daar niet aan mee in ieder geval. Het systeem geeft aan wanneer het personeel moet checken , ze pakken dan wat producten uit mijn tas en scannen waarna ik af reken .

JohnVKR
JohnVKR8 okt. 2018 - 16:06

Heb ik ook weleens gehad. Ging ik gewoon naar een zelfscan-kassa die het wel deed. Ik zeg niet dat alle nieuwigheden een verbetering zijn, maar veel nieuwigheden toch wel. Ook mijn moeder van 87 maakt inmiddels gebruik van de zelfscankassa, bestelt maaltijden via thuisbezorgd en elektronica via coolblue. En ja, er gaat weleens wat mis. Maar dat gebeurt misschien nog wel vaker achter de servicekassa of op de fysieke winkelvloer bij Media Markt.

ruma ankka
ruma ankka8 okt. 2018 - 15:24

Ik kom niet zo heel vaak bij AH, alleen als ik iets speciaals nodig heb dat in de winkel bij mij op de hoek niet te krijgen is. Tot nu toe heb ik vier keer de zelfscanner gebruikt, waarbij ik twee keer in de steekproef viel voor een controle. Ik vond dat erg onplezierig, alsof ik werd verdacht van winkeldiefstal. Dus die zelfscanner hoeft van mij niet zo op die manier.

kindval
kindval8 okt. 2018 - 15:21

Is mij ook regelmatig overkomen. En ik ben blank...

Montesquieu2
Montesquieu28 okt. 2018 - 14:56

Tsja Pascal, weet jij of die mevrouw op straat ooit iets heeft meegemaakt waarom ze dit gedrag vertoont? Zelf ben ik één keer in mijn leven, zonder enige aanleiding, op straat in elkaar geslagen. Door een groepje Nederlanders met een migratie-achtergrond. Dit is inmiddels 25 jaar geleden maar elke keer als ik zo’n groepje tegen het lijf loop bekruipt me een uiterst onaangenaam gevoel en zal ik trachten ze te ontwijken. Je mag me betichten van racial profiling. So be it. Het is zo makkelijk praten vanaf de moral highgrounds.

1 Reactie
Satya
Satya8 okt. 2018 - 21:01

Dat begrijp ik. Ik ben een zwarte vrouw, ik begrijp heel goed dat je dat meeneemt. Behandel je mij wel hetzelfde als je me bv in de trein tegenkomt of hou je mij verantwoordelijk voor dat groepje? Denk dat ik het antwoord ken en dat het nee is.

gravin2
gravin28 okt. 2018 - 14:43

Ik word ook regelmatig gecontroleerd bij de appie zelfscan, heeft waarschijnlijk te maken met mijn "opvallend winkelgedrag", ik vergeet constant dingen en loop dus de hele winkel zes keer door, met of zonder mijn kar.

3 Reacties
Ozon
Ozon8 okt. 2018 - 17:31

Volgens mij controleren ze gewoon vrij vaak bij de AH. Dat gaat, meen ik, arbitrair, systeemgestuurd; juist om etnische profilering te voorkomen. Ik schat dat ik ongeveer 1 op de 4 à 5 keer gecontroleerd ben, de keren dat ik zelfscan gebruikte. Naast de controle is er ook een “assistentie verlenen” melding waar PV het over heeft; dat is dus VOORDAT je hebt afgerekend (of dat proces begonnen bent. Deze melding krijg je in ieder geval ALTIJD als je alcohol gekocht hebt. Automatisch, moet handmatig worden uitgezet door een medewerker. Daarnaast kan het zijn dat PV per ongeluk iets verkeerd heeft gedaan, of een code niet werd herkent of gewoon een crash-achtige (heb ik ook al eens gehad).

Satya
Satya8 okt. 2018 - 21:06

Ik denk dat je resultaten uit het verleden ook op je bonus kaart worden bijgehouden. Ben heus wel eens gecontroleerd maar haast nooit meer. Heb een 100% score, ben erg precies de gedachte alleen aan iets vergeten te zijn vind ik al vervelend.

gravin2
gravin210 okt. 2018 - 10:04

Satya, waarin heeft u een 100% score? En bij de appie waar ik kom hangt een vrij te gebruiken bonuskaart aan een koordje bij de zelfscankassa.

JasDon
JasDon8 okt. 2018 - 14:13

Ik ken dit zelfscan concept niet, weet bv dat bij de AH je alles scant voordat het in het mandje verdwijnt. Daarna worden er, zover ik weet willekeurig, mensen voor een controle geselecteerd. Wellicht dat de controlefrequentie gebaseerd wordt op historische koopgedrag of controles, want waarom zou je een klant die je x keer hebt gecontroleerd hebt in een bepaalde periode - bij goed gedrag - vaker controleren?

6 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens8 okt. 2018 - 14:22

@ JasDon Jij schrijft: Ik ken dit zelfscan concept niet. Het zelfscan concept is van AH. Uit de rest van je tekst blijkt inderdaad dat je het niet kent. Het gevolg is dan ook dat je in je reactie onzin schrijft.

gravin2
gravin28 okt. 2018 - 14:46

Er zijn twee soorten zelfscan bij de grootgrutter, bij de ene soort scan je je boodschappen al winkelend en er is de soort waarbij je alles bliept bij een paal.

jandebakker
jandebakker8 okt. 2018 - 18:00

@Daan Ouwens De grap is dat wat JasDon schrijft klopt maar hetgeen dat u schrijft niet (helemaal)klopt. Het zelfscan concept wordt door de AH gebruikt maar is niet iets wat alleen van de AH is. Wat (vrij)wel uniek is aan de AH is dat men d.m.v. de bonuskaart weet wat de uitkomst van eerdere controles is geweest en daar bij hun risico profiel rekening mee houdt

JasDon
JasDon8 okt. 2018 - 19:39

Bedankt gravin en jan voor de toelichting, ik was inderdaad niet bekend met alle zelfscan concepten van de AH.

DaanOuwens
DaanOuwens9 okt. 2018 - 4:58

@ jandebakker Jij schrijft: Wat (vrij)wel uniek is aan de AH is dat men d.m.v. de bonuskaart weet wat de uitkomst van eerdere controles is geweest en daar bij hun risico profiel rekening mee houdt Net zoals JasDon heb je geen flauw idee wat de zelfscan inhoud. Het betreft hier het scannen bij de uitgang van de winkel. Er is nog geen bonuskaart bij de scanner in de buurt geweest. Een nieuwe techniek van AH. Afwijkend dus van de oudere scan manier die al jarenlang in gebruik is. Het personeel houdt actief toezicht bij deze scanpalen. Zoals wel vaker proberen mensen met extreem rechtse opvattingen racisme en discriminatie te ontkennen door de feiten te verdraaien. Dit artikel gaat over een winkel van AH waarbij de scanapparaten aan het eind van de winkel staan. Een bonuskaart is helemaal niet nodig. Maar vanwege jullie vooroordelen kan je niet anders dan de feiten verdraaien.

Verwijdert
Verwijdert9 okt. 2018 - 8:24

DaanOuwens 9 oktober 2018 at 06:58 "Zoals wel vaker proberen mensen met extreem rechtse opvattingen racisme en discriminatie te ontkennen door de feiten te verdraaien" Of mensen (ik ben een beetje klaar om iedereen te framen als links of rechts) zien racisme en discriminatie in zaken die er niet zijn. Zoals bijvoorbeeld een zelfscanpaal die natuurlijk dhr. Vanenburg eruit pakt vanwege zijn kleurtje. Het is eerder tekenend voor de persoon zelf dat die in de kleinste dingen discriminatie en racisme ziet dan voor die mensen die niet meegaan in deze frame.

Bernie2
Bernie28 okt. 2018 - 14:12

Ik herken dit Pascal. Twee jaar geleden werd ik bij een niet nader te noemen supermarkt (met een opvallende geelgekleurde inrichting) vriendelijk gevraagd van de snelle scanmogelijkheid gebruik te gaan maken. Leuk, zo dacht ik nog. Tweemaal ging dat goed. Vervolgens binnen 1 week driemaal alarm en moest ik driemaal met de billen bloot, waarbij ik de indruk had dat een bepaalde manager in mij een winkeldief zag en een alarmknop kon bedienen. Exit oefening. Exit Bernie als vaste klant. Wel een brief op poten naar het hoofdkantoor van de buurtsuper waarin ik de kwestie uitlegde. Met name de vermeende winkeldiefkwestie. Ik schreef dat ik het boevenpad zelfs niet ambieerde. Verder in de brief de link doorgetrokken naar de mogelijkheid dat cassieres winkeltassen probleemloos mogen inzien als zij een winkeldief in een klant vermoeden. Heb ik als rechtgeaarde burger veel moeite mee en heb het er een keer op aan laten komen. In de brief vooral duidelijk gemaakt dat ik het erg vervelend vind om als kennelijk potentiële winkeldief de winkel binnen te moeten stappen. Natuurlijk is de inrichting van een supermarkt een delicatessenzaak voor schorem zodat de verliezen groot zijn, maar daarvoor hoef ik toch niet op te draaien, ik heb dit kwetsbare model toch niet bedacht? Nooit antwoord gehad.

1 Reactie
kalmpjes
kalmpjes8 okt. 2018 - 14:48

[. Verder in de brief de link doorgetrokken naar de mogelijkheid dat cassieres winkeltassen probleemloos mogen inzien als zij een winkeldief in een klant vermoeden. ] Nope. Ze mogen het vragen. U kunt dit ten alle tijden weigeren. Indien ze een gerede vermoeden hebben dat U wat probeert te stelen of hebt gestolen mogen ze U staande houden. Een weigering mee te werken aan een tassen controle is niet voldoende reden om U staande te houden. De enige sanctie mogelijkheid die het supermarkt personeel heeft is U de toegang tot de winkel te ontzeggen. Controles mogen enkel uitgevoerd worden door een opsporingsambtenaar. De huisregels die op elke supermarkt ingang zijn geplakt de laatste jaren zijn volledige onzin en vooral als pressiemiddel bedoeld om politie optreden af te dwingen.

Sanaya Khan
Sanaya Khan8 okt. 2018 - 14:11

Hey Pascal, misschien herkenden ze je omdat je een Bekende Nederlander bent. Of je gaat direct van het ergste uit, is wel zo makkelijk als je een column schrijft.

kalmpjes
kalmpjes8 okt. 2018 - 13:10

Weet U zeker dat U niet in de VS leeft in de jaren 50 van de vorige eeuw? Zo leest dit artikel in ieder geval weg. Anno 2018 Nederland is het volledig ongeloofwaardig.

Thijs Schokland
Thijs Schokland8 okt. 2018 - 13:06

Hetgeen de auteur beschrijft lijkt me uiterst onplezierig om mee te maken. Niettemin, of het nou die mevrouw op straat is of die medewerkster van de service-balie, 'profilering' is denk ik van alle tijden en is bijkans een universeel verschijnsel. Of je nou in Afrika, Japan of Groenland bent, zodra je een ander uiterlijk hebt dan de meesten, hebben de mensen de neiging je met enige gereserveerdheid tegemoet te treden. En ja, soms met enige vijandigheid. Niet om het goed te praten, maar meer iets om rekening mee te houden en om aan te geven dat de verwachtingen omtrent het tegengaan van iets wat universeel is en van alle tijden, dienen te worden getemperd.

Arend Wortel
Arend Wortel8 okt. 2018 - 12:57

Hee, dat had ik afgelopen donderdag ook, dat ik het plastic tasje niet kon scannen en er iemand naar me toe kwam. Met een druk op de knop was het alsnog geregeld. Zou de AH-medewerkster die aan de hand van de huidskleur van de klant moet beslissen wie wel en wie niet mag zelfscannen van een afstandje mijn kleur verkeerd hebben ingeschat? Of zou het bij nader inzien toch niets met huidskleur te maken hebben?

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai8 okt. 2018 - 12:48

Veel studenten en laag geschoolden hebben een prima zakcentje achter die kassa's. Ik vertik het om die het werk uit de mond te stoten, het zal wel een doekje voor het bloeden zijn maar ik ga gewoon in de rij staan. Jammer/pech voor de aandeelhouders van de Super's in ons land dan maar.

Tom Meijer
Tom Meijer8 okt. 2018 - 12:28

zucht.

Vissekom
Vissekom8 okt. 2018 - 12:18

Wen er maar vast aan! De meeste IT wordt ontwikkeld door witte mensen en zal dus onderbewust ge'whitepriviliged' zijn, het gedrag zet zich voort in de automatisering.

4 Reacties
Verwijdert
Verwijdert8 okt. 2018 - 13:46

Die verdomde racistische automatisering van de witte man ook! Wat is niet gewhitewashed of whitepriviliged tegenwoordig? Gewoon alles!

mark3
mark38 okt. 2018 - 14:02

De betreffende systemen worden voornamelijk in het buitenland gemaakt door mensen die meer kleur hebben dan 'de Nederlander'. Dit omdat geschikt personeel zeer schaars is.

kalmpjes
kalmpjes8 okt. 2018 - 14:07

Heeft U Uw racistische mobiele telefoon, keukenmachine en wasmachine al bij het grofvuil gezet?

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 okt. 2018 - 5:22

Waaraan moeten we wennen; Aan mensen die bij alles roepen; ' Wen er maar aan'?